News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

ikuturso

Quote from: Rosebud on 10.08.2017, 19:06:43
Quote from: ikuturso on 10.08.2017, 11:04:24
Monenko seurakunnan tilinpäätökset olet lukenut?
Ei niitä tarvitse lukea. Kirkkolla ei ole vientituotetta, joten se ei varsinaisesti ole mikään tulonlähde. Kaikki kirkon raha tulee suomalaisilta, joka veroina tai muilla tavoilla.

Kirkko tarjoaa palveluja, jotka ovat tietenkin tärkeitä monille suomalaisille. Tämä on ihan järkevä argumentti kirkon ylläpitämisen puolesta. Mutta on mielestäni älytöntä puhua kirkosta siten, että sillä muka jotenkin valtio tienaa rahaa. Sillä tienataan ihan samalla tavalla kuin elintasopakolaisillakin tienataan.

Et siis ymmärtänyt. Kirkon velvoitteet valtiota kohtaan (hautaustoimi, väestörekisteri, sukututkimus ym) ovat valtion sille antamaan rahoitukseen verrattuna tappiollista toimintaa, ja muu rahoitus tulee jäseniltä, mistä valtio kerää veronkantomaksun. Tämä on juuri sitä, mitä mokutukseenkin kuulutetaan. Vain ne maksaa jotka haluaa osallistua. Siispä valtio -> kirkko rahaliikenteessä valtio jää plussalle. Rahasampo se ei ole, mutta rahavirta on kirkolta valtiolle päin.

Taas kerrot ensin, että et ole yhtään tilinpäätöstä lukenut, mutta silti tiedät paremmin.
Siis ei se puhu valtionkirkon säilyttämisen puolesta, että rahavirta on valtiolle päin. Mutta se puhuu sen puolesta, että sitä ei pidä purkaa sen vuoksi, että valtio saisi enemmän rahaa, koska se olisi virheellinen peruste.

Quote from: Rosebud on 10.08.2017, 19:06:43Omasta mielestäni kirkon pitäisi olla jatkuvan konkurssiuhan alla, ja henkilökunnan palkkojen, myös piispojen, työmarkkinatuen tasolla. Tämä sopisi paremmin yhteen Jeesuksen oppien kanssa, ja varmistaisi sen, että alalle hakeutuisivat ainoastaan tosiuskovaiset.

Peruspapilla on yliopistotasoinen koulutus ja palkka hoitoalan luokkaa ainakin pikkuseurakunnissa. Seurakunnat eivät pysty talvella pitämään Jumalanpalveluksia isoissa kirkoissa, koska ei ole rahaa lämmittää niitä kuin peruslämmöllä. Peruslämpö täytyy pitää, etteivät urut hajoa. Seurakunnat myyvät maitaan ja vanhoja pappiloita ja niille testamentattuja kiinteistöjä perustoimintojen ylläpitämiseen. Pappien määrä vähenee koko ajan ja nuoriso- ja lapsityöntekijät ovat pitkälti osa-aikaisia etenkin pienemmissä seurakunnissa. Kyllä siellä kysytään kutsumusta, että pappikin jaksaa kiertää kylän yksinäiset vanhukset ja kaikki rippi- kaste- vihki- ja hautajaistilaisuudet. Ja kanttori myös. Suntion hommia tehdään enenevissä määrin vapaaehtoisvoimin ja kaikki Jumalanpalveluksessa avustavat henkilöt (lukijat, soittajat, kuoro, kolehdinkantajat, ehtoollisavustajat) ovat vapaaehtoisia eivätkä saa palkkaa. Pappien lomat tekee usein eläköityneet papit ja kirkkoherrat joko matkakorvausta vastaan tai vapaaehtoistyönä.

Mitä vähemmän kirkolla on rahaa, sitä suurempi osa rahasta menee pakollisiin kohteisiin kuten kirkkojen ylläpitämisiin jne. Kun kirkko saa enemmän rahaa, piispojen palkat nousevat ja lähetyssaarnaajia lennätetään ympäri Afrikkaa.

Piispat ovat vain pieni osa kirkon henkilökuntaa.
Montako lähetystyöntekijää on valtionkirkolla suoraan kirkon palkkalistoilla? Niin sanopa se, kun taas tiedät.
Lähetysjärjestöjen tuki on ihan omansa, ja sitä on leikannut milloin mikäkin hallitus. Kehitysapuna kun on trendikkäämpää tukea jotain bongoradiota viidakossa tai busmannien keskuudessa tehtävää naistutkimusta. Lähetystyöntekijät opettavat mm. lukutaitoa ja pitävät kouluja. Mutta rahoitus viedään pois, koska lukukirjana on uusi testamentti tms. Väärin opetettu.
Oma seurakuntamme osoittaa jäsenten maksamasta kirkollisverosta pienen jyvän lähetystyöhön. Muuten seurakunta tukee nimikkolähettejään tilaisuuksissa kerätyin kolehtivaroin tai vapaaehtoisten pitämien kahviloiden tai kirpputorien tuotolla.

Mutu on näemmä vahvaa ja se kumpuaa jostain uskontovihasta. Kirkko on täynnä vapaaehtoisia lahjoittajia ja vapaaehtoistyöntekijöitä. Organisaatio on loppujen lopuksi sellainen, mitä moni täällä haluaisi pakolaisten tukiorganisaatioidenkin olevan.

