News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

IDA

Quote from: Ari-Lee on 26.02.2019, 14:36:31
Luotettavalta taholta kuulin, että Kajaanilaisen ev.lut.srk:n papin toimia tutkitaan. Pappi on jakanut muhameteille kasteita srk:n jäsenyyteen kuin lapsille karkkia. Mitään ei ole vaadittu näiltä kunniakastetuilta. Rikosnimikettä en tiedä. Se vain tiedetään, että kyse on murhapaikanhakijoista ja heidän tekaistuista perusteluista positiivisen päätöksen saantiin. Pappi on miespuolinen.

Ihmisten inho/viha kasvaa paitsi roomalaiskatolista pedofiilikirkkoa, niin myös kaiken tuhoavaa mokuttavaa ev.lut. seurakuntaa kohtaan.

Länsimaissa viha omaa menneisyyttä, omia esi-isiä ja omaa länsimaista perintöä kohtaan tosiaan kasvaa koko ajan. Sillä on seurauksensa.
qui non est mecum adversum me est

MW

Erosin kirkosta heti, kun se oli mahdollista. Isovanhempani mahdollisesti pahoittivat mielensä, silloin.

Tähän ev. lutiin hekään tuskin haluaisivat kuulua, jos henki vielä pihisisi.

Ja erotessani kirkosta minä erosin kauhtanahyypiöistä ja rakennuksista. Jumala on ulkona. Järvissä, saarissa, metsissä.

Kari Kinnunen

Minäpä luulen, että lähiaikoina tapahtuu rauhanuskonnon vastaisku. Pääsee nämä tämän maailman komulaiset toteuttamaan itseään ymmärtämällä ihan sydämensä kyllyydestä.

MW

#3333
Älkääkä käsittäkö minua väärin: monet vanhat kirkot ovat kauniita rakennuksia, ja niihin tiivistyy paljon kävijöidensä historiaa.

Vaikka en aktiivisesti hakeudukaan, vieraillessani näissä rakennuksissa syystä tai näin ehtoopuolella siistä toisesta, suhtaudun aina tilaisuuden vaatimalla vakavuudella, enkä koe olevani väärässä paikassa.

Eisernes Kreuz

Jätin luterilaisen kirkon jo kauan sitten, enkä päivääkään ole katunut päätöstäni. Päinvastoin, käsitykseni kansankirkkomme totaalisesta rappiosta vain vahvistuu vuosi vuodelta.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Mika

Itse erosin myös jo vuosia sitten.  Olisin lähinnä edeltävien sukupolvien kultturiperintöön liittyvistä syistä kuulunut mielelläni kirkkoon, ja maksanut siitä jopa veroa, mutta 90-luvulla alkanut kirkon politisoituminen ja yhä vieraammilta tuntuvat kannanotot johtivat siihen, ettei lopulta muuta vaihtoehtoa enää jäänyt, kuin erota ko. organisaatiosta. Päätöstä ei ole tarvinnut katua.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Tomatoface

Itselläni myös jo vuosia eroamisesta. Vahvana vaikuttimena toimi silloin kun joku kirkkoherra tms. oli piilotellut kirkossa muslimiraiskaajaa jotta tätä ei palautettaisi.
O tempora, o mores!

BarkAtTheMoon

Todettakoon tähän että laitoin kirkon hämmästyttävän ylimieliselle,ja myös omilla veroilla elelevälle Laura Huhtasaarta vastaan näistä Uuden Seelannin tapahtumista hyökänneelle kirkollispomolle semmoisen ukaasin että joko hän tai minä eroaa kirkosta, on kyllä kumma nykyinen kirkko jotakin ihan muuta kuin muistin ja kuvittelin, loppuu oma rahoitus moiselle

Jorma M.


Mä erosin 2003 kun kävi ilmi että ev lut iltapäiväkerhos oli mun 4-5 v tyttärelle opetettu et juutalaiset kiusaa julmasti palestiinalaisia ja hänelle oli annettu jotain rauhanpuolustajien esitteitä.

Tätä ennen oli jo tapahtunut että piispa Riekkinen paheksui Hesarissa sitä että miten 9/11 -kaappaajia voidaan nimittää terroristeiksi.

Ja se että Kirkko ja Kaupunki -lehdessä oli pääartikkelina putkeen taistolaiskommunistien, lesbojen ja islamistien haastatteluja.


