News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2012-02-06 YLE Iltauutiset: Somalit kokevat paljon rasismia Suomessa

Started by JoKaGO, 06.02.2012, 20:56:06

Previous topic - Next topic

Marius

Löytyiskö sieltä sanakirjasta sana "olla". Siinä lienee lähin vastine, onhan se työtä kun on vaan.

http://www.youtube.com/watch?v=0J_1ho2R4Ys
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Muuttohaukka

Quote from: Emo on 10.02.2012, 15:21:34
Quote from: repsikka on 10.02.2012, 14:26:30
ME:lle   Kiva,kun foorumiin on saatu oma somalikulttuurin asiantuntija.
Näin tietämyksemme lisääntyy ja toivottavasti myös monet aiheettomat ennakkoluulot karisevat ...

En tiedä meillä olleen ainoatakaan aiheetonta ennakkoluuloa.
Niinpä. Edelleenkin tarkastelen tuota tekstiä ja en välty ajatukselta, että  ei ole a) tuon ikäisen, b) tasaista mihinkään suuntaan, c) mitään syytä, miksi joku somali tulisi kirjoittamaan ja vierittämään Sifysoksen kiveä tänne.

vendetta

Quote from: Muuttohaukka on 10.02.2012, 15:37:24Niinpä. Edelleenkin tarkastelen tuota tekstiä ja en välty ajatukselta, että  ei ole a) tuon ikäisen, b) tasaista mihinkään suuntaan, c) mitään syytä, miksi joku somali tulisi kirjoittamaan ja vierittämään Sifysoksen kiveä tänne.

Juuri tuollainen on ennakkoluulo. Että parikymppinen somali ei kirjoittaisi epätasaista tekstiä valitsemastaan syystä valitsemallaan foorumilla. Minkälaista tekstiä parikymppinen somali mielestäsi kirjoittaisi somalista ja missä?
"kallista ruotsalaista vittuilua, tahallaan ajattivat rasvamonttuun"

me

Repsikka al-shababiin suhtauduttiin myönteisesti silloinkuin etioppialaiset olivat Somaliassa. Pääosin silloin lähes kaikki kannattivat islamisteja, jotka taistelivat etiopialaisia vastaan. Suurinosa näistä nuorista lähti niihin aikoihain Somaliaan ja siihen suhatuduttiin myönteisesti. Tilanne muuttui kuin etiopialaiset perääntyivät. Alkoi al-shababin terrori ja samoihin aikoihin eri islamisti ryhmittymät alkoivat taistelemaan toisiaan vastaan. Nykyään al-shababiin suhtaudutaan aika kielteisesti pääosin joiden järjettöimien tekojen takia. Järjestö on menettänyt Mogadishun ja suuria osia eteläsestä Somaliasta. En itse henkilökohtaisesti tunne ketään sotimaan lähtennyttä, mutta tiedän henkilöitä, jotka tuntevat. En oikein osaa sanoa miten pääosin tapahtuu nykyään kun al-shabab on epäsuossittu, mutta ennen se tapahtui moskeijoissa, järjestämällä suuria tapahtumia "Somalian vapauttamisen nimessä" jolloin moni innostui. Ihmisiin tehoaa helpommin toi kansallinen vetoaminen kuin uskonnollinen sen takia sinne lähtikin niin paljon ihmisiä. Jos joku haluaa oppia somalian kieltä tosissaan kannattaa käyttää somalia-englanti sanakirjaa (jos englanti sujuu). Shaqo=työ somaliaksi.

Emo

Quote from: Oinomaos on 10.02.2012, 15:58:53
Somalien kokema ns. "rasismi" on erittäin suurelta osin pelkkää sanahelinää, (erkko)median ja Suvaitsevaiston keksintöä.

Miksei kukaan kirjoita siitä, minkälaisia rasisteja esim. tietyissä rannikkokaupungeissa on? Omakohtaisiakin kokemuksia on, usean vuoden ajalta.

Siitä ei saa kirjoittaa edes Hommalla, se on kielipolitiikkaa.
Mutta kerrottavaa olisi monella, kerrottavan puutteesta ei näiden keskustelujen puuttuminen  tältäkin palstalta johdu.

Aihe on niin kuuma, että keskustelurauhan ylläpitämiseksi on aihe kielletty (mikäli et tiennyt).

me

Vendetta ei mun mielestä. Samanlaista täällä on kun ennenkin. Muutenkin suurinosa somaleista ja suomalaisista elää ihan rauhassa toistensa kanssa ilman mitään sen suurempia konflikteja. En oo kyllä ikinä ymmärtänyt tota vihapuhe keskustelua. Saman verran paskaa ihmiset puhuu kun ennenkin ei se oo vähentynyt eikä noussut ainakaan mun mielestä, joten vähän liiottelua tollanen. 

