News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2012-01-10 HBL: Tulli valvoo tummaihoisia matkustajia

Started by Roope, 10.01.2012, 03:31:00

Previous topic - Next topic

Topi Junkkari

Mistä lähtien tullia ovat kiinnostaneet ihmiset?

Tiedän, että tämä on saivartelua, mutta samalla yksi lempiaiheistani.

Tulli tutkii rajan yli kulkevia tavaroita.

Rajavartiolaitos tutkii rajan yli kulkevia henkilöitä.

Passintarkastaja ei ole tullimies, vaan rajavartija tai joskus aiemmin poliisi.

Olin aikoinani töissä Alankomaissa, ja Suomessa käydessäni joka ikistä Amsterdamin reittikonetta oli Vantaalla musta labradorinnoutaja vastassa. Mielestäni se ei ollut rasismia, vaan aivan normaalia tullivalvontaa.

Muuan kaverini on tullitarkastaja Suomen ja Venäjän välisissä junissa. Olen kuullut hauskoja juttuja, joita ei voi kertoa eteenpäin.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

CaptainNuiva

Quote from: Topi Junkkari on 10.01.2012, 14:15:40
Mistä lähtien tullia ovat kiinnostaneet ihmiset?

Tiedän, että tämä on saivartelua, mutta samalla yksi lempiaiheistani.

Tulli tutkii rajan yli kulkevia tavaroita.

Rajavartiolaitos tutkii rajan yli kulkevia henkilöitä.

Passintarkastaja ei ole tullimies, vaan rajavartija tai joskus aiemmin poliisi.

Kyllä nämä tekevät ristiin duunejaan, tapauksesta ja paikasta riippuen.
Harva mieltää tai tietää että tulli esim. osallistuu turvallisuusratsioihin kotivesillä, tarkastaa veneiden turvavarusteita ja puhalluttaa.
Tullihenkilöstä riippuen tällä voi olla myös virka-ase.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Blanc73

Voi ****kele! Eikö yksi ääliö Biaudet riitä, vaan nyt jo toinen ammattiloukkaantuja/hyväntekijä/enkeli/antirasisti/superääliö Bidee astuu julkisuuteen?? 1000x :facepalm:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

nuiv-or

Quote from: Blanc73 on 10.01.2012, 14:26:13
Voi ****kele! Eikö yksi ääliö Biaudet riitä

Eniro antaa 32 tulosta haulle Biaudet. Be very afraid.

Nauris

Djiboutin somalit syrjivät muita somaleita?

QuoteAt the Djibouti airport, we queued up again. This was even slower; they only had two counters for the 180 so passengers. With no escalators, lifts or easy mobility access, some elders had to struggle with every step they took to climb the long steps at Ambouli International Airport. We carried bags and other items up the stairs to assist the elders.

Once we got through the Mount Everest like steps, they crowded us into a tiny room with two old computers with two cameras—which did not work. The official at the airport kept switching between the two PCs just to take photographs of Somalis with foreign passports. Few whites (Dutch and Russians) who were traveling with us were excused and excluded from the photo session—they were uncomfortable with such treatment and insisted that their photos be taken and not treated different to everyone else.

Lähde

(http://i44.tinypic.com/mmpqhs.jpg)

Mies yritti Suomeen väärillä papereilla
Iris scanning helps police detect illegal entries
2012-01-12 Ruotsi: 'Iraqis in look-alike Swedish passport scam'

Topi Junkkari

Quote from: Nauris on 10.01.2012, 15:00:35
-- just to take photographs of Somalis with foreign passports.

Somali, jolla on jonkin ulkomaan passi, on lähtökohtaisesti epäilyttävä. Ihan kaikkialla maailmassa. Näin pitääkin olla! Miksei somali tyydy oman kotimaansa passiin? Minä olen pärjännyt Suomen passilla kohta neljäkymmentä vuotta. Lapsena vanhempien kanssa reissatessa Euroopassa oli maita, joiden rajatarkastajille riitti, että Suomen rekisterissä olevan auton kojelaudan päällä oli näkyvissä muutama sinikantinen passi. "Willkommen in Österreich!".
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

nuiv-or

Quote from: Nauris on 10.01.2012, 15:00:35

(http://i44.tinypic.com/mmpqhs.jpg)

Kylläpäs rkp:läisiä naurattaa.

