News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-08-07 Hä-sa: Islamia rienaava t-paita

Started by ihminen, 10.08.2012, 19:43:56

Previous topic - Next topic

Pöllämystynyt

Quote from: Jaska Pankkaaja on 24.08.2012, 07:06:20
Riitta Torikka tietää mikä on oikeaa sananvapautta ja muunlainen on Riitta Torikkan mielestä väärin, laitonta ja varsinkin rangaistavaa. Tyypillinen "liberaali", juuri sellainen minkälaiset pitäisi siivota verorahoitteisesta YLEstä ulos, kansan uutimiin tai pravdaan saa tietty sepustaa mitä lystää kuten tähänkin asti.

Jos tuo sähköposti on aito, se on todella arvokas dokumentti, ja valtamedian asennetta kuvatessaan myös yleisen intressin kannalta kiinnostava. Torikka tuo loistavasti esiin laintulkintansa, joka sallii hänelle väkivallan ihan itse lainrikkojiksi leimaamiaan ihmisiä vastaan (jos sopii myöhemmin ilman poliisin välintuloa). Eli Torikka on yhtä aikaa tuomari, joka tunnistaa ja määrittelee juridisesti laittoman ilmaisun, ja vetää sananvapauden rajat, sekä poliisi, joka tämän päätöksen nojalla käy väärään sananvapauteen syyllistyneeseen käsiksi. Sekä lehtimies, joka uutisoi tapauksen laillisesta puolesta (jonka on itse määritellyt). Oikeastaan hän on lainsäätäjäkin, sillä niin omaperäisesti hän tulkitsee Suomen lainsäädäntöä.

Ehkä Torikka olisi tyytyväinen vasta, kun miljoonat jäykistäisivät kätensä tervehdykseen hänen astuessaan korokkeelle. Kun rautasaappaat kopisisivat kaikkialla, minne hän lähettää mustapukuiset iskujoukkonsa. Sillä muuten voisi kansalaisille jäädä päällimmäiseksi ajatus,
että Suomessa on sananvapaus.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Kimmo Pirkkala

Quote from: Siili on 24.08.2012, 08:06:44
Ihmettelin aikanaan Torikan motivaatiota kirjoittaa asiasta yleisönosastolle, mutta selvisihän se nyt:

Quote- kirjoitustani ei ollut tarkoitettu mielipidepalstalle, vain tiedoksi toimitukselle,
  sillä aioin yrittää myydä laajemman sananvapausjutun lehdelle

Eli mukana oli kaupallisia intressejä.

Oliko kaupalliset intressit jo tuolla kapakassa mielessä, kun korvaote napattiin?

kolki

Nyt oikeesti!

QuoteIhmettelen kovasti, jos ei järjestysmiehille opeteta rikoslain sisältöä.
Pressikorttilaiselta pahoinpitelijältä se tuntuu olevan kadoksissa. Rumien vaatteiden pitäminen ei ole edelleenkään rikos. Toisen ruumiilliseen koskemattomuuteen puuttuminen ilman lain suomaa oikeutta taas on rikos.

QuotePressikortin näytin järjestysmiehelle
"Tiedätsä kuka mä oon?" Ei ketään kiinnosta.

Quotese korvasta tarttuminen ja kädestä vetäminen sovittiin heti paikan päällä, eikä t-paitamies esittänyt mitään vaatimuksia, edes minun poistamistani ravintolasta.
Kiitä onneasi, että pahoinpitely on asiaomistajarikos.

Pitäisikö muuten samalla, kun kielletään fuck islam -paidat, kieltää myös muut mielipidettä tai aatetta ilmaisevat asusteet, tai mustalaisten "kansallispuvut"?

Monet Torikan kaltaiset ihmiset loukkaavat minun ajatusmaailmaani paljon enemmän, mitä fuck islam -paita Torikkaa tai muslimeja. Silti en ole vaatimassa Torikkaa vankilaan mielipiteidensä vuoksi.

