News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Bussin kuljettajista 43 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia.

Started by Joe, 15.05.2012, 23:03:07

Previous topic - Next topic

Joe

Onko näin, jos on niin miksi?

 
Bussikuskin työ ei kelpaa suomalaisille
Jos bussinkuljettajan ammatti kiinnostaa, vakituista työtä on nyt tarjolla. Helsingin Bussiliikenne haluaa palkata 180 kuljettajaa tänä vuonna. Suomalaisia työ ei innosta.

Bussikuskiksi voi hakea, jos

- ikää on 21 vuotta

- suorittaa ajonäytön hyväksytysti

- omistaa B-ajokortin

- on asiakaspalveluhenkinen

- Jos läpäisee kurssin ja saa D-kortin, on melko varma työpaikka loppuelämäksi. Bussikuskin hommia riittää pääkaupunkiseudulla ihan varmasti, Helsingin bussiliikenteen koulutusvastaava Niko Virtanen lupaa.

Palkka on aloittavalla kuskilla 13,52 euroa tunnilta eli noin 2 200 euroa kuukaudessa. Työaika on kahdessa viikossa 76,30 tuntia. Erilaiset lisät nostavat bussikuskin keskiansion kuitenkin noin 2400 euroon kuukaudessa.

Virtasen mukaan omiin työaikoihin pystyy vaikuttamaan. Esimerkiksi viikonloppu- ja yövuoroja ei tarvitse ajaa, jos ei halua.

- Niihin on ihan oma luonteenlaatunsa. Toiset haluavat ajaa pelkästään öisin, Virtanen kertoo.

Viime aikoina uutisissa on kerrottu bussikuskien pahoinpitelyistä ja vartioinnin lisäämisestä. Yöllä ajavalle kuskille ei kuitenkaan tarjota vaarallisen työn lisää.

- Sellaista ei saa, mutta yölisä on 40 prosenttia.

Harjoituksia hankalien asiakkaiden kanssa

Bussinkuljettajan koulutus alkaa 12 viikon opiskelulla, jonka jälkeen on palkallinen työssäoppiminen.

Koulutukseen kuuluu linja-auton ajamiseen vaadittavan D-ajokortin suorittaminen. Lisäksi opetellaan esimerkiksi turvallista ajoneuvon käsittelyä, kertoo TTS:n koulutusvastaava Teemu Lähde.

Asiakaspalvelua harjoitellaan ajamalla linjaa, jonka kyydissä on harjoitusasiakkaita.

- Yksi opiskelijoista on vuorollaan kuljettaja. Kouluttajat ja osa opiskelijoista ovat sitten helppoja tai hankalia asiakkaita.

Niko Virtanen kuvailee hankalaa asiakasta tähän aikaan vuodesta sellaiseksi, joka valittaa siitä, että bussi on pari minuuttia myöhässä.

- Asiakkaan mölyt otetaan vastaan, myötäillään ja yritetään siten hoitaa tilanne. Asiakkaan kanssa vastaväittely ei auta mitään, Teemu Lähde tietää.

Suomalaisia kuskeja yhä vähemmän

Kuljettaista 43 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia.

- Luku on kasvava eli kaupunkibussin kuljettaminen ei tällä hetkellä juurikaan suomalaisia kiinnosta, Niko Virtanen kertoo ja lisää, että on itse viihtynyt omassa työssään hyvin nyt viisi vuotta.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

John

En oikein jaksa uskoa tuohon mantraan, että suomalaisia ei kiinnostaisi. Monet kurssithan ovat nimenomaan ulkomaalaisille tarkoitettuja, ja niihin ei suomalaiset täten pääse lainkaan.

crissaegrim

Quote from: John on 15.05.2012, 23:14:35
En oikein jaksa uskoa tuohon mantraan, että suomalaisia ei kiinnostaisi. Monet kurssithan ovat nimenomaan ulkomaalaisille tarkoitettuja, ja niihin ei suomalaiset täten pääse lainkaan.

Totta. Ei suomalaisia varmaan kiinnosta opiskelukaan, kun opiskelupaikkoja annetaan mm. Nigerialaisille.
Tosin kuitenkin ~90% jonkin opiskelualan hakijoista jäävät ilman opiskelupaikkaa.
In a world of fiction everything is true.

