News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

Ari-Lee

Kotieläimen/lemmikinpitokortti tosiaankin.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Fiftari

Sisävesi ja merenkulkukortti sitten erikseen. Ja luokitukset normaalisti niin kuin autoissa soutuveneestä lähtien, jos soutuveneeseen haluaa sähkömoottorin niin pitää olla kortissa kirjaimia. Lisäksi veneeseen se toinen vaihe jossa simuloidaan myrskyisää sisävettä tai merta josta pitää selviytyä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Tabula Rasa

Quote from: ämpee on 03.08.2013, 15:45:14
Quote from: OTU on 03.08.2013, 15:37:46
Ajokortti->mopokortti->veneilykortti->pyöräilykortti->kävelykortti->pimeässä kävelykortti->koirantalutuskortti->lapsen liikenteessä kävelykortti...

Ja rahhoo tulloo, ja kyykytystä piisaa.

Marjastus-/sienestyskortti, meinaan loppuu se metsiin eksyminen !1!!

Nukkumiskortti(sänkyynhän tunnetusti kuolee suuri väkimäärä vuosittain) hengityskortti(kaikki ymmärtänevät vaarat) ikääntymiskortti(uusittava vuosittain) ja vaikkapa hampaiden harjauskortti.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Maailmanmies

Quote from: EL SID on 03.08.2013, 11:29:19
Suomen holhous ja kansalaisten terrorisointivirasto trafille ei riittänyt mopo ja auto-korttien hinnan nostamisen mahdottomaksi osalla kansaa, vaan se etsii uusia holhouskohteita. Nyt kohteena ovat tavalliset veneilijät:

---

Turvallisuus toimii, koska kun veneilijöiden määrä laskee, vähenevät myös vaaratilanteet. Paitsi tyypillistä valtion kolhoosien kommunistista ajettelua, myös tavanomaista byrokraattien toimintaa, joka johtaa lisää byrokratiaan ja tulee yhä kalliimmaksi. Arvatkaapa, mikä laitos käsittelee nämä venekortit, ja joka joutuu palkkaamaan siihen lisää työvoimaa? no tietenkin Trafi!

Trafi on yksi syöpä. Sen organisaation tavoitteena on pitkällä tähtäimellä panna meidät juniin ja busseihin nostamalla ajokorttivaatimukset pilviin jossa se on jo onnistunutkin.

Turvallisuuden nimissä maksuja nostetaan, korttimääräyksiä lisätään.  Muistakaa, että jos jotain perustellaan turvallisuudella, niin silloin pitää todellakin valpastua.

Peltipaita

Tällaiset virkamiesten ulostulot ovat mitä mainioin tilaisuus tehdä politiikkaa. Siis kansanedustajat, profiloitukaa. Astukaa julkisuuteen ja naurakaa ääneen näille ehdotuksille. Tai tokihan näitä ideoita voi myös puolustaa vakavalla naamalla. Ihan kuinka vain, mutta tehkää jotain, muutoin tämäkin hullu esitys on pian toteutettu ilman että asiasta on kunnolla edes keskusteltu.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Toadie

Tarkoituksenahan on luoda uusi rikollisuuden kasvuala: kortitta seilaaminen. Valistusta, valvontaa ja kontrollia lisää kun rikollisuus taas karkaa käsistä.

Muilla foorumeilla on jo spekuloitu mistä yhteiskunnan hajoaminen alkaa. Minusta se alkaa siitä kun typeriä lakeja ei enää ole varaa ja halua noudattaa. Kortitta ja katsastuksetta ajo löpöä tankissa €500 autolla varattoman paperit taskussa on tulevaisuuden kuva. Sitten alkaa oman käden oikeus kun yövartija vain nukkuu tai runkkaa netissä, vaikka pitäisi seistä muurilla. Joku kortitta veneily muuttuu kansanhuviksi. Maajussi tai mökkeilijä tai työtön kalamies ei viitsi maksaa vittuiluluontoista korttimaksua. Kyttä vie veneen. Kyttien veneille rakennettuun sakkohäkkiin murtaudutaan. Vartiointia hoitava yksityinen firma ei saa ketään töihin tällaisiin paikkoihin ilman tuliasetta. Tottelemattomuus ja niskurointi leviävät, julkiseen omaisuteen kohdistuva ilkivalta yleistyy. Monetko rengaskerrat poliisilaitoksella on varaa hankkia vuodessa? Oikeuteen ei tulla, haasteisiin ei vastata. Sakkoja ei makseta. Puolella kansasta kohta haku päällä. Poissaolevana tuomittujen hakeminen kotoa muuttuu vaaralliseksi. Omaisuuden takavarikkoja vastustetaan väkivaltaisesti. Ulosottomiehen ammatti ei houkuta, perinnät jäävät perimättä. Poliisia ei soiteta, tehdään itse mitä pitää tehdä.

Tätä valtio halusi, tätä sai.
Kiitos ja kuulemiin.

ekto

Melko aktiivisesti viimeiset 10 vuotta purjehtineena, en ole nähnyt tai kuullut väistämisvelvollisuusongelmasta. Purjehtiessa voin luottaa täysin siihen, että moottoriveneet väistävät ja keskittyä itse asiaan. Ja kyllähän purjeveneelläkin pitää väistää melojat ja lautailijat sekä ammattiliikenne. Isot ja nopeat matkustajalaivat on pahimmat kun saattavat saaristossa tulla vähän puuntakaa. Sitä on vaikea väistää hitaalla aluksella kapealla väylällä kun karkuun ei pääse. Melojat on taasen vaikea nähdä purjeiden takaa sinisine asuineen. Viiri olisi hyvä.