Tää piispainkokouksen pääsihteerin Huhtasaari-tahraus on raukkamaisin, alhaisin ja vastenmielisin veto cuckold-kirkolta pitkään aikaan. 
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Kapseli

Quote from: Tuomionenkeli on 16.03.2019, 22:05:58
Quote from: BarkAtTheMoon on 16.03.2019, 21:19:34
Todettakoon tähän että laitoin kirkon hämmästyttävän ylimieliselle,ja myös omilla veroilla elelevälle Laura Huhtasaarta vastaan näistä Uuden Seelannin tapahtumista hyökänneelle kirkollispomolle semmoisen ukaasin että joko hän tai minä eroaa kirkosta, on kyllä kumma nykyinen kirkko jotakin ihan muuta kuin muistin ja kuvittelin, loppuu oma rahoitus moiselle

Komulainen, eikä kukaan muukaan evankelisluterialisen kirkon papistosta ei tule koskaan
eroamaan vapaaehtoisesti kirkosta.

Papisto ei seuraa raamatun kertomaa Jeesuksen esimerkkiä  :
Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi: »Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua.

Papisto on valinnut toisin, he kumartuivat.
He ovat myyneet itsensä maallisen nomenklatuuran ja eliitin jäsenyydestä sekä saamistaan taloudellista palkinnoista.

Henkilökohtaisesti silmissäni juuri evankelisluterilaisen kirkon suorittama oman kansan ja kristittyjen hylkääminen on halveksittavin ja anteeksiantamattomin teko.

Itse erosin silmieni avauduttua kirkon suunnattomalle ja laskelmoidulle pahuudelle ja tätä päätöstä ei ole tarvinnut katua.
En tule myöskään palaamaan koskaan takaisin luopiokirkkoon.

Uskallan vilpittömästi ja sydämestäni suositella samaa ratkaisua kaikille sitä miettiville.

Jättäkää paheen ja käärmeiden pesä.
Itse erosin pari vuotta sitten kirkosta kun en voinut ymmärtää, miksi kirkko ei elä raamatun opetuksien mukaan. Sitten aloin funtsimaan, että eivät he jumalaan usko, sillä jos uskoisivat, niin eivät he uskaltaisi jumalan sanaa ja oppeja vastaan toimia. Miettikää nyt itsekin hetki tuota yhtälöä. Jos olisit 100% varma jumalan olemassa olosta niin silloin te myös sisäistäisitte jumalan opetukset. Ja millä ihmeellä te edes uskaltaisitte elää vastoin jumalan tahtoa. Koska myös rangaistukset pitäisi olla sinulle täysin totta.

Kirkko on suurimmaksi osaksi tekopyhien ihmisten saareke,jossa kupataan tyhmiltä uskovaisilta rahat pois. Amerikan serkuilla on paremmin hallussa tuo homma, kun siellä kirkon johto saa kupattua itselleen filmitähden luksuselämää.

Emo

Erosin kirkosta 1991, ja toisen kerran 2014 tai 2015, en muista. Mutta on se vaan niin mukavaa jättää lutkakirkko, että tein sen kahdesti.

Supernuiva

Quote from: Emo on 16.03.2019, 22:31:38
Erosin kirkosta 1991, ja toisen kerran 2014 tai 2015, en muista. Mutta on se vaan niin mukavaa jättää lutkakirkko, että tein sen kahdesti.

Mistä syystä liityit takaisin ja kuinka monta vuotta olit tuossa välillä maksavana jäsenenä?

Veikko

Quote from: Jorma M. on 16.03.2019, 21:32:24

Mä erosin 2003 kun kävi ilmi että ev lut iltapäiväkerhos oli mun 4-5 v tyttärelle opetettu et juutalaiset kiusaa julmasti palestiinalaisia ja hänelle oli annettu jotain rauhanpuolustajien esitteitä.

Tätä ennen oli jo tapahtunut että piispa Riekkinen paheksui Hesarissa sitä että miten 9/11 -kaappaajia voidaan nimittää terroristeiksi.

--

Huvittavaa on lisäksi, että KK(K) on yksi niistä harvoista medioista, joka maalaisee kauhukuvia "ääribuddhalaisuudesta" ja "hindunationalisteista". "Ääri-islamismi" kierretään kuitenkin kauempaa kuin kissa kiertää kuuman puurokupin.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Emo

Quote from: Supernuiva on 16.03.2019, 22:32:47
Quote from: Emo on 16.03.2019, 22:31:38
Erosin kirkosta 1991, ja toisen kerran 2014 tai 2015, en muista. Mutta on se vaan niin mukavaa jättää lutkakirkko, että tein sen kahdesti.

