News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

STX laina

Started by Sour-One, 17.12.2012, 21:43:54

Previous topic - Next topic

Sour-One

Peräti jopa 50 miljoonaa! MTV3 vihaili osuuden olevan suurempikin. Paha sanoa, mikä asiassa mättää. Kovin paljoa tuo noin 50 miljoonaa ei ole, mutta se mikä särähti korvaani todella paljon, oli Urpilaisen huoli siitä, että veronmaksajien riskit eivät saisi nousta kovin korkeiksi! Siis mitä?!? Lainaa etelä-eurooppaan on annettu useampi miljardi ja takauksia kymmenkertainen määrä. Ja sitten Urpilainen on huolissaan 50 miljoonasta, jolle käsittääkseni on ihan oikea vakuuskin tarjottu.

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2012/12/1676359/mtv3-stxn-lainatarve-luultua-suurempi

Roope Luhtala

Miksei STX hae lainaa markkinoilta? Pitääkö valtion antaa lainaa kaikille yrityksille jotka lupaavat työllistää suomalaisia?

L. Brander

Noin periaatteessa valtion ei kuulu taata lainoja/lainata rahaa yrityksille. On kuitenkin ilahduttavaa, että rouva kirstunvartija on kokenut herätyksen yhteisten rahojen suhteen. Vielä kun tuo ymmärtäisi, että valtio lainaa surutta yrityksiltä ja valtio sekä kunnat varastavat yritysten ja yksityisten rahaa.

No kyllä tähän rahat löytyy. Hakaniemen riitaisa pultsarikerho haluaa jäsenmaksurahojen toivossa tämän keikan Suomeen, joten kyllä se sieltä tulee. Tuskin kukaan muukaan asettuu kovin pahasti poikkiteloin, jos summa pysyy jotenkin siedettävänä.
Dystooppinen salamasota

MW

Telakkateollisuus lie aika paljolti subventoitua ihan globaalisti, että kilpailukykyä tässä vaan haetaan. Paljon tyhmemminkin paalua hassataan.

Marko M

50 miljoonaa on 1000 somalialaisen Suomeen asettuneen yksinhuoltajan vuosikustannus , kallista vai halpaa ?

Arvoton

Kyseinen elinkeinoala on täysin valtioiden kilpa-areena. Minkään muotoisista tukiaisista puhdasta laivanrakennusta ei ole missään maassa. Siinä mielessä Suomen mahdollinen "rehtiys" tuntuu tyhmältä. Toki olen sitä  mieltä, että kyseisenlainen vippaaminen saisi olla ainoa kerta.

Everyman

Onko Soini tai persut sanoneet mitään? Ja jos ei niin miksi ei? Odottavatko ne hallituksen kantaa ja ovat sitten eri mieltä?

Roope Luhtala

Quote from: Arvoton on 17.12.2012, 22:09:12
Kyseinen elinkeinoala on täysin valtioiden kilpa-areena. Minkään muotoisista tukiaisista puhdasta laivanrakennusta ei ole missään maassa. Siinä mielessä Suomen mahdollinen "rehtiys" tuntuu tyhmältä. Toki olen sitä  mieltä, että kyseisenlainen vippaaminen saisi olla ainoa kerta.

Telakkatukea on jaettu jo vuosikymmeniä, ja alan yritykset osaavat lypsää poliitikkoja. Telakan omistaja STX Europe tekee hyvää tulosta, joten tuki tuskin on yritykselle välttämätön.

Reijo Tossavaisen blogikirjoituksen kommenteista löytyy keskustelua myös Finnveran miljardiluokan takauksista: http://reijotossavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127359-hallituksen-suhteellisuudentaju-hukassa

BeerBelly

Siis firma jolla on taseessaan yli puoli miljardia euroa käteistä ja pankkitalletuksia tarvii jonkin 50+ miljoonan lainan? Mitäköhän lehmänkauppaa taas?

http://hugin.info/134984/R/1658337/536637.pdf
Unkari FTW

MW

Quote from: BeerBelly on 17.12.2012, 22:33:14
Siis firma jolla on taseessaan yli puoli miljardia euroa käteistä ja pankkitalletuksia tarvii jonkin 50+ miljoonan lainan? Mitäköhän lehmänkauppaa taas?

http://hugin.info/134984/R/1658337/536637.pdf

Käytännössä korotonta lainaa, "kun muutkin saa". Ja niinhän ne saa.

