News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-11-21 Yle: Päiväkoteihin koulutetaan monikulttuurisuuden osaajia

Started by Suomi2050, 21.11.2012, 16:36:32

Previous topic - Next topic

Suomi2050

Lue kokonaan: Yle: http://yle.fi/uutiset/paivakoteihin_koulutetaan_monikulttuurisuuden_osaajia/6385150

Quote
Päiväkoteihin koulutetaan monikulttuurisuuden osaajia

Suomen ensimmäiset varhaiskasvatuspalvelujen monikulttuuriosaajat valmistuvat Lahdessa. Tavoitteena on huomioida entistä paremmin eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset.

Koulutuskeskus Salpaus sekä eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset -työryhmä (EKIKU) ovat kouluttaneet lastentarhanopettajista monikulttuuriosaajia. Koulutusohjelma on Suomessa ensimmäinen laatuaan.

Opintojen aikana on tutustuttu eri kulttuureihin ja kehitetty keinoja, joilla tuetaan suomen kielen oppimista ja lapsen kotoutumista ryhmään.

Veli Muilu

Pitäisköhän vetää lippu salkoon ja soittaa porilaisten marssi päälle?

Nikopol

Vittu. Mitä. Paskaa. Taas.

Päiväkoteihin ja kouluihin ei tarvita yhtä ainoaa monikulttuuritulkkia tai -osaajaa. Vain SUOMEA OSAAVIA SUOMALAISIA AMMATTILAISIA JA ROOLIMALLEJA.

Ulkomaankielinen menköön ulkomaahan puhumaan ulkomaata ulkomaankulttuurissaan. Tulisivat saatanan puupäät edes joskus katsomaan mitä kielitaidottomien kanssa painiminen on. Mamujen ja erikulttuuristen omalla kulttuurilla ja kielellä ei ole Suomessa MITÄÄN ARVOA. Ei edes mamuille itselleen. Löysää paskaa oman kielen tärkeydestä oppimiselle kuulee knee jerk -reaktiona joka päivä. Vitut. Suomessa vaihtoehdot ovat:

a) opi tulemaan toimeen suomeksi

tai

b) älä opi tulemaan toimeen.

Tällaisten todellisuuspakoisten kukkisproggisten suunnittelijat kusevat nuotioon. Tässä on nyt näitä peräänkuulutettuja turhia virkoja.

Saatana.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

mikkoR

Ymmärrän nämä monikulttuuri kouluttajat kansainvälisissä päiväkodeissa ja kouluissa joiden oppilaista hyvin moni lähtee suurella todennäköisyydellä jossain vaiheessa vanhempiensa kotimaahan, joskin silloinkin voi tuo niin jo ärsyttävän kotoutus sanan jättää pois.

Toisaalta taas nähdään että kansainvaellus on mahdottoman suuri rikkaus kun kohta on taas yksi mokutuskoulutus ala ja voidaan vinkua työttömyyspulaa.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Isäntä ja loinen

Quote
Tavoitteena on huomioida entistä paremmin eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset.

Eli ihminen pyritään pienestä pitäen kasvattamaan siihen, että hänen ei koskaan tarvitse sopeutua ympäröiviin olosuhteisiin, vaan siitä läheltä löytyy aina joku "monikulttuuriosaaja", jonka tehtävänä on joka käänteessä huomioida hänen erityistarpeensa.

Valtava karhunpalvelus sekä näille lapsille että myöskin laajemmin koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Hölmöä ja haitallista touhua.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

menninkäinen

Vai niin. :o Poju kyllä sano että eskarissa musta täti afrikasta ei osaa suomea, ja että hän oppii kieltä sit samalla lapsilta. :facepalm: 


Blanc73

QuoteSuomen ensimmäiset varhaiskasvatuspalvelujen monikulttuuriosaajat valmistuvat Lahdessa.
Mielipuolinen titteli mokutusgenressä taas kerran. Onko tämä joku Homman sisäpiirin vitsi vaiko totta? Sanokaa ettei tämä ole totta.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Brandöt

Quote from: Blanc73
QuoteSuomen ensimmäiset varhaiskasvatuspalvelujen monikulttuuriosaajat valmistuvat Lahdessa.
Mielipuolinen titteli mokutusgenressä taas kerran. Onko tämä joku Homman sisäpiirin vitsi vaiko totta? Sanokaa ettei tämä ole totta.