Quote from: Snuiva on 24.08.2012, 02:40:06
Pistä sille linkki tähän lankaan ja kutsu keskustelemaan.
Hear Hear !

Ajattelija2008

Riitta Torikan pitäisi asentaa tietokoneeseensa alkolukko. Humalatila on tässä lieventävä asianhaara, mutta miksi monet vihervasemmistolaiset kirjoittavat samanlaista tekstiä jopa vesiselvänä? En usko heidän kaikkien olevan kannabishumalassakaan.

Hermo

Quote from: Ajattelija2008 on 24.08.2012, 08:59:42
...miksi monet vihervasemmistolaiset kirjoittavat samanlaista tekstiä jopa vesiselvänä?

Se johtuu radikalismista. Radikalisoitunut ihminen ei muuhun pysty.

AuggieWren

Quote from: Hermo on 24.08.2012, 09:07:16
...miksi monet vihervasemmistolaiset kirjoittavat samanlaista tekstiä jopa vesiselvänä?

Aikamoista uuskieltä. Erittäin tyhmä ihminen = radikalisoitunut?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Embo

Quote from: Teemu Lahtinen on 24.08.2012, 01:17:07
Tämähän meni hauskaksi. Sain juuri vartti sitten Torikalta mailin, joka on sen verran sekava, etten oikein tiedä vastaisiko tuohon lainkaan vai en. Pakko siis konsultoida yhteisöäni. Lihavoinnit alkuperäisiä.

QuoteTeemu Lahtinen,

Suomessa on kyllä sananvapaus,
mutta sitä rajoittaa rikoslaki niin,
ettei yleisön keskuuteen saa levittää lausuntoja,
joissa panetellaan tai solvataan
jotakin uskonnollista ryhmää.
Sellaisesta voidaan tuomita sakkoja
tai jopa kaksi vuotta vankeutta.

Fuck Islam -paita ei panettele eikä solvaa mitään uskonnollista ryhmää, vaan uskontoa. Uskontoja saa panetella ja solvata, koska sitä ei ole kielletty missään laissa.

Uskonnollista ryhmää solvaavassa painassa lukisi esim. Fuck Muslims.

Rikoslaki, 10 § (13.5.2011/511)
Kiihottaminen kansanryhmää vastaan

Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

(Boldaus minun)

jmk

Quote from: Pöllämystynyt on 24.08.2012, 08:36:27
Jos tuo sähköposti on aito, se on todella arvokas dokumentti, ja valtamedian asennetta kuvatessaan myös yleisen intressin kannalta kiinnostava.

Tällaisista tapauksista, kun kaikki mehukkaat yksityiskohdat selvitellään, tulisi aika informatiivisia uutisjuttuja, voisi vähän avata valtaväestön silmiä näkemään millaisella asenteella "tsuuuurnalistit" asennoituvat työhönsä. ("Ylen freelance-kääntäjä häiriköi ravintolassa pressikortin kanssa")

- Jos siis löytyisi media, joka uutisoisi.

Niin, olikos Perussuomalaisilla jotain omaa lehteä? Saisiko siihen taustoitettuja uutisia?

Sepi

Quote from: Lauttasaaren Emiiri on 24.08.2012, 08:23:51
Pitäisiköhän seuraavalla kerralla, kun olen paikallisessa ravitsemusliikkeessä toimia seuraavasti:

Näen "hyvinruskettuneen herrasmiehen" käyttäytymässä tavalla, mitä osa kohteistaan (kantasuomalaiset naiset) voivat pitää ahdistavana. Tartun herrasmiestä korvaan ja talutan korvaotteessa miehen järjestyksenvalvojien luokse elämöiden ja pressikorttia (joka tosin puuttuu, eli korvaan plussakortilla) heilutellen.

Taitaisi muutamat syytteet napsua alta aikayksikön minulle sekä punavihreiden toimittajien paskahalvaus. Jopa lööpin mahdollisuus on havaittavissa.

