News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Aseiden kontrolli (yhdistetty)

Started by VMJ, 31.05.2009, 11:50:28

Previous topic - Next topic

Pliers

Quote from: Ink Visitor on 23.09.2011, 11:08:48
Lehtosen mukaan lääkärien olisi syytä alkaa sisäistää laki osaksi omaa päivittäistä ammatin harjoittamistaan.

Onko tämä uhkaus? Se vaikuttaa uhkaukselta. Kun viranomainen sanoo, että on syytä ryhtyä tekemään jotakin, yleensä kieltäytymisestä on luvassa sanktio.

Quote from: Ink Visitor on 23.09.2011, 11:08:48
Ilmoitusvelvollisuus ei koske vain tapauksia, joissa poliisi tai aseluvan hakija pyytää lääkärintodistusta aselupaa varten. Lääkärin on arvioitava jokainen potilas sen mukaan, onko tämä ase kädessä vaaraksi itselleen tai muille.

Lastenlääkäreillä lienee kiireiset ajat. Antenniosaston papereita ei kai vielä ole saatettu loppuun.

Quote from: Ink Visitor on 23.09.2011, 11:08:48
– Jos henkilö tulee vastaanotolle ja lääkäri katsoo hänet sopimattomaksi aseen pitoon, ilmoitus tulee tehdä. Sen perusteella poliisi selvittää, onko henkilöllä aselupia olemassa. Jos on, niin niitä ryhdytään peruuttamaan, sanoo Lehtonen.

Yhden hoitsun yhden lausunnon perusteellako voidaan peruuttaa automaattisesti aseluvat?! Minä lopetan heti paikalla Hamletissa pyörimisen ja laitan aikamoisen läjän kukkapuketteja hetitoimitukseen.


Quote from: Ink Visitor on 23.09.2011, 11:08:48
Aselaki tai tuleva asetuskaan ei kerro lääkärille lankeavista sanktioista, jos lääkäri ei ole tehnyt ilmoitusta myöhemmin ampuma-aserikokseen syyllistyneestä potilaastaan.

Ei kerro, vai ei ole? Aika oleellinen ero. Rupeaako hoitohenkilökunta ilmoittamaan ns. varmuuden vuoksi.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

jopparai

#2551
Quote from: Ink Visitor on 23.09.2011, 11:08:48
Aselain uutta asetusta valmistellaan kiireellisenä
.Runsaat kolme kuukautta voimassa ollut uusi aselaki on jäänyt terveyskeskuksissa melko kuolleeksi kirjaimeksi.

Laki määrittelee, että lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa poliisille, jos hän epäilee potilaansa olevan ase kädessä vaaraksi itselleen tai muille.

..............................

Tuli vaan mieleen, onkohan jossain luetteloa amuntaa/metsästystä harrastavista lääkäreistä. Minä en ainakaan riskeeraa pikkuvaivojen takia harrastusta.

Edit: Tämähän saattaa vähentää valtion menoja terveydenhuollossa.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

KeiKei

Oma metsästysporukka koostuu pääasiassa lääkäreistä. Koko ajan pitää olla tarkkana, ettei lähde aseluvat ;)

PMH

Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

Ink Visitor

Kuinka moni metsästäjä tai ampuja loukkaantuu harrastuksensa parissa?

Tilastojen mukaan metsästäjille ja ammunnan harrastajille tapahtuu vain harvoin aseonnettomuuksia. Aseisiin liittyvät turvallisuusongelmat esiintyvätkin pääosin muualla kuin harrastajien keskuudessa.

Suomen Ampumaurheiluliiton vakuutuksesta on korvattu viimeisen kymmenen vuoden aikana 34 ampumaurheilijoiden urheiluvammaa. Näistä yksikään ei ole ollut ampumaturma.

Metsästäjävakuutuksen tilastojen mukaan hirvenmetsästyksessä tapahtuu ampuma-aseisiin liittyviä onnettomuuksia keskimäärin noin yksi 250 000 metsästyspäivää kohti ja pienriistan metsästyksessä noin yksi 200 000 metsästyspäivää kohti.

Lähes kaikki onnettomuuksista ovat lieviä, kuten esimerkiksi korviin tullut tinnitus. Viimeisimmästä metsästyksen yhteydessä kuolemaan johtaneesta ampuma-aseonnettomuudesta on vakuutusyhtiön mukaan aikaa useampia vuosia.

Harrastusjärjestöjen näkökulmasta ampuma-aseisiin liittyvän turvallisuuden suurimmat ongelmat ovat luvattomat aseet ja niihin liittyvä rikollisuus. Suomessa tehdään kaiken kaikkiaan keskimäärin noin 150 henkirikosta vuodessa. Näistä noin 18 prosenttia tehdään ampuma-aseilla, joista suurin osa on luvattomia.

Suomessa on yli 300 000 metsästyksen ja 35 000 ampumaurheilun harrastajaa.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194698458565/artikkeli/kuinka+moni+metsastaja+tai+ampuja+loukkaantuu+harrastuksensa+parissa+.html
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

PMH

QuoteNRA:n tiivistelmä sisäasiainministeriön poliisiosaston kuulemistilaisuuteen
Aseharrastajat ovat aina edellyttäneet aseturvallisuuta ja ovat toimineet sen mukaan.

Suomi on sitoutunut sopimuksin rajoittaa laitonta asekauppaa
(kansainvälisen järjestäytyneen rikollisuuden vastaisen Yhdistyneiden Kansakuntien yleissopimus ampuma-aseiden, niiden osien ja komponenttien sekä ampumatarvikkeiden laittoman valmistuksen ja kaupan torjumista koskeva lisäpöytäkirja sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston 21. päivänä toukokuuta 2008 aseiden hankinnan ja hallussapidon valvonnasta annettu neuvoston direktiivin 91/477/ETY muuttamisesta annettu direktiivi 2008/51/EY).

1. Kaikki aseet saattavat aiheuttaa vaaraa väärissä käsissä.

2. 13.6.2011 voimaan tulleessa ampuma-aselaissa otettiin käyttöön käytännössä kaikki mahdollisuudet rajoittaa luvallista aseenomistusta. Kaikki kiristystoimet tästä eteenpäin lisäävät laittomien aseiden markkinoita.

3. Aseturvallisuuden parantamisessa kansainvälisten sopimusten vaatimat tavoitteet saavutetaan ainoastaan puuttumalla tästä eteenpäin luvattomien ampuma-aseiden vähentämiseen tarkoitetuin toimenpitein, minkä hyväksi ei toistaiseksi ole tehty mitään toimenpiteitä.

