News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

PERUSTETTAVAN PUOLUEEN SÄÄNNÖT KOMMENTOITAVANA

Started by JM-K, 14.05.2009, 20:04:36

Previous topic - Next topic

JM-K

Quote from: Heywood on 21.05.2009, 20:33:41
Salli vai sitoutumattomien mukanaolo ja ehdokkaaksi asettuminen puolueen nimissä.
Äläkä anna henkilökohtaisten tunteiden olla esteenä homman etenemiselle . Tämä uusi sovitteleva ja pohdiskeleva J-mk on paljon rakentavampi ja varmasti menestyvämpi.

Jep, tuossa juuri parin avainhenkilön kanssa juttelimme tuosta sitoutumattomuudesta.  Alkaa kallistua siihen suuntaan säännöt, että sitoutumattomatkin saavat asettua ehdolle. Pitää vielä yhden tyypin kanssa jutella asiasta.

JM-K

Quote from: Uuno on 21.05.2009, 20:36:25
Siis onko nyt niin, että todellinen nimi on olemassa/päätetty/ajatuksen asteella? Jos on jo päätetty niin sen päättänyt Mäki-Ketelä vai kuka, vai onko sen päättänyt joku yhteisö?

Todellinen nimi on olemassa ajatuksen asteella. Se on minun ehdottamani, mutta mitään ei ole vielä päätetty. Asiasta on juteltu minun lisäkseni viiden muun henkilön kanssa. Kaikki kannattavat nimeä, mutta mietitään vielä toistakin versiota siitä. Nimi päätetään sitten perustavassa kokouksessa, johon tulee muutama kutsumani tyyppi, kuten Oami tuossa jo totesikin.

Lentomestari

Toi sääntöehdotus ei avaudu linuxilla? Joudun tässä virushäiriön takia olemaan romppuLinuxin varassa ja en kyllä saa avattua tekstiä. Onko linuxkäyttäjiä hommassa? helppiä?

Kari Kinnunen

Quote from: Lentomestari on 21.05.2009, 22:38:10
Toi sääntöehdotus ei avaudu linuxilla? Joudun tässä virushäiriön takia olemaan romppuLinuxin varassa ja en kyllä saa avattua tekstiä. Onko linuxkäyttäjiä hommassa? helppiä?

Onko käyttämässäsi jakelussa ohjelma nimeltä 'Documet Viewer'?

Lentomestari

Quote from: Kari Kinnunen on 21.05.2009, 23:14:37
Quote from: Lentomestari on 21.05.2009, 22:38:10
Toi sääntöehdotus ei avaudu linuxilla? Joudun tässä virushäiriön takia olemaan romppuLinuxin varassa ja en kyllä saa avattua tekstiä. Onko linuxkäyttäjiä hommassa? helppiä?

Onko käyttämässäsi jakelussa ohjelma nimeltä 'Documet Viewer'?


Enpäs löytänyt? tämä on aika vanha sovellutus (kokeilin "etsi tiedostoa" käskyllä) ja en osaa kaikkia niksejä linuxista. No, olen lukenut tätä keskustelua koko ajan ja ehkä pääkohdan on tarpeeksi tiedossa. Olen kuitenkin ns. rivimies ja riittää kun pääsee taas nimenkeruuseen. Odottelen kun kone taas puksuttaa Firefoxilla, sitten ollaan taas kartalla.

herra 4x

Quote from: Pöllämystynyt on 21.05.2009, 18:59:20
Quote from: Fatman on 21.05.2009, 18:32:32
"Pienjyrsijöiden Uusi Maailmanjärjestys ry."  :roll:

Onnea vaan.

Tämä on kyllä todella huono nimi. Edellinen menetteli hauskana vitsinä, mutta nykyinen "uusi maailmanjärjestys" kalskahtaa todella pahalta monen korvaan. Mielleyhtymiä nousee kuin sieniä sateella.

Onhan JM-K jo moneen otteeseen todennut, että nimi paljastetaan vasta viime vaiheessa. Kehotan säätämään huumorianturia.

Nimi tullee olemaan Suomen Yhtyneet Ihmiset rp. Tästä en ole kuitenkaan 100% varma.
Rakkaudesta lajiin.

PK

Säännöt alkavat vaikuttaa jo melko kelvollisilta pääpiirteissään, vaikka sisältää muutamia omituisuuksia. Ehdotan kuitenkin, että yhdistys toimii byrokratian karsinnassa esimerkkinä, ja koittaa pitää säännöt minimissään. Esimerkiksi esimerkkien sisällyttämien ei ole välttämättä välttämätöntä.

Säännöt tulevat varmaan pariin kertaan bumerangina takaisin, joten muuttuvat todennäköisesti vielä moneltakin osin. Ehkä arvojen tarkempi määrittely kannattaa jättää sitten puolueohjelmaan, ja keskittyä säännöissä toiminnan määrittelyyn ja säätelyyn.

Yleisesti näen puolueiden tehtävänä ensisijaisesti muodostaa poliittinen yhteistyöympäristö tietylle poliittiselle sektorille, joka tuntee pystyvänsä ajamaan yhdessä asioita demokratian keinoin. Liiallinen muottiin pakottaminen karsii pois niitä henkilöitä, jotka voisivat tuoda oman panoksensa toiminnalle.  Jotkin selkeät rajat tietenkin pitää olla 1)arvoissa, jotta poliittinen sektroi voitaisiin ylipäätään määritellä ja 2) säännöissä, jotta toiminta tuottaisi maksimaalista hyötyä toimijoilden tavoitteille.

Marko

Edellä mainittujen lisäksi muutama huomio:

2.1.1 Eikö seuraava lause ole sisällöltään arveluttava tai jopa lain rikkomiseen yllyttävä tms. "...tai jättää jo tehtyjä sopimuksia noudattamatta,..."

Esimerkki "...(esimerkiksi maamiinakielto)..." pitäisi jättää pois.
Tälläinen erityinen kannanotto ei mielestäni kuulu perustamiskirjaan. Jäsenet muodostavat omat mielipiteensä arvokehyksen puitteissa.

2.2.2 Lauseissa "kaikkien Suomessa laillisesti oleskelevien ihmisten välistä tasa-arvoa..." ja
"Tasa-arvon ymmärrämme niin, että jokaisella kansalaisella,..." viitataan kahteen eri ihmisryhmään.

2.2.3 Jos tuohon Euroopan unionin perusoikeuskirjaan aiotaan viitata, kannattaa varmistua sen sanatarkasta sisällöstä. Ajan myötä muutokset asiakirjan sisältöön ovat mahdollisia, joten lisäisin tekstiin "...perusoikeuskirjan tämänhetkisen määritelmän mukaan..."
Olisiko tuohon mainittuun perusoikeuskirjaan mahdollista saada linkkiä, niin tekstiin olisi mahdollista tutustua?

2.2.4 Tässä kohdassa puhutaan "ulkomaan kansalaisista". Entäpä nämä turvapaikanhakijat, jotka ovat hukanneet passinsa ja siten heidän kansalaisuutensa ei ole varma tai sitä ei voi muusta syystä määrittää?

2.3 Lisäys "Tästä syystä ehdokkaiksi pyrkiviltä edellytetään yhdistyksen tavoitteiden, ja tarkoitusperien ja arvokehyksen hyväksymisen lisäksi..."

2.3.5 ja 2.3.6 Puhutaan "yhdistyksen ehdokaslistasta" vaikka tarkoitetaan "puolueen ehdokaslistaa".
Kohdan 2.6 viimeisen lause katkeaa kesken??

8 Onko tarkoitus, että vasta vuosikokouksessa päätetään tuosta muiden henkilöiden "läsnäolo- ja puheoikeudesta"?

10 Valitaanko tilintarkastajat kahdeksi vuodeksi vai yhdeksi vuodeksi, kuten luku 14 TILINTARKASTUS esittää?

16 "puolet yhdistyksen äänivaltaisista jäsenistä" on mielestäni aika paljon vaadittu. Lukua voisi ehkä pienentää

J

Tässä kommentteja sääntöihin.
Yleiskommenttina kommentteihini sanon, että on parempi sanoa asiat tiiviisti ja täsmällisesti kuin laveasti mutta silti jättää tulkinnalle tilaa.
Täsmällisyys on tärkeää sillä sääntöjä luetaan tarkasti juuri silloin kun on erimielisyyttä asioista.


Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 2:

Pyrkimystensä toteuttamiseksi yhdistys
...
7. harjoittaa julkaisu-, kustannus-, radio- ja televisiotoimintaa, ylläpitää Internetsivustoa, myy
lehtiä ja muita painotuotteita sekä kuva- ja äänitallenteita,


Ehdotan muutosta:

7. harjoittaa koulutus-, julkaisu-, kustannus-, radio- ja televisiotoimintaa, ylläpitää internetsivustoja, myy
lehtiä ja muita painotuotteita sekä kuva- ja äänitallenteita,


===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 2:

2.2 Toimintaa ohjaava arvokehys

Arvokehys kuulostaa hieman kankealta, miksei voi olla yksinkertaisesti perusarvot.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 4:

Tästä syystä ehdokkaiksi pyrkiviltä edellytetään yhdistyksen tavoitteiden ja tarkoitusperien
hyväksymisen lisäksi seuraavaa:

Tavoitteita ja tarkoitusperiä ei ole määritelty missään. Sensijaan puhutaan päämääristä ja arvokehyksestä (perusarvoista)

Ehdotan muutosta:

Tästä syystä ehdokkaiksi pyrkiviltä edellytetään yhdistyksen päämäärien ja perusarvojen
hyväksymisen lisäksi seuraavaa:

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 4:

2. selvityksessä tulee eritellä ne yrityksiltä, erilaisilta taloudellisilta etujärjestöiltä yms. tulevat
lahjoitukset, jotka ylittävät sen summan, mistä kulloinkin voimassa olevien verottajan
ohjeiden mukaisesti tulee maksaa lahjaveroa (tällä hetkellä tämä summa on 4000 euroa).
3. yksityisillä henkilöillä on oikeus tukea ehdokkaitaan anonyymisti vastaavaan summaan
saakka,

2. kohdassa mainitaan yritykset ja taloudelliset etujärjestöt. Tässä on porsaanreikä ei-taloudelliselle etujärjestölle, (mikä on taloudellinen etujärjestö?) jonka lahjoituksia ei tarvitse selvittää. Lisäksi kohdan 3. mukaan
samat säännöt koskevat myös yksityishenkilöitä.

Ehdotan yksinkertaisempaa sanamuotoa, joka poistaa kaikki porsaanreiät:
2. selvityksessä tulee eritellä ne lahjoitukset, jotka ylittävät sen summan, mistä kulloinkin voimassa olevien verottajan
ohjeiden mukaisesti tulee maksaa lahjaveroa (vuonna 2009 tämä summa on 4000 euroa).
3. poistetaan turhana

Eli ei oteta kantaa lahjoittajaan -->> koskee universumin kaikkia lahjoittajia

J

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 4:

4. yhdistyksen hallitus on velvollinen julkaisemaan jokaisen ehdokkaan selvityksen
vaalirahoituksestaan yhdistyksen internetsivuilla viimeistään 30 vrk sen jälkeen, kun
ehdokas on selvityksensä antanut. Mikäli hallitus ei näin menettele, kuka tahansa jäsenistä
on oikeutettu kutsumaan koolle ylimääräisen kokouksen, jossa valitaan uusi hallitus ja
puheenjohtaja,

s 8 sanotaan hallituksen toimikauden olevan kalenterivuosi. Jos ym kohdan 4. mukaan hallitus saa kenkää, se istuu kuitenkin kalenterivuoden loppuun. Tämä ei liene kenenkään etu.
Sääntöihin tarvitaan kohta jossa kerrotaan mikä on tässä tilanteessa hallituksen toimikausi.

Ehdotan lisäystä kohtaan 4:

Samalla päätetään koska uuden hallituksen toimikausi alkaa. Uuden hallituksen toimikausi päättyy kuluvan kalenterivuoden lopussa.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 4:

6. yhdistyksen ehdokaslistalta kansanedustajaksi valituksi tulleet sitoutuvat siihen, että tietty
osa puoluetuesta lahjoitetaan syyskokouksessa valituille hyväntekeväisyyskohteille.
Lahjoitettava osuus on 50 % siitä ylijäämästä, jonka yhdistyksen tilinpäätös kulloinkin
osoittaa. Sopivia lahjoituskohteita ovat esimerkiksi lapsi-, nuoriso-, vanhus- ja vammaistyö,
sananvapautta ajavien yhdistysten tukeminen sekä muu yhteiskunnallista läpinäkyvyyttä ja
tasa-arvoa lisäävä toiminta. Lahjoitussumman ja -kohteen päättää syyskokous hallituksen
esitysten perusteella sekä

Sivun 4 lista sisältää vaatimuksia ehdokkaille. Käsitykseni mukaan puoluetuki maksetaan puolueelle eikä kansanedustajalla ole juridisesti mitään valtaa päättää puoluetuen käytöstä (ellei satu kuulumaan puolueen rahankäytöstä vastaavaan päätöselimeen), kyse on puolueen rahasta eikä ehdokkaan rahasta. Tästä syystä koko kohta 4 on turha ja kuuluu siirtää muualle tai pikemminkin poistaa kokonaan.

Sopiva kohta voisi olla s 7 Syyskokouksessa päätettävät asiat, kohta 14.

Jos kohta 4 päätetään pitää ehdotan seuraavia muutoksia:

Ehdotan hyväntekeväisyyskohteiden sijasta termiä avustuskohteet.

Kommentoin tätä jo aikaisemmin: Lahjoituskohteiden listaamisen sijasta viittaisin puolueen päämääriin ja perusarvoihin, varsinkaan kun annetulla listalla on yleishyödyllisiä kohteita ja puolueen arvojen mukaisia kohteita.

Rahat tulevat olemaan erittäin rajalliset alussa. Puolue ei tule helpolla saamaan neutraalia tai myönteistä mediajulkisuutta. Sanomaamme tullaan vääristelemään. Tästä syystä en heti varaisi avustusrahaa esim liito-oravien pesäpaikkojen suojeluun vaan käyttäisin sen puolueen kasvun turvaamiseen eli puolueen sanomaa ja päämääriä edistävään toimintaan.

===============
s 4:

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
7. vaikka yhdistys voi sääntöjensä mukaisesti tarvittaessa palkata ulkopuolista henkilökuntaa,
lähtökohta on se, että jokainen ehdokas pyrkii hoitamaan kaikki kampanjansa ja niistä
aiheutuvat kulut omarahoitteisesti poislukien esimerkiksi yhteismainonta vaalien
yhteydessä.

Sivun 4 lista sisältää vaatimuksia ehdokkaille. Tässä kohdassa 7 puhutaan
- ulkopuolisesta henkilökunnasta
- omarahoitteisuuteen pyrkimisestä
- poikkeuksena yhteismainonta

En ymmärrä miksi ulkopuolinen henkilökunta mainitaan tässä. Lisäksi jokainen ehdokas varmasti ymmärtää että pääsääntöisesti hän maksaa itse omat kulut.

Ehdotan että kohta 7 poistetaan tai muutetaan muotoon:

7. jokainen ehdokas vastaa vaalikampanjansa kuluista. Puolue voi lisäksi osallistua ehdokkaiden yhteismainonnan rahoittamiseen.


J

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 4:

3 JÄSENET
Yhdistyksen varsinaisina jäseninä voivat olla
1. kaikki äänioikeutetut Suomen kansalaiset,
2. myöhemmin rekisteröitävään puolueeseen liittyvät automaattisesti yhdistyksen kaikki ne
jäsenet, jotka eivät puolueeksi rekisteröitymisen aikaan kuulu mihinkään toiseen
puolueeseen. Puolueen jäsenenä ei voi olla henkilö tai yhdistys, joka on toisen puolueen
jäsen,
3. yhdistyksen sisäistä alueellista tai muuta erityistoimintaa varten perustetut rekisteröidyt
yhdistykset, joissa tai joihin suoraan tai välillisesti kuuluvissa yhdistyksissä voi olla jäseninä
vain edellä mainittuja henkilöitä.

