News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Päiväkotien erikoisruokiin kuuluu strutsia ja kenguruakin

Started by Saippuakupla, 17.12.2011, 13:19:35

Previous topic - Next topic

Topi Junkkari

Quote from: foobar on 17.12.2011, 16:41:20
Voiko härkää syödä koska se ei tuota maitoa?

On se eläessään tuottanut maitoa. Joillekin eläimillehän tehdään teurastuksen yhteydessä sukupuolenvaihdosleikkaus. Lehmä muuttuu viimeistään ravintolan ruokalistalla häräksi ja kana kukoksi (viinissä).

QuoteNekin ovat nisäkkäitä, ja mitäköhän ne nisät olivatkaan?

Pidän nisäkkäistä!
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

M.E

Quote from: Bonaventura on 17.12.2011, 17:25:00
Quote from: M.E on 17.12.2011, 16:29:27
toisaalta se ei estä viestiisi viittaamiseen jatkossakaan

Mihin ihmeen tuomioistuimeen olen joutunut? Alun perin muuten se "Tämä ei pidä paikkaansa" -lause viittasi siihen kohtaan sinun kommentissasi, jossa puhuit jotakin viranomaisten huijaamisesta. Siihen reagoin. Jälkikäteen huomasin, että se voidaan lukea kannanottona lääketieteeseen, mihin en halunnut missään vaiheessa ottaa kantaa, ja siitä syystä yliviivasin lauseen.

Edelleen olen täysin samaa mieltä kuin silloin: ei pidä paikkaansa, että kyse olisi huijaamisesta. Jos pidät näitä ihmisiä luulosairaina hölmöinä, se ei silti tee heistä huijareita.

Ja edelleen: en aio ryhtyä itse asiasta vänkäämään yhtään enempää.   

Harvoin olen katunut ketjuun osallistumista niin paljon kuin nyt. Itse asia ei silti ole muuttunut mihinkään. Seison täysin kirjoitukseni takana, riippumatta siitä, miten alentuvasti ja/tai haastavasti sinä M.E. minulle puhut.

Älä nyt suutu. Et sinä missään tuomioistuimessa ole ja ei täällä olla ketään tuomitsemassa tai arvioimassa. Ja en minä tarkoituksellisesti puhu alentuvasti/haastavasti. Jos olet tuota mieltä, niin korjaan käsityksen tässä viestissä. Viittaamasi kohta lainaamastasi viestistäni on laadittu vain siltä varalta, että jos sattuisit myöhemmin vaatimaan kommentiisi viittaamisen kieltämistä (on tapahtunut muiden käyttäjien kanssa) vedoten siihen, että ilmoitit aiemmin, ettet halua osallistua keskusteluun. Ja en nyt sano, että mitään erityistä syytä epäillä tätä ei ole.

Mitä taas tulee aiempaan kommenttiini johtopäätöksistä on niin kuin siinä sanotaan. Eli kun lähde on selvillä (anekdootti), niin sitten siihen voi suhtautua haluamallaan tavalla (hylätä anekdooteista tehtävät johtopäätökset tai hyväksyä, jos omasta  mielestä anekdootit ovat luotettava tapa kerätä tietoa). Vahvat perustelemattomat väitteet vain johtavat siihen, että epäilijät tulevat kysymään samoja asioita aina kun lukevat viestisi jaksamatta lukea sitä seurannut viestiketjua. Et taas myöskään ilmaissut kovin selvästi, että viittasit ensimmäisellä virkkeellä valehteluun.

Mitä taas huijaamiseen tulee, niin en sanonut, että vanhemmat ehdoin tahdoin huijaavat, mutta epäilen, että se lääkäri, joka kirjoittaa todistuksia, jotka edellyttävät Uuden Seelannin lampaanlihan syöntiä, koska muu liha aiheuttaa allergiaa, kyllä syyllistyy tietoiseen valehteluun, tai on sitten ilmeisen epäpätevä. Allergiat todetaan allergiatesteillä ja tietääkseni ei ole olemassa allergia testiä Uuden Seelannin lampaanlihalle.

