News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Hallitus ajaa vanhainkoteja alas?

Started by Marko Parkkola, 16.08.2012, 07:09:33

Previous topic - Next topic

Marko Parkkola

TIEDOTE 14.8.2012
Julkaisuvapaa heti

Kansanedustaja Vesa-Matti Saarakkala puhui Kauhajoella mm. seuraavaa:


Hallitus ajaa vanhainkoteja alas

Edellisen hallituksen aikana kunnille tuotiin tiedoksi sosiaali- ja terveysministeriön laatima vanhustenhuollon laatusuositus, jossa kuntia edellytettiin mm. vähentämään kunnallisia vanhainkotipaikkoja siten, että niitä olisi jatkossa tarjolla vain 3 prosentille 75 vuotta täyttäneestä väestöstä.

Kun tiedetään, että monissa kunnissa pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa hoidossa on selvästi yli viisi prosenttia 75 vuotta täyttäneistä vanhuksista, ja kun otetaan huomioon, että vanhusten määrä lisääntyy lähivuosina merkittävästi, on kunnallisen vanhainkotihoidon alasajo erittäin lyhytnäköistä. Hoitopaikoille on jo nyt jatkuvat jonot ja kun kunnat vielä vähentävät hoitopaikkoja, joudutaan vanhuksille tarjoamaan hoitopaikkaa maksusitoumuksella yksityisistä hoivakodeista, joita onkin syntynyt maahamme kuin sieniä sateella. Useinhan aluksi pienyrittäjän pyörittämä hoivakoti ajautuu lopulta osaksi kansainvälistä konsernia, joten hallitus toimillaan tukee ennen kaikkea kansainvälistä yksityistä palvelutuotantoa ja terveysbisnestä, ei palvelujen rakennemuutosta.

Jos vanhustenhuollon rakenteita halutaan muuttaa, sen ei tule tapahtua ajamalla vanhainkotihoitoa lyhytnäköisesti alas. Lisäksi täytyy tunnustaa se, että niille vanhuksille, jotka todella hakevat paikkaa vanhainkodista, vanhainkoti on kodin sijaan oikea ja paras paikka. Vanhainkodeissa tarjotaan laadukasta hoitoa ja hoivaa sekä virikkeitä ja ne ovat pääsääntöisesti viihtyisiä. Vanhainkodit ovat iäkkäille ja sairaille vanhuksille hyviä, kunhan henkilöstöä on riittävästi, ja se edellyttää henkilöstömitoituksen kirjaamista lakiin. Tällä hetkellä kunnat lyövät henkilöstömitoitussuosituksia tietoisesti laimin, siten että esimerkiksi yövuorossa saattaa olla vaikka vain 2-3 hoitajaa vastaamassa noin sadan vanhuksen hyvinvoinnista. Oli pöyristyttävää, että lakiuudistusta keväällä alustanut ohjausryhmä ei päätynyt esittämään henkilöstömitoituksen kirjaamista lakiin.

Jos nykyinen hallitus ei luovu edellisen hallituksen linjasta, jossa vanhainkotipaikkoja ajetaan alas, niin on pelättävissä, että hallitus pyrkii saamaan henkilöstömitoitukset kohdilleen vanhainkotipaikkoja karsimalla ja näin päädytään ojasta allikkoon.

Keskustelu vanhustenhuollosta on viime päivinä ollut osittain sivuraiteella, kun iso kuva vanhustenhuollon tulevaisuudesta on peittynyt hallituspuolueiden välisen kinastelun alle. Sille, että vanhukset saavat toivomansa palvelut ja että henkilöstöä on palveluissa riittävästi, on Suomen kansan vankka tuki ja tutkimusten mukaan kansa arvottaa vanhuspalvelut tarvehierarkiassa korkealle. Niinpä hallituksen on pikaisesti kyettävä ratkaisemaan jo vuosia maassamme vellonut epätietoisuus vanhustenhuollon tulevaisuudesta.


Lisätiedot
Vesa-Matti Saarakkala
puh. 050 512 0632

Marko Parkkola

Yksityistäminen on totta. Omin silmin nähtyä. Salaista tietoa kuitenkin... Hys, hys.

