News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Pitäisikö Ravintolapäivä kieltää?

Started by hoxpox, 03.02.2012, 21:24:18

Previous topic - Next topic

Pitäisikö Ravintolapäivä kieltää?

kyllä
107 (32.3%)
ei
188 (56.8%)
en tiedä
36 (10.9%)

Total Members Voted: 331

Farrow

Quote from: JoKaGO on 05.02.2012, 20:29:40
Quote from: Farrow on 05.02.2012, 19:17:43
Moniko on käynyt kavereilla/tuttavilla/sukulaisilla syömässä? Vaaditteko korvausta jos saatte ruokamyrkytyksen?
Montako sellaista uutista olette nähneet, joissa on kerrottu jonkun saaneen vatsahalvauksen tai oksennustaudin syötyään Ravintolapäivän pöperöitä?

En tiedä, oliko tuo piikki minua kohtaan, mutta ei osunut.
Minä en ole kietojen kannalla, en alkuunkaan! Mutta ihan vain noin kaikille heitän, miksi niitä verovaroja kerätään. Ja miksi valvotaan. On helvetin paljon halvempaa pitää tiukka valvonta elintarvikehygienissa kuin hoitaa ruokaperäisiä sairauksia.
Niinkuin Einokin, minä sallin kyllä tällaisen tempauksen vaikka kerran kuussa, mutta itse tuskin koskaan kokeilen. Vaikkakaan en kieltäydy tuttavien päivälliskutsuista ja kutsun itse tuttavia päivälliselle, ilma
n kravattipakkoa tai illalliskorttia ;)
Ei ollu piikki sua kohtaan, kun en edes lukenut mitään viestejäsi tässä ketjussa. :)
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

SteveBerman

Tällai ravintoloitsijana kyllä mua vituttaa hieman Ravintolapäivä-meininki nimenomaan tuon kannalta, miten päivänajan vapautetaan harrastajat kaikista velvotteista. Ei omavalvontaa, ei elintarvikeilmoituksia, ei elintarvikeviranomaistarkastuksia, ei näistä kaikista perittäviä maksuja, tuskin Gramex ja Teostokaan on vielä hoksanneet laskuttaa näitä ravintolanpitäjiä mahdollisesta taustamusiikista. Onhan tuo mukavaa puuhailua ja edistää varmasti ruokakulttuurista nautintoa tuttujen ja naapureiden käydessä syömässä, mutta silti. Ensimmäisillä päivillä läträttiin huoletta myös alkoholinkin kanssa, tähän on sentään nyt puututtu.

sivullinen.

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 04.02.2012, 16:26:30
Onko muuten kukaan ehdottanut päivää, jolloin Suomeen voisi päästä kuka tahansa ilman rahaa ja asianmukaisia matkustusasiakirjoja? Tai päivää, jolloin voisi perustaa tulonhankkimispisteen kadulle ja istuttaa siihen lapsensakin työskentelemään? Tai päivää, jolloin voisi leiriytyä ihan minne tahansa?

Lapsityövoimapäivää kannata, kuten kaikkia muitakin "teemapäiviä". Kun minä olin koulussa, oli vuosittain taksvärkkipäivä. Silloin lapset joutuivat tekemään töitä. Hui kauheeta. Sittemmin olen näistä taksvärkkipäivä traumoista toipunut. Onneksi nykyään ei ole lapsityövoiman käyttö sallittua. Oho. Espoossa on vielä 2010 ollut sellainen! * Super kauheeta. Missä on lapsiasiain valtuutettu? Missä on homman valitussiipi? Missä on Jumala?

Taksvärkkipäivä on hyvänmielen hyväntekeväisyyttä

Päivän hyvä työ tulee tehtyä useimmissa espoolaisissa kouluissa taksvärkkipäivänä. Taksvärkki-nimitys tuleekin juuri ruotsinkielen sanoista "dags verk" eli päivän työ.

[...]