En minä jaksa alkaa olla ehdoin tahdoin vittumainen jollekulle vain sen takia, että on eri mieltä. Siinä tapauksessa joutuisin olemaan kaikille vittumainen jossain vaiheessa.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

foobar

Quote from: Topi Junkkari on 17.12.2011, 16:58:48
Quote from: foobar on 17.12.2011, 16:41:20
Voiko härkää syödä koska se ei tuota maitoa?

On se eläessään tuottanut maitoa. Joillekin eläimillehän tehdään teurastuksen yhteydessä sukupuolenvaihdosleikkaus. Lehmä muuttuu viimeistään ravintolan ruokalistalla häräksi ja kana kukoksi (viinissä).

Myönnän syöväni varsin paljon näitä transsukupuolisia eläimiä. En kuitenkaan siksi, että itse niitä vaatisin...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

M.E

Quote from: MW on 17.12.2011, 16:50:17
Rohkenen mätkäistä adminia hiukan lähes ooteellä:

(Nippeli)tiedon ja -taidon lisääntyminen tietokoneistumisen ja internetin myötä ilman vastaavaa ymmärryksen lisääntymistä johtaa joskus työelämässäkin lievää suurempaan hohhailuun. Yleisenä esimerkkinä lievimmästä päästä ihan pokkana kuuden desimaalin tarkkuudella esitellyt laskelmat, tjsp. Ja tarkoitan esitettyä tietoa, en esim. excelin raakadataa.

Joo. Samaa kategoriaa. Osakeanalyytikot lienevät kaikista pahimpia. Excel malliin tungetaan 12 eri muuttujaa, joiden todellisista arvoista ei olla edes etäisesti varmoja, 2 desimaalin tarkkuudella ja sitten ulos tulevaa lukua näytetään 2 desimaalin tarkkuudella ihan kuin se olisi sentilleen oikein.

Sinapis alba

Quote from: M.E on 17.12.2011, 18:34:14
Quote from: Bonaventura on 17.12.2011, 17:25:00
Quote from: M.E on 17.12.2011, 16:29:27
toisaalta se ei estä viestiisi viittaamiseen jatkossakaan

Harvoin olen katunut ketjuun osallistumista niin paljon kuin nyt. Itse asia ei silti ole muuttunut mihinkään. Seison täysin kirjoitukseni takana, riippumatta siitä, miten alentuvasti ja/tai haastavasti sinä M.E. minulle puhut.

Mitä taas huijaamiseen tulee, niin en sanonut, että vanhemmat ehdoin tahdoin huijaavat, mutta epäilen, että se lääkäri, joka kirjoittaa todistuksia, jotka edellyttävät Uuden Seelannin lampaanlihan syöntiä, koska muu liha aiheuttaa allergiaa, kyllä syyllistyy tietoiseen valehteluun, tai on sitten ilmeisen epäpätevä. Allergiat todetaan allergiatesteillä ja tietääkseni ei ole olemassa allergia testiä Uuden Seelannin lampaanlihalle.

Mikä ihme tuossa Uudessa Seelannissa herättää mielenkiintoa.
Aivan hyvin voitaisiin kaikille lapsille tarjota Uudesta Seelannista kotoisin olevaa lammasta. Se on terveellistä lihaa ja halvempaa kuin kotimainen. Jos sitä ostettaisiin suurissa erissä, ei olisi kallistakaan verrattuna siihen että muutamalle erikseen sitä tarjotaan.
Pääsiäisen aikaan ainakin kotimainen lammas maksaa hirmuisesti mutta Uudesta Seelannista tuotua hyvää lammasta saa kohtuullisen hintaan.

