News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

VU: Immonen vaatii tienkäyttömaksuja ulkomaisille kuljetusalan yrityksille

Started by Eve, 25.04.2012, 20:43:55

Previous topic - Next topic

Eve

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=77706:kansanedustaja-vaatii-tienkaeyttoemaksuja-ulkomaisille-kuljetusalan-yrityksille&catid=1:politiikka&Itemid=30

QuoteKansanedustaja vaatii tienkäyttömaksuja ulkomaisille kuljetusalan yrityksille

Kansanedustaja Olli Immonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen siitä, miten hallitus aikoo toimia, jotta Suomessa saadaan säädettyä ulkomaisille kuljetusalan yrityksille tienkäyttömaksut.

Perussuomalaisten edustaja Olli Immonen perustelee kysymystään sillä, että Euroopan unionissa kerätään erilaisia tienkäyttömaksuja kaikissa muissa maissa paitsi Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

Tämän seurauksena Immosen mukaan esimerkiksi norjalaiset yritykset käyttävät kuljetuksiinsa mieluummin ilmaista suomalaista tieverkostoa. Tieliikenneverkko on suomalaisten veronmaksajien ylläpidettävänä ulkomaisten yritysten mitenkään osallistumatta teiden kunnossapitoon.

- Tienkäyttömaksun avulla ulkomaiset kuljetusalan yritykset saataisiin osallistumaan kotimaisen liikenneinfrastruktuurin ylläpitoon ja pelaamaan samoilla säännöillä kuin suomalaiset yritykset. Tämä ei ratkaisisi täysin kilpailukykyongelmaa, mutta se parantaisi huomattavasti suomalaisten yritysten asemaa. Lisäksi tienkäyttömaksut toisivat valtiolle kaivattuja lisätuloja nykyisessä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, Immonen sanoo.
"On vakava asia, että niin moni ajattelee niin kuin Olli." - Satu Haapanen, vihr.

Nuivake

Tämän kun näkisi.
Onhan tuosta vouhkattu mutta jos Kylläiseltä kysytään, ensin täytyy kyllä hankkia yksityisauotoilijoille satelliittivalvonta. Helpointa sekin olisi toteuttaa autoilijan nilkkaan lukittavalla paikantimella. Näitähän on jo rikosseuraamuslaitoksella käytössä. Tilataan niitä nyt alkuun se 5 miljoonaa kappaletta.
Ai niin ja ei muuten koske mamuja, koska se olisi rasismoa.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

JoKaGO

Muutama vuosi sitten haluttiin venäläiset rekat maksamaan tiemaksuja. Silloin se kaatui kavailtuun kovaan hintaan, pelättiin, että suomalaiset satamat menettävät hyvän tulonlähteen.
Ai maksun suuruusko? Se oli luokkaa 12 euroa per rekka. Siinä autonkuljetusrekka täynnä Lexus-maastureita tekisi pahasti persnettoa jos noin paljon rokotettaisiin.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Oami

Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Pete_G

Hyvä pointti Immoselta taas. Tähän asti ehkäpä positiivisin ja aktiivisin Pelkäämätön Suomalainen (PS).
87,1 % av alla svenskar är odemokrater.

Tabula Rasa

Eihän tuo olisi kuin ulkomaankilvissä tulevan auton (henkilöauton vähemmän, ja ison rekan enemmän) tullessa rajalle lyötäisiin kouraan 10-1000e lippu joka pitää maksaa rajalla, ja poistuessa tarkistettaisiin liikennerikkeet ja auto pantiksi niin kauan kuin maksamattomia löytyy, sekä mikäli ei löydy niin valden huutokauppaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Totuus EPT

Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.
Missä ******i siellä ongelma.