Muuttohaukka

Quote from: vendetta on 10.02.2012, 15:54:30
Quote from: Muuttohaukka on 10.02.2012, 15:37:24Niinpä. Edelleenkin tarkastelen tuota tekstiä ja en välty ajatukselta, että  ei ole a) tuon ikäisen, b) tasaista mihinkään suuntaan, c) mitään syytä, miksi joku somali tulisi kirjoittamaan ja vierittämään Sifysoksen kiveä tänne.

Juuri tuollainen on ennakkoluulo. Että parikymppinen somali ei kirjoittaisi epätasaista tekstiä valitsemastaan syystä valitsemallaan foorumilla. Minkälaista tekstiä parikymppinen somali mielestäsi kirjoittaisi somalista ja missä?
On sitten ennakkoluulo. Minun oletukseni on, ettei se parikymppinen kirjoita tänne ainakaan. Jos se parikymppinen on kirjoittanut magnan äikästä, niin tekstin pitäisi jotenkin osoittaa se. Harva parikymppinen on Saarikosken reinkarnaatio, mutta parikymppinen yo-somali hypoteettisesti kirjoittaa paremmin. Osa tekstistä on ikään kuin lainattua ja joku osa kopioitua ja loput sitten jotain muuta.
Niin, enkä tiedä, minne se parikymppinen somali ylipäänsä kirjoittelee.
Mutta katsellaan ja ihmetellään.

me

Kovat syytökset, että kopioisin tekstini muualta. Kai parikymppinen tänne voi kirjoittaa ei kukaan oo ainakaan kieltänyt sitä. Mitä tulee kirjoituksieni ulkoasuun,  niin en mä näin kirjoittaisi jos olis joku koe aikästä. Nyt kirjoitan vaan foorumiin ja en todellakaan jaksa tarkastella kaikkia kieliopillisia virheitä.

vendetta

Quote from: me on 10.02.2012, 16:14:15
Vendetta ei mun mielestä. Samanlaista täällä on kun ennenkin. Muutenkin suurinosa somaleista ja suomalaisista elää ihan rauhassa toistensa kanssa ilman mitään sen suurempia konflikteja. En oo kyllä ikinä ymmärtänyt tota vihapuhe keskustelua. Saman verran paskaa ihmiset puhuu kun ennenkin ei se oo vähentynyt eikä noussut ainakaan mun mielestä, joten vähän liiottelua tollanen.

Kuitenkin jatkuvasti toimittajat ja poliitikot irtisanoutuvat rasismista. Enemmän kuin ennen ja hartaammin kuin koskaan. Ollaan niin suvaitsevaisia, suvaitsevampia kuin muut. Suvaitaan sellaista, mitä kuka tahansa ei kykene suvaitsemaan.

Oletko huomannut että vihapuheen vastustaminen on lisääntynyt ja "ilmapiiri koventunut" sen myötä?
"kallista ruotsalaista vittuilua, tahallaan ajattivat rasvamonttuun"

Ruckafella

Mistä kukaan tietää kuka tänne kirjoittaa, jos ei ole hommakerhossa tavannut tai muuten henkilöä tunne? "me" voi olla parikymmpinen kuopiolaisperäinen somali Turusta tai sitten ei. Loppujen lopuksi sillä ei ole paskankaan väliä, vaan tärkeämpää lienee se mitä "me" kirjoittaa. Kutsukaa se Turun hommakerhoon kaljalle, tai jotain.

dothefake

Ilmeisesti me kirjoittaa ainakin osan puhelimella ja se on ainakin minulle eri hankalaa, ei viitsi isoja kirjaimia laittaa jne.

Minulla on kirjaston suomalainen kielikurssi "Opi somaliaa" kopioituna koneella. Yhteen aikaan opettelen joka päivä, mutta nyt on jäänyt. Pitää aktivoitua taas. Se on interaktiivinen ja ääneen lausuva.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

me

Joo mä kirjoitan tällä hetkellä puhelimella, kun talossa ei oo muuta nettiä käytössä vielä. Dothefake mukavaa, että oot innostunu opiskelemaan somaliaa :D. Haastava kieli, missä sattuu helposti väärinkäsityksiä, jos ei osaa sitä kunnolla. Antoisia opiskelu hetkiä kuitenkin.

Eino P. Keravalta

Luulenpa, että veljemme ja sisaremme somalit kokevat Suomessa monin verroin vähemmän syrjintää kuin kotimaassaan Somaliassa, jossa jo toiseen klaaniin kuuluminen saattaa aiheuttaa hengenmenetyksen.