Sour-One

Quote from: MW on 17.12.2012, 22:44:41
Quote from: BeerBelly on 17.12.2012, 22:33:14
Siis firma jolla on taseessaan yli puoli miljardia euroa käteistä ja pankkitalletuksia tarvii jonkin 50+ miljoonan lainan? Mitäköhän lehmänkauppaa taas?

http://hugin.info/134984/R/1658337/536637.pdf

Käytännössä korotonta lainaa, "kun muutkin saa". Ja niinhän ne saa.

Kyllä. Kysymys kuuluu onko meillä varaa olla lainaamatta?

normi

Quote from: hkanime on 18.12.2012, 10:21:16Lyhyesti:

- Telakkatuki on laiton.
Jos on, niin ei pitäisi olla.

Parhaiten yrityksiä tuettaisiin verotusta keventämällä ja työntekijöiden työehtojen heikentämistä lähemmäs kilpailijamaiden tasoa.
Impossible situations can become possible miracles

nuiseva

Taloussanomien jutusta huomaa, että Saarikangas osaa telakkateollisuuden pelin hyvin. Karua, kun STX voi näin kilpailuttaa valtioita työpaikoilla. (työvoimapula, huhuu).

Itse mietin, paljonko STX tulisi suomalaisia työllistämään, todennäköisesti työpaikat valuisivat kuitenkin puolalaisille ja virolaisille.
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

Jericho

Itse vastustan minkäänlaisten tukien antamista. Jos on varaa tukea yrittäjyyttä, niin alentakoot yhteisöveroa tasapuolisesti kaikilta.

Viimeisellä vuosikymmenellä valtiovalta veronmaksajat tuki yksistään Viking Linen alusinvestointeja 120Miljoonan edestä. Summa  on yli puolet yhtiön markkinarvosta tänään.

Tuo on ollut vain härskiä varainsiirtoa Suomen köyhiltä rikkaille Ahvenanmaalaisille (Viikkarin pääomistajat).


Monet asiantuntijat pitää hyvin epätodennäköisenä, että RCLn tilaus valuisi ranskaan, sen jälkeen kun täällä on kaksi vastaavaa alusta onnistuneesti rakennettu. Heiltä puuttuu mm tarvittava alihankintaverokosto, joka on kriittinen tekijä, jos projektin halutaan pysyvän aikataulussa ja budjettissa. Veikkaan että valtiovalta antaa periksi, mutta en uskoisi projektin valuvan Ranskaan.

Goman

Entäs tämä tuki:
"Energiamarkkinavirasto maksoi syöttötariffijärjestelmän perusteella tukea uusiutuvalla energialla tuotetulle sähkölle tammi-maaliskuussa 10,4 miljoonaa euroa. Virasto arvioi, että tämän vuoden neljältä tariffijaksolta tukea maksetaan kaikkiaan 66 miljoonaa euroa.
Viime vuonna uusiutuva sähkö sai kiinteää tuotantotukea 8,5 miljoonaa euroa, eli järjestelmämuutoksen yhteydessä valtion maksamat tukisummat uusiutuvalle sähkölle kasvavat rajusti.
Kaikkein avokätisimmin valtio tukee tuulimyllyjä. Kun valtio maksaa syöttötariffin ja markkinahinnan erotuksen tuottajalle tukena, sai tuulivoimalla tuotettu megawattitunti tammi-maaliskuussa tukea peräti 63 euroa megawattitunnilta. Se on noin puolet enemmän kuin sähkön markkinahinta samana aikana."

Tuulimyllyjen pyörittämisestä siis maksetaan joka vuosi  enemmän kuin kertaluontoinen telakkatuki. Ja mikä olikaan tuulimyllyjen työllistämisvaikutus, verrattuna telakan työllistämisvaikutukseen. ?



