News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kyllönen Ylelle: Oikeusministeriö suojelee rattijuoppoja

Started by Emo, 24.02.2012, 12:42:10

Previous topic - Next topic

Emo

http://www.hs.fi/kotimaa/Kyll%C3%B6nen+Ylelle+Oikeusministeri%C3%B6suojelee+rattijuoppoja/a1305556356662

QuoteLiikenneministeri Merja Kyllönen (vas) ja oikeusministeriö ovat täydessä sanasodassa rattijuopumuksen rajan laskemisesta. Kyllönen haluaisi laskea rattijuopumuksen rajan 0,2 promilleen, kuten liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta esitti viime viikolla. Oikeusministeriö pitäisi rajan edelleen 0,5 promillessa.

"Niin kauan kun oikeusministeriö vastustaa sitä perusajatusta, että alkoholi ja liikenne eivät sovi yhteen, niin aika vaikeaa tämä on. Tämä näyttää olevan historiallinen trendi, että oikeusministeriö suojelee alkoholinkäyttöä liikenteessä", Kyllönen sanoi Ylen A-talk -ohjelmassa torstaina illalla.

Oikeusministeriön kriminaalipoliittisen osaston päällikkö, ylijohtaja Jarmo Littunentorjui arvostelun saman tien. "Me emme suojele rattijuoppoja, mutta vastustamme kriminalisointia."

Littusen mukaan rattijuopot ovat terveydenhuollollinen ongelma. Kun alkoholin kulutus vähenee, rattijuoppojenkin määrä vähenee.

"Törkeän rattijuopumuksen rajaa laskettiin 1,5:stä 1,2:een promilleen vuonna 1994. Se ei vähentänyt törkeitä rattijuopumuksia."

Kyllönen ja oikeusministeriö ovat erimielisiä myös tilastoista. Kyllösen mielestä rattijuopumusten määrä on lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ylijohtaja Littunen on päinvastaista mieltä.

Koin eilen illalla kotisohvallani erikoisen kokemuksen. Hurrasin nimittäin selväsanaisen vasuriministerin kommenteille. Sitä ei turhan usein vasuripoliitikkojen kohdalla tarvitse tehdä.

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) laittoi etenkin ohjelman viimeisten minuuttien aikana Oikeusministeriön ylijohtaja Littusen ( :flowerhat:) lujille.

Ministeri Kyllönen kannattaa auton menettämistä valtiolle tietynlaisissa rattijuopumustapauksissa, mitä keskusteluohjelmassa kannatti myöskin entinen rattijuoppo Hannu Kärkkäinen. Hän sanoi, että hänen omalla kohdallaan auton menettäminen olisi toiminut, sillä hän ei koskaan ajanut humalatilassa muilla kuin omalla autollaan. Myös alkolukoista ohjelmassa keskustellaan.

A-studio: Talk
Rattijuopot kuriin.Vieraina: liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.), entinen rattijuoppo Hannu Kärkkäinen, rattijuopon uhri Tarja Kallio sekä Jarmo Littunen oikeusministeriöstä.

http://areena.yle.fi/video/1330029743236

Semiretardi

Ei tuota tarvitsisikaan laskea. Ongelma on henkilöt jotka ajavat yli promillen kännissä, ei niitä kiinnosta mikä se raja tarkalleen on. Nykyinen raja sallii sen, että voit juoda sen yhden lasin viiniä aterian yhteydessä ja silti lähteä ajamaan. Omalla kohdallani en ainakaan huomaa tuolla yhdellä lasilla olevan mitään vaikutusta, joten mielestäni se ei ole ongelma.

ApinA

Minun kokemukset Kyllösen puheista oli jatkuva  :facepalm:

En voi käsittää Kyllösen logiikkaa: Promillerajaa pitäisi laskea ja antaa signaaleja kansalaisille, ettei humalassa ajaminen ole hyväksyttävää.
Ministeri voisi ensiksi keskittyä niihin törkeisiin rattijuopumuksiin, mitkä tilastoiden mukaan käsittääkseni aiheuttavat ne kuolonkolarit suurimmaksi osaksi.