Quote from: Topi Junkkari on 10.01.2012, 15:05:48
Minä olen pärjännyt Suomen passilla kohta neljäkymmentä vuotta.

Oma sinikantinen meni umpeen 2003, punaista en ole hankkinut. Siitä lähtien olen pärjännyt henkilökortilla.

Topi Junkkari

Quote from: Junes Lokka on 10.01.2012, 15:15:37
Oma sinikantinen meni umpeen 2003, punaista en ole hankkinut. Siitä lähtien olen pärjännyt henkilökortilla.

Punainen oli pakko hankkia, että pärjää maailmalla. Nykyinen punaiseni on myönnetty kesällä 2006 ja on voimassa vuoteen 2016. Eniten leimoja on Venäjän Federaatiosta, toiseksi eniten Yhdysvalloista.

Joker

Quote from: Topi Junkkari on 10.01.2012, 15:05:48
Lapsena vanhempien kanssa reissatessa Euroopassa oli maita, joiden rajatarkastajille riitti, että Suomen rekisterissä olevan auton kojelaudan päällä oli näkyvissä muutama sinikantinen passi. "Willkommen in Österreich!".

Suomessa luetaan passit tarkemmin kuin monessa muussa maassa, myös suomalaisilta. Nykyään vaan aika harvinaista herkkua kun sen verran harvemmin EU:n ulkopuolella matkailen.

Saksassa on lentokenttien metallinpaljastimet säädetty usein ärsyttävän herkiksi ja päädyn usein täsmällisen ja virkaintoisen saksalaisen turvatarkastajan käsiskannerin uhriksi. Ensimmäiseksi vilkaisevat aina passin kantta. Pim, olet profiloitu. Silti kopeloidaan tarkasti kun kerran Saksassa ollaan.

Eniten hämmästyin kun Budapestissä vaihdoin non-Schengen terminaalin puolelta Schengen-alueelle, kenttähän on tärkeä risteysasema Itä-Euroopasta tulijoille, ja katso: Suomen passia ei tarvinnut edes avata, rajavartija vain morjensti ja viittoi eteenpäin. Helppoa olla valkoihoinen suomalainen. Toivottavasti Suomen passin status ei kuitenkaan laske jos sen kohta saa kohta plussakorttia helpommin.
Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

Melbac

Quote from: elukka on 10.01.2012, 10:20:53
Onko kaikilla Biaudeteilla jonkin sortin aivovamma?
:o
Tainnut vain se ylioppilaslakki muuttua ajan myötä keltaiseksi?.

/edit
Itse pitäisin sekä henkilöllisyyskorttia että passia ihan varmuuden vuoksi mukana kun ylitetään suomen raja.Kummassakin tietysti tuore kuva.

Ari-Lee

Quote[...]- Minulta ei edes pyydetty anteeksi, sanoo Hassan.

Tom Biaudet on ilmoittanut tapauksesta siskonsa, vähemmistövaltuutetun, toimistoon.

- Kuinka tavallista tällainen mahtaa olla? Kun tavalliset ihmiset käyttäytyvät rasistisesti, niin sille ei voi paljonkaan, mutta kun viranomaiset tekevät niin, niin siihen on reagoitava. Viranomaisten on sitouduttava ei-syrjivään toimintaan - se ei saa edes näyttää syrjivältä, sanoo Tom Biaudet.

Epäilen koko tuon poppoon mielenterveyttä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Melbac

Quote from: Nuivake on 10.01.2012, 11:14:15
Quote from: Junes Lokka on 10.01.2012, 11:07:03
Totta kai voidaan. Kansalaisuutta siitä ei voi tarkistaa, mutta siinä on hetu. Ja tullilla on laitteet hetun tarkistamista varten. Itse asiassa tuolle reissulle ei tarvitse edes ajokorttia, riittää, että muistaa oman hetunsa ja osaa kertoa sen kysyttäessä.

Ai?
Miksi sitten kun uusitaan esim. passi, ei poliisille kelpaa ajokortti henkilöllisyyden toteamiseen, vaan pitää olla joko vanha passi tai kuvallinen henkilökortti mukana? Jos näitä ei ole, sitten tarkastetaan henkilöllisyys "tutkimalla", mitä se sitten lieneekään.

QuoteHelsingin kihlakunnan poliisilaitoksen ylikonstaapeli Olli Salovaaran mukaan passilaissa on kerrottu, että henkilöllisyystodistuksina kelpaavat ainoastaan poliisiviranomaisen virallisesti myöntämät asiakirjat.