Täällä ihan samanlaiset fiilikset; päällimmäisenä ajatus siitä, ettei tämä voi olla totta. Mielipuolista hulluutta ja totaalista näköalattomuutta.

Tätä ilmeisesti todella tahdotaan edistää ylemmiltä tahoilta, resurssipula ei tunnu yhteiskunnan tällä osa-alueella kyllä ollenkaan. Samanaikaisesti suomalaiset vanhukset saavat maata päivän samoilla vaipoillaan, koska "ei resursseja".

DEVUSKA

No hyvä, että tämä sentään pääsi uutisiin, toivottavasti ihmiset nyt näkevät mihin veroeuronne menevät.

Mursu

Jos tittelissä on sana "osaaja" niin kyse on melkovarmasti pupputittelistä. Yleensä ihmiset tekevät jotain työssä, eivätkä vain osaa.


nuiv-or

Way ahead of you


Quote from: http://www.ouka.fi/oulu/syynimaan-paivakoti/toiminta-ajatusMonikulttuurisuus

Päiväkodissamme on jo vuosien ajan ollut lapsia eri kulttuureista, mikä rikastuttaa arkipäiväämme.

Lapsille luodaan mahdollisuus saada opetusta omalla äidinkielellään, samoin lapsille annetaan suomen kielen opetusta pienissä ryhmissä vähintään kerran viikossa. Kunnioitamme maahanmuuttajalasten uskontoon kuuluvia asioita, esim. ruokailuun liittyvissä kysymyksissä.

Tuemme monikulttuurisia työntekijöitä, opiskelijoita ja harjoittelijoita suomalaiseen työelämään tutustumisessa, ja olemme laatineet perehdyttämiskansion monikulttuurisille työntekijöille.


Varhaiskasvatussuunnitelma, pdf, 267 kt.


sivu 16/30, "ulkomaalaisten kansansatujen kokoelmia on olemassa monikulttuuristen lapsiryhmien käyttöön" (ei pottunokille?)
sivu 21/30, Tavoitteet "lapsen kasvu ... monikulttuurisuuteen"
sivu 22/30, Uskonto. "Vanhemmat päättävät, osallistuuko lapsi suomalaiseen kulttuuriin kuuluviin uskonnollisiin tapahtumiin" (suomalainen kulttuuri?)

"Monikulttuurisuus on päiväkodissamme rikkaus, joka näkyy ja kuuluu niin arjessa kuin juhlassakin. Maahanmuuttajataustaisten lasten kulttuureihin tutustutaan mahdollisuuksien mukaan; lasten oma tietämys omasta kulttuuristaan, heidän vanhempiensa vierailut ja kulttuurimateriaali (esim. musiikki ja kirjat). Kotikielenavustajilla on merkitystä lapsen oman kulttuurin ja identiteetin vahvistamisessa. Henkilökunnan järjestämillä teematuokioilla ja -viikoilla syvennetään kulttuurista katsomusta."


Fail, doing it ALL wrong.

Mutta mitä on suomalaisuus?

MW

Quote from: Mursu on 22.11.2012, 22:43:40
Jos tittelissä on sana "osaaja" niin kyse on melkovarmasti pupputittelistä. Yleensä ihmiset tekevät jotain työssä, eivätkä vain osaa.

No enpä kyllä kehtaisi -osaaja päätteistä tutkintotodistusta näytellä. Sehän oikein vakuuttelee, että osaa se, varmaan osaa. Ihan niin kuin "kansandemokratiat" ovat demokraattisia, ovat ne.

Tutkinto kertoo, että asiaa on opiskeltu hyväksyttävin suorituksin. Duunissa sitten katsotaan, mitä se osaa ja oppiiko ikinä päteväksi.

guest3656

Quote from: Junes Lokka on 22.11.2012, 23:00:56

Kotikielenavustajilla on merkitystä lapsen oman kulttuurin ja identiteetin vahvistamisessa.


Taas on keksitty mamuille uusi ammattinimike. Opetetaanko lapsia huijamaan sossua nykyisin jo päiväkodissa?

foobar

Quote from: MW on 22.11.2012, 23:05:25
Quote from: Mursu on 22.11.2012, 22:43:40
Jos tittelissä on sana "osaaja" niin kyse on melkovarmasti pupputittelistä. Yleensä ihmiset tekevät jotain työssä, eivätkä vain osaa.

No enpä kyllä kehtaisi -osaaja päätteistä tutkintotodistusta näytellä. Sehän oikein vakuuttelee, että osaa se, varmaan osaa. Ihan niin kuin "kansandemokratiat" ovat demokraattisia, ovat ne.

Tutkinto kertoo, että asiaa on opiskeltu hyväksyttävin suorituksin. Duunissa sitten katsotaan, mitä se osaa ja oppiiko ikinä päteväksi.

Oma työtittelini päättyy termiin "specialist." Vähän nolottaa, liippaa läheltä. No, kyse ei tosiaankaan ole kulttuuriasiantuntijan pestistä. :)
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Outo olio

Paljon on pidetty meteliä siitä että tulijat ovat just ja nimenomaan osaajia. Huippuosaajia, jne. Jos tämä profetia ei toteudu mitenkään muuten, niin sitten pitää räätälöidä heille omat virat, ja nimikkeeksi osaaja. Näin se profetia toteutuu, katsokaa, he ovat kuin ovatkin osaajia, lukeehan se jo työn nimessäkin.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Finka

Quote from: Junes Lokka on 22.11.2012, 23:00:56
Way ahead of you


Quote from: http://www.ouka.fi/oulu/syynimaan-paivakoti/toiminta-ajatusMonikulttuurisuus

Päiväkodissamme on jo vuosien ajan ollut lapsia eri kulttuureista, mikä rikastuttaa arkipäiväämme.

Lapsille luodaan mahdollisuus saada opetusta omalla äidinkielellään, samoin lapsille annetaan suomen kielen opetusta pienissä ryhmissä vähintään kerran viikossa. Kunnioitamme maahanmuuttajalasten uskontoon kuuluvia asioita, esim. ruokailuun liittyvissä kysymyksissä.

Tuemme monikulttuurisia työntekijöitä, opiskelijoita ja harjoittelijoita suomalaiseen työelämään tutustumisessa, ja olemme laatineet perehdyttämiskansion monikulttuurisille työntekijöille.


Varhaiskasvatussuunnitelma, pdf, 267 kt.

Mutta mitä on suomalaisuus?

Minä ennemmin kysyisin, millainen ihminen on monikultuurinen työntekijä. Kuinka monta kultuuria on tunnettava ja kuinka syvällisesti? Onko esimerkiksi vuosia Ruotsissakin työskennellyt henkilö tälläinen (suomalainen + ruotsalainen "kultuuri") vai pitääkö tuntea vaikkapa kiinalaista, intialaista ja venäjäläistä kultuuria? Entä, jos on ollut vuoden tai pari vaihdossa jossain toisessa maassa, onko sitten monikultuurinen ihminen?  Entä miten kultuuri pitää olla omaksuttu, tietopuolisesti vaikkapa yliopisto-opintoina vai elämällä tuota kultuuria?
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

herra 4x

Quote from: Finka on 22.11.2012, 23:21:16

Minä ennemmin kysyisin, millainen ihminen on monikultuurinen työntekijä. Kuinka monta kultuuria on tunnettava ja kuinka syvällisesti? Onko esimerkiksi vuosia Ruotsissakin työskennellyt henkilö tälläinen (suomalainen + ruotsalainen "kultuuri") vai pitääkö tuntea vaikkapa kiinalaista, intialaista ja venäjäläistä kultuuria? Entä, jos on ollut vuoden tai pari vaihdossa jossain toisessa maassa, onko sitten monikultuurinen ihminen?  Entä miten kultuuri pitää olla omaksuttu, tietopuolisesti vaikkapa yliopisto-opintoina vai elämällä tuota kultuuria?

Ja teille vastataan. Merkkijono "monikulttuurinen" tarkoittaa Suomessa, ja kaikkialla, islamilaisuuden huomioonottavaa ja työskentelyä sen tarpeiden eteen.
Rakkaudesta lajiin.

nuiv-or

Quote from: Finka on 22.11.2012, 23:21:16
Minä ennemmin kysyisin, millainen ihminen on monikultuurinen työntekijä. Kuinka monta kultuuria on tunnettava ja kuinka syvällisesti? Onko esimerkiksi vuosia Ruotsissakin työskennellyt henkilö tälläinen (suomalainen + ruotsalainen "kultuuri") vai pitääkö tuntea vaikkapa kiinalaista, intialaista ja venäjäläistä kultuuria? Entä, jos on ollut vuoden tai pari vaihdossa jossain toisessa maassa, onko sitten monikultuurinen ihminen?  Entä miten kultuuri pitää olla omaksuttu, tietopuolisesti vaikkapa yliopisto-opintoina vai elämällä tuota kultuuria?

Namibialainen sen olla pitää. Ei ruotsalaista tai suomalaista kulttuuria ole olemassa, mitä rasisteja nää horiset.

http://www.bubblegumalley.se/organisation_fin.htm


Filosofian kandidaatti, pääaine kansainvälinen maahanmuutto ja etniset suhteet; 2010. Malmön yliopisto, Ruotsi.



QuoteKun kahden eripuolilta maailmaa olevan ihmisen elämänpolut kohtaavat, sitä seuraavan tapahtumaketjun voi sanoa muistuttavan Tuckmanin määritelmää ryhmäkehityksestä. Tuckmanin mukaan sosiaalisten rakenteiden kehityksessä on olemassa aina tiettyjä asteita; ja siellä missä on olemassa sosiaalinen yhteenkuuluvuus- on myös kehitys. Hän näkee sen neljän eri kehitysvaiheen läpi: muotoutuminen (Forming) – kuohunta (Storming) – Normien muodostuminen (Norming) ja toteutus/tehtävän suorittaminen (Performing). 

Afronaut Foundationin ja Bubblegum Alleyn perustajajäsenet Mervi Suonpää Suomesta ja Takura Matswetu Zimbabwesta tapasivat toisensa Ruotsin Malmössä. He opiskelivat samassa koulutusohjelmassa ja olivat vapaaehtoisina paikallisille kansalaisjärjestöille. Malmö tapaamispaikkana loi kiehtovan pohjan heidän yhteiselle unelmalle luoda jotakin uniikkia, toimivan organisaation sekä tahon jota yhteisö tarvitsee. Eläminen ja oleminen monikulttuurisessa ympäristössä ja näin ollen heidän edustaessa maahanmuuttajien vähemmistöä, he tunnistivat millaisia ongelmia ja haasteita ihmiset kohtaavat yrittäessään tutustuttaa toisia omalle kulttuurilleen, tai olla toimivana osana vallitsevaa kulttuuria. Kohdatessaan vaikeuksia, he ymmärsivät myös piilevän potentiaalin, joka monikulttuurisuuden arvostamisessa piileksi sekä kuinka monikulttuurisuutta voidaan käyttää työkaluna ihmisten voimaannuttamisessa ja saada aikaiseksi parempi kulttuurien kirjon arvostus.

Heidän kiinnostuksensa sekä innostus monikulttuurisuudesta käytännön tasolla kulminoitui huimiin ideointeihin! Ideoiden kasaaminen yhteen ja organisaation muotoutuminen oli kiihtyvässä vauhdissa, ja yhteispäätös kansalaisjärjestö the Bubblegum Alleyn perustamisesta syntyi. Kuohunta vaiheen ansiosta Bubblegum Alleyn malli muokkaantui kahden eri näkökulman yhdentymäksi ja järjestö muodostui tahoksi, jonka tarkoitus oli paitsi kannustaa kulttuurien välistä vuoropuhelua ja kannustaa yhdentymistä Ruotsissa, mutta myös laajentaa toimintaansa Afrikkaan. Takura ja Mervi saivat aikaiseksi yhteisymmärryksen organisaation tavoitteesta, tekivät suunnitelman ja alkoivat tehdä töitä valtavalla kunnianhimolla saavuttaakseen Bubblegum Alleylle ja Afronaut Foundationille asetetut tavoitteet. Niinpä tavoitteiden asetuksien jälkeen ja normien muodostuksen ollessa valmiit, oli aika toteuttaa asetettuja päämääriä. Niinpä he varasivat lippunsa Namibian Windhoekiin, ja pakkasivat laukkunsa uudella unelmalla ja inspiraatiolla.

Tai sitten ihan vaan islamilainen.

Professori

Eihän tuossa sanota, että osaajat ovat itse monikulttuurisia. Itse asiassa näyttäisi tuon perusteella siltä, että ovat tavallisia suomalaisia lastentarhaopeettajia. Joita on siis opastettu työskentelemään ongelma-aineksen kanssa.

Tämä voi olla hyvä tai huono. Hyvä silloin, jos opetuksen perusteella ongelmataustaiset integroituvat aiempaa paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta huono, mikäli integroituminen vaikeutuu näiden oppien takia. Toivottavasti edes opetus tähtää suomalaisten kulttuuritapojen opettamiseen vieraskulttuurisille, eikä mamujen ongelmallisten kulttuuritraditioiden edistämiseen. Toivon ensimmäistä, mutta epäilen jälkimmäistä.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Nuivanlinna

Voi sitä korkojen kopsetta ja nännin näpitystä kun sosiaalikalkkunat ovat olleet kokoustelemassa Uutta Suomea!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Rokka

Ihmettelen tätä tarvetta antaa lapsille opetusta heidän omalla äidinkielellään tarhassa. Kyllä tarhassa puhutaan suomea, ja vain suomea. Äidinkieli opitaan kotona, tarhassa tuollainen parivuotias lapsi oppii sen suomen ilman mitään vaikeuksia 1/2-1 vuodessa.
Koska vaimoni on ulkomaalainen, ei lapsemme äidinkielikään siten ole suomi, silti ei tullut kummallekkaan mieleen vaatia äidinkielen opetusta lapselle tarhassa. Se on kyllä sen vanhemman tehtävä vaalia lapsen äidinkielen taitoa ja kulttuurinsa tuntemusta, ei yhteiskunnan.
Vaimo puhuu ihan sujuvasti suomea, silti kotona puhuu vain äidinkieltään. Minähän puhun vain suomea, vaikka puhunkin vaimon äidinkieltä sujuvasti. Näin on tämä kaksikielisyys ja kaksi kulttuuria meillä hoidettu, ja ihan hyvin on toiminut ilman mokuttajien "apua". Välillä on tarjottu kyllä, mutta olen aina kohteliaasti kieltäytynyt.

Oli mielenkiintoista seurata kun lapsen tarhaan tuli kaksi englantilaista tyttöä, 2 ja 3 vuotiaat. Puolen vuoden jälkeen molemmat puhuivat jo suht' normaalisti suomea sen ikäiseksi lapseksi, vaikka vanhemmat eivät puhuneetkaan juuri yhtään suomea.
Samaan aikaan tuli myös yksi köneinsinöörin lapsi, 3 vuotias. Vuoden jälkeen ei kovinkaan montaa sanaa suomea tullut, muuta möykkää senkin edestä...

Blanc73

Tässäkö päiväkotien monikulttuurisuus osaajien opetuksen kulmakivi :roll:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Marius

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

törö

Quote from: Outo olio on 22.11.2012, 23:20:47
Paljon on pidetty meteliä siitä että tulijat ovat just ja nimenomaan osaajia. Huippuosaajia, jne. Jos tämä profetia ei toteudu mitenkään muuten, niin sitten pitää räätälöidä heille omat virat, ja nimikkeeksi osaaja. Näin se profetia toteutuu, katsokaa, he ovat kuin ovatkin osaajia, lukeehan se jo työn nimessäkin.

Tulee väkisinkin mieleen se kun Nokiasta tuli kansainvälinen suuryritys ja tietoliikennetekniikkaa tunki opiskelemaan tulevaisuuden lupauksia, joille piti opettaa peruskoulutason matematiikkaa uudeelleen.

Tulituki

Haha!  :D

Nuivanlinnan uusi käsite "sosiaalikalkkuna" on kyllä kuvaava!
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

VeePee

Itse en näe ongelmallisena lasten kannalta suurtakaan määrää "varsinaisia" mamuja päiväkotiryhmissä. Mitä niissä varsin monikulttuurisissa tarhoissa joissa omat lapset ovat/ovat olleet niin ei niissä lasten näkökulmasta katsoen mitään kulttuurien yhteentörmäyksiä ole ollut. Eikä näin vanhemman näkökulmasta ole mitään negatiivista sanottavaa. Lapset on kuitenkin ihan samanlaisia etnisestä alkuperästä riippumatta.

Omien tarhakokemusteni mukaan varsinaisiakaan mamuja ei erityisemmin nosteta lasten keskuudessa parempaan asemaan vaan lapsia kohdellaan tasa-arvoisesti. Enempi minua häiritsee se, että hoitajina on paljon hoonosti suomaliaa puhuvia. Lapsen kielellisen kehityksen takia olisi hyvä jos henkilökunta puhuisi hyvää ja selvää suomea. Meillä on tarhassa monta virolaista ja venäläistä hoitajaa, jotka puhuvat melko hyvää suomea, mutta välillä sitten on sijaisina myös pelottavia kielitaidottomia kaapuakkoja, joiden kyky päiväkodissa toimimiseen rajoittuu mykkänä nurkassa istumiseen. Se ei ole reilua lapsia kohtaan.

Monikulttuurisuusosaajien haalimista päiväkotiin en kannata. Resurssien haaskaamista mistä yksikään lapsi ei hyödy. En pidä hyvänä sitä, että päiväkodin mamulapsia alettaisiin kohdella jotenkin erityisinä, rikkautta tuovina kultamunina. Se vain vääristäisi lasten välisiä suhteita ja mamulapsen käsitystä itsestään suhteessa muihin.

Finka

Quote from: Professori on 23.11.2012, 07:38:44
Eihän tuossa sanota, että osaajat ovat itse monikulttuurisia. Itse asiassa näyttäisi tuon perusteella siltä, että ovat tavallisia suomalaisia lastentarhaopeettajia. Joita on siis opastettu työskentelemään ongelma-aineksen kanssa.

Tämä voi olla hyvä tai huono. Hyvä silloin, jos opetuksen perusteella ongelmataustaiset integroituvat aiempaa paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta huono, mikäli integroituminen vaikeutuu näiden oppien takia. Toivottavasti edes opetus tähtää suomalaisten kulttuuritapojen opettamiseen vieraskulttuurisille, eikä mamujen ongelmallisten kulttuuritraditioiden edistämiseen. Toivon ensimmäistä, mutta epäilen jälkimmäistä.

Viittasin kysymyksilläni Junes Lokan esiintuomaan Oulun keissiin, missä monikultuurisuuskasvatus hoidetaan monikultuurisilla työntekijöillä.

Jatkokysymys: Onko islaminuskoinen monikultuurinen jo omassa maassaan, esimerkiksi somali Somaliassa, vai muuttuuko hän monikultuuriseksi Suomessa. Onko Suomessa asuva somalialainen muslimi automaattisesti monikultuurinen vai vaaditaanko jotain lisätietoja tai -taitoja?

"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Rokka

Quote from: Finka on 23.11.2012, 10:02:03
Viittasin kysymyksilläni Junes Lokan esiintuomaan Oulun keissiin, missä monikultuurisuuskasvatus hoidetaan monikultuurisilla työntekijöillä.

Jatkokysymys: Onko islaminuskoinen monikultuurinen jo omassa maassaan, esimerkiksi somali Somaliassa, vai muuttuuko hän monikultuuriseksi Suomessa. Onko Suomessa asuva somalialainen muslimi automaattisesti monikultuurinen vai vaaditaanko jotain lisätietoja tai -taitoja?

Taitojen puutetta edellytetään yleensä että henkilö voidaan luokitella monikulttuuriseksi. Kieli -ja lukutaidoton on jo aika aika monikulttuurinen. Tähän jos lisää vielä päälle sopeutushaluttomuuden ja rauhan uskon tunnustamisen, niin on koko paketti kasassa.

herra 4x

Quote from: Finka on 23.11.2012, 10:02:03


Jatkokysymys: Onko islaminuskoinen monikultuurinen jo omassa maassaan, esimerkiksi somali Somaliassa, vai muuttuuko hän monikultuuriseksi Suomessa. Onko Suomessa asuva somalialainen muslimi automaattisesti monikultuurinen vai vaaditaanko jotain lisätietoja tai -taitoja?

Monikulttuurisuuteen ei tarvita mitään muuta ehtoa kuin islamilaisuus. Se on sanan todellinen sisältö käytännössä kaikessa diskurssissa missä puhutaan "monikulttuurisuudesta".
Rakkaudesta lajiin.

IMMane

Työpaikoillekkin pitäisi saada monikulttuuriosaajia ruotsin malliin. Eihän työnantaja voi aina tietää mitä esim. muslimi voi ja ei voi tehdä uskonsa mukaan eikä toinen työntekijä. Helpointa ehkä olisi ottaa islami uudeksi pakolliseksi oppiaineeksi jotta kaikki sitten tietäisivät mikä on soveliasta ja mikä ei.