Heiluttele persujen jäsenkirjaa tai homma ry:n jäsenkorttia niin voit olla 1000% varma että pääset lööppeihin! :D
Edellä mainittu teksti ei edusta kirjoittajan oikeata mielipidettä, vaan mielipidepoliisien pelossa teksti on kirjoitettu itsesensuuria vahvasti harjoittaen.

Hermo

Quote from: AuggieWren on 24.08.2012, 09:14:08
Quote from: Hermo on 24.08.2012, 09:07:16

Aikamoista uuskieltä. Erittäin tyhmä ihminen = radikalisoitunut?

Ei Torikka ole tyhmä, vaan malliesimerkki äärisuvaitsevasta. Äärisuvis voi olla samalla radikaaliuskis.

Henri_K

Quote from: Sepi on 24.08.2012, 09:34:17
Quote from: Lauttasaaren Emiiri on 24.08.2012, 08:23:51
Pitäisiköhän seuraavalla kerralla, kun olen paikallisessa ravitsemusliikkeessä toimia seuraavasti:

Näen "hyvinruskettuneen herrasmiehen" käyttäytymässä tavalla, mitä osa kohteistaan (kantasuomalaiset naiset) voivat pitää ahdistavana. Tartun herrasmiestä korvaan ja talutan korvaotteessa miehen järjestyksenvalvojien luokse elämöiden ja pressikorttia (joka tosin puuttuu, eli korvaan plussakortilla) heilutellen.

Taitaisi muutamat syytteet napsua alta aikayksikön minulle sekä punavihreiden toimittajien paskahalvaus. Jopa lööpin mahdollisuus on havaittavissa.

Heiluttele persujen jäsenkirjaa tai homma ry:n jäsenkorttia niin voit olla 1000% varma että pääset lööppeihin! :D

PeruS jäsenkirjaa heiluttanut öykkäri raahasi korvasta pihalle Che Guevara -paitaan pukeutuneen herrasmiehen. IL.

EDIT: Hallitus määrätty hätäistuntoon. Puolustusvoimat valuvat panssareineen kadulle.

Nationalisti

Quote from: Jouko on 24.08.2012, 07:50:32
Quote from: Oami on 24.08.2012, 07:29:16
Tyypille voisi vastata, että islam ei ole rotu. Ja että ainoa rikollinen koko episodissa on hän itse. Ja että kenenkään muun ei tarvitse hävetä eikä pyytää anteeksi kuin hänen itsensä. (Eikä tietysti edes hänen tarvitse, mutta itsehän itsestään pellen tekee.)

Valitettavasti siinä asiassa hän on oikeassa, että sananvapaus on kovin rajallinen. Se ei tosin tähän asiaan liity.

Islamismi ei ole rotu tahi ihmislaji. Se on vain poliittinen oppi. Onko tämä vaikea käsittää? Sen ymmärtäää tämmöinen savolainen; miksei sitä ei voi hokata stadilainen?

Islam on uskonto.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Masa76

Quote from: Torikka
Ihmettelen kovasti, jos ei järjestysmiehille opeteta rikoslain sisältöä.

Järkkärit eivät opiskele RIKOSlakia, vaan mm. ihmisten perusoikeuksia ettei kukaan vain kuvittelisi saavansa tehdä mitä tahansa lätkä rinnassa saati sitten pressikortti kädessä. Itse olisin todennäköisesti tuupannut aggressiivisen sönkködaamin kadulle.
"Kane seemed fine... " - Ellen Ripley

Nuutti Hyttinen

Quote from: Teemu Lahtinen on 24.08.2012, 01:17:07
Tämähän meni hauskaksi. Sain juuri vartti sitten Torikalta mailin, joka on sen verran sekava, etten oikein tiedä vastaisiko tuohon lainkaan vai en. Pakko siis konsultoida yhteisöäni. Lihavoinnit alkuperäisiä.