Erona tietenkin on se, että Somaliassa syrjintä johtuu klaanista, kun Suomessa syrjintää saa osakseen se taho, joka ei osaa noudattaa yhteisiä sääntöjä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

dothefake

Quote from: me on 10.02.2012, 17:02:03
Joo mä kirjoitan tällä hetkellä puhelimella, kun talossa ei oo muuta nettiä käytössä vielä. Dothefake mukavaa, että oot innostunu opiskelemaan somaliaa :D. Haastava kieli, missä sattuu helposti väärinkäsityksiä, jos ei osaa sitä kunnolla. Antoisia opiskelu hetkiä kuitenkin.
Ilmankos siellä soditaan niin kovasti.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

me

Tuskin se nyt kielestä johtuu ja eiköhän kaikkia Somaliassa olevat osaa sitä Somaliaa. Vendetta en ole huomannut mitään ilmapiirin kovenemista. Ihmiset käyttäytyy ihan samalla tavalla kuin ennenkin mun mielestä. Median höpötyksistä johtuuen, joku voi luullakkn, että Suomi olisi jotenkin rasistisempi maa kuin ennen.

KultainenVasikka

Itse olen töissä asiakaspalveluammatissa, ja minulla on somaleita asiakkaana joka päivä.
Olen tehnyt tässä 3 vuoden aikana havainnon, että tulipa somaleille mikä tahansa ongelma eteen, melkein aina syy on RASISMI.
Jos laskut on maksamatta kolmelta kuukaudelta ja liittymä menee kiinni, minä olen rasisti.
Jos ei saa tunkea jonon ohi kysymään omaa asiaa, minä olen rasisti.
Jos puhelin on kasteltu ja heitetty seinään, eikä sitä korjata takuun piikkiin, minä olen rasisti.
Tänään sain kuulla että olen huono asiakaspalvelija, koska en pysty myymään kilpailijan liittymiä.

Suosittelen jokaiselle multikultturistille vaikkapa vuoden mittaista pestiä asiakaspalveluun. Veikkaan, että hommafoorumi tulee ajan mittaa tutuksi paikaksi.

t. vanha vihervasemmistolainen.

Uuno Nuivanen

Quote from: KultainenVasikka on 10.02.2012, 18:38:53
Suosittelen jokaiselle multikultturistille vaikkapa vuoden mittaista pestiä asiakaspalveluun. Veikkaan, että hommafoorumi tulee ajan mittaa tutuksi paikaksi.

t. vanha vihervasemmistolainen.

Nuivuus on kuin islam; jokainen ihminen syntyy nuivana.

Tietoisuuden ja elämänkokemuksen karttuessa, ihminen vain palaa nuivuuteen.

seuraa_tilannetta

Quote from: me on 10.02.2012, 17:47:19
Tuskin se nyt kielestä johtuu ja eiköhän kaikkia Somaliassa olevat osaa sitä Somaliaa.
Kyllä mun on välillä hankala ymmärtää raumalaisten puhetta, tai savonlinnalaisten tai inarilaisten... jo pohjanmaalainen mummoni käyttä välillä (ruotsinkielenviitteisiä) sanoja joita en aina heti ymmärrä.

Siili

Itse olen töissä asiakaspalveluammatissa, ja minulla on somaleita asiakkaana joka päivä.
Olen tehnyt tässä 3 vuoden aikana havainnon, että tulipa somaleille mikä tahansa ongelma eteen, melkein aina syy on RASISMI.
Jos laskut on maksamatta kolmelta kuukaudelta ja liittymä menee kiinni, minä olen rasisti.
Jos ei saa tunkea jonon ohi kysymään omaa asiaa, minä olen rasisti.
Jos puhelin on kasteltu ja heitetty seinään, eikä sitä korjata takuun piikkiin, minä olen rasisti.
Tänään sain kuulla että olen huono asiakaspalvelija, koska en pysty myymään kilpailijan liittymiä.

Missäköhän määrin somali-infran palkolliset vahvistavat tällaista käyttäytymistä?  Ainakin herra Mohamedin asenne tuntuu olevan se, että vastoinkäymisten kohdalla kannattaa aina huomioida sekin mahdollisuus, että ne johtuvat rasismista.  Hän pitää ilmeisesti fifty-fifty-asennettaan jotenkin diplomaattisena:

Maahanmuuttajat taas valittavat usein suomalaisten rasismista. "Se voi olla totta, mutta se voi olla myös väärinymmärrys", Mohamed huomauttaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Eritaustaiset+naapurit+riitelev%C3%A4t+yhteisist%C3%A4+tiloista+ja+erilaisista+tavoista/1135235804169

On aika ikävää, jos somali-infran duunarit varta vasten rakentavat somaliyhteisöön uhrimentaliteettia.