Mistä sitten ovat keksineet kengurun ja strutsin niin heheh.
Mikä tekee kanasta epäterveellisen mutta strutsista terveellisen? Ei taida olla mitään uskontoakaan joka sanoisi että strutsi se on oltava.
Mutta mikäs tuossa, sitten kaikille kengurua ja strutsia, vaikka kenguru ja strutsifarmeja tänne niin saavat tukiaisensa maalaisetkin.
Kobelaista lehmää voitaisiin varmastikin myös täällä tehdä, kun se kerran mainittu jo oli. Lehmille olusta riittämiin ja jos ei eurooppalaiset lajikkeet kelpaa niin tuo sieltä sitten muutaman sonnin ja muutaman tuhat lehmää jotta lapsille riittää ruokaa. Tulisi luultavasti vielä paljon halvemmaksi kuin tuontikobelainen. Maalaiset kun keksisivät sitä silitellä ja soitella sille niin johan arktinen kobelainen tekisi kauppansakin.

nuiv-or

Quote from: Veli Karimies on 17.12.2011, 15:16:28
Mulle tästä lähtien pelkästään kylmäsavustettua poroa.

Mulle saimaannorppaa. Ruokajuomaksi kiljua.

Topi Junkkari

Mitenkäs se vanha vitsi lihakauppiaan pojasta menikään...

Opettaja kysyi koulussa, millainen ilmasto Uudessa-Seelannissa (huom. nimen suomenkielinen kirjoitusasu) on.

Lihakauppiaan poika viittasi ja sanoi, että siellä on todella kylmä. Kaikki sieltä tuleva liha on umpijäässä.

Quote from: nuiv-or on 17.12.2011, 18:52:44
Mulle saimaannorppaa. Ruokajuomaksi kiljua.

Etsi foorumin hakutoiminnolla "troolattua saimaannorppaa". Kyseisestä teekkarijäynästä on joskus keskusteltu täällä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Marius

Possumilla asiapointteja.
Itse luulen, että suurin osa lasten "ruoka-allergioista" katoaa taivaantuuliin, jos tulee tosissaan nälkä.
Eivät kaikki tietenkään.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

M.E

Quote from: Sinapis alba on 17.12.2011, 18:49:27

Aivan hyvin voitaisiin kaikille lapsille tarjota Uudesta Seelannista kotoisin olevaa lammasta. Se on terveellistä lihaa ja halvempaa kuin kotimainen. Jos sitä ostettaisiin suurissa erissä, ei olisi kallistakaan verrattuna siihen että muutamalle erikseen sitä tarjotaan.
Pääsiäisen aikaan ainakin kotimainen lammas maksaa hirmuisesti mutta Uudesta Seelannista tuotua hyvää lammasta saa kohtuullisen hintaan.

--

Uusi-Seelanti maana ei sinänsä herätä mielenkiintoa. Mielenkiintoa herättää väite, että sieltä tuotu lammas olisi jotenkin allergogeenisesti erillaista kuin vaikka kotimainen lammas. Epäilen väitettä, että jonkun olisi lääketieteellisistä syistä syötävä juuri Uudesta-Seelannista tuotua lammasta, koska muusta lihasta saa allergisen reaktion.

Kyllä strutsikin herättää epäilyksiä, mutta ainakin ulkoisen koostumuksensa perusteella strutsinliha eroaa vaikkapa kananlihasta, joten periaatteessa on ehkä mahdollista, että strutsinlihasta puuttuvat jotkin allergiaa aiheuttavat proteiinit, mutta epäilen suuresti.