2. kohta tuottaa kieliopillisesti virheellisen lauseen:

Yhdistyksen varsinaisina jäseninä voivat olla myöhemmin rekisteröitävään puolueeseen liittyvät automaattisesti yhdistyksen kaikki ne
jäsenet, jotka eivät puolueeksi rekisteröitymisen aikaan kuulu mihinkään toiseen
puolueeseen. Puolueen jäsenenä ei voi olla henkilö tai yhdistys, joka on toisen puolueen
jäsen,

Ehdotus uudeksi sanamuodoksi:

3 JÄSENET
Yhdistyksen varsinaisina jäseninä voivat olla
1. kaikki äänioikeutetut Suomen kansalaiset,
2. henkilöt tai yhdistykset, jotka eivät puolueeksi rekisteröitymisen aikaan tai sen jälkeen kuulu mihinkään toiseen
puolueeseen,
3. yhdistyksen sisäistä alueellista tai muuta erityistoimintaa varten perustetut rekisteröidyt
yhdistykset, joissa tai joihin suoraan tai välillisesti kuuluvissa yhdistyksissä voi olla jäseninä
vain edellä mainittuja henkilöitä.

Kaikki yhdistyksen jäsenet liittyvät automaattisesti myöhemmin rekisteröitävään puolueeseen.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 4:

Yhdistyksen kannattavina jäseninä voivat olla
1. kaikki 16 vuotta täyttäneet Suomen kansalaiset ja sellaiset ulkomaalaiset, joilla on
kotipaikka Suomessa ja jotka eivät kuulu mihinkään puolueeseen sekä
2. sellaiset rekisteröidyt yhdistykset, joissa tai joihin suoraan tai välillisesti kuuluvissa
yhdistyksissä voi olla jäsenenä vain edellä mainittuja henkilöitä.

Ehdotan termin "kannattava jäsen" sijasta termiä "kannatusjäsen".

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 5:

Yhdistyksen vuosikokous voi yhdistyksen hallituksen esityksestä kutsua yhdistyksen toiminnassa
ansioituneen henkilön yhdistyksen kunniajäseneksi.

Ehdotan muutosta:

Yhdistyksen vuosikokous voi yhdistyksen hallituksen hyvin perustellusta esityksestä kutsua yhdistyksen toiminnassa
ansioituneen henkilön yhdistyksen kunniajäseneksi.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 5:

4 JÄSENMAKSU
...
Vuonna 2009 liittymismaksu on 5 euroa, jäsenmaksu 25 euroa. Maksu on kaikille jäsenille sama.

Kysymys: Jos allekirjoittaa puolueen rekisteröitymistä varten kannattajakortin
- tuleeko myöhemmin automaattisesti puoleen jäseneksi?
- tuleeko suorittaa jäsenmaksu?

Kuten muistamme JH-a:n kannattajakorttien keruun aikaan palstalla käytyä keskustelua, osa kannattajakortin kirjoittajista sanoi, ettei aio äänestää Jussia mutta silti allekirjoittavat kortin, koska haluavat että vaaleissa on vaihtoehtoja. Lisäksi muistamme, että on paljon ihmisiä jotka kannattavat Jussin ajatuksia mutta eivät uskalla allekirjoittaa, koska pelkäävät nimensä tulevan julki. Lopuksi huomasimme, että on muissa puolueissa mukana olevia jotka kannattivat Jussia ehdokkaaksi.

Nimien keruun kannalta helpoin ratkaisu olisi sellainen, jossa kannattajakortin allekirjoittaja kannattaa puoleen perustamista mutta ei automaattisesti liity sen jäseneksi eikä siksi ole velvoitettu mihinkään jäsenmaksuihin.

Moni epäilevä jättää allekirjoittamatta viimeistään siinä vaiheessa, kun selviää, että liittyy puolueeseen, joutuu maksamaan jäsenmaksua ja eroamisen eteen joutuu tekemään jotain.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 5:

4. on menettelyllään yhdistyksessä tai sen ulkopuolella huomattavasti vahingoittanut
yhdistystä. Tässä tapauksessa hallitus voi erottaa jäsenen välittömästi.

Tästä saa sen kuvan, että on olemassa välitöntä erottamista ja ei-välitöntä erottamista.

Ehdotan että kaikki erottaminen on aina välitöntä jolloin uusi sanamuoto on:

4. on menettelyllään yhdistyksessä tai sen ulkopuolella huomattavasti vahingoittanut
yhdistystä.

Erottaminen astuu voimaan aina välittömästi.


===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 5:

Jos erottaminen perustuu yhdistyksen vahingoittamiseen tai siihen, että jäsen ei ole toiminut
yhdistyksen sääntöjen edellyttämällä tavalla, erotetulla jäsenellä on oikeus valittaa
erottamispäätöksestä yhdistyksen vuosikokoukselle jättämällä kirjallinen valitus yhdistyksen
hallitukselle kuukauden kuluessa asiasta tiedon saatuaan. Erotetulla on läsnäolo-oikeus asiaa
käsittelevässä kokouksessa. Sääntömääräinen vuosikokous voi, saatuaan tarpeellisiksi katsomansa
selvitykset, määräenemmistöllä (2/3) purkaa hallituksen tekemän erottamispäätöksen. ja ottaa
erotetun jäsenen takaisin yhdistyksen jäseneksi. Erotettu henkilö ei tässä tapauksessa ole oikeutettu
saamaan korvauksia tms.

Tiedonsaannin varmistaminen kestää ja maksaa. Kirje pitää vähintään lähettää kirjattuna tai "laittaa haastemies asialle" eikä silti ole varmuutta saadaanko tieto perille ja koska.

Ehdotan "asiasta tiedon saatuaan" muuttamista muotoon: "erottamisesta".

Jos hallitus purkaa erottamispäätöksen ei erottamista tapahtunut eikä erotettua tarvitse ottaa uudelleen puolueeseen.
On kuitenkin hyvä, että hallituksen erottaminen astuu voimaan heti ha vuosikokous voi ottaa henkilön uudelleen jäseneksi. Tässä tapauksessa on selvää, että erotetun henkilön toimivaltuuden puolueen jäsenenä lakkaavat heti erottamiseen.

Ehdotan siis seuraavaa sanamuotoa:

Jos erottaminen perustuu yhdistyksen vahingoittamiseen tai siihen, että jäsen ei ole toiminut
yhdistyksen sääntöjen edellyttämällä tavalla, erotetulla jäsenellä on oikeus valittaa
erottamispäätöksestä yhdistyksen vuosikokoukselle jättämällä kirjallinen valitus yhdistyksen
hallitukselle kuukauden kuluessa erottamisesta. Erotetulla on läsnäolo-oikeus asiaa
käsiteltäessä kokouksessa. Sääntömääräinen vuosikokous voi, saatuaan tarpeellisiksi katsomansa
selvitykset, määräenemmistöllä (2/3) ottaa erotetun jäsenen takaisin yhdistyksen jäseneksi.
Erotettu henkilö ei tässä tapauksessa ole oikeutettu saamaan korvauksia tms.

J

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 5:

6 YHDISTYKSEN TOIMIELIMET
Yhdistyksen toimielimet ovat kaksi (2) varsinaista vuosikokousta sekä yhdistyksen hallitus.
Yhdistyksen päätäntävaltaa käyttää vuosikokous. Toimeenpanovalta on yhdistyksen hallituksella.

Näiden lisäksi on mainittu ainakin "ylimääräinen kokous" s 6 ja "vaalikokous" s 10. Ovatko nämäkin toimielimiä? Jos mahdollista käytetään "vaalikokouksen" sijasta termiä "ylimääräinen kokous". Muuten pitää erikseen määritellä aika ja koollekutsuminen, osanottajat, äänioikeus ja aloiteoikeus, asialistat jne...

