News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

IDA

Quote from: Malla on 16.06.2013, 19:50:47
(Jukolan Viesti -terveiset?  :roll:)

Vehkalahden Veikot oli kutsuttu sinne ryövärien ja tullimiesten sekaan vaikka maasto oli selvästi heitä vastaan suunniteltu. Jotain tuollaista olisin ainakin itse sanonut. :)
qui non est mecum adversum me est

Faidros.

Quote from: IDA on 16.06.2013, 20:37:41
Quote from: Faidros. on 16.06.2013, 20:07:27
Nyt itketään, kun joudutaan myymään kiinteistöjä

Sehän voi olla myös iloinen asia, jossa ei ole mitään itkemistä:

http://yle.fi/uutiset/manniston_vanha_kirkko_siirtyy_katoliselle_kirkolle_kuopiossa/6684267

Kyllä. Omaisuus niille jotka maksavat omasta pussista.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Quote from: Malla on 16.06.2013, 19:50:47
(Jukolan Viesti -terveiset?  :roll:)

OT:
Se saarnan värikäs ja hauska puoli. Päivän evankeliumissa puhuttiin kadonneesta ja löytyneestä lampaasta. Jukolan viestissä pitkästä vessarivistä oli joku ressukka käynyt etsiskelemässä kadonnutta kompassiaan ja emit-leimasintaan aina kun wc:stä tuli joku ulos. Pitkä rivi, eikä tietenkään osannut sanoa juuri missä kopissa oli ollut. Puuttuvan löytymisen tärkeys oli se viesti. Ei kyllä muistaakseni kertonut löytyikö kompassi...

Jäi kyllä hyvin evankeliumiaihe mieleen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

Quote from: Malla on 16.06.2013, 19:50:47


Lainaan erästä kolmevuotiasta, joka loihe lausumaan sukulaispojan konfirmaatiossa kesken papin loputtoman jaarittelun: "Paska pappi." Kolmevuotias kiikutettiin kiiruusti käytävään kehityskeskusteluun, mutta on pakko myöntää, että hän oli oikeassa.
(Jukolan Viesti -terveiset?  :roll:)

Haluan kertoa teille erään riemastuttavan tapahtuman!  :D

Uudestisyntynyt kristitty tuttavani oli ollut kevättalvella (poikkeuksellisesti) ihan tavallisessa evankelisluterilaisessa kirkossa jumalanpalveluksessa.
Pappi oli filosofoinut ja mokuttanut saarnastuolista oikein kunnolla, jolloin tuttavani (nainen) oli lopulta saanut höpinöistä tarpeekseen ja pompannut ylös kirkonpenkistä, kajauttaen kuuluvalla äänellä "VAIHDA SINÄ PAPPI AMMATTIA!" ja marssinut niiltä seisomilta ulos kirkosta muun kirkkokansan silmät porautuneena selkäänsä  ;D

Rispektiä! Rispektiä! Näin meidän kaikkien tulisi toimia!

l'uomo normale

Quote from: Emo on 17.06.2013, 00:28:37
Uudestisyntynyt kristitty tuttavani oli ollut kevättalvella (poikkeuksellisesti) ihan tavallisessa evankelisluterilaisessa kirkossa jumalanpalveluksessa.
Pappi oli filosofoinut ja mokuttanut saarnastuolista oikein kunnolla, jolloin tuttavani (nainen) oli lopulta saanut höpinöistä tarpeekseen ja pompannut ylös kirkonpenkistä, kajauttaen kuuluvalla äänellä "VAIHDA SINÄ PAPPI AMMATTIA!" ja marssinut niiltä seisomilta ulos kirkosta muun kirkkokansan silmät porautuneena selkäänsä  ;D

Sekin on jo positiivista, että saarna pystyy herättämän jonkinlaisen reaktion. Suurinta osaa kuuntelemistani saarnoista en ole koskaan jaksanut herpaantumatta kuunnella loppuun saakka. :)
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Emo


Sosiaalinen sirkus saa unohtamaan rankan arjen pakolaisleirillä

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/ulkomaat/11717-sosiaalinen-sirkus-saa-unohtamaan-rankan-arjen-pakolaisleirillae

QuoteSirkusta tehdessä saimme nuoret nauramaan, itkemään ja välittämään toisistaan. Välillä leikit olivat aika väkivaltaisiakin, suomalaisen Sirkuskoulu Magentan ohjaaja Topi Hurtig kertoo.

Kirkon Ulkomaanapu lähetti neljä sosiaalisen sirkuksen ohjaajaa Jordaniaan Za'atrin pakolaisleirille maaliskuun lopulla. Sosiaalisella sirkuksella pyritään estämään väkivaltaa ja radikalisoitumista.

Kirkon Ulkomaanavun humanitaarinen ohjelma on kohdistettu erityisesti nuorten syyrialaismiesten ja -naisten hyvinvoinnin edistämiseen. Pakolaisleireillä nuoret aikuiset, 15-26-vuotiaat, jäävät usein vaille huomiota. Turhautuminen voi ilmetä väkivaltaisena käytöksenä.

- Sirkuksessa on hassu juttu se, että se vetää nopeasti mukaansa. Niin, että arki unohtuu, Hurtig kertoo.

Hän palasi Za'atrista kesäkuun alussa.

- Sota näkyy nuorissa niin, että monimutkainen ajattelu ei toimi. He hakevat ruokaa ja juomavettä sekä keksivät typerää tekemistä.

Kulttuurin mukaisesti nuoret miehet ja naiset tekevät harjoituksia eri ryhmissä. Ohjaajat ovat aina samaa sukupuolta ryhmän jäsenten kanssa. Tyttöjen saaminen fyysisiin aktiviteetteihin on kulttuurisesti vaikeampaa. Siksi nuorten naisten teltassa harjoituksia tehdään peitetyin ovin ja ikkunoin.

Olosuhteet olivat hankalat. Ensiksi leirillä oli hyvin kylmä ja satoi. Sitten sirkustelttoihin tuli kesän kuumuus. Aamuisin, ennen oppitunteja teltasta siivottiin sadevedet ja lentohiekka.

- Tähän mennessä olemme ohjanneet noin 100 nuorta. Osa miehistä saattoi olla viikon ja sitten kadota. Monet nuoret miehet palaavat leiriltä Syyriaan sotimaan. Silti olen sitä mieltä, että jos yhteen ihmiseen voi vaikuttaa, se on jo paljon.

Kirkon Ulkomaanapu aloitti sirkuskoulutoiminnan pakolaisleirillä osana isompaa humanitaarista operaatiota, johon kuuluu lukutaito- ja käytännöntaitojen opetusta sekä fyysisiä aktiviteetteja.

Ulkoministeriö on tukenut humanitaarista operaatiota 650 000 eurolla
.

No voihan perse!

Hienostuneempi kommentti pitääkin sitten lainata itse uutisen yhteydestä:

Quote
Sonja Ottavainen 
     
  Tosi hienoa ja tärkeää työtä!

Kajsaniemi R

Quote from: Emo on 17.06.2013, 01:11:10

No voihan perse!


Jos nyt vielä vähän kerrataan, kun tuntuu, että en ymmärtänyt uutisesta yhtään mitään.

Siis Syyriassa järjestetään "lukutaitoaktiviteetteja" sisältävää "sirkuskoulua" nuorukaisille, joilla "monimutkainen ajattelu ei toimi"?

"Sirkuskoulu" tapahtuu tietysti teltassa, josta Kirkon Ulkomaanapu on tiukasti peittänyt ja tilkinnyt kaikki ovet ja ikkunat, koska "kulttuurisesti vaikeampaa".

Ja aina välillä nämä parikymppiset nuorukaiset, joilla "monimutkainen ajattelu ei toimi", äityvät myös "aika väkivaltaisiin" kepposiin ja "leikkeihin" tässä suomalaisten järjestämässä "sirkuskoulussa" Syyriassa?

Ja kaiken tämän maksan MINÄ?



"Sosiaalisen sirkuksen ohjaajia". WTF?
"Eivät ne [kerjäläiset] minua häiritse" -Timo Soini

"On luihuilua esiintyä nimimerkin takaa." -Timo Soini

"Valtion tulee huolehtia, että pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaanottavilla kunnilla on enemmän resursseja." -Timo Soini

"Itse maahanmuutto on marginaalinen asia" -Timo Soini

Emo

Quote from: Kajsaniemi R on 17.06.2013, 01:44:27

Jos nyt vielä vähän kerrataan, kun tuntuu, että en ymmärtänyt uutisesta yhtään mitään.
...
Ja kaiken tämän maksan MINÄ?

"Sosiaalisen sirkuksen ohjaajia". WTF?

Eikö olekin iloinen uutinen, että sinäkin saatat olla tekemässä hyvää tietämättäsi?  :) 
Pahastihan tuo näyttää siltä, että me kaikki olemme hyväntekijöitä ideologisesti hieman värittyneessä hyväntekeväisyystoiminnassa. Ettenkö melkein jo kokisi, että mokutuksessa.

http://www.kirkonulkomaanapu.fi/fi/kirkon_ulkomaanapu/?id=3

QuoteKirkon Ulkomaanapu toimii yli 30 maassa, siellä missä hätä on suurin. Teemme työtä kaikkein köyhimpien ihmisten kanssa uskontoon, etniseen taustaan tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta.

Työmme pohjana on oikeusperustaisuus, joka tarkoittaa, että toimintaamme ohjaavat tasa-arvo, syrjimättömyys ja vastuullisuus

Ulkomaanapu on ulkoministeriön kumppanuusjärjestö. Olemme kirkkojen kansainvälisen avustusverkoston ACT-allianssin perustajajäsen ja HAP International -järjestön jäsen. Kirkon Ulkomaanapu valmistautuu hakemaan toiminnan vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä kuvaavaa HAP-sertifiointia.

Pysyvä muutos voi syntyä vain pitkäjänteisessä yhteistyössä paikallisten yhteisöjen ja ihmisten kanssa. Me sitoudumme tekemään työtä, kunnes avun tarpeessa olevat ihmiset pystyvät itse hankkimaan toimeentulonsa ja tyydyttämään perustarpeensa.

Köyhyyden vähentäminen edellyttää rauhaa ja ihmisoikeuksien toteutumista. Teemme hankkeissamme aina työtä näiden molempien toteutumisen puolesta. Rohkaisemme kaikkia suomalaisia osallistumaan keskusteluun ja vaikuttamaan rakenteisiin, jotka aiheuttavat köyhyyttä, väkivaltaa ja ihmisoikeusloukkauksia.

Vuonna 2012 kanavoimme lahjoitusvaroista 83 % avustustyöhön. Kotimaantoimintojen ja yleishallinnon kulujen osuus oli 17 %. 

http://www.kirkonulkomaanapu.fi/fi/kirkon_ulkomaanapu/talous/?id=27

QuoteAvustustyöhön käytettyjen varojen perusteella Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Teemme työtä kymmenissä maissa Aasiassa, Afrikassa, Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Lähi-idässä.

Kirkon Ulkomaanavun tuotot vuonna 2012 olivat 32,8 miljoonaa euroa, ja ne kasvoivat 8 prosenttia edellisvuodesta. 

Käytimme vuonna 2012 avustustyöhön ja muuhun toimintaan yhteensä 33,1 miljoonaa euroa. Kasvua edellisestä vuodesta oli 6,7 prosenttia.

Avustustoimintaan käytettiin 27,4 miljoonaa euroa. Toimintoihin kotimaassa ja yleishallintokuluihin käytettiin 5,7 miljoonaa euroa. Toiminnot kotimaassa sisältävät varainhankinnan, viestinnän ja koulutuksen. Yleishallinto sisältää johtajan toimiston, taloustoimiston sekä yleiskulut.

Avustustoiminnan painopiste oli edelleen Afrikassa, mihin käytettiin yli kolmannes kaikista toimintamenoista, 13,2 miljoonaa euroa. Aasian ja Lähi-idän ohjelmiin käytimme 5,3 miljoonaa euroa. Latinalaisen Amerikan osuus oli 3,1 miljoonaa euroa. 

Valtion tuki oli 40,2 prosenttia. Seurakunnilta saatiin tuesta vajaa kolmannes ja yksityisten ihmisten ja yhteisöjen lahjoitusten osuus tuloistamme oli 31,4 prosenttia.

Ulkomaanapu haluaa varmistaa käytössään olevien resurssien  mahdollisimman tuloksekkaan ja vastuullisen käytön. Olemme yhtenä ensimmäisistä kehitysyhteistyöjärjestöistä kehittäneet sisäistä tarkastusta, jota tukee vuodesta 2011 alkaen myös hallituksen tarkastusvaliokunta. Samalla riskienhallinnasta on tullut osa normaalia toiminnan suunnittelua ja arviointia. Ulkomaanavun tilintarkastajana toimii PricewaterhouseCoopers.

Kaikki tahtoo olla nykyään yhtä sirkusta, että siinä mielessä katkeran hauska ja aikaa kuvaava uutinen.

Retoriikka on samaa kuin Käteisellä, tietenkin. Onhan kyse samasta vastuullisuudesta. 

Emo

Tässä ketjussa on aiemminkin ollut puhetta EAPPI-toiminnasta.

Ihmisoikeuksista raportoiva EAPPI-ohjelma herättää intohimoja

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/ulkomaat/11705-ihmisoikeuksista-raportoiva-eappi-ohjelma-heraettaeae-intohimoja

QuoteSiviiliväestöä Israelin ja palestiinalaisten konfliktissa tukeva kirkkojen kansainvälinen EAPPI-ohjelma on toiminut runsaan kymmenen vuoden ajan. Israelissa ja Palestiinassa on ihmisoikeusloukkauksista raportoivan ohjelman vieraillut jo yli 740 tarkkailijaa 17 eri maasta, myös Suomesta.

Suomalaisvapaaehtoiset ovat olleet mukana ohjelman alusta, vuodesta 2002 saakka. Tosin alkuvuosien jälkeen suomalaisten osallistumisessa oli tauko, kunnes Kirkon Ulkomaanapu päätti käynnistää toiminnan uudelleen vuonna 2010. Ulkomaanapu on saanut EAPPI-toiminnan pyörittämiseen myös ulkoministeriön avustusta.

Quote...

Kotiinpaluunsa jälkeen tarkkailijoiden odotetaan tekevän vaikuttamistyötä palestiinalaisalueiden miehityksen päättymisen ja rauhan puolesta. Kuten kaikki Lähi-idän konfliktiin liittyvä, myös EAPPI-ohjelma herättää Suomessa paljon intohimoja.

– Palautetta tulee paljon, osa on reagoinut vaikuttamistoimintaan kuten Alkuperä merkkaa -kampanjaan. Välillä paikan päältä kirjoitetuista artikkeleista ja kertomuksista tulee palautetta meille asti, Alajarva sanoo.

Koko juttu linkistä.

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3483/kirkko_ilman_jeesusta_on_hyvantekevaisyyslaitos

Kuten myös tämä linkistä.

Teiskolainen

Quote from: Emo on 17.06.2013, 00:28:37
Quote from: Malla on 16.06.2013, 19:50:47


Lainaan erästä kolmevuotiasta, joka loihe lausumaan sukulaispojan konfirmaatiossa kesken papin loputtoman jaarittelun: "Paska pappi." Kolmevuotias kiikutettiin kiiruusti käytävään kehityskeskusteluun, mutta on pakko myöntää, että hän oli oikeassa.
(Jukolan Viesti -terveiset?  :roll:)

Haluan kertoa teille erään riemastuttavan tapahtuman!  :D

Uudestisyntynyt kristitty tuttavani oli ollut kevättalvella (poikkeuksellisesti) ihan tavallisessa evankelisluterilaisessa kirkossa jumalanpalveluksessa.
Pappi oli filosofoinut ja mokuttanut saarnastuolista oikein kunnolla, jolloin tuttavani (nainen) oli lopulta saanut höpinöistä tarpeekseen ja pompannut ylös kirkonpenkistä, kajauttaen kuuluvalla äänellä "VAIHDA SINÄ PAPPI AMMATTIA!" ja marssinut niiltä seisomilta ulos kirkosta muun kirkkokansan silmät porautuneena selkäänsä  ;D

Rispektiä! Rispektiä! Näin meidän kaikkien tulisi toimia!

Kirkon sisällä alkaa olemaan vääriä profeettoja pilvin pimein. Tämä naispiispa
lienee yksi selkeimmistä.

Emo

Vanha ketju, mutta tämän ketjun otsikon asiaa joten linkki tänne:

2010-10-14 TYL: Liberaali kirkon isä    http://hommaforum.org/index.php/topic,35692.0.html

http://www.tylkkari.fi/turun-ylioppilaslehti/liberaali-kirkon-isa

QuoteJokaista turvapaikanhakijaa ei odota kotimaassaan kuolema. Osa heistä tulee Suomeen paremman elämän toivossa, vaikka asiat olisivat kotimaassakin  suhteellisen hyvin. Lehikoinen myöntää, että joukosta löytyy myös keinottelijoita. Kahdessa tapauksessa Mikaelin seurakunnan hyväuskoisuutta on käytetty hyväksi. Kirkon on kuitenkin pakko uskaltaa luottaa turvapaikan hakijan tarinaan.

Kauhea Ihmismäinen Otus

#551
Kuunnelkaa, kuunnelkaa! The Notorious S.S:n (Seppo Simolan) läpyskä K&K (kerettiläinen kirkko ja kirous kaupunki) julistaaa mokuvankeliumia profeettanaan Li Andersson!

Quote
Yleisin synti on ahneus

"Synti ei yleensä kuulu sanavarastooni. Se tarkoittaa minulle vääryyksiä ja räikeitä epäoikeudenmukaisuuksia, joiden vuoksi ihmiset eivät pääse tasavertaiseen asemaan. Politiikassa pyrin poistamaan näitä esteitä.


Kysymys: Miksi vassari päästetään kirkolliseen mediaan määrittelemään uudelleen synnin merkitys uudella, ei-kristinuskoon liittyvällä tavalla? Koska SS ja kulttuurimarxismi?

Quote

Ahneus ja itsekkyys ovat syntejä, jotka läpäisevät tällä hetkellä yhteiskunnan kauttaaltaan. Annan kolme ajankohtaista esimerkkiä:

Helsingin kaupunginvaltuustossa osa päättäjistä ajattelee, ettei paperittomien ihmisten kuulu saada terveydenhoit
oa. He ovat kuitenkin oikeudettomassa asemassa olevia ihmisiä, jotka elävät keskuudessamme, ja joiden terveysongelmat ja kivut ovat yhtä suuria kuin meidän muiden. Kun katsoo, kuinka mukavasti moni helsinkiläinen elää, niin luulisi jotain liikenevän huono-osaisimmillekin.

Toinen esimerkki on kansainväliseltä tasolta, Kreikasta. Leikkaukset eurokriisimaassa ovat johtaneet yhteiskunnan romuttumiseen, mikä näkyy esimerkiksi itsemurhien ja lasten heitteillejättöjen lisääntymisenä ja hiv:n leviämisenä. Leikkaukset eivät kuitenkaan tasapainota Kreikan taloutta. Niitä tunnutaan vaativan, jotta esimerkiksi suomalaiset poliitikot voivat näyttää äänestäjilleen, että tukea saava Kreikka laitetaan tekemään kipeitä ratkaisuja.

Kolmas suuri synti on ilmastokriisi. Emme ole hoitaneet sitä ollenkaan, joten se vaikuttaa radikaalisti maapallon väestöön luultavasti jo omana elinaikanani.
...
Minusta tuntuu helpommalta lentää Etelä-Amerikkaan, kun olen yrittänyt vuosikaudet saada ilmastolakia Suomeen.


Eli summa summarum: Li Andersson ratsastaa kristillisillä termeillä, määritellen ne uudelleen avoimesti oman poliittisen agendansa keppihevoseksi jonka syvimpänä tarkoituksena näyttää olevan oman pahan omantunnon lievittäminen muiden rahoilla?

(Vaikkakin Li onkin osittain "kristillisillä vesillä": ahneus ja nk. "lähimmäisen" auttamatta jättäminen on myös Raamatun mukaan syntiä.)
Pienetureiällinen lesbotransnainen

Mangustin

Quote from: Kauhea Ihmismäinen Otus on 01.08.2013, 15:04:29
Minusta tuntuu helpommalta lentää Etelä-Amerikkaan, kun olen yrittänyt vuosikaudet saada ilmastolakia Suomeen.

Hyvä että Li on maksanut aneita etukäteen ja voi hyvällä omallatunolla tehdä latinoreissun... Ja mikäs sen mukavampaa kuin loistaa rahvaalle omaa moraalista sädekehäänsä  ;D

Rusinapulla

#553
Synti on siis tunneasia. Li on yrittänyt tehdä tuloksetta jotain hyvää ja sen takia voi nyt tehdä vähän pahaa syntiä.
Toivottavasti Li ehtii myös lepäillä lattareissa naamapalmujen alla.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

IDA

Jännä silti huomata, että Li Anderson kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon kuitenkin.
qui non est mecum adversum me est

Emo

QuoteOn helpompi elää 'syntisyytensä' kanssa, kun tekee myös hyvää. Muistutan usein ihmisiä siitä, miten tärkeitä käytännön teot ovat.

^ Näin Li Andersson, hyväntekijä.

Nykyään siitä tietää, että henkilö (pappi, ministeri tai maallikko) puhuu raamatullisesti, kun puheesta nousee kohu, ihmiset eroavat kirkosta, lööpit huutavat isoin kirjaimin, järjestetään gallupeja, piispat joutuvat reagoimaan ja irtisanoutumaan...

Esimerkki:  Pastori Eero Jaakkola saarna 30.06.2013 Tainionkosken kirkko Imatra

http://www.youtube.com/watch?v=thtEdqLWlAc
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12109-imatran-saarnan-keskeyttaeminen-johtui-epaeasiallisesta-kaeytoeksestae

QuoteKesäkuussa Imatran seurakunnassa tapahtunut papin saarnan keskeyttäminen johtui saarnaajan epäasiallisesta käytöksestä, kertoo Imatran seurakunnan vs. kirkkoherra Ritva Tamminen.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Tamminen pitää tapausta hyvin epätoivottavana.

– Tilanne kuitenkin hoidettiin mallikkaasti. Asianomainen saarnaaja käytti hyvin epäasiallista kieltä ja käyttäytyi epäasiallisesti. Hän ei suinkaan saarnannut evankeliumista, joka oli käsittelyssä, Tamminen kertoo.

Hänen mukaansa papin saarnassa oli ollut hyvin tuomitseva sävy, johon liittyi seurakuntalaisten puhuttelua nimellä mainiten. Tammisen mielestä tilanne poikkesi selvästi normaalista saarnatilanteesta.

– Messua toimittamassa oli kaksi miespuolista pappia. Liturgi toimi erittäin hyvin ja keskeytti asiattoman puheen. Ehtoollinen vietettiin sen jälkeen rauhallisesti.

Saarnaaja itse on laittanut nauhoittamansa saarnan sekä YouTube –verkkopalveluun ja Facebook -sivuilleen puhtaaksi kirjoitettuna.

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12110-saarna-ei-saa-sisaeltaeae-sopimatonta-viittausta-henkiloeoen

QuoteMikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkisen mukaan Imatralla toisen papin saarnan keskeyttänyt liturgi on toiminut asiallisesti ja oikein. Jumalanpalvelusta johtavana pappina liturgi on pappisvirkansa puolesta vastuussa siitä, mitä jumalanpalveluksessa tapahtuu, Häkkinen painottaa.

Häkkinen huomauttaa, että Kirkkojärjestyksen mukaan "saarna on pidettävä kirkkokäsikirjan määräämistä teksteistä ja sen on oltava kirkon tunnustuksen mukainen. Saarna ei saa sisältää sopimatonta viittausta henkilöön tai kiihotusta." (Kirkkojärjestys 2:4)

– Nyt saarna liittyi heikosti kyseisen pyhäpäivän evankeliumitekstiin ja kirkkovuoden ajankohtaan. Saarnasta puuttui tyystin sielunhoidollinen lähestymistapa. Kokonaisuutena se ei ollut hengellisesti kypsä eikä seurakuntaa rakentava. Ymmärrän hyvin, että kynnys puuttua kollegan saarnaan on korkea. Korostan, että aina tarvitaan tilannekohtaista harkintaa, Häkkinen sanoo.


Sopimatonta käytöstä hah!
Erinomainen saarna, siksi juuri sopimaton mokukirkolle ja mokuseurakuntalaisille. Toivottavasti Li on kuunnellut  :)





Roope

#556
Quote from: Li Andersson
Ahneus ja itsekkyys ovat syntejä, jotka läpäisevät tällä hetkellä yhteiskunnan kauttaaltaan. Annan kolme ajankohtaista esimerkkiä:

Helsingin kaupunginvaltuustossa osa päättäjistä ajattelee, ettei paperittomien ihmisten kuulu saada terveydenhoitoa. He ovat kuitenkin oikeudettomassa asemassa olevia ihmisiä, jotka elävät keskuudessamme, ja joiden terveysongelmat ja kivut ovat yhtä suuria kuin meidän muiden. Kun katsoo, kuinka mukavasti moni helsinkiläinen elää, niin luulisi jotain liikenevän huono-osaisimmillekin.

Eli on syntiä olla muuta mieltä kuin että Suomen on oltava koko maailman sosiaalihuolto, ja ulkomaalaisille kuuluvat suomalaisten veronmaksajien kustantamana kaikki terveydenhoitopalvelut, kunhan he jollain keinolla - vaikka laittomasti - hankkiutuvat ja valitsevat jäädä Suomeen.

Quote from: Li AnderssonToinen esimerkki on kansainväliseltä tasolta, Kreikasta. Leikkaukset eurokriisimaassa ovat johtaneet yhteiskunnan romuttumiseen, mikä näkyy esimerkiksi itsemurhien ja lasten heitteillejättöjen lisääntymisenä ja hiv:n leviämisenä. Leikkaukset eivät kuitenkaan tasapainota Kreikan taloutta. Niitä tunnutaan vaativan, jotta esimerkiksi suomalaiset poliitikot voivat näyttää äänestäjilleen, että tukea saava Kreikka laitetaan tekemään kipeitä ratkaisuja.

Eli on suomalaisten synti, jos ylivelkaantuneen Kreikan kreikkalaisten äänestäjien valitsemat kreikkalaiset poliitikot haluavat leikata menoja sieltä, missä säästöt aiheuttavat vahinkoa kreikkalaisille, vaikka vaihtoehtojakin on. Ilmeisesti syntiä ei ole syytää Kreikan valtiolle (eli käytännössä keskieurooppalaisille pankeille) vastikkeettomasti suomalaisten veronmaksajien rahaa ja lainaa.

Quote from: Li AnderssonKolmas suuri synti on ilmastokriisi. Emme ole hoitaneet sitä ollenkaan, joten se vaikuttaa radikaalisti maapallon väestöön luultavasti jo omana elinaikanani.

Tämän perusteella ilmastoaneista ja ilmastouskonnosta puhuminen ei olekaan ollut pelkkää huumoria vaan anderssoneille totta ihan kirjaimellisesti.

Li Anderssonin maailmankuva on juuri niin sopivan mustavalkoinen, että hän voi vaivatta mieltää eri mieltä olemisen syntinä ja eri mieltä olevat synnintekijöinä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kauhea Ihmismäinen Otus

Pienetureiällinen lesbotransnainen

Shemeikka

Ilmeisesti tämä artikkeli:

QuoteKeskustelua politiikan ja uskonnon suhteesta hallitsee yksi periaate ylitse muiden: "Uskontoa ja politiikkaa ei saa sekoittaa toisiinsa".

Suomalaisessa kontekstissa tämä rajanveto tarkoittaa enimmäkseen sitä, että uskonnollinen argumentaatio pitäisi sulkea ulos poliittisesta keskustelusta. Toisinaan rajaus voi viitata myös siihen, etteivät valtio ja uskontokunnat puutu toistensa tekemisiin.

QuoteUskonnollisten argumenttien sulkeminen politiikan ulkopuolelle saattaa olla perusteltua tai sitten ei. Tämä kirjoitus ei arvioi, onko rajaus sinänsä oikeutettu. Voitaneen kuitenkin odottaa, että rajanvetoa tulee noudattaa järjestelmällisesti kaikessa, jos siihen vedoten tuomitsee tietynlaisen uskonnollisen politiikan.

Todellisuudessa rajanveto kompastuu juuri tähän. Jos uskontoa ei saa sekoittaa politiikkaan, miksi Mitro Repo (sd) julisti Jeesuksen olevan demari? [1] Miksi Satu Hassi (vihr) vastasi keskusteluun väittämällä Jeesusta vihreiden arvojen kannattajaksi, joka vastusti kaupallisuutta? [2]

Entä mihin perustuu oikeutus Kristillisten sosialidemokraattien liitto -järjestön [3] olemassaololle? Ja ajatteliko kansanedustaja, ex-piispa Ilkka Kantola (sd) pitävänsä uskonnon ja politiikan erillään, kun hän julisti tämän järjestön tilaisuudessa Jeesuksen opettaneen sosiaalista tasa-arvoa? Hänen mukaansa kristinusko tukee myös markkinaliberalismin vastustamista. [4]

Jopa arkkipiispa Kari Mäkinen on Kantolan kanssa samaa mieltä: hänen mukaansa markkinaliberalismin tekee vääräksi Jeesuksen esittämä kultainen sääntö [5]. Itse asiassa kultaiseen sääntöön perustuu Mäkisen mielestä koko hyvinvointivaltion idea. Dosentti Outi Elonheimo sovelsi samaa näkemystä länsimaiseen terveydenhuoltoon [6].

Kirkko & Kaupungin päätoimittaja Seppo Simola puolestaan piti kehitysavun leikkaamista kristillisen etiikan vastaisena samassa kolumnissa, jossa hän tuomitsi Kristillisdemokraattien ja Perussuomalaisten "elämöimisen" uskonnolla [7].

Pastori Jaakko Heinimäki mukaili Simolan linjaa: hänen mukaansa Jeesuksen julistus oli kaukana iskusanoista "koti, uskonto ja isänmaa" [8].

Myös kirkkoherra, viime vaalien ehdokas Armi Rautavuoren (sd) mukaan politiikka ja kristillinen etiikka kulkevat tasajalkaa [9]. Ahneus on hänen mielestään "tämän maailman suurin synti".

Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu ja Vasemmistonuorten ex-puheenjohtaja Jussi Saramo nimitti samaan tapaan oikeistolaista talouspolitiikkaa kristillisyyden irvikuvaksi [10]. Toisaalla hän on kuitenkin ilmoittanut vastustavansa uskonnon ja politiikan sotkemista [11].

Onpa tämän tekstin kirjoittaja itsekin osallistunut keskusteluun, jossa vasemmistonuoret selittivät poliittista kantaansa sillä, että "Jesse oli solidaarinen".

Kärkevämmin samat ajatukset ilmaisi Jukka Relander (vihr). Hänen mielestään Jeesus oli valtaapitäviä poikkeuksetta vastustanut kapinallinen [12], joka puolustaisi tänä päivänä köyhiä, homoja ja maahanmuuttajia.

Relander ei tosin väittänyt, että Jeesus olisi perimmäinen syy hänen mielipiteisiinsä, kuten ei väittänyt myöskään Hassi eikä Saramo. Jeesus nyt vain sattuisi olemaan kaikista asioista juuri samaa mieltä kuin Vihreät ja Vasemmistoliitto, mistä luonnollisesti täytyy muistuttaa potentiaalisia äänestäjiä.

Kirkon Ulkomaanavun kouluttaja Ulf Särs puolestaan perusteli Jumalan tahdolla tasa-arvoa sekä naisten ja seksuaalivähemmistöjen aseman parantamista yhteiskunnassa [13].

Kansanedustajaehdokas Kari Kanala (vihr) päätyi samaan tulokseen "kirkon arvojen" [14], rakkauden kaksoiskäskyn ja Galatalaiskirjeen [15] perusteella. Hänen puoluetoverinsa Matti Perälän mukaan kaksoiskäskyn pitää näkyä politiikassa, vaikka uskonto ja politiikka tulisikin pitää erillään [16].

Arvoliberaalia vasemmistoideologiaa on puolustanut myös pastori ja näytelmäkirjoittaja Kai Sadinmaa. Hänen mukaansa "Nasaretin miehen sanoma menee voimakkaasti vasemmalle" [17]. Epäsuoran satiirin keinoin hän on täsmentänyt, että julkisten palvelujen alasajo ja tuloerojen kasvu eivät ole Jumalan tahto [18].

Sadinmaan mielestä kirkon tulisikin "saarnata rohkeasti poliittista evankeliumia", jossa kirkko "nousee riistokapitalismia vastaan" sekä lopettaa seksuaalivähemmistöjen ja naisten "halveksunnan" [19] (linkki HS-arkistoon vaatii kirjautumisen).

Eduskuntavaaliehdokas Teemu Hiilinen (vas) tiesi vastaavasti, että Päivi Räsäsen (kd) politiikka – joka hänen mukaansa tähtää "kaiken kieltämiseen" – ei sovi yhteen Jeesuksen suvaitsevaisuuden ja rakkauden kanssa [20].

Myös ympäristöpolitiikkaa voi perustella kristinuskolla. Kirkkoherra Jukka Nevalan mukaan kristillinen elämäntapa innostaa kestävään kehitykseen [21]. Toimittaja Ilkka Ritvanen kannatti korkeampaa energiaveroa ja tiesi – ainakin pilke silmäkulmassaan – että Jeesus ei lämmittäisi sähköllä [22].

Entä lähimmäisenrakkaus, jota Jari Tervo piti politiikan oikeana suuntana? [23] Mistä se mahtaa olla lähtöisin? Jos tämä käsite ei liity Tervon mielestä millään tavoin kristilliseen kulttuuriperintöön, hänen olisi ehkä kannattanut selventää ajattelevansa näin. Vaikeaksi tosin olisi mennyt.

QuoteLähimmäisenrakkaudesta on hakenut perusteita politiikantekoon myös entinen eduskunnan oikeusasiamies Jacob Söderman (sd). Hänen mukaansa 'lähimmäisen' käsitteen avulla rakennetaan hyvä yhteiskunta. Samalla Söderman lainasi Jesajan kirjaa muistuttaessaan, että monet yhteiskuntamme arvoista ovat peräisin Vanhasta Testamentista [24].

Lähimmäisenrakkauteen on vedonnut jopa Jyrki Katainen (kok) [25]. Eero Heinäluoma (sd) pani tosin paremmaksi, kun hän vastasi tähän siteeraamalla Kataiselle Jaakobin kirjettä eduskunnan täysistunnossa [26].

Itse tasavallan presidentti Tarja Halonenkin on todennut, että Jeesus puolusti ihmisoikeuksia ja heikko-osaisia [49].

Lähes kaikki mahdolliset Jeesus-argumentit niputti yhteen laulaja–poliitikko Kari Peitsamo (skp). Hänen mukaansa alkuseurakunta oli kommunistinen yhteisö, Jeesus "kaatoi pörssimeklarien pöydät", ja Jeesuksen sanoman pitäisi hillitä kuluttamisen hulluutta. Lisäksi Peitsamoa ovat inspiroineet kultainen sääntö ja kirkon arvot [27].

Toisin päin uskontoa ja politiikkaa sotki Turun SDP-osasto, joka osallistui toissa keväänä arkkipiispa Mäkisen kampanjaan. Näin ainakin, jos piispanvaalin hävinnyttä Miikka Ruokasta on uskominen [28].

Väljästi samaan kategoriaan, jossa poliitikot moraalisuuden tunnossansa sekaantuvat uskonnollisten yhteisöjen asioihin, kuulunevat myös homoparien siunauksesta käyty keskustelu sekä Nuotta-lehden "heterokampanjan" [29] julkinen teurastus keväällä 2011.

Esimerkiksi Stefan Wallin (r) toivoi julkisesti, että kirkko hyväksyy rukoushetket homoparien puolesta [30]. Nuotan kampanjaa hän piti ällöttävänä ja sopimattomana [31].

Muutamat poliitikot, kuten Vihreiden ex-ministeri Tuija Brax (linkki) sekä kaupunginvaltuutetut Otto Lehtipuu ja Mari Puoskari, astuivat pidemmälle ja vaativat adressissa [32] [33] kirkkohallitusta puuttumaan kirkon konservatiivisten järjestöjen rahoitukseen.

Oras Tynkkynen (vihr) tuomitsi kampanjan vastenmieliseksi ja vaaralliseksi, ja lupasi, että hänen puolueensa tekee töitä asioiden muuttamiseksi kirkossa [34]. Oppikysymykset Tynkkynen tosin julisti teoriassa jättävänsä uskontokunnille itselleen, mutta nähtävästi tämä periaate ei päde, jos joku uskaltaa kehottaa elämään opin mukaan.

Tynkkysen helsinkiläinen puoluetoveri Vesa Virri puolestaan vastusti KD:n konservatiivista linjaa Jeesuksen lähetyskäskyyn vedoten. Samalla hän ehdotti, että Nuotan kampanjan kaltaiset mielipiteenilmaukset pitäisi ehkä säätää laittomiksi [35]. Annettakoon Virrille kuitenkin pisteet siitä, että hän ilmaisi totalitaariset mielipiteensä suoraan, hurskastelematta sananvapaudesta.

Eikä yksikään näistä esimerkeistä ole kuutta vuotta vanhempi. Puolet niistä on julkaistu pelkästään huhtikuun 2011 vaaleja edeltäneen puolen vuoden aikana.

On tietysti mahdollista ja jopa suhteellisen todennäköistä, että nimenomaan Repo, Hassi, Simola, Kantola, Brax, Turun demarit ynnä muut eivät kannata uskonnon ja politiikan tiukkapipoista eristämistä. Itse asiassa SDP:n ja Keskustan puoluejohdot myönsivät kirkon teettämässä kyselyssä vuonna 2009, että kirkon ja puolueen yhteistyöhön suhtaudutaan puolueissa positiivisesti [36].

Vasemmistonuorten tapauksessa tämä vaihtoehto tosin kuulostaa vähemmän todennäköiseltä, ja Tervo puhui itsensä suoraan pussiin jyrähtämällä, että uskonnollinen politiikka on politiikan muodoista alhaisin [23].

Vaikka yksittäiset henkilöt sortuvatkin suhteellisen harvoin avoimeen ristiriitaan Tervon, Saramon ja Perälän tavoin, yllä selostetut tapaukset antavat aiheen epäillä keskustelua kokonaisuutena asenteelliseksi.

Näin ei pitäisi olla. Jos uskonnollista argumentaatiota politiikassa pidetään vääränä, mitään poliittista kantaa ei saa perustella kristinuskoon vedoten. Ei arvokonservatiivista kantaa, mutta ei myöskään arvoliberaalia, vasemmistolaista, yleishumaania tai oikeistolaista näkemystä.

Jostain syystä tämä johdonmukainen ja itsekriittinen linja ei innosta ihmisiä läheskään niin paljon kuin konservatiivipuolueiden ivaaminen. Ehkä suomalaisen keskustelun kokonaiskuvasta pitäisikin päätellä, että uskontoa ja politiikkaa saa kyllä sekoittaa, kunhan vain mielipide on sopiva.

PS. Nostettakoon hattua Tuomas Enbuskelle, joka huomasi, että Jeesuksella on tapana kannattaa politiikassa aina samoja asioita kuin puhuja itse [37].


Tapahtunut artikkelin kirjoittamisen jälkeen ...

Seuraava lista sisältää päivityksiä tämän tekstin aiheeseen. Luetteloon on koottu 13.5.2011. jälkeen julkaistuja tapauksia.

Lista on päivitetty viimeksi 4.11.2011.

27.6.2011: SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungner kertoi seksuaalivähemmistöjen Helsinki Pride -tapahtumassa, että Jeesus osallistuisi Prideen ja puolustaisi vähemmistöjä. "Jos Jeesus eläisi, hän olisi täällä puolustamassa vähemmistöjä", Jungner sanoi Iltalehden mukaan. Lähde: Puranen, K.; Iltalehti 27.6.2011. Merkintä lisätty 30.8.2011.

28.8.2011: Kirjailija Tuomas Nevanlinna analysoi teoksessaan Uskon sanat kristinuskon sisältöä. Kirjan toinen kirjoittaja on Jukka Relander (tietoa Relanderista tämän jutun leipätekstissä). Nevanlinnan mukaan "Jumalan valtakunta ja autenttinen proletariaatin diktatuuri muistuttavat toisiaan". Sitaatin lähde: Hesarin kirja-arvostelu (Ahlroth, J.; Helsingin Sanomat 28.8.2011, sivu C1). Merkintä lisätty 30.8.2011.

3.11.2011:Presidenttiehdokas ja ex-pääministeri Paavo Lipponen (sd) sekoitti uskontoa ja politiikkaa harvinaisen monipuolisesti Radio Dein haastattelussa Seurakuntalainen.fi -sivuilla. Hänen mukaansa "Jeesuksen Vuorisaarna on tällainen yleisinhimillinen moraalin perusta, peruskallio". Lipponen ei esittänyt tätä näkemystä yksityiselämäänsä kuuluvana käsityksenä, vaan hänen mielestään Vuorisaarnaan moraali antaa perustan eri kirkkokunnille, joille kuuluu rooli yhteiskunnan "sosiaalisena omatuntona". Lipponen katsoi, että kirkon "sanoman ympärille voi hyvin koota kansakuntaa, vaikkei kaikki kirkkoon kuuluisikaan".

Eikä tässä kaikki. Samassa haastattelussa Lipponen tuomitsi Luther-säätiön "separatismin" ja puuttui näin poliitikkona julkisuudessa uskontokuntien sisäisiin asioihin. Hän katsoi, että "kirkon sisällä ei voi olla montaa kirkkoa, vaan on yksi kirkko". Lähde: Kaipiainen, AP.; Seurakuntalainen 3.11.2011. Merkintä lisätty 4.11.2011.

Kirja, julkaistu 2010: Teoksessaan Tuhansien aatteiden maa (Johnny Kniga 2010) Jera ja Jyri Hänninen esittivät termin "uskonnon ja politiikan sekoittaminen" merkityksestä saman tulkinnan kuin tämän tekstin kirjoittaja: ainakin Suomessa asia tarkoittaa sitä, että uskonnollista sisältöä ei saisi käyttää politiikassa. (Lisää asiasta: ks. viitteet.) Hännisten mukaan Euroopassa "kirkon ja valtion ero pyritään pitämään selvänä eikä poliittisia päätöksiä ole kristillisiä lukuun ottamatta tapana perustella uskonnolla" (s. 97–98). Merkintä lisätty 4.11.2011.

(Toim. huom: Hännisten kirja on julkaistiin jo 2010, mutta tämän tekstin kirjoittaja tutustui siihen vasta syksyllä 2011.)

Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

JT

Pastori Eero Jaakkola on paljon kovempi luu kuin Päivi Räsänen. Hän on pappi, edustaa kirkkoa, uskontoa ja suurta joukkoa seurakuntalaisista.
Youtubella saarnan kohdassa 27,56 Jaakkolan kollegan hahmon ottanut Saatana puuttuu peliin, mutta Jaakkola näyttää sille kylmästi sakastin ovea. Väkevä Hengen mies!
Olen varma, että Jaakkolan seuraava saarna kerää enemmän yleisöä kuin mitä temppeliin mahtuu.
Kirkko on kriisissä, kun se yrittää lakaista näitä jaakkoloita maton alle. He olivat kirkossa ensin ja myös lähtevät viimeisinä. Näin uskon.

Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

IDA

Eli mikä, kenen ja milloin kirjoittama artikkeli tuo on?
qui non est mecum adversum me est

Shemeikka

Quote from: IDA on 01.08.2013, 20:00:23
Eli mikä, kenen ja milloin kirjoittama artikkeli tuo on?

QuoteTeksti: Tuomas Kangasniemi
Kuva 1: Jaripekka Juhala
Kuva 2: Tuomas Kangasniemi

Ilmestynyt Cross-section- lehdessä noin alkupuolella 2011. Lehti on kristillinen lehti, jota julkaisee teekkariyhdistys Ristin kilta.

http://cross-section.info/E11/uskontoa_ja_politiikkaa_saa_kylla_sekoittaa_kunhan_et_ole_konservatiivi.php
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

IDA

Quote from: Shemeikka on 01.08.2013, 20:11:47
Quote from: IDA on 01.08.2013, 20:00:23
Eli mikä, kenen ja milloin kirjoittama artikkeli tuo on?