Fiftari

Quote from: ekto on 03.08.2013, 18:43:05
Melko aktiivisesti viimeiset 10 vuotta purjehtineena, en ole nähnyt tai kuullut väistämisvelvollisuusongelmasta. Purjehtiessa voin luottaa täysin siihen, että moottoriveneet väistävät ja keskittyä itse asiaan. Ja kyllähän purjeveneelläkin pitää väistää melojat ja lautailijat sekä ammattiliikenne. Isot ja nopeat matkustajalaivat on pahimmat kun saattavat saaristossa tulla vähän puuntakaa. Sitä on vaikea väistää hitaalla aluksella kapealla väylällä kun karkuun ei pääse. Melojat on taasen vaikea nähdä purjeiden takaa sinisine asuineen. Viiri olisi hyvä.

Eli olisiko tässäkin asia jossa pitäisi kuulla enemmän aktiiveja? Harrastajia sekä ammattilaisia.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Faidros.

Quote from: ekto on 03.08.2013, 18:43:05
Melko aktiivisesti viimeiset 10 vuotta purjehtineena, en ole nähnyt tai kuullut väistämisvelvollisuusongelmasta. Purjehtiessa voin luottaa täysin siihen, että moottoriveneet väistävät ja keskittyä itse asiaan. Ja kyllähän purjeveneelläkin pitää väistää melojat ja lautailijat sekä ammattiliikenne. Isot ja nopeat matkustajalaivat on pahimmat kun saattavat saaristossa tulla vähän puuntakaa. Sitä on vaikea väistää hitaalla aluksella kapealla väylällä kun karkuun ei pääse. Melojat on taasen vaikea nähdä purjeiden takaa sinisine asuineen. Viiri olisi hyvä.

Ilmankos teitä pidetäänkin puusilmäisinä kusipäinä vesillä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Arvoton

Kännäilykortti olisi kova sana. Kortti sitten hyllylle, jos etuilee baarin kassajonossa, kaveeraa puolijulkkiksia, lyö ihmisiä, juo toisten paukkuja ja kaljoja, nukkuu kapakassa/taksissa, jne.

Kännäilykortilla Alkosta kanta-asiakasalennus 20 %.

Tabula Rasa

Oma aktiivisuus aiheessa on soutu/sähkö/pikkuprutkupaatilla(yleensä 5-8 max 20 pollea) kalastelu ja hupiveneily. Pari kertaa kesässä kaverin isompikoneisen kyydissä ja parin vuoden välein purjeveneen. Pienissä ja ylipäätään suljetuissa vesistöissä ei ole ikinä tarvinnut edes ajatella mitään väistöongelmia tai vastaavaa. Se jos näkee jonkun vesillä niin ihmiset pysyvät yleensä huutomatkan ulkopuolella. Koska useimmat ajattelevat että toinen on kalassa niinkuin usein onkin.

Koko järvellä jos sata paattia joista 90% soutuveneitä/em. kategoriaa kymmenkunta vauhtipippeliä ja kaksi optimistijollan kokoista purjepaattia niin kyllä on kumma jos saadaan tällaisesta ongelma. Ainoa pieni ongelma on liian pinnassa olevat/väärin/heikosti merkityt verkot. Jos sellaiseen sattuu potkuri niin puukko hoitaa. Ei sen isompaa ongelmaa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Fiftari

Menee vähän ohi aiheesta mutta tälläkin tulee rahaa valtion kirstuun. Juttua facebookista:

QuoteNyt nyppii. Olen vesiliikennerikollinen, sillä poliisiveneen kohdattuani tänä iltana puhalsin nollat, liivit löytyi, mutta sammutinpullossa ei ollut tarkastusleimaa!! Kerrasta vesiliikennerikollinen ja sakkoa 35 egee. Ei hyvää päivää Suomi ! Jos eloni aikaiset sammutinpullot olisi tarkastettu samalla kaavalla niin istuisin elinkautista. Minulla on sellainen tunne, että moitittua valvonnan vähyyttä paikataan tälläisella tyhjällä nipotuksella ja näin saadaan rahaa valtion kassaan.

...

Sakotuspäivänäni olivat antaneet sakot myös 1935(78v) syntyneelle mummolle, kun oli soutanut 200m:n matkan saaresta mantereelle. Liivit olivat unohtuneet mummulta saarimökille ja tilanteen teki "törkeäksi" veneeseen kytkettynä ollut sähköperämoottori. Laitoin palautetta Pirkanmaan poliisilaitokselle. Viikonlopun Aamulehdessä oli sitten juttua asiallisestakin valvontatyylistä. Rekisteröimättömällä veneellä ajelusta selvittiin huomautuksella, vaikka tekona mielestäni jauhepullon leiman puuttumista pahempi.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

ekto

Quote from: Faidros. on 03.08.2013, 18:51:00
Quote from: ekto on 03.08.2013, 18:43:05
Melko aktiivisesti viimeiset 10 vuotta purjehtineena, en ole nähnyt tai kuullut väistämisvelvollisuusongelmasta. Purjehtiessa voin luottaa täysin siihen, että moottoriveneet väistävät ja keskittyä itse asiaan. Ja kyllähän purjeveneelläkin pitää väistää melojat ja lautailijat sekä ammattiliikenne. Isot ja nopeat matkustajalaivat on pahimmat kun saattavat saaristossa tulla vähän puuntakaa. Sitä on vaikea väistää hitaalla aluksella kapealla väylällä kun karkuun ei pääse. Melojat on taasen vaikea nähdä purjeiden takaa sinisine asuineen. Viiri olisi hyvä.