Sour-One

Quote from: Goman on 18.12.2012, 18:05:48
Entäs tämä tuki:
"Energiamarkkinavirasto maksoi syöttötariffijärjestelmän perusteella tukea uusiutuvalla energialla tuotetulle sähkölle tammi-maaliskuussa 10,4 miljoonaa euroa. Virasto arvioi, että tämän vuoden neljältä tariffijaksolta tukea maksetaan kaikkiaan 66 miljoonaa euroa.
Viime vuonna uusiutuva sähkö sai kiinteää tuotantotukea 8,5 miljoonaa euroa, eli järjestelmämuutoksen yhteydessä valtion maksamat tukisummat uusiutuvalle sähkölle kasvavat rajusti.
Kaikkein avokätisimmin valtio tukee tuulimyllyjä. Kun valtio maksaa syöttötariffin ja markkinahinnan erotuksen tuottajalle tukena, sai tuulivoimalla tuotettu megawattitunti tammi-maaliskuussa tukea peräti 63 euroa megawattitunnilta. Se on noin puolet enemmän kuin sähkön markkinahinta samana aikana."

Tuulimyllyjen pyörittämisestä siis maksetaan joka vuosi  enemmän kuin kertaluontoinen telakkatuki. Ja mikä olikaan tuulimyllyjen työllistämisvaikutus, verrattuna telakan työllistämisvaikutukseen. ?

Onko siis kyseessä tuki eikä laina?

Goman

Quote from: Sour-One on 18.12.2012, 18:22:03
Onko siis kyseessä tuki eikä laina?

Aivan, telakka maksaa 50 miljoonaa todennäköisesti takaisin.  Tuulimyllyjen pyörittämiseen pistetyt rahat eivät tule koskaan takaisin. Ne rahat on kylvetty tuuleen, sananmukaisesti.

Punaniska

Quote from: hkanime on 18.12.2012, 12:36:32
Quote from: nuiseva on 18.12.2012, 10:57:03
Itse mietin, paljonko STX tulisi suomalaisia työllistämään, todennäköisesti työpaikat valuisivat kuitenkin puolalaisille ja virolaisille.

Tämä onkin se suuri kysymys. Toki laivanrakennus työllistää, mutta kun STX rakensi huippuristeiljät Allure of the Seas ja Oasis of the Seas kehuttiin kovasti miten kansainvälistä työvoima oli. Muistikuvani mukaan suurin osa työvoimasta taisi olla ulkomaalaisia. Alihankkijat toki nekin työllistävät, mutta osa laivan osista tulee ulkomailta.

Tämä on aika kiperä kysymys koska telakka-alan liitot ovat aina olleet kovin äänekkäitä ja vedotaan työllisyyteen. Kansan sympatiat ovat helposti myös tukitoimien puolella vaikka alan työllistävä vaikutus maanlaajuisesti lopulta on aika pieni. Etenkin jos ulkolainen työvoima poisetaan laskuista.
Poliittisesti painetta tukemiselle on siis suuri, mutta taloudellisesti se ei välttämättä ole järkevää.

Toisaalta tässäkin pätee, että laivanrakentajat on vedättäneet palkkansa sellaiselle tasolle ettei kukaan halua heitä töihin ilman valtion tukitoimia. Sensijaan, että valtio sekaantuu tähän liiketoimintaan, duunarit voisivat leikata palkkansa 10% niin kauppa tulee takuulla Suomeen. Joskus voi myös itse vaikuttaa asioihin eikä aina pyytää valtiota ja veronmaksajia pelastajajiksi.


Siis pitääkö näiden enemmistönä olevien ulkomaalaisten leikata palkkaansa 10%? Jos taas vähemmistönä olevien suomalaisten pitää leikata palkkaansa, niin miten se vaikuttaa paatin hintaan? Ei vähemmistön palkkakustannus niin iso ole - hehän ovat vain vähemmistö.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Sour-One

Quote from: Punaniska on 18.12.2012, 18:51:02
Quote from: hkanime on 18.12.2012, 12:36:32
Quote from: nuiseva on 18.12.2012, 10:57:03
Itse mietin, paljonko STX tulisi suomalaisia työllistämään, todennäköisesti työpaikat valuisivat kuitenkin puolalaisille ja virolaisille.