Uuden-Seelannin lammas ja strutsi lienevät ainakin toistaiseksi kotimaista naudan tai possunlihaa hintavampia ja siksi pidän erikoisena, että tällaista erityisruokavaliota tarjoillaan veronmaksajien kustannuksella kyseenalaisin perustein.

nuiv-or

http://yle.fi/alueet/tampere/2011/08/hankintalaki_jarruttaa_lahiruoan_kulkua_kouluihin_2792470.html

lähi ruokaa odotellessa viher vasemmisto hankkii päivä koti lapsille uudesta seelannista hyvän makuista lampaan lihaa  :flowerhat:

Sinapis alba

Quote from: M.E on 17.12.2011, 19:03:28
Quote from: Sinapis alba on 17.12.2011, 18:49:27

--

Uusi-Seelanti maana ei sinänsä herätä mielenkiintoa. Mielenkiintoa herättää väite, että sieltä tuotu lammas olisi jotenkin allergogeenisesti erillaista kuin vaikka kotimainen lammas. Epäilen väitettä, että jonkun olisi lääketieteellisistä syistä syötävä juuri Uudesta-Seelannista tuotua lammasta, koska muusta lihasta saa allergisen reaktion.

Kyllä strutsikin herättää epäilyksiä, mutta ainakin ulkoisen koostumuksensa perusteella strutsinliha eroaa vaikkapa kananlihasta, joten periaatteessa on ehkä mahdollista, että strutsinlihasta puuttuvat jotkin allergiaa aiheuttavat proteiinit, mutta epäilen suuresti.

Uuden-Seelannin lammas ja strutsi lienevät ainakin toistaiseksi kotimaista naudan tai possunlihaa hintavampia ja siksi pidän erikoisena, että tällaista erityisruokavaliota tarjoillaan veronmaksajien kustannuksella kyseenalaisin perustein.
Tarkoitinkin tuota enempi sillein yleisesti, että kun lehdessäkin oli erikseen mainittuna se Uusi-Seelanti (no nyt minäkin osasin kirjoitusasun) eikä vaan että lammasta ja sitten täällä sitä ihmeteltiin.

Ehkäpä siellä tarhassa onkin ollut jotain muuten ikävää ruokaa tarjolla, siksi ovat todistukset kehittäneet.
Mieluummin sitä syö erikseen laitettua lampaanlihaa kuin mitä sitten osaisinkaan sanoa, kerralla kaikille tehtyä ruispuuroa jossa siinäkin on säästelty sitä ruista tai kalapuikkoja joita ei riitä mahan täydeltä.
(Oikeasti olen sitä mieltä että tarhoihin tulisi lapsia laittaa vain erityistapauksissa, mikäli on pakottava tarve jostain syystä vanhemmilla olla muualla kuin kotona huolehtimassa lapsistaan, vastapainoisesti koulu voisi alkaa viisivuotiailla jo.)

Lehdistö voisi mennä haastattalemaan näitä ruoanlaittajia, että kuinka tätä kengurua tehdään ja sitten kysyä vanhemmilta ja lääkäreiltä kommentteja myös. Kun lehtimiehet tätä foorumia taitavat lukea niin hopihopi nyt, sinne joku asialle joka muutenkin ravintoaiheita pohtii ja kirjoittelee, tulisi varmasti mielenkiintoisia artikkeleita.
Vaikkapa viikon ruokalista, jota maistaa lehden ravinteliarvostelija jos semmoinen on, sitten maistaa tuota erikseen tehtyä kengurua että onko syrjitty raukkaa joka sitä joutuu syömään.

Topi Junkkari

Minä muuten rakastan lampaanlihaa, ihan riippumatta siitä, mistä maasta se on kotoisin. Suomessa Ahvenanmaa taitaa tuottaa merkittävän osan kotimaisesta lampaasta.

Joskus jossakin pöytäseurueessa vitsailtiin kasvissyönnistä ja veganismista. Ex-vaimoni tokaisi, että tuo minun mieheni ei ainakaan ole vegaani, se on pikemminkin kalaani ja lampaani. Ja ihan oikeassa oli.

Marius

Monikulttuuri etenee. Ei liene kaukana se päivä, kun jokin kulttuurinrikastuttaja keksii vaatia lapsilleen, tai itselleen, ruokailujärjestelyksi Beluga-kaviaaria, sekä kultaiset ruokailuvälineet.
Kouluun ja kotiin.