Hog

Ei tuo 0,5 promillea olekaan mikään ongelma, ja rajan laskeminen 0,2 promilleen olisi vain suoranaista vittuilua niille, jotka sen lasin viiniä tai yhden kaljan haluavat juoda. Tämä on vain turhaa vääntöä seikasta, jolla ei oikeasti ole mitään vaikutusta niihin "oikeisiin" rattijuoppoihin jotka ajelevat kategorisesti lähes päivittäin parin promillen kännissä.

Minnehän nuo kaikki takavarikoidut autot varastoitaisiin? Vai heti huuto.netiin myyntiin ja rahat valtiolle?

Marko Parkkola

Juttuhan on sama kuin ylinopeuksissa. Ei 5% ylitys merkitse mitään. Ongelma on ne 50% ylittäjät, joita ei nollatoleranssit kiinnosta pätkääkään.

Henk.koht. haluan ainakin voida juoda olutta tai viiniä ruoalla ja jälkiruoan jälkeen ajaa autolla kotiin. Jos tuo mahtuu 0,2 promilleen niin ok, muuten ei ok.

Maatiaisjuntitar

Nykyajan trendi on se, että juodaan vaikka ollaan autolla liikkeellä.
Lasketaan, kuinka paljon voi juoda ettei promilleraja ylity... pikkuhiljaa se juotu määrä vaan isonee ja isonee.

Olen huomannut, ettei enää tosiaan autolla oleminenkaan ole peruste kieltäytyä juomasta jossain juhlissa. Kaikki koettavat tyrkyttää: "Voithan sä nyt pari olutta juoda. Kyllä ne ehtii haihtua...".

Mä saatan olla muuten melko kännissä jo parista oluesta...

AuggieWren

Quote from: Marko Parkkola on 24.02.2012, 13:01:48
Juttuhan on sama kuin ylinopeuksissa. Ei 5% ylitys merkitse mitään. Ongelma on ne 50% ylittäjät, joita ei nollatoleranssit kiinnosta pätkääkään.

Henk.koht. haluan ainakin voida juoda olutta tai viiniä ruoalla ja jälkiruoan jälkeen ajaa autolla kotiin. Jos tuo mahtuu 0,2 promilleen niin ok, muuten ei ok.

Ei taida mahtua 0,2 promilleen. En ylipäänsä ymmärrä tuota 0,2 promillen rajaa, siihen ei voi millään "varautua" toisin kuin 0,5 promilleen. Jos väenvängällä halutaan taas jälleen kerran kansanholhoojien toimesta signaloida itsestäänselvyyksiä ja tehdä lööppipolitiikkaa, niin alentaisivat promillerajan reilusti nollaan. 0,2 aiheuttaa vain sen, että tulee reilusti enemmän rattijuopumuksia ns. vahingossa sen sijaan, että pienikin epäilys vähäisestä määrästä alkoholia veressä saisi ihmiset oikeasti jättämään auton kotiin.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Lasse

Quote from: Maatiaisjuntitar on 24.02.2012, 13:04:54
Lasketaan, kuinka paljon voi juoda ettei promilleraja ylity... pikkuhiljaa se juotu määrä vaan isonee ja isonee.

Olen huomannut, ettei enää tosiaan autolla oleminenkaan ole peruste kieltäytyä juomasta jossain juhlissa. Kaikki koettavat tyrkyttää: "Voithan sä nyt pari olutta juoda. Kyllä ne ehtii haihtua...".

Rattiin ei saa lähteä, jos kokee ajokykynsä heikentyneen, johtuu se (alle 1/2 promillenkin) alkoholista, väsymyksestä tai muusta syystä.
Ai niin, koskee myös Sasia.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Maatiaisjuntitar

Quote from: Lasse on 24.02.2012, 13:08:39

Rattiin ei saa lähteä, jos kokee ajokykynsä heikentyneen, johtuu se (alle 1/2 promillenkin) alkoholista, väsymyksestä tai muusta syystä.