P

Quote from: John on 15.05.2012, 23:14:35
En oikein jaksa uskoa tuohon mantraan, että suomalaisia ei kiinnostaisi. Monet kurssithan ovat nimenomaan ulkomaalaisille tarkoitettuja, ja niihin ei suomalaiset täten pääse lainkaan.

Bussipuolella taitaa niitä olla aika suuri osa verrattuna ulkomaalaisväestöön..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

G-C

Jos se ihan kotimainen työtön sais bussikortun ilmatteeks, ni miks ei ajelis dösää...mutta kun ei saa...

Joe

Quote from: John on 15.05.2012, 23:14:35
En oikein jaksa uskoa tuohon mantraan, että suomalaisia ei kiinnostaisi. Monet kurssithan ovat nimenomaan ulkomaalaisille tarkoitettuja, ja niihin ei suomalaiset täten pääse lainkaan.
[/quote

Kysymys onkin juuri tuosta. Eli onko kyseessä ns. positiivinen syrjintä vai Ylen uutisten julkaisema törkeän valheellinen uutinen. http://yle.fi/uutiset/bussikuskin_tyo_ei_kelpaa_suomalaisille/2387031

Ei siis pitäisi eikä saisi olla uskon asia. Mistä oikeasti on kyse?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

junakohtaus

Mikä mua tässä bussikuskijutussa kiinnostaa on seuraava: mitä bussifirmat ovat tehneet oikein? Mulla ei olisi mitään sitä vastaan, että maassa joka tapauksessa laillisesti oleskeleva muualla syntynyt väestö kävisi töissä nykyistä laajemmin.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

maltti on valttia

 Tuosta palkasta jää noin 1500 eskoa käteen. Asunnon vuokra 700, työmatkakulut 150,- sähkökulut 50;-  Jäähän siinä perunanenälle diskorahaa vielä 600 kuussa. On se vaan kumma ettei työ kiinnosta perunanenää.

G-C

Tällä menolla niitä on pian 100%...Kaveri ajeli bussia melkosen monta vuotta, lähiliikennettä sekä pitkäämatkaa...no muutti sit tänne suur sanonko mihkä....Ei löytynny paikkaa, no ajeli sitte postin autoja, vai mikä itella se ny on....Sitte aukes lähikuskin paikka, ei ku hakeen....ei päässy, kas ku juur kuoriutumassa uusii osaajia kuskiks...eli mamuja koulutetaan ilmatteeks paikkaan mihin olis jo koulutettu kantis, mut kantis ei pääse vaik kuin olis kokemusta vuostolkulla....

P

Quote from: junakohtaus on 15.05.2012, 23:28:41
Mikä mua tässä bussikuskijutussa kiinnostaa on seuraava: mitä bussifirmat ovat tehneet oikein? Mulla ei olisi mitään sitä vastaan, että maassa joka tapauksessa laillisesti oleskeleva muualla syntynyt väestö kävisi töissä nykyistä laajemmin.

Saaneet TE-keskukset maksamaan paikallisiin ammattiopistoihin kursseja, jotka on korvamerkitty mamuille. Samalla kriittinen määrä alan työntekijöistä on alkanut mamutua. Ihan hyvä minustakin, että bussikuskina mamu tekee ihan hyödyllistä työtä, paljon hyödyllisempää kuin jonain tulkkina/ kotoutumisavustajana tms.

Mutta selkeästi julkinen koulutuksen tarjoaminen on keskittynyt tähän suuntaan ja suhteessa suuri osa koulutuksesta on ollut varattu mamuille, veloituksetta.

Tässä olisi oiva tutkimuksen kohde jolle kulle.

Ongelmana vaan on, että sama määrä kuskeja olisi voitu kouluttaa ihan vastaavalla panostustuksella syrjääntymisvaarassa olevasta työttämyysreservistämme muutenkin.. Jos koulutusta ei olisi korvamerkitty?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Joe

Juuri näin, faktoja - ei mutuja. Olen sen verran busseissa kulkenut ja havainnut ilmiön. Alkuun oli kairolaista ajotyyliä, kengurubensaa tankissa ja pari eksynyttä kuskia. Nykyisin ihan miellyttäviä tervehtivät ja ajavatkin ihan hyvin. Eikä se niin helppoa ole Helsingissä kurvailla ahtailla kujilla haitaribussilla.

