News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Pitäisikö Ravintolapäivä kieltää?

Started by hoxpox, 03.02.2012, 21:24:18

Previous topic - Next topic

Pitäisikö Ravintolapäivä kieltää?

kyllä
107 (32.3%)
ei
188 (56.8%)
en tiedä
36 (10.9%)

Total Members Voted: 331

kaneh_bosm

Ei pitäisi kieltää. Ei aina ja kaikkialla tarvitse noudattaa jokaista kukkahattutätien turvallisuuspäissään kehittelemää direktiiviä. Tuollaiset tempaukset lisäävät ihmisten yhteisöllisyyttä ja lisäksi saa hyvää ruokaa. Ja ravintolayrittäjät eivät kärsi tuosta mitään, ihan hyvin voivat itsekin pitää vapaapäivän, ottaa lonkeron ja käydä vaikka naapurissa syömässä. Ravintolayrittäjällä on toki täysi oikeus olla Martta-työryhmien kehittelemistä pilkunviilauksista näreissään. Hans Välimäki muistaakseni kritisoi myös joitain noista järjettömyyksistä, esimerkiksi einespakasteiden käyttö tulee paljon halvemmaksi kun ei tarvitse rakentaa pykälän mukaista erillistä tilaa multaisille perunoille.
Ja mikään pakkohan ei ole osallistua.

Leso

Quote from: kaneh_bosm on 19.08.2013, 12:15:08
[...] Ja mikään pakkohan ei ole osallistua.

Osallistua miten? Kenen osallistumiseen viittaat?
En tietenkään edes uskoisi, että kahden Michelin-tähden Chez Dominique osallistuisi.

Jotenkin kyllä kuullottaa läpi, että tavalliset ihmiset eivät edes ymmärrä, mistä on kyse.

Kyse #1, jota toitotetaan:
jokainen voi olla ravintoloitsija päivän ajan, kuten kuuluisa narri kuningas.
Jos ruoka menestyy ja myy, niin kuka tahansa huippukotikokki saattaa saada impulssin perustaa ravintolan.

Kyse #2, josta ravintolapäivän vastustamisessa on kyse:
Ravintolapäivään eivät osallistu itseäänkunnioittavat ravintolat. Liian paljon pelissä.

Kyse #3, josta vaietaan:
Kaikista kotikurmeékokeista ei ole yrittäjiksi. Ei pidä antaa nimityksen ravintoloitsija hämätä. Ravintoloitsija on myös yrittäjä. Yrittäjyys ei ole kivaa mä-tässä-vähän-kokkailen-kavereille-juttua. Ravintolan pyörittäminen ja ylläpitäminen on raakaa työtä ja työnä luomua.

Ravintolapäivä antaa valheellisen kuvan kokkailusta.
Ravintolapäivä ei ole mitään muuta kuin kotikokkeilijoiden itsensäkorostamista tyyliin "et vähä mäkin osaan niinku Välimäen Hanssi".
Ravintola ei vaan toimi yhden "huippu"tuotteen ympärillä. Kyllä siihen vaaditaan paljon muutakin.

Se, että osaa tehdä helevetin hyvän omenapiirakan, ei pidä pystyssä kokonaista kuppilaa.
Omenapiirakan pyöräyttäjän kannattaisi siten harkita alihankintayrityksen perustamista, eli joka päivä pyöritellä omenapiirakoita oikealle ravintolalle.
Mutku siinäkin ois se tenkapoo, jota ei monikaan tule ajatelleeksi, eli että se olisi sitten sitä omenapiirakkaa päivästä toiseen ja että tilaukset on toimitettava.
Sitku ei saiskaan pitää rantalomapäivää, kun on helle ja huvittais, koska se samaisen rannan baari oottaa niitä omenapiirakoita tietyn määrän tiettyyn aikaan. Omenapiirakoitsija lomailee sitten, kun ei ole tilauksia omenapiirakoille lähirantojen kuppiloihin.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

kaneh_bosm

^Jos tuo oli minulle suunnattu viesti, niin en minä ainakaan ottanut mitään kantaa siihen mitä todellinen ravintolayrittäjyys on. Kunhan kehuin hyvää ideaa yleisestä amatöörikokkaustempauksesta.

Edit: Niin viittasin osallistujina siis pop uppien pitäjiin ja niillä asioiviin asiakkaisiin.