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 6:

7 VUOSIKOKOUSTEN AIKA JA KOOLLEKUTSUMINEN
...
Vuosikokousten ajan ja paikan määrää yhdistyksen hallitus. Kutsu vuosikokoukseen on
1. julkaistava yhdistyksen internetsivuilla ja
2. lähetettävä jäsenille jäsenen ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen vähintään viikkoa ennen
kokousta. Sähköpostiosoitteen toimivuudesta vasta jäsen.
3. mikäli on perusteltua olettaa, että sähköpostien kulussa on merkittäviä ongelmia, lähetetään
kutsut perinteisenä kirjepostina.

Kohdasta 1 ja 3 puuttuu aika. Lisäksi puuttuu maininta ylimääräisistä kokouksista

Ehdotan sanamuotoa:
7 VUOSIKOKOUSTEN JA YLIMÄÄRÄISTEN KOKOUSTEN AIKA JA KOOLLEKUTSUMINEN
...
Kokousten ajan ja paikan määrää yhdistyksen hallitus. Kutsu kokoukseen on
1. julkaistava yhdistyksen internetsivuilla vähintään viikkoa ennen
kokousta ja
2. lähetettävä jäsenille jäsenen ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen vähintään viikkoa ennen
kokousta. Sähköpostiosoitteen toimivuudesta vasta jäsen.
3. mikäli on perusteltua olettaa, että sähköpostien kulussa on merkittäviä ongelmia, lähetetään
kutsut perinteisenä kirjepostina vähintään viikkoa ennen kokousta.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 6:

8 VUOSIKOKOUSTEN OSANOTTAJAT
Jokaisella varsinaisella jäsenellä on oikeus osallistua yhdistyksen vuosikokouksiin. Varsinaisena
jäsenenä olevalla yhteisöillä on oikeus lähettää vuosikokouksiin yksi edustaja.
Vuosikokous voi pyynnöstä myöntää läsnäolo- ja puheoikeuden myös muille henkilöille. Pyynnöt
läsnäolo- ja puheoikeudesta tulee toimittaa yhdistyksen hallitukselle viimeistään 14 vuorokautta
ennen ao. vuosikokousta.

Puuttuu maininta ylimääräisistä kokouksista. Ehdotan sanamuotoa:

8 VUOSIKOKOUSTEN JA YLIMÄÄRÄISTEN KOKOUSTEN OSANOTTAJAT
Jokaisella varsinaisella jäsenellä on oikeus osallistua yhdistyksen vuosi- ja ylimääräisiin kokouksiin. Varsinaisena
jäsenenä olevalla yhteisöillä on oikeus lähettää vuosi- ja ylimääräisiin kokouksiin yksi edustaja.
Vuosi- ja ylimääräinen kokous voi pyynnöstä myöntää läsnäolo- ja puheoikeuden myös muille henkilöille. Pyynnöt
läsnäolo- ja puheoikeudesta tulee toimittaa yhdistyksen hallitukselle viimeistään 14 vuorokautta
ennen ao. kokousta.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 6:

9 ÄÄNIOIKEUS JA ALOITEOIKEUS VUOSIKOKOUKSISSA
Äänioikeus vuosikokouksissa on jäsenmaksuvelvoitteensa suorittaneilla, kokouksessa läsnä olevilla
varsinaisilla henkilöjäsenillä. Kullakin jäsenellä on kokouksessa yksi ääni.
Jäsen, joka ei ole maksanut edellisen vuoden jäsenmaksuaan, ei voi käyttää äänioikeuttaan
vuosikokouksessa.

Puuttuu maininta ylimääräisistä kokouksista. Ehdotan sanamuotoa:

9 ÄÄNIOIKEUS JA ALOITEOIKEUS VUOSI- JA YLIMÄÄRÄISESSÄ KOKOUKSISSA
Äänioikeus kokouksissa on jäsenmaksuvelvoitteensa suorittaneilla, kokouksessa läsnä olevilla
varsinaisilla henkilöjäsenillä. Kullakin jäsenellä on kokouksessa yksi ääni.
Jäsen, joka ei ole maksanut edellisen vuoden jäsenmaksuaan, ei voi käyttää äänioikeuttaan
kokouksessa.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 6:

Aloiteoikeus on yhdistyksen varsinaisilla jäsenillä sekä yhdistyksen hallituksella. Aloitteet on
jätettävä yhdistyksen hallituksen jäsenelle, puheenjohtajalle tai varapuheejohtajalle viimeistään
kaksi (2) viikkoa ennen vuosikokousta.

Aloitteiden tulee olla kirjallisessa muodossa. Ehdotan sanamuotoa:

Aloiteoikeus on yhdistyksen varsinaisilla jäsenillä sekä yhdistyksen hallituksella. Kaikki aloitteet on jätettävä kirjallisesti. Aloitteet on
jätettävä yhdistyksen hallituksen jäsenelle, puheenjohtajalle tai varapuheejohtajalle viimeistään
kaksi (2) viikkoa ennen kokousta.

Kysymys: Mitä käytännössä ovat "Aloitteet, jotka on mainittava kokouskutsussa"?

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 6:

Yhdistyksen hallitus esittää aloitteet lausunnollaan varustettuina vuosikokouksen käsiteltäviksi.

Lisätään tarkennus koska hallitus aloitteet esittää. Ehdotan sanamuotoa:

Yhdistyksen hallitus esittää kokouskutsun yhteydessä kokouksessa käsiteltävät aloitteet lausunnollaan varustettuina.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 7:

Syyskokouksessa käsitellään ainakin seuraavat asiat:
...
14. mikäli yhdistyksen ehdokaslistalta on valittu kansanedustajia, päätetään puoluetuesta
hyväntekeväisyyteen lahjoitettava summa sekä lahjoituksen kohde.

Katso aikaisempi kommentti puoluetuen käytöstä päättämisestä.

Ehdotan sanamuotoa:

14. mikäli tilinpäätös, talousarvio ja toimintasuunnitelma sallivat, päätetään avustustoimintaan käytettävä summa sekä avustettavat kohteet.


J

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 7:

11 YHDISTYKSEN HALLITUS
...
Hallituksen jäseneksi voidaan valita henkilö,

Hallituksen jäsenen tulee olla myös puolueen jäsen, ehdotan sanamuotoa:

Hallituksen jäseneksi voidaan valita yhdistyksen henkilöjäsen,

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 8:

Hallituksen jäsenet valitaan yhdeksi (1) kalenterivuodeksi kerrallaan. Ensimmäinen hallituskausi
kestää vuoden 2011 loppuun saakka.
Jos hallituksen jäsen eroaa ennen toimikautensa päättymistä, valitaan hänen tilalleen uusi jäsen
seuraavassa yhdistyksen kokouksessa jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Jäsen voi olla hallituksessa
enintään kaksi (2) täyttä toimikautta yhtäjaksoisesti. Tämän jälkeen hänen on pidettävä vähintään
yhden (1) vuoden tauko hallitustyöskentelystä. Vuosikokous voi poiketa tästä säännöstä
määräenemmistöpäätöksellä (2/3) ja myöntää jäsenelle oikeuden yhteen (1) lisävuoteen
hallituksessa.
Hallituksen puheenjohtaja, jota kutsutaan yhdistyksen puheenjohtajaksi, valitaan yhdeksi (1)
kalenterivuodeksi kerrallaan. Sama henkilö toi toimia korkeintaan kaksi (2) kautta yhdistyksen
hallituksen puheenjohtajana. Tämän jälkeen hänen on pidettävä vähintään yhden (1) vuoden tauko
puheenjohtajuudesta. Tänä aikana hän voi kuitenkin toimia hallituksen jäsenenä, mikäli yhdistyksen
vuosikokous hänet hallitukseen valitsee.
Hallituksen puheenjohtaja valitaan enemmistövaalilla. Vaaliin saavat osallistua kaikki kokouksessa
läsnä olevat yhdistyksen jäsenet. Mikäli yksikään ehdokas ei saa yli puolta annetuista äänistä,
järjestetään toinen äänestyskierros kahden eniten ääniä saaneen ehdokkaan välillä. Samoin
menetellään muissakin tapauksissa, jos täytettävänä on vain yksi paikka.