En sanonut ottavani niitä paria olutta kun olen autolla. Sanoin että minua suorastaan vaaditaan ottamaan, se kun on nykyään tapana, että juodaan vaikka ollaan autolla.
Kun olen autolla, en ota mitään. En ala leikkimään alkoholin ja autoilun yhdistelmällä.

Hog

Quote from: Maatiaisjuntitar on 24.02.2012, 13:12:18
Quote from: Lasse on 24.02.2012, 13:08:39

En sanonut ottavani niitä paria olutta kun olen autolla. Sanoin että minua suorastaan vaaditaan ottamaan, se kun on nykyään tapana, että juodaan vaikka ollaan autolla.
Kun olen autolla, en ota mitään. En ala leikkimään alkoholin ja autoilun yhdistelmällä.
Kuinkas suuri otos tutkimuksessasi olikaan että voidaan puhua "nykyajan trendistä" ja "nykyään tapana"? Ja samoitenhan tuo 0,2 promillen raja johtaisi noihin samoihin alkoholin tyrkytyksiin kuskille (joihin en kyllä omassa kaveriporukassani ole törmännyt, mutta voin kuvitella moista tapahtuvan tietynlaisissa piireissä). Siinä mielessä 0 promillea olisi parempi jopa kuin tuo 0,2.

Tomi

http://sirpaaskoseljavaara.puheenvuoro.uusisuomi.fi/98512-juopot-on-saatava-hoitoon
Ministerit tarjoilevat promillerajan laskemista tai kapakkojen sulkemista. Samalla keskuudessamme elää tuhansia juoppoja eli alkoholisteja, jotka juovat runsaasti, ovat tottuneet alkoholiin, eivätkä itse edes huomaa olevansa kännissä. Nämä ovat niitä todellisia, vaarallisia rattijuoppoja.Tämän illan A-Talk ohjelmassa Hannu Kärkkäinen todisti olleensa tällainen juoppo.

Alkoholiin tottuu ja juominen pysyy kauan piilossa.Työterveyshuollon ja työtovereiden tulisi paljastaa tällainen juoppo ajoissa ja ohjata hoitoon. Hoitopaikkoja vaan ei ole. A-klinikoiden toimintaa on supistettu ja esim. Kalliolan setlementti ei saanut sopimusta Helsingin kanssa.

Asenteemme on muututtava niin, että juopot ohjataan hoitoon ja hoitopaikkoja pitää olla tarpeeksi. Promillerajan viilaaminen ei poista vaarallisia rattijuoppa liikenteestä.

RP

0 promillea antaisi mahdollisuuden sopivalla analyysimenetelmällä saataa kuseen lähes kenet tahansa (vrt. arabimaissa lentokentällä opiaattien halussapidosta pidätetyt (unikon siemen sämpylästä taskussa)

Rattijuopoksi sellaisen kutsuminen, joka lain mukaan (sellaisena kun se on, ei sellaisena kun Kyllönen sen haluaisi olevan) rattijuoppo ei ole, on minusta varsin kyseenalaista.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Marko Parkkola

Kerrotko missä näitä ilmaisen viinan bileitä on? Alkoi kiinnostamaan.

ämpee

Jos ongelma on siellä 0,2-0,5 promillen kännissä ajavissa, niin Kyllönen on oikeassa, mutta jos ongelma on yli yhden promillen kännissä ajavissa, niin Kyllönen on pahasti väärässä, ja hänen todellinen aikeensa on vain saada nimensä näkyviin holhous- ja kieltoyhteiskunnan sääntöviidakossa.