- Näitä ovat valtioneuvoston asetuksella määrätyt passi ja henkilökortti. Ajokortista siellä ei puhuta mitään. Yksi kriteeri ajokortin kelpaamattomuuteen matkustusasiakirjana on se, että siellä ei ole merkattu henkilön kansalaisuutta.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2175
Ei ole tainnut käydä ajokortti enää pitkään aikaan ja toi henkarin hakemisen ilman mitään voimassa olevaa henkilöllisyys korttia tarkoittaa että sulta kysytään tietoja mitä poliisilla on susta.Yleensä se kortti joka on mennyt vanhaksi kelpaa.

Melbac

Quote from: Jari-Petri Heino on 10.01.2012, 11:20:47
Tulli profiloi matkustajia muista syistä kuin ihonvärin takia.

Käväisin loppukesästä Thaimaassa Amsterdamin kautta ja vein mennessäni tuttavalle kolme kiloa kuivia herneitä soppa-aineksiksi. Herneet olivat ruumaan menevässä rinkassa kuutena puolen kilon pussina ja näyttivät varmasti pilleripusseilta läpivalaisussa. Laukku tulikin sitten perille Thaimaahan kolme päivää myöhemmin. Homma ei kuitenkaan päättynyt tähän, vaan paluumatkalla minut otettiin Amsterdamissa syrjään ja käsimatkatavarat tutkittiin huolella. Mitään laitonta ei tietysti löytynyt ja matka pysähtyi seuraavaksi Helsinki-Vantaan tullissa, jossa kaikki matkatavarat syynättiin uudelleen. Kuten kuvasta näkyy, on minulla pitkä tukka joka varmasti on edelleen yksi huumeiden käyttäjän ja salakuljettajan stereotyyppinen merkki.

Eräällä paluumatkalla Moskovan kautta Helsinkiin olin jo mennyt tullin vihreän linjan läpi, kun yhtäkkiä naistullivirkailija tarttui poninhäntääni takaapäin ja kehoitti palaamaan tarkastukseen. Kun kerroin heti mielipiteeni virkailijan käytöksestä, ei minun tarvinnut jäädä syynättäväksi. Harmillista kyllä, en ole ymmärtänyt ottaa yhteyttä vähemmistövaltuutettuun, sillä ei kai meitä pitkätukkia sentään niin paljon ole?
Pitkä tukka ja parta taitaa vieläkin olla jokaisen tullimiehen mielestä "epäilyttävää".Toi Thaimaa ja Amsterdam nyt kuullostaa niin stereotyypilliseltä reitiltä huumeiden salakuljetukseen ja Kööpenhamina taitaa olla myös syynättävien joukossa joten en yhtään ihmetellytkään että jouduit tutkittavaksi.

Topi Junkkari

Quote from: Melbac on 10.01.2012, 16:13:20
-- Kööpenhamina taitaa olla myös syynättävien joukossa joten en yhtään ihmetellytkään että jouduit tutkittavaksi.

Ei ole Kööpenhamina kuin ennen.

http://www.youtube.com/watch?v=4rB-9wNWqJ0

dothefake

Biaudeellä taitaa tieto päässä kulkea baudeina, ei bitteinä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Blanc73

Tullille pitää antaa uudet ohjeet "Jos Biaudetin klaanin ryhmä edustajineen tulee ulkomaanmatkalta, niin passin kysyminen ei ole suotavaa Afrikkalaista alkuperää olevilta seurueen jäseniltä. Välttäkää myös katsekontaktia Biaudetien kanssa."
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

ikuturso

Tarkastetun, jolla varmaan hyvä status ja asema Suomessa, tulisi olla huolissaan niistä rikollisista maahanmuuttajista jolla on samankaltaiset rotupiirteet hänen kanssaan. Nämä yksittäistapaukset kun pilaavat koko joukon maineen. Siksi hänen tulisi olla yksinomaan tyytyväinen, kun hänennäköiseltään kysytään henkilötodistus rajalla. Näin nämä mahdolliset hänenkin mainettaan pilaavat jantterit saataisiin kiinni jo rajalla, mutta ei.

Joskus pankkikortti oli kuvallinen, ja sitten siitä jäi se kuva pois. Tuolloin oliko se 30 markan summan ylittävissä ostoksissa myyjän tuli tarkistaa ostajan henkilöllisyys. Taitaa edelleen olla jotain velvoitteita, milloin ei käytetä tunnuslukua vai onko??