Marko Parkkola

Lisätään tähän perään
________________________


Perussuomalaiset vaativat vanhustenhoitoa kestävälle pohjalle

Perussuomalaiset vaativat, että vanhustenhoito saadaan Suomessa kestävälle pohjalle. Hallituspuolueiden viime viikkojen kinastelu ei vie asiaa eteenpäin, vaikka nyt olisi aika tehdä tärkeitä ratkaisuja vuosiksi eteenpäin. Keskustelun ytimessä tulisi olla vanhusten kaikin tavoin laadukas hoito, sen sijaan että hoitajia lasketaan desimaaliluvuilla.

Henkilöstömitoituksen kirjaaminen vanhuspalvelulakiin on myös perussuomalaisten mielestä ehdottoman tärkeää. Sen lisäksi on huomioitava useita muitakin seikkoja, jotta vanhuspalvelulailla pystytään takaamaan laadukkaat vanhuspalvelut koko maassa. Vanhuspalvelulain osalta lupaukset on pidettävä: kunnille on taattava riittävät resurssit palvelujen toteuttamiseksi ja vanhuspalvelulain toteutumista on valvottava.

On erittäin tärkeää, että myös henkilöstö huomioidaan kaikin tavoin vanhuspalvelulakia säädettäessä. Hoitohenkilökuntaa on oltava riittävästi ja heidän työskentelyolosuhteitaan tulee parantaa. Alalta on lähtenyt jo nyt huomattava määrä ammattilaisia muihin tehtäviin ja tämä kehitys on pysäytettävä. Hoitoala on matalapalkkainen ja naisvaltainen ala, jonka asemaa ja arvostusta perussuomalaiset haluavat nostaa. Uutta, ammattitaitoista henkilökuntaa ei saada pikakoulutuksilla ja palkkoja polkemalla. Hallituksen kädenväännössä hoitajat näyttävät olevan tällä hetkellä vain lukuja paperilla. On muistettava, että juuri hoitajat ovat niitä ihmisiä, jotka vanhusten hyvästä hoidosta jatkossakin vastaavat.

Lisätiedot:
Hanna Mäntylä
Kansanedustaja
Perussuomalaiset rp.1. vpj.
Perussuomalaisten valiokuntavastaava sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
p. (09) 432 3126

Emo

Hallitus ajaa Suomea alas, joten tottakai ajaa alas myös vanhainkoteja.

Hallitus ei huomioi, että jos kaikki vanhustenhoitolaitokset ajetaan alas, ei Suomeen tuoduille tuhansille pyllynpyyhkijöille riitä tarpeeksi pyllyjä pyyhittäviksi.

timouti

Samaan nippuun voi vetää kaiken vanhusten hoidon ja asumisen. Toinen vaihtoehto huonokuntoisille on palveluasunto, eli talo, jossa on oma asunto, mutta myös henkilökuntaa avustamassa tarpeen mukaan.

Jonkin aikaa pidettiin palveluasuntoja hyvänä vaihtoehtona, mutta nykysuuntauksessa  katsotaan, että koti on vanhukselle paras paikka.
Useimpien tutkimusten mukaan ikäihmiset haluavat asua kotona mahdollisimman kauan ja saada sinne tarvittaessa joustavasti palveluja. Oman kodin jälkeen palveluasuminen nähdään usein hyvänä vaihtoehtona http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Sosv/fi/Neuvonta/Seniori-info/senioriinfo_asuminen

Palveluasuntoon pääsemisen pitää nykyisin olla ympärivuorokautinen hoitotarve. Myös yksityisiin palvelutaloihin pääsemiseen vaaditaan lääkärintodistus. Yksityiset tarjoavat myös senioriasuntoja, joissa ei ole hoitoa eikä palveluita, mutta asunnot on rakennettu senioreille sopiviksi. (lähde sama kuin yllä, Helsingin kaupungin sosiaaliviraston sivu ikääntyneiden asumisesta)