Tämä onkin se suuri kysymys. Toki laivanrakennus työllistää, mutta kun STX rakensi huippuristeiljät Allure of the Seas ja Oasis of the Seas kehuttiin kovasti miten kansainvälistä työvoima oli. Muistikuvani mukaan suurin osa työvoimasta taisi olla ulkomaalaisia. Alihankkijat toki nekin työllistävät, mutta osa laivan osista tulee ulkomailta.

Tämä on aika kiperä kysymys koska telakka-alan liitot ovat aina olleet kovin äänekkäitä ja vedotaan työllisyyteen. Kansan sympatiat ovat helposti myös tukitoimien puolella vaikka alan työllistävä vaikutus maanlaajuisesti lopulta on aika pieni. Etenkin jos ulkolainen työvoima poisetaan laskuista.
Poliittisesti painetta tukemiselle on siis suuri, mutta taloudellisesti se ei välttämättä ole järkevää.

Toisaalta tässäkin pätee, että laivanrakentajat on vedättäneet palkkansa sellaiselle tasolle ettei kukaan halua heitä töihin ilman valtion tukitoimia. Sensijaan, että valtio sekaantuu tähän liiketoimintaan, duunarit voisivat leikata palkkansa 10% niin kauppa tulee takuulla Suomeen. Joskus voi myös itse vaikuttaa asioihin eikä aina pyytää valtiota ja veronmaksajia pelastajajiksi.


Siis pitääkö näiden enemmistönä olevien ulkomaalaisten leikata palkkaansa 10%? Jos taas vähemmistönä olevien suomalaisten pitää leikata palkkaansa, niin miten se vaikuttaa paatin hintaan? Ei vähemmistön palkkakustannus niin iso ole - hehän ovat vain vähemmistö.

Hkanime on valmis mielellään laskemaan palkkoja. Toki ei siis omaansa.

Sour-One

Quote from: hkanime on 18.12.2012, 19:36:54
Quote from: Punaniska on 18.12.2012, 18:51:02
Siis pitääkö näiden enemmistönä olevien ulkomaalaisten leikata palkkaansa 10%? Jos taas vähemmistönä olevien suomalaisten pitää leikata palkkaansa, niin miten se vaikuttaa paatin hintaan? Ei vähemmistön palkkakustannus niin iso ole - hehän ovat vain vähemmistö.

Käsittääkseeni kaikkien pitäisi noudattaa Suomen työehtosopimuksia riipumatta kansalaisuudesta jos on suomalaisella työnantajalla töissä.

Sinänsä minulle on ihan sama mitä dunarit tekevät. Totesin vain, että jos työpaikka huolestuttaa, niin voisi miettiä myös omaa kustannustasoa sensijaan, että peräänkuulutetaan valtiota jeesaamaan.

Mutta mikä oli pointtisi?

Mut onko siis niin, että jos on ulkolainen työnantaja, ei Suomen työehtosopimus päde?

Punaniska

Quote from: hkanime on 18.12.2012, 19:36:54
Quote from: Punaniska on 18.12.2012, 18:51:02
Siis pitääkö näiden enemmistönä olevien ulkomaalaisten leikata palkkaansa 10%? Jos taas vähemmistönä olevien suomalaisten pitää leikata palkkaansa, niin miten se vaikuttaa paatin hintaan? Ei vähemmistön palkkakustannus niin iso ole - hehän ovat vain vähemmistö.

Käsittääkseeni kaikkien pitäisi noudattaa Suomen työehtosopimuksia riipumatta kansalaisuudesta jos on suomalaisella työnantajalla töissä.

Sinänsä minulle on ihan sama mitä dunarit tekevät. Totesin vain, että jos työpaikka huolestuttaa, niin voisi miettiä myös omaa kustannustasoa sensijaan, että peräänkuulutetaan valtiota jeesaamaan.

Mutta mikä oli pointtisi?


Pointtina, että mitä hyötyä siitä on, että suomalainen telakkahitsari alentaa palkkaansa? He ovat vähemmistönä paatin rakentamisessa, ja näin ollen heidän kustannusvaikutuksensa kokonaissummasta on pieni.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

kerava

Quote from: hkanime on 18.12.2012, 10:21:16
Quote from: Sour-One on 17.12.2012, 21:43:54
Peräti jopa 50 miljoonaa! MTV3 vihaili osuuden olevan suurempikin. Paha sanoa, mikä asiassa mättää.