Muutaman kerran tämmöisissä tilanteissa myyjä on pyydellyt anteeksi, että joutuu henkkarit tsekkaamaan. Minä olen yleensä todennut, että olisin loukkaantunut jos ei kysyisi. Silloinhan täältäkin kuka tahansa voisi pankki/luottokortillani ostaa mitä tahansa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Mad Dog

Mut on helsinki-vantaalla tullin toimesta tarkastettu monesti, tosin yleensä vain silloin kun olen saapunut jostain "vähän" epämääräisemmästä kohteesta. Vaikka lennot on schengen-maan kautta, on tullin pojilla lentotiedot olemassa ja osaa napata mut matkustajavirrasta. Kyseistä ei siis tapahdu, jos olen ollut ihan normaalista matkakohteesta tulossa tai matkat on kirjoitettu erillisille lipuille.

Usein siinä on vaan käynyt niin, että kun olen kaivanut passit (3 kpl identtisiä suomen passeja) ja pyytänyt valitsemaan mieleisensä tullin pojat ovat hämääntyneet niin, että matkatavarat on unohtuneet ja mielenkiinto on kohdistunut passeihin. Mulla on ollut aina naurussa pitelemistä, kun ne ihmettelee niitä ja kyselee tyhmiä.

Ja joo, kaikki kolme on ihan laillisia, voimassaolevia matkustusasiakirjoja.

Topi Junkkari

Quote from: Mad Dog on 10.01.2012, 17:45:23

Tavallinen passi, virkapassi ja diplomaattipassi?

Eikö niiden kahden ensin mainitun pitäisi olla Merikasarmin kassakaapissa?

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

matkamasentaja

Quote from: Topi Junkkari on 10.01.2012, 17:49:23

Tavallinen passi, virkapassi ja diplomaattipassi?

Eikö niiden kahden ensin mainitun pitäisi olla Merikasarmin kassakaapissa?

Voipa noita olla, rinnkakkaispasseja, jos niissä on ristiin "kiusallisia" leimoja tai viisumeita. Koetappa mennä Iraniin tai Saudeihin passilla jossa on Israelin leimoja.

Topi Junkkari

Quote from: matkamasentaja on 10.01.2012, 18:19:37
Koetappa mennä Iraniin tai Saudeihin passilla jossa on Israelin leimoja.

En ajatellut koettaa. Minulle riittää, että passini ja siinä olevat viisumit ja leimat kelpaavat Yhdysvaltain liittovaltion, Kanadan dominion ja Venäjän Federaation viranomaisille. Loput ovat EU:ta.

JoKaGO

Quote from: Junes Lokka on 10.01.2012, 03:43:49
Minusta kaikilta pitäisi kysyä henkkarit rajalla ja ne pitäisi skannata rajavalvontalaitteistolla.

Niin minustakin.

Tulin vuonna -99 Etelä-Afrikasta Frankfurtiin. Koneen ovella oli vastassa kaksi rajavartijaa rynkkyineen, ja ihmettelin, mitä oli tekeillä. No, ei kummempaa kuin passintarkastus! Pojat eivät olisi päästäneet ulos koneesta ilman asiallisia dokumentteja. Katsoivat passin sisälle, ojensivat passin takaisin ja sanoivat "Danke". Paitsi mulle, jolla oli sinikantinen Suomen passi. Poika otti passin käteensä ja ojensi sen mulle takaisin nopeasti kuin se olisi ollut kuuma rauta, ja sanoi "Kiitos"!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Usein siinä on vaan käynyt niin, että kun olen kaivanut passit (3 kpl identtisiä suomen passeja) ja pyytänyt valitsemaan mieleisensä tullin pojat ovat hämääntyneet niin, että matkatavarat on unohtuneet ja mielenkiinto on kohdistunut passeihin.

No kyllä kai! Mulle vannotettiin saadessani rinnakkaispassin, että koskaan ei saa pitää mukanaan kahta passia.
Ymmärrän niin, että passi on ainutkertainen, asiakirja, jolla valtio ilmaisee, että sen haltijalla on kaikki kunnossa kotimaassa. Passin menetys seuraa, jos sotkee asiansa. Kaksi passia murtaa tämän luottamuksen.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Teemu Lavikka

QuoteAlus-, matkustaja- ja rekkaselvitystehtävissä selvitetään lento-, laiva- ja rekkaliikenteen kuljetusten ja kuljetusasiakirjojen asianmukaisuus, valitaan matkustajia ja kulkuneuvoja tarkempaan kontrolliin riskianalyysin perusteella, tehdään tarkastuksia sekä paljastetaan salakuljetusyrityksiä.