Ilmankos teitä pidetäänkin puusilmäisinä kusipäinä vesillä.

Ensimmäistä kertaa kuulin toisen veneilijän kutsuvan toista kusipääksi, oikeasti. Itse liikun suomenlahden länsipuolta ja välillä myös viron puolella, eikä näillä suunnilla kuule noin karkeaa kieltä veneilijöiden suusta. Mitä puusilmäisyyteen tulee, niin näkyvyys toiselle laidalle on pääsääntöisesti heikentynyt kun keulapurje on edessä. Eikä sieltä tarvitsekkaan niin paljoa nähdä mitä moottoriveneestä, sillä heillä on se väistämisvelvollisuus. Kun kuljetaan vastatuuleen sopivassa kohtaa väylää, ei kurssia voi paljoa muuttaa purjeita laskematta, mikä kestää helposti minuutin. Toisaalta nopeus on 4 - 7 solmua, joten kovin yllättäen ei kenenkään niskaan pääse hiipimään.

normi

Perusvapauksia pyritään karsimaan ja kansaa kyykyttämään tällä ikuisella turvallisuuskortilla.
Impossible situations can become possible miracles

räsänen

Quote from: ekto on 03.08.2013, 19:42:28
Quote from: Faidros. on 03.08.2013, 18:51:00
Quote from: ekto on 03.08.2013, 18:43:05
Melko aktiivisesti viimeiset 10 vuotta purjehtineena, en ole nähnyt tai kuullut väistämisvelvollisuusongelmasta. Purjehtiessa voin luottaa täysin siihen, että moottoriveneet väistävät ja keskittyä itse asiaan. Ja kyllähän purjeveneelläkin pitää väistää melojat ja lautailijat sekä ammattiliikenne. Isot ja nopeat matkustajalaivat on pahimmat kun saattavat saaristossa tulla vähän puuntakaa. Sitä on vaikea väistää hitaalla aluksella kapealla väylällä kun karkuun ei pääse. Melojat on taasen vaikea nähdä purjeiden takaa sinisine asuineen. Viiri olisi hyvä.

Ilmankos teitä pidetäänkin puusilmäisinä kusipäinä vesillä.

Ensimmäistä kertaa kuulin toisen veneilijän kutsuvan toista kusipääksi, oikeasti. Itse liikun suomenlahden länsipuolta ja välillä myös viron puolella, eikä näillä suunnilla kuule noin karkeaa kieltä veneilijöiden suusta. Mitä puusilmäisyyteen tulee, niin näkyvyys toiselle laidalle on pääsääntöisesti heikentynyt kun keulapurje on edessä. Eikä sieltä tarvitsekkaan niin paljoa nähdä mitä moottoriveneestä, sillä heillä on se väistämisvelvollisuus. Kun kuljetaan vastatuuleen sopivassa kohtaa väylää, ei kurssia voi paljoa muuttaa purjeita laskematta, mikä kestää helposti minuutin. Toisaalta nopeus on 4 - 7 solmua, joten kovin yllättäen ei kenenkään niskaan pääse hiipimään.

Tuota, tuota. Eikös se ole niin että nopeampi väistää hitaampaa?

Kraken

Quote from: räsänen on 03.08.2013, 22:09:02
Quote from: ekto on 03.08.2013, 19:42:28
Quote from: Faidros. on 03.08.2013, 18:51:00
Quote from: ekto on 03.08.2013, 18:43:05
Melko aktiivisesti viimeiset 10 vuotta purjehtineena, en ole nähnyt tai kuullut väistämisvelvollisuusongelmasta. Purjehtiessa voin luottaa täysin siihen, että moottoriveneet väistävät ja keskittyä itse asiaan. Ja kyllähän purjeveneelläkin pitää väistää melojat ja lautailijat sekä ammattiliikenne. Isot ja nopeat matkustajalaivat on pahimmat kun saattavat saaristossa tulla vähän puuntakaa. Sitä on vaikea väistää hitaalla aluksella kapealla väylällä kun karkuun ei pääse. Melojat on taasen vaikea nähdä purjeiden takaa sinisine asuineen. Viiri olisi hyvä.

Ilmankos teitä pidetäänkin puusilmäisinä kusipäinä vesillä.

Ensimmäistä kertaa kuulin toisen veneilijän kutsuvan toista kusipääksi, oikeasti. Itse liikun suomenlahden länsipuolta ja välillä myös viron puolella, eikä näillä suunnilla kuule noin karkeaa kieltä veneilijöiden suusta. Mitä puusilmäisyyteen tulee, niin näkyvyys toiselle laidalle on pääsääntöisesti heikentynyt kun keulapurje on edessä. Eikä sieltä tarvitsekkaan niin paljoa nähdä mitä moottoriveneestä, sillä heillä on se väistämisvelvollisuus. Kun kuljetaan vastatuuleen sopivassa kohtaa väylää, ei kurssia voi paljoa muuttaa purjeita laskematta, mikä kestää helposti minuutin. Toisaalta nopeus on 4 - 7 solmua, joten kovin yllättäen ei kenenkään niskaan pääse hiipimään.