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Taksv%C3%A4rkkip%C3%A4iv%C3%A4+on+hyv%C3%A4nmielen+hyv%C3%A4ntekev%C3%A4isyytt%C3%A4/1135252816930

Hesari sentään osaa muuntaa joka uutisen propagandaksi - taattu laatu. Taksvärkki-nimitys tulee taksvärkistä jota ennen muinoin tehtiin maanomistajille maaverona. Onhan se nimi varmasti ruotsinkielestä peräisin, mutta niin on nimi Espookin. Pyritään vaan saamaan aikaan mielikuva että tämä kouluissa oleva tapa on joku juhlaperinne kuten joulu tai juhannus. Hyi Hesari.

Lopuksi laulusuositus:

Vapauden kaiho - Hiski Salomaa
http://www.youtube.com/watch?v=6Ix1Vc-rRAU
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Farrow

Täällä kun on ehdotettu näitä Ravintolapäivä-tyyppisiä muiden alojen päiviä, esim. taksipäivää (kuka tahansa saa kuskata muita ihmisiä paikasta toiseen), parturipäivää (kuka tahansa voi myydä parturin palveluksia katukojuissa tms), popup-bordellipäivää jne. jne. niin mun mielestä jos jotain kiinnostusta tuollaisiin on, niin senkun vaan kansalaisliikettä pystyyn ja järjestämään. Siinähän sitä sitten näkee, että millaisen suosion ja kiinnostuksen pystyy herättämään, mitä viranomaiset ovat mieltä, millainen on yleinen suhtautuminen asiaan, onko tapahtumasta ilmiöksi kuten Ravintolapäivästä, vai kuihtuuko kokoon kiinnostuksen puutteesta, tai sen takia että viranomaiset eivät hyväksy tms.

Ei ole mitään virallista "tahoa" joka Ravintolapäivän tyyppisiä tapahtumia laittaisi alulle, vaan kyllä ne lähtee ihan ihmisten omista ideoista, aloitteellisuudesta ja tarmokkuudesta.

Uskoisin että olisi hyvin hyvin vaikeaa saada toteutettua nyt joku vastaava tapahtuma kuin Ravintolapäivä. Mutta voivathan halukkaat kokeilla, täysin vapaasti.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

sivullinen.

Täällä kun ehdotettu tämän Ravintolapäivän kieltämistä niin mun mielestä jos jotain kiinnostusta on niin vaatikaa ihmeessä myös muiden Ravintolapäivä-tyyppisten päivien kieltämistä. Kalamarkkinat kieltoon, autoilijoiden pöristelypäivät kieltoon, moottoripyörä messut kieltoon, linnan itsenäisyyspäivänjuhla kieltoon ja lämpimät kesäpäivät kaikki kieltoon. Senkun vaan kansalaisliikettä pystyyn ja kieltämään. Kyllä se on mukavaa kun Suomessa ei enää kukaan tee mitään.

Ei ole mitään virallista "tahoa" joka Ravintolapäivän tyyppisiä tapahtumia on kieltämässä, vaan kyllä ne kiellot lähtee ihan ihmisten omasta kaunasta, aloitteellisuudesta ja kateudesta.

Uskoisin että olisi hyvin hyvin vaikea saada kielletyksi Ravintolapäivää tai muuta vastaavaa tapahtumaa. Mutta voivathan hakukkaat kokeilla, täysin vapaasti.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Marius

( Sivullinen: )

Dags verk, taksvärkki. Päivän työ.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

dothefake

Kaasuta kulkuetta-päiväähän kokeiltiin joidenkin taholta, mutta se ei saanut hyväksyntää, vaikka olikin laitonta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

sivullinen.

offtopic

Quote from: Marius on 07.02.2012, 00:30:22
Dags verk, taksvärkki. Päivän työ.

Ymmärsin erittäin hyvin tuon. Kritiikkini kohdistui siihen että se epäoleellisena tekijä nostettiin esiin. Samoin voitaisiin perustella ettei Kreikkaa voi erottaa eurosta, koska europe alunperin kreikankielinen sana. Tuskin kiellät etteikö näin olisi: europe on alunperin kreikankielinen sana. Sen pohjalta luotu päätelmä on kuitenkin propagandistinen. Helsingin Sanomat - vapaan maan, riippumattomana viestimenä - onneksemme ei sellaiseen sorru.