Faidros.

Miksei myös bensaa ja viinaa saisi ostaa kerran vuodessa verotta? Venäjältä tuotu bensa ja viina olisi kerran vuodessa laillista myydä?
Tai omasta pellosta rypsistä puristettu diesel-polttoaine?  Tai omasta metsästä kaadettu puu? Ei käy, sillä se ei käy.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Leso

Hyvä, kun selvensit, kaneh_bosm.

Minun vankkumaton pointtini on se, että koko pop-up-ravintolaidea on kuin likainen märkä tiskirätti vasten ravintolayrittäjän kasvoja.

En ravintolayrittäjällä viittaa Sukulaan tai Välimäkeen, enkä sen semmoisiin björckeihin tai auroihin, saati keneenkään nimeä saaneeseen kokkiin.

Viittaan nimenomaan ruohonjuuritason yrittäjiin, niihin, jotka pyörittävät lounaskuppilaa teollisuusalueilla. Niihin, jotka ruokkivat joka arkipäivä tuottavaa mutta rahvasta kansanosaa.
Niihin, jotka omalla panoksellaan pitävät Suomea pystyssä.

Tällaiset pikkusormi-pystyssä-ravintolapäivät ovat suoranaista vittuilua ja keskisormen heiluttelua heille.
Yksikään kotikurmeékokki ei suurin surminkaan suostuisi keittelemään ihan tavan nakkisoppaa(*) raskaan paskaisen työn tekijöille, jotka elättävät veroillaan puukäpyläläiset haahuilijatkin.

Ne rahvaanruokalat ovat kaiken maailman sääntöjen kurimuksessa.
Ja tarkoitan sellaista pilkunnussimista, jossa ei ole mitään mieltä.
Jokainen, jonka elanto tulee ruoasta, tekee sen terveellä järjellä hygieenisesti.

Mutta hygieniavaatimukset eivät koske etnisiä eivätkä ravintolapäiväilijöitä.

Olen ollut hulppean työhistoriani aikana muun muassa rakennusmiesten soppatykillä ruokaa lautasille kauhomassa. Niin sanotuilla raksoilla on paremmat käytöstavat kuin puukäpyläläisillä multikultipissiksillä, joiden heidänkin kanssaan olen valitettavasti joutunut tekemisiin.
Respektiä raksoille.

(*) Olen tavannut kokkiammattilaisen, joka osasi laittaa ihanan lehtipihvin ja "vaahdottaa selleriä", vaan ei tiennyt, miten hernekeitto valmistetaan...  :roll:

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

AstaTTT

Noh, minä muutin ääneni kyllästä eiksi. Jos ravintola-ala on liian säänneltyä, siihen tulee saada muutos ennemmin kuin kieltää kaikki muukin mahdollinen alaa sivuava. Ravintoloitsijoiden myynti on ravintolapäivänä luultavasti tavallista heikompi, mutta ei välttämättä. Tuollainen päivä kun saa liikkeelle ihmisiä paljon tavallista enemmän ja ehkäpä joku uskaltautuu kokeilemaan myös uutta ravintolatuttavuutta päivän aikana.

Ehkäpä ravintoloitsijat voisivat hyödyntää tuota ravintolapäivää aivan uudella tavalla, esimerkiksi Oulussa aikaisemmin järjestetyn Valkosipuliyön tapaan. Joskus uhkatkin ovat mahdollisuuksia.

kaneh_bosm

Quote from: Leso on 19.08.2013, 13:28:23
Hyvä, kun selvensit, kaneh_bosm.

Minun vankkumaton pointtini on se, että koko pop-up-ravintolaidea on kuin likainen märkä tiskirätti vasten ravintolayrittäjän kasvoja.

En ravintolayrittäjällä viittaa Sukulaan tai Välimäkeen, enkä sen semmoisiin björckeihin tai auroihin, saati keneenkään nimeä saaneeseen kokkiin.

Viittaan nimenomaan ruohonjuuritason yrittäjiin, niihin, jotka pyörittävät lounaskuppilaa teollisuusalueilla. Niihin, jotka ruokkivat joka arkipäivä tuottavaa mutta rahvasta kansanosaa.
Niihin, jotka omalla panoksellaan pitävät Suomea pystyssä.