Tuota, tuota. Eikös se ole niin että nopeampi väistää hitaampaa?

Ei vaan ohjattavampi väistää muita. Käytännössä moottorivene on ohjattavampi kun purjevene, joten moottorivene väistää. Vastaavasti purjevene väistää öljytankkeria (vaikka siinä on moottori).

Kraken

#286
Quote from: EL SID on 03.08.2013, 11:29:19
Suomen holhous ja kansalaisten terrorisointivirasto trafille ei riittänyt mopo ja auto-korttien hinnan nostamisen mahdottomaksi osalla kansaa, vaan se etsii uusia holhouskohteita. Nyt kohteena ovat tavalliset veneilijät:

Ei tämä ihan pelkkää holhousta ole. Vesillä on nykyään paljon uusia kuskeja, jotka eivät selvästi käytä lainkaan järkeä. Kurvaillaan miten sattuu kaasu pohjassa, vedetään satama-alueilla ylinopeutta, keikutetaan hitaampia kaahamalla läheltä ja ajetaan kalastusverkkojen läpi.

Venekortti on ihan asiallinen ehdotus, mutta sille pitäisi asettaa joku raja kuten veneen hevosvoimat tai koko. Ei ole mitään mieltä alkaa vaatimaan korttia jostain parin hepan avoveneestä.

siviilitarkkailija

Quote from: Kraken on 03.08.2013, 22:13:51

Ei vaan ohjattavampi väistää muita. Käytännössä moottorivene on ohjattavampi kun purjevene, joten moottorivene väistää. Vastaavasti purjevene väistää öljytankkeria (vaikka siinä on moottori).

Tämä ei ole kaikille purjehtijoille selvää. Monen monta monituista kertaa Suomenlinnan ahtailla vesillä on löytynyt näitä mestaripurjehtijoita jotka katsovat väistämissäännön koskevan ahtaalla väylällä ajavaa autolauttaa. Paremman väen purjeneestä asiaa katsottuaan kokevat kaikkien muiden alusten olevan moottoriveneitä...myös vuoroliikenteessä olevan matkustajalautan.

Kraken ei vain ymmärrä sitä että vaikka meillä olisi periaatteessa hyväkin ehdotus, vaikka meillä olisi hyväkin tarkoitus, maamme liikenneministeriössä ei työskentele älyn ja osaamisen vaan poliittisen sopivaisuuden perusteella valittuja virkahenkilöitä. Meillä siis voi olla merenkulun turvallisuutta lisäämään pyrkivä virkahenkilö joka ajaa korttihanketta (kuinka helkkarin yllättävästi) lisätäkseen turvallisuutta. Hänellä voi olla asiassa vaikka mitä yleviä ja jaloja motiiveja.

Todellisuudessa TRAFI on RAHASTUSVIRASTO.

Sitä ei loppupeleissä kiinnostaa vähääkään se onko joku asia turvallista vaan se kuinka paljon haluttu turvallisuus TUOTTAA TRAFILLE RAHAA. Se onko sen maksajalla VARAA kyseiseen TURVALLISUUSHARRASTUKSEEN on trafille toissijainen asia. Suomessa on jo olemassa lait ja määräykset jotka koskevat rannikkolaivureita ja heidän aluksiaan. Koska Trafille ei riitä sen mielestä rahaa, se haluaa luonnollisesti lisää rahaa. Mitä tämä korttipelleilly siis maksaisi tavalliselle ihmisille.

Keskimäärin maassa veneillään 4 - 5 kk. Kortti ja sen myöntämisperusteet Trafin hallinnassa merkitsisivät jokaiselle maamme veneilijälle välittömästi n 100 € kustannusta josta arviosta puolet on kortin mekaanisia kustannuksia ja puolet kortin hankkimiseen liittyvää kustannusta. Koska korttia ei TIETENKÄÄN voi antaa sellaisenaan, sen hankkimiseen pitää liittyä KURSSI. VENE-KURSSI...että saa VENEKORTIN...heijaa puhutaan yleisesti 300-500 euron kustannuksesta jonkun trafille rahaa antaneen rannikkolaivuriyrittäjän taskuu veneilijän taskusta.

Käytännössä tämä turvallisuushanke, venekortti, tarkoittaa jokaiselle veneilijälle tai sellaiseksi aikovalle, vähintään satojen eurojen menetyksiä rahassa joka menee Trafin ja sen kanssa toimivan kurssittajan taskuun. Keskimääräinen veneilykulttuuri siis turvallistuu mutta turvallistuuko se kustannusten arvoisesti on toinen asia. Minä väitän että ei turvallistu.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

CaptainNuiva

#288
Quote from: ananaskaarme on 03.08.2013, 19:43:46
Quote from: ekto on 03.08.2013, 18:43:05
Isot ja nopeat matkustajalaivat on pahimmat kun saattavat saaristossa tulla vähän puuntakaa.