Fiftari

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 26.04.2012, 09:39:59
Eihän tuo olisi kuin ulkomaankilvissä tulevan auton (henkilöauton vähemmän, ja ison rekan enemmän) tullessa rajalle lyötäisiin kouraan 10-1000e lippu joka pitää maksaa rajalla, ja poistuessa tarkistettaisiin liikennerikkeet ja auto pantiksi niin kauan kuin maksamattomia löytyy, sekä mikäli ei löydy niin valden huutokauppaan.

Mutta mitä muut meistä ajattelisivat... hyi hyi  ;D
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.

Eikös tämä meidän "väliaikainen" autoveromme tarkoitus ollut että niillä rahoilla pidetään tieverkkoa kunnossa?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Totuus EPT

Quote from: Fiftari on 26.04.2012, 10:12:32
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.

Eikös tämä meidän "väliaikainen" autoveromme tarkoitus ollut että niillä rahoilla pidetään tieverkkoa kunnossa?

Aika kauan tuo "väliaikainen" autoverotus onkin kestänyt, nytten on vaan näköjään raskasta liikennettä ja paljon ajavia autoilijoita keksitty rahastaa enemmän. Kun kuluttaa tieverkostoa enemmän, kuin lisääntyvä ulkomaan liikenne, joka kylläkään ei mitään maksa.
Missä ******i siellä ongelma.

Fiftari

Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 10:17:00
Quote from: Fiftari on 26.04.2012, 10:12:32
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.

Eikös tämä meidän "väliaikainen" autoveromme tarkoitus ollut että niillä rahoilla pidetään tieverkkoa kunnossa?

Aika kauan tuo "väliaikainen" autoverotus onkin kestänyt, nytten on vaan näköjään raskasta liikennettä ja paljon ajavia autoilijoita keksitty rahastaa enemmän. Kun kuluttaa tieverkostoa enemmän, kuin lisääntyvä ulkomaan liikenne, joka kylläkään ei mitään maksa.

Ja minnehän nekin rahat menevät.. Ei ainakaan teitä paranneta.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Jepulis

Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 09:51:11
Tämä on ihan tervetullut ehdotus, kun miettii miten paljon Suomessa on kuljetusalan yrityksiä mennyt nurin, tosin yksi syy firmojen nurin menemiseen on tietenkin tuo viimekertainen polttoaineen hinnannousu. Tiellä ajellessa huomaa kyllä ulkomaisten rekkojen alati kasvavan määrän ja teiden huonon kunnon paikoitellen.
Eipä hätiä, tasapaino on saavutettu.

Heti kommunismin kaatuessa ilmaantui uudenkarheat suomalaisrekat Venäjän huonokuntoisille teille. Nyt (viher)kommunismin ilmaannuttua Suomeen, täällä ajelee uudenkarheat venäläisrekat huonokuntoisilla teillä.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

miheikki

Ollin facebook -ketjusta napattua:

QuoteLyly Rajala: Tätä Olli yritin eduskunnassa jo 8 vuotta. Ei mee vieläkään jakeluun. Se on vaan lain mukaan semmonen homma että se täytyy koskea myös suomalaisia joille maksut voisi palautta polttoaine-, diesel-, tms. verotuksessa.
One man with a gun can control 100 without one.
-Vladimir Lenin

haermae

Quote from: Fiftari on 26.04.2012, 10:22:36
Quote from: Totuus EPT on 26.04.2012, 10:17:00
Quote from: Fiftari on 26.04.2012, 10:12:32
Eikös tämä meidän "väliaikainen" autoveromme tarkoitus ollut että niillä rahoilla pidetään tieverkkoa kunnossa?

Aika kauan tuo "väliaikainen" autoverotus onkin kestänyt, nytten on vaan näköjään raskasta liikennettä ja paljon ajavia autoilijoita keksitty rahastaa enemmän. Kun kuluttaa tieverkostoa enemmän, kuin lisääntyvä ulkomaan liikenne, joka kylläkään ei mitään maksa.

Ja minnehän nekin rahat menevät.. Ei ainakaan teitä paranneta.