Onko suomalainen työtön jotenkin kyvytön tuohon hommaan, haluton vai mistä on kysymys, kun nämä mamut ovat yleisönpalvelijoina näytillä, ei missään verstaassa piilossa.

Saavatko ilmaisen opetuksen, kaupungin asunnon, tukia yms ohi kantasuomalaisten.

Kyllä minulle savolainenkin kuski kelpaisi. Vastaus pitäisi kaivaa viranomaisilta, ei riitä "kaverillakin meni..."



"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

Marius

Mitä maksaa dösäkuskiksi kurssittautuminen kantasuomalaiselle?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

chacha2

¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

Nuivake

2008 ajoin bussikortin aivan yksityishenkilönä yksityisessä autokoulussa. Maksoin autokoulun siivun 3500€. Hieman riipaisi.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Joe

Lopetan välittömästi päivää - kiitokset kaikille bussikuskeille ja ammattikuljettajille, jos tämä urbaanilegenda kantis €3500 / mamu €0 pitää oikeasti paikkansa. Eikö Suomessa ole joku ammattiyhdistyskin noille onnettomille, joku AKT?

43 prosentin osuus bussikuskeista ei voi olla sattumaa.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

Tabula Rasa

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Joe

Mamuille oli toki 2 kurssia vaartimuksena pysyvä C-kortti. Työttömyyskurssi on erikseen jo kokemusta omaaville. Yleiselle kaikille avoimelle kurssille riitti jo B-kortti. Oppilasvalinta on yleensä kouluttajien asia.

Muutenkin nuo kurssikeskusten kurssit ovat paikkakunta kohtaisina joskus vähän sitä sun tätä...

Mistä löytyisi niitä rannalle jääneitä innokkaita kotimaisia kuljettajaehdokkaita todistamaan asiasta?

Mitä sanoo AKT

Kuljetusalan palkat vuoden 2012 alussa

Keskimääräiset kokonaispalkat vuoden 2012 alussa:

    * Linja-autonkuljettaja: koko maassa 2 715 €/kk / pääkaupunkiseudulla 3 070 €/kk
    * Tavaraliikenteen kuljettaja 2 670 €/kk
    * Säiliöautonkuljettaja 2 830 €/kk

Linja-autonkuljettajia on Suomessa n. 15 000 , paljonko siitä sitten loppujen lopuksi on mamuja.


"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

Tabula Rasa

Quote from: joe on 16.05.2012, 01:13:01


Linja-autonkuljettajia on Suomessa n. 15 000 , paljonko siitä sitten loppujen lopuksi on mamuja.




0,43x15000=6450 Eli jos luku pitää tosiaan paikkansa niin olisi mukava selvittää miten innokkaasti kantiksille on töitä tarjottu... Itsekin olisin aikoinani lähtenyt kouluttautumaan tuollaiseen työhön, mutta tarjolla oli vain nollakursseja jotka ovat lähinnä aikuisten versio päiväkodista.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Jack

Aikoinaan lehdet kirjoittivat vähän väliä Helsingin huutavasta bussikuskipulasta. Niinpä minäkin päätin kokeilla, pääsisinkö lehdessä mainostetulle bussikuskikurssille. Pyrkimisprosessi oli monipuolisempi ja vaativampi kuin mihinkään muuhun oppilaitokseen, johon olen hakenut. Haastattelun ja lääkärintarkastuksen ja ajokokeen... ja mitähän muita käyntejä vielä oli... lisäksi piti hakea poliisiasemalta ajokortin valvontaote ja liittää se hakemukseen. Ajokokeen valvoja totesi, että hyvinhän se meni. Bussikuskipula ei kuitenkaan ollut niin huutava, että olisin kelvannut kurssille. Hakeminen jäi sinänsä positiviisena kokemuksena mieleeni, koska sain ajaa lenkin bussilla Helsingissä. Tällainen kokemus olisi jäänyt kokematta, jos en olisi pyrkinyt. Muistan vieläkin reitin. Ajon valvoja istui taempana parin penkkirivin päässä.

Aina on tapahtunut valintaa. Jos liikennöijät ovat todenneet, että jotkut suomalaiset ovat parempia kuskeja kuin jotkut toiset suomalaiset, eikö ole loogista jatkoa tälle, jos he nyt toteavat, että ugandalaiset ovat parempia kuskeja kuin suomalaiset. Kun joku voittaa, toinen häviää.