Tässä mättää monikin asia.

Taloussanomissa oli valaiseva juttu tilanteesta.

Lyhyesti:

- Telakkatuki on laiton.

- STX on pääomistajana myös Ranskan telakassa, joka siis on kilpalemassa Suomen telakan kanssa. Kauppa tulee STX:lle joka tapauksessa ja nyt on vaan kyse siitä miltä valtiolta saa paremmat lunnaat kiristettyä.

- STX pystyisi kevyesti takaamaan lainat ihan itse jos haluaisi. Suomen valtiota ei tarvita muutaman kymmenen miljoonan euron takuumieheksi.

- STX on tapiollinen yritys. Lainan antaminen tarkoittaisi, että valtiosta tulisi osaomistaja ainakin STX:n Suomen telakassa jos STX kaatuu.


Tilanne ei siis ole lainkaan kovin yksiselitteinen ja jos lakeja noudatetaan niin Suomi ei voi antaa tukia. Jos lait unohdetaan, niin silloinkin kuvio näyttäytyy lähinnä STX:n vedätykseltä ja muutenkin varsin monimutkaiselta.

Näin äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että Suomen kannattaa unohtaa lait ja maksaa 50 miljoonan euron "lunnaat", jotta kauppa saadaan tänne.
Toisaalta tällainen sosialismi ja työpaikkojen ylläpitäminen valtioon tukeutuen ei ole periatteena lainkaan hyvä asia.
Vedätyshän tulee ilman muuta jatkumaan ja on olemassa riski, että kun piikkii avataan, niin STX tulee pyytämään lisää rahaa jatkossa konkurssiin välttämiseksi ja vedoten työpaikkoihin.
Pahimmassa tapauksessaa Suomen valtio jouduu omaan laskuun tekemään risteilijän valmiiksi satojen miljoonien hintaan. Sitä emme missään nimessä halua.

Suomessa on poliittisesti korrektia työntää rahaa vain Kankkulan kaivoon:

- Kreikkatuet; satoja miljoonia ( Nehän ovat laittomia ja vedätystä )
- Kehitysapu; Miljardi ( Muuta ei kehitetä kuin kohdemaiden eliitin varallisuutta )
- EU:n jäsenmaksu; satoja miljoonia ( Mitä me loppujen lopuksi hyödymme siitä )
- Maahanmuuttoteollisuus; niin kallista, ettei sitä uskalleta edes kertoa kansalle
- Islannin, Latvian, Irlannin aikaisemmat pankkituet; summaa en tiedä

sivullinen.

Quote from: Punaniska on 18.12.2012, 20:18:13
Pointtina, että mitä hyötyä siitä on, että suomalainen telakkahitsari alentaa palkkaansa? He ovat vähemmistönä paatin rakentamisessa, ja näin ollen heidän kustannusvaikutuksensa kokonaissummasta on pieni.

Se olisi hyvä alku. Suomessa on kahdenlaisia työntekijöitä: toiset ovat töissä valtiolla, toisille valtio maksaa vain palkan. Se ei pidemmän päälle ole hyvä.

Tasapuolisuuden nimissä olisi hyvä aikaansaattaa sitten perustulo, että kaikki kansalaiset saisivat saman palkan valtiolta. Nyt valtio jakaa ulkomaisille firmoille rahaa, jotta ne maksavat palkan hitsareille; samoin kävi VR:än vaunukaupoissa. Muut hitsarit saavat itse riipiä rahansa hitsailemalla Toyotan peltejä pikkupalkoilla. Toisille annettaan - toisille ei. Väärinhän se on. Valtion ei pidä kohdella kansalaisia eriarvoisesti - ei harrastaa "positiivista syrjintää"; ei vaikka olisi miten isosta ja suuresta tilauksesta ja tärkeästä päänavauksesta kyse.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

EL SID

Quote from: hkanime on 18.12.2012, 22:32:38
Quote from: Punaniska on 18.12.2012, 20:18:13
Pointtina, että mitä hyötyä siitä on, että suomalainen telakkahitsari alentaa palkkaansa? He ovat vähemmistönä paatin rakentamisessa, ja näin ollen heidän kustannusvaikutuksensa kokonaissummasta on pieni.