Emo

Ainokainen lapseni on koulussa, jossa ylemmällä luokalla on allerginen lapsi, joka muutaman kerran vuodessa lähtee ambulanssilla sairaalaan kesken ruokailun, kun hengitystiet turpoavat umpeen.

Omani taas on allerginen kaikille kotimaisille viljoille, riisille, maitoproteiinille, soijalle, äyriäisille, pähkinöille, sitrushedelmille ja nipulle muita vähäpätöisempiä ruoka-aineita. Lihoja en ole edes kokeillut koska perheemme ei syö lihaa, ja lääkärin mukaan on hyvin todennäköistä, että ainakaan naudanlihaa ei kestä koska on maitoallergikko. Luulisi maallikollekin olevan ymmärrettävää, että kun naudanliha on proteiinia ja lehmän maito on proteiinia, niin maidolle hyvin allerginen ei ehkä siedä sen eläimen lihankaan proteiineja. Saman lajin valkuaisaineita ovat molemmat.

Oma lapseni oli viikon ikäinen kun oireet alkoivat. Korvat turposivat ja maha sekosi. Oli niin herkkä lehmänmaidolle, että kun ekana jouluna söin kolme maitosuklaakonvehtia ja sitten imetin vauvan, niin lapsi ripuloi verta ja oksenteli muutaman päivän. Olin siis itsekin tiukalla dieetillä kun imetin.

Alkuasukas

QuoteLuulisi maallikollekin olevan ymmärrettävää, että kun naudanliha on proteiinia ja lehmän maito on proteiinia, niin maidolle hyvin allerginen ei ehkä siedä sen eläimen lihankaan proteiineja.

No justiinsa. Maitoproteiiniallegiassa ongelman aiheuttaa hera ja kaseiini, joita ei lihasta löydy. Tätä juuri tarkoitin; maitoallergia, maito tulee lehmästä = lehmäallergia.

Saisiko jotain tutkimustuloksia aiheesta, olen mielelläni väärässä ja opin lisää.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Emo

Quote from: Alkuasukas on 17.12.2011, 21:06:37
QuoteLuulisi maallikollekin olevan ymmärrettävää, että kun naudanliha on proteiinia ja lehmän maito on proteiinia, niin maidolle hyvin allerginen ei ehkä siedä sen eläimen lihankaan proteiineja.

No justiinsa. Maitoproteiiniallegiassa ongelman aiheuttaa hera ja kaseiini, joita ei lihasta löydy. Tätä juuri tarkoitin; maitoallergia, maito tulee lehmästä = lehmäallergia.

Saisiko jotain tutkimustuloksia aiheesta, olen mielelläni väärässä ja opin lisää.

Et sinä tuolla asenteella opi mitään ja toisaalta, minä olen itsekin ihan riittävän perusoppinut ymmärtääkseni nämä jutut muultakin kuin maallikkopohjalta.

Mutta jos sinusta edelleen tuntuu, että tiedät paremmin, niin ota ihmeessä yhteys yliopistosairaalan lastengastroenterologian ylilääkäriin ja kerro hänelle, että hän puhuu paskaa. Hän nimittäin minulle kertoi, että ei ole mitenkään harvinaista, että maito-soija-allergiset lapset reagoivat myös naudanlihalle. Oletan, että hän pohjaa väitteensä muuhun kuin mutuun, hän antanee sinulle linkitkin.

Ei taida nämä ruoka-aineallergiat ja ristiallergiat olla sinun vahvinta alaasi?

Ruckafella

Quote from: Emo on 17.12.2011, 19:38:33
Oma lapseni oli viikon ikäinen kun oireet alkoivat. Korvat turposivat ja maha sekosi. Oli niin herkkä lehmänmaidolle, että kun ekana jouluna söin kolme maitosuklaakonvehtia ja sitten imetin vauvan, niin lapsi ripuloi verta ja oksenteli muutaman päivän. Olin siis itsekin tiukalla dieetillä kun imetin.