Tieliikenteestä kerätään veroja ja maksuja jo lähes 8 mrd/vuosi. Tiestön parantamiseen palautuu n. 800 miljoonaa eli 10%. Keräys/palautus -suhde huononee koko ajan, vielä jokunen vuosi sitten suhde oli 6 mrd/1 mrd.

Sosiaalitoimen hallinnonala (tmv.) lienee isolla kädellä tierahojakin hamuamassa.

Keskisessä ja pohjoisessa Suomessa tiestön kunnon heikkeneminen on tapahtunut tosiasia, eikä korjauksia ole odotettavissa. Pyhäjoellekin suunnitellaan ydinvoimalaa jonka tiedetään lisäävän liikennettä reilusti, mutta eipä löytynyt rahaa 8-tien parantamiseen.

Jos ihmettelette miksi jollekin tieosuudelle on jätetty talven jälkeen 80:n rajoitus voimaan, niin johtuu siitä että alentamalla kesärajoitus 100 -> 80 voidaan tie siirtää alempaan kunnossapitoluokkaan, eli suomeksi sanottuna sen voi antaa rapautua rauhassa. 100 km/h -teitä täytyy kunnostaa paljon tiheämmin.

Pienempiä teitä on jo vuosia muutettu takaisin sorateiksi, koska niiden kunnossapito on halvempaa. Ok sinänsä, mutta kun paikallislehdissä julkaistujen kirjoitusten mukaan ei näytä riittävän rahaa edes siihen että ajaisivat tien kerran kesässä tiekarhulla edestakaisin.

Tabula Rasa

Lanalla ajaminen ei paljon auta jos pitäisi ajaa kaksikymmentä kasettia soraa/10km pätkä. Mutta sora maksaa ja työ joten ei sorateistäkään pidetä huolta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

haermae

Quote from: miheikki on 26.04.2012, 11:24:35
Ollin facebook -ketjusta napattua:

QuoteLyly Rajala: Tätä Olli yritin eduskunnassa jo 8 vuotta. Ei mee vieläkään jakeluun. Se on vaan lain mukaan semmonen homma että se täytyy koskea myös suomalaisia joille maksut voisi palautta polttoaine-, diesel-, tms. verotuksessa.

Mitenkähän ihmeessä ulkomaisten kulkijoiden rahastus saadaan Sveitsissä onnistumaan, tai Itävallassa?

Sveitsissä myydään kaikille tulijoille rajalla tarra tuulilasiin, maksaa olikohan 35 euroa. Itävallassa moottoritiellä ajavalla pitää olla tarra tuulilasissa, myydään huoltoasemilla. Ilman tarraa ajavalle napsahtaa muutaman sadan euron sakko. (henkilöliikenteestä puhun, rekkojen taksoista en tiedä)

Mikä tässä on niin vaikeaa? Senkun alkaa myymään tarroja rajalla.

Suomalaisille maksullinen tarra on jo käytössä, eikä maksua vastaan saa edes tarraa: "väliaikainen käyttömaksu".

Samalla idealla voi hoitaa Helsinginkin aiotut ruuhkamaksut, ja halvalla: Jos ajat Helsingin alueella, ostat lasiin tarran. Valvonnan voivat hoitaa pysäköinninvalvojat muun toimen ohessa.
Huonona puolena toki se, ettei Kyllönen saa haikalemaansa satelliittikyttäystä rakennettua.

Fiftari

Suomessa on kyllä ihme asenne. Ei voida rahastaa vain joitain kun aina pitäisi rahastaa kaikkia. Ei mene järkeen mokoma. Nuo autoverojen rahat pitäis kyllä korvamerkitä siihen että laitettaisiin tiestöä kuntoon.

Ihme juttu että päättäjillä ei ole tässäkään asiassa maalaisjärki kunnossa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

thinkingmind

Jälleen hyvää toimintaa Immoselta.

Jokaiselle suomeen saapuvalle rekalle pitäisi myydä tarra joka oikeuttaa ajamaan suomen teillä tietyn ajan.