LW

Tässä asiassa kannattaa tietysti suomalaisten katsoa ihan peiliin. Jos alusta alkaen on opetettu, että rasistikortin pelaamalla saa usein tahtonsa läpi, niin eipä ole ihme, että venkulat lyövät sitä pöytään joka käänteessä. Ja kun on kerran myös opetettu, että suomalainen yhteiskunta on täynnä rasismia, niin eipä ole ihme, että se on muillekin se ensimmäinen mieleen juolahtava selitys.

Toivon mukaan nykyään useammat sanovat vain rohkeasti, ettei se ei kuule ole mitään rasismia, että sinä joudut toimimaan samojen sääntöjen mukaan kuin muutkin. Loppuisi tuokin ininä, joka ei millään tapaa edistä vähemmistöjen pärjäämistä täällä, vaan herättää vain ja ainoastaan pahaa verta.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Jukka Wallin

"Suomalaiset olettavat, että järjestyssäännöt tiedetään, kun niistä on kerran laitettu tiedote. Mutta esimerkiksi somaleille suullinen viesti on arvokkaampi kuin kirjoitettu", Mohamed toteaa.

Siis jos ei ymmärrä kirjoitettua niin "body language" tulee ymmärretyksi? Pitääkö opetaa somalaleille suomalaista "viittomakieltä"  ;D Mutta hehän hyppäävät parekkeelta..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

me

Mitäköhän d100a tarkoittaa tällä "viitomakielellä"? Tossa parveketapauksessa ei ollut mun mielestä kyllä mitään hauskaa, vaikka kaveri nyt vaikuttaa tehneen aikalailla hätäisen päätöksen.

Jukka Wallin

Quote from: me on 10.02.2012, 23:06:40
Mitäköhän d100a tarkoittaa tällä "viitomakielellä"? Tossa parveketapauksessa ei ollut mun mielestä kyllä mitään hauskaa, vaikka kaveri nyt vaikuttaa tehneen aikalailla hätäisen päätöksen.

;D
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

repsikka

ME:lle  Kerroit, että tuttujesi tuttuja lähti Somaliaan taistelemaan maahantunkeutujaa vastaan.
Nyttemmin on selvinnyut, että nuo samat sissit ovat syllistyneet sotarikoksiin omaa kansaansa kohtaan.
Miten tähän suhtaudutaan somalien piirissä?
Onko valmiutta ilmiantaa nämä henkilöt viranomaisille?
Olisitko itse siihen valmis, jos tietäisit nimen?
Onko lähtijöissä paljonkin Suomen kansalaisia, mikä on arviosi?

Etukäteen kiitokset vastauksesta.

me

Repsikka heihin suhtaudutann nykyään melko kielteisesti juuri noiden rikosten takia. En tiedä noista ilmianto halukkuudesta, mutta luulisin, että moni ilmiantaisikin. Pitää muistaa, että islamistien kanssa ei ole leikkimistä joten voi olla hegenlähtö aika lähellä sen ilmiannon jälkeen, joka korottaa sitä ilmianto kynnysä. Itse kyllä ilmiantaisin, jos tietäisin, että tämä henkilö uhkaa Suomen turvallisuutta. En usko, että kovin montaa Suomen kansalaista on mukana. Pääosin minun tuntemat ihmiset, jotka tuntevat nämä ihmiset asustelevat Ruotsissa ( käyn siis itse Ruotsissa melko usein). Mutta kyllä mahdollista on, että Suomen kansalaisiakin on sinne mennyt ei ole tähän menneessä tullut vaan ilmi. 

repsikka

ME:lle kiitokset vastauksesta !
Tuossa ylempänä nimimerkki  "Kultainen vasikka" purnasi rasisti-ranan käytöstä.
Olen itsekin joutunut tuolla tavoin nimitellyksi, eikä tuntunut kivalta.
Kysynkin nyt, mikä on näkemyksesi kyseisenlaisesta lapsellisesta käytöksestä.
-ketkä sitä harrastavat
-onko tällaisella käytöksellä yhteisön hyväksyntä, pystytkö puhumaan myös muiden kuin somalien kannalta?
-mistä tapa on mielestäsi saaanut alkunsa - ovatko käsityksesi mukaan vastaanotokeskusten virkailijat pyrkineet kitkemään pois tällaista käytöstä vai ovatko he kenties  rohkaisseet siihen?