Tällaiset pikkusormi-pystyssä-ravintolapäivät ovat suoranaista vittuilua ja keskisormen heiluttelua heille.
Yksikään kotikurmeékokki ei suurin surminkaan suostuisi keittelemään ihan tavan nakkisoppaa(*) raskaan paskaisen työn tekijöille, jotka elättävät veroillaan puukäpyläläiset haahuilijatkin.

Ne rahvaanruokalat ovat kaiken maailman sääntöjen kurimuksessa.
Ja tarkoitan sellaista pilkunnussimista, jossa ei ole mitään mieltä.
Jokainen, jonka elanto tulee ruoasta, tekee sen terveellä järjellä hygieenisesti.

Mutta hygieniavaatimukset eivät koske etnisiä eivätkä ravintolapäiväilijöitä.

Olen ollut hulppean työhistoriani aikana muun muassa rakennusmiesten soppatykillä ruokaa lautasille kauhomassa. Niin sanotuilla raksoilla on paremmat käytöstavat kuin puukäpyläläisillä multikultipissiksillä, joiden heidänkin kanssaan olen valitettavasti joutunut tekemisiin.
Respektiä raksoille.

(*) Olen tavannut kokkiammattilaisen, joka osasi laittaa ihanan lehtipihvin ja "vaahdottaa selleriä", vaan ei tiennyt, miten hernekeitto valmistetaan...  :roll:

Itse en osaa nähdä miten tuollainen tapahtuma voi olla jollekin märkä rätti naamaan enkä pysty närkästymään siitä, että hipsterit syövät samalla kojulla kanssani. Itsekin olen rekkakuski ja pidän läskisoosista ja hernekeitosta, mutta en näe esim. eksoottisten uusien makujen testailua pikkusormi-ylpeilynä.

Leso

Leso

Hienoa, Asta! Kun vaihdoit ääntäsi.

Mutta otapa selvää, että miten Valkosipuliyön ja ravintolapäivän järjestysvaatimukset poikkeavat toisistaan? Vai poikkeavatko?

Kun kyseessä on ravintolatapahtumista, joka pilkku tarkistetaan.
Kun kyse on  ihqusta ravintolapäivästä, pilkut unohdetaan.

Quote from: Helsingin kaupunki ohjeistaa ravintolapäiväläisiäRavintolapäivänä elintarvikkeiden tilapäinen myynti on sallittua ja toivottua kaupunkikuvan elävöittämistä.

Toiminnasta ei tarvitse tehdä ilmoitusta ympäristökeskukseen eikä ravintolapäivänä ravintolan pitäjiltä edellytetä hygieniaosaamistodistusta.

Toimijan tulisi olla yksityinen henkilö ja toiminnan vähäriskistä. Vähäriskisenä elintarvikkeiden valmistuksena voidaan pitää esimerkiksi leipomista ja voileipien tai kuumennettujen ruokien valmistusta. Käytettävien raaka-aineiden tulee olla tuoreita ja hyvälaatuisia. Erityisesti helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittelyssä on huomioitava oikeat säilytys- ja tarjoilulämpötilat.

On hyvä muistaa, että ravintolan pitäjällä on aina vastuu tarjoilemiensa elintarvikkeiden turvallisuudesta.

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran internetsivuilta löytyy lisätietoa pop-up-ravintoloista ja niitä koskevista elintarvikelain yleisisä hygieniavaatimuksista.

Ohjeita mm. myyntipaikkojen sijoitteluun löytyy rakennusviraston sivuilta.

Muistilistaksi: kylmä kylmänä, kuuma kuumana, kädet puhtaina ja jätteet lajitteluun.
Aurinkoista tapahtumaa!

Helsingin kaupunki ohjeistaa ravintolapäiväläisiä

Siis niinku wau!
"Muistilistaksi: kylmä kylmänä, kuuma kuumana, kädet puhtaina ja jätteet lajitteluun."
Kukapa ei tulisi tällaista ajatelleeksi!
Mutta kerrottakoon se nyt vielä erikseen kotikokeille.
Etenkin niille, joilla ei ole käsitystäkään siitä, että miten ne lohileivät pidetään helteessä kylmänä.
Ei, ei se kylmäkalle ole ratkaisu.

Vaan ei se mitään. Torikauppiailta vaaditaan muun muassa seuraavaa:

QuoteHelsingin kaupungin ympäristökeskus valvoo elintarvikkeiden turvallisuutta, hyvää terveydellistä laatua ja elintarvikemääräysten toteutumista.