Tässä on seuraavia avoimia asioita:
1) miten hallituksen jäsenet valitaan?
2) miten hallituksen jäsen eroaa?
3) miten hallituksen puh joht eroaa?
4) miten hallituksen jäsen erotetaan?
5) miten hallituksen puh joht erotetaan?
6) mitä tehdään kun hallituksen puh joht eroaa/erotetaan?
7) mitä tehdään kun hallituksen jäsen tai puh joht ovat kykenemättömiä hoitamaan tehtäviään? Esim sairaus tai kuolemantapaus.

Lisäksi en näe mielekkääksi estää pätevän puh joht:n tai hallituksen jäsenen uudelleen valintaa edes suurella vuosikokouksen enemmistöllä.

Ehdotan seuraavaa sanamuotoa:

Hallituksen jäsenet valitaan yhdeksi (1) kalenterivuodeksi kerrallaan. Ensimmäinen hallituskausi
kestää vuoden 2011 loppuun saakka.

Hallituksen puheenjohtaja, jota kutsutaan yhdistyksen puheenjohtajaksi, valitaan yhdeksi (1)
kalenterivuodeksi kerrallaan. Sama henkilö toi toimia korkeintaan kaksi (2) kautta yhdistyksen
hallituksen puheenjohtajana. Tämän jälkeen hänen on pidettävä vähintään yhden (1) vuoden tauko
puheenjohtajuudesta. Vuosikokous voi poiketa tästä säännöstä määräenemmistöpäätöksellä (2/3).
Tänä aikana hän voi kuitenkin toimia hallituksen jäsenenä, mikäli yhdistyksen
vuosikokous hänet hallitukseen valitsee.

Hallituksen puheenjohtaja valitaan enemmistövaalilla. Vaaliin saavat osallistua kaikki kokouksessa
läsnä olevat yhdistyksen jäsenet. Mikäli yksikään ehdokas ei saa yli puolta annetuista äänistä,
järjestetään toinen äänestyskierros kahden eniten ääniä saaneen ehdokkaan välillä. Toisella äänestyskierroksella äänten mennessä tasan, ratkaistaan valinta arvalla.

Hallituksen jäsenet valitaan puheenjohtajan jälkeen. Jokainen jäsen valitaan omalla enemmistövaalilla. Vaaliin saavat osallistua kaikki kokouksessa
läsnä olevat yhdistyksen jäsenet. Eniten ääniä saanut ehdokas tulee valituksi. Äänten mennessä tasan, ratkaistaan valinta arvalla.

Hallituksen jäsen valitaan yhdeksi (1) kalenterivuodeksi kerrallaan. Jäsen voi olla hallituksessa
enintään kaksi (2) täyttä toimikautta yhtäjaksoisesti. Tämän jälkeen hänen on pidettävä vähintään
yhden (1) vuoden tauko hallitustyöskentelystä. Vuosikokous voi poiketa tästä säännöstä
määräenemmistöpäätöksellä (2/3).

Jos hallituksen puheenjohtaja eroaa ennen toimikauden päättymistä, kutsuu hallitus koolle ylimääräinen vuosikokouksen uuden hallituksen muodostamiseksi. Eroaminen on tehtävä kirjallisesti.

Jos hallituksen jäsen eroaa ennen toimikautensa päättymistä, valitaan hänen tilalleen uusi jäsen
seuraavassa yhdistyksen kokouksessa jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Eroaminen on tehtävä kirjallisesti.

Hallituksen puheenjohtajan tai jäsenen tullessa kykenemättömäksi hoitamaan tehtäväänsä toimitaan kuten vastaavassa erotilanteessa.

Hallituksen puheenjohtajan tai jäsenen erottamisesta päättää varsinainen tai ylimääräinen vuosikokous.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 8:

Hallitus valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan sekä ottaa keskuudestaan tai ulkopuoleltaan
sihteerin, rahastonhoitajan ja muut tarvittavat toimihenkilöt, määrittelee heidän tehtävänsä ja sopii
toimintasuunnitelman ja talousarvion puitteissa heidän työehdoistaan. HUOM! Yhdistyksen hallitus
voi harkintansa mukaan ottaa yhdistyksen palvelukseen palkattuja toimihenkilöitä. Yhdistyksen
lähtökohta ja tavoite tulee kuitenkin olla aina se, että yhdistyksen palveluksessa ei ole palkattua
henkilöstöä vaan toiminta perustuu mahdollisimman pitkälti vapaaehtoisuuteen.

Ehdotus: "HUOM!" pois tekstistä.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 8:

Yhdistyksen hallitus voi asettaa toimikuntia sekä valita keskuudestaan valiokuntia.

Toimikunta sisältää siis ketä tahansa, valiokunta vain hallituksen jäseniä ja pj:n. Tarvitaanko tällaista jakoa? Jos ei tarvita niin poistetaan valiokunta.

Ehdotan sanamuotoa:

Yhdistyksen hallitus voi asettaa toimikuntia.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 9:

Hallitus on päätösvaltainen, kun vähintään puolet sen jäsenistä, puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja
mukaan luettuna on läsnä. Äänestykset ratkaistaan yksinkertaisella äänten enemmistöllä. Äänten
mennessä tasan ratkaisee puheenjohtajan ääni, vaaleissa kuitenkin arpa.

Pitääkö hallitus vaaleja? Ehdotan sanamuotoa:

Hallitus on päätösvaltainen, kun vähintään puolet sen jäsenistä, puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja
mukaan luettuna on läsnä. Äänestykset ratkaistaan yksinkertaisella äänten enemmistöllä. Äänten
mennessä tasan ratkaisee puheenjohtajan ääni.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 9:

Yksi kolmasosa (1/3) yhdistyksen jäsenistä voivat yhdessä esittää hallitukseen kohdistuvan
epäluottamuslauseen sen toiminnasta toimivaltaansa kuuluvissa asioissa ja vaatia äänestystä siitä,
nauttiiko hallitus yhdistyksen jäsenistön luottamusta. Äänestys toimitetaan seuraavassa
sääntömääräisessä kokouksessa, mikäli siihen on enintään 30 vrk. Muussa tapauksessa koolle
kutsutaan ylimääräinen kokous. Mikäli hallitus ei nauti äänestyksessä kokouksen enemmistön
luottamusta, valitaan yhdistykselle samassa kokouksessa uusi hallitus.

Jos hallitus saa kenkää ja valitaan uusi hallitus, alkaa uuden hallituksen toimikausi vasta kalenterivuoden alusta ellei toisin mainita.

Ehdotan sanamuotoa:

Yksi kolmasosa (1/3) yhdistyksen jäsenistä voivat yhdessä esittää hallitukseen kohdistuvan
epäluottamuslauseen sen toiminnasta toimivaltaansa kuuluvissa asioissa ja vaatia äänestystä siitä,
nauttiiko hallitus yhdistyksen jäsenistön luottamusta. Äänestys toimitetaan seuraavassa
sääntömääräisessä kokouksessa, mikäli siihen on enintään 30 vrk. Muussa tapauksessa koolle
kutsutaan ylimääräinen kokous. Mikäli hallitus ei nauti äänestyksessä kokouksen enemmistön
luottamusta, valitaan yhdistykselle samassa kokouksessa uusi hallitus.
Samalla päätetään koska uuden hallituksen toimikausi alkaa. Uuden hallituksen toimikausi päättyy kuluvan kalenterivuoden lopussa.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 9:

Yhdistyksen hallitus päättää yhdistyksen omaisuuden myynnistä, vaihtamisesta ja kiinnittämisestä.

Entäs omaisuuden osto, vuokraus, vuokrallepano, leasing,...