Kyllösen aikomus autoilijoiden GPS valvontaan meni puihin, joten jollain toisella konstilla pitää se oma nimi saada sinne sääntöviidakkoon näkyville.
Tuollaisia itsekkäitä paskiaisia ei pitäisi olla ministereinä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

elven archer

"Littusen mukaan rattijuopot ovat terveydenhuollollinen ongelma. Kun alkoholin kulutus vähenee, rattijuoppojenkin määrä vähenee."

Tällainen asennehan selittääkin paljon suomalaista oikeuskäytäntöä. "Tappajat ovat psykiatrisen hoidon ongelma. Kun mielenterveysongelmat vähenevät, tappajienkin määrä vähenee (rangaistuksilla asiaan ei ole syytä puuttua)". Miltä kuulostaisi? On rajan laskemisesta mitä mieltä tahansa, niin tuo kommentti kuulostaa silti minun korviini vastenmieliseltä lähtökohdalta. Eihän oikeusministeriö voi todeta ykskantaan, että rattijuopot ovat vain terveydenhuollon ongelma, totta kai kyseessä on myös oikeudellinen ongelma. Esim. miksi moninkertaiset rattijuopot ovat vapaita tarttumaan rattiin yhä uudelleen ja uudelleen? Eikö tämä ole myös oikeusministeriön ongelma? Mitä siellä oikeusministeriössä sitten tehdään?

Hippo

Quote from: Hog on 24.02.2012, 13:01:19
Ei tuo 0,5 promillea olekaan mikään ongelma, ja rajan laskeminen 0,2 promilleen olisi vain suoranaista vittuilua niille, jotka sen lasin viiniä tai yhden kaljan haluavat juoda. Tämä on vain turhaa vääntöä seikasta, jolla ei oikeasti ole mitään vaikutusta niihin "oikeisiin" rattijuoppoihin jotka ajelevat kategorisesti lähes päivittäin parin promillen kännissä.

Miksi vitussa aina pitäisi saada ottaa olut tai viini vaikka on auton kanssa likkeellä? Miksi ei voi juoda maitoa, vettä tai limpparia kun auto könöttää ruokaravintolan edessä? Tuollainen asenne juuri ruokkii sitä pienessä maistissa ajelemiskulttuuria. Minusta se joka ottaa yhdenkin kaljan ja menettää siitä parhaan ajokykynsä on yhtä oikea rattijuoppo kuin 3 promillen kännissä ajava.

Maatiaisjuntitar

Quote from: Marko Parkkola on 24.02.2012, 13:29:06

Kerrotko missä näitä ilmaisen viinan bileitä on? Alkoi kiinnostamaan.

No ihan tavallisissa sukujuhlissa: synttäreillä, grillibileissä, häissä jne.

Semiretardi

Quote from: Hippo on 24.02.2012, 13:43:29

Miksi vitussa aina pitäisi saada ottaa olut tai viini vaikka on auton kanssa likkeellä? Miksi ei voi juoda maitoa, vettä tai limpparia kun auto könöttää ruokaravintolan edessä? Tuollainen asenne juuri ruokkii sitä pienessä maistissa ajelemiskulttuuria. Minusta se joka ottaa yhdenkin kaljan ja menettää siitä parhaan ajokykynsä on yhtä oikea rattijuoppo kuin 3 promillen kännissä ajava.
Tjoo, samaa mieltä. Onneks itsellä ei mene se paras ajokyky siitä yhdestä annoksesta alkoholia. Voin siis huoletta ajella autoa ilman, että sinä tuomitset sitä \o/

seuraa_tilannetta

Minusta se joka ottaa yhdenkin kaljan ja menettää siitä parhaan ajokykynsä on yhtä oikea rattijuoppo kuin 3 promillen kännissä ajava.
Ja se, joka nukkuu yhteenmenoon alle 7h edellisyönä, ei ole kelvollinen ajamaan autoa koska paras ajokyky on menetetty? Kuinka moni tunnustaa?