Käytännössä elintarvikeviranomaiset valvovat elintarvikehuoneiston toimintaa koko elinkaaren ajan: perustamisesta toiminnan lopettamiseen.

Ympäristökeskus valvoo elintarvikkeita koskevan lainsäädännön noudattamista.

Valvonta kohdistuu riskiperusteisesti elintarvikkeiden valmistukseen, kuljetukseen, varastointiin, vientiin, tuontiin, myyntiin, tarjoiluun ja muuhun luovutukseen sekä markkinointiin.

Elintarvikevalvonnan tavoitteena on:

turvata elintarvikkeiden asianmukainen laatu ja turvallisuus kuluttajille
    suojata kuluttajia elintarvikkeista johtuvilta terveysvaaroilta ja taloudellisilta tappioilta
    varmistaa, että kuluttaja saa valintojaan varten riittävästi totuudenmukaista tietoa elintarvikkeista.

Hellsinki opastaa torikauppiaaksi

Jos joku vielä luuli, että torille saa mennä noin vaan myymään pellillisen (naurettava määrä, jonka voisi vähemmällä vaivalla jakaa naapureiden lapsille) herkkupullaa pikkurahan puutteessa, niin voi, oih ja auh.
Se on sitten yksi pulla ja sen myötä hygieniakortti sekä torimyyntilupa (torikortti).

Kovin on minun vaikea uskoa, että muualla Suomessa olisi Hellsinkiä helpompaa.

Mutku hei, meillä on RAVINTOLAPÄIVÄ!

AstaTTT

^ Kyllä tuon hygieniakortin voisi vaatia ravintolapäivään osallistuvilta. Enkä yhtään väheksy yrittäjien vaikeutta byrokratian pihdeissä keskellä lamaa. Yritän vain miettiä, mikä olisi kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu ja se kieltämisen tie on yleensä se helpoin, mutta asioiden edistämisen kannalta kuitenkin ehkä se hyödyttömin.

Jos täällä Oulussa järjestettäisiin ravintolapäivä, miettisin aidosti, millä eväillä minulla olisi mahdollisuus osallistua. Luultavasti realismi iskisi päin pläsiä ja toteaisin, että resurssit eivät riitä. Mutta jollakin toisella voisivat riittää, vaikka varsinainen yritysinvestointi olisikin vielä hamassa tulevaisuudessa.

Torimyynnistä on omaakin kokemusta, mutta korutarvikepuolelta, missä ei hygienia-asioista ole tarvinnut niin piitata. Ravintolatyöstäkin on kokemusta ihan viime vuosilta, mutta eipä siinäkään hygienia-asiat olleet ykkösiä ja ne olivat kautta linjan ihan työntekijöiden omalla moraalisella vastuulla. Mutta elämä on.

kaneh_bosm

Quote from: Leso on 19.08.2013, 13:55:58
kaneh_bosm.  :facepalm:
Miksi facepalm?
Saat ruoanlaiton kuulostamaan ydinfysiikalta. Itsekin suoritin hygieniapassin kun olin intissä keittäjänä, eikä sen läpäisyssä tai oikeaoppisessa ruoanlaitossa pitäisi olla kenellekään yli 7-vuotiaalle mitään ylivoimaista.

kaneh_bosm

Quote from: Asta Tuominen on 19.08.2013, 14:41:32
^ Kyllä tuon hygieniakortin voisi vaatia ravintolapäivään osallistuvilta. Enkä yhtään väheksy yrittäjien vaikeutta byrokratian pihdeissä keskellä lamaa. Yritän vain miettiä, mikä olisi kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu ja se kieltämisen tie on yleensä se helpoin, mutta asioiden edistämisen kannalta kuitenkin ehkä se hyödyttömin.

Jos täällä Oulussa järjestettäisiin ravintolapäivä, miettisin aidosti, millä eväillä minulla olisi mahdollisuus osallistua. Luultavasti realismi iskisi päin pläsiä ja toteaisin, että resurssit eivät riitä. Mutta jollakin toisella voisivat riittää, vaikka varsinainen yritysinvestointi olisikin vielä hamassa tulevaisuudessa.