Ehdotan sanamuotoa:

Yhdistyksen hallitus päättää yhdistyksen omaisuudesta vuosikokouksessa hyväksytyn toimintasuunnitelman puitteissa.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 9:

2. Ennen ao. kulujen tilittämistä puheenjohtajalle tai hallituksen jäsenelle puheenjohtajan ja
vähintään kolmen hallituksen jäsenen tulee hyväksyä ne. Lisäksi hyväksytyt kulukorvaukset
tulee tuoda kaikkien jäsenten tietoisuuteen heti seuraavassa sääntömääräisessä
vuosikokouksessa.

Ehdotan lisäystä:

Kukaan ei voi hyväksyä omia kulujaan.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 9:

3. Puheenjohtajan ja hallituksen tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että todellinen
demokratia toteutuu paitsi yhdistyksessä myös yhdistyksen hallituksessa eikä esimerkiksi
minkäänlaisia yhdistyksen ja/tai hallituksen sisäisiä, keskenään kilpailevia tai toisiaan
poissulkevia eturyhmiä tietoisesti ja tarkoituksellisesti luoda.

Mikäli joku jäsenistä arvelee tällaista tapahtuvan, on hän oikeutettu yhdessä kymmenen
(10) muun yhdistyksen jäsenen kanssa kirjallisesti vaatimaan ylimääräisen kokouksen
järjestämistä asian käsittelemiseksi. Tässä ylimääräisessä kokouksessa sen koolle
kutsumista vaatineiden tulee kirjallisesti yksilöidä ne syyt ja vaatimukset, miksi kokous on
koolle kutsuttu. Mikäli kyse on epäluottamuslauseesta hallitukselle, äänestetään siitä edellä
mainittujen sääntöjen puitteissa.

Mikäli kokouksen koolle kutsujat eivät pysty yksilöimään näitä syitä ja vaatimuksia ja/tai
mikäli näyttää ilmeiseltä, että kyseessä on ollut tarkoitus kylvää epäsopua, tehdä kiusaa
tms., voidaan kokouksen aiheetta koolle kutsuneet yhdistyksen jäsenet erottaa
kokousedustajien määräenemmistöllä (2/3).

Eikö ole lähes varmaa että yhdistyksen sisällä tai jopa hallituksen sisällä tulee erimielisyyksiä toimintalinjoista? Eri näkemykset varmasti kilpailevat keskenään ja voivat olla toisiaan poissulkevia: jos toimimme vaihtoehdon A mukaan, se sulkee pois vaihtoehdon B. Tämähän on politiikkaa.

Kannattaako näistä kutsua koolle vuosikokous? Jos vuosikokous kuitenkin kutsutaan koolle ja vuosikokoukselle esitellään vaihtoehdot A ja B voi hyvin olla että myös vuosikokouksessa on kummallakin vaihtoehdolla kannattajansa. Voiko vuosikokous tehdä asialle jotain? Äänestää toisen voittajaksi ja määrätä että hallituksen pitää noudattaa voittanutta vaihtoehtoa?

Entä jos 10 yhdistksen jäsentä huomaa että yhdistyksen sisällä (mutta hallituksen ulkopuolella) on kilpailevia ryhmiä (vaihtoehdot A ja B) ja kutsuu vuosikokouksen koolle? Mitä vuosikokous voi asialle tehdä? Ei paljon muuta kuin todeta että näin on.

Tästä syystä ehdotan että kohta 3 poistetaan. Jos se jää sääntöihin, nostaisin ainakin 10 hlön määrän suuremmaksi, esim 1/3 yhdistyksen jäsenistä.

Oami

Quote from: J on 22.05.2009, 00:45:45
3 JÄSENET
Yhdistyksen varsinaisina jäseninä voivat olla
1. kaikki äänioikeutetut Suomen kansalaiset,
2. henkilöt tai yhdistykset, jotka eivät puolueeksi rekisteröitymisen aikaan tai sen jälkeen kuulu mihinkään toiseen
puolueeseen,
3. yhdistyksen sisäistä alueellista tai muuta erityistoimintaa varten perustetut rekisteröidyt
yhdistykset, joissa tai joihin suoraan tai välillisesti kuuluvissa yhdistyksissä voi olla jäseninä
vain edellä mainittuja henkilöitä.

Oikeastaan tässäkin on epäselvyyttä, koska sanamuodosta ei käy ilmi, vaaditaanko kaikkien ehtojen täyttymistä vai jonkin niistä.

Toisaalta, on selvää, että 3-kohdan täyttävä taho ei täytä 1-kohtaa (yhdistyksillä ei ole Suomessa äänioikeutta). Siispä 3-ehto on kahdelle muulle vaihtoehtoinen.

Toisaalta minulla on sellainen käsitys, että 1- ja 2-ehto eivät ole vaihtoehtoisia. Siis minä en kai kelpaa jäseneksi, vaikka täytänkin 1-ehdon. Toisaalta alaikäinen henkilö, joka ei kuulu mihinkään puolueeseen, täyttää 2-ehdon muttei 1-ehtoa.

Selvyyden vuoksi muotoilisin tämän kohdan seuraavasti:

--

Yhdistyksen varsinaisina jäseninä voivat olla
1. kaikki äänioikeutetut Suomen kansalaiset, jotka eivät kuulu mihinkään toiseen puolueeseen, tai
2. yhdistyksen sisäistä alueellista tai muuta erityistoimintaa varten perustetut rekisteröidyt
yhdistykset, joissa tai joihin suoraan tai välillisesti kuuluvissa yhdistyksissä voi olla jäseninä vain 1. kohdassa mainittuja henkilöitä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

J

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 10:

12 NIMEN KIRJOITTAMINEN
Yhdistyksen nimen kirjoittaa yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri ja
rahastonhoitaja kuitenkin niin, että nimen kirjoittaa aina kaksi henkilöä yhdessä. Yhdistyksen
hallitus voi määrätä yhdistyksen toimihenkilön kirjoittamaan yksin yhdistyksen nimen.

Ehdotan sanamuotoa:

Yhdistyksen nimen kirjoittaa yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja tai hallituksen jäsen kuitenkin niin, että nimen kirjoittaa aina kaksi henkilöä yhdessä. Yhdistyksen hallitus voi valtuuttaa yhdistyksen hallituksen puheenjohtajan tai hallituksen jäsenen kirjoittamaan yksin yhdistyksen nimen.
Hallituksen toimikauden päättyessä päättyy myös hallituksen puheenjohtajan ja hallituksen jäsenten nimenkirjoitusoikeus.

===============

Quote from: JM-K on 20.05.2009, 19:09:07
s 10:

Ehdokkaat kunnallisvaaleissa asetetaan myöhemmin perustettavien piirihallitusten esitysten perusteella. Lopulliset päätökset kunnallisvaaliehdokkaista tekevät piirihallitus ja puoluehallitus yhdessä. Puoluehallituksella on oikeus hyväksyä tai hylätä piirien ehdotukset kunnallisvaaliehdokkaista. Puoluehallitus on velvollinen esittämään ja perustelemaan kirjallisesti hylkäyksen perusteet.

Tämä on ensimmäinen kerta kun viitataan "piirihallitukseen". On toki selvää, että toimintansa vakiinnuttaneella puolueella on kansallinen organisaatio, joka voi jakautua piireihin. Piiriorganisaatio pitäisi kuitenkin näkyä säännöissä muuallakin. Mieleen tulee heti seuraavia asioita:
- piirijärjestöjen perustaminen, lakkauttaminen, säännöt
- piirijärjestöjen henkilövalinnat, erottaminen
- piirijärjestöjen rahoittaminen
- yhdistyksen / puolueen hallituksen / vuosikokouksen valta kumota piirijärjestöjen päätöksiä
- ...

Tässä vaiheessa kun on kiire saada paperit PRH:hon, ehdottaisin että lähetettävät säännöt ovat pienen aloittelevan "keskusjohtoisen" puolueen. Otetaan ne piirijärjestöt mukaan myöhemmässä vaiheessa.

Ehdotan siksi sanamuotoa:

Ehdokkaat kunnallisvaaleissa asetetaan kuten eduskuntavaaleissa.

===============

Lisäksi näkisin hyväksi, että säännöt ottaisivat kantaa pöytäkirjojen julkisuuteen.