B52

Huomenna taas, menua riittää ja käteinen vaihtaa omistajaa:

Fat Tonylla on grillit kuumana koffarin puistossa koko päivän
Aidolla grillausmeiningillä!
Sateen varalta on teltta käytössä
Ribs Testeri:
1 kpl aidot ja alkuperäiset Fat Tony's BBQ ribsit
5€/kpl (300 hengelle)
Ribs Menu:
Aidot ja alkuperäiset Fat Tony's BBQ ribsit + juoma
8€/menu (300 hengelle)
Kobe Menu:
?? Wagyu/Kobe härän entrecoté pihvi + grillattua luomu parsaa + juoma
40€/menu (vain 30 ensimmäiselle)
Maksuvälineenä käy vain käteinen
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

dothefake

-Tytti Tuppurainen

Eino P. Keravalta

Minä otan mieluummin vaikka Mehmetin grillistä makkaraperunat ketsupilla ja colalla kuin suostun syömään jotain laittomia, pääasiassa vihervasemmistolaisten kyhäämiä omatekoisia annoksia, joita he punkkua juotuaan väsäävät kuvitellen olevansa suurikin lahja keittiötaiteelle.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kaptah

Quote from: Eino P. Keravalta on 18.05.2012, 23:41:21
Minä otan mieluummin vaikka Mehmetin grillistä makkaraperunat ketsupilla ja colalla kuin suostun syömään jotain laittomia, pääasiassa vihervasemmistolaisten kyhäämiä omatekoisia annoksia, joita he punkkua juotuaan väsäävät kuvitellen olevansa suurikin lahja keittiötaiteelle.

On se hyvä että sinulla on se valinnan mahdollisuus. Sallinet sen meille muillekin.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

dothefake

-Tytti Tuppurainen

KTM

Ravintolapäivässä eniten mietityttää mikä on vastuukysymys jos joku sairastuu?

Yrittäjillähän pitää olla vastuuvakuutus, mutta ravintolapäivän "yrityksillä" ei varmasti ole, kuka korvaa?

Tosin ei varmasti ole suurimmalla osalla tori ja markkinamyyjistäkään.

Jossain USAssa tälläinen päivä ei varmaan olisi edes mahdollinen, koska myyjä voisi joutua miljoonakorvauksiin.

Sputnik

Quote from: B52 on 18.05.2012, 22:59:03
Huomenna taas, menua riittää ja käteinen vaihtaa omistajaa:

Fat Tonylla on grillit kuumana koffarin puistossa koko päivän
Aidolla grillausmeiningillä!
Sateen varalta on teltta käytössä
Ribs Testeri:
1 kpl aidot ja alkuperäiset Fat Tony's BBQ ribsit
5€/kpl (300 hengelle)
Ribs Menu:
Aidot ja alkuperäiset Fat Tony's BBQ ribsit + juoma
8€/menu (300 hengelle)
Kobe Menu:
?? Wagyu/Kobe härän entrecoté pihvi + grillattua luomu parsaa + juoma
40€/menu (vain 30 ensimmäiselle)
Maksuvälineenä käy vain käteinen

Ai perskeles! Jo on Fat Tonylla aika eväät.

SteveBerman

Tarkoittaako nuo epämääräiset kysymysmerkit tuossa, etti annoksessa olekaan välttämättä tuota laatulihaa?

Eino P. Keravalta

QuoteOn se hyvä että sinulla on se valinnan mahdollisuus. Sallinet sen meille muillekin.

Varsin mieluusti.