Torimyynnistä on omaakin kokemusta, mutta korutarvikepuolelta, missä ei hygienia-asioista ole tarvinnut niin piitata. Ravintolatyöstäkin on kokemusta ihan viime vuosilta, mutta eipä siinäkään hygienia-asiat olleet ykkösiä ja ne olivat kautta linjan ihan työntekijöiden omalla moraalisella vastuulla. Mutta elämä on.

Oulussakin oli kolmisenkymmentä yhden päivän ravintolaa, ravintolapäivää vietetään siis muuallakin kuin Helsingissä.

Leso

Quote from: kaneh_bosm on 19.08.2013, 14:42:31
Quote from: Leso on 19.08.2013, 13:55:58
kaneh_bosm.  :facepalm:
Miksi facepalm?
Saat ruoanlaiton kuulostamaan ydinfysiikalta. Itsekin suoritin hygieniapassin kun olin intissä keittäjänä, eikä sen läpäisyssä tai oikeaoppisessa ruoanlaitossa pitäisi olla kenellekään yli 7-vuotiaalle mitään ylivoimaista.

Siksi  :facepalm:, kun et ollenkaan tainnut lukea viestiäni, et ainakaan ajatuksella.

Ei se mitään. Suurin osa populasta täälläkin ihquttaa ravintolapäivää.

En tiedä miten saisin kantani perille, kun ei taida kirjallinen ilmaisuni riittää.

Ravintolapäivä on kuin likainen märkä rätti päin naamaa kaikille oikeille ravintolayrittäjille.
Ravintolapäivänä amatöörit tekevät ihqusotkujaan ja myyvät niitä missä heitä itsiään huvittaa olosuhteissa, jotka kohtaavat ravintolapäiväilijöiden mukavuusfrekvenssin.

Heillä ei tartte olla hygieniapassia.
(Päinvastoin kuin jotkut, jotkut toiset, armeijaa käymättömät, joutuvat sen hankkimaan omin rahoin, elleivät saa sitä jonkun ihme mukatyöllistämiskurssin yhteydessä. Minä hankin omilla rahoillani maksamatta lainkaan "opiskelumateriaalista". Sen kyllä huomasi, etten maksanut; kysymykset eivät olleet ollenkaan kirjastosta saatavan materiaalin mukaisia, vaan yleissivistyksellä sen sain läpi. Moni muu ei saanut. Mulla oli oikein 34/36. Niissä kahdessa pieleen menneessä kysymyksessä olisi ollut aiheellista kyseenalaistaa kysymyksenasettelu.
Hygieniapassi ei ole ydinfysiikkaa, ei rakettitiedettä, eikä edes "kemiallista keittiötä".)

Kuten jo aikaisemmin koetin ilmaista, ravintolayrittäjillä viittaan siihen nimettömään joukkoon, joka ruokkii ravintolassa rahvasta, työtätekevää kansanosaa rahvaalla sapuskalla silloin, kun se rahvas, työtätekevä kansanosa vaatii kunnon evästä lounaaksi.
Olen myös kaiken maailman torimummojen puolella.
Oma mutsini maksoi torimummona minun ja veljeni lukio-opinnot, ihan vaan sivumennen sanoen. Lomat autettiin häntä, ei lomailtu.

Mikään Kurvin krapulapizzeria Sivuraide ei ole sellainen.
Ei myöskään minkään välimäen autonrengasmarinoitunut rafla.

Vaikka olenkin lahtari ja kauhukapitalisti, niin tässä asiassa olen tiukasti työläisen puolella.
Vituttaa tollanen ravintolapäivän kaltainen sirkus.

AstaTTT

Quote from: kaneh_bosm on 19.08.2013, 14:47:03
Oulussakin oli kolmisenkymmentä yhden päivän ravintolaa, ravintolapäivää vietetään siis muuallakin kuin Helsingissä.

Pakkoliitettynä ex-kiiminkiläisenä en ole näemmä vielä päässyt kiinni Oulun ympyröihin. Ensi vuonna sitten.  ;)

Leso

Kun nyt tuli mieleen, niin eikös ne ravintolapäiväfanaatikot vaatineet, että heidän ihqujen sörsseleidensä parhaat nyanssit tulee esille ja makuvivahteet erottuvat vain, jos se nautitaan tarkasti valitun viinin kanssa?

Ainakin viininmyynti on siis sallittava kanssa.