Ok, kannattaa sitten ehkä jäädä ilman töitä kokonaan. Logiikka tuokin.

aivan tosissasi meinaat, että suomalainen hitsari alkaisi kilpailla halpuudesta korealaisen ja kiinalaisen hitsarin kanssa?

Ranskan ja saksan hitsarit saavat telakkatyöt tukiaisten avulla. En näe mitään ongelmaa vastata samalla tavalla.

Jouko

Parivaljakko Katainen & Urpilaiselta on mennyt kaikki suhteellisuudentaju raha-asioissa.  :roll:
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Punaniska

#25
Quote from: hkanime on 18.12.2012, 22:32:38
Quote from: Punaniska on 18.12.2012, 20:18:13
Pointtina, että mitä hyötyä siitä on, että suomalainen telakkahitsari alentaa palkkaansa? He ovat vähemmistönä paatin rakentamisessa, ja näin ollen heidän kustannusvaikutuksensa kokonaissummasta on pieni.

Ok, kannattaa sitten ehkä jäädä ilman töitä kokonaan. Logiikka tuokin.


Logiikkaa on myös se, että jos vähemmistö ei laske 10% palkastaan, niin miljardien laivatilaus saa kokonaan saamatta. Tilaajaa ei kiinnosta, paljon hitsari tienaa. Tilaajaa kiinnostaa, paljonko purkki maksaa. Jos vaikkapa 70% paatintakentajista on ulkomaalaisia, paljonko se säästö, että 30% hitsareista leikkaa tuntipalkastaan 10%? Lillukanvarsia. Ja mites alihankintaketjut? Siellä ei olla kovapalkkaisia nytkään, ja he tekevät käytännössä leijonanosan koko laivasta. Eikö kilpailu hoida alihankintaketjun kustannukset minimiin?

Ja vihjeeksi; jos oikeasti kiinnostaa, paljon työ saa maksaa, niin kannattaa muistaa, että tärkeintä on duunarille, mitä sillä rahalla saa. Palkkojen nousupaineita saadaan tehokkaasti torpattua sillä, että K- ja S-ryhmien välille tulee todellista kilpailua, ja ruoka maksaisi vastedes vähemmän. Mutta se on paljon vaikeampi tie, kuin valittaa palkkakustannuksista. Ja tulee eturistiriita hyvien veljien kesken.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

sivullinen.

Quote from: Punaniska on 20.12.2012, 11:54:56
Logiikkaa on myös se, että jos vähemmistö ei laske 10% palkastaan, niin miljardien laivatilaus saa kokonaan saamatta.

Sanoit suomalaisten hitsarien osuuden miljarditilauksesta olevan hiluja. Mistä se loppu osuus tulee? Onko se vain teräksen ja muiden raaka-aineiden hintaa? Usein tuntuu käyvän niin, että suurteollisuutta tuetaan miljardihankkeessa sadalla miljoonalla. Sitten suurteollisuus ostaa miljardilla kasan terästä ulkomailta, myy sen miljardilla eteenpäin ja kerää välistä sen sadan miljoonan voiton. Siinä ei mitään järkeä; siis että valtio tukee sellaista touhua. Ylipäätään suurteollisuuden järjettömien hankkeiden tukeminen on pääosin mieletöntä - ja tulee päättymään kuten ennenkin. Olen yhden sellaisesta "päätöksestä" kertovan tarinan jäljentänyt blogiini.

Keinotekoisesti kehitetyn suurteollisuuden tuhoutuminen - tarina vapauden ajan Suomesta
http://huomista-kohden.blogit.kauppalehti.fi/blog/28273/keinotekoisesti-kehitetyn-suurteollisuuden-tuhoutuminen-tarina-vapauden-ajan-suomesta

Samantyylinen on muuten myös Suomen kauppatase. Se näyttäisi olevan suhteellisen tasapainossa: viennissä ja tuonnissa ei ole kuin 10% ero. Todellisuudessa tilanne on paljon pahempi. Suomi kun on esimerkiksi Venäjän öljyn suhteen välietappi. Venäjä tuo tänne erittäin paljon öljyä jalostettavaksi - pienellä katteella - ja sitten se viedään eteenpäin pois. Tästä syntyy kauppataseeseen momenttia - ja se vääristää todellista viennin ja tuonnin suhdetta.