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/tulli_tyopaikkana/tullityo_ammattina/index.jsp

Jonain kauniina päivänä minulta kyllä katkeaa verisuoni päästä - ihan silkasta vitutuksesta. Tullihan käyttää riskiprofilointia matkustajien tarkkailussa, ja kyseinen kunniakansalainen on ilmeisesti jostain syystä saanut liian monta osumaa profiloinnissa, joten tapahtui kauhein kaikista... Mies napattiin sivuun ja, voitteko kuvitella, KYSYTTIIN PASSIA!!! Toivottavasti kriisiryhmä on jo matkalla tapahtumapaikalle...
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

CaptainNuiva

Quote from: Teemu Lavikka on 10.01.2012, 23:19:44
QuoteAlus-, matkustaja- ja rekkaselvitystehtävissä selvitetään lento-, laiva- ja rekkaliikenteen kuljetusten ja kuljetusasiakirjojen asianmukaisuus, valitaan matkustajia ja kulkuneuvoja tarkempaan kontrolliin riskianalyysin perusteella, tehdään tarkastuksia sekä paljastetaan salakuljetusyrityksiä.

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/tulli_tyopaikkana/tullityo_ammattina/index.jsp

Jonain kauniina päivänä minulta kyllä katkeaa verisuoni päästä - ihan silkasta vitutuksesta. Tullihan käyttää riskiprofilointia matkustajien tarkkailussa, ja kyseinen kunniakansalainen on ilmeisesti jostain syystä saanut liian monta osumaa profiloinnissa, joten tapahtui kauhein kaikista... Mies napattiin sivuun ja, voitteko kuvitella, KYSYTTIIN PASSIA!!! Toivottavasti kriisiryhmä on jo matkalla tapahtumapaikalle...

Niin,kauheita asioita tapahtuu!
Luultavasti kriisiryhmä on jo saavuttanut Bideen-klaanin ja asiantunteva hoito on aloitettu.

Tästä jää ihan sellainen maku kuin vaikka jonkun hienomman rouvan lemmikillä, Fifillä, olisi epäilty olevan raivotautia taikka sen näyttelykelpoisuutta olisi kyseenalaistettu.
Rouvan Fifille ei saa tehdä niin, te julmaakin julmemmat ihmiset! :o
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Marius

Mutta kunhan Fifi puree kunnolla pohkeeseen, minkä se aivan varmasti tulee tekemään, niin ääni kellossa saattaa muutua.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Nauris

QuoteRuotsia he eivät halunneet puhua.

En tiedä tarviiko tullimiehen osata ruotsia, mutta vähemmistövaltuutetun toimisto on mennyt positiiviseen rasismiin liittyen ehdottamaan, että maahanmuuttajien työllistämisessä ei vaadittaisi toista virallista kieltä. Lisäksi positiivisen rasismin muodossahan aiotaan lisätä maahanmuuttajien osuutta valtion palveluksessa, joka varmaan olisi hyvä juttu siinä mielessä, että kun musta tullimies pyytää Sheikki ali Hassania tarkastukseen ei välttämättä rasistikorttia voida yhtä lailla heiluttaa ja vaatia ruotsin osaamista.

Muslim Police in Britain are Murderously Corrupt
UK: Osa poliiseista hädintuskin lukutaitoisia
Positiivisen syrjinnän ongelmia?

dothefake

Quote from: Marius on 11.01.2012, 00:03:49
Mutta kunhan Fifi puree kunnolla pohkeeseen, minkä se aivan varmasti tulee tekemään, niin ääni kellossa saattaa muutua.
Olen aina hekumoinut ajatuksella, että Suomen puudeliliiton kotisivujen osoite olisi fi.fi
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Sunt Lacrimae

Quote from: Melbac on 10.01.2012, 16:13:20
Quote from: Jari-Petri Heino on 10.01.2012, 11:20:47
Tulli profiloi matkustajia muista syistä kuin ihonvärin takia.