4. Ampuma-aseiden esiintyminen rikosten yhteydessä on painottunut erilaisten kulttuuritaustaisten henkilöiden tekemiin tekoihin luvattomilla aseilla.

Ehdotukset toimenpiteiksi aseturvallisuuden parantamiseksi
a) Aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohjeet on kumottava kokonaisuudessaan, koska ne jo aiheuttivat ampuma-aseiden joutumisen kahdelle mieleltään häiriintyneelle henkilölle Jokelan ja Kauhajoen koulusurmiin, mikä lain mukaan ei olisi ollut mahdollista. Aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohjeet keskittyvät pelkästään aseisiin välineinä, vaikka aseiden ominaisuudet ovat täysin sivuseikka puhuttaessa vaarallisista henkilöistä vapaina.

b) Luvallisten ampuma-aseiden hankkiminen on ollut mahdollista vain hyväksyttäviin käyttötarkoituksiin, mihin luvattomia ampuma-aseita ei käytännössä koskaan hankita. Luvattomien ampuma-aseiden markkinat ovat tunnetusti (esim. Britannia) avautuneet luvallisten ampuma-aseiden saannin estyttyä. Poliisin myös Suomessa tulee huomioida tämä mahdollisuus, jotta lainsäädäntöä tullaan kiristämään niissä tapauksissa, jolloin luvatonta asetta on käytetty rikoksentekovälineenä tai luvattomien aseiden kaupalla on hankittu suurta taloudellista hyötyä.

c) NRA Kansallinen Kivääriyhdistys ry näkee ainoaksi mahdollisuudeksi aseturvallisuuden lisäämisen siten, että poliisihallitus aloittaa tiiviin yhteistyön asealan järjestöjen ja asealan asiantuntijoiden kanssa. Kaikki salassa pidetty valmistelu ja poliisihallituksen suora vaikuttaminen lainsäädäntöön on loputtava.

Antti Jokinen
pääsihteeri

Suoraan sanottu mutta totta.
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

qwerty

Jussin kysymykseen KK 67/2011 on tullut vastaus

Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä niiden taloudellisten rasitteiden poistamiseksi, joita ampuma-aseen hankkimisluvan kohtuuttomat, perusteettomat ja valtion maksuperustelain vastaiset korotukset ovat etenkin metsästysaseiden hankkijoille aiheuttaneet?

Helsingissä 6 päivänä syyskuuta 2011
Jussi Halla-aho /ps

-----------

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Jussi Halla-ahon /ps näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 67/2011 vp:

Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä niiden taloudellisten rasitteiden poistamiseksi, joita ampuma-aseen hankkimisluvan kohtuuttomat, perusteettomat ja valtion maksuperustelain vastaiset korotukset ovat etenkin metsästysaseiden hankkijoille aiheuttaneet?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Poliisin suoritteiden maksullisuudesta säädetään valtion maksuperustelain (150/1992) 8 §:n 2 momentin nojalla sisäasiainministeriön asetuksella. Tällä hetkellä voimassa on asetus poliisin suoritteiden maksullisuudesta vuosille 2010 ja 2011 (1081/2009). Asetusta on muutettu vuoden 2011 alusta lukien, jolloin ampuma-aseen hankkimis- ja hallussapitoluvan hinta on nostettu 68:sta 72 euroon. Luvan hinta säilyi ennallaan 13.6.2011 voimaan tulleen muutoksen yhteydessä. Hinnan korotuksia on tehty ampuma-aselupien lisäksi myös muille poliisin maksullisille suoritteille. Muun muassa passien hinta on noussut vuodesta 2009 viidellä eurolla.

Valtion maksuperustelain 6 §:n 1 momentin mukaan julkisoikeudellisesta suoritteesta perittävän maksun tulee vastata suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää eli olla omakustannusarvon mukainen. Säännöksen toisen momentin mukaan yhden tai useamman viranomaisen samanlaatuisista suoritteista voidaan määrätä samansuuruinen kiinteä maksu, vaikka kustannukset poikkeaisivatkin toisistaan. Kiinteää maksua määrättäessä on otettava huomioon suoritteiden keskimääräinen kokonaiskustannus. Suurin osa poliisin maksullisista suoritteista on sellaisia, joista peritään keskimääräisiä kokonaiskustannuksia vastaava kiinteä maksu. Tällaisia ovat poliisin antamat luvat, päätökset ja todistukset. Poliisin lupapalveluiden tuottamisesta aiheutuvat kustannukset katetaan lupasuoritteista perittävillä maksuilla.

Poliisin maksullisten suoritteiden hinnoittelu perustuu luvan tuottamiseen kuluneeseen keskimääräiseen aikaan, jonka mukaan lasketaan välittömät työvoimakustannukset. Lisäksi hinnoittelussa otetaan huomioon materiaali- ja yleiskustannukset. Edellä kuvattua laskentatapaa käyttäen poliisin maksutaulukon suoritteille on laskettu palkkaus-, materiaali- ja yleiskustannuksia vastaavat hinnat.

Hankkimis- ja hallussapitoluvan antamismenettelyyn kuuluvat seuraavat työvaiheet: hakemuksen vastaanottaminen vähäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta henkilökohtaisesti, hakijan henkilöllisyyden toteaminen, rekisteritarkistusten tekeminen, maksun vastaanottaminen, hakemuksen käsitteleminen, hankkimisluvan myöntämispäätöksen tekeminen, hankitun aseen tarkastaminen, aseen tietojen syöttäminen aserekisteriin, hallussapitolupapäätöksen tekeminen, lupakortin tilaus, lupakortin tietojen tarkastaminen sekä asiakirjojen arkistoiminen. Lisäksi lupamenettelyyn kuuluu nykyisin pääsääntöisesti hakijan soveltuvuutta arvioivan testin tekeminen. Henkilö voidaan haastatella erikseen ja häntä voidaan pyytää täydentämään hakemustaan. Päätösharkintaan puolestaan kuuluvat henkilön sopivuuden arvioiminen, ampuma-aseen hyväksyttävän käyttötarkoituksen olemassaolon arviointi sekä sen arviointi, sopiiko ampuma-ase hyvin haettuun käyttötarkoitukseen.