Siis sinä söit kolme maitosuklaanamia ja lapsi sai siitä veriripulin ja oksennustaudin? En väittäydy minkääntasoiseksi asiantuntijaksi asiassa, mutta kuulostaa todella erikoiselta näin maallikon korviin. Oletko ihan varma asiasta? Että johtui juuri niistä konvehdeista? En kysy muumeillakseni, vaan koska kuulostaa niin oudolta.

Alkuasukas

Minä olen pyytänyt viitteitä johonkin tutkimustuloksiin, ei ole vielä esitetty.

Kaarina Ranne (vihr.)

Marius

Itse en ikinä ole ollut millekään allerginen, vain hieman yliherkkä kissoille, joka vaiva tuli ja meni noin parin vuoden jaksossa aikuisiällä. Loppui kun lopetin tupakoinnin. Siksi olen täysin tietämätön, ja kysynkin: mitä on ristiallergia?

Emo

Quote from: Alkuasukas on 17.12.2011, 21:51:38
Minä olen pyytänyt viitteitä johonkin tutkimustuloksiin, ei ole vielä esitetty.

Miksi minun äitinä pitäisi esittää viitteitä kenellekään? Minulla lienee oikeus uskoa siihen mitä lastentautien erikoislääkäri,  subspesialiteettinaan lastengastroenterologia, minulle kertoo?

Jos sinulla on ongelma, hanki viitteet itse. Kerroin jo mistä ne saat ja keneltä. Suomessa on vain viisi yo-sairaalaa, soita vaikka kaikki läpi. Älä unta näe, että minä käytän illan googlaamalla sinulle linkkejä. On sinulla google omankin nokkasi edessä.

Alkuasukas

En jaksa uskonasioista väitellä. Uskonasioihin suhtaudutaan hyvinkin Tunteella, järkipäräisiä ja todennettuja asioita ei tarvitse raivokkaasti puolustella. Ja joo, omiakin lapsia on, välillä niillä on ihottumaa, välillä pierettää, välillä on ripulia ja välillä maha kovana. Täytyykin sitä Koben härkää sinne päiväkotiin...

Eiköhän tämä ollut tässä minun osaltani, olkaa uskossanne vahvoja.

Kaarina Ranne (vihr.)

Emo

Quote from: Ruckafella on 17.12.2011, 21:47:20
Quote from: Emo on 17.12.2011, 19:38:33

Siis sinä söit kolme maitosuklaanamia ja lapsi sai siitä veriripulin ja oksennustaudin? En väittäydy minkääntasoiseksi asiantuntijaksi asiassa, mutta kuulostaa todella erikoiselta näin maallikon korviin. Oletko ihan varma asiasta? Että johtui juuri niistä konvehdeista? En kysy muumeillakseni, vaan koska kuulostaa niin oudolta.

Täysin varma. Lapsi on ollut maitoaltistuksissa sairaalassa useaan otteeseen, ja oireet toistuvat joka kerta. Pisin veriripulijakso ajoittaisine oksenteluineen oli silloin, kun yritimme hänelle liittää ruokavalioon viljoja, kun emme vielä varmaksi tienneet että mitkään viljat eivät sovi edes pieninä määrinä eikä myöskään riisi. Silloin pisin veriripulijakso kesti joululta kesäkuun lopulle, ja voit arvata mikä oli lapsen yleisvointi ja kasvukäyrät tuohon aikaan. Puheenkehityskin taantui, lakkasi puhumasta sanoja jotka oli jo oppinut.

Määrät, mitkä äidin syömästä ruuasta menevät rintamaitoon, ovat häviävän pieniä. Mutta herkimmillä lapsilla sekin mitätön määrä riittää aiheuttamaan oireet.