Ens kerran minäkin poppaan oman ravintolani.
Kurmeéruokani vaatii juomakseen taskulämmintä kossua.

Hygieniapassi on. Anniskelupassia ei tarvita.

Emo

Mitähän mieltä minä ketjun alkupuolella tästä aiheesta olin? Ei jaksa tarkistaa.

Tällä hetkellä vastustan ehdottomasti, eli kieltää pitää.
Jos ruokamyrkytystä pelätään 364 päivänä vuodessa, niin kyllä pitää pelätä myös 365. päivänäkin.

Muutoin voidaan pitää kerran vuodessa esim. ajokortiton päivä, jolloin kaikki saavat ajaa autoa. Tai ylinopeuspäivä, jolloin saa pudotella menemään minkä autosta irtoaa.

dothefake

Alan kannattajaksi, jos kaikki ravintolat ja kuppilat voivat tuona päivänä myydä ilman veroja ja muita maksuja. Silloin voisivat köyhemmätkin syödä kirkkaassa salissa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Iloveallpeople

Ihan yhteiskunnan kannalta pitäisi tällainen päivä kieltää. Miten voidaan perustella kaikki hygieniamääräykset sun muut, jos yhtenä päivänä niiden ei tarvitsekaan päteä? Jos kaikki ravintola-alan määräykset ovat tarpeellisia muina päivinä, niin ei niiden tarpeellisuus voi hävitä yhtenä päivänä.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Leso

Quote from: dothefake on 19.08.2013, 16:14:57
Alan kannattajaksi, jos kaikki ravintolat ja kuppilat voivat tuona päivänä myydä ilman veroja ja muita maksuja. Silloin voisivat köyhemmätkin syödä kirkkaassa salissa.

Samaa mieltä, jos tuona päivänä myös Netsi (os. Luottokunta) luopuu kymmenyksistään.

Niin, ne on ne ravintolapäivän kaupat muuten käteiskauppaa.
Eikä ne kirjaudu edes kassakoneeseen. Eikä niitä tilitetä.

Mitä tällä ravintolapäivällä on siis merkitystä? Mitä sillä haetaan?

Mukavaa yhteisöllisyyttä, juu, sano.

Quote from: Iloveallpeople on 19.08.2013, 16:18:47
Ihan yhteiskunnan kannalta pitäisi tällainen päivä kieltää. Miten voidaan perustella kaikki hygieniamääräykset sun muut, jos yhtenä päivänä niiden ei tarvitsekaan päteä? Jos kaikki ravintola-alan määräykset ovat tarpeellisia muina päivinä, niin ei niiden tarpeellisuus voi hävitä yhtenä päivänä.

Jumalauta! Miksei vois olla ravintolapäivä joka päivä?!
Miksei?

Leso

Quote from: Leso on 19.08.2013, 16:20:48
Jumalauta! Miksei vois olla ravintolapäivä joka päivä?!
Miksei?

Älkää pidättäkö hengitystänne enää, nuppuset; vastaan itse itselleni.

Siksi, koska olisi moraalisesti väärin, että joku aikuinen, lapsesta puhumattakaan, kuolisi johonkin jonkin pöpön aiheuttamaan ruokamyrkytykseen.

Syyllinen voidaan nykysysteemillä jäljittää, tai ainakin voidaan väittää syyllisen löytyneen.

Katukuppila poppaa esiin ja poppaa pois. Helppoa kuin heinänteko Kalmalle.

Jaska Pankkaaja

Kannatetaan ravintolapäivääkin! Vinkki niille jotka pelkäävät sairastuvansa ravintolápäiväruoasta: ÄLKÄÄ MENKÖ SYÖMÄÄN NIIHIN!! Ajatelkaa montako kertaaa minä tai joku mun kaveri on tehnyt ruokaa muille eikä olla veroja maksettu, käyty eviran määräämää pakkokurssia eikä ole edes rosterisia kulmia keittiössä. Ilmankos on ollut kivampaa kuin ravintoloissa kun ei tippaiita ole ollut paukkuja mittaamassa ja ruokakin on ollut hyvää.