Mistä syystä liityit takaisin ja kuinka monta vuotta olit tuossa välillä maksavana jäsenenä?

1997 liityin, halusin kirkkohäät, uskonhan Jumalaan joten sen puoleen ei ollut kirkkohäille esteitä, en pelkän kauniin morsiuspuvun takia takaisin liittynyt joskin puku oli ja on komea, ranskalainen, ostettu tosin Helsingistä.

1991 erosin naispappeusjappasun takia (vastustan naispappeutta, syystä), tällä toisella kerralla ei vaan enää jaksanut kuulua evankelisluterilaiseen kommunistikerhoon, kun kommari en ikinä ole ollut.

BarkAtTheMoon

Minusta eroaminen ei tullut kuuloonkaan kunnes vasta nyt. Ok paskaa tullut kaikista mahdolisista mutta vasten eduskuntavaalikampanjaa mentiin monenkin merkittävän mittarin ali että rytisi. Prkl. Toki voi käydä niinkin että huijari kirkon johtohahmo eroaa mutta vähän epäilen kun rahan perässä näyttävät olevan

newspeak

Quote from: Veikko on 16.03.2019, 22:36:38
Huvittavaa on lisäksi, että KK(K) on yksi niistä harvoista medioista, joka maalaisee kauhukuvia "ääribuddhalaisuudesta" ja "hindunationalisteista". "Ääri-islamismi" kierretään kuitenkin kauempaa kuin kissa kiertää kuuman puurokupin.

Mitä? Osaavatko ne tehdä jotain oikeinkin? Tämähän on välitön linkityksen paikka:

Quote"Pelkäsin tätä munkkia jo aiemmin" – Kambodžan buddhalaisten luostarien hyväksikäyttötapaukset ovat vaiettu salaisuus

Kambodžan pagodoissa paljastuu koko ajan lisää poikien hyväksikäyttötapauksia. 13-vuotias Sok haluaa kertoa tarinansa auttaakseen muita...

Sok on tyypillinen luostarissa tapahtuvan seksuaalisen väkivallan uhri. Hän on keskimmäinen perheen kolmesta lapsesta. Perheenäiti on köyhä maanviljelijä. Sok halusi luostariin isoveljensä luo, koska hän halusi opiskella ja oppia lisää. Köyhälle perheelle lapsen kouluttaminen ei ole muuten mahdollista.

Sok on yksi lukuisista pojista, jotka ovat kokeneet seksuaalista väkivaltaa buddhalaisessa luostarissa. Uhreista suurin osa on 5–16-vuotiaita lapsia ja nuoria. Nuorimmat uhrit ovat kolmevuotiaita, vanhimmat 26-vuotiaita.

...

Unicefin raportin mukaan joka kahdeskymmenes lapsi joutui vuonna 2016 Kambodžassa seksuaalisen väkivallan kohteeksi. Tilanne ei ole viime vuosina juuri parantunut.

First Step -järjestön tuoreen raportin mukaan noin neljä prosenttia tytöistä ja viisi prosenttia pojista kokee seksuaalista väkivaltaa. YK:n kehitysohjelman raportin mukaan jopa joka kuudes kambodžalainen mies on kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä jossakin elämänsä vaiheessa. Buddhalaisissa munkkiluostareissa poikien hyväksikäyttö on luultavasti tätäkin laajempaa.

...

– Pagodan mainetta halutaan suojella kaikin mahdollisin keinoin. Aiemmin pagodan arvostelusta on voinut joutua vaikeuksiin ja menettää jopa työpaikan. Tämä on tietysti hyvä suoja myös pahoille ihmisille, First Stepin johtaja Chamreun kertoo.

Pagodat eivät ole tuoneet seksuaalisia hyväksikäyttötapauksia julkisiksi itsenäisesti kovinkaan usein. Seksuaalinen hyväksikäyttö paljastuu useimmiten silloin, kun joku ulkopuolinen käy pagodassa ja näkee tai kuulee jotakin. First Stepin sosiaalityöntekijä vierailee Sokin pagodassa noin 2-3 kertaa kuukaudessa.