Hippo

Quote from: seuraa_tilannetta on 24.02.2012, 13:47:29
Minusta se joka ottaa yhdenkin kaljan ja menettää siitä parhaan ajokykynsä on yhtä oikea rattijuoppo kuin 3 promillen kännissä ajava.
Ja se, joka nukkuu yhteenmenoon alle 7h edellisyönä, ei ole kelvollinen ajamaan autoa koska paras ajokyky on menetetty? Kuinka moni tunnustaa?

Ollaanhan tuohonkin puuttumassa. Sitä vain on vaikeampi todentaa kuin pikku maistissa ajelua.

Maatiaisjuntitar

Se on nykyinen suomalainen kulttuuri, että missään ei voi enää olla juomatta.
Ja siitähän se pikkuhiljaa etenee; ensin otetaan vain yksi kalja, kohta voikin ihan hyvin juoda pari, kohta jo kolme jne.
Alkoholi nyt vaan on suomalaisten pyhä lehmä ja tabu, siihen ei saa kajota ja jokaisella pitää olla oikeus juoda missä ja milloin tahansa.  :roll:

Hippo

Quote from: Semiretardi on 24.02.2012, 13:47:04
Tjoo, samaa mieltä. Onneks itsellä ei mene se paras ajokyky siitä yhdestä annoksesta alkoholia. Voin siis huoletta ajella autoa ilman, että sinä tuomitset sitä \o/

No itse menetän parhaan terän jo yhdestä kaljasta enkä siksi juo sitä kun olen autolla. Voit huoletta ajaa jos promillerajaa ei lasketa mutta jos lasketaankin en tule sinua tuomitsemaan. Se on tuomioistuimen asia.

Marko Parkkola

Jopa rakennellaan olkinukkeja ja kaltevoitetaan pintoja. Jos palataan faktoihin, niin viinilasillisen ruoalla juonut ei ole rattijuoppo (no riippuu toki lasin koosta) ja viini on ruokajuoma. Näinhän asia on tuolla ei-junttimaisessa Ranskassakin.

AuggieWren

Quote from: Maatiaisjuntitar on 24.02.2012, 13:51:06
Se on nykyinen suomalainen kulttuuri, että missään ei voi enää olla juomatta.
Ja siitähän se pikkuhiljaa etenee; ensin otetaan vain yksi kalja, kohta voikin ihan hyvin juoda pari, kohta jo kolme jne.
Alkoholi nyt vaan on suomalaisten pyhä lehmä ja tabu, siihen ei saa kajota ja jokaisella pitää olla oikeus juoda missä ja milloin tahansa.  :roll:

Itse en ottaisi (enkä ole ottanut koskaan) minkäänlaista alkoholia samana päivänä ennen rattiin astumista. Ongelmaksi tuossa 0,5>0,2 -muutoksessa tulisi sellaiset tilanteet, joissa edellisenä päivänä on tullut otettua. 0,5:n rajalla pystyy hyvin arvioimaan, onko yli vai alle, mutta 0,2:n rajalla se on lähes mahdotonta. Vastustan tästä syystä promillerajan laskua. Jos todella halutaan vaikuttaa 0,0-0,5 promillen "maistissa" ajavien käyttäytymiseen, pitää se raja kyllä laskea tasan nollaan.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Hippo

Quote from: Marko Parkkola on 24.02.2012, 13:54:36
Jopa rakennellaan olkinukkeja ja kaltevoitetaan pintoja. Jos palataan faktoihin, niin viinilasillisen ruoalla juonut ei ole rattijuoppo (no riippuu toki lasin koosta) ja viini on ruokajuoma. Näinhän asia on tuolla ei-junttimaisessa Ranskassakin.

Missä näet olkinuken? Minusta on rattijuoppo jos se vaikuttaa ajokykyyn. Jos viini on sinulle ruokajuoma niin se ei tarkoita, että se kaikille on. Itse juon maitoa ja vettä ruuan kanssa, viiniä en juuri lipitä enkä silti ole mielestäni sivistymätön.