Evoluutiobiologisilla perusteilla uskon, että afrikkalaistaustaiset ovat vaativassa ympäristössä kuten kaupungeissa ja formularadoilla parempia autonkuljettajia kuin eurooppalaistaustaiset. Tämä johtuu siitä, että Afrikan viidakoissa ja savanneilla on ollut pakko tottua monen ulottuvuuden ja monen asian yhtäaikaiseen havaitsemiseen ja tiedostamiseen, tai muuten on päätynyt hiiviskelevän pedon suuhun. Tätähän kaupungissa ja formulakisassa ajaminenkin vaatii. Kylmässä pohjolassa sen sijaan on voinut vuolla kaikessa rauhassa jotain hirrenpätkää työhön sataprosenttisesti keskittyen. Tämä on kehittänyt keskittymiskykyä ja suunnitelmallisuutta, mutta moniajattelu on jäänyt heikoksi. Karhuja ja susia on ehkä vilissyt ympärillä, mutta ne eivät ole olleet niin salakavalia hyökkääjiä kuin Afrikan pedot.

(Valitan kirjoitusvirheitä.)



Joe

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 16.05.2012, 01:18:47
Quote from: joe on 16.05.2012, 01:13:01


Linja-autonkuljettajia on Suomessa n. 15 000 , paljonko siitä sitten loppujen lopuksi on mamuja.




0,43x15000=6450 Eli jos luku pitää tosiaan paikkansa niin olisi mukava selvittää miten innokkaasti kantiksille on töitä tarjottu... Itsekin olisin aikoinani lähtenyt kouluttautumaan tuollaiseen työhön, mutta tarjolla oli vain nollakursseja jotka ovat lähinnä aikuisten versio päiväkodista.
Luulisin prosentin koskevan uutisessa mainitun konkurssikypsän kuntalaisten verovaroilla elävän Helsingin Bussiliikenne Oy:n kuskeja kun lähde Niko Virtanen on sen palkkalistoilla.

http://yle.fi/uutiset/bussikuskin_tyo_ei_kelpaa_suomalaisille/2387031

YT-neuvotteluissa vanhoille kuskeille kenkää taloudellista ja tuotannollisista syistä, mamuja tilalle? Rasismi = ikälisät pois = talousjohtajalle bonuksia...

Eli mamutuksen todellinen syy taas kerran paistaa läpi: halpaa nöyrää työvoimaa, kun suomalaista ei "kannata" pitää palkkalistoilla. Voi jumalauta näitä talousneroja...

Irtisanoo 70, haluaa palkata 180 - täh...


Helsingin bussiliikenne teki viime vuonna roiman tappion. Yhtiön kassavirta uhkaa ehtyä, ellei kaupunki riennä hätiin.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan HelBin tappiot nousivat lopulta kaikkiaan 5,7 miljoonaan euroon.
Yhtiön nykytilannetta ovat synkistäneet myös yt-neuvottelut, joiden seurauksena lähes 70 bussinkuljettajaa irtisanotaan. Irtisanomiset johtuivat HSL:n aiemmin menettämistä linjoista.
Kaupungin Rahoitusjohtaja Tapio Korhonen sanoo suoraan, että kyseessä on ongelmayhtiö.
"Tilanne ei ole helppo, eikä yhtiön talous ole kehittynyt ennakoimallamme tavalla."
Lähikuukausina päätetään yhtiön lisärahoituksesta. Rahoitusjohtaja Korhonen ennakoi, että tukisumma nousee jopa viime vuoden tappiolukemia suuremmaksi.
HelB on Helsingin kaupungin omistama bussiyhtiö. Henkilökuntaa yhtiössä on pitkälti yli tuhat.
Toimitusjohtaja Juha Hakavuoren mukaan Helsingin Bussiliikenteen tappioiden taustalla oli monia tekijöitä. Alkuvuodesta 2011 liikevaihtoa pienensivät yhtiön häviämät linjakilpailutukset.
"Kustannukset juoksivat kuitenkin koko ajan, kun olimme rekrytoineet sata uuttaa kuljettajaa", Hakavuori kertaa.
Hän nostaakin raskaiden tappioiden erääksi osatekijäksi nopeasti nousseet henkilöstökustannukset.
HelB on menettänyt nopeasti asemiaan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä. Toimitusjohtaja Hakavuoren mukaan yhtiön markkinaosuus on neljässä vuodessa pudonnut 40 prosentista 30 prosenttiin.