Kokonaisuutta kannattaisi miettiä perusteellisesti. Näyttää vähän siltä, että kotona asuminen on parasta nyt, koska se on kunnille edullisinta. Kotona asuville on paperilla tarjolla kotihoitoa, siivousta ym. palveluja, mutta käytännössä ei riittävästi. Välillä on juttuja siitä, miten yksinasuva on suorastaaan heitteillä, kun ei oikeasti pärjää, mutta muuta asumista tai hoitoa ei ole tarjolla. Toinen ongelma on se, että kaikki palvelut pitää erikseen tilata ja järjestää eri paikoista. Jos ei ole omaisia auttamassa, voi jäädä tilaamatta siivous yhdesta paikasta ja ruokapalvelu toisesta paikasta. Kotihoitopalvelu tarjoaa vain terveyteen liittyvää avustusta.

Yksityisille tulee tilaa juuri palvelu- ja senioriasuntojen tarjoajina ja luultavasti ajatellaan, että vanhukset voivat itse maksaa hoitonsa. Vanhenevat suuret ikäluokathan ovat aika varakasta porukkaa. Näin varallisuus sitten siirtyy ulkomaisten firmojen tileille, kuten edellä esitettiin.

Pitäisi miettiä, mikä on kansantaloudellisesti kestävää myös tulevaisuutta ajatellen. Tärkeintä kuitenkin on selvittää, mikä oikeasti on vanhenevalle väestölle paras hoito- ja asumismuoto. Heiltä pitää kysyä itseltään, miten he haluavat asua ja mitä tarvitaan. On häpeä, että sivistysvaltioksi kutsuttu Suomi jättää vanhuksensa heitteille, vaikka vanhukset ovat itse työskennelleet sellaisen maan rakentamiseksi, jossa heidän elämänsä on turvattu loppuun asti.

Vesisade

Quote from: timouti on 19.08.2012, 10:44:37
Kokonaisuutta kannattaisi miettiä perusteellisesti. Näyttää vähän siltä, että kotona asuminen on parasta nyt, koska se on kunnille edullisinta. Kotona asuville on paperilla tarjolla kotihoitoa, siivousta ym. palveluja, mutta käytännössä ei riittävästi. Välillä on juttuja siitä, miten yksinasuva on suorastaaan heitteillä, kun ei oikeasti pärjää, mutta muuta asumista tai hoitoa ei ole tarjolla. Toinen ongelma on se, että kaikki palvelut pitää erikseen tilata ja järjestää eri paikoista. Jos ei ole omaisia auttamassa, voi jäädä tilaamatta siivous yhdesta paikasta ja ruokapalvelu toisesta paikasta. Kotihoitopalvelu tarjoaa vain terveyteen liittyvää avustusta.
Kun on samaan aikaa tarvetta palveluille ja paljon nuoria työttöminä, nämä olisi helppoa yhdistää.
Vaikka mielestäni veroja tulisi alentaa, ei korottaa, ihmiskeskeinen ja inhimillinen palvelutalo/hoitokoti järjestelmä on sellainen asia johonka veroja voisi laittaa lisää. Jopa korottaa (tosin paikkoja joista voisi leikata on paljon, esimerkiksi nuorten työllistämistöistä voisi leikata ja oikeita työpaikkoja, kuten näihin paikkoihin, luoda.)

Alkuasukas

Jos asuu vanhainkodissa 70-90- vuotiaana, tulee hintaa reissulle noin miljoona. Kunnallisveroja ehtii keskituloinen maksaa 40 vuodessa noin 300 000. Huomaako joku pienen epäkohdan?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Nuivanlinna

Pitäisikö kuitenkin laitoshoidon alasajossa miettiä tulevaisuuden vahushoidon maksajia? Onko varaa hoitaa laitoshoitotasoista vanhusta kotona? Pitäisikö sittenkin kehittää suurempia ja tehokkaampia laitoksia?

Mikä on oikeasti kotihoidon laatu jos vanhus käydään aamulla siivoamassa kotonaan ja nostetaan sohvalle istumaan ja sitten taas illalla vanhus käydään siivoamassa ja laitetaan nukkumaan?
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.