Vielä kerran kertauksena : suomi on kateellisten kommunistien, sosiaaliämmien ja kieltolakiretardien maa. Näitä te palvotte, nämä te äänestätte valtaan. En koe kuuluvani enää henkisellä tasolla suomalian turaaniseen rotuun :)

Ravintolat voisivat pitää ovet auki vaikka 24/7 jos yrittäjä niin haluaa, hygieniaan kohtuullinen ja valvottava taso nykyisen nillityksen sijaan, ravintoloille pitäisi myydä selvästi nykyistä halvemmalla alkoholia jolloin ehkä se alan haramauskin vähenisi ja ihmisten sosiaalisuus lisääntyisi. näin

Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Lalli IsoTalo

Quote from: dothefake on 19.08.2013, 16:14:57

Kansallinen "ostaja varokoon" -päivä: luvattomat liikkeenharjoittajat saavat toimia luvattomasti, ja luvalliset verottomasti. Ei takuuta, ei myyjän vastuuta, ei palautusoikeutta, ei veroja.

Ostaja varokoon.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

kaneh_bosm

Quote from: Jaska Pankkaaja on 19.08.2013, 16:30:39

Vielä kerran kertauksena : suomi on kateellisten kommunistien, sosiaaliämmien ja kieltolakiretardien maa. Näitä te palvotte, nämä te äänestätte valtaan. En koe kuuluvani enää henkisellä tasolla suomalian turaaniseen rotuun :)

Erittäin hyvin sanottu.

Porilainen munalla

Tunnen hyvin pari ravintola-alan duunaria jotka taloushallintavaikeuksiensa vuoksi ovat henkilökohtaisen konkurssin partaalla.
Aina ravintolapäivänä nämä hehkuvat onnesta kun saavat/osaavat/voivat perustaa kohtuullisen hyvin toimivan ravintolapisteen jonka tuoton saa iskeä pimeästi taskuun. Tuottoa on tullut tonnista melkein kolmeen tonniin/piste/kerta.

Tiedän montakin tapausta, joissa uuden ravintolan avaamisen kynnyksellä avaamispäivää on siirrretty koska henkilökunnan käsienpesupiste on ollut metrin liian kaukana tms.
Ei ole auttanut vaikka yritys/yrittäjä on rukoillut ja luvannut vaikka mitä jos vesipisteen siirtoa voisi siirtää viikolla tai kahdella.
Ei auta, pulinat pois, ravintola ei saa lupaa ennen kuin piste on oikealla kohdalla.

Kuten aiemmin todettiin, on tällainen ravintolapäivä, näennäisestä hauskuudestaan huolimatta, kuin märkä rätti kasvoille määräysten kanssa painiville oikeille ravintoloille.

Tiesittekö että virallisesti toimivan ravintolan tulee ilmoittaa myös ruokamyyntinsä, joten isoveli valvoo sitäkin asiaa?
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Porilainen munalla

Kannatetaan ravintolapäivääkin! Vinkki niille jotka pelkäävät sairastuvansa ravintolápäiväruoasta: ÄLKÄÄ MENKÖ SYÖMÄÄN NIIHIN!! Ajatelkaa montako kertaaa minä tai joku mun kaveri on tehnyt ruokaa muille eikä olla veroja maksettu, käyty eviran määräämää pakkokurssia eikä ole edes rosterisia kulmia keittiössä. Ilmankos on ollut kivampaa kuin ravintoloissa kun ei tippaiita ole ollut paukkuja mittaamassa ja ruokakin on ollut hyvää.

Ravintolat voisivat pitää ovet auki vaikka 24/7 jos yrittäjä niin haluaa, hygieniaan kohtuullinen ja valvottava taso nykyisen nillityksen sijaan, ravintoloille pitäisi myydä selvästi nykyistä halvemmalla alkoholia jolloin ehkä se alan haramauskin vähenisi ja ihmisten sosiaalisuus lisääntyisi. näin

Jaskan Pankkaajalla on väärä tulokulma asiaan. Suomi on kateellisten kieltolakiretardien maa, mutta luterilaisen kasvatuksen ansiosta myös hyvin oikeudenmukainen maa. Suomalainen inhoaa epäreiluutta.
Koska Suomi siis on kieltolakiretardien hallussa, ei ole reilua että joillekin annetaan mahdollisuus, näennäisestä hauskuudesta huolimatta, kiertää kieltolakiretardien tekemiä lakeja. Pitäisi pyrkiä vaikuttamaan kieltolakiretardien työhön eikä kusta niitä silmään jotka kieltolakiretardien lakeja noudattavat.
Mitä seuraavaksi, joukkokuljetusliikenne päivä jolloin jokainen voi ajaa taksia, bussia tms. millä tahansa katsastamattomalla kotterolla ilman ajokorttia ja tietenkin pimeesti, veroja maksamatta, vai?
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Emo

Quote from: kaneh_bosm on 19.08.2013, 16:35:52

Erittäin hyvin sanottu.