Ja vielä mainostaa:

HALUAISITKO KULJETTAA SINISTÄ BUSSIA?

Linja-autokuljettajan työ Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä tuo sinulle muuhun kuljetusalaan verrattuna säännöllisemmän työajan. Työpäivämme ovat lyhimmillään kuuden tunnin mittaisia ja pisimmillään 10 tunnin mittaisia. Työpäivämme ovat siis tasamittaisempia! Työvuorolistan mukaiset vapaapäiväkierrot ovat sinulla tiedossa vuoden kerrallaan. Työvuorojaksot ovat kolmen viikon mittaisia. Kahdessa viikossa teet töitä 76,5 tuntia ja kolmessa viikossa 114,5 tuntia

NÄIN HANKIT D-AJOKORTIN

D-ajokortin voit suorittaa työvoimakoulutuksena, omaehtoisena koulutuksena tai oppisopimuksella. Oppisopimuskoulutuksessa teemme yhteistyötä kahden kouluttajan kanssa, Aikuiskoulutuskeskus Työtehoseuran (TTS) kanssa sekä Jalasjärven Aikuiskoulutuskeskuksen (JAKK) kanssa. Voit oheisista linkeistä tutustua koulutuskeskusten kurssitarjontaan.

Lisätietoja: Niko Virtanen, p. 010 477 4510, [email protected]

Tervetuloa Joukkoomme!
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

acc

Quote from: Nuivake on 16.05.2012, 00:11:58
2008 ajoin bussikortin aivan yksityishenkilönä yksityisessä autokoulussa. Maksoin autokoulun siivun 3500€. Hieman riipaisi.


Tuohon päälle vaaditaan vuoden 2013 syyskuusta lähtien suoritettu ammattipätevyyskoulutus. Pelkällä D-kortilla saa ajaa yksinään ja oman perheensä kanssa.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Haima

Quote from: Jack on 16.05.2012, 01:37:56


Evoluutiobiologisilla perusteilla uskon, että afrikkalaistaustaiset ovat vaativassa ympäristössä kuten kaupungeissa ja formularadoilla parempia autonkuljettajia kuin eurooppalaistaustaiset. Tämä johtuu siitä, että Afrikan viidakoissa ja savanneilla on ollut pakko tottua monen ulottuvuuden ja monen asian yhtäaikaiseen havaitsemiseen ja tiedostamiseen, tai muuten on päätynyt hiiviskelevän pedon suuhun. Tätähän kaupungissa ja formulakisassa ajaminenkin vaatii. Kylmässä pohjolassa sen sijaan on voinut vuolla kaikessa rauhassa jotain hirrenpätkää työhön sataprosenttisesti keskittyen. Tämä on kehittänyt keskittymiskykyä ja suunnitelmallisuutta, mutta moniajattelu on jäänyt heikoksi. Karhuja ja susia on ehkä vilissyt ympärillä, mutta ne eivät ole olleet niin salakavalia hyökkääjiä kuin Afrikan pedot.

(Valitan kirjoitusvirheitä.)


Uskomatonta. Kun lukee pari juttua Rähmiksestä, saa aika eri kuvan siitä, kuinka hyvin "moniajattelijat" kykenevät toimimaan vähänkin vaativassa ympäristössä...olihan meillä linnanjuhlillakin kaveri, joka "moniajattelijan" tavoin tosin kykeni samaan aikaan makoilemaan maassa, kokemaan rasismia, lyömään päänsä lasiin, pääsemään videolle, pääsemään uutisiin....niin, joo, perun puheeni: kyllä ne kykenevät aivan eri suorituksiin kuin "monoajattelijat"....kyllä.... ;D
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Jukka Wallin

Itselläni on ollut vuosia bussikortti. Ajoin aikoinaan sen Työtehoseurankurssilla ja sen jälkeen tein töitä jonkin aikaa tuntihommina. Kun alkoivat kilpailuttamaan Helsingin sisäisiä linjoja totesin että homma ei kiinnosta senkään vertaan, ehkä syy oli myös palkkaus ja yleinen ilmapiiri bussiyhtiöissä..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

törö

Ulkomaisen halpatyövoiman käyttämistä aletaan kohta kutsua ihan suoraan rasismin vastaiseksi taisteluksi ja täällä laittomasti oleskelevan Mahmoudin työllistäminen pari euron tuntipalkalla muuttuu uroteoksi ja hyväntekeväisyydeksi.