Eivätkös nuo turismikuljetukset ole sitä huviliikennettä, joka väistää kaikkia asiallisemmilla toimillaan liikkuvia? :flowerhat:

Minulle yksi purjehtija taannoin tosiaankin ja tosissaan perusteli että risteilyaluksen taikka ruotsin laivan pitää väistää purjevenettä koska ihmiset ovat laivoilla juhlimassa ja näin ollen kyse on huviliikenteestä.....Mutta korttikeissistä:
Tuota venekorttia ollaan nyt kopioimassa Keski-Euroopasta jossa liikenteelliset olosuhteet ovat ihan jotain muuta kuin meillä, siellä ajellaan pää-asiassa joilla ja kanavilla, pitkälti ammattiliikenteen seassa.
On virtauksia, on risteyksiä, on sulutuksia, on avattavia/suljettavia siltoja,on jatkuvia rajoituksia,on liikennettä kuin tiellä ikään ja rumaa jälkeä syntyy nopeasti jos säännöt ja veneen käsittely ovat hakusessa.
Meillä nyt on kuitenkin hiukka eri juttu, jos veneilijä töpeksii niin lähinnä siitä kärsii itse(kuin myös veneensä) ja ei saa aikaan tilanteita joissa esim.kaikki liikenne joiltain alueilta pitää täysin pysäyttää kunnes juttu on taas lapasessa.

Mielenkiintoisia sinällään nämä Trafin dirikan lausunnot, hänen pitäisi olla ammattimies ja kuitenkin ottaa venekortin verrokiksi sellaisen asian että kun mopopoikien kortin hinnaksi laitettiin 1200 € niin onnettomuudet vähenivät....Totta kai vähenevät, harva mopopoika kaivaa omasta taikka vanhempien taskusta tuollaisen summan.
Annankin Trafille vinkin kaikkein onnettomuuksien hillitsemiseksi tulevaisuudessa:
Nostetaan kaikkein liikkuvien laitteiden korttien hinnat 100000 € tuntumaan ja taatusti alkaa tilastoissa näkyä nopeasti tämän toimen turvallisuutta edistävä vaikutus.....

Jos oikeasti haluttaisiin edistää vesiliikennetuvallisuutta niin se ei ole ratkaisu että soutelijaa sakotetaan koska saman tien voidaan sakottaa kävelijää joka etenee ilman turvaliiviä,pelastusliiviä ja kypärää ( Voi kaatua pää edellä syvään vesilammikkoon sateen jälkeen, sitten tulee autoilija joka ei näe lammikkoon kaatunutta ja ajaa tämän yli ).
Se sen sijaan voisi olla jonkinlainen ratkaisu että kun omistaja menee rekisteröimään venettään ( Purje ja moottorivene ) niin samalla maistraatissa lyödään kaavake eteen jossa perussäännöt käydään läpi ja raksi ruutuun kunkin säännön kohdalle että olet ymmärtänyt asian...Mikäli et ymmärrä niin pöydällä vieressä ovat säännökset joista asian voi tarkistaa, myös kopion/vihkosen säännöistä voi lunastaa itselleen.
Viimeisenä vetää ruksin kohtaa jossa ilmoittaa ymmärtävänsä että nämä ovat perussääntöjä joihin on olemassa poikkeuksia ja joiden lukeminen/ymmärtämien on hänen vastuullaan ja mahdollisessa onnettomuustapauksessa tämä dokumentti tullaan ottamaan asian selvittelyyn mukaan.
Lopuksi nimi alle.
Tämä papru palautetaan tiskille samalla kuin veneen paprut rekisteröitiä varten ja virkailija merkkaa koneelleen että veneen omistaja on käynyt perussäännöt läpi ja ilmoittanut ymmärtävänsä ne kuin myös sen että on selvillä siitä että sääntöihin on poikeuksia.
Virkailija tulostaa rekisteriin merkitylle omistajalle dokkarin että on palauttanut paprun ja perehtynyt perussääntöihin ja on tietoinen siitä että sääntöin on poikkeuksia.
Lopuksi iskee vaikka maistraatin leiman tulosteeseen.
Mikäli joku muu kuin veneen omistaja haluaa tälläisen "Veneilykortin" niin voisi maistraatissa käydä sen suorittamassa kuten veneen rekistöijä mutta ilman veneen rekisteröintä, kuluja syntyisi varmaankin 5-10 € edestä.
Siinä meillä on veneilykortti :)

Toki tässä on vaikeutena se että jossain vaiheessa astuvat tietokone-uskovaiset bisnesmiehet mukaan kertovat että tälläinen voidaan toteuttaa kyllä mutta vaatii ihan oman ohjelmansa jonka alustava hinta noin 2 miljardia.
Sen jälkeen Trafilta kerrotaan että jotta turvallisuus paranee niin tälläisen veneilykortin hinnaksi asiakkaalle tulisi n.2500 € ja asiasta on keskustelu useaankin otteeseen bisnesmiesten kanssa, turvallisuuden nimissä tietenkin.

Tuosta Trafin touhusta tulee mieleen vielä se että kun minunkin pätevyyteni on mennyt vanhaksi koska en ole ollut vuotta viiden vuoden perioodilla pätevyyskirjaa vastaavassa duunissa niin kas kummaa, virkamiehen vastaava pätevyys säilyy, ainekin takavuosina oli niin.
Sitä saattaisi tyhmä kulkija luulla että lastaussuunnitelmia tehden ja lastuksia valvoen ammattipätevyys näiltäkin osin säilyisi paremmin kuin pelkästään pöytänsä takana istuvalla virkamiehellä mutta väärin luultu !