Suuntaa antavasti se menee näin:

Vienti on noin 5 miljardia €.
Tuonti on noin 5,1 miljardia €.
Kauppatase on siten pari prosenttia pakkasella.

Vienti - ilman Venäjän öljyä - on noin 4 miljardia €.
Tuonti - ilman Venäjän öljyä - on noin 4,1 miljardia €.
Kauppatase on puoli prosenttia enemmän pakkasella.

Pelkästään öljystä siis puoliprosenttia lisää. Kaupankäynnissä kalliilla myynti ei ole tärkeää; tärkeää on voitolla myynti.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Punaniska

#27
Quote from: hkanime on 20.12.2012, 13:45:32
Quote from: Punaniska on 20.12.2012, 11:54:56
Logiikkaa on myös se, että jos vähemmistö ei laske 10% palkastaan

Mistä ihmeen vähemmistöstä nyt puhut. Ulkolaisille duunarille maksetaan ihan sama liksa kun suomalaisille. Annoin tästä jo linkin. Alentamalla palkkoja tottakai parannetaan kilpailukyky.


Kysy siltä itäblokin sähköputkimieheltä Olkiluodon työmaalla, saako saman palkan kuin suomalainen kollegansa. Sama kuvio toistuu kaikessa ulkomaisen työvoiman käytössä. Eihän niitä edes tänne raahattaisi, jos eivät olisi niin halpoja. Taitotasosta ei niin väliä, asiakashan sen maksaa, ja vedetään firma nurin, jos alkaa vaatimaan liian aikaisin.



EDIT: Masasta: yritti jo aikoinaan kerätä suomalaista omistajaryhmää, kun Kvaerner myi telakoita, mutta eihän täällä Pöljälässä osata kuin kansallisomaisuuden myynti pilkkahintaan pliukkaille joppareille ym. erityisperseilytaitoja vaativa sähellys.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

HMV

Ei sittenkään lainaa vaan suoraa tukea:

QuoteHallitus myönsi STX:lle 44,3 miljoonaa
Hallitus on myöntänyt 44,3 miljoonaa euroa innovaatiotukea STX-Finlandille laivanrakentamiseen. Summasta 28,3 miljoonaa myönnettiin loistoristeilijän rakentamiseen.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on myöntänyt STX-telakalle 28,3 miljoonan euron innovaatiotuen Sanctuary-risteilijän rakentamiseen. Toteutuessaan avustus on suurin koskaan yksittäisen aluksen rakentamista varten myönnetty innovaatiotuki.

Lisäksi valtio on jo myöntänyt saksalaisen matkailukonserni TUI:n STX:ltä tilaamalle risteilijälle 16 miljoonan euron innovaatiotuen.

...

Loput tuolla:
http://yle.fi/uutiset/hallitus_myonsi_stxlle_443_miljoonaa/6426219

Saas nähdä miten käy.
Aika menee arvellessa, päivä päätä käännellessä.

Punaniska

#29
Ja tuosta vähän lisää: Kohta tehdään töitä italialaisille;

Italialainen telakkayhtiö Fincantieri aikoo ostaa STX OSV -telakkayhtiön osake-enemmistön. Kaupan arvo on 455 miljoonaa euroa.

http://yle.fi/uutiset/italialainen_telakkayhtio_ostamassa_stx_osv_-yhtion_osake-enemmiston/6426282

EDIT: mikä estää valtiota ostamasta telakkayhtiötä? Se ei menisi puhdasoppisen markkinaliberalismin oppien mukaan, mutta se oppi onkin funmendalistisesti toteutettuna /seestä, eikä sitä orjallisesti noudata kuin jotkut partiopoikamaat. GM on koulusesimerkki siitä, että säännöt ovat lähinnä hölmöille, kun tulee tosipaikka eteen.

Markkinaliberalistien kannattaisi myös tutustua tapaukseen nimeltä DHL. Maailman suurimpia logistiikkayrityksiä.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me