Nuivake

Quote from: acc on 16.05.2012, 08:20:23
Quote from: Nuivake on 16.05.2012, 00:11:58
2008 ajoin bussikortin aivan yksityishenkilönä yksityisessä autokoulussa. Maksoin autokoulun siivun 3500€. Hieman riipaisi.


Tuohon päälle vaaditaan vuoden 2013 syyskuusta lähtien suoritettu ammattipätevyyskoulutus. Pelkällä D-kortilla saa ajaa yksinään ja oman perheensä kanssa.

D-kortin saamisen jälkeen olen osallistunut joka vuosi yhden päivän mittaiseen "ammattitaitoa ylläpitävään koulutukseen". Näitä pitää siis lain mukaan suorittaa 2013 loppuun mennessä 5 kappaletta. Mikä tahansa ei käy, vaan AKEn hyväksymä koulutus, kesto 7 tuntia ja hinta näillä yleensä semmoiset 150€/päivä. Ihanan halpaa.
Niin ja "ammattipätevyyden" sain automaattisesti, kun ajoin D1-kortin ennen syyskuuta 2008.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Fincad

Pitääköhän pyytää tutkimaan, että syrjitäänkö kantasuomalaisia työnhakutilanteessa? Ja kiintiöpaikkoja pitäisi myös saada kantiksille...

Fiftari

Quote from: Nuivake on 16.05.2012, 09:24:36
Quote from: acc on 16.05.2012, 08:20:23
Quote from: Nuivake on 16.05.2012, 00:11:58
2008 ajoin bussikortin aivan yksityishenkilönä yksityisessä autokoulussa. Maksoin autokoulun siivun 3500€. Hieman riipaisi.


Tuohon päälle vaaditaan vuoden 2013 syyskuusta lähtien suoritettu ammattipätevyyskoulutus. Pelkällä D-kortilla saa ajaa yksinään ja oman perheensä kanssa.

D-kortin saamisen jälkeen olen osallistunut joka vuosi yhden päivän mittaiseen "ammattitaitoa ylläpitävään koulutukseen". Näitä pitää siis lain mukaan suorittaa 2013 loppuun mennessä 5 kappaletta. Mikä tahansa ei käy, vaan AKEn hyväksymä koulutus, kesto 7 tuntia ja hinta näillä yleensä semmoiset 150€/päivä. Ihanan halpaa.
Niin ja "ammattipätevyyden" sain automaattisesti, kun ajoin D1-kortin ennen syyskuuta 2008.

Ajoin C-kortin inssin päivää ennen kuin tuo ammattipätevyys systeemi tuli voimaan. olen ammattilainen. Tosin pitää silti käydä kurssilla jos työkseni meinaan ajaa koska en työkseni aja. päätin vain käydä ajamassa C:n alta pois ennen kuin se kallistui. Tuli maksamaan 800e.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Alapo

Quote from: Fincad on 16.05.2012, 09:27:39
Pitääköhän pyytää tutkimaan, että syrjitäänkö kantasuomalaisia työnhakutilanteessa? Ja kiintiöpaikkoja pitäisi myös saada kantiksille...

Joissain firmoissa on alettu jo syrjimään tummempia ulkolaisia, on huomattu että se "halpuus" maksaa, ylimääräisinä poissaoloina, lommoina autoissa, työmotivaationa. Ja ne poissolot pitää jollain teettää, pitää olla joko ylimääräistä henkilöstöä tai teettää ylitöinä, halpaa ei ole sekään.

EL SID

Quote from: joe on 15.05.2012, 23:03:07
Onko näin, jos on niin miksi?

 
Bussikuskin työ ei kelpaa suomalaisille
Jos bussinkuljettajan ammatti kiinnostaa, vakituista työtä on nyt tarjolla. Helsingin Bussiliikenne haluaa palkata 180 kuljettajaa tänä vuonna. Suomalaisia työ ei innosta.