Ja muistakaa myös kapinoida Suomen hullua alkoholilainsäädäntöä vastaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

l'uomo normale

Olihan niitä pikku standeja ympäri kaupunkia. Mutta ainakaan mitään maito- / rahka- / kermavaahtoherkkuja en ottaisi ellei kylmäketju ole kunnossa. En nyt edes löysän vatsan saamisella viitsi riskeerata. Jotkut yhdistysten myyjäiset ja sisätiloissa tapahtuvan pikkupurtavan tarjoiluun uskallan luottaa, mutta nyt standeja oli ympari kauppakeskuksia ja puistoja.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Farrow

Quote from: KTM on 19.05.2012, 00:34:43
Ravintolapäivässä eniten mietityttää mikä on vastuukysymys jos joku sairastuu?
Mikä on vastuukysymys jos olet naapurin luona kaffella ja sairastut?
Uskoisin että sama pätee Ravintolapäiväänkin.
Itse en tänä vuonna osallistunut, kun oli sen verran paljon omia kokkailuja odottamassa syöjäänsä...

Olis muuten ollut somalialaistakin ruokaa tarjolla:
https://www.facebook.com/events/205146899605202/
http://sarjakuvakeskus.fi/etusivu/ajankohtaista/187

QuoteRavintolapäivänä 19.5. Sarjakuvakeskus luovuttaa tilansa somalialaisen ruokaravintolan käyttöön. Somali Bistrossa on tarjolla aitoa somalialaista kotiruokaa ja juurevia makuja niin liha- kuin kasvisvaihtoehtoina. Tunnelmaa luovat somalialaiset ikivihreät sävelmät.

Ravintolapäivän ideana on, että kuka tahansa voi perustaa kahvilan tai ravintolan yhdeksi päiväksi. Ensimmäisen kerran tapahtuma järjestettiin viime vuoden toukokuussa, ja nyt vuoden täyttävä tapahtuma on järjestyksessään jo viides.

Somali Bistro avoinna klo 14–18, Hämeentie 150. Tervetuloa!

Kyseistä Somali Bistroa pyöritti Warda Ahmed.

Alkuasukas

Perjantaisin voisi olla Taksipäivä, ja kaikki halukkaat voisivat leikkiä taksia.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

kekkeruusi

Lauantaisin sitten alkopäivä, jolloin jokainen saisi toimia lestinheittäjänä.

Farrow

Quote from: Alkuasukas on 19.05.2012, 22:02:20
Perjantaisin voisi olla Taksipäivä, ja kaikki halukkaat voisivat leikkiä taksia.
Taksipäivä on joka päivä:
http://kimppa.net
http://www.kyydit.net
https://www.facebook.com/groups/21203240448

Kimppakyydillä olen päässyt mm. Helsingistä 5 eurolla Kuopioon.

Alkuasukas

Quote from: kekkeruusi on 19.05.2012, 22:07:56
Joo. Ja sunnuntaisin.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

kekkeruusi

Quote from: Farrow on 19.05.2012, 22:08:17

Ei tuo nyt ole lainkaan sama asia kuin taksina toimiminen päivän ajan.

Farrow

Quote from: kekkeruusi on 19.05.2012, 22:17:20

Ei lainkaan? Eikö yhtään? :D No ei toki täysin sama asia, mutta kuitenkin: ihmisten liikuttamista paikasta toiseen maksua vastaan.

KTM

Quote from: kekkeruusi on 19.05.2012, 22:07:56

No onneksi sentään joka päivä on muusikkopäivä, eli jokainen joka kuvittelee osaavansa soittaa voi jossain leikkiä muusikkoa. Välillä tosin katumuusikot, varsinkin ulkomaalaiset ärsyttää.

kapakoissa on usein tanssijapäivä ja karaokessa laulajapäivä.

Tien päällä myös välillä tuntuu että joka ikinen päivä on suomessa rallikuskipäivä.

kekkeruusi

Quote from: Farrow on 19.05.2012, 22:28:38
Quote from: kekkeruusi on 19.05.2012, 22:17:20

Ei lainkaan? Eikö yhtään? :D
Ei. Noissa kimppakyydeissa tuskin paljoa voitolle pääsee, niin kuin esimerkkisi vitosella Hesasta Kuopioon osoittaa. Ymmärrettävästä syystä et mennyt tuota reissua taksilla.