Viranomaiset vähättelevät poikien seksuaalista hyväksikäyttöä. Jos poika puhuu asiasta, hänestä tehdään pilaa, hänelle nauretaan ja hänet häpäistään. Pahimmassa tapauksessa poikaa saatetaan rangaista tai hänet saatetaan karkottaa pagodasta. Siksi tästä asiasta vaietaan mieluummin, Chamreun kertoo...
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-pelkasin-tata-munkkia-jo-aiemmin-kambodzan-buddhalaisten-luostarien-hyvaksikayttotapaukset-ovat-vaiettu-salaisuus

Hienoa journalistista toimintaa Kirkko ja Kaupungilta!

Muslimeista kriittisen uutisoinnin vähäisyys on toki ymmärrettävää: 1) ei sovi ällöliberaalijulkaisun toimitukselliseen linjaan, 2) lähetystyötä ei juuri pääse muslimimaihin tekemään ja 3) paskamyrsky tulee heti, jos homoista tai muslimeista jotain pahaa sanoo.

JiM

Ymmärrän hyvin miksi olette eronneet kirkosta.. itse olen sinnitellyt kirkossa mukana ihan vaan sen takia että nämä kirkkoon soluttautuneet globaalikommunistit eivät saisi ihan kaikkia kirkosta karkotettua.. ja sillä tavalla kirkon sisältä käsin tuhottua..

Toisaalta on myöskin todella ahdistavaa elättää kirkollisveroakin maksamalla heitä.. tietäen että Jumala ei todellakaan heissä asu..

newspeak

En ole koskaan vakavissaan harkinnut kirkosta eroamista, enkä siis tule kirkosta koskaan eroamaan. Kun joka paikassa pitää minkä tahansa tekosyyn takia alkaa joidenkin ulisemaan omasta kirkosta eroamisestaan, tämä on ainoastaan vahvistanut päätöstäni kuulua kirkkoon ja pysyä sen jäsenenä. Kirkosta on erottu toinen toistaan vastenmielisempien syiden takia, enkä mitenkään halua olla osallisena niihin. Kirkon ulkopuolellahan se myrkky on ja sieltä se tulee myös kirkon sisälle.

Pullervo

Quote from: Pullervo on 16.12.2018, 23:07:00
Ketjun otsikko kertoo tarpeellisen teemasta. Ei tarvitse erikseen mainostaa liittymään, jäämään tai eroamaan uskonollisiin/uskonnollisista yhdyskuntiin/yhdyskunnista.

Tämä kolmen kuukauden takainen ohje on edelleen voimassa. Eli palataan tuohon kirkon mokuttamiseen omien henkilökohtaisten eroamisten ja liittymisten sekä muiden lukijoiden noihin kehottamisten sijaan.

Alaric

Kirkko mainostaa nettisivuillaan rasisminvastaista päivää sekä RASMUS-sekopäitä ihan linkin kera :facepalm:

http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=content5df88f

QuoteKansainvälinen rasismin vastainen päivä 21.3.

Kansainvälisenä rasismin vastaisena päivänä haastamme kaikkia kristittyjä rohkeasti tarkastelemaan omia asenteitaan, avartumaan erilaisuudelle ja vaikuttamaan suomalaiseen asenneilmastoon. Kansainväliset ja kansalliset järjestöt organisoivat vuosittain rasismin vastaisia tapahtumia ja kampanjoita mm. kansainvälisenä rasismin vastaisena päivänä 21.3. ja sitä edeltävällä viikolla.

Toimintaideat: Järjestetään erilaisia tapahtumia ja paikallisia tempauksia rasismista vapaan seurakunnan, naapuriston, koulun, työpaikan tai organisaation luomiseksi tai erilaisten pelisääntöjen tuottamiseksi em. yhteisöihin. Sovinnon ilta, maahanmuuttajamuusikkojen konsertti kirkossa. Kampanjat vihapuheen lopettamiseksi omalla alueella. Suunnittelussa maahanmuuttajat aktiivisesti mukana. Katso Rasismin ja muukalaispelon vastaisen verkoston (RASMUS) sivut.

Kansainvälisen rasismin vastaisen päivän hartaudet

Simo Peura

He selviytyvät – niin mekin


Monenlaiset pelkomme

Jotta voi iloita, on voitettava pelkonsa. Pelkoa on monenlaista: pelätä voi toista ihmistä, sairastumista, tulevaisuutta, kuolemaa, kilpailua, epäonnistumista ja jopa Jumalaa.

Jotkut keskuuteemme tulleista maahanmuuttajista ovat paenneet peloissaan, henkensä kaupalla. He ovat lähteneet asuinsijoiltaan toiseen maahan. Jos oleskelulupaa ei ole myönnetty, pelko on palannut. Se on saanut maahanmuuttajan etsimään turvaa kirkosta.