Se lehmänmaitoallergia ilmeni heti ja se olikin helppo havaita. Nämä muut alkoivat oireilla vasta sitten kun vähitellen puolenvuoden jälkeen aloin viljoja kokeilla. Toki lapsella oli aina "ripuli", mutta kuvittelin että pelkällä rintamaidolla elävällä ulosteen kuuluukin olla löysää. OksennusTAUDISTA ei ollut kyse, vaan oireet olivat ripuli/veriripuli/ oksentelu/ ummetus ajoittain/ korvien turpoaminen ja korvien takusten rikkoutuminen/ takapuolen ihon rikkoutuminen ja ihottuma/kasvun hidastuminen. Pitää olla jo melkoinen nuija, jos ei noista oireista havaitse, että jotain on vialla.

Vaikeus olikin siinä, että puolentoistavuoden iässä piti aloittaa kaikki alusta, jotta saatiin selville mitkä kaikki oireita aiheuttavat. Eli ruokavalio "vedettiin ihan alas", söi vain perunaa ja maissia ja Neocate-nimistä äidinmaidonvastiketta (täysin kemiallisesti valmistettua ja hemmetin pahanmakuista, ei tahtonut sitä syödä) ja kaikki aloitettiin yksitellen alusta. Uusi ruoka-aine otettiin käyttöön viikon-kahden viikon välein ja pidettiin kirjaa onko oireita vaiko ei.

Arvatkaas uskonko Hommanfoorumin "asiantuntijoita", jotka väittävät, että laaja-alaisia ruoka-aineallergioita ei ole olemassakaan?  ;D   ;D

Jopa Kela on uskonut kaikki nämä vuodet, että lapsellamme tuollainen on. Tai mistä minä tiedän onko ne uskoneet, mutta ainakin ovat maksaneet alinta vammaistukea (entinen sairaan lapsen hoitotuki vai mikä se nyt oli).

Ruckafella

Quote from: Bonaventura on 17.12.2011, 22:05:35
Emo: siinä saattaa olla sekin, että naudanrehu sisältää soijaa. Tämän vuoksi myös on niin, että moni sietää vain pelkästään ruohoa syövää lammasta (Uusi-Seelanti), jäkälää syövää poroa ja myös luonnonantimia syövää hirveä.

Tämä viesti siis Emolle, muut ignoroikaa.
En voinut ignoroida. En omaa sellaista toimintoa, jolla voisin jättää huomiotta jo lukemani lauseen. :)
No tuohan vaikuttaa ihan loogiselta. Tosin herkkyys saa varmaan olla aika huipussaan, mutta kaipa niitäkin tapauksia löytyy. Mutta siis silloin soijattomalla ruokavaliolla olleen lehmän liha kävisi, jos semmoista löytäisi..?
Emo vielä: huomaathan, että keskustelet lapsettomien miesten kanssa. Tokihan me mammat tunnemme näitä tapauksia useita kukin, ja olemme omin silmin nähneet.
Vähän asiatonta muiden dissausta, imho. Jos olet laiska perustelemaan väitteesi, eivätkä muut usko sitä ilman todisteita, tietänet mitä tehdä.

Emo

Quote from: Alkuasukas on 17.12.2011, 22:14:53
En jaksa uskonasioista väitellä. Uskonasioihin suhtaudutaan hyvinkin Tunteella, järkipäräisiä ja todennettuja asioita ei tarvitse raivokkaasti puolustella. Ja joo, omiakin lapsia on, välillä niillä on ihottumaa, välillä pierettää, välillä on ripulia ja välillä maha kovana. Täytyykin sitä Koben härkää sinne päiväkotiin...

Eiköhän tämä ollut tässä minun osaltani, olkaa uskossanne vahvoja.

Voiko Hommafoorumilla olla näin ******* kirjoittelijoita? Ihan kuin jollain hiton mammapalstalla  ;D Mikä asiantuntija sinä kuvittelet olevasi muiden ihmisten asioissa?

Kela ei tässä maassa kantislapsille maksa mitään "uskon" perusteella, sekin että meille maksaa siis jo todistaa että minun lapseni oireet ja sinun lapsesi "oireet" ovat vähän eri planeetoilta.