Olisi kyllä joskus hienoa tavata oikein nuiva suomalainen pappi. Kumma juttu jos sellaisia ei ole olemassa, ottaen huomion, että islam haluaa tuhota kristinuskon.

Tule poikkeamaan, niin mennään tapaamaan.

Quote from: Maija Poppanen on 11.08.2017, 09:10:34
Yksi tällainen palvelu on tosiaan esim. hautaustoiminta. Kirkko tykkää esiintyä tässä asiassa marttyyrina - ja mainostaakin, kuinka tuo toiminto tosiaan maksaa enemmän, kuin mitä sille budjetissa osoitetaan.

Silti se pitää siitä kynsin hampain kiinni, koska se on järkevä argumentti valtionkirkon säilyttämisen puolesta. Silkkaa vallanhalua siis.

Maija Kultaseni. Kirkko ei pidä hautaustoimesta kynsin ja hampain kiinni. Vapaa-ajattelijat ovat ajaneet uskonnottomien hautausmaita ympäri Suomen, mutta niille vaan ei löydy pitäjiä. Lopulta ne ovat kiinni kirkkojen hautausmaissa ja kirkot velvoitetaan hautaamaan ateistitkin näiden haluamalla tavalla näiden haluamaan paikkaan. Aika moni suomalainen haluaa vielä viimeisen leposijansa kirkkomaahan. Jos hautausmaan pito on niin hyvä bisnes, niin perusta sellainen.

Quote from: Faidros. on 11.08.2017, 10:21:37
Sitä aina ihmettelen, kun valtionkirkosta on lähtenyt noin 600 000 henkilöä kymmenessä vuodessa(+kuolleet), niin silti verotulot ei laske. Verotulot ovat tasaisesti vajaata miljardia vuosittain.
Valtionkirkosta löytyy tukuttain virkamiehiä joiden palkat on yli 100 000€ vuodessa.
Lisäksi on outoa, että kirkko on verotuloillaan ostanut miljardiomaisuuden.

Kyllä niukkuutta pukkaa!  >:(

Tule meidän seurakuntamme kirkkovaltuuston kokoukseen, jossa käsitellään tilinpäätös tai talousarvio. Kerro missä nuo miljardit ovat, kun ei ne näy missään. Juuri myytiin vanhan pappilan rantamaita laskusuhdanteessa viisi rantatonttia n. 50 000 euroa kappale. Nämä ovat vanhoja ikiaikaisia perintömaita, joista joudutaan nyt luopumaan, jotta saadaan pappien palkat maksettua ja kirkon lämmitys.

Jos joskus kirkon verotulot ovatkin olleet yltäkylläisemmät ja yhteisöveron tuottokin ei-budjetäärisenä nettopositiivinen, niin nyt rahavirta on toisin päin. Olette saamassa hillotolppanne. Raha loppuu kirkolta joskus. Tosin edelleen on paljon vanhoja ihmisiä, jotka testamenttaavat omaisuutensa kirkolle. Vedin aikanaan projektia, jossa seurakuntatalon pihan leikkikenttä kunnostettiin testamenttivaroin. Vainaja oli halunnut omaisuutensa käytettävän lasten hyväksi. Kyseinen leikkikenttä onkin sitten koko kylän ainoa päiväkodin pihan kiipeilytelineitä lukuunottamatta.

Itse olen ylpeä seurakunnan vapaaehtoistyöntekijä. Laulan, soitan, avustan, haravoin, keitän nokipannukahveja, pesen sankarihautausmaan kiviä, huollan kirkonkelloja, osallistun kiinteistökatselmuksiin, olen partiossa ja mitä vielä...

Te ette näe kuin uutiset arkkipiispasta, askolasta, toiviaisesta ja jostain kohusateenkaaripapeista. Tai sitten kirkolliskokouksessa vääntävästä kommunisti-korhosesta. Jos tuo olisi kirkon koko kuva, olisin nostanut kytkintä jo aikaa sitten. Täällä impiwaarassa on vielä maalaisseurakuntia, jotka koostuvat ihmisistä ja joissa ei liiemmin mokuteta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Maija Poppanen

Quote from: ikutursoAika moni suomalainen haluaa vielä viimeisen leposijansa kirkkomaahan. Jos hautausmaan pito on niin hyvä bisnes, niin perusta sellainen.

Ikuturso-kulta...

Kovin moni suomalainen tuskin miettii hautapaikkaansa sen enempää, kuin uskonsa määrää kirkkoon kuuluessaan - eikä tarvikaan.

Yhdistysten hallinnoimat hautausmaat ovat kuolleena syntynyt ajatus - kyllä se valtion tai kuntien kontolle pitäisi laittaa. Kaapuveikot saavat vapaasti tulla siunaamaan niillekin.

Bisnekseksi nimenomaan en tuota näe: juurihan sanoin, että kirkkokin on siitä valmis maksamaan enemmän, kuin siitä suoraan saa, joten hutaisus ei siltä osin uponnut.

Onhan tuo kuitenkin melkoinen dinosaurusjäänne, et yhdellä maailman kaikista random-uskoista on juuri täällä erityisoikeus haudata ja naittaa... Saavat mun puolestani pitää seremonioita niitä haluaville mut kyllä se juridisesti pitäisi tapahtua muuta kautta.