Tulijalle Suomi tapoineen voi olla outo maa, pelon aihe. Voiko tähän maahan koskaan sopeutua? Voiko täällä saada ystäviä muista kuin omaan kansallisuuteen kuuluvista?

Mutta pelkoa kokevat myös suomalaiset, kun he kohtaavat vieraasta maasta ja kulttuurista tulevan maahanmuuttajan. Heidän tapansa, pukeutumisensa ja usein myös uskontonsa ovat toisenlaisia. Erilaisuus mietityttää.

Ennakkoluulo

Yllättävällä tavalla pelko voi myös yhdistää. Jokainen ihminen tietää, mitä pelko on. Ihonväristä, koulutuksesta, sukupuolesta ja iästä riippumatta pelkääminen on perin inhimillistä. On aikoja, jolloin ihmisen on elettävä pelkojensa kanssa. Mutta miten meidän tulisi kohdata pelkomme?

Pelon taustalla on usein ennakkoluulo. Jos oma asenne on valmiiksi kielteinen, ihminen kuvittelee luulemansa olevan totta. Tietämättömyys saa tekemään virheellisiä päätelmiä. Ennakkoluuloinen pakenee vierasta tulijaa tai on välipitämätön. Toinen valitsee keinokseen vihan ja väkivallan.

(...)

Juha Malmisalo

Rasismin juurilla ja toisella puolen


Rasismia on helppo lähteä moittimaan julkisuudessa. Kauhistelun ja pahoittelun sijaan olisi hyödyllisempää koettaa pohtia, mistä johtuu, että toinen ihminen tai jokin ihmisryhmä saatetaan kokea vastenmielisenä, torjuttavana tai alempiarvoisena. Kysymystä voi lähestyä monesta näkökulmasta, joista tuskin mikään yksinään riittää selittämään kaikkia rasismin muotoja. On liian helppo ratkaisu ajatella, että ihmisessä olisi aina jokin sisäänrakennettu pelko tai hyljeksintä uutta ja erilaista kohtaan. Ihmiselle on tyypillistä uteliaisuus uuden edessä. – Miksi emme siis aina kohtaa kiinnostuneina uusia ihmisiä ja ihmisryhmiä, erilaisia piirteitä, kulttuureita ja tapoja?

Pelottava erilaisuus

Erilaisuus sinänsä voi olla yksi pelon juuri. Toisenlaisuus voidaan kokea uhkaavana ja omaa olemassaolon tapaa kyseenalaistavana. Mutta minkä tähden? Mikä ihmeessä saa kavahtamaan tai inhoamaan erilaista, toisenlaista, muukalaista? Reaktio tuo mieleen pienen lapsen, joka tietyssä ikävaiheessa pelkkää kuin vaistomaisesti vierasta ihmistä tai outoa ääntä. Mutta kuinka ja miksi aikuisessa kasvaa ärtymystä ja vihaa outoa ihmistä tai ihmisryhmiä kohtaan? Vierastaako aikuinen?

Ihmisyksilöt nähdään helposti pelkästään jonkin ryhmän tai luokan edustajina. Luokittelu voi tapahtua jonkin ulkoisen piirteen, kielen, vakaumuksen tai sitten jonkin kuvitteellisen seikan pohjalta. Luokitteleminen voi estää näkemästä ihmistä yksilönä, omana itsenään, ja tehdä ihmisestä vain jonkin ryhmän, kielen, ajattelutavan tai ominaisuuden edustajan ja henkilöitymän. Ihmiset kyllä edustavat mitä erilaisimpia ryhmiä, ja siihen on jokaisella myös luovuttamaton oikeus, mutta ihminen ei ole koskaan pelkästään jonkin luokan tai ryhmän edustaja. Ihmisyys on enemmän.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Titus

Seuraavaksi varmaankin McDonalds toimittaa hampurilaiset rasmuksen illan istujaisiin...

Kirkon perusajatus on kyllä niin karmealla tavalla hukassa, että olisi aika aloittaa prosessi jossa se erotetaan valtiosta.
that's a bingo!

foobar

Quote from: Titus on 17.03.2019, 16:00:01
Seuraavaksi varmaankin McDonalds toimittaa hampurilaiset rasmuksen illan istujaisiin...

Kirkon perusajatus on kyllä niin karmealla tavalla hukassa, että olisi aika aloittaa prosessi jossa se erotetaan valtiosta.