Eli jos venäläinen rekka hakee mersuja suomen satamasta venäjälle niin ostaa 3 päivän tarran ja jos virolaisen yrityksen auto tulee suomeen ajamaan suomen sisäisiä kuljetuksia virolaisella palkalla heittäen aina välillä tavaraa viroon tai venäjälle että pääsee tankkaamaan halvemmalla (EU:n vapaa kilpailu) esim. 30 päiväksi niin maksaa 30 päivän tarran.
Jos poliisi pysäyttää ja tarra ei ole voimassa niin 2000 euron lasku kyseiselle ulkomaiselle kuljetusyritykselle ja niin kauan kuin laskua ei ole maksettu kyseisen yrityksen rekat ovat jatkossa ajokiellossa suomessa.

Lyly Rajalan selitykset kertovat vain että hän on mennyt mukaan virkamiesten "ei voida koska"- selityksiin mukaan sillä A)muut maat voivat toimia näin joten ei ole mitään syytä miksi suomikin ei voisi toimia näin b) suomalaiset maksavat jo autoverot ja käyttömaksut joita ulkomaalaiset eivät maksa joten kyseinen maksu on täysin perusteltu.

Jos tämä ehdotus menee läpi niin edes osa suomalaisten kilpailukyvystä kuljetuksissa palautuu.
Nyky-hallituksen linjahan on tappaa suomalainen kuljetusala jotta ulkomaiset yritykset/kuljettajat voivat sen vallata ja kokoomusta fanittavat suomalaiset suur-yritykset säästävät muutaman euron.
"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

thinkingmind

Immoselle muuten vinkkinä että joissain EU-maissa peritään tietty kiinteä veroprosentti kyseisestä EU-maasta palkkaa saavalta henkilöltä joka ei asu kyseisessä EU-maassa eli esim. suomi voisi säätää kiinteän 20% veroprosentin kaikille palkoille joita maksetaan ulkomailla asuville henkilöille jotka tekevät työtä suomessa eli silloin poistuisi/vähenisi nykyinen ongelma että ulkomailta tullaan tekemään minipalkalla töitä esim. rakennuksille/kuljetuksiin/siivoukseen/ravintoloihin ja koska työntekijät eivät ole kirjoilla suomessa vaan tekevät 1-6 kuukautta töitä niin heidän tällä hetkellä maksamansa vero suomeen on 0% eli suomalainen työntekijä ei voi millään kilpailla koska hänen pitää maksaa verot joten halvempi ulkomaalainen valitaan aina kun mahdollista.

Siihen että nykyinen verottajan/hallituksen kädettömyys tässäkin asiassa samalla kun suomalaisia vahdataan on mielestäni suunnitelmallista en nyt jaksa enempää puuttua sanonpahan vain että tälläkin tavalla kokoomusta fanittavat suur-yritykset säästävät muutaman euron.
"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

Koskela Suomesta

Quote from: miheikki on 26.04.2012, 11:24:35
Ollin facebook -ketjusta napattua:

QuoteLyly Rajala: Tätä Olli yritin eduskunnassa jo 8 vuotta. Ei mee vieläkään jakeluun. Se on vaan lain mukaan semmonen homma että se täytyy koskea myös suomalaisia joille maksut voisi palautta polttoaine-, diesel-, tms. verotuksessa.

"lain mukaan..." mitä helvettiä varten ne kansanedustajat sinne eduskuntaan oikein on valittu, jos ei muuttamaan vanhoja lakeja ja säätämään uusia? typerin väite mitä olen kansanedustajalta kuullut.....
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

turjake

QuoteJokaiselle suomeen saapuvalle rekalle pitäisi myydä tarra joka oikeuttaa ajamaan suomen teillä tietyn ajan.