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Quote from: Maija Poppanen on 11.08.2017, 11:46:39
Quote from: ikutursoAika moni suomalainen haluaa vielä viimeisen leposijansa kirkkomaahan. Jos hautausmaan pito on niin hyvä bisnes, niin perusta sellainen.

Ikuturso-kulta...

Kovin moni suomalainen tuskin miettii hautapaikkaansa sen enempää, kuin uskonsa määrää kirkkoon kuuluessaan - eikä tarvikaan.

Yhdistysten hallinnoimat hautausmaat ovat kuolleena syntynyt ajatus - kyllä se valtion tai kuntien kontolle pitäisi laittaa. Kaapuveikot saavat vapaasti tulla siunaamaan niillekin.

Bisnekseksi nimenomaan en tuota näe: juurihan sanoin, että kirkkokin on siitä valmis maksamaan enemmän, kuin siitä suoraan saa, joten hutaisus ei siltä osin uponnut.

Onhan tuo kuitenkin melkoinen dinosaurusjäänne, et yhdellä maailman kaikista random-uskoista on juuri täällä erityisoikeus haudata ja naittaa... Saavat mun puolestani pitää seremonioita niitä haluaville mut kyllä se juridisesti pitäisi tapahtua muuta kautta.

WUT??!?

-Uskonsa määrää kirkkoon kuuluessaan? Mitä tämä hautaukseen liittyy? Ei kirkkoon kuuluvan ole pakko varata leposijaansa kirkkomaasta. Leposijansa saa lain puitteissa ostaa tai määrätä mihin hautuumaahan vaan, mihin raato otetaan vastaan.

-Monilla on sukujen hautapaikat tai haluavat leposijansa vanhempiensa tai puolisoidensa viereen. Kyllä se on ihminen, joka haluaa sinne tiettyyn plänttiin hautapaikkansa. Itse olen ihan aikuisiällä tehnyt ratkaisuni siitä, että evankelisluterilaisen kirkon edustama toiminta vastaa eniten uskonkäsitystäni ja haluan viimeisen leposijani kotikirkkoni kirkkomaahan.

-Miten niin yhden uskonnon erityisoikeus?
http://vapaa-ajattelijat.fi/hautausmaat/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_islamilainen_hautausmaa
https://uskonnonvapaus.fi/artikkelit/vihkimisoikeudet.html

Nyt voisi ihan pikkusen tarkistaa niitä faktoja, ennen kuin alkaa kertoa totuutena täyttä tuubaa.
Vihaa ja dissaa kirkkoa niin paljon kuin huvittaa, mutta ole hyvä ja tee se edes faktapohjalta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Eisernes Kreuz

Quote from: Faidros. on 11.08.2017, 11:50:26
Hellsinki saa varmasti arvoisensa piispan.
https://yle.fi/uutiset/3-9768974?origin=rss

Aivan varmasti. Oikea mokutuksen värisuora tarjolla.

Imaameille siellä taitaa tosin tulevaisuudessa olla muutenkin enemmän kysyntää.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Kim Evil-666

Quote from: Faidros. on 11.08.2017, 11:50:26
Hellsinki saa varmasti arvoisensa piispan.
https://yle.fi/uutiset/3-9768974?origin=rss

Hahaha..kaikille vielä kirkkoon kuuluville sanoisin; Miettikää minne olette rahanne tunkemassa. Nämä pellet eivät edusta edes perinteistä kristinuskoa, he edustavat liberaalipakkosyöttöä. Heidän "hulppeat" palkkansa edustavat kaikkea muuta, kuin laupeuden työtä. Laupeudetyöstä ei makseta palkkaa.

Muutama vuosikymmen sitten heidän edustamansa linja oli "saatanasta". Nykyään "saatanasta" on tullut uusi normaali kristillisissä piireissä. Yhtä huuhaata kaikki tyynni. Kallista ja ennen kaikkea tuhoisaa.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Maija Poppanen

Quote from: ikuturso on 11.08.2017, 12:17:33
Nyt voisi ihan pikkusen tarkistaa niitä faktoja, ennen kuin alkaa kertoa totuutena täyttä tuubaa.
Vihaa ja dissaa kirkkoa niin paljon kuin huvittaa, mutta ole hyvä ja tee se edes faktapohjalta.

-i-

Jos nyt lakkaisit olemasta ylimielinen - toi ei sovi sulle...

Tunnustuksettomia hautausmaita on kymmenisen Suomessa, joten kyllä kirkko ehdotonta monopoliasemaa nauttii. Gulf-huoltoasematkin on kivoja mut kyllä se tankkaaminen käytännön pakosta tapahtuu useammin ABC:llä.

Mä en itse missään nimessä haluais, et mun omaiset joutuis näkeen jotain ylimääräistä vaivaa mun raadon suhteen hautaamalla sen matkojen päähän tutkittuaan ensin, miten tää poikkeushautaaminen tapahtuu käytännössä.

Tämähän on joka tapauksessa vain ajan kysymys: ennen pitkää kirkon jäsenmäärä on laskenut niin alhaiselle tasolle, että voidaan oikeutetusti kysyä, mikä sen monopolin perustana on - miksi juuri se saa rahaa valtiolta?

Neutraali hautausmaa, missä kukin voi halunsa mukaan koristella hautansa kaikilla mahdollisilla aatetunnuksilla, on paljon selkeämpi käytäntö.

Enkä mä vihaa kirkkoa - en ollenkaan. Mä vain haluan, et se asettuu samalle viivalle muiden uskontokuntien kanssa - vapaaehtoisesti maksavien jäsentensä kustannuksella.

Edit. Tää on jo niin kaukana kirkon mokutuksista, et mä jätän aiheen. Sano viimeinen sana, jos sulle tulee siitä hyvä mieli  :)

Uimakoulutettava

Quote from: ikuturso on 11.08.2017, 12:17:33
Itse olen ihan aikuisiällä tehnyt ratkaisuni siitä, että evankelisluterilaisen kirkon edustama toiminta vastaa eniten uskonkäsitystäni ja haluan viimeisen leposijani kotikirkkoni kirkkomaahan.

Voisi sanoa myös tasavallan arvojohtaja Tarja Halonen vanhoilla päivillään - ja kas, presidentti nousikin saarnastuoliin valtiokirkon Kallion toimipisteessä. Halosella on varmasti vaikea valinta äänestäessään ylipapitar Askolalle seuraajan kolmesta opetuslapsestaan. :roll:

Minulle muukalaisten hautausmaa, kiitos.

Quote from: ikuturso on 11.08.2017, 11:02:53
Itse olen ylpeä seurakunnan vapaaehtoistyöntekijä. Laulan, soitan, avustan, haravoin, keitän nokipannukahveja, pesen sankarihautausmaan kiviä, huollan kirkonkelloja, osallistun kiinteistökatselmuksiin, olen partiossa ja mitä vielä...

Te ette näe kuin uutiset arkkipiispasta, askolasta, toiviaisesta ja jostain kohusateenkaaripapeista. Tai sitten kirkolliskokouksessa vääntävästä kommunisti-korhosesta. Jos tuo olisi kirkon koko kuva, olisin nostanut kytkintä jo aikaa sitten. Täällä impiwaarassa on vielä maalaisseurakuntia, jotka koostuvat ihmisistä ja joissa ei liiemmin mokuteta.

Valtiokirkon vallanpitäjät tekivät ja tekevät valtiokirkon päätökset, joihin myös vapaaehtoistyöntekijän maalaispaikkakunnalla on sitouduttava vähintäänkin sulkemalla suunsa.

Pieni määrä poliittista mokutusta ja vähäinen/kohtalainen/yllättävän suuri määrä hengellistä hapatusta (vrt. 1. Kor. 5:6) tulevat sitten diilin mukana.

"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

ikuturso

Quote from: Uimakoulutettava on 11.08.2017, 13:58:34

Valtiokirkon vallanpitäjät tekivät ja tekevät valtiokirkon päätökset, joihin myös vapaaehtoistyöntekijän maalaispaikkakunnalla on sitouduttava vähintäänkin sulkemalla suunsa.

Kerro lisää?

-i-

Uimakoulutettava

Quote from: ikuturso on 11.08.2017, 14:10:56
Quote from: Uimakoulutettava on 11.08.2017, 13:58:34

Kerro lisää?

-i-

1. Nokipannukahvit eivät enää kaikille maistukaan, tunnelma leirinuotiolla meni ihan pilalle ja moni kunniallinen kirkollisveronmaksaja pahoitti mielensä loukkaantuen evankeliumiin (Ks. Joh. 6: 60-68).

2. Paikalle tulee kirkkoherra/piispa.

3. Paikalle tulee poliisi.

Ei mulla muuta.
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Aurelius

Olisi kyllä joskus hienoa tavata oikein nuiva suomalainen pappi. Kumma juttu jos sellaisia ei ole olemassa, ottaen huomion, että islam haluaa tuhota kristinuskon.

Nuiva suomalainen pappi ilmoittautuu. Vähemmistössä ollaan, mutta kyllä meitäkin on.

Taloudesta sen verran, että oman seurakunnan säästöpaine on tällä hetkellä 300 000 e / vuosi.

Faidros.

Jäsen Aurelius, miten itse näet Suomen valtionkirkko asetelman?
Helvetin hienoa, että Hommalla on myös nuiva pappi, rispektit siitä! 8)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Supernuiva

Quote from: Aurelius on 11.08.2017, 15:29:47

Nuiva suomalainen pappi ilmoittautuu. Vähemmistössä ollaan, mutta kyllä meitäkin on.

Osaisitko arvioida, miksi nuivat tai mokutuksen suhteen edes "järkipapit" ovat vähemmistössä? Johtuuko tämä:

-koulutuksen aikaisesta "aivopesusta"
-kritiikittömästä enemmistön joukkopaineen seuraamisesta
-kirkon jo pitkään jatkuneesta kulttuurimarksilaisuudesta
-jostain muusta?

On myös hyvä kysymys, että uskallatko esittää muiden seurakuntalaisten kuullen nuivia tai kyseenalaistavia kysymyksiä tai havaintoja nykyisestä mokutuksesta?

Itselleni teki todella hyvää nähdä kuva Venäjältä, jossa ortodoksipappi antoi keppiä katurikolliselle. Tällöin kirkko oli yhden olemassaolonsa oikeutuksen lähteellä: ylläpitämässä ihmisten moraalia ja eroa oikean ja väärän välillä. Suomessa taas kirkon sanoma tuntuu siltä, että "tehkää vain sitä syntiä, kaikki annetaan anteeksi". Noin se ei saisi olla. Mieleen tulee tästä eräs toinen uskonto, jossa ihmisen sallitaan tehdä syntiä, kunhan hän vain katuu niitä aidosti ennen kuolemaansa.

Millainen on sen yhteiskunnan järjestys ja moraali, jossa kaikki rötöstelevät uskonnon antamalla luvalla tai jopa kehotuksella niin paljon kuin ehtivät?

Aurelius

Nuivien pappien vähemmistöosuuden takana lienee monta syytä. Papiston naisistuminen ja profiloituminen "ymmärtämisammatiksi" julistuksen sijaan lienee yksi. Toinen on vasemmistolaisen ajattelun vahva vaikitutus kirkossa ja ekumeenisissa kirkkoyhteisöissä 1960-luvulta alkaen. Koulutus ei ainakaan ennen sisältänyt juurikaan aivopesua - opiskelijahan saa itse valita aika vapaasti mihin keskittyy. Mutta jo silloin kun itse olin tiedekunnassa monet naisopiskelijat valitsivat kehitysmaatutkimuksen ja naistutkimuksen kaltaisia vapaaehtoisia sivuaineita. Nykyisin teologisessa tiedekunnassakin on jo useampi feministiprofessori. Myös valtion tutkimusohjaus vaikuttanee: uskonontutkimuksessakin rahoitusta saavat erilaiset rauhaa, yhteiseloa, monikulttuurisuutta ja konfliktienhallintaa edistämään pyrkivät projektit. Omaan luterilaiseen ja kristilliseen perintöön keskittyminen on vanhanaikaista.

Papiston joukossa vaikuttaa myös yhä vahvemmin joukkopaine. Konservatiivien eristäminen johtaa siihen, että asioista on syytä ajatela tietyllä tavalla.

Pappi voi kyllä saarnata aika vapaasti. Täytyy kuitenkin olla hyvin asialinjalla. MV-lehden kaltainen tyyli johtaisi luultavasti nopeasti varoitukseen ja tutkintaan. Helsingissä on myös yhä suurempi riski, että esimies määrää osallistumaan mokutusta vaativiin työtehtäviin. Jotkut kirkkoherrat ovat suorastaan rakastuneet erilaisiin tämänkaltaisiin juttuihin.

Jochanan

Quote from: Aurelius on 17.08.2017, 14:33:48Helsingissä on myös yhä suurempi riski, että esimies määrää osallistumaan mokutusta vaativiin työtehtäviin.

Pappia ei voida määrätä tekemään yhtään mitään muuta, kuin niitä kirkollisia toimituksia, jotka sisältyvät pappisvirkaan. Niihin ei kuulu mokutus. 

Jochanan

Ei varsinkaan sen jälkeen, kun Helsingin korkein esimies on Teemu Laajasalo!  8)

nimetönkeskustelija

Quote from: Aurelius on 17.08.2017, 14:33:48
Nuivien pappien vähemmistöosuuden takana lienee monta syytä. Papiston naisistuminen ja profiloituminen "ymmärtämisammatiksi" julistuksen sijaan lienee yksi. Toinen on vasemmistolaisen ajattelun vahva vaikitutus kirkossa ja ekumeenisissa kirkkoyhteisöissä 1960-luvulta alkaen. Koulutus ei ainakaan ennen sisältänyt juurikaan aivopesua - opiskelijahan saa itse valita aika vapaasti mihin keskittyy. Mutta jo silloin kun itse olin tiedekunnassa monet naisopiskelijat valitsivat kehitysmaatutkimuksen ja naistutkimuksen kaltaisia vapaaehtoisia sivuaineita. Nykyisin teologisessa tiedekunnassakin on jo useampi feministiprofessori. Myös valtion tutkimusohjaus vaikuttanee: uskonontutkimuksessakin rahoitusta saavat erilaiset rauhaa, yhteiseloa, monikulttuurisuutta ja konfliktienhallintaa edistämään pyrkivät projektit. Omaan luterilaiseen ja kristilliseen perintöön keskittyminen on vanhanaikaista.

Papiston joukossa vaikuttaa myös yhä vahvemmin joukkopaine. Konservatiivien eristäminen johtaa siihen, että asioista on syytä ajatela tietyllä tavalla.

Pappi voi kyllä saarnata aika vapaasti. Täytyy kuitenkin olla hyvin asialinjalla. MV-lehden kaltainen tyyli johtaisi luultavasti nopeasti varoitukseen ja tutkintaan. Helsingissä on myös yhä suurempi riski, että esimies määrää osallistumaan mokutusta vaativiin työtehtäviin. Jotkut kirkkoherrat ovat suorastaan rakastuneet erilaisiin tämänkaltaisiin juttuihin.

Yliopistoilla on kaikkialla sisäänotot lisääntyneet verrattuna vuosikymmenten taakse. Lieeneekö tälläkin sitten osuutta siihen, että nykypapit on tyhmempiä, jolloin esimerkiksi raamatun tulkinta ei enää onnistu johtuen älyllisistä rajotteista. En tietenkään tarkoita, että kaikki nykypapit olisi idiootteja, mutta tilastollisesti löysästä seulasta päässeet idiootit valtaavat massana kirkon. Tuli vaan mieleen tapaus Marjaana Toiviainen. Olisiko moinen typerys päässyt muka teologiseen 70-luvulla?
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Faidros.

Kirkosta on eronnut enemmän jengiä kuin koskaan viimeiseen kymmeneen vuoteen? Ja varmasti suhteellisesti eniten, jos otetaan jo 600 000 eronnutta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nyt ei puutu kuin jonkun toooosi uskovaisen möläytys, niin homma on pulkassa.
-Matthew B.Crawford-

Uimakoulutettava

Quote from: Faidros. on 17.08.2017, 19:31:19
Kirkosta on eronnut enemmän jengiä kuin koskaan viimeiseen kymmeneen vuoteen? Ja varmasti suhteellisesti eniten, jos otetaan jo 600 000 eronnutta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nyt ei puutu kuin jonkun toooosi uskovaisen möläytys, niin homma on pulkassa.

Hyvä ja tervetullut alku, kieltämättä, mutta se ei yksistään riitä.

Vielä puuttuisi jonkun toooosi ateistisen möläytys.

Vastakkainasettelujen aika on ohi, valtiokirkkoa voivat vastustaa kaikki.

Päälahjoittaja Sipilä

Dr. Kemppinen

Uimakoulutettava

Valtio ja kirkko ylittivät itsensä valtiokirkkona. Koska monet yhä mieltävät Turun tuomiokirkon kristinuskoa edustavaksi, kysyisin, kuinka on mahdollista, että siellä paitsi tehdään politiikkaa eli mokutetaan väestönsiirtoja Jumalan sanana, nyt myös avoimesti, julkisesti ja nimenomaiseti palvotaan epäjumalia ekumeenisen rauhanaatteen nimissä?

Turun tuomiokirkossa suruhartaus, tori täyttyi kynttilöistä: "Onko tämä todellista?"
19.8.2017
Iltalehti

Hartaus kirkossa

Eri uskontojen ja valtiovallan edustajat kokoontuivat iltayhdeksältä rukoustilaisuuteen Turun tuomiokirkkoon. Mukana oli myös tavallisia turkulaisia, joiden silmissä kyyneleet kimmelsivät.

- Me kaikki eri uskontojen ja kulttuurien edustajat tässä kaupungissa haluamme rauhaa ja sanoutua irti siitä, mikä vahingoittaa läheisiämme, sanoi Turun piispa Kaarlo Kalliala. Hän kertoi, että hänen lapsenlapsensa oli ollut lähellä tapahtumapaikkaa.

Arkkipiispa Kari Mäkinen luki tilaisuudessa psalmintekijän rukouksen.

- Haluamme tuoda osanottomme uhreille ja heidän omaisilleen. Emme tiedä, mitä tämän taustalla on. Pitää reagoida viisaasti ja yhteisellä äänellä, kertoi Turun islamilaisen yhdyskunnan edustaja.

Vavahduttava hetki koettiin, kun Turun Bosnjakien islam-yhdyskunnan imaami Mahir Cosic luki laulumaisen suuran, joka kaikui kansallispyhäkön kaariholvissa.

Edit.
Lähde

Päälahjoittaja Sipilä

Dr. Kemppinen

Supernuiva

Voisiko joku pappi mennä vastavuoroisesti moskeijaan lukemaan Raamattua? Olisiko se edes teoriassa mahdollista? Olisiko muslimi voinut lukea Koraania esimerkiksi katolisessa tai ortodoksisessa kirkossa?

Jos uskontojen vuoropuhelua halutaan, sen tulisi olla sitten ihan aidosti vastavuoroista. Mielenkiintoista myös miksi uutisessa ei käytetty sanaa Koraani, sillä sitähän oli kirkossa luettu. Uutinen ei myöskään kerro sitä, millä kielellä suura luettiin tai laulettiin.

Pentecost

QuoteVavahduttava hetki koettiin, kun Turun Bosnjakien islam-yhdyskunnan imaami Mahir Cosic luki laulumaisen suuran, joka kaikui kansallispyhäkön kaariholvissa.

QuoteSuura (arab. سورة‎, sūra) on Koraanin luku. Koraani jakautuu 114 suuraan eli lukuun. Suurat vastaavasti jakautuvat jakeisiin (aya).
Koraanin suurat käsittelevät usein keskenään samoja asioita. Toistuvana teemana kirjassa on, että oikein uskovat pääsevät kuoltuaan paratiisiin ja vääräuskoiset joutuvat helvettiin.

:facepalm:

Mitähän tämä kristinuskon vihollinen mahtoi laulella luikauttaa? Sotahuudon?
Minusta alkaa riittää. En ole mitenkään uskonnollinen ihminen, jos ei tietynlaista rauhan kaipuuta lasketa sellaiseksi mietiskelyllä lisättynä, mutta tälläinen vaan tuntuu pahalta. Sama kuin joku paskantaisi alttarille. (sori mielikuvasta, mutta siltä minusta oikeasti tuntuu)
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Rosebud

Suomen kirkon itsetuhoisuus on kyllä legendaarista. Tuo imaami polttaisi sen kirkon jos siihen annettaisiin mahdollisuus. Ja jossakin vaiheessa tulevaisuudessa, jos syntyvyys jatkuu samaan malliin, se mahdollisuus vielä tulee. Kuinka käsittämättömän tyhmiä ihmisiä siellä on töissä? Luulisi ammatti-ihmisten tietävän uskonnoista ja niiden historiasta vähän enemmän kuin muut. Todellisuudessa osaavat uuden testamentin kannesta kanteen, mutta ovat kaikesta muusta, mm. islamin maailmanvalloitushaaveista, täysin pihalla.