Nykyään varmaan sosialistit, kommunistit ja vihreät alkaisivat huutaa jos kirkon ja valtion ero yritettäisiin toteuttaa tavalla joka mahdollistaisi kirkon automaattisen verotusoikeuden purkaantumisen ja siten poistaisi rahoituksen heidän omimalleen leikki- ja laulukerholle. Olikos se niin että vapaa-ajattelijatkin alkoivat vastustaa "kirkosta vääristä syistä eroamista" kun paljastui että esim. ulkomaalaisten rikollisten piilottelu oli yhtenä syynä erota kirkosta?

Aika tiukaksi tislattua moraalittomuutta on tarjolla tuossa vasemmistolaistuneessa valtiokirkossa. Kunhan oppi saadaan vaihdettua parta-Kallen järjestelmään tuleekin varmaan seuraavana eteen kansalaisten pakkojäsenyys...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Golimar

Mätäpaisekirkko ja iljettävä maanpetturi ovat kuin paita ja peppu.

[tweet]1106546594726531074[/tweet]

QuoteKuka Raamatun hahmoista voisi tänään olla Suomen kirkon poliittinen, ekologinen ja turvallisuuspoliittinen neuvonantaja? Kuka ylipäätään edes haluaisi olla idoli maailmassa, jossa ydinaseista ei puhuta pelotteena vaan avoimesti puhutaan jopa niiden käytöstä?
Kuka pystyisi luomaan keskinäistä kunnioitusta ja suvaitsevaisuutta uskonnollisten, kulttuuristen ja etnisten ryhmien välille?

Monille tulee mieleen tietenkin itse Jeesus, mutta pakolaisena hän tuskin saisi turvapaikkaa, vaan vaeltaisi paperittomana maasta toiseen.

Ponnistelujen jälkeen löysin Vanhasta testamentista Jaakobin pojan Joosefin, joka on edelleenkin laajasti tunnettu, sillä Joosefista kirjoitetaan niin Raamatussa, Koraanissa kuin juutalaisten Toorassakin.

Joosef oli aikaansa edellä. Tarina kertoo varhaisesta pyrkimyksestä integraatioon eli ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseen yli kansallisten rajojen, mutta erityisesti ihmisen sisäisestä kypsymisestä ja kasvamisesta sekä vapautumisesta ihmisen heikkouksista kuten kateudesta.

Joosef oli aikaansa edellä. Tarina kertoo varhaisesta pyrkimyksestä integraatioon eli ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseen yli kansallisten rajojen.

Joosefin tarinaa kerratessani palautui mieleeni John Rawlsin oikeudenmukaisuusteoria ja yhteiskuntasopimuksen käsite. Sen mukaan moraalisista, poliittisista ja uskonnollisista mielipiteistä huolimatta ihmiset voivat ja ihmisten pitää sopia oikeudenmukaisuuden periaatteista.

Rawlsin ja Joosefin mukaan kansakunnat, jotka edustavat erilaisia perinteitä ja arvoja, voivat päätyä sopimukseen siitä, miten niiden kanssakäyminen voidaan oikeudenmukaisesti järjestää. Tämä ajattelu on konkretisoitunut YK:ssa ja EU:ssa ja ilmenee ajatuksena sääntöihin perustuvasta maailmanjärjestyksestä, joka on nyt uhattuna.

Joosef oli myös visionääri ja talouspoliitikko. Hän näki unen "talouden sykleistä" eli seitsemästä lihavasta ja seitsemästä laihasta vuodesta. Pitkän talouskasvun jälkeen maailmantalous on jälleen kerran hiipumassa.

Joosefin uni oli myös ekologinen hätähuuto. Ilmastonmuutos on dramaattinen seuraus lihavista vuosista, joiden päätepiste on näkynyt jo kauan. Ruotsin piispat varoittivat jo vuonna 1978, että maapallo ei kestä ruotsalaisten elintasoa eikä toista maapalloa ole saatavilla.

Joosefin visio talouden käänteistä oli käänteentekevä. Joosefin kyvyistä kertoo myös, että häneen uskottiin. Hän onnistui taivuttumaan aikalaisensa keräämään ja säästämään viljaa tulevan varalta.