Ehdotan sanamuotoa:

Vuosikokousten ja vaalikokousten pöytäkirjat ovat julkisia yhdistyksen jäsenille. Pöytäkirjat ovat nähtävillä yhdistyksen internetsivuilla viimeistään viikon kuluttua pöytäkirjan tarkastamisesta.

===============

Päämäärät ja arvokehys / perusarvot kuvaavat yhdistyksen pitkäntähtäimen tavoitetta. Toimintasuunnitelma kertoo lyhyentähtäimen keinoista saavuttaa pitkäntähtäimen tavoitetta. Säännöissä olisi oltava jonkinlainen malli mitä toimintasuunnitelman vähintään tulee sisältää. Toimintasuunnitelman tulee olla konkreettinen: mitä tehdään ja tavoitellaan lähimmän vuoden aikana (= 1v = hallituksen toimikausi) ja hieman pidemmällä ajalla (= 2-3v, ohjeita seuraavalla hallitukselle). Toimintasuunnitelma kertoo mitä tehdään ja talousarvio kertoo mitä tekeminen maksaa ja kuinka se rahoitetaan.

Toimintasuunnitelma vahvistetaan syyskokouksessa (s7) ja sen toteutuminen tulisi käydä läpi kevätkokouksessa.

Ehdotan sanamuotoa :

Kevätkokouksessa käsitellään ainakin seuraavat asiat:
...
4. käsitellään yhdistyksen hallituksen laatima kertomus yhdistyksen edellisen vuoden
toiminnasta ja toimintasuunnitelman toteutumisesta


Kari Kinnunen

Mites jos annetaan saivartelun olla ja keskitytään nuivimiseen? Sääntöjä ja muita prinsiippejä ehditään puimaan myöhemminkin.

Nyt on kuitenkin saatava ry rekisteröityä mitä pikimmiten ja alettava kerätä kortteja jotta saadaan aikaan puolue.

Nyt ei ole missään tapauksessa keskinäisen kinastelun taikka pilkun viilaamisen aika.

Missra

Voisivatkohan esim opiskelijat ja elakelaiset olla jasenia halvemmalla, esim. puoleen hintaan?

Vai meneeko liian vaikeaksi toteuttaa?

Kari Kinnunen

Quote from: Missra on 22.05.2009, 03:09:16
Voisivatkohan esim opiskelijat ja elakelaiset olla jasenia halvemmalla, esim. puoleen hintaan?

Vai meneeko liian vaikeaksi toteuttaa?

Vaatisi jonkinlaista yhteyttä henkilörekistereihin. En kannata. Sama jäsenmaksu kaikille lienee parempi vaihtoehto. Semminkin kun yhteisön sisällä lienee muutakin tekemistä kuin pitää kirjaa siitä kuka on opiskelija/vanhus/työtön.

Minusta näillä mennään toistaiseksi. Itsekin elän peruspäivärahalla eikä tuo ehdotettu 30€/vuosi kuulosta kovin kamalalta.

Motor City Contexti

Nyt J-mk olisi varmaan parempi puolueen menestyksen kannalta (että saataisiin ne 5000 nimeä kerättyä mahdollisimman nopeasti) peruuta myös tämä versio 2 ry säännöistä. Lähetä sinne PRH aivan tavallinen ilmoitus mallikappaleet löydät netistä. Menevät läpi siellä eivätkä juristit pääse pitkittämään muodollisuuksilla.

Näitä säätöjä ja ohjelmia voidaan sitten lisäillä jälkeen päin kuin ensin on saatu
ne nimet kasaan. Kaikki puolueet ja yhdistykset tekevät jälkikäteen lisäyksiä ja muutoksia sääntöihinsä ja puolueohjelmiin . Tässä menee vuoden päivät kun alat tyyppikatsastaa näitä keksimiäsi sääntöjä ja homma vaarantuu.

Motor City Contexti

Ajattele vaikka ,jos paperit saa tarkistettavaksi joku juuri koulusta päässyt innokas virkamiehen alku. Näkee sitte vaikka tämän omituisen maamiina avauksen ja päättää pyytää siitä lausuntoa jostain muusta instanssista .

Sanna Ukkola varmaan lukee hommapalstaa ja huomaa mitä täällä taas puuhaillaan. Tietysti fasiasti-puoluetta no se tarkoittaa sitä juklisuuden myötä tämä tarksitusta suorittava epävarma virkamies (voi olla vaikka demlalainen ) ei tee mitään . Vanha hallinto viisaus kuin kuuluu "kun ei tee mitään ei tee ainakaan virkavirhettä.

JM-K

Hyviä kommentteja ja ehdotuksia tullut paljon, kiitos kaikille! Hyvin ovat löytyneet myös tarkoitukselliset koukut ja miinat, jotka sinne laitoin kaikenmaailman myyrien ja sabotöörien paljastamiseksi. Kiitos myyrille runsaasta sähköpostiliikenteestä. Alkaa hahmottua hyvin, ketkä ovat oikeasti meidän asialla ja ketkä puoluetoimiston asialla.

JM-K

Quote from: Heywood on 22.05.2009, 08:50:48
Nyt J-mk olisi varmaan parempi puolueen menestyksen kannalta (että saataisiin ne 5000 nimeä kerättyä mahdollisimman nopeasti) peruuta myös tämä versio 2 ry säännöistä. Lähetä sinne PRH aivan tavallinen ilmoitus mallikappaleet löydät netistä. Menevät läpi siellä eivätkä juristit pääse pitkittämään muodollisuuksilla.

Näitä säätöjä ja ohjelmia voidaan sitten lisäillä jälkeen päin kuin ensin on saatu
ne nimet kasaan. Kaikki puolueet ja yhdistykset tekevät jälkikäteen lisäyksiä ja muutoksia sääntöihinsä ja puolueohjelmiin . Tässä menee vuoden päivät kun alat tyyppikatsastaa näitä keksimiäsi sääntöjä ja homma vaarantuu.


Asia on oikeastaan kaikissa mainitsemissasi kohdissa täsmälleen päinvastoin. Et liene perehtynyt lainkaan yhdistyslakiin?

Äänestäjä

Quote from: Heywood on 22.05.2009, 08:50:48
Nyt J-mk olisi varmaan parempi puolueen menestyksen kannalta (että saataisiin ne 5000 nimeä kerättyä mahdollisimman nopeasti) peruuta myös tämä versio 2 ry säännöistä. Lähetä sinne PRH aivan tavallinen ilmoitus mallikappaleet löydät netistä. Menevät läpi siellä eivätkä juristit pääse pitkittämään muodollisuuksilla.

Näitä säätöjä ja ohjelmia voidaan sitten lisäillä jälkeen päin kuin ensin on saatu
ne nimet kasaan. Kaikki puolueet ja yhdistykset tekevät jälkikäteen lisäyksiä ja muutoksia sääntöihinsä ja puolueohjelmiin . Tässä menee vuoden päivät kun alat tyyppikatsastaa näitä keksimiäsi sääntöjä ja homma vaarantuu.


Olen eri mieltä tästä.

Tämä uusi puolue ei ole kuten muut puolueet. Tämä puolue syntyy internetissä mahdollisimman demokraattisesti.

Tämä puolue ei ensin pyydä nimiä ja ääniä, ja sitten toimi toisin perustuen pienen piirin sisäisiin kabinettipäätöksiin.

Tämä puolue käy ensin käy keskustelun mitä on tarkoitus tehdä, sitten kerää lisää kannattjia näiden asioiden edistämiseksi, ja lopuksi tekee kuten on luvannut.

Tämä puolue tulee jatkossakin käymään keskustelua äänestäjien ja kansalaisten kanssa, edistäen myös kansanäänestys-asiaa. Toki on oletettavasti joitain taktisia asioita, joissa välillä tarvitsee pitää tietyt asiat  piilossa ennen julkistamista (kuten puolueen uusi nimi), jotta muut eivät pääse sabotoimaan.