Näinhän tavallaan jo tehdään, esim venäläiset joutuvat ostamaan tullista matkaluvan yhtä kuljetusta varten, hinta 180e. Lähtömaasta ja autosta riippuen on erilaisia sopimuksia ja lupia mitä pitää hankkia ja maksaa. Ei se liikennöinti mitään vapaata ja ilmaista ole vaikka palstoilla yleisesti niin luullaan. Tiemaksuja on toki moissa maissa ja Suomessa ei, mutta olisi kai helpompi korottaa olemassaolevia maksuja kuin keksiä uusia.

Ruckafella

Olen ennenkin sanonut jotain tämän suuntaista, mutta Olli Immosen äänestämisoikeuden tulisi kuulua kaikille, ei vain Oululaisille.  >:(

thinkingmind

Quote from: turjake on 26.04.2012, 17:11:38
QuoteJokaiselle suomeen saapuvalle rekalle pitäisi myydä tarra joka oikeuttaa ajamaan suomen teillä tietyn ajan.

Näinhän tavallaan jo tehdään, esim venäläiset joutuvat ostamaan tullista matkaluvan yhtä kuljetusta varten, hinta 180e. Lähtömaasta ja autosta riippuen on erilaisia sopimuksia ja lupia mitä pitää hankkia ja maksaa. Ei se liikennöinti mitään vapaata ja ilmaista ole vaikka palstoilla yleisesti niin luullaan. Tiemaksuja on toki moissa maissa ja Suomessa ei, mutta olisi kai helpompi korottaa olemassaolevia maksuja kuin keksiä uusia.

En kyllä tiennyt tuosta.

Tietysti tietulli joka kaikkien ulkomaisten rekkojen pitäisi hoitaa maksamalla tietulli-tarra tuulilasiin olisi parempi ratkaisu sillä esim. eestiläiset/puolalaiset rekat eivät taida tällä hetkellä maksaa mitään.
"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

Klementti

Tiemaksu olisi helpoin toteuttaa maassa oleskeltavien kalenterivuorokausien mukaan. Maahan tullessa rajoilla ja satamissa kuljettaja maksaisi arvioimansa vuorokausimäärän mukaan ja maasta poistuessaan hän maksaisi lisää, jos vuorokausia on tullut arvioitua  enemmän. Kuljettajalla olisi tämä verokortti (kuitti) mukanaan ja tarvittaessa se olisi näytettävä viranomaiselle.

Tällä menetelmällä voitaisiin kontroloida myös rekkojen oleskeluaikoija maassamme. Nythän ne voivat ajaa lain mukaan suomen sisäistä liikennettä kolmen keikan verran, mutta valvonnan puutteen vuoksi keikkojen määrä ylittyy. Lisäksi venäjältä saapuvien rekkojen tankeissaan tuomaa halvan polttoaineen määrä tulisi rajata 150 litraan ja ylimääräisestä aina maksattaa polttoainevero ja sakko, jotta eivät saa kilpailuetua suomalaisiin rekkoihin nähden.


Suomi vaan ei taida haluta kerätä tiemaksuja ulkolaisilta rekoilta. Kiitos kuitenkin Immoselle, että otti tämän asian esiin

Oami

Kompromissiehdotukseni: ruuhkamaksut laitetaan vain itärajalle. Suomalaiset kuljetusyrittäjät on joka tapauksessa pelattu siitä liikenteestä isolta osin ulos. Maksun suuruus voisi olla näppärästi vaikka euro per tonni, molempiin suuntiin.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

turjake




QuoteMaksun suuruus voisi olla näppärästi vaikka euro per tonni, molempiin suuntiin.
Quotevalvonnan puutteen vuoksi keikkojen määrä ylittyy. Lisäksi venäjältä saapuvien rekkojen tankeissaan tuomaa halvan polttoaineen määrä tulisi rajata 150 litraan


Milläs ne tonnit valvot itärajalla, ei raja-asemilla pääsääntöisesti ole vaakoja, eikä käytännössä mitään mahdollisuutta punnita jokaista autoa. Aatteleppa ite, auto tulee, ajaa vaakaan, kuski rahastetaan, seuraava. Kestää vähintään 15min. ja luo valtavat jonot rajalle. Papereista jos tonnit otetaan niin aikansa vie sekin.