Mitä Joosef tekisi tänään?
Ensimmäisenä hän komentaisi kirkkonsa tarttumaan maahanmuuttopolitiikkaan ja ennen kaikkea ihmiskauppaan, sillä ihmiskauppa on saavuttanut muinaista orjuuttakin laajemmat mittasuhteet. Jokainen päivä tuhansien tyttöjen ja naisten kohtalo on ihmiskauppiaiden käsissä. Ihmiskauppa ei kohdistu ainoastaan naisiin ja tyttöihin, myös miehiä rahdataan halpatyövoimaksi kurjiin olosuhteisiin.

Ihmisoikeuksistaan ylpeilevä Euroopan Unionikin joutuu Joosefin kirkon kriittiseen tarkasteluun. Hän ei sietäisi sitä saamattomuutta ja eripuraisuutta, jolla Eurooppa antautui Syyrian sodan aiheuttaman maahanmuuttokriisisin edessä.  Joosefin kirkko voisi myös auttaa Euroopasta tulevia romanikerjäläisiä.

Joosefin tarina voisi olla kenen tahansa ihmisen tarina.

Joosefin tarina voisi olla kenen tahansa ihmisen tarina.  Poikkeavaa Joosefissa kenties oli vain se, että hän pysyi uskollisena omalle sisäiselle äänelleen eikä antanut periksi houkutuksille, ei aineelliselle eikä henkiselle lahjonnalle.

Kansojen ja uskontojen väliset suhteet eivät paljon eroa ihmisten arkipäiväisestä kanssakäymisestä. Samat tunteet: viha, kateus, koston ilmapiiri ja valtataistelu ovat myös tänään jokapäiväistä leipää.

Joosefin tarinan vahvin viesti on anteeksiantamus. Joosef olisi voinut kostaa veljilleen, jotka möivät hänet, mutta antamalla heille anteeksi, hän herätti veljiensäkin omantunnon.

Kirjoitus on osa Maan suolan Kirjeitä kirkossa -sarjaa

https://www.maansuola.fi/joosefin-poliittinen-tarina/

newspeak

Huonosti mainostettu, kun pitää erikseen etsiä tuokin sivu.

Jorma Teräsrautela

QuotePonnistelujen jälkeen löysin Vanhasta testamentista Jaakobin pojan Joosefin, joka on edelleenkin laajasti tunnettu, sillä Joosefista kirjoitetaan niin Raamatussa, Koraanissa kuin juutalaisten Toorassakin.

https://www.maansuola.fi/joosefin-poliittinen-tarina/

Ei ollut uskonto Liisan vahvin aine koulussa. Muuten olisi tiennyt, että juutalaisten Toora sisältyy meidän kristittyjen Raamattuun, joten on selvää, että se mikä on Toorassa on saman tien Raamatussa.

foobar

Quote from: Jorma Teräsrautela on 17.03.2019, 17:30:07
QuotePonnistelujen jälkeen löysin Vanhasta testamentista Jaakobin pojan Joosefin, joka on edelleenkin laajasti tunnettu, sillä Joosefista kirjoitetaan niin Raamatussa, Koraanissa kuin juutalaisten Toorassakin.

https://www.maansuola.fi/joosefin-poliittinen-tarina/

Ei ollut uskonto Liisan vahvin aine koulussa. Muuten olisi tiennyt, että juutalaisten Toora sisältyy meidän kristittyjen Raamattuun, joten on selvää, että se mikä on Toorassa on saman tien Raamatussa.

En olisi yllättynyt jos sosialidemokraattisen uskontotutkimuksen laitoksella näiden kaikkien tekstien huomattaisiin lainanneen Kommunistista manifestia...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Jori Mäntysalo

Quote from: foobar on 17.03.2019, 16:07:47
Nykyään varmaan sosialistit, kommunistit ja vihreät alkaisivat huutaa jos kirkon ja valtion ero yritettäisiin toteuttaa tavalla joka mahdollistaisi kirkon automaattisen verotusoikeuden purkaantumisen ja siten poistaisi rahoituksen heidän omimalleen leikki- ja laulukerholle. Olikos se niin että vapaa-ajattelijatkin alkoivat vastustaa "kirkosta vääristä syistä eroamista" kun paljastui että esim. ulkomaalaisten rikollisten piilottelu oli yhtenä syynä erota kirkosta?