QuoteEi minun tarvitsisi selittää yhtään, mutta tiedoksesi kuitenkin vielä, että

- kirjoitustani ei ollut tarkoitettu mielipidepalstalle, vain tiedoksi toimitukselle,

Torikka siis toteuttaa ensin pahoinpitelyn ja sitten vielä yrittää rahastaa sillä. Tyylikästä!

QuoteOlen hyvin närkästynyt vastineestasi.
Nyt kansalaisille jäi päällimmäiseksi ajatus,
että Suomessahan on sananvapaus.
Joo, muttei rajoittamaton.
Se sinunkin on pakko myöntää!

Torikalta on ilmeisesti jäänyt huomaamatta, että Suomessa ei ole yleistä kaikkeen julkiseen ilmaisuun liittyvää ennakkosensuuria. Hän ilmeisesti kuvittelee myös olevansa itse tuomioistuin tai viranomainen, jolla on oikeus määritellä sananvapauden rajat ja jakaa rangaistuksia.

QuoteKoko juttu käännettiin pois itse asiasta. Niinhän te aina teette.
Minusta tehtiin pahis ja minut haukuttiin. Olen hyysärilehmä.

Ja sitten leikitään vähän marttyyriä!  :facepalm:

QuoteEnhän minä ottanut kantaa islamiin enkä maahanmuuttoon.

Siitä huolimatta Torikan kanta islamiin tuli varsin hyvin selväksi.

QuoteMinusta on häpeällistä,
että sinä perussuomalaisena valtuutettuna väität,
että Suomessa saisi sanoa mitä vain.

Suomessahan saa sanoa mitä vain. Jos sanottu sisältää kunnianloukkauksen tms., siitä voi jälkikäteen joutua maksamaan sakot ja vahingonkorvauksia.

Quote from: Leso on 24.08.2012, 05:49:02
Minua kiinnostaa kovinkin toi Torikan kommentti, jonka sisältö on se, että Suomessa on sananvapaus, muttei rajoittamaton.
Tuon kommentin sisältö kiinnostaa minua todella kovin.
Viittisiksää, Teemu, muun ohessa kysäistä siitä?

Torikalta voisi kysyä, millä perusteella jonkun muun tekemä ajatusrikos hänen mielestään oikeuttaa hänet tekemään pahoinpitelyn.

Quote from: Nousuhumala on 24.08.2012, 03:19:20
Quote from: Snuiva on 24.08.2012, 02:40:06
Pistä sille linkki tähän lankaan ja kutsu keskustelemaan.

Kannatan lämpimästi tätä ehdotusta.

Kutsutaan Torikka keskiviikkokerhoon keskustelemaan sananvapaudesta! ;D
Ehdolla Helsingissä numerolla 393
oikeustieteen kandidaatti, kauppatieteiden maisteri
kaupunginvaltuutettu
kaupunkiympäristölautakunnan jäsen

AuggieWren

QuoteEi minun tarvitsisi selittää yhtään, mutta tiedoksesi kuitenkin vielä, että

- kirjoitustani ei ollut tarkoitettu mielipidepalstalle, vain tiedoksi toimitukselle,

Miten niin ei ollut tarkoitettu mielipidepalstalle? Mielipidepalstalla se kuitenkin julkaistiin.

Ja voi herran jestas sentään: laajemman sananvapausjutun. Siis tuolla käsityksellä lainsäädännöstä jos tekee sananvapausjutun, niin kyllä sen tietää, mikä sen sisältö on. Ja tuollainen käsitys sananvapaudesta on TOIMITTAJALLA. Siis: TOIMITTAJALLA. Mitenköhän tämä toimittaja aikoo ammattiaan harjoittaa, jos mikä tahansa subjektiiviseen tuntemukseen liittyvä heitto pistää luulemaan tekstiä rikoslain vastaiseksi.

dothefake

QuoteKoko juttu käännettiin pois itse asiasta. Niinhän te aina teette.
Minusta tehtiin pahis ja minut haukuttiin. Olen hyysärilehmä.
Tunnustukselta tuo minusta näyttää.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Siili

Quote from: AuggieWren on 24.08.2012, 10:54:48

Miten niin ei ollut tarkoitettu mielipidepalstalle? Mielipidepalstalla se kuitenkin julkaistiin.