Kuvitteleeko joku nuija, että ravintolapäivä on vastaisku kommunismille, sosiaaliämmille ja kieltolakiretardeille?

Pitää olla melko retardi itsekin jos ei suoraa v*ttuilua tunnista kun sen näkee! Miten siis perustellaan elintarvikealan pikkutarkat lakisääteiset vaatimukset muulloin, jos yhtenä päivänä vuodessa kuka tahansa persettään raapiva sontakynsi saa ilman mitään kriteereitä myydä ruokaa toisille?
Vai ettekö te ikinä ajattele asioita loppuun asti kommarivihassanne?

Ei ravintolapäivä ole vapautta, se on kyykytystä, ilkkumista ja mokutusta.

Jaska Pankkaaja

Quote from: Emo on 19.08.2013, 16:45:31
Quote from: kaneh_bosm on 19.08.2013, 16:35:52

Erittäin hyvin sanottu.

Kuvitteleeko joku nuija, että ravintolapäivä on vastaisku kommunismille, sosiaaliämmille ja kieltolakiretardeille?

Pitää olla melko retardi itsekin jos ei suoraa v*ttuilua tunnista kun sen näkee! Miten siis perustellaan elintarvikealan pikkutarkat lakisääteiset vaatimukset muulloin, jos yhtenä päivänä vuodessa kuka tahansa persettään raapiva sontakynsi saa ilman mitään kriteereitä myydä ruokaa toisille?
Vai ettekö te ikinä ajattele asioita loppuun asti kommarivihassanne?

Ei ravintolapäivä ole vapautta, se on kyykytystä, ilkkumista ja mokutusta.

öö miksi ne pitäisi perustella? Lehmänmaitoon leivottujen pullien myynnin siirtäminen ulos on parasta mihin virkaloinen pystyy. Ihan vaan iso luuta lakaisemaan, säännöt minimiin ja jos ruokamyrkyttää ihmisiä niin sitten siitä sanktiot mutta veroelätit ulos vaan.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Jaska Pankkaaja

Quote from: Porilainen munalla on 19.08.2013, 16:37:03
...

Tiedän montakin tapausta, joissa uuden ravintolan avaamisen kynnyksellä avaamispäivää on siirrretty koska henkilökunnan käsienpesupiste on ollut metrin liian kaukana tms.
Ei ole auttanut vaikka yritys/yrittäjä on rukoillut ja luvannut vaikka mitä jos vesipisteen siirtoa voisi siirtää viikolla tai kahdella.
Ei auta, pulinat pois, ravintola ei saa lupaa ennen kuin piste on oikealla kohdalla.
...

Juuri tämän vuoksi kannatankin systeemin täysremppaa.

QuoteKuten aiemmin todettiin, on tällainen ravintolapäivä, näennäisestä hauskuudestaan huolimatta, kuin märkä rätti kasvoille määräysten kanssa painiville oikeille ravintoloille.

Tiesittekö että virallisesti toimivan ravintolan tulee ilmoittaa myös ruokamyyntinsä, joten isoveli valvoo sitäkin asiaa?

En kyllä keksi että miksi? Ehkä tämä herättioisi hieman viranomaisuskoisia suomalialaisia..

No kuinka moni teistä matkailee lähinnä  maissa missä viranomaiset yrittävät kaikin keinon häiritä ravintolayrittämistä ja jossa tippaiitat mittaavat paukkuja?

Emmää ainakaan.

Emo

Ainoastaan se olisi vastaisku jollekin, jos ihmiset alkaisivat myydä ruokaa ravintolapäivätyyppisesti ihan silloin milloin heitä itseään huvittaa, useampinakin päivinä vuodessa tai vaikka joka päivä.
Mutta joku Ravintolapäivä on pelleilyä.

Möhömaha

Liian monilla suomalaisilla on halu aikaansaada demarihelvetti, kyttäämisyhteiskunta, jossa kaikki mikä ei ole pakollista, on kiellettyä.
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk