News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

sr

Quote from: Kauhea Ihmismäinen Otus on 13.08.2013, 19:31:12
Tätä Jussin loistavaa kannaottoa pohditaan jo Jussin omassa ketjussa mutta linkitän sen tännekin tiedoitusmielessä:
Quote Scripta: Kirkko, kaupunki ja moskeija
Tommi Sarlin on suvaitsevainen ihminen, samoin kuin hänen lehtensä on suvaitsevainen lehti. Sarlin lehtineen edustaa aktiivista, tunnustavaa suvaitsevaisuutta. Suvaitsevaisuus ei ole sitä, että siedetään erilaisia asioita ja annetaan niiden olla. Sarlinille suvaitsevaisuus on mielihyvää tuottava akti. Nykyiset moskeijat ovat liian näkymättömiä, jotta Sarlin voisi ohikulkiessaan aktiivisesti suvaita niitä ja saada suvaitsemisestaan mielihyvää. Koska ne ovat näkymättömiä, Sarlin ei voi nautiskella sillä ajatuksella, että ne häiritsevät tavallisia, islamofobisia suomalaisia, ja samalla saada mielihyvää siitä, että hän itse on tällaisten suomalaisten yläpuolella.

Voi Jussi-raukkaa.  Hän luulee, että joku moskeija häiritsee tavallisia suomalaisia ja että suomalaiset ovat yhtä islamofobisia kuin hän itse. Todellisuudessa valtaosa ihmisistä ei ole islamofobisia vaan juuri sellaisia, joista Jussi kirjoittaa kolmannessa lauseessaan, eli sietävät erilaisia asioita ja antavat niiden olla. Tämän näkee jopa Hommassa, jossa nousee yleensä hirvittävä äläbäwälä, jos joku ulkomaalainen/muslimi/erivärinen sattuu sanomaan, että suomalaiset ovat suvaitsemattomia.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Kauhea Ihmismäinen Otus

^Mielestäni myös tuo "islamofobia"- sanan käyttö ei-ironisessa merkityksessä pelaa "suvaitsevasiten" pussiin ja ihmettelen, kuvitteleeko Jussi todellakin, että suurin osa suurmoskeijan vastustajista vastustaa sitä fobiasta eli irrationaalisesta pelosta?
Pienetureiällinen lesbotransnainen

Roope

#602
Quote from: Kauhea Ihmismäinen Otus on 14.08.2013, 11:02:37
^Mielestäni myös tuo "islamofobia"- sanan käyttö ei-ironisessa merkityksessä pelaa "suvaitsevasiten" pussiin ja ihmettelen, kuvitteleeko Jussi todellakin, että suurin osa suurmoskeijan vastustajista vastustaa sitä fobiasta eli irrationaalisesta pelosta?

Eikös se nimenomaan ollut ironiaa viitaten Tommi Sarlinin tekstin irrationaaliseen loppuhuipennukseen "islamiin kohdistuvasta fobiasta" ja "sairaalloisesta kammosta ja pelosta".

edit:
Virheellisesti sairaalloiseen pelkotilaan viittaavan islamofobia-sanan käyttöä perustellaan usein sillä, että se nyt on vain vakiintunut ilmaisu, jolla tarkoitetaan kielteistä suhtautumista islamiin. Sarlin osoittaa tämän perustelun heiveröiseksi selventäessään tarkoittavansa islamofobialla kirjaimellisesti islamiin kohdistuvaa fobiaa, sairaalloista pelkoa, ei pelkkää asennetta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Jukka Wallin

Quote from: sr on 14.08.2013, 10:55:14
Quote from: Kauhea Ihmismäinen Otus on 13.08.2013, 19:31:12
Tätä Jussin loistavaa kannaottoa pohditaan jo Jussin omassa ketjussa mutta linkitän sen tännekin tiedoitusmielessä:
Quote Scripta: Kirkko, kaupunki ja moskeija
Tommi Sarlin on suvaitsevainen ihminen, samoin kuin hänen lehtensä on suvaitsevainen lehti. Sarlin lehtineen edustaa aktiivista, tunnustavaa suvaitsevaisuutta. Suvaitsevaisuus ei ole sitä, että siedetään erilaisia asioita ja annetaan niiden olla. Sarlinille suvaitsevaisuus on mielihyvää tuottava akti. Nykyiset moskeijat ovat liian näkymättömiä, jotta Sarlin voisi ohikulkiessaan aktiivisesti suvaita niitä ja saada suvaitsemisestaan mielihyvää. Koska ne ovat näkymättömiä, Sarlin ei voi nautiskella sillä ajatuksella, että ne häiritsevät tavallisia, islamofobisia suomalaisia, ja samalla saada mielihyvää siitä, että hän itse on tällaisten suomalaisten yläpuolella.

Voi Jussi-raukkaa.  Hän luulee, että joku moskeija häiritsee tavallisia suomalaisia ja että suomalaiset ovat yhtä islamofobisia kuin hän itse. Todellisuudessa valtaosa ihmisistä ei ole islamofobisia vaan juuri sellaisia, joista Jussi kirjoittaa kolmannessa lauseessaan, eli sietävät erilaisia asioita ja antavat niiden olla. Tämän näkee jopa Hommassa, jossa nousee yleensä hirvittävä äläbäwälä, jos joku ulkomaalainen/muslimi/erivärinen sattuu sanomaan, että suomalaiset ovat suvaitsemattomia.

Ei monikaan välitä siitä moskeijasta yhtään mitään, kuten en minäkään. Vaan, kyse on siitä kuka sen rahoittaa, he itse- vai minä Ev.Lut seurakuntalaisena. Mormoonit ovat rakentaneet temppelinsä Espooseen ja kaikki muut uskontokunnat myös omilla rahoillaan. Islamin uskoiset eivät taida pystyä siihen koskaan..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Emo

Quote from: Topi Junkkari on 11.08.2013, 21:43:41
Quote from: IDA on 11.08.2013, 19:53:43
Toisaalta suurin miinus kyllä Kotimaalle, joka tuon julkaisi sellaisenaan. Olettaisi toimituksen ottavan kolumnistiinsa yhteyttä tällaisissa tapauksissa ennen julkaisua.

Rippikoululainenkin tietää, että tuo on raamatunlause. Käsittämätöntä epäpätevyyttä Kotimaan toimitukselta.


Sananselittäjä pahoittelee: "Menipä pieleen"

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/12210-relander-pahoittelee-menipae-pieleen

QuoteRelander väittää Räsäsen sanoneen: 'Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.' Tämän jälkeen Relander mm. kysyy, pitäisikö kirkon sanoutua irti tällaisista ajatuksista, jotka ovat sen opin vastaisia.

Kristillisdemokraattisen puolueen varapuheenjohtaja Teuvo V Riikonen kommentoi tuoreen Kotimaa-lehden yleisönosastossa asiaa seuraavasti: "Ketä Relander itse asiassa lainasi? Apostoli Paavalia (1 Kor. 1:18), jonka kohtaa Räsänen puheessaan siteerasi.

Kirjastoseuran puheenjohtaja Relander paljastaa, että ei tunne Raamatun kirjoja edes tämän verran ja on käyttänyt lähteenä iltapäivälehteä. Tiedoksi kuitenkin Relanderille, että apostoli Paavali ei ole puolueemme jäsen."

Relander itse vastaa lukijoille mielipidepalstalla: "En voi sanoa muuta kuin että menipä pieleen. Pahoittelen virhettä. Ehkä tästä opimme, että iltapäivälehtiin ei todellakaan pidä luottaa, ja kaikkiin teksteihin pitää muutenkin suhtautua kriittisesti."

;D   ;D

Onkohan persu?

Jouko

QuoteScripta: Kirkko, kaupunki ja moskeija
Tommi Sarlin on suvaitsevainen ihminen, samoin kuin hänen lehtensä on suvaitsevainen lehti. Sarlin lehtineen edustaa aktiivista, tunnustavaa suvaitsevaisuutta. Suvaitsevaisuus ei ole sitä, että siedetään erilaisia asioita ja annetaan niiden olla. Sarlinille suvaitsevaisuus on mielihyvää tuottava akti. Nykyiset moskeijat ovat liian näkymättömiä, jotta Sarlin voisi ohikulkiessaan aktiivisesti suvaita niitä ja saada suvaitsemisestaan mielihyvää. Koska ne ovat näkymättömiä, Sarlin ei voi nautiskella sillä ajatuksella, että ne häiritsevät tavallisia, islamofobisia suomalaisia, ja samalla saada mielihyvää siitä, että hän itse on tällaisten suomalaisten yläpuolella.

Jotkut saavat näistä kiksejä, orgasmia vastaavia laukeamisia. Ja kättentaputuksia muilta karvakourilta.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Avaritia

Kuuntelin vahingossa evankelisluterilaisen jumalanpalveluksen Alatornion kirkosta: http://areena.yle.fi/radio/2010038

Esitellään antiikin Kreikan mytologiaa, kerrotaan itsemurhan koskettavuudesta, mainitaan paska vanhuuden yksinäisyydestä tapausesimerkillä kerrottaessa kohdassa 36:17, jonka jälkeen yksinhuoltajille toivotaan laupiasta samarialaista. Tämän jälkeen alkaa mokutus pakolaisista, maahanmuuttajista, koska hekin tarvitsevat laupiasta samarialaista uudessa maassaan. Sitten Jukka Salmisen laulu Tung pikkupakolaisista tytön esittämänä ja laulu tuo erehdyttävän kirkkaasti mieleen pikkupioneerin 38:15. Kolehti kerätään somaleiden auttamiseen. 54:30 mokutetaan lisää ja kiitetään kivasta erilaisuudesta.

Kuuntelen säännöllisesti Ylen taltioimina ortodoksisen ja katolisen kirkon jumalanpalvelukset sekä hartauksia mutta nyt tuli keskipäivän väsymyksessä painettua tuo auki. Ei olisi pitänyt. Kuulosti suvaitsevaisuuden ja monikulttuurin liturgialta koko show.

Emo

Quote from: Avaritia on 25.08.2013, 17:08:33
Kuuntelin vahingossa evankelisluterilaisen jumalanpalveluksen Alatornion kirkosta: http://areena.yle.fi/radio/2010038

Esitellään antiikin Kreikan mytologiaa, kerrotaan itsemurhan koskettavuudesta, mainitaan paska vanhuuden yksinäisyydestä tapausesimerkillä kerrottaessa kohdassa 36:17, jonka jälkeen yksinhuoltajille toivotaan laupiasta samarialaista. Tämän jälkeen alkaa mokutus pakolaisista, maahanmuuttajista...

Itse katselin Yleltä aamulla nojatuolikirkon. 

http://areena.yle.fi/tv/1981892

QuoteNojatuolikirkko. Nojatuolikirkossa päivän teemana on lähimmäinen. Artistivieraana Jaakko Löytty.

Odotin, että yhdistelmällä nojatuolikirkkopappi Ville Talola - päätoimittaja Seppo Simola - seurakuntapastori Marjaana  Toiviainen olisi mokutettu rajumminkin, mutta melko kohtuudessa pysyivät. Toki tottunut nuiva kuuli punavihreitä kaikuja pitkin matkaa. Muita osallistujia olivat kirjailija Kaisa Raittila ja hiippakuntasihteeri Kati Pirttimaa.

Seppo Simola oli yllättävän symppis ja vilpittömän tuntuinen. Marjaana Toiviainen totesi, että lyötyä ja sorrettua on usein melko helppo rakastaa, mutta kysyi  kuka jaksaa rakastaa lyöjää ja sortajaa, ja tämän Toiviainen koki haasteeksi.
Kaisa Raittila pohti synnintunnustusta, mistä tulee tarve puhdistautua ennen kuin menee Jumalan eteen. Hän ehkä olisi enemmänkin kritisoinut synnintunnustusta, mutta jätti sikseen kun ei saanut kaikupohjaa muusta porukasta.

Mokukirkon jumikseksi tämä oli varmasti parasta mihin päästään ( perinteisen luterilaisuuden edustajan näkökulmasta katsoen), olen mokutuspitoisempiakin nojatuolikirkkoja nähnyt. Katson nojatuolikirkon usein aamiaiseksi sunnuntaisin ennenkuin lähden oman yhteisöni jumalanpalvelukseen.

Päällimmäiseksi tämän aamun nojatuolikirkosta jäi surullinen mieli; kuvaruudussa vilpittömiä ihmisiä (niitä lähimmäisiä joka oli päivän aihekin), jotka ovat harhaan johdettuja.
Syy tähän on evankelisluterilaisen kirkon piispojen, jotka ovat hylänneet papit ja seurakunnat oman onnensa nojaan.

Oli kuitenkin mukava todeta tuntevansa jonkinsortin yhteenkuuluvaisuutta näidenkin seurakuntalaisten kanssa, ei se  mikään mukava asia ole että kirkon tilanne on mikä on. Seurakuntalaisten heitteillejättö surettaa.     

Nojatuolikirkon pappi Ville Talola:  http://www.city.fi/profiilit/jvsteelman

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/usko/3111/moni_pappi_miettii_onko_kristinusko_muita_uskontoja_todempi

QuoteToiviaisen mukaan on surullista, jos kirkossa ei nähdä myös muiden kuin kristinuskon arvoa. Hän tunnustautuu suhtautuvansa kriittisesti kirkon lähetystyötä kohtaan, joka "usein toiseuttaa muiden uskontojen edustajia".

Emo

Luterilaisten kirkkojen jäsenkato­ huolestuttaa Pohjoismaissa

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/3681/luterilaisten_kirkkojen_jasenkato-_huolestuttaa_pohjoismaissa

QuoteKaikissa Pohjoismaissa on sama trendi, luterilaisten kirkkojen jäsenmäärät pienenevät vähitellen. Kirkoissa pyritään säilyttämään jäsenmäärä eri toimilla, hyvillä tai huonoilla. Liikaa kuunnellaan yhteiskunnan muita ääniä ja mukaudutaan niihin, Pohjoismaisen sisälähetysneuvoston kokoukseen osallistunut SLEF:n toiminnanjohtaja Göran Stenlund toteaa.

No ei se mitään. Istutetaan puu!


Arkkipiispa haastaa istuttamaan puita

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12323-arkkipiispa-haastaa-istuttamaan-puita

Quote"Olen viime päivinä keskustellut ympäristöalan ja elinkeinoelämän asiantuntijoiden kanssa ilmastonmuutoksen torjunnasta. Ihmisten halu tehdä mahdottomalta vaikuttavasta mahdollista on tehnyt minuun vaikutuksen", Mäkinen kirjoittaa avoimella Facebook-sivullaan.

"Hätkähdin, kun minulle kerrottiin, että metsäkadon johdosta vapautuvan CO2:n kompensointi edellyttäisi maailman kahdelta miljardilta kristityltä puun, esim. männyn, istuttamista osapuilleen joka kuudes viikko. Ei enempää."

Tämä tästä. Minkä maa- ja metsätieteilijän maailma Mäkisessä menettikään...


Seuraavassa linkki ketjuun, joka ilman muuta käsittelee myös kirkon mokutusta.

2013-08-28 K24: Paperittomat jäävät usein ilman kastetta    http://hommaforum.org/index.php/topic,86776.0.html

Ja tässä linkki alkuperäiseen uutiseen:

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12304-paperittomat-jaeaevaet-usein-ilman-kastetta

Emo

Kirkon rahoittama Hare Krishna -dokumentti TV:ssä

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/12353-kirkon-rahoittama-hare-krishna-dokumentti-tv-ssae

QuoteTänä iltana TV1:ssä nähdään Jouko Aaltosen ohjaama dokumenttielokuva Hyppy. Se kertoo suomalaisen Kennethin tiestä Hare Krishna -liikkeeseen. Dokumentti on saanut rahoitusta Kirkon mediasäätiöltä.

Kenneth työskentelee raitiovaununkuljettajana. Hän on Krishna-nimeltään Keshava Mashava Das. Dokumentissa seurataan hänen elämäänsä ja matkaansa Intiaan tapaamaan opettajaansa ja oppi-isäänsä guru Radhanath Swamia. Amerikkalaissyntyinen Radhanath johtaa suosittua temppeliä ja sairaalaa Mumbaissa. Hän yksi Hare Krishna -liikkeen merkittävimmistä johtajista ja guru tuhansille seuraajille ympäri maailmaa.

Dokumentti on luonteeltaan toteava, siinä ei asioita selitetä tai liiemmin taustoiteta. Katsojan oman ymmärryksen varaan jää pohtia mihin kaikkeen usko ihmistä johtaa ja millaisiin uskonhyppyihin hän kykenee.

Hyppy TV1:ssä 2.9. klo 21.30, uusinta 7.9. klo 12.30. Katso elokuvan traileri

Kommentteja:

QuoteMinusta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ei tulisi rahoittaa tuonkaltaisia ohjelmia, ja elämänmallia vaan pyrkiä olemaan (mediatyössäänkin) tunnustukselleen uskollinen.

...

Etsikööt vieraat uskonnot rahoituksensa ihan itse, jos omia harhaoppejaan tahtovat levittää. Kristillisen kirkon (tässä tapauksessa KT:n, EVL:n osana) ei pidä olla sen edistämisessä millään tavalla mukana.

Mitäs ne kirkon rahoittajat nyt tuollaista piipittävät?   :flowerhat:

ikuturso

^ Aamulehdessä oli tv-sivuilla arvostelu tuosta. Kriitikko oli odottanut jotain mystistä ja hengellistä, mutta tuloksena sai ymmärtää, että patsaat eivät ole vain jumalan kuvia vaan oikeita eläviä jumalia.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

Piispainkokous pohtii uskontojen kohtaamista

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12397-piispainkokous-pohtii-uskontojen-kohtaamista

QuotePiispainkokous kokoontuu istuntoonsa 10.-11. syyskuuta 2013 Hyvinkäällä. Piispainkokous käsittelee työryhmän laatimaa ohjeistusta uskontojen kohtaamiseen kirkollisten toimitusten yhteydessä.

Uuden ohjeistuksen taustalla on havainto, että seurakunnan työssä kohdataan aiempaa useammin monikulttuurisia tilanteita esimerkiksi avioliittoon siunaamisen yhteydessä. Ohjeistuksessa on tarkoitus linjata kirkon periaatteita uskontojen kohtaamiseen. Siinä otetaan kantaa muun muassa siihen, onko uskontojen yhteinen rukous mahdollista ja voiko muista kulttuureista lainata aineksia kirkkomme jumalanpalveluselämään.

Suntiohan voisi vaikka kivuta torniin kirkonkellojen viereen huutamaan allaaahua kellojen kalkkeen sijaan.
Yhteinen rukous tietysti on myös mahdollinen, eihän se edes ulospäin asiantuntemattomille näy että rukoukset menevät eri osoitteisiin.

Eipä ihme että...

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12379-askolasta-suomen-tykaetyin-piispa#!kmt-start=10

Lukekaa toki kommentit.

ikuturso

Quote from: Emo on 05.09.2013, 11:43:53

Suntiohan voisi vaikka kivuta torniin kirkonkellojen viereen huutamaan allaaahua kellojen kalkkeen sijaan.
Yhteinen rukous tietysti on myös mahdollinen, eihän se edes ulospäin asiantuntemattomille näy että rukoukset menevät eri osoitteisiin.


Tulipa tuosta mieleen tarina, kun Tokioon rakennettiin Suomi-kirkkoa.
Rakennustyöt eivät lähteneet käyntiin. Rakennusmiehet eivät suostuneet työmaalla nousemaan telineille ennen kuin työmaa siunataan. Japanissa on tapa, että buddhalaismunkki käy siunaamassa työmaat, jotta ei tapahtuisi onnettomuuksia. No eihän se (ainakaa tuolloin, nykyaikaa en tiedä enää...) sopinut, että buddhalaismunkki siunaa kirkon rakennustyömaan. Asiasta kysyttiin suomesta ja olikohan se arkkipiispa vai kuka linjasi, että vaikka ev.lut. kirkolla ei ole tapana siunata työmaata, niin on ihan OK toimia näin Japanissa.

Työntekijöiltä kysyttiin pitääkö siunaajan olla buddhalainen munkki. Tässä kun rakennetaan kristillistä pyhättöä, niin käykö, jos kristitty pappi siunaa työmaan. Tämä sopi hyvin työntekijöille. Oli ihan sama minkä jumalan suojeluksessa ovat kunhan ovat. Työmaa siunattiin ja työt pääsivät alkuun.

Tähän näköjään valtionkirkkomme on menossa. On aivan sama minkä jumalan nimissä rukoillaan, kunhan asiakkaat ovat tyytyväisiä. Vähän kuin uskonnonopetuskin koulussa. Jokaiselle oman oppinsa mukaan. Pääasia, että opetetaan ja uskontogeenin riivaamat saavat täytettyä henkisen tyhjiönsä eivätkä lakkoile tai rupea mellakoimaankirjoittamaan nettiin, anarkistit.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

#613
Tässä lisää tuohon ^ ^ uskontojen kohtaamiseen, islamiin "palataan" pienin askelin:

Luterilainen siunaustilaisuus – islamilainen rukous haudalla?

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12402-luterilainen-siunaustilaisuus-islamilainen-rukous-haudalla

QuoteHelsinkiläisessä Herttoniemen seurakunnassa koettiin muutama vuosi sitten ristiriitoja herättänyt, julkisuuteenkin noussut tilanne. Kyse oli kristillisen ja islamilaisen perinteen törmäämisestä eräissä hautajaisissa. Tämä tapaus on ollut alkusysäyksenä piispainkokoukselle laatia ohjeistus uskontojen kohtaamiseen luterilaisen kirkon toimitusten yhteydessä.

Kyse oli tästä:

http://dl.dropboxusercontent.com/u/1161968/muha.jpg

http://ohohupsis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2009/12/30/viela-vahan-malmin-hautajaisfarssista

Ja sitten tietysti luterilainen pappi alkoi myöhemmin pehmennellä lausumiaan:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/81099-hautajaisselkkaus-muslimit-eivat-tulleetkaan-%E2%80%9Dpusikosta%E2%80%9D-%E2%80%93-vaan-%E2%80%9Dpuskista%E2%80%9D

QuotePiispainkokouksen pääsihteeri Jyri Komulainen on vielä melko vähäsanainen työryhmän ehdotuksesta. Hän on toiminut työryhmän sihteerinä. Hyvinkäällä ensi viikolla kokoontuva piispainkokous on asiassa päätösvaltainen, Komulainen painottaa.

Työryhmä olisi kuitenkin suhtautumassa myönteisesti esimerkiksi sellaiseen moniuskontoisen perheen tai suvun tilanteeseen, jossa ensin voitaisiin pitää luterilainen hautaan siunaamisen toimitus kappelissa ja tämän jälkeen haudalla voitaisiin suorittaa esimerkiksi erillinen islamilaisen uskonnon mukainen rukoustilaisuus uskonnon edustajien pitämänä.

- On tilanteita, jossa vainaja on kuulunut elämänsä aikana kahteen uskontoperinteeseen, jolloin vaihtoehto voisi olla erilliset toimitukset. Kappelissa olisi luterilainen hautaustilanne, haudalla voitaisiin sitten järjestää islamilaiset rukoukset heidän uskontojensa edustajien johdolla.

Kun ihminen haudataan niin hautajaismenot valitaan tietenkin sen uskonnon mukaan jota  ihminen viimeisellä henkäyksellään itse tunnustaa; ei sen mukaan mihin kuppikuntiin sukulaiset kuuluvat eikä myöskään sen mukaan mihin vainaja joskus muinoin itsekin ehkä kuului.

Kristitty henkilö ei taatusti halua haudalleen imaamia lukemaan loitsujaan yhtään enempää kuin tahtoisi haudalleen satanistien edustajaakaan loppulausuntoja antamaan.

Quote- Monikulttuuriset tilanteet vaativat aikaa ja teologista harkintakykyä papilta. Niissä voisi olla luontevaa peräkkäisyyttä, tämäntyyppisiä mahdollisuuksia työryhmän esityksessä pohditaan. Kaiken kaikkiaan painotetaan tapauskohtaista harkintaa, Komulainen kertoo.

Komulainen ottaa esimerkiksi tilanteen, jossa lapsi, jonka toinen vanhempi on vaikkapa muslimi ja toinen kristitty, kuolisi.

- Se on niin traaginen tilanne, että siinä pitää kaikin tavoin auttaa ja kuulla perhettä, hän sanoo.

Kristillisen kirkon papin kuuluu 100% vetää omaan uskontokuntaansa päin, hienotunteisuudet hoitakoot omaiset keskenään mikäli se vaatii uskonnollisia kuperkeikkoja. Papilla ja kristityllä ei ole lupaa suvaitsevaisuuden nimissäkään kieltää Jeesusta ainoana pelastavana tahona edes sellaisissa traagisissa tilanteissa, että jonkun lapsi on kuollut. Pappia velvoittaa tähän kirkkolakikin.

QuoteVakavuutta ja rohkeutta tilanteisiin

Vaikka Komulainen ei halua vielä mennä työryhmän esityksen yksityiskohtiin, muutamat perusperiaatteet käyvät riveiltä tai niiden väleistä ilmi.

Ensinnä työryhmän esitys seurailee maailmalla kristillisissä kirkoissa jo aiemmin toteutettuja ekumeenisia ja uskontodialogiin liittyviä perusperiaatteita. Eri uskontojen aineksia on vaikea yhdistää toisiinsa, luterilaiset toimitukset pysyvät siis luterilaisina kirkkokäsikirjan mukaisina toimituksina. Kohtaamisen varaa haetaan enemmänkin pohtimalla sitä, miten eri uskontojen mukaiset toimitukset tai toiminta voisivat seurata toisiaan tai miten erilaista aineistoa voitaisiin hyödyntää.

Mitä tyypillisemmin toimitus liittyy vain kristilliseen perinteeseen, sitä hankalampi muiden uskontojen traditioita on huomioida luterilaisen kirkon kirkkokäsikirjan mukaisissa toimituksissa. Näin ollen esimerkiksi hautajaisissa mahdollisuudet olisivat suuremmat kuin kasteessa, joka on hyvin selkeästi kristillinen riitti.

Kyse ei ole yksityiskohtaisista ohjeista, vaan eräänlaisista reunaehdoista, jotka on suunnattu nimenomaan papeille.

- Moniin asioihin ei ole selkeää ja yksinkertaista vastausta, ne vaativat harkintaa. Pastoraalisiin tilanteisiin on suhtauduttava niiden vaatimalla vakavuudella ja rohkeudella. Ei pidä olla epäsensitiivinen tai teologisesti kykenemätön arvioimaan monia tilanteita, Komulainen kuvaa.

Mahotonta hymistelyä. Jos ihminen on kristitty, hän tietää kyllä miten tilanteet hoidetaan.

QuoteRukoukset samassa tilassa mutta selkeästi erillään

Etukäteen kiinnostavaa on myös, mitä piispainkokous ylipäänsä sanoo uskontojen välisestä yhteisestä rukouksesta.

- Ekumeenisessa keskustelussa on vahvistunut ajatusmalli, jonka mukaan moniuskontoisissa tilanteissa eri traditioiden rukoukset voivat olla samassa tilassa mutta selkeästi erillään. Niissä voidaan olla läsnä vieraanvaraisuuden periaatteen mukaan ja niitä voi olla peräkkäin, Komulainen pohtii.

Esityksessä on alkuun uskontojen kohtaamista pohtiva yleisiä periaatteita esittelevä osio, minkä jälkeen pohditaan yksityiskohtaisemmin mahdollisuuksia ottaa eri uskonnollisia traditioita huomioon luterilaisen kirkon toimituksissa. Merkittävänä Komulainen pitää sitä, että kyseessä lienee ensimmäinen kerta, kun luterilaisen kirkon piispainkokous, kirkolliskokous tai kirkkohallitus antaa näin selkeää käytännöllistä opastusta uskontojen kohtaamisen kysymyksistä.

Työryhmän puheenjohtajana on toiminut Tampereen piispa Matti Repo. Muut jäsenet ovat Jouni Turtiainen, Heidi Hirvonen, Pekka Yrjänä Hiltunen ja Ulla Kosonen.

Onkohan islamilaisissa yhdyskunnissa käynnissä samanlainen kuumeinen pohdinta siitä miten hoitaa monikulttuuriset toimitukset niissä tapauksissa joissa osa omaisista on luterilaisia?

:P

Länsimaisen ihmisen ylimielisyys saa fyysisen hahmonsa nykyisin parhaiten Pohjoismaiden ja Pohjois-Amerikan evankelisluterilaisissa kirkoissa. Juuri niissä, joiden jäsenmäärä hupenee hurjaa vauhtia eikä kukaan käsitä että miksi.

Ihan enstex piispainkokous voisi päättää, että Suomen evankelisluterilainen kirkko luopuu episkopaalisuudesta. Muita juttuja voi päättää ja suunnitella sitten myöhemmin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Episkopaalisuus


ADLAN CRUZ - EPISKOPOS         http://www.youtube.com/watch?v=fD892q6e3VA

Iloveallpeople

Quote from: Emo on 05.09.2013, 17:17:30
Tässä lisää tuohon ^ ^ uskontojen kohtaamiseen, islamiin "palataan" pienin askelin:

Luterilainen siunaustilaisuus – islamilainen rukous haudalla?

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12402-luterilainen-siunaustilaisuus-islamilainen-rukous-haudalla

QuoteHelsinkiläisessä Herttoniemen seurakunnassa koettiin muutama vuosi sitten ristiriitoja herättänyt, julkisuuteenkin noussut tilanne. Kyse oli kristillisen ja islamilaisen perinteen törmäämisestä eräissä hautajaisissa. Tämä tapaus on ollut alkusysäyksenä piispainkokoukselle laatia ohjeistus uskontojen kohtaamiseen luterilaisen kirkon toimitusten yhteydessä.

Kyse oli tästä:

http://dl.dropboxusercontent.com/u/1161968/muha.jpg

http://ohohupsis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2009/12/30/viela-vahan-malmin-hautajaisfarssista


Tapahtumasta on ketju myös Hommassa. Juha Mäki-Ketelä teki tapauksesta tutkintapyynnönkin, mutta sen edistyminen on jäänyt hämäränpeittoon.

http://hommaforum.org/index.php/topic,19875.msg279337.html#msg279337
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Emo

^ Muistelin että Hommaltakin olen tuosta tapauksesta lukenut, kiitos että lisäsit linkin ko. ketjuun myös tämän ketjun otsikon alle.

Tuo tapaus on nyt siis ollut kimmokkeena piispainkokouksen pohdinnoille, voi surkeus sentään!

ikuturso

Quote from: Emo on 05.09.2013, 17:17:30
QuoteVakavuutta ja rohkeutta tilanteisiin

Vaikka Komulainen ei halua vielä mennä työryhmän esityksen yksityiskohtiin, muutamat perusperiaatteet käyvät riveiltä tai niiden väleistä ilmi.

Ensinnä työryhmän esitys seurailee maailmalla kristillisissä kirkoissa jo aiemmin toteutettuja ekumeenisia ja uskontodialogiin liittyviä perusperiaatteita. Eri uskontojen aineksia on vaikea yhdistää toisiinsa, luterilaiset toimitukset pysyvät siis luterilaisina kirkkokäsikirjan mukaisina toimituksina. Kohtaamisen varaa haetaan enemmänkin pohtimalla sitä, miten eri uskontojen mukaiset toimitukset tai toiminta voisivat seurata toisiaan tai miten erilaista aineistoa voitaisiin hyödyntää.
...

QuoteRukoukset samassa tilassa mutta selkeästi erillään

Etukäteen kiinnostavaa on myös, mitä piispainkokous ylipäänsä sanoo uskontojen välisestä yhteisestä rukouksesta.

- Ekumeenisessa keskustelussa on vahvistunut ajatusmalli, jonka mukaan moniuskontoisissa tilanteissa eri traditioiden rukoukset voivat olla samassa tilassa mutta selkeästi erillään. Niissä voidaan olla läsnä vieraanvaraisuuden periaatteen mukaan ja niitä voi olla peräkkäin, Komulainen pohtii.


Mokuttavan kirkon newspeakia. EKUMENIA ei tarkoita uskontojen kohtaamista.
Asian ei tulisi olla epäselvää edes piispainkokouksen pääsihteerille.
Suomen ekumeeninen neuvosto määrittelee:
QuoteUskontojen kohtaaminen
Eri uskontojen yhteydenpito on erityisen tärkeää yhteiskunnassa, joka pyrkii entistä suurempaan avoimuuteen ja monimuotoisuuteen. Oman uskonnon juurien tunteminen helpottaa eri uskontoihin kuuluvien ihmisten kohtaamista.

Ekumeenisen liikkeen päämäärä on kristittyjen ykseys. Ekumenia on eri asia kuin uskontojen kohtaaminen.

Muistelen aikaa, kun luterilaisella, ortodoksisella ja katolisella kirkolla ei ollut Suomessakaan juurikaan ekumeenista kanssakäymistä. Kun muistelee vain kuinka pienistä asioista (onko joku sakramentti vai ei) joskus kinattiin, niin nyt ekumenian käsitettä laajennetaan niin, että nurkat paukkuu ja seinät kaatuu.

Islamin nuoleskelu ei ole ekumeniaa!

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

Quote from: ikuturso on 05.09.2013, 17:38:26


Islamin nuoleskelu ei ole ekumeniaa!

-i-

Ei olekaan, mutta näille kulttuurimarxilaisille Feisbuuk-piispoillehan Jumala ja se toinen, jonka nimeä en tähän nyt kirjoita, ovat niinkuin sama asia tai jotain. Kaipa tämä "ekumenia" kuvastaa myös tätä ajatusmaailmaa?

Saatanan käsikassaroita.

Faidros.

#618
Nyt se painajaiseni on taputuksia vaille totta.
Arkkipiispa romuttaisi kirkollisveron monopolin. Se ei suinkaan tarkoita verotuksen lopettamista, vaan verotusoikeuden laajentamista muihinkin uskonnollisiin yhdyskuntiin.
Tässä taloustilanteessa kirkon tulisi vapaaehtoisesti luopua verotusoikeudestaan.
Erotkaa kaikki loputkin valtionkirkosta, se halventaa avoimesti uskonne!
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/09/1802137/ksml-arkkipiispa-romuttaisi-kirkollisveron-monopolin
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Leso

Ymmärsin niin, että uskonnollisilla yhdyskunnilla olisi verotusoikeus omiin jäseniinsä.
Se ei liikuta. Ken haluaa maksaa, maksakoon.

Mutta lankeaako maksuvelvollisuus yrityksille? Että ihan kaikkia pitäisi tukea?
En niin mitenkään yllättyisi, jos joku valopää sitä ehdottaisi.
Saattaisi toki olla, että kamelin selkä katkeaisi.

Quote from: yllä linkitetty uutinenHelluntailiikkeessä ajatus verotusoikeudesta ei kiinnosta. Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikaisen mukaan liikkeen vahvuus on vapaaehtoisuuteen perustuva talous.

Tästä pisteet helluntailiikkeelle.

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Faidros.

Quote from: Leso on 09.09.2013, 07:42:35
Ymmärsin niin, että uskonnollisilla yhdyskunnilla olisi verotusoikeus omiin jäseniinsä.
Se ei liikuta. Ken haluaa maksaa, maksakoon.

Tämä ei ole ihan niin yksioikoinen asia, kuin ensilukemalta voi vaikuttaa.
Kun muslimit elävät Suomessa pääasiassa yhteiskunnan varoilla, joko suorilla tuilla, tai suojatyöpaikoilla, niin ketkähän niitä moskeijoita ja koraanikouluja todellisuudessa rahoittavat? Lähes jokainen mamuravintola kiertää verot ja vaihtaa omistajaa tarvittaessa.
Niinpä.

Vapaaehtoiset jäsenmaksut minäkin hyväksyn, jos ne peritään muuten kuin verottamalla. Yrityksiltä tuleva yhteisövero kokonaan pois.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Leso

Kappas juu... En huomannut tarkastella kokonaiskuvaa eli muslimien mikroyhteiskuntaa.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

nimierkki

Quote from: Faidros. on 09.09.2013, 07:12:20
Nyt se painajaiseni on taputuksia vaille totta.
Arkkipiispa romuttaisi kirkollisveron monopolin. Se ei suinkaan tarkoita verotuksen lopettamista, vaan verotusoikeuden laajentamista muihinkin uskonnollisiin yhdyskuntiin.

Pisteet arkkipiispalle. Kaikille rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille tulisi antaa oikeus verottaa jäseniään haluamallaan summalla. Tosin monet eivät siihen tartu, helluntai ja muut vapaat suunnat pyörivät vapaaehtoisen rahoituksen turvin.

Hautaustoimen rahoituksen turvaaminen on hankalampaa. Niin pitkään kun meillä ei ole kunnallista hautaustointa, vaan kirkko hoitaa kaikille kuolleille hautapaikan samaan hintaan, pitää yhteiskunnan antaa kirkolle riittävä korvaus. Omasta mielestäni parasta olisi, jos meillä olisi minimalistinen neutraali kunnallinen hautaustoimi. Eli kaikissa maakunnissa olisi kuntien yhteinen muistoalue. Jokainen ruumis tuhkattaisiin ja kaikki saisivat pienen 10 senttiä kertaa 10 senttiä laatan kiveen. Kirkon jäsenet luonnollisesti saisivat hautapaikan ja rituaalit kirkkonsa puolesta. Samoin kirkko voisi halutessaan haudata myös kirkkoon kuulumattomia, mutta sillä olisi täysi oikeus myös kieltäytyä tai ainakin se saisi pyytää paljon isommat korvaukset kirkkoon kuulumattomilta.

Faidros.

Quote from: nimierkki on 09.09.2013, 08:06:25
Pisteet arkkipiispalle. Kaikille rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille tulisi antaa oikeus verottaa jäseniään haluamallaan summalla.

Verotusoikeus ei pitäisi olla muulla kuin valtiolla ja kunnilla. Vapaaehtoinen jäsenmaksu on ok.
Jos islamistitmuslimit pääsevät verotusoikeuden piiriin, he verottavatkin sitten kunnolla ja kuten jo monesti todettu, islamista ei erota, ei edes se kaikkein maallistuneinkaan! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

nimierkki

Quote from: Faidros. on 09.09.2013, 08:21:49
Quote from: nimierkki on 09.09.2013, 08:06:25
Pisteet arkkipiispalle. Kaikille rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille tulisi antaa oikeus verottaa jäseniään haluamallaan summalla.

Verotusoikeus ei pitäisi olla muulla kuin valtiolla ja kunnilla. Vapaaehtoinen jäsenmaksu on ok.
Jos islamistitmuslimit pääsevät verotusoikeuden piiriin, he verottavatkin sitten kunnolla ja kuten jo monesti todettu, islamista ei erota, ei edes se kaikkein maallistuneinkaan! >:(

Itseasiassa hyväksyn kyllä tuonkin mallin. Ihan ok jos mikään kirkko ei saa verottaa. Jos tuohon ratkaisuun päädytään niin pitää sitten vaan ratkaista miten järjestetään esim. hautaustoimi ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ylläpito. Kirkolle kuuluu kunnon korvaukset jos se tekee yhteiskunnalle kuuluvia hommia.

ikuturso

#625
Nyt pitää olla tarkkana.
Ken saa käsiinsä paperikeskisuomalaisen, kommentoikoon lisää.

Verkkoksml:
QuoteArkkipiispa Kari Mäkinen olisi valmis suomaan kirkollisveron keräämisoikeuden myös muille kirkoille. Mäkisen mielestä on tärkeää, että valtio tunnustaa kaikkien kirkkojen merkityksen yhteiskunnassa.

Mäkinen sanoo, että Katolinen kirkko haluaisi kanssa. MTV3 on kysynyt(?):
QuoteKatolisen kirkon tiedotuskeskuksen johtajan Marko Tervaportti toivoo, että kaikki rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat saisivat oikeuden kerätä jäsenmaksua.

Eli tällä kertaa Mäkinen puhuu kirkoista, mutta Tervaportti muista uskonnollisista yhdyskunnista. Ellei Mäkinen ole alkanut kutsua muslimiyhteisöjä kirkoiksi, Mäkinen ei tällä kertaa puhu muslimeista. Paperilehden skannauksia odotellessa (anyone?)

Katolinen kirkko, jolla ei ole verotusoikeutta, toivoo tietysti mahdollisimman laajaa verotusoikeutta, jotta pääsisi varmemmin itsekin verottamaan.

Mäkinen ilmeisesti aistii paineen, joka kohdistuu yhteisöverotukseen ja siksi hänen suurin huolensa tuossa ksml jutussa olikin hautaustoimen kustannuksien kaatuminen ev.lut. kirkolle.

MTV3 aamu-uutiset olivat laittaneet tuon "kaikki uskonnolliset yhteisöt" Kari Mäkisen suuhun. Paperilehtiii? Mäkisen tiedottajan oikaisuuu?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

sr

Quote from: ikuturso on 09.09.2013, 09:01:53
Verkkoksml:
QuoteArkkipiispa Kari Mäkinen olisi valmis suomaan kirkollisveron keräämisoikeuden myös muille kirkoille. Mäkisen mielestä on tärkeää, että valtio tunnustaa kaikkien kirkkojen merkityksen yhteiskunnassa.