Ja voi herran jestas sentään: laajemman sananvapausjutun. Siis tuolla käsityksellä lainsäädännöstä jos tekee sananvapausjutun, niin kyllä sen tietää, mikä sen sisältö on. Ja tuollainen käsitys sananvapaudesta on TOIMITTAJALLA. Siis: TOIMITTAJALLA. Mitenköhän tämä toimittaja aikoo ammattiaan harjoittaa, jos mikä tahansa subjektiiviseen tuntemukseen liittyvä heitto pistää luulemaan tekstiä rikoslain vastaiseksi.

Taitaa työhistoriansa perusteella olla enemmän wanna-be-toimittaja.  Jostain syystä YLE näytää jakavan pressikortteja freelance-kääntäjilleenkin.  Saavatkohan Pasilan studioiden siivoojatkin niitä?

http://fi.linkedin.com/pub/riitta-torikka/51/a05/900

Malla

Kellään tuntemallani free-toimittajalla ei ole tapana lähettää "kirjoituksia tiedoksi toimitukselle". Yleensä tarjotaan aihetta (joka joko kelpuutetaan alustavasti tai hylätään)  tai valmista juttua.
Mitä toimitus tuollaisella tiedolla edes tekisi? 

Embo

Quote from: Siili on 24.08.2012, 11:01:13
Jostain syystä YLE näytää jakavan pressikortteja freelance-kääntäjilleenkin.

Pressikortteja jakaa Suomen journalistiliitto jäsenilleen: http://www.journalistiliitto.fi/jasenpalvelut/pressikortti/

jmk

...

Eikö se Torikka ole lähinnä freelance-kääntäjä? Ajatteli nyt vähän kokeilla siipiään oikein toimittajana, semmoisena pelottomasti yhteiskunnan epäkohtiin puuttuvana tsuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurnalistina. Reisille meni.

MW

Quote from: jmk on 24.08.2012, 11:30:35

Eikö se Torikka ole lähinnä freelance-kääntäjä? Ajatteli nyt vähän kokeilla siipiään oikein toimittajana, semmoisena pelottomasti yhteiskunnan epäkohtiin puuttuvana tsuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurnalistina. Reisille meni.

Näiden näytteiden ja tiedoksiantojen kielellisten ansioitten perusteella tuota ei saisi päästää edes tv-tekstityksiä tekemään.

Ainakin joskus kielenhuolto kuului YLEn agendaan, mutta kaipa tuosta on monikulttuurit sun muut kätöstelyt ajaneet ohi oikealta ja varsinkin vasemmalta.

Siili

Quote from: Embo on 24.08.2012, 11:28:02
Quote from: Siili on 24.08.2012, 11:01:13
Jostain syystä YLE näytää jakavan pressikortteja freelance-kääntäjilleenkin.

Pressikortteja jakaa Suomen journalistiliitto jäsenilleen: http://www.journalistiliitto.fi/jasenpalvelut/pressikortti/

Kiitos selvennyksestä.  Ilmeisesti YLE:n kääntäjätkin kuuluvat journalistiliitton.  Huomionarvoista on journalistiliiton kehoitus: 

QuoteKäytä korttia vastuullisesti

AuggieWren

Quote from: Siili on 24.08.2012, 11:41:37Kiitos selvennyksestä.  Ilmeisesti YLE:n kääntäjätkin kuuluvat journalistiliitton.  Huomionarvoista on journalistiliiton kehoitus: 

Siitä on unohtunut muistutus: "Kortti ei anna haltijalleen poliisin valtuuksia."