Vaalikoneen perusteella vihreät ja kommunistit haluavat poistaa verotusoikeuden: https://uskonnonvapaus.fi/vaalit/eduskunta2019/kysymyksittain.html#k3

Eroakirkosta.fi-palvelu ei ota kantaa eroamisten syihin, mutta raportoi niistä lain sallimissa rajoissa. (Osan julkaisu rikkoisi lakia kansanryhmää vastaan kiihottamisesta.) Eroajiahan on myös vastakkaisista syistä: kun pappi siunaa samaa sukupuolta olevan parin, yksi eroaa koska siunattiin ja toinen eroaa koska vain siunattiin eikä vihitty.

foobar

Quote from: Jori Mäntysalo on 17.03.2019, 19:31:07
Quote from: foobar on 17.03.2019, 16:07:47
Nykyään varmaan sosialistit, kommunistit ja vihreät alkaisivat huutaa jos kirkon ja valtion ero yritettäisiin toteuttaa tavalla joka mahdollistaisi kirkon automaattisen verotusoikeuden purkaantumisen ja siten poistaisi rahoituksen heidän omimalleen leikki- ja laulukerholle. Olikos se niin että vapaa-ajattelijatkin alkoivat vastustaa "kirkosta vääristä syistä eroamista" kun paljastui että esim. ulkomaalaisten rikollisten piilottelu oli yhtenä syynä erota kirkosta?

Vaalikoneen perusteella vihreät ja kommunistit haluavat poistaa verotusoikeuden: https://uskonnonvapaus.fi/vaalit/eduskunta2019/kysymyksittain.html#k3

Eroakirkosta.fi-palvelu ei ota kantaa eroamisten syihin, mutta raportoi niistä lain sallimissa rajoissa. (Osan julkaisu rikkoisi lakia kansanryhmää vastaan kiihottamisesta.) Eroajiahan on myös vastakkaisista syistä: kun pappi siunaa samaa sukupuolta olevan parin, yksi eroaa koska siunattiin ja toinen eroaa koska vain siunattiin eikä vihitty.

Miksi vihreät ja muut kommunistit eivät pidä ääntä aiheesta? Valtiokirkon toiminta olemassaolo oli heille kuitenkin yksi suurimmista saatanista hyvinkin äskettäin.

En voi välttyä mielikuvalta jonka puitteissa vasemmiston maaninen kiinnostus erottaa kirkko valtiosta on tippunut Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen käytännössä sadasta prosentista nollaan. Miksi ihmeessä?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Kemolitor

Palataan ketjun aiheeseen. Itse kunkin henkilökohtaiset kirkostaeroamistarinat eivät kuulu tähän ketjuun.

Vaniljaihminen

QuoteKuka Raamatun hahmoista voisi tänään olla Suomen kirkon poliittinen, ekologinen ja turvallisuuspoliittinen neuvonantaja? Kuka ylipäätään edes haluaisi olla idoli maailmassa, jossa ydinaseista ei puhuta pelotteena vaan avoimesti puhutaan jopa niiden käytöstä?
Kuka pystyisi luomaan keskinäistä kunnioitusta ja suvaitsevaisuutta uskonnollisten, kulttuuristen ja etnisten ryhmien välille?

Monille tulee mieleen tietenkin itse Jeesus, mutta pakolaisena hän tuskin saisi turvapaikkaa, vaan vaeltaisi paperittomana maasta toiseen.


Tämä on niin vittumaista vääristelyä kuin ikinä voi olla. Jeesus ei ollut pakolainen. Evankeliumeissa sanotaan, että Jeesus aloitti toimintansa vasta kolmekymppisenä - pikkuveikkana oloa ei lasketa - eikä Jeesus lähtenyt pakoon vaan hän jäi odottamaan kiinniottajiaan.

Vasemmistoliittolainen hippikirkko toki toivoo sellaista Jeesusta joka vastaisi jokaiseen poliittseen kysymykseen, että vasemmistoliitto, ja siksi se aina kysyykin vain sellaisia kysymyksiä, joilla saisi tuon vastauksen.

Uustestamentti ei ole kovin pitkä kirja, sen täydellinen memorisoiminen ei ole liikaa vaadittu tehtävä. Se on lyhyempi kuin moni suosittu romaani, eikä kenenkään kirkkoasioista perillä olevan tulisi teeskennellä, ettei muka tietäisi sen sisältöä.


Ainoa oikea raamaattu on kontekstualisoitu raamattu ja ainoa oikea jeesus on se autenttinen historiallinen henkilö. Ja mitkä olivat hänen mielipiteensä, ne olivat niitä mitä hän tarkoitti sanoa - ei niitä mitä hän näennäisesti sanoi. Kirkko tarvitsee diskurssianalyysiä, ei demareita eikä muita hippejä.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."