Näin siis minä olen sivustaseuraajan ja tulevan äänestäjän roolissa asian ymmärtänyt.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

JM-K

Quote from: Äänestäjä on 22.05.2009, 09:20:22
Quote from: Heywood on 22.05.2009, 08:50:48
Nyt J-mk olisi varmaan parempi puolueen menestyksen kannalta (että saataisiin ne 5000 nimeä kerättyä mahdollisimman nopeasti) peruuta myös tämä versio 2 ry säännöistä. Lähetä sinne PRH aivan tavallinen ilmoitus mallikappaleet löydät netistä. Menevät läpi siellä eivätkä juristit pääse pitkittämään muodollisuuksilla.

Näitä säätöjä ja ohjelmia voidaan sitten lisäillä jälkeen päin kuin ensin on saatu
ne nimet kasaan. Kaikki puolueet ja yhdistykset tekevät jälkikäteen lisäyksiä ja muutoksia sääntöihinsä ja puolueohjelmiin . Tässä menee vuoden päivät kun alat tyyppikatsastaa näitä keksimiäsi sääntöjä ja homma vaarantuu.


Olen eri mieltä tästä.

Tämä uusi puolue ei ole kuten muut puolueet. Tämä puolue syntyy internetissä mahdollisimman demokraattisesti.

Tämä puolue ei ensin pyydä nimiä ja ääniä, ja sitten toimi toisin perustuen pienen piirin sisäisiin kabinettipäätöksiin.

Tämä puolue käy ensin käy keskustelun mitä on tarkoitus tehdä, sitten kerää lisää kannattjia näiden asioiden edistämiseksi, ja lopuksi tekee kuten on luvannut.

Tämä puolue tulee jatkossakin käymään keskustelua äänestäjien ja kansalaisten kanssa, edistäen myös kansanäänestys-asiaa. Toki on oletettavasti joitain taktisia asioita, joissa välillä tarvitsee pitää tietyt asiat  piilossa ennen julkistamista (kuten puolueen uusi nimi), jotta muut eivät pääse sabotoimaan.

Näin siis minä olen sivustaseuraajan ja tulevan äänestäjän roolissa asian ymmärtänyt.

Olet ymmärtänyt asian aivan oikein. Hienoa nähdä, että on myös sellaisia ihmisiä, jotka ymmärtävät lukemansa. Valitettavasti on myös ihmisiä, jotka tarkoitushakuisesti yrittävät johtaa toisia harhaan ja sekoittaa pakkaa omien lyhytnäköisten intressiensä vuoksi. Tässäkin ketjussa on sellaista havaittavissa.

J

Quote from: JM-K on 22.05.2009, 09:04:26
Hyviä kommentteja ja ehdotuksia tullut paljon, kiitos kaikille! Hyvin ovat löytyneet myös tarkoitukselliset koukut ja miinat, jotka sinne laitoin kaikenmaailman myyrien ja sabotöörien paljastamiseksi. Kiitos myyrille runsaasta sähköpostiliikenteestä. Alkaa hahmottua hyvin, ketkä ovat oikeasti meidän asialla ja ketkä puoluetoimiston asialla.

Tämä on hyvä tapa testata miten suora demokratia ja päätöksenteon läpinäkyvyys toimivat. Jatkossakin sääntöjä muutettaessa ehdotan, että kommentointi on vapaa kaikille, ei vain puolueen jäsenille.  Toki yhdistyksen päättävät elimet hyväksyvät tai hylkäävät muutokset.

Samalla tavalla voisi rakentaa yhdistyksen toimintasuunnitelman, drafti palstalle ja kiinnostuneet kommentoivat / esittävät parannusehdotuksia.

Homma toimii, logiikka on sama kuin wikipediassa.


sunimh

#355
Quote from: Oami on 22.05.2009, 00:57:47
Quote from: J on 22.05.2009, 00:45:45
3 JÄSENET
Yhdistyksen varsinaisina jäseninä voivat olla
1. kaikki äänioikeutetut Suomen kansalaiset,

Saattoi mennä multa ohi, mutta onko tälle jotain erityistä perustelua? Saattaisihan sitä Suomesta löytyä jäsenyydestä kiinnostuneita, jotka eivät esim. ikänsä tai maahanmuuttajataustaisviritteisyytensä takia ole äänioikeutettuja.

Niin ja puolueen nimeksi tietenkin, aikaisempaan viitaten, Suoran kansandemokratian liitto (SKDL).
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

reino

Jäsen J pisti erittäin hyviä kommentteja. Hyvä että joku on lukenut sääntöjä oikein ajatuksella.

QuoteKysymys: Jos allekirjoittaa puolueen rekisteröitymistä varten kannattajakortin
- tuleeko myöhemmin automaattisesti puoleen jäseneksi?
- tuleeko suorittaa jäsenmaksu?

Tässä pätee sama kuin kaikkien puolueiden kannattajakortteihin, eli kannattajakortin allekirjoittaminen ei velvoita mihinkään: allekirjoittajasta ei tule puolueen jäsentä, hänen ei tarvitse maksaa mitään eikä hänen edes tarvitse äänestää puoluetta vaaleissa, jos ei huvita.

Sama henkilö voi allekirjoittaa niin monen puolueen kannattajakortin kuin haluaa. Siitäkään ei ole mitään haittaa, jos on jo valmiiksi jonkun muun puolueen jäsen. Kannattajakortin voi allekirjoittaa silti.

Tuo kannattaisi muuten lisätä niihin kannattajakortteihinkin ohjeeksi, jos ei vielä ole.

herra 4x

Quote from: JM-K on 22.05.2009, 09:04:26
Hyviä kommentteja ja ehdotuksia tullut paljon, kiitos kaikille! Hyvin ovat löytyneet myös tarkoitukselliset koukut ja miinat, jotka sinne laitoin kaikenmaailman myyrien ja sabotöörien paljastamiseksi. Kiitos myyrille runsaasta sähköpostiliikenteestä. Alkaa hahmottua hyvin, ketkä ovat oikeasti meidän asialla ja ketkä puoluetoimiston asialla.

Sinulla on persoonallinen tapa toimia. "Tarkoitukselliset" koukut jne. Ja se asia josta kävimme parin viestin yksityisviestivaihdon taannoin. Sekin oli mielestäsi "tarkoituksellista".

En aivan aina pysy mukana.
Rakkaudesta lajiin.

herra 4x

Quote from: sunimh on 22.05.2009, 09:42:53
Quote from: Oami on 22.05.2009, 00:57:47
Quote from: J on 22.05.2009, 00:45:45
3 JÄSENET
Yhdistyksen varsinaisina jäseninä voivat olla
1. kaikki äänioikeutetut Suomen kansalaiset,

Saattoi mennä multa ohi, mutta onko tälle jotain erityistä perustelua? Saattaisihan sitä Suomesta löytyä jäsenyydestä kiinnostuneita, jotka eivät esim. ikänsä tai maahanmuuttajataustaisviritteisyytensä takia ole äänioikeutettuja.

Niin ja puolueen nimeksi tietenkin, aikaisempaan viitaten, Suoran kansandemokratian liitto (SKDL).

Tuo nimihän vastaisi mainiosti puolueen arvopohjaa, koska ykkössijalla siinä näyttää olevan, ei suinkaan maahanmuuttohulluuden järkeistäminen (joka on upotettu jonnekin piiloon), vaan kansanäänestysrumban saaminen valtakuntaan. Minulla tuo tökkii aika pahasti.
Rakkaudesta lajiin.

reino

Quote from: herra 4x on 22.05.2009, 12:34:47
Tuo nimihän vastaisi mainiosti puolueen arvopohjaa, koska ykkössijalla siinä näyttää olevan, ei suinkaan maahanmuuttohulluuden järkeistäminen (joka on upotettu jonnekin piiloon), vaan kansanäänestysrumban saaminen valtakuntaan. Minulla tuo tökkii aika pahasti.

Mitäs luulet, minkä asian mukaan media mahtaisi profiloida tuon uuden puolueen?

Tuleeko media keskittymään kansanäänestysrumbaan vai johonkin muuhun? Piilotettuun agendaan kenties?  ;D ;D ;D