Polttoainemäärien vahtimisessa ei ole järkeä, ei sitä pysty tarkistamaan jos ei tyhjennä tankkia mittasäiliöön, voitte miettiä millainen työ siinäkin olisi ja mikä hyöty valtiolle jos todetaankin vaikka 30 litraa liikaa ja maksatetaan siitä vero. Vaikka 3 euroa laittaisi litralle niin kustannusvastaavuudesta ei voi puhua. Sama juttu vuorokausimaksuissa, niitäkin pitäisi jonkun valvoa ja laskea allakasta päiviä, turhaa ajanhukkaa muutenkin kiireisellä rajalla.

Jos tiemaksuja halutaan asettaa niin maksu pitää olla helposti maksettava ja valvottava, esim kalenterikuukausiperusteinen, tai matkalupaan liitettävä. Ei siitä tule käytännössä mitään jos ruvetaan laskemaan löpölitroja tai tunteja. Maksut pitää olla kuljetusyhtiön hoidettavissa etukäteen niin että kuskilla on siitä lappu jota kysyttäessä näyttää. Mikään muu ei toimi, ja jokainen ylimääräinen toimenpide aiheuttaa turhaa hidastusta liikenteeseen joten niitä pitää ehdottomasti välttää. Raja-asema ei voi olla mikään kioski vaan sinne pitää mennä paperit valmiina ja maksut maksettuina. Kuskit ei yleensä puhu suomea eikä niillä ole aina ajantasaista tietoa menettelyistä, kuski ajaa eikä siltä pidä odottaa paljon muuta jos halutaan että homma toimii.

Faidros.

Minusta polttoaineen ostovaatimus Suomesta olisi hyvä. Ei tarvitsisi erikseen luoda mitään lupajärjestelmää. Siinä menisi pitkä siivu rahaa valtiolle ja käryttävät venäläisrekat olisivat historiaa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

turjake

Quote from: Faidros. on 27.04.2012, 08:00:55
Minusta polttoaineen ostovaatimus Suomesta olisi hyvä. Ei tarvitsisi erikseen luoda mitään lupajärjestelmää. Siinä menisi pitkä siivu rahaa valtiolle ja käryttävät venäläisrekat olisivat historiaa.


Miten sen valvot että ostavat täältä. Ja joku kontinhakija jos ajaa Suomen puolella 150km, ei siinä vielä paljon polttoainetta pala, paljonko sen olisi pakko täällä tankata? 40 litraa? Jälleen, esitys kuulostaa kivalta mutta sitä valvomaan tarvitaan helvetisti virkamiehiä joille pitää maksaa palkkaa. Pelkkää näpertelyä ja turhaa byrokratiaa ja kuluja valtiolle.

Kari Kinnunen

On olemassa tiemaksu järjestelmä, joka on kohtalaisen helppo ja selkeä. Ihmettelen miksi näissä keskusteluissa aina koitetaan keksiä pyörä uudestaan.

Sen kuin vain liitytään Eurovignette maihin.

https://www.eurovignettes.eu/portal/

Huolestunut Kansalainen

Immonen on aivan selkeä takinkääntäjä kun ei ota huomioon sitä, että konteissa kuljetetaan suomeen myös raiskaajia.
Mursu: "Siis vertaatko ihan tosissasi sitä, että amerikkalaiset lopettivat toisen maailmansodan atomipommeilla säästäen siten satojen tuhansien elämän siihen, että natsit murhasivat miljoonia juutalaisia ja valloittivat noin kymmenen itsenäistä valtiota?"
Kekkeruusi: "Kyllä se on täysin oikeudenmukainen näkemys."