Ja koska arkkipiispa Kari Mäkinen oli taas paikalla jauhamassa paskaa, laitetaan muistin virkistykseksi tämä Turun tapahtumiin liittyvä kuva.

Uimakoulutettava

Quote from: Rosebud on 21.08.2017, 00:16:10
Suomen kirkon itsetuhoisuus on kyllä legendaarista.

Luulisi ammatti-ihmisten tietävän uskonnoista ja niiden historiasta vähän enemmän kuin muut. Todellisuudessa osaavat uuden testamentin kannesta kanteen, mutta ovat kaikesta muusta, mm. islamin maailmanvalloitushaaveista, täysin pihalla.

Valtiokirkon pappisammatti-ihminen ei todellisuudessa säännönmukaisesti osaa kirjoituksia edes nimeksi eikä varsinkaan kokonaan.

Tämä käy helposti ilmi tarkistamalla ne harvalukuiset ja kömpelöt viittaukset, joita valtiokirkon ylimmäinen pappi Kari Mäkinen kulttuurimarxistista mokutuspolitiikkaa tehdessään käyttää.

Päälahjoittaja Sipilä

Dr. Kemppinen

DuPont

Quote from: Faidros. on 17.08.2017, 19:31:19
Mutta hyvää kirkkoa me tarvitsisimme. Sellaista, joka kunnioittaa länsimaista perintöämme ja arvomaailmaamme. Katolinen kirkko kai sitä lähinnä on, mutta ongelmansa senkin kanssa... :-\

Finis Finlandiae

Quote from: DuPont on 21.08.2017, 03:41:52
Mutta hyvää kirkkoa me tarvitsisimme. Sellaista, joka kunnioittaa länsimaista perintöämme ja arvomaailmaamme. Katolinen kirkko kai sitä lähinnä on, mutta ongelmansa senkin kanssa... :-\

Ei noi kirkkohommat oikein iske nuorempiin sukupolviin enää. Osaan vasta vanhemmalla iällä, jos silloinkaan. Kirkko on hommansa (länsimaissa) tehnyt, kirkon on aika mennä!

Tilalle voin ehdottaa vain vahvasti perinteitä, itsenäisiä kansakuntia, läntistä arvomaailmaa ja isänmaata heijastavia alakulttuureja. Hyvä lähtökohta on todeta, että kulttuurimme on paras, muista voimme ottaa mausteita, mutta kulttuurimme on paras eikä sitä tarvitse muuttaa. Eikä varsinkaan tuputtaa muille.
PolpoSTASI: "Jos tämä tori olisi tarkoitettu suomalaisille, täällä olisi suomalaisille tarkoitettuja penkkejä. Häivy!"

GER = paskan kemiallinen merkki
Pakkoruotsi = /c:stä!
YLE - powered by 3000+ mokuidioottia.

Uimakoulutettava

Valtiokirkon ylimmäinen pappi tuli puhuneeksi totta tahtomattaan.

Turun allahuakbarin tekijä oli todellakin "yksi meistä" eli joukosta, jota edustavat arkkipiispa Mäkinen itse, tasavallan arvojohtaja Niinistö, pääministeri Sipilä hallituksineen, kansliapäällikkö Nergin paimentama mokutusvirkamiesarmeija, valtamedia, Asian tuntevat tutkijat ja se puoli väestöstä, joka kannattaa humanitaarisuudeksi kutsuttuja väestönsiirtoja Monikulttuurista.

Tervetuloa, Turun tuomiokirkon kellot soivat Eurostoliiton eliitin luomalle uudelle normaalille.

RepoRadio YLE

Arkkipiispa Kari Mäkinen Turun puukotuksesta: "Mitä enemmän elämä jatkuu arkisena, sitä nopeammin voimme käsitellä asiaa"
19.8.2017

Arkkipiispa Kari Mäkinen saapui varhain lauantaiaamuna Yle Turun toimitukseen pitämään Yle Radio 1:n aamuhartautta.

Kuten kaikilla muillakin, myös arkkipiispalla on monta kysymystä mielessä vailla vastausta. Hänen mielestään on vaikea eläytyä tekijän ajatusmaailmaan ja ymmärtää, mikä saa ihmisen toimimaan niin.

Myös tekijä on yksi meistä. Hänelläkin on läheisiä ja ystäviä. Tilanne koskettaa myös heitä.

Hän osallistui perjantai-iltana Turun tuomiokirkossa järjestettyyn ekumeeniseen rukoushetkeen yhdessä tasavallan presidentin Sauli Niinistön kanssa.

– Turun perjantai-illan rauhan rikkoi väkivalta. Kadut ovat nyt hiljaiset. Turun tuomiokirkon kello lyö niin kuin joka päivä ja joka tunti.

Edit.
Ajatukseni ovat tällä surullisella hetkellä myös virkamiesarmeijan ja päällikkö Nergin unelmien kanssa.