Emo

Quote from: planeta on 17.12.2011, 22:24:52
Emon mainitsemat tapaukset ovat tosia, ja silloin vanhemmat yleensä ovatkin yhteistyöhaluisia ja ottavat itse vastuuta lapsensa hyvinvoinnista eivätkä kyykytä päiväkotien ja koulujen henkilökuntaa. Siitä tietää, että lapsen oireet ovat todellisia (kuvio näin yksinkertaistettuna).

Juuri näin. Katsokaa eka viestini tähän ketjuun  :)

Ruckafella

Quote from: Emo on 17.12.2011, 22:20:34
Arvatkaas uskonko Hommanfoorumin "asiantuntijoita", jotka väittävät, että laaja-alaisia ruoka-aineallergioita ei ole olemassakaan?  ;D   ;D

Jopa Kela on uskonut kaikki nämä vuodet, että lapsellamme tuollainen on. Tai mistä minä tiedän onko ne uskoneet, mutta ainakin ovat maksaneet alinta vammaistukea (entinen sairaan lapsen hoitotuki vai mikä se nyt oli).

Eipä taida Homma olla erityisen tunnettu allergia-asiantuntijoiden kohtaamispaikkana :)

OK, kiitos selvennyksestä. Pohdiskelen vielä, mutta epänuivistuin huomattavasti.

Emo

Quote from: Marius on 17.12.2011, 22:04:20
Itse en ikinä ole ollut millekään allerginen, vain hieman yliherkkä kissoille, joka vaiva tuli ja meni noin parin vuoden jaksossa aikuisiällä. Loppui kun lopetin tupakoinnin. Siksi olen täysin tietämätön, ja kysynkin: mitä on ristiallergia?

http://www.apuallergiaan.info/docs/pages/ristiallergia.html

Alkuasukas

Jos on kovasti omakohtaisia kokemuksia niin luulisi että olisi muutama linkki heittää esimerkiksi tuohon maitoallergia-lehmänliha-allergiaan. Se että viljaa syövien eläinten liha aiheuttaa vilja-allergiselle oireita toteuttaa jotain loogosta päättelyä mutta ei se lehmä maidolla elä, eikä lihassa ole heraa eikä kaseiinia.

Toistaiseksi todistelu on ollut sitä kaksplus-linjaa. Kela maksaa fibromyalgikoillekin tukia, vaikka koko sairauden olemassaolo on kiistanalainen.

Kuten jo sanoin olen mielelläni väärässä, ja luen aiheesta lisää jos annetaan sopivaa linkkiä. Google ei ole toistaiseksi antanut tukevia tuloksia.

Kaarina Ranne (vihr.)

Emo

Quote from: Bonaventura on 17.12.2011, 22:05:35
Quote from: Emo on 17.12.2011, 21:36:10
Hän nimittäin minulle kertoi, että ei ole mitenkään harvinaista, että maito-soija-allergiset lapset reagoivat myös naudanlihalle.

Emo: siinä saattaa olla sekin, että naudanrehu sisältää soijaa. Tämän vuoksi myös on niin, että moni sietää vain pelkästään ruohoa syövää lammasta (Uusi-Seelanti), jäkälää syövää poroa ja myös luonnonantimia syövää hirveä.

Tämä viesti siis Emolle, muut ignoroikaa.

Emo vielä: huomaathan, että keskustelet lapsettomien miesten kanssa. Tokihan me mammat tunnemme näitä tapauksia useita kukin, ja olemme omin silmin nähneet.

Nuo rehuasiat voivat tosiaan vaikuttaa, ja JOS lapselle jotain lihaa kokeillaan, niin hirvi/poro-akselilla meinaan pysyä. Jo ihan siksikin, että tehotuotantoa en aio tukea, ja nuo rehuasiat myös on hyvä huomioida.

MIEHENI kyllä nykyisin uskoo, että näitä tälläisiäkin tapauksia on  ;D   ;D  Kun oman kirveensä iskee kiveen niin siitä oppii - mieskin.