Blanc73

Torikka vaikuttaa syyntakeettomalta reppanalta, sopii siis hyvin maailmanparantaja-toimittajaksi.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

jmk

Quote from: AuggieWren on 24.08.2012, 11:44:10
Siitä on unohtunut muistutus: "Kortti ei anna haltijalleen poliisin valtuuksia."

Niin, tai diplomaattista immuniteettia. ("Hei lehdistöön ei kosketa", kun on riehujan taltutuksessa ns. tilanne päällä. On siinä noussut pressille jotain hattuun ns. kusirajan yläpuolelle.)

Roope

Nyt hopihopi joltain lehdeltä juttutilaus. On taatusti sen arvoista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Nuutti Hyttinen

Quote from: AuggieWren on 24.08.2012, 11:44:10
Quote from: Siili on 24.08.2012, 11:41:37Kiitos selvennyksestä.  Ilmeisesti YLE:n kääntäjätkin kuuluvat journalistiliitton.  Huomionarvoista on journalistiliiton kehoitus: 

Korttiin olisi mitä ilmeisimmin syytä lisätä kielto käyttää korttia kännissä tai huumeiden vaikutuksen alaisena (vrt. "jos otat, et aja") ja esittää terve kehotus siitä, että alkoholiakin käytettäisiin vastuullisesti, olipa kortti mukana tai ei. Ehkä sekin olisi hyvä mainita erikseen, ettei kortti poista mahdollisuutta nolata itsensä julkisesti kännissä.

Jos olisin Torikka, en avautuisi asiasta yhtään enempää yleisönosastoon päätyneen aivopierun jälkeen ja keskittyisin toivomaan, ettei ravintolassa sikailusta tule pahoinpitelysyytettä.
Ehdolla Helsingissä numerolla 393
oikeustieteen kandidaatti, kauppatieteiden maisteri
kaupunginvaltuutettu
kaupunkiympäristölautakunnan jäsen

Topi Junkkari

Quote from: Teemu Lavikka on 24.08.2012, 05:41:44
Miksi kääntäjä on heilunut kapakassa pressikortin kanssa?

Jostakin syystä TV-kääntäjät rinnastetaan journalisteihin, monet heistä kuuluvat Journalistiliittoon (entiseen Suomen Sanomalehtimiesten Liittoon), ja he saavat sitä kautta niin sanotun pressikortin. Me tavalliset kääntäjät emme nauti tällaisia privilegioita.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Mursu

Quote from: siviilitarkkailija on 24.08.2012, 06:04:16

2 Henkilö myöntää käyttäneensä pressikorttia ravintolassa tekemänsä päällekarkauksen jälkeen. Onko torikalla rohkeutta (tai muistikuvaa)kertoa nauttimiensa alkoholijuomien määrä.

Yleensä työn tekeminen kännissä johtaa potkuihin. Pressikortin käyttö liittyy vain työn tekoon. Yle Newsin freelancer-uutistenlukija sai potku kun leikki kaljapulloin kanssa. Pressikortilla on tietty arvovalta. Jos sitä halventaa kännissä, tulee kortti ottaa pois ja antaa potkut.

Kuka ylipäätään valitsi tämän henkilön joksikin sananvapauspoliisiksi? MInä en ymmärrä miten kukaan lähtee kinaamaan tällaisesta järjestysmiehen kanssa. Asiasta voi ilmoittaa, mutta se sitten on järjestysmiehen käsissä. Jos alkaa kinaamaan sitoo järjestysmiehen työpanoksen. Oikea teko järkkäriltä olisi ollut heittää tämä hyypiö ulos.

Mursu

Quote from: Vöyri on 24.08.2012, 06:35:32
Tuota, selväähän on ettei idiotia ole varsinaisesti rikos, joten se ei oikeuta kansalaispidätykseenkään,

Mitään kansalaispidätystä ei ole. Kyse on jokamiehen kiinniotto-oikeudesta. Pidätys on huomattavasti rankempi toimenpide, kuin kiinniotto. Sen jaa tehdä vain poliisi.