Sitten ihan ilmainen idea kenen tahansa käytettäväksi:
Maahanmuuttajajärjestöt voisivat tehdä rasisminvastaisen julkilausuman, jossa suoraan kiellettäisiin nimittelemästä ketään rasistiksi.

Arvoton

Tämä uutinen kuului YLEn peruskauramokutukseen, johon ei tarvita konkreettista taustaa. Tätä evankeliumia se jauhaa vähän väliä. Siis ulkomaalaiset ja etenkin afrikkalaiset kärsivät tässä maassa, mikä on totta sillä perusteella, että niin vain mussutetaan YLEssä.

Aikoinaan Velipuolikuussa poliittisesti korrekti toimittaja (Kari Heiskanen) koitti vääntää nuorisovangin (P-P Petelius) elämästä kärsimystä huonolla menestyksellä. Nyt pitäisi jonkun poikkitaiteellisen porukan, joka ei siis ole Putous-jengi, tehdä samanlainen sketsi jonkun afrikkalaissiirtolaisen "kärsimyksestä" suomalaisen "vihan ja suvaitsemattomuuden" armoilla.

Siili

Quote from: Arvoton on 11.02.2012, 18:42:31
Aikoinaan Velipuolikuussa poliittisesti korrekti toimittaja (Kari Heiskanen) koitti vääntää nuorisovangin (P-P Petelius) elämästä kärsimystä huonolla menestyksellä. Nyt pitäisi jonkun poikkitaiteellisen porukan, joka ei siis ole Putous-jengi, tehdä samanlainen sketsi jonkun afrikkalaissiirtolaisen "kärsimyksestä" suomalaisen "vihan ja suvaitsemattomuuden" armoilla.

Tässähän tuo vanha sketsi malliksi:  http://www.youtube.com/watch?v=JECbaz5ZgoU

Marko Parkkola

Quote from: d100a on 10.02.2012, 22:36:31
"Suomalaiset olettavat, että järjestyssäännöt tiedetään, kun niistä on kerran laitettu tiedote. Mutta esimerkiksi somaleille suullinen viesti on arvokkaampi kuin kirjoitettu", Mohamed toteaa.

Siis jos ei ymmärrä kirjoitettua niin "body language" tulee ymmärretyksi? Pitääkö opetaa somalaleille suomalaista "viittomakieltä"  ;D Mutta hehän hyppäävät parekkeelta..

No tuo on kyllä mielestäni ongelma, mutta hyvin pieni. Eli että en minäkään tiedä kaikkia lakeja Suomessa ja varmaan rikon päivittäin jotain lakia tai asetusta. Miten hitossa niissä pysyisi kärryillä? Mutta...

Sellainen terve järki sanoo, että tiettyjä asioita ei saa tehdä ja toisia saa. Ehkä se on kasvatus? En tiedä, mutta siis jos minulta puuttuisi tällainen perstuntuma asioihin, niin rikkoisin ehkä enemmän lakia tietämättäni.

Tämä taas herättää sen kysymyksen, että jos kulttuurista X oleva tekee tahallaan tai tahtomattaan enemmän "oikeita" rikoksia kuin suomalainen, jotain on vialla kulttuurissa X. Oikeilla rikoksilla tarkoitan siis muita kuin punaisia päin kävelyä tms. jota kantiskin tekee päivittäin.

Martin

Quote from: Marko Parkkola on 11.02.2012, 19:19:18Sellainen terve järki sanoo, että tiettyjä asioita ei saa tehdä ja toisia saa. Ehkä se on kasvatus? En tiedä, mutta siis jos minulta puuttuisi tällainen perstuntuma asioihin, niin rikkoisin ehkä enemmän lakia tietämättäni.

Tämä taas herättää sen kysymyksen, että jos kulttuurista X oleva tekee tahallaan tai tahtomattaan enemmän "oikeita" rikoksia kuin suomalainen, jotain on vialla kulttuurissa X. Oikeilla rikoksilla tarkoitan siis muita kuin punaisia päin kävelyä tms. jota kantiskin tekee päivittäin.

Semmoinenkin jännä kulttuuriero tässä on, että ulkomaille matkustava perunanenä saattaa ottaa selvää eroista ja noudattaa kohdemaan kulttuuria. Esim. kirkoissa pitkät housut yms.

Mutta ehkä meidän vain pitäisi suvaita tulijoita jotka eivät ymmärrä edes perustapoja.  :flowerhat:
"Mä koin, että kokoomukselle koti on Euroopassa ja Raamattu roskissa ja isänmaallisuudesta on tehty rasismia." - Laura Huhtasaari SK 8.6.2017