Jaakko P.

QuoteTörkeän rattijuopumuksen rajaa laskettiin 1,5:stä 1,2:een promilleen vuonna 1994. Se ei vähentänyt törkeitä rattijuopumuksia
Kiinnostaisi tietää paljonko se sitten lisäsi niitä.

Autot valtiolle, kuolematuottamus kännissä muutetaan tapoksi, alkolukot uusijoille, akillesjänteet poikki uusijoilta, ehdotonta, onhan näitä hyviä menetelmiä.

Mutta kun aina pitää saada rankaista kaikkia. Aselainkin kanssa rankaistiin enimmäkseen niitä jotka eivät rikkoneet lakia. Rankaistiin pelkästä omistamisesta ja harrastamisesta, silti oikeiden rikollisten väärinkäyttö jatkuu suurin piirtein samanlaisena. Kuten oikeiden känniääliöidenkin törttöily jatkuu promillerajasta huolimatta.

Kyllönen lähettää kyllä selvän viestin että haluaa rankaista minuakin siitä kuolleesta tytöstä toisessa päässä Suomea. Johan puhuttiin pakollisesta alkolukostakin JOKA autoon, joka kyllä torpattiin mutta toteutuessaan olisi tullut minun maksettavaksi. Pää pois /cstä ministerin plantut.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Hog

Quote from: Hippo on 24.02.2012, 13:50:28

Ollaanhan tuohonkin puuttumassa. Sitä vain on vaikeampi todentaa kuin pikku maistissa ajelua.
Minusta pitäisi puuttua myös siihen että jotkut ovat vain luontaisesti surkeita kuskeja. Viikottaiset ajotestit ja jos pomppaa niin kortti pois heti ja autokin valtiolle. Mutta jos palataan asiaan niin:
Aivan, kuten olutkaan ei ole alkoholijuoma sivistysmaa Saksassa.

Marko Parkkola

Quote from: Hippo on 24.02.2012, 13:57:57

Missä näet olkinuken? Minusta on rattijuoppo jos se vaikuttaa ajokykyyn. Jos viini on sinulle ruokajuoma niin se ei tarkoita, että se kaikille on. Itse juon maitoa ja vettä ruuan kanssa, viiniä en juuri lipitä enkä silti ole mielestäni sivistymätön.

Koska sinulla no niin pirun huono viinapää, promillerajaa pitää laskea? Epäiletkö, että saattaisit ratketa kännissä rattiin joku päivä vai miksi haluat kiusata minua asialla?

Alkuasukas

Kyllösellä on keinovalikoimassa perinteiset korotukset, pakottamiset, uhkailut ja kiristykset. Ngelmana ei tosiaankaan ole ne jälkiruokakonjakin juojat tai ne jotka ajavat 7km/h yli rajoitusten.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Emo

Quote from: Hog on 24.02.2012, 14:02:11
Quote from: Hippo on 24.02.2012, 13:50:28

Minusta pitäisi puuttua myös siihen että jotkut ovat vain luontaisesti surkeita kuskeja. Viikottaiset ajotestit ja jos pomppaa niin kortti pois heti ja autokin valtiolle. Mutta jos palataan asiaan niin:
Aivan, kuten olutkaan ei ole alkoholijuoma sivistysmaa Saksassa.

Minä en aja kännissä koskaan, mutta ylinopeutta tulee toisinaan pudoteltua. (toisinaan... :D)

Mutta mitäpä se haittaa, sillä arvioin aina kelin mukaan itselleni sopivan ylinopeuden määrän jolloin vielä liikutaan turvallisella alueella, ja kolareita en ole ajanutkaan.

Jollekin toiselle sama vauhti samassa tilanteessa olisi jo selkeä turvallisuusriski, sellaiselle joka ei aja yhtä varmoin ottein.

Että niin ovat erilaiset vauhtipäät kuin viinapäätkin suomalaisilla kuskeilla. Mutta suvaitaan.