Bussikuskiksi voi hakea, jos

- ikää on 21 vuotta

- suorittaa ajonäytön hyväksytysti

- omistaa B-ajokortin

- on asiakaspalveluhenkinen

- Jos läpäisee kurssin ja saa D-kortin, on melko varma työpaikka loppuelämäksi. Bussikuskin hommia riittää pääkaupunkiseudulla ihan varmasti, Helsingin bussiliikenteen koulutusvastaava Niko Virtanen lupaa.

Palkka on aloittavalla kuskilla 13,52 euroa tunnilta eli noin 2 200 euroa kuukaudessa. Työaika on kahdessa viikossa 76,30 tuntia. Erilaiset lisät nostavat bussikuskin keskiansion kuitenkin noin 2400 euroon kuukaudessa.

Virtasen mukaan omiin työaikoihin pystyy vaikuttamaan. Esimerkiksi viikonloppu- ja yövuoroja ei tarvitse ajaa, jos ei halua.

- Niihin on ihan oma luonteenlaatunsa. Toiset haluavat ajaa pelkästään öisin, Virtanen kertoo.

Viime aikoina uutisissa on kerrottu bussikuskien pahoinpitelyistä ja vartioinnin lisäämisestä. Yöllä ajavalle kuskille ei kuitenkaan tarjota vaarallisen työn lisää.

- Sellaista ei saa, mutta yölisä on 40 prosenttia.

Harjoituksia hankalien asiakkaiden kanssa

Bussinkuljettajan koulutus alkaa 12 viikon opiskelulla, jonka jälkeen on palkallinen työssäoppiminen.

Koulutukseen kuuluu linja-auton ajamiseen vaadittavan D-ajokortin suorittaminen. Lisäksi opetellaan esimerkiksi turvallista ajoneuvon käsittelyä, kertoo TTS:n koulutusvastaava Teemu Lähde.

Asiakaspalvelua harjoitellaan ajamalla linjaa, jonka kyydissä on harjoitusasiakkaita.

- Yksi opiskelijoista on vuorollaan kuljettaja. Kouluttajat ja osa opiskelijoista ovat sitten helppoja tai hankalia asiakkaita.

Niko Virtanen kuvailee hankalaa asiakasta tähän aikaan vuodesta sellaiseksi, joka valittaa siitä, että bussi on pari minuuttia myöhässä.

- Asiakkaan mölyt otetaan vastaan, myötäillään ja yritetään siten hoitaa tilanne. Asiakkaan kanssa vastaväittely ei auta mitään, Teemu Lähde tietää.

Suomalaisia kuskeja yhä vähemmän

Kuljettaista 43 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia.

- Luku on kasvava eli kaupunkibussin kuljettaminen ei tällä hetkellä juurikaan suomalaisia kiinnosta, Niko Virtanen kertoo ja lisää, että on itse viihtynyt omassa työssään hyvin nyt viisi vuotta.

tässä tulee jälleen kerran mieleen ne kertomukst tutuista, todellisista henkilöistä, jotka ovat hakeutuneet samoille kursseille, mutta eivät ole koskaan päässeet ja ovat nyt työttömiä.

näinkö on, suomalaiset pihalle ja mamut tilalle.

Uskomaton maa tämä suomi ja vielä uskomattomampi on sen media: suomalaisia saa syrjiä miten tahtoo ja media vielä hehkuttaa sitä hyvänä asiana.

Itseasiassa tässä alkaa ymmärtää norjan Breivikkiä entistä paremmin: miksi kanta asukkaan pitää olla se väliinputoaja, jota yhteiskunnan turvaverkko ei suojele? Miehen tie on iskeä takaisin.
Kun lukee tällaisestä vääryydestä, tuntuu itsekin, että jotain pitäisi tehdä.

Viikko.

räsänen

Quote from: hiljainen tukija on 15.05.2012, 23:34:45
Tuosta palkasta jää noin 1500 eskoa käteen. Asunnon vuokra 700, työmatkakulut 150,- sähkökulut 50;-  Jäähän siinä perunanenälle diskorahaa vielä 600 kuussa. On se vaan kumma ettei työ kiinnosta perunanenää.

Kuinka monta tonnia sulle pitää jäädä käteen että alkaa työt kiinnostamaan?