Kerran aikoinaan toin julki pätevyyksistä vastaavalle virkamiehelle että miten voi merikapteenin pätevyyskirjat säilyttää voimassa olevina vuositolkulla pelkästään sillä että tutkii pöytänsä takana muiden pätevyyksiä ja raakkaa niitä....Ei oikein halunnut puhua asiasta enempää, toki myönsi että tilanne on hiukan kiusallinen :facepalm:

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

EL SID

Quote from: Kraken on 03.08.2013, 22:20:33
Quote from: EL SID on 03.08.2013, 11:29:19
Suomen holhous ja kansalaisten terrorisointivirasto trafille ei riittänyt mopo ja auto-korttien hinnan nostamisen mahdottomaksi osalla kansaa, vaan se etsii uusia holhouskohteita. Nyt kohteena ovat tavalliset veneilijät:

Ei tämä ihan pelkkää holhousta ole. Vesillä on nykyään paljon uusia kuskeja, jotka eivät selvästi käytä lainkaan järkeä. Kurvaillaan miten sattuu kaasu pohjassa, vedetään satama-alueilla ylinopeutta, keikutetaan hitaampia kaahamalla läheltä ja ajetaan kalastusverkkojen läpi.

Venekortti on ihan asiallinen ehdotus, mutta sille pitäisi asettaa joku raja kuten veneen hevosvoimat tai koko. Ei ole mitään mieltä alkaa vaatimaan korttia jostain parin hepan avoveneestä.


noihin väärikäytöksiin tehoaa valvonta.

Moottoriveneily ei ole rakettitiedettä, mutta ainakin täällä pohjoisessa rannikko on niin karikkoista, että veneilijällä on oltava tietyt perustaidot hallussa, jotta saisi vietyä paattiansa edes merimailin päähän Vaasan satamasta. Vahinko satuu ammattilaisillekin, jos eksyy edes vahingossa väärälle puolelle merimerkkiä:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/turistivene-upposi-vaasassa---22-ihmista-joutui-merihataan/2010/08/1171610

joten tuo kaahailua isomoottorisilla veneillä saattaa hyvin pian kolahtaa omaan pohjaan, samanmukaisesti.

EL SID

Quote from: Maailmanmies on 03.08.2013, 16:59:10


Trafi on yksi syöpä. Sen organisaation tavoitteena on pitkällä tähtäimellä panna meidät juniin ja busseihin nostamalla ajokorttivaatimukset pilviin jossa se on jo onnistunutkin.

Turvallisuuden nimissä maksuja nostetaan, korttimääräyksiä lisätään.  Muistakaa, että jos jotain perustellaan turvallisuudella, niin silloin pitää todellakin valpastua.

Trafilla on 5 ylijohtajaa. Muitakin johtajia riittää. Nämä kaikki me elätämme verovaroin.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/organisaatio/trafin_johtoryhma

selittää myös idioottimaiset ehdotukset: Ylijohtajan on pakko keksiä ehdotuksia että, jotta voisi perustella miksi saa palkkansa ylijohtajana eikä tavallisena johtajana.   ;)

Fiftari

Quote from: EL SID on 04.08.2013, 15:24:02
Quote from: Maailmanmies on 03.08.2013, 16:59:10


Trafi on yksi syöpä. Sen organisaation tavoitteena on pitkällä tähtäimellä panna meidät juniin ja busseihin nostamalla ajokorttivaatimukset pilviin jossa se on jo onnistunutkin.

Turvallisuuden nimissä maksuja nostetaan, korttimääräyksiä lisätään.  Muistakaa, että jos jotain perustellaan turvallisuudella, niin silloin pitää todellakin valpastua.

Trafilla on 5 ylijohtajaa. Muitakin johtajia riittää. Nämä kaikki me elätämme verovaroin.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/organisaatio/trafin_johtoryhma

selittää myös idioottimiaset ehdotukset: Ylijohtajan on pakko keksiä ehdotuksia että hänen voisi perustella miksi saa palkkansa ylijohtajana eikä tavallisena johtajana.   ;)

Miksi noissa viroissa on aina noin monta ylikeisaria? Jos tässä maassa haluttaisiin säästää niin leikkaukset pitäisi kyllä aloittaa valtion viroista, mieluiten sieltä kaikkein ylimpää.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

op

Jos nyt ensin olisi edes pakollinen MP-kortti. Tai siis jotain muutakin kuin leima paperissa. Ennen 1991, kun tuon sai B-kortin ajaessa "kaupanpäälle" ilman mitään mp-teoriaa saati käytäntöä. Isoille/tehokkaille veneille voisi kyllä venekorttikin olla tarpeen.

siviilitarkkailija

Trafi johtoryhmä ja sen kustannukset veronmaksajille....palkka on arvio ja sisältää lähinnä sen käsityksen missä hintaluokassa liikutaan valtion palkkapolitiikan mukaisesti.

•pääjohtaja Kari Wihlman 10 000 € /kk
•ylijohtaja Marko Sillanpää 8 000€/kk
•ylijohtaja Tuomas Routa 8000€/kk
•ylijohtaja Pekka Henttu 8000€/kk
•ylijohtaja Olli Lindroos 8000€/kk
•ylijohtaja Mia Nykopp 8000€/kk
•viestintäjohtaja Anna Jokela n 4500€/kk
•osastonjohtaja Matti Luopa 5500€/kk
•osastonjohtaja Petri Lumijärvi 5500€/kk
•osastonjohtaja Juhani Nikula 5500€/kk


Pelkkä Trafin johtaminen, siis ryhmäjohtaminen, maksaa joka kuukausi suomalaisille veronmaksajille, eli heille joita korporaatiokommunistinen lainsäätäjä vaatii maksamaan rahaa Trafille yli 70 000 €/kk. Eikä sillä summalla ole saatu vielä yhtään ajokorttia, yhtään lupaa tai nippeliä tai paperia vaan tämä on kiinteä kustannus jolla katetaan Trafin pöhöttynyttä organisaatiota.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Fiftari

Quote from: siviilitarkkailija on 04.08.2013, 15:41:21
Trafi johtoryhmä ja sen kustannukset veronmaksajille....palkka on arvio ja sisältää lähinnä sen käsityksen missä hintaluokassa liikutaan valtion palkkapolitiikan mukaisesti.