Quote from: Farrow on 19.05.2012, 22:28:38
No ei toki täysin sama asia, mutta kuitenkin: ihmisten liikuttamista paikasta toiseen maksua vastaan.
Paljonko kyydin tarjoaja sai voittoa kyydistään Kuopioon? Siis bensojen lisäksi? Entäs oliko se kyyditsijä jo muutenkin menossa sinne, vai heittikö vain teidät sinne ja palasi takaisin Hesaan? Niinpä niin, ei ole kyse samasta alkuunkaan.

Farrow

^Vitosella Kuopioon oli poikkeuksellisen hyvä diili, eikä kyllä ole toistunut.

Niin, ei noissa varmaan voittoa ole (juurikaan) tarve tehdä, vaikka toki sellaiseenkin on tullut törmättyä että henkilö on ihan vain kuskannut ihmisiä kaupungista toiseen vaikka ei olisi itse samaan suuntaan menossakaan. Eli ihan järjestelmällistä toimintaa, eikä mitään vitosen diilejä. Samoin esim. Venäjän ja Suomen välillä monet reissaa, parillakympillä pääsee.

Ravintolapäivässäkään se rahan tahkoaminen tai voiton tekeminen ei ole tuntunut olevan pääasiallinen tarkoitus, ainakaan sen perusteella mitä olen itse havainnoinut.

Kaipa jos joku taksipäivä olisi koettu hyväksi ja toteuttamiskelpoiseksi ideaksi, niin siihen varmasti löytyisi innokkaita ihmisiä toteuttamaan ja markkinoimaan. Mut hiukan hiljasta on ollu.. :)

kekkeruusi

Quote from: Farrow on 19.05.2012, 23:07:13
^Vitosella Kuopioon oli poikkeuksellisen hyvä diili, eikä kyllä ole toistunut.

Niin, ei noissa varmaan voittoa ole (juurikaan) tarve tehdä, vaikka toki sellaiseenkin on tullut törmättyä että henkilö on ihan vain kuskannut ihmisiä kaupungista toiseen vaikka ei olisi itse samaan suuntaan menossakaan. Eli ihan järjestelmällistä toimintaa, eikä mitään vitosen diilejä. Samoin esim. Venäjän ja Suomen välillä monet reissaa, parillakympillä pääsee.
Olennaista oli se, että tuo ei ole normaaliin taksitoimintaan verrattavissa, eli saman kunnan/kaupungin sisällä täysi työpäivä kyytejä vieden edes takaisin rahaa vastaan.

Ravintolapäivässäkään se rahan tahkoaminen tai voiton tekeminen ei ole tuntunut olevan pääasiallinen tarkoitus, ainakaan sen perusteella mitä olen itse havainnoinut.
Eipä noita ilmaiseksikaan järjestetä. Nimi ravintolapäivä kertoo olennaisen, se ei ole "ilmaista ruokaa jaossa"-päivä

Kaipa jos joku taksipäivä olisi koettu hyväksi ja toteuttamiskelpoiseksi ideaksi, niin siihen varmasti löytyisi innokkaita ihmisiä toteuttamaan ja markkinoimaan. Mut hiukan hiljasta on ollu.. :)
Johtuu varmasti niistä syistä, että ilman lupaa taksina toimiminen on laitointa ja lisäksi taksitoimi on apteekkitoimen ohella varmaan kaikkein "monopolisoituinein" ala. Eli niitä lupia ei saa herkästi edes ammattitoimeen jos ei ole suhteet kunnossa.

Farrow

^Voisi ehkä ajatella, että siinä vaiheessa kun/jos Ravintolapäivä kaupallistuu ja mukaan tulee yhä enemmän ns. puoliammattimaisesti tai jopa ammattimaisesti toimivia tahoja, niin siinä mätänee sitten sekin idea. Todennäköisesti noin tulee käymään jossain vaiheessa. Mutta vielä ainakin päätarkoituksena on ollut rahanteon sijaan mun nähdäkseni kokeilunhalu, yhteisöllisyys, osallistuminen omanlaiseensa kaupunkikulttuuriin ja ilmiöön joka on levinnyt Suomesta jo ulkomaillekin. Hyvä Suomi!

Ilman pähkähulluja ideoita jäisimme paitsi monesta hyvästä asiasta, esim. vihaisista linnuista, ravintolapäivistä sun muista.