Mäkinen sanoo, että Katolinen kirkko haluaisi kanssa. MTV3 on kysynyt(?):
QuoteKatolisen kirkon tiedotuskeskuksen johtajan Marko Tervaportti toivoo, että kaikki rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat saisivat oikeuden kerätä jäsenmaksua.

Eli tällä kertaa Mäkinen puhuu kirkoista, mutta Tervaportti muista uskonnollisista yhdyskunnista. Ellei Mäkinen ole alkanut kutsua muslimiyhteisöjä kirkoiksi, Mäkinen ei tällä kertaa puhu muslimeista. Paperilehden skannauksia odotellessa (anyone?)

En oikein ymmärrä, mikä tässä on juttusi pihvi. Ei kai kukaan voi vakavasti ajatella tilannetta, jossa nykyistä lakia muutettaisiin niin, että kaikille kristityille kirkoille sallittaisiin veronkanto, mutta muille uskonnollisille yhteisöille ei. Jopa nykyinen systeemi rutisee epätasa-arvoisuuttaan, mutta se siedetään jotenkin sillä verukkeella, että ev lut. kirkko tarjoaa hautauspalvelua myös muille kuin jäsenilleen ja sen lisäksi ylläpitää kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kirkkorakennuksia.

Jos tätä ryhdyttäisiin muuttamaan, niin ainoat loogiset vaihtoehdot ovat ne, että kirkolta lakkautetaan kokonaan verotusoikeus tai se sallitaan kaikille uskonnollisille yhteisöille. Ajatus, että verotusoikeutta voisi jotenkin laajentaa kaikkiin kristittyihin kirkkoihin, muttei muihin uskonnollisiin yhteisöihin, on täysin kuolleena syntynyt. Vaikka jätettäisiin siihen liittyvä epätasa-arvo (joka tekee siitä poliittisesti täysin mahdottoman mennä läpi) huomiotta, niin silti pitäisi jotenkin yksikäsitteisesti määritellä, mikä on kristitty kirkko ja mikä ei. Ovatko mormonit ja Jehovat kristittyjä? He todennäköisesti ainakin itse sanoisivat olevansa, jos touhuun liittyisi veronkanto-oikeus. Tämän lisäksi maahan syntyisi todennäköisesti kuin sieniä sateella uusia "uskonnollisia yhteisöjä", jotka sanoisivat olevansa kristittyjä, minkä todistaminen valheeksi olisi käytännössä mahdotonta.

Nykysysteemi toimii jotenkin historiallisella painollaan, mutta sanoisinpa, että siinä vaiheessa, kun arkkipiispakin on haluamassa sen uudistamista, on aika hyvä sauma puhaltaa pilliin ja poistaa kirkolta koko veronkanto-oikeus. nimimerkki esitti tuolla aiemmin, miten hautaustoimi kirkon ulkopuolisille voidaan kunnallisesti hoitaa suht edullisesti, jolloin tämä viimeinenkin linkki voidaan purkaa. Uskonnolliset yhteisöt rahoittakoon touhunsa vapaaehtoisilla lahjoituksilla, tai voivat ne minun puolestani kerätä jäsenmaksut tuloon riippuvastikin, jos niin haluavat.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

normi

Kait niitä jäsenmaksuja saa kerätä jo nyt ihan vapaasti? Mäkinen on jälleen ajamassa muiden kuin kristittyjen asiaa. Muut kirkothan eivät ole valtionkirkkoja... Mäkisen mukaan siis pitäisi olla. Hullu tuo Mäkinen... eikä kristitty ensinkään. Mäkinen on myyrä. Ev.lut. kirkon Elop.
Impossible situations can become possible miracles

Ink Visitor

Kirkon tutkija innostui vaihdettavista symboleista

Nykyisten seurakuntien kappeleiden lisäksi tai sijaan hautausmailla voisi olla kuntien ylläpitämiä tiloja vaihdettavilla uskonnollisilla symboleilla. Näin ehdottaa uskonnottomia tilaisuuksia järjestävän Pro-Seremonioiden toimitusjohtaja Anneli Aurejärvi-Karjalainen.

– Emme me mielellämme ole seurakunnan tiloihin tunkemassa.

Aurejärvi-Karjalainen arvelee, että kunnat tuskin olisivat innoissaan ajatuksesta. Vastaavia tiloja on kuitenkin ainakin Britanniassa.

Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija Kimmo Ketola pitää vaihdettavia symboleita hyvänä keskustelunavauksena.

– Varmasti tämän tyyppinen haaste on edessä joka tapauksessa, kun yhteiskunta moniuskontoistuu.

Hautaustoimistojen Liiton puheenjohtaja Kyllikki Forsius taas pitää nykyisiä tiloja sopivina.

– Sellaiselle on tarvetta niin pienessä mittakaavassa.

Forsiuksen mukaan joskus harvoin hautajaisten järjestäminen vaikeutuu, jos hautajaistilaan ei kelpuuteta kristillisiä symboleita.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194837603069/artikkeli/kirkon+tutkija+innostui+vaihdettavista+symboleista.html
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Katarina.R

Suurin osa Suomen evlut-seurakunnista sallii eriuskovaisten/ei-uskovaisten toimitukset hautauskappeleissa. Espoo kuitenkin teki aikoinaan sellainen päätös että eriuskovaiset saavat pitää tilaisuuksia kappeleissa mutta ei-uskovaiset eivät saa tulla. Näin ollen rabbi, imaamit ja muut ovat tervetulleita mutta pro-seremonian tyypillä ei ole asiaa hautauskappeliin. Esimerkiksi Helsingin kappeleihin saa myös ei-uskovaiset pitää hautausseremoniansa kappelissa.

Joissain sairaaloissa on noita kappeleita missä on vaihdettavat uskonnolliset symbolit.
Puhdas sielu: "Ovat vieneet jo naiset, työpaikat, sosiaaliavun, kunnan asunnot. Nyt ne haluavat partionkin. Mitä seuraavaksi?"
Asta Tuominen: "Jos niihin (Katarina.R:n viesteihin) ei vastata, satunnaiselle foorumilukijalle jää mielikuva, ettei niihin osattu vastata ja että hän oli oikeassa."