Ampuma-aselain säätämiseen johtaneessa hallituksen esityksessä on todettu, että luvan hakijan on selvitettävä, että hänellä on ampuma-aselain 43 §:n 1 momentissa tarkoitettu hyväksyttävä syy ampuma-aseen tai aseen osan hankkimiseen. Hänellä on hallituksen esityksen mukaan oltava myös käytännössä mahdollisuus käyttää asetta ilmoittamaansa tarkoitukseen. Metsästäjätutkinto ei osoita sitä, että henkilöllä on käytännössä mahdollisuus metsästää. Tämän vuoksi ohjeistettu käytäntö on, että haettaessa hankkimislupaa metsästysperusteella luvanhakijalta edellytetään selvitystä myös hänen metsästysmahdollisuuksistaan. Lupaviranomaisen on metsästysperusteellakin haettavan luvan osalta arvioitava ampuma-aseen soveltuvuus haettavaan käyttötarkoitukseen.

Ampuma-aseiden hankkimis- ja hallussapitoluvan hinta määräytyy valtion maksuperustelain mukaisesti ja hintakehitys vastaa yleistä kustannustason nousua. Suoritemaksu on oikeassa suhteessa esimerkiksi henkilökortin (51 ?), passin (53 ?) ja ajokorttiluvan (60 ?) maksujen kanssa.

Helsingissä 27 päivänä syyskuuta 2011
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

pallopaa

Voiskos se Jussi tehdä siellä eduskunnassa jotain hyödyllisempää kuin miettiä miten saa suomalaiset tappamaan toisiaan halvemmala? :facepalm:
Kaikkien maiden konservatiivit, liittykää yhteen!

os62

Quote from: pallopaa on 29.09.2011, 18:16:18
Voiskos se Jussi tehdä siellä eduskunnassa jotain hyödyllisempää kuin miettiä miten saa suomalaiset tappamaan toisiaan halvemmala? :facepalm:

Voin vilpittömästi vakuuttaa, että Jussin kannattajakunnassa on aika paljon niitä, joille em. hinnoittelu ja hölmöt, uudet käytännöt OVAT merkittävä asia.

edit: p.s. en ole tappanut suomalaisia enkä ketään muutakaan, enkä tule niin tekemäänkään.

PMH

Quote from: pallopaa on 29.09.2011, 18:16:18
Voiskos se Jussi tehdä siellä eduskunnassa jotain hyödyllisempää kuin miettiä miten saa suomalaiset tappamaan toisiaan halvemmala? :facepalm:

Jospa vaikka miettisit? No jaa.. Sama? Näin hypoteettisesti, "ajattelin ****** naapurin/henkilön-josta en pidä/joka häiritsee. Haempa 72€-hintaisen ostoluvan, ostan X-hintaisen tuli-aseen, ******:n häiriön ja kärsin seurauksen?

Edit: Poistettu epä-asiallinen kysymys.
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

Marko Parkkola

Quote
Hankkimis- ja hallussapitoluvan antamismenettelyyn kuuluvat seuraavat työvaiheet: hakemuksen vastaanottaminen vähäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta henkilökohtaisesti, hakijan henkilöllisyyden toteaminen, rekisteritarkistusten tekeminen, maksun vastaanottaminen, hakemuksen käsitteleminen, hankkimisluvan myöntämispäätöksen tekeminen, hankitun aseen tarkastaminen, aseen tietojen syöttäminen aserekisteriin, hallussapitolupapäätöksen tekeminen, lupakortin tilaus, lupakortin tietojen tarkastaminen sekä asiakirjojen arkistoiminen.

Aikoinaan tuohon kaikkeen meni 2x10 minuuttia (ostolupa & hallussapitolupa). On viranomaisella nykyään kova tuntipalkka!

QuoteMetsästäjätutkinto ei osoita sitä, että henkilöllä on käytännössä mahdollisuus metsästää. Tämän vuoksi ohjeistettu käytäntö on, että haettaessa hankkimislupaa metsästysperusteella luvanhakijalta edellytetään selvitystä myös hänen metsästysmahdollisuuksistaan.

Seurat ja yksityiset vuokraavat maita ja valtiollakin on metsästysmaita vuokralla. Metsästysmahdollisuudet ovat siis aina olemassa, jos on metsästäjäntutkinnon suorittanut.

QuoteLupaviranomaisen on metsästysperusteellakin haettavan luvan osalta arvioitava ampuma-aseen soveltuvuus haettavaan käyttötarkoitukseen.

Tästä onkin ollut puhetta. Erään väitteen mukaan, jos viranomainen lukisi yhtenäistämisohjetta kuin piru raamattua, kanalinnuille sopivaa kaliiperia ei olisi olemassakaan.

QuoteAmpuma-aseiden hankkimis- ja hallussapitoluvan hinta määräytyy valtion maksuperustelain mukaisesti ja hintakehitys vastaa yleistä kustannustason nousua. Suoritemaksu on oikeassa suhteessa esimerkiksi henkilökortin (51 ?), passin (53 ?) ja ajokorttiluvan (60 ?) maksujen kanssa.

Passia hakiessa minulla kesti huomattavan paljon pidempään lupaluukulla. Silti passi on halvempi. En ymmärrä logiikkaa.

henkkaj

Quote from: os62 on 29.09.2011, 18:28:59

Voin vilpittömästi vakuuttaa, että Jussin kannattajakunnassa on aika paljon niitä, joille em. hinnoittelu ja hölmöt, uudet käytännöt OVAT merkittävä asia.

edit: p.s. en ole tappanut suomalaisia enkä ketään muutakaan, enkä tule niin tekemäänkään.

Vissi ero asioissa lienee että olen aikanaan hankkinut YHDEN ajokortin. Minulla ei tarvitse olla erillistä ajokorttia jokaista seitsemää autoani tai edes moottoripyörääni varten.
Minä olen hankinut YHDEN passin. Minulla ei tarvitse olla erillistä passia jokaista ulkomaanreissua tai vaikka eri matkustusmaata varten.
Sen sijaan arvaa sylettääkö maksaa 72 euroa joka ainoasta tussarista kun niitä on merkittävästi enemmän kuin ajokalustoa. Nykyiselläänkin on jo tonnitolkulla mennyt siihen Moolokin kitaan ja hullumpaan suuntaan vaan etenee.

Yhtään ainutta koulumurhaa tai edes parisuhdetappoa ei aselain kiristämisellä saatu aikaiseksi mutta voidaan ainakin Arkadianmäellä paukutella henkseleitä että "on tehnty JOTAIN" samaan aikaan kun lasten ja nuorten mielenterveystyölle ei ole vieläkään ohjattu penniäkään lisää.
Paluumuuttaja kolmannessa polvessa.

"If there's a new way, I'll be the first in line. It better work this time" -Dave Mustaine

Pliers

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/al-ihmettelee-asetestin-kysymyksia-riivaavatko-henget-sinua/art-1288418155017.html

Quote
AL ihmettelee asetestin kysymyksiä: "Riivaavatko henget sinua?"

Aselupien hakijoita hämmennetään mystisillä kysymyksillä, kertoo Aamulehti.

Jotkut asetestin 270 kysymyksestä ovat eettis-moraalisia ja loogisia, mutta toiset puhtaasti kummallisia.

Asetestin kysymyksissä kysellään muun muassa: Riivaavatko henget sinua?

Järkevämmissä kysymyksissä tiedustellaan, koska hakija on viimeksi tapellut, käyttääkö hän huumeita tai puolustaisiko hän itseään tai lähimmäisiään voimakeinoin.

Testi on tehty puolustusvoimien T2-testin pohjalle. Asetesti mittaa hakijan taipumusta väkivaltaisuuteen ja itsetuhoisuuteen. Kysymyksiin vastataan kyllä tai ei.

Testin tehnyt kertoi Aamulehdelle selvittäneensä sen 20 minuutissa.

Poliisihallituksen asehallintopäällikkö Liisa Timonen kertoo Aamulehdelle, ettei testi yksin määritä aseluvan saamista.

Testi on pakollinen kaikille ensiaseeseen lupaa hakeville. Pirkanmaalla kaikki hakijat ovat läpäisseet testin, Helsingin ja Varsinais-Suomen alueella muutama ei ole saanut sitä läpi.

Käsiaselupahakemusten määrä on lehden tiedon mukaan romahtanut kolmanneksella kesäkuun alusta, jolloin käsiaselaki tiukentui.


"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Ernst

Jos testillä halutaan tutkia väkivaltaisia ja itsetuhoisia piirteitä, ei nuo väittämät/kysymykset sinänsä merkitse mitään: empiirisesti koottu testi on tehty niin, että väkivaltaiset ja itsetuhoiset vastaavat tiettyihinb väittämiin eri tavalla kuin muut. Testissä verrataan tutkittavan vastauksia normiaineistoon eli siihen, miten esim. useimmat itsetuhoiset ovat vastanneet. Jos tutkittava vastaa useisiin kysymyksiin samalla tavalla kuin vaikkapa väkivaltainen, voidaan hyvällä syyllä alkaa kysellä hänenkin mahdollisesta väkivaltaisuudestaan. "Loogisuudella" ei tässä ole mitään tekemistä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Marko Parkkola

Quote
Järkevämmissä kysymyksissä tiedustellaan, koska hakija on viimeksi tapellut, käyttääkö hän huumeita tai puolustaisiko hän itseään tai lähimmäisiään voimakeinoin.

Mitenhän tuohon itsepuolustuskysymykseen pitäisi vastata. Totta hlvetissä puolustan itseäni tai lähimmäistäni voimakeinoin jos joku hyppää laukalle. Lakikin sallii minulle tämän. Evätäänköhän minulta ostolupa nyt tämän takia.

Snuiva

Quote from: Marko Parkkola on 03.10.2011, 15:42:34
Quote
Järkevämmissä kysymyksissä tiedustellaan, koska hakija on viimeksi tapellut, käyttääkö hän huumeita tai puolustaisiko hän itseään tai lähimmäisiään voimakeinoin.

Mitenhän tuohon itsepuolustuskysymykseen pitäisi vastata. Totta hlvetissä puolustan itseäni tai lähimmäistäni voimakeinoin jos joku hyppää laukalle. Lakikin sallii minulle tämän. Evätäänköhän minulta ostolupa nyt tämän takia.

Jos tiedetään että ampuma-aseiden määrää halutaan vähentää, tiedetään että se on kirjattu tavoiteohjelmaan prosenttiosuuksina, tiedetään että vuotuisten harjoituskertojen vähäinen määrä, riippumatta siitä oletko raskaana tahi ulkomaankomennuksella rauhaa turvaamassa vaikuttaa haitallisesti lupien uusimiseen tahi uusien lupien hakemiseen.

Tiedetään että käytäntö, ohjeistukset ja hätäpäissään sössityt asetukset rikkovat mm. perustuslakia.

Tiedetään ne paikkakunnat mistä lupahallinnon virkamiesten toiminnan tuloksena ollaan oikeusistuimet tukittu. Kaiken tämän jälkeen sinä kysyt kannattaako vastata rehellisesti lupa-asioiden tiimoilta esitettyyn kysymykseen!?!

;D

PMH

#2566
Quote from: Snuiva on 03.10.2011, 15:51:17
Quote from: Marko Parkkola on 03.10.2011, 15:42:34
Quote
Järkevämmissä kysymyksissä tiedustellaan, koska hakija on viimeksi tapellut, käyttääkö hän huumeita tai puolustaisiko hän itseään tai lähimmäisiään voimakeinoin.

Mitenhän tuohon itsepuolustuskysymykseen pitäisi vastata. Totta hlvetissä puolustan itseäni tai lähimmäistäni voimakeinoin jos joku hyppää laukalle. Lakikin sallii minulle tämän. Evätäänköhän minulta ostolupa nyt tämän takia.


Jos tiedetään että ampuma-aseiden määrää halutaan vähentää, tiedetään että se on kirjattu tavoiteohjelmaan prosenttiosuuksina, tiedetään että vuotuisten harjoituskertojen vähäinen määrä, riippumatta siitä oletko raskaana tahi ulkomaankomennuksella rauhaa turvaamassa vaikuttaa haitallisesti lupien uusimiseen tahi uusien lupien hakemiseen.

Tiedetään että käytäntö, ohjeistukset ja hätäpäissään sössityt asetukset rikkovat mm. perustuslakia.

Tiedetään ne paikkakunnat mistä lupahallinnon virkamiesten toiminnan tuloksena ollaan oikeusistuimet tukittu. Kaiken tämän jälkeen sinä kysyt kannattaako vastata rehellisesti lupa-asioiden tiimoilta esitettyyn kysymykseen!?!

;D

Varsinainen ketjuun liittyvä kappale on lopussa mutta muukin on asiaa.

QuoteHARMAA TALOUS JA SPIN
Suomessa ovat kansalaiset jo tottuneet siihen, että ministerit saavat päästää suustaan minkälaista muunnettua totuutta tahansa eli valehdella. Harmaan talouden torjunta on eräs mieliaiheita, kun samanaikaisesti avokätisesti jaetaan suomalaisten verorahoja eurooppalaisille "mafia-valtioille". Harmaan talouden luvut ovat Suomessa täysin arvioita ilman todellisia perusteita. Ministerinä Hyssälä erityisesti kunnostautui, sillä verohallinto vei ministeriä haluamaansa suuntaan. Verohallinnon kannalta on tärkeää osoittaa, että virkamiehet tekevät tuloksellista työtä, joten myös virkamiehiä tarvitaan lisää ja vastaavasti verotuloja palkkojen maksamiseksi.

Harmaan talouden esiintymisen havaitsee jokainen kansalainen pienistä asioista, kuitteja ei anneta tai raha menee suoraan taskuun. Rakenussala on ehkä tyypillisin, sillä rajojen avautuminen EU:n vuoksi on johtanut ulkomaisen työvoiman invaasioon. Samalla työmaalla työskentelee samoissa tai samankaltaisissa tehtävissä eri yhtiöiden palveluksessa rakennusmiehiä, kuitenkin palkoissa on huomattava ero. Erityisen kiinnostava työmaa on Arevan Olkiluodon työmaa, sillä avoin ja läpinäkyvä rekrytointi, palkkatietoineen, ei ole edes verottajan tiedossa. Kansainvälisten suuryhtiöiden toiminta Suomessa on suojattua useilla kansainvälisillä sopimuksilla ja huippuluokan juristeilla. Verohallituksen tai työsuojelupiirin mahdollisuudet puuttua asioihin on käytännössä pyöreä nolla.

Verottajalla on käytännössä mahdollisuus ajaa pieni tai keskisuuri yritys konkurssiin koska tahansa. Verottaja voi aloittaa verotarkastuksen paikkakunnalla kilpailijan yrityksessä ja "turvatakseen" valtion mahdolliset saatavat panna verot välittömästi maksuun. Erityisesti Valvira on tunnettu näistä toimistaan pohjoisessa Suomessa. Ravintolatoiminta ketjujen ulkopuolella on erittäin riskialtista, sillä verojen maksuunpano voi olla täysin mielivaltaista ja verottajaa vastaan oikeudenkäynnit kestävät helposti jopa 8 - 10 vuotta. Erityisen vaikea tilanne on ruokaravintoloilla anniskeluoikeuksineen. Anniskeluoikeudet voidaan helposti peruuttaa ja niiden poisottamisella voidaan uhkailla. Verottajan tehtyä ilmoituksen poliisille veropetoksesta ja esitutkinnan käynnistyttyä, alkaa aikaa vievä kirjanpidon tarkistaminen.

Harmaan talouden tarkastusyksikölle asetetut tavoitteet miljardien eurojen verotulojen saamiseksi ovat todellista kusetusta - spin, sillä todella taitavien ulkomaalaisten omistamien ravintoloiden toiminta jatkuu, mutta toisen omistajan nimissä. Pienet pizzeriat ja pikaruokapaikat myyvät erittäin edullisista raaka-aineista valmistettuja annoksia halvalla. Esim. kinkkupizzan raaka-aineena käytetty kinkulta muistuttava aine ei ole edes lihavalmiste, vaan todellista "teurasjätettä", kilohinta 2 - 3 euroa/kg. Halvat hinnat eivät suoraan korreloi veronkierron kanssa, sillä usein pienissä liikkeissä ovat perheenjäsenet paikalla "auttamassa". Lounasaikaan ruokailevat saavat yleensä kuitin automaattisesti, sillä käytössä on tavallisesti pankkikortti tai visa. Asiakasmäärän tarkkailu on ainoa keino arvioida ravintolan liikevaihdon mahdollista suuruutta, joten kuinka paljon virkamiehiä tarvitaan lisää kaiken kattavaan valvontaan.

Veroviranomaisten toiminta muistuttaa valitettavan suuressa määrin hölmöläisten toimia valon kantamisessa säkeissä ikkunattomaan huoneeseen. Työtä tehdään, mutta politiikot antavat rahat ulkolaisille pankeille ja "mafiavaltioille". Suomalaisen pahin vihollinen on todellisuudessa suomalainen virkamies, jonka tavoitteena on kaikin mahdollisin keinoin lyödä toista suomalaista. NRA ry on ryhtynyt tutkimaan oikeudellisten asiantuntijoidensa avustamana harmaan talouden tarkastuksen toimia ja erityisesti Valviran. MARA nimilyhenne on tuttu hotelli- ja ravitsemusalalla, siihen kuuluvat vain valikoidut yritykset. Tulemme haastattelemaan Valviran kohteeksi joutuneita yrittäjiä ja asiantuntijoita, sillä näemme asian olevan erittäin ajankohtainen. Niin kauan, kun Suomessa huumekauppaa ei ole haluttu tai voitu kitkeä yhteiskunnastamme, niin näemme rikollisen toiminnan olevan valtiovallan erityisessä suojeluksessa. Harmaan talouden toimitayksiköille on todellinen haastava tehtävä edessään huumekaupan rahavirtojen saamiseksi politiikkojen käyttöön!

PIENET ELÄKKEET JA POLITIIKOT
Suomessa käydään ajoittain kiihkeää keskustelua keskipalkoista ja mediaaneista. On hienoa kansainvälisesti todeta, että keskipalkka nyt on esim. 3500 euroa/kk. Kuinka monella suomalaisella palkka ylittää edes 2000 euroa/kk, verrattuna niihin, joiden kuukausipalkka on yli 10.000,-. Laskennallisesti tilanne näyttää hienolta, mutta todellisuus on karmaiseva. Kaupan alalla ostoivoimaan verratuna 1995, myyjät ja myymälänhoitajat saavat n. 10 % vähemmän rahaa käyttöönsä vuonna 2011.

Autokorjaamoalalla merkkikorjaamoissa työskentelevät saavat näennäisesti n. 20% korkeampaa palkkaa kuin 1995, mutta todelliseen ostovoimaan verratuna palkat ovat laskeneet. Merkkikorjaamoiden tuntiveloitus on yleensä luokkaa 90 - 100 euroa, vastaavasti samoja töitä tekevissä korjaamoissa n. 60 euroa/tunti. Eläkekertymää ajatellen yksineläjän eläke on usein vain 1200 - 1400 euroa käteen kuukaudessa autokorjaamoalalta eläkkeelle siirtyneille.

Siivousala ja naisvaltaiset matalapalkkaiset työpaikat ovat eläkekertymän kannalta todellinen köyhyysloukku. Käteen tuleva eläke jää usein juuri minimieläkkeen tasolle tai sen alle. Käteen tulevalla 1100 euron eläkkeellä on maksettava Suur-Helsingin alueella yksiöstä vuokraa keskimäärin 750 euro/kk ja uusissa taloissa yksiöstä tai kaksiosta 900 - 1100 euroa/kk. Verrattaessa asumiskustannuksia pohjoisen Suomen kustannuksiin, niin voidaan todeta, että vastaavalla eläkkeellä voi pohjoisen taajamissa selviytyä. Todellisessa köyhyysloukussa ovat eteläisessä Suomessa asuvat pienellä eläkkeellä kituvat vanhukset. Politiikkoja ei voi vähempää asia kiinnostaa muulloin kuin vaalien alla. Eläkeläinen, joka on jo köyhyysloukussa, ei voi valita lääkäriä sairastuttuaan, kuten yli 5000 euroa/kk käteen saavat eläkeläiset. Samanaikaisesti mielenterveyspalvelujen vähentäminen ja lievästi sairaat asutetaan kuntien ja kaupunkien toimesta samoihin vuokrataloihin vähävaraisten eläkeläisten kanssa. Syntyy mahdoton yhtälö.

Terveyskeskuksissa jonoissa olevat eläkeläiset ohitetaan erityisesti silloin, kun pakolaiskeskuksessa oleva nuori henkilö "tarvitsee" hoitoa. Eriarvoisuus yhteiskunnassamme kasvaa nopeammin kuin useimmat vielä työelämässä olevat osaavat ymmärtää. Periaate: "kaverille ei jätetä", on politiikkojen ja presidenttimme toimien ohjenuora. Kansanedustajien palkkojen ja palkkioiden määrän kasvattaminen, presidentin "hyvän naisen lisä" yms. osoittavat kansalaisille, että "lottovoitto" osuu vain sellaisille, joilla on jo valta ja varoja. Vähävaraisten eläkeläisten kohtalo on Suomessa karmaiseva. Roskikset ovat tärkeä lisäruoan lähde ja leipäjonot ovat välttämättömyys. Teollisuudesta keskipalkkatasolta työttömyyskortistoon viisikymmentävuotiaana pudonneet joutuvat ansiosidonnaisen jälkeen pysyvästi kiertämään työvoimatoimistojen järjestämillä kursseilla, ilman toivoa pysyvästä työpaikasta. Eläkkeellä joudutaan olemaan pitkän työttömyysvaiheen jälkeen n. 1200 euron eläkkeellä. Leipäjonot opettavat!

PIENASERIISUNTA JA POLIISIHALLITUS
Suomen asema hyvin aseturvallisena maana henkirikostilastoja verrattaessa globaalisti ei ole vaikuttanut myönteisesti poliisihallituksen virkamiehiin. Eduskunnassa 27.09.2011 järjestetty keskustelutilaisuus, osoitti jälleen kerran, että poliisihallituksella on täysin eri tavoitteet aseturvallisuuden suhteen, kuin useimmilla tilaisuuteen kutsutuilla järjestöillä. Poliisihallitus ei ole tehnyt ensimmäistäkään toimenpidettä saadakseen laittomien aseiden markkinat kuriin.

Minkäänlaisia toimenpiteitä luvattomia aseita käyttävien etnisten ryhmien tai rikollisjärjestöissä toimivien suuntaan ei ole luvassa. Rangaistulla rikollisella on kaikki kotirauhan suojan antamat oikeudet, mitkä puuttuvat lailisesti ampuma-aseita hallussa pitäviltä kansalaisilta. Poliisin käsityksen mukaan ampuma-aseet eivät ole perustuslain suojaaman omaisuuden suojan piirissä.

Poliisihallituksen edustama kanta on se, että aseitten "kerääntyminen" yksityisten kansalaisten käsiin tulee estää hallinnollisin keinoin. Hankkimis- ja halussapitolupien hintojen nousu on tehokas keino vaikeuttaa erityisesti asekeräilyä ja maaseudulla asuvien vähävaraisten mahdollisuuksia hankkia korvaavia metsästysaseita, rikkoutuneiden tai käyttötarkoitukseen sopimattomien aseiden tilalle. Maksuperusteasetus ei millään tavoin tue poliisihallituksen agendaa, vaan kyseessä on jälleen "sitä itteään", huippuaivoista lähteneitä ajatuspieruja. On ilmeistä, että poliisihallitus mielellään jatkaisi aselupakäytäntöjen AYO merkeissä lupien myöntämistä psykopaateille ja sosiopaateille, sillä tunnetusti aseet eivät keräänny, kun niitä käytetään vain yhden kerran tunnetuin seurauksin. Ei voi välttyä vaikutelmalta, että presidenttimme valitsema linja Suomen kansan aseistariisumiseksi on myös poliisihallituksen linja.

Poliisihallituksen ylimiehitys on tosiasia (lue poliisihallituksessa kihisee), joten kaikenlainen näpertely kansalaisten vahingoksi lienee tavoite. Poliisihallituksen olisi pitänyt aloittaa 2011 keväällä koko Suomen kaikkien kihlakuntien aseasioista vastaavien koulutus, sillä aselain voimaantulo oli tiedossa. Koulutuksen järjestäminen ilman ulkopuolisten asiantuntijoiden mukana oloa on todellisuudessa mahdoton toimenpide, sillä ainoastaan "hallinnon problematiikan" hallitseminen ei tee virkamiehestä pystyvää asiantuntijaa aseasioissa. Ampuma-aselautakunnan aseman jatkuva väheksyminen osoittaa, että poliisihallitus edelleen toimii myös lainsäätäjänä, eli on anastanut eduskunnalta lainsäädäntävallan. Poliisihallituksen täydellinen puhdistaminen lähes eläkeiässä olevista päälliköistä on kiireellinen asia. Kentälle on saatava lisää poliiseja ja päällystön virat tulisi jäädyttää kihlakuntien poliisilaitoksissa. On parempi, että meillä on kadulla 100 vanhempaa kosntaapelia ja 10 ylikonstaapelia, kuin komisarioita ja ylikomisarioita 30 kpl poliisilaitoksella tai ainakin 100 ylemmän päällystön virkaa poliisihallituksessa.

Ampuma-aselain korjaus on kireellinen tehtävä, erityisesti lääkärin ilmoitusvelvollisuuden osalta. Aselain II vaihe on kiireellinen vain ampumaratoja koskevan lainsäädännön osalta. Aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohje (AYO) on pikaisesti poistettava lain vastaisena ja kihlakuntien lupahallinto on palautettava toimimaan kansalaisten parhaaksi. On järjetöntä ajan tuhlausta haastatella keräilijä "PV:tä" tänään hänen hankintalupiensa vuoksi ja toistaa sama jälleen kolmen viikon kuluttua. Kuitenkin haastattelija on näiden viikkojen välillä nähnyt keräilijä "PV:n" hänen näyttäessään hankkimansa ampuma-aseet hallussapitolupia varten. Järjen käyttö on ilmeisesti kielletty, sillä saman henkilön jatkuva tapaaminen haastattelun merkeissä edellyttäisi vähintään poliisin tarjoamia kakkukahveja käynnin yhteydessä. Pienaseiden riisunnan kohteena ovat suomalaiset metsästäjät, urheiluampujat, reserviläiset ja asekeräilijät, eivät ammatti-ja taparikolliset, terroristit ja aseistetut etniset ryhmät.


Epäile - ja varsinkin kaikkea! -- E:n ensimmäinen laki

Runo K. Kurko
puheenjohtaja

Ja toisesta ketjusta lainattuna?

QuoteEU-maiden välillä on erittäin suuria eroja henkirikosten syissä ja tekotavoissa.

Suomessa tyypillisen henkirikoksen tekijä on keski-ikäinen alkoholin suurkuluttaja ja uhri humalainen ikätoveri. Ruotsin tilanne myötäilee Suomea, mutta Hollanti on jo toista maata.

"Suomessa vain kuusi prosenttia henkirikoksista liittyy järjestäytyneeseen rikollisuuteen tai muuhun rikolliseen toimintaan, Hollannissa merkittävä osa eli 30 prosenttia, mikä yllätti meidät", sanoo Optulan tutkija Martti Lehti.

Tiedot paljastuvat tuoreesta tutkimuksesta, jonka ovat tehneet Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos Optula, ruotsalainen Brottsförebyggande rådet ja hollantilainen Leidenin yliopisto.

Suomessa tärkein väline on teräase, yleensä keittiöveitsi, uhri on omainen tai tuttava, ja tekopaikka on yksityisasunto.

"Hollannin erottaa Ruotsista ja Suomesta myös se, että pääosa henkirikosten tekijöistä on syntynyt muualla kuin Hollannissa", Lehti erittelee.

Ruotsalainen henkirikos eroaa kahden muun maan tilanteesta lähinnä siinä, että ääripäät puuttuvat.

"Ruotsia ja Suomea yhdistävät tekijöiden, uhrien ja tekopaikkojen samankaltaisuus. Erottava tekijä on se, että myös Ruotsin tilastoista erottuvat maahanmuuttajataustaisten kansalaisten tekemät rikokset", Lehti kertoo.

Suomalainen henkirikos on tutkijasta huolestuttavan alkoholipitoinen, mikä antaa hänestä syyn parantaa alkoholia koskevaa valistustyötä.

Että nämä tutkimukset korreloivat toisiaa. Suomen turvallisuuden suurin uhka ovat laillisen aseen omistajat?
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

Marko Parkkola

Quote from: PMH on 05.10.2011, 15:24:11
Että nämä tutkimukset korreloivat toisiaa. Suomen turvallisuuden suurin uhka ovat laillisen aseen omistajat?

Vihakirjoittelu. Lailliset aseet tulevat vasta toisena.

Ernst

#2568
Quote from: Marko Parkkola on 05.10.2011, 21:37:30
Quote from: PMH on 05.10.2011, 15:24:11
Että nämä tutkimukset korreloivat toisiaa. Suomen turvallisuuden suurin uhka ovat laillisen aseen omistajat?

Vihakirjoittelu. Lailliset aseet tulevat vasta toisena.


Luonnollisesti meidän pitää rakastaa tosiamme, takoa aseet auroiksi, laiduntaa karjaamme susien ja ahmojen kanssa ja olla loputtoman kärsivällisiä Suomen romanien ja balkanin laittomien maahanmuutajien ase"kulttuurien" kanssa. Vittu! Meidän oma ihan toimiva asekulttuurimme on koko ajan uhattuna, mutta alakulttuureihin ei tosiasiassa puututa laingan.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Tuulos

Tietääkseni ainoa rajoitus on se ettei niitä myydä alle 18 vuotiaille. Lisäksi metsästys niillä on kielletty.

Stacy

Quote from: qwerty on 29.09.2011, 17:39:24
Valtion maksuperustelain 6 §:n 1 momentin mukaan julkisoikeudellisesta suoritteesta perittävän maksun tulee vastata suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää eli olla omakustannusarvon mukainen.

Tuollaista taulukkoa pitäisi soveltaa talousrikoksiin niin talousrikolliset juoksujalkaa tulisivat ilmiantamaan itsensä kyttikselle.

Tuusula

Ilmakkojen kuljettamista (ainakin järjen mukaan) koskevat samat säännöt kuin lupavaraisia aseita,
joten pyssy pussiin eikä kainoloon kun radalle lähdet.

Periaatteessa ilmakolla saa ampua vaikka omakotitalon pihassa, kunhan takavaara on huomioitu.
Jos naapurit on ihan aidan takana ja lähdöt on 380 m/s niin ääni on kuin 22. cal joten naapureille
kannattaa ainakin ilmoittaa etukäteen ettei tule polizaille turhaa keikkaa.

Oikeastaan olisi kohteliasta harjoitella high power ilmakoilla jossain radalla tai sivumpana asutuksesta.

Toistaiseksi saa hankkia lupavapaasti vaika 12,7 mm ilmakon joka on tarkka 100 m asti, tosin
hinnat on tonnin luokkaa joten ihan pienestä investoinnista ei ole kyse.
Kovasti olen sellaista itsekin harkinnut mutta kuten useimpia hinta hirvittää.

Suomessa ei näin tiukkoja ilma-aseita ole aiemmin ollut joten sellaiseen lainsäädäntöön ei ole ollut tarvetta.

Muutenkin olisi suotavaa omistaa ilma-aseita koska aselupia haettaessa ilma-ase harrastus lasketaan hakijalle eduksi
osoitettaessa aktiivisuutta, etenkin jos on hakemassa esim ekaa 22. pistoolia niin pitkä ilmapistooli kokemus on plussaa. 
This is my Homma.
There are many like it,
but this one is mine.

Ernst

Quote from: Tuusula on 14.10.2011, 08:20:50
Ilmakkojen kuljettamista (ainakin järjen mukaan) koskevat samat säännöt kuin lupavaraisia aseita,
joten pyssy pussiin eikä kainoloon kun radalle lähdet.

Järjen mukaan juuri noin, mutta ampuma-aselain säädökset eivät koske ilmakkoja:

Quote
Ampuma-aseella tarkoitetaan välinettä, jolla ruutikaasunpaineen, nallimassan räjähdyspaineen tai muun räjähdyspaineen avulla voidaan ampua luoteja, hauleja tai muita ammuksia taikka lamaannuttavia aineita siten, että siitä voi aiheutua vaaraa ihmiselle. Ampuma-aseeksi katsotaan myös sellainen esine, joka muistuttaa ampuma-asetta ja joka rakenteensa tai valmistusmateriaalinsa puolesta on ilman erityistietoja ja -taitoja muunnettavissa toimivaksi ampuma-aseeksi. (11.2.2011/124)

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Marko Parkkola

Ilmakot voi rinnastaa vaikkapa keittiöveitseen. Niitä saa ostaa ja käyttää jokainen, mutta julkisella paikalla moisen kuljettelu saattaa johtaa teräaselain 3. pykälän rikkomiseen. En jaksanut lukea asetuksia asiasta, mutta olettaisin näin. Ampuma-aselailla ei ole ilmakkojen kanssa mitään tekemistä. Metsästyslailla sen verran, että metsästyslaki ja -asetukset määrittelevät millä aseilla saa metsästää ja ilmakot jäävät ulos listalta.

Muistaakseni ilmakosta on ihan korkeimman oikeuden päätöskin, ettei ne ole ampuma-aseita.

turjake

Ilma-ase ei ole ampuma-ase (vielä) mutta voi muistuttaa sellaista erehdyttävästi ja sitä voidaan pitää järjestyslain tarkoittamana vaarallisena esineenä, joten ilma-aseen kuljettamisessa julkisella paikalla on syytä noudattaa varovaisuutta. Vaikkei lakia rikkoisikaan, on parempi ettei anna kellekään aihetta epäillä sellaista ja tehdä sinusta ilmoitusta poliisille. Kaikki tälläiset asiat voivat tulla eteen esim aselupaa hakiessa, saattaahan olla että sinut haastattelee sama poliisi joka on ilmoituksesta tullut paikalle ja käskyttänyt sinulta aseen pois ja raudoittanut asian selvittelyn ajaksi.

Ernst

#2575
Järjestyslaki kieltää kahdellakin eri perusteella pitämästä yleisellä paikalla ilma-asetta mukanaan.

Quote

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;

2) patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet;

3) tikat, kuulat ja muut näihin rinnastettavat heittämiseen soveltuvat esineet;

4) syövyttävät sekä toisen vakavaan vahingoittamiseen taikka lamauttamiseen soveltuvat aineet;

5) ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;

6) terveydelle vaaralliset laserosoittimet.

Ampuma-asetta tai räjähtävää esinettä erehdyttävästi muistuttavien esineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.




Siis ampumiseen soveltuva esine ei käy yleisellä paikalla, eikä myöskään käy asetta muistuttava esine.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Fiftari

Quote from: M on 14.10.2011, 16:50:26
Järjestyslaki kieltää kahdellakin eri perusteella pitämästä yleisellä paikalla ilma-asetta mukanaan.

Quote

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;

2) patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet;

3) tikat, kuulat ja muut näihin rinnastettavat heittämiseen soveltuvat esineet;

4) syövyttävät sekä toisen vakavaan vahingoittamiseen taikka lamauttamiseen soveltuvat aineet;

5) ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;

6) terveydelle vaaralliset laserosoittimet.

Ampuma-asetta tai räjähtävää esinettä erehdyttävästi muistuttavien esineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.




Siis ampumiseen soveltuva esine ei käy yleisellä paikalla, eikä myöskään käy asetta muistuttava esine.

Menee teräasekeskukseen sivuilla ja käy katselemassa mitä siellä on myynnissä. AInakin joskus oli vyönsolkeen piilotettava jonkin sortin veitsi ja teräväreunaisia pelikortteja. Myydä saa ja tilata kunhan et kanna mukanasi. Ulkosalla liikkuminen on vaarallisempaa joka hetki.

Ja asiaan: Onhan se ihan ymmärrettävää että jos viet ilmakon kaverillesi lainaan illalla hämärässä, ja ajattelet että kyllä sen voi autossa viedä. Nouset autosta kerrostalon parkkipaikalla ja otat tussarin autosta ilman mitään suojakuoria ja joku näkee. Aika nopeasti on kyl poliisit paikalla.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Ernst

Halllussapito yleisellä paikalla ei tarkoita sitä, etteikö esineitä saisi kuljettaa paikasta toiseen. Jos ostaa pesäpallomailan Prismasta, kyllä sen saa viedä kotiinsa. Ja pesäpallopelistä saa tulla mailan kanssa pois.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Teemu Lahtinen

Quote from: Hohtava Mamma on 14.10.2011, 18:20:00
Sen, mikä on hyväksyttävä syy, päättää poliisiviranomainen.

Viimekädessä toki oikeuslaitos. Poliisilla tosin on vahva ehdotus sille.

Jukka Wallin

Quote from: Hohtava Mamma on 14.10.2011, 18:20:00
Quote from: M on 14.10.2011, 18:04:47
Halllussapito yleisellä paikalla ei tarkoita sitä, etteikö esineitä saisi kuljettaa paikasta toiseen. Jos ostaa pesäpallomailan Prismasta, kyllä sen saa viedä kotiinsa. Ja pesäpallopelistä saa tulla mailan kanssa pois.

Listan mukaisten tavaroiden hallussapito julkisella paikalla on OK jos siihen on perusteltu syy. Sen, mikä on hyväksyttävä syy, päättää poliisiviranomainen. Variaatioita on niin paljon, että tiukkaa määrittelyä on mahdotonta tehdä.

Mora päivällä Kahvila-Baarin jonossa rakennusmiehen haalarissa ja Mora yöllä Kahvila-Baarin jonossa kännisen teinin povarissa on ihan eri asia.

Ei kannata kanniskellä moraa helsingin metrossa, vaikka kuinka olisit rakennusmiehen asussa..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.