•pääjohtaja Kari Wihlman 10 000 € /kk
•ylijohtaja Marko Sillanpää 8 000€/kk
•ylijohtaja Tuomas Routa 8000€/kk
•ylijohtaja Pekka Henttu 8000€/kk
•ylijohtaja Olli Lindroos 8000€/kk
•ylijohtaja Mia Nykopp 8000€/kk
•viestintäjohtaja Anna Jokela n 4500€/kk
•osastonjohtaja Matti Luopa 5500€/kk
•osastonjohtaja Petri Lumijärvi 5500€/kk
•osastonjohtaja Juhani Nikula 5500€/kk


Pelkkä Trafin johtaminen, siis ryhmäjohtaminen, maksaa joka kuukausi suomalaisille veronmaksajille, eli heille joita korporaatiokommunistinen lainsäätäjä vaatii maksamaan rahaa Trafille yli 70 000 €/kk. Eikä sillä summalla ole saatu vielä yhtään ajokorttia, yhtään lupaa tai nippeliä tai paperia vaan tämä on kiinteä kustannus jolla katetaan Trafin pöhöttynyttä organisaatiota.

Palkoistahan pystyisi höyläämään helposti puolet pois.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

EL SID

Quote from: siviilitarkkailija on 04.08.2013, 15:41:21
Trafi johtoryhmä ja sen kustannukset veronmaksajille....palkka on arvio ja sisältää lähinnä sen käsityksen missä hintaluokassa liikutaan valtion palkkapolitiikan mukaisesti.

•pääjohtaja Kari Wihlman 10 000 € /kk
•ylijohtaja Marko Sillanpää 8 000€/kk
•ylijohtaja Tuomas Routa 8000€/kk
•ylijohtaja Pekka Henttu 8000€/kk
•ylijohtaja Olli Lindroos 8000€/kk
•ylijohtaja Mia Nykopp 8000€/kk
•viestintäjohtaja Anna Jokela n 4500€/kk
•osastonjohtaja Matti Luopa 5500€/kk
•osastonjohtaja Petri Lumijärvi 5500€/kk
•osastonjohtaja Juhani Nikula 5500€/kk


Pelkkä Trafin johtaminen, siis ryhmäjohtaminen, maksaa joka kuukausi suomalaisille veronmaksajille, eli heille joita korporaatiokommunistinen lainsäätäjä vaatii maksamaan rahaa Trafille yli 70 000 €/kk. Eikä sillä summalla ole saatu vielä yhtään ajokorttia, yhtään lupaa tai nippeliä tai paperia vaan tämä on kiinteä kustannus jolla katetaan Trafin pöhöttynyttä organisaatiota.

mitä helvte... nämä kaikki tekevät oikeasti? ei muuatman ajorttiasetuksen ja ilmaliikenteen valvominen voi noin paljoa töitä teettää...

acc


Tässä ketjussa esitetty arvio Trafin johtoryhmän palkoiksi on mielestäni alakanttiin.

Tiedän erään valtion viraston viestintäpäällikkön palkaksi vuonna 2002 noin 4200 euroa kuussa. Myöhemmin valtiolla viestintäpäällikköjä ryhdyttiin nostamaan viestintäjohtajaksi, jolloin palkka nousi. Pidän realistisempana viestintäjohtajan palkkana valtiolla nyt 6000 - 7000 euroa kuussa.

Virastojen pääjohtajien palkkataso lienee 13000 - 15000 euroa kuussa.

2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

siviilitarkkailija

Luvut joita on esitetty on tarkoituksellisesti esitetty palkkataulukon ja johtajapalkkioiden alimmasta kategoriasta. Tiedän että Trafin johtoryhmän todellinen tulotaso pyörii paljon suuremmassa summassa, mutta oleellinen elementti on ymmärtää missä hintaluokassa ja kustannuksessa suurinpiirtein pyöritään ja kenelle rahat pyörivät ja missä suhteessa.

Kyseistä arviota voidaan tietysi ronkkia ja tonkia ja löytää jokaisesta luvusta (ymmärrettävä virhe) koska en tiedä tarkkaan kaikkien poliittisissa viroissa olevien ja valtiotyönantajan tekemiä sopimuksia. Eihän liikenneministerikään arvannut että erottamansa liikenneviraston pääjohtaja sujuvasti ja mukavasti siirtyy liikenne- ja viestintäministeriössä itselleen olleeseen suojatyövirkaan joka miehellä oli ollut koko ajan toimiessaan liikenneviraston pääjohtajana. Mikä osoittaa sen että nykyisellä järjestelmällä valtiotyönantajan on mahdotonta selvittää edes omien päällikköjensä kytkennät saati että tietäisivät mikä johtajiensa todellinen tulotaso on.