Käväisin loppukesästä Thaimaassa Amsterdamin kautta ja vein mennessäni tuttavalle kolme kiloa kuivia herneitä soppa-aineksiksi. Herneet olivat ruumaan menevässä rinkassa kuutena puolen kilon pussina ja näyttivät varmasti pilleripusseilta läpivalaisussa. Laukku tulikin sitten perille Thaimaahan kolme päivää myöhemmin. Homma ei kuitenkaan päättynyt tähän, vaan paluumatkalla minut otettiin Amsterdamissa syrjään ja käsimatkatavarat tutkittiin huolella. Mitään laitonta ei tietysti löytynyt ja matka pysähtyi seuraavaksi Helsinki-Vantaan tullissa, jossa kaikki matkatavarat syynättiin uudelleen. Kuten kuvasta näkyy, on minulla pitkä tukka joka varmasti on edelleen yksi huumeiden käyttäjän ja salakuljettajan stereotyyppinen merkki.

Eräällä paluumatkalla Moskovan kautta Helsinkiin olin jo mennyt tullin vihreän linjan läpi, kun yhtäkkiä naistullivirkailija tarttui poninhäntääni takaapäin ja kehoitti palaamaan tarkastukseen. Kun kerroin heti mielipiteeni virkailijan käytöksestä, ei minun tarvinnut jäädä syynättäväksi. Harmillista kyllä, en ole ymmärtänyt ottaa yhteyttä vähemmistövaltuutettuun, sillä ei kai meitä pitkätukkia sentään niin paljon ole?
Pitkä tukka ja parta taitaa vieläkin olla jokaisen tullimiehen mielestä "epäilyttävää".Toi Thaimaa ja Amsterdam nyt kuullostaa niin stereotyypilliseltä reitiltä huumeiden salakuljetukseen ja Kööpenhamina taitaa olla myös syynättävien joukossa joten en yhtään ihmetellytkään että jouduit tutkittavaksi.

Kalju ja parta sen sijaan ei, ainakaan Suomessa. Virossa sen sijaan ottivat joskus Tallinnan D-Terminaalissa tarkastukseen kun paluulaivaan olimme nousemassa, ties miksi mopojengiläiseksi luulivat kun iso nahkatakkinen kaljupää nahkatakkisen rasvalettipään kera näkyi eläkeläislaumojen seassa terminaalissa. Voin sanoa, että oli jo pienet "nyt tulee joko turpaan tai joku vetää kumihanskat käteen ja pyytää laskemaan housut"-fiilikset kun löysin itseni jostain tarkastushuoneesta neljän jääkaapinkokoisen tullimiehen kanssa, mutta kävivätkin sitten vain tavarat läpi ja ottivat pois kartsan tupakkaa. Noita kun oli kolme, ja kahta enempää ei saa tuoda Suomeen ilman varoitusmerkintöjä, ilmeisesti joku diili Suomen viranomaisten kanssa että ottavat pois jo Virosta.

Tullivalvontahan voi perustua vaikka siihen, että rikostiedustelu ilmoittaa, että botskilla tulee vaikka Muhammad Muhammad-niminen häiskä, josta sitten tiedetään tasan sen verran kuten ihonväri ja ikä suurinpiirtein. Sitten otetaan henkilöt, jotka voisivat tuntomerkkien perusteella olla kyseinen Muhammad Muhammad kontrolliin, ja jos häiskää ei löydy niin tarkastettavien tarkastus jää siihen passintarkastukseen. Tai näin olen ymmärtänyt.

Minut pysäytti kerran poliisi kadulla kävellessäni juna-asemalle, huuteli jotain poliisiradioon sopivani tuntomerkkeihin, kyseli henkkarit ja onko menneisyyttä poliisin kanssa. Jutun tausta ei koskaan selvinnyt. Pitää varmaan tehdä valitus jonnekin kun isoja kaljupäitä syrjitään näin.

Noh, olkoon, tämä koko pelleily vaikuttaa enemmänkin ihan "tiedättekö kuka minä olen?"-perusmeiningiltä kun ei kerran tiedetty, että tässä menee oikein Bideen kampanjaseurue. Vaikuttaisi ihan uskottavalta tapahtumakululta mitä olen kuullut vastaavista sattumuksista, eräänkin vasemmistopoliitikon kuulin ensi käden lähteeltä vetäneen satamassa kunnon kilarit kun juuri hän, tärkeä poliitikko matkalla Viroon, valikoitui terminaalissa satunnaisturvatarkastukseen.
Play stupid games, win stupid prizes.