Päälahjoittaja Sipilä

Dr. Kemppinen

Aurelius

Quote from: Uimakoulutettava on 20.08.2017, 23:40:35
Valtio ja kirkko ylittivät itsensä valtiokirkkona. Koska monet yhä mieltävät Turun tuomiokirkon kristinuskoa edustavaksi, kysyisin, kuinka on mahdollista, että siellä paitsi tehdään politiikkaa eli mokutetaan väestönsiirtoja Jumalan sanana, nyt myös avoimesti, julkisesti ja nimenomaiseti palvotaan epäjumalia ekumeenisen rauhanaatteen nimissä?

Vavahduttava hetki koettiin, kun Turun Bosnjakien islam-yhdyskunnan imaami Mahir Cosic luki laulumaisen suuran, joka kaikui kansallispyhäkön kaariholvissa.

Tuossa nyt on tätä modernia marxismia, jossa erilaisten rajojen rikkominen on se mikä vavahduttaa ja mistä saadaan suurimmat kicksit.

IDA

Huono asia evankelisluterilaisessa kirkossa on, että sen ylempi virkarakenne mokuttaa täysillä jopa muita kirkkoja arvostellen

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/sirpa-pietikainen-katolisen-kirkon-lobbarit-vastustavat-naisten-oikeuksia-eu-ssa

Kirkon yhteiskuntapäivillä esitetään siis syvää huolta siitä, että joku lobbaa myös EU:ssa kristillisten arvojen puolesta. Muita lobbareitahan siellä on pilvin pimein. Ekumenian hengessä paikalle ei tierenkään sosialistin vastapainoksi olut kutsuttu yhtään katolilaista, vaikka sellaisiakin Helsingistä löytyy.

qui non est mecum adversum me est

Alaric

https://demokraatti.fi/arkkipiispa-kirkon-nakokulmasta-yksikaan-ihminen-ei-ole-lahtokohtaisesti-uhka-tai-epaluulon-kohde/ (24.8.2017)

QuoteArkkipiispa: "Kirkon näkökulmasta yksikään ihminen ei ole lähtökohtaisesti uhka tai epäluulon kohde"

Kirkon kansainvälisen työn foorumin torstainaavannut arkkipiispa Kari Mäkinen käsitteli avauspuheessaan viime viikkoisten Turun tapahtumien seurauksia. Mäkinen piti tärkeänä, että julkisessa keskustelussa tuetaan luottamusta eri ihmisryhmien välillä eikä vahvisteta epäluuloja ja uhkakuvia.

"Tällä hetkellä ilmassa on monenlaista hämmennystä, järkytystä ja epäluuloa. Herkässä tilanteessa tämä on nostanut esiin myötätuntoa ja rohkeutta. Se on nostanut myös kovia äänenpainoja, sekä sosiaalisessa mediassa että julkisessa poliittisessa keskustelussa", Mäkinen totesi.

Mäkinen näkee, että epäluuloja ja epävarmuutta herättävässä tilanteessa kirkon rooli on vahvistaa keskinäistä luottamusta:

"Kaikki viestit rinnakkain seisomisesta elämän tuhovoimia vastaan ja niiden keskellä ovat nyt tarpeellisia; uskonnot seisovat tässä rinnakkain, luottamuksen rakentajina, epäluuloa ja väkivaltaa vastaan kamppailevina."

Toimiva yhteistyö viranomaisten kanssa tärkeää

Arkkipiispa Mäkinen arvioi, että järkyttävien tapahtumien seurauksena tarvitaan paljon henkistä tukea ja rinnalla seisomista. Tukea tarvitsevat myös erilaiset maahanmuuttajayhteisöt, turvapaikanhakijat prosessin eri vaiheissa sekä muslimiyhteisöt.

Hänen mukaansa huomio kiinnittyy nyt siihen kristillisen uskon ytimestä nousevaan työhön, jota seurakunnat ja monet muut tahot ovat tehneet turvapaikanhakijoiden kanssa inhimillisen vastaanottamisen ja kotoutumisen vahvistamiseksi.

"Kirkon näkökulmasta yksikään ihminen ei ole, ei paperiton sen paremmin kuin kukaan muukaan, lähtökohtaisesti uhka tai epäluulon kohde vaan ihminen, joka ansaitsee tulla kohdelluksi ihmisenä", Mäkinen totesi.

Mäkinen painotti toimivaa yhteistyötä viranomaisten kanssa. Hänen mukaansa on tärkeää, että kirkko auttaa osaltaan tunnistamaan radikalisoitumisuhan ja puuttumaan siihen. Samalla hän muistutti seurakuntien auttamistyöhön kuuluvasta vaitiolovelvollisuudesta ja luottamuksellisuudesta.

"Viranomaisten kanssa yhteistyö on ensiarvoista ja välttämätöntä, mutta aina lähtien avunsaajan tarpeista ja hänen suostumuksellaan. On kohtuullista, että myös julkisen vallan taholta tätä kirkon perustyön lähtökohtaa kunnioitetaan", Mäkinen toivoi.

Hän muistutti myös siitä, etteivät Turun tapahtumat ole irrallisia laajemmasta maailmantilanteesta. Kirkko ei voi kääntyä kansallisesti sisäänpäin, vaan sen on nähtävä kansainväliset, kaikille kirkoille yhteiset haasteet niin Euroopassa kuin maailmanlaajuisesti.

Kirkon kansainvälisen työn foorumi järjestettiin 24.8.2017 Helsingissä Kulttuurikeskus Sofiassa. Foorumin aiheena oli pakolaisuus ja turvapaikanhakijat.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.