Sen myönnän että viestintäjohtajan palkka on arvioitu todella alakanttiin. Viestintäjohtajien palkka voi olla mainittu tai sitten se voi olla kaksinkertainen ja molemmat palkkamäärät mahtuvat aivan hyvin valtion palkkahaitariin.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Nuivake

Oma ehdotukseni: Kansalaiskortti
Siihen vaaditaan 20v ikää ja suoritettua asepalvelusta, naisilta sovellettu palvelus. Kyseinen palvelus sisältää myös koulutuksen polkupyöriin, moottoripyöriin, henkilöautoihin, kuorma-autoihin, busseihin, veneisiin, trukkeihin jne.
Lisäksi koulutus sisältää kurssin politiikasta ja laajennetusta yhteiskuntaopista, jossa kerrotaan mm. miten yhteiskunta toimii. Vasta tämän jälkeen saa oikeuden äänestää. Lisäksi hygieniapassi suoritetaan koulutuksen yhteydessä ja anniskelupassi hoituu tämän ohessa. Koulutus huipentuu vanhemmuuskurssista, joka antaa eväät ja oikeuden ryhtyä vanhemmaksi eli oikeuden saada jälkikasvua.
Joo-o. Krapulassa tulee näitä hiton hyviä ideoita...  :facepalm:

Niin ja mamuille jaetaan tämä kortti jo rajalla.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Kraken

#299
Quote from: EL SID on 04.08.2013, 15:15:49
Quote from: Kraken on 03.08.2013, 22:20:33
Quote from: EL SID on 03.08.2013, 11:29:19
Suomen holhous ja kansalaisten terrorisointivirasto trafille ei riittänyt mopo ja auto-korttien hinnan nostamisen mahdottomaksi osalla kansaa, vaan se etsii uusia holhouskohteita. Nyt kohteena ovat tavalliset veneilijät:

Ei tämä ihan pelkkää holhousta ole. Vesillä on nykyään paljon uusia kuskeja, jotka eivät selvästi käytä lainkaan järkeä. Kurvaillaan miten sattuu kaasu pohjassa, vedetään satama-alueilla ylinopeutta, keikutetaan hitaampia kaahamalla läheltä ja ajetaan kalastusverkkojen läpi.

Venekortti on ihan asiallinen ehdotus, mutta sille pitäisi asettaa joku raja kuten veneen hevosvoimat tai koko. Ei ole mitään mieltä alkaa vaatimaan korttia jostain parin hepan avoveneestä.


noihin väärikäytöksiin tehoaa valvonta.

Oliko tuo vitsi? Onko sinulla hajuakaan mitä tarpeeksi kattava valvonta maksaisi?

QuoteMoottoriveneily ei ole rakettitiedettä, mutta ainakin täällä pohjoisessa rannikko on niin karikkoista, että veneilijällä on oltava tietyt perustaidot hallussa, jotta saisi vietyä paattiansa edes merimailin päähän Vaasan satamasta.

Ilmiselvästi et paljon vesillä liiku kun noin asiantuntevasti tyrmäät korttipuheet.

Ihmisten varallisuuden kohetessa hankitaan yhä enemmän veneitä, tehokkaampia ja suurempia veneitä. Tästä on seurannut kasvava liikenne ja myös kasvava amatöörien määrä vesillä, jotka käsittelevät ylimitoitettuja veneitään huonolla kokemuksella. On siis syntynyt tarve kohentaa kansalaisten veneilytaitoja ja kysymys silloin kuuluu miten se tehdään.

Venekortti, eli käytännössä jonkinlainen kurssitus olisi ilman muuta paikallaan. Luonnollisesti se koskisi vain tietyn tyyppisiä veneitä, joiden käsittely edellyttää kokemusta ja joilla on suurempi vanhingoittumisvaara. Mieleen tulee muutaman hengen purjeveneet ja vähintään jonkun kokoluokan moottoriveneet.

Venekorttivaatimus ei ole kohtuuton koska (uudet) veneet, joihin tällaista kannattaisi ylipäätään alkaa soveltaa alkavat ehkä jossain 20 000 euron paremmalla puolella. Kurssi siihen kylkeen ei paljon lisää maksa, jokunen satanen.

Kurssin ei tarvitse olla kovin pitkäkestoinen (10-15 tuntia esim.) ja pelkkä teoria riittää käytännössä. Siinä käytäisiin läpi vaikka miten vesillä käyttäydytään, ongelmatilanteiden hoitaminen, merimerkit, karttojen ymmärtäminen ja sellaista. Kortin saisi sitten läpäisemällä kokeen. Korttia ei tarvitsisi uusia vaan voidaan lähteä siitä, että kun asiat on kerralla käyty läpi ne pysyy mielessä. Kortti pitäisi kuitenkin pystyä näyttämään merivalvonnalle jos ohjaa kriteerien mukaista venettä.

Venekortin voisi suorittaa kansalaisopistoissa sekä koulutuksissa liittyen veneilyyn/mereen ja vaikkapa armeijassa. Tällä tavoin yksityiset firmat eivät pysty hinnoittelemaan kurssin järjettömän kalliiksi kuten ajokortin kanssa on käynyt.
Korttikurssin antajille ei tarvitse asettaa kohtuuttomia vaatimuksia ja sisältö tulisi standardoida, jotta koulutuksen voisi saada monen luukun kautta, jotta hinnat pysyisi kohtuullisina.

Nimim. Merikoulutuksen läpikäynyt ja runsaasti venesekoilua nähnyt.