QuoteTeksti: Tuomas Kangasniemi
Kuva 1: Jaripekka Juhala
Kuva 2: Tuomas Kangasniemi

Ilmestynyt Cross-section- lehdessä noin alkupuolella 2011. Lehti on kristillinen lehti, jota julkaisee teekkariyhdistys Ristin kilta.

http://cross-section.info/E11/uskontoa_ja_politiikkaa_saa_kylla_sekoittaa_kunhan_et_ole_konservatiivi.php

Hyvä lehti tuo. Tuttu jo nuivuuden historiastakin :)

Itseäni on aina ihmetyttänyt tuo miksi henkilön uskonnollinen vakaumus ei saisi näkyä politiikassa. Pitäisikö tuota laajentaa vielä niin, että vakaumukset eivät saa näkyä politiikassa? Meillä on siis jo valmis valtio ja politiikan ainoa tehtävä on pitää virkakoneisto käynnissä niin, että kansalaisten vakaumukset eivät pääse sotkemaan asioita. Tätäkö ajetaan takaa?
qui non est mecum adversum me est

Malla

Quote from: Emo on 01.08.2013, 17:09:51
Sopimatonta käytöstä hah!
Erinomainen saarna, siksi juuri sopimaton mokukirkolle ja mokuseurakuntalaisille. Toivottavasti Li on kuunnellut  :)

Mielestäni on sopimatonta, että saarnaaja käy henkilökohtaisuuksiin (tässä tapauksessa: osoittaa sanansa naiselle -- ei papille -- joka on sovitusti osallistumassa ehtoollisen jakamiseen.) Kritiikin olisi voinut osoittaa etukäteen tai jälkikäteen esimiehille. Tilanne on erityisen absurdi, koska jo ennen naispappeutta naisia (mm. seurakuntalehtoreita) osallistui ehtoollisen jakamiseen. Edes kiivaimman tuntemani naispappeuden vastustajan en muista sellaista paheksuneen.

Onneksi liturgi toimi asiallisesti -- hän puuttui juuri tuohon sättimiseen, ei muuhun saarnan sisältöön.

Saarnamiehellä oli puheesta päätellen (toinen) vaikea avioero kesken. Se on kurjaa, mutta saarnatuoli ei ole papin yksityinen rippituoli. 

normi

Quote from: IDA on 01.08.2013, 20:18:52
Quote from: Shemeikka on 01.08.2013, 20:11:47
Quote from: IDA on 01.08.2013, 20:00:23
Eli mikä, kenen ja milloin kirjoittama artikkeli tuo on?

QuoteTeksti: Tuomas Kangasniemi
Kuva 1: Jaripekka Juhala
Kuva 2: Tuomas Kangasniemi

Ilmestynyt Cross-section- lehdessä noin alkupuolella 2011. Lehti on kristillinen lehti, jota julkaisee teekkariyhdistys Ristin kilta.

http://cross-section.info/E11/uskontoa_ja_politiikkaa_saa_kylla_sekoittaa_kunhan_et_ole_konservatiivi.php

Hyvä lehti tuo. Tuttu jo nuivuuden historiastakin :)

Itseäni on aina ihmetyttänyt tuo miksi henkilön uskonnollinen vakaumus ei saisi näkyä politiikassa. Pitäisikö tuota laajentaa vielä niin, että vakaumukset eivät saa näkyä politiikassa? Meillä on siis jo valmis valtio ja politiikan ainoa tehtävä on pitää virkakoneisto käynnissä niin, että kansalaisten vakaumukset eivät pääse sotkemaan asioita. Tätäkö ajetaan takaa?

Muistanette, että 70- ja vielä 80-luvulla piti nimenomaan erityisesti kunnioittaa vakaumuksensa puolesta kaatuneita — nimittäin kommunistisen vakaumuksen...
Impossible situations can become possible miracles

Emo

Quote from: Malla on 01.08.2013, 20:19:59
Quote from: Emo on 01.08.2013, 17:09:51
Sopimatonta käytöstä hah!
Erinomainen saarna, siksi juuri sopimaton mokukirkolle ja mokuseurakuntalaisille. Toivottavasti Li on kuunnellut  :)

Mielestäni on sopimatonta, että saarnaaja käy henkilökohtaisuuksiin (tässä tapauksessa: osoittaa sanansa naiselle -- ei papille -- joka on sovitusti osallistumassa ehtoollisen jakamiseen.) Kritiikin olisi voinut osoittaa etukäteen tai jälkikäteen esimiehille. Tilanne on erityisen absurdi, koska jo ennen naispappeutta naisia (mm. seurakuntalehtoreita) osallistui ehtoollisen jakamiseen. Edes kiivaimman tuntemani naispappeuden vastustajan en muista sellaista paheksuneen.

Onneksi liturgi toimi asiallisesti -- hän puuttui juuri tuohon sättimiseen, ei muuhun saarnan sisältöön.

Saarnamiehellä oli puheesta päätellen (toinen) vaikea avioero kesken. Se on kurjaa, mutta saarnatuoli ei ole papin yksityinen rippituoli.

Itsekin olin yllättynyt tuosta, että noin tiukkaakin näkemystä on, ettei ehtoollisen jakoon saisi nainen osallistua. Itsehän käyn ns. naispappeusvastaisten tilaisuuksissa, mutta kyllä sielläkin nainen voi olla ja usein onkin ehtoollista avustamassa.

Tuohon puutun mitä mielestäni tulkitset väärin; ei Jaakkola käyttänyt saarnatuolia yksityisenä rippituolinaan. Hänhän ihan oikein vain totesi, ettei kukaan seurakuntalainen voi puolustautua sillä, että myös pappi on eronnut. Kuten kukaan ei voikaan puolustautua sillä, että joku toinen on vielä pahempi syntinen, rikollinen tai mitä milloinkin.

IDA

Quote from: Malla on 01.08.2013, 20:19:59
Mielestäni on sopimatonta, että saarnaaja käy henkilökohtaisuuksiin

Niin on. Myös käsien nostattaminen lopussa ja perkeleen omiksi toteaminen meni aivan yli. Muutenhan tuossa lueteltiin vakavia syntejä "Älä tapa, älä tee aviorikosta" - pohjalta. Älä varasta, älä anna väärää todistusta ja älä himoitse taisivat jäädä pois, mutta ehkä ne eivät Imatralla ole niin suuri ongelma :)

Periaatteessa ihan hyvä saarnaidea kun se pohjautui evankeliumitekstiin jossa kalastajista alkoi tulla ihmisten kalastajia ja lakia verrattiin verkkoon, mutta kyllähän se jotenkin hajosi. Toisaalta Imatra ihan varmasti on kiehuva synninkattila ja sai sitä satikutia minkä ansaitsi. Tuosta nyt olisi kannattanut mitään juttua nostaa.
qui non est mecum adversum me est

Malla

#567
Quote from: Emo on 01.08.2013, 20:39:28
Itsekin olin yllättynyt tuosta, että noin tiukkaakin näkemystä on, ettei ehtoollisen jakoon saisi nainen osallistua. Itsehän käyn ns. naispappeusvastaisten tilaisuuksissa, mutta kyllä sielläkin nainen voi olla ja usein onkin ehtoollista avustamassa.

Etenkin kun hän toimi(i) evlut-kirkon pappina, ja evlutkirkko on jopa naispappeuden hyväksynyt. Jos hän on eri mieltä aiheesta, hänen pitää erota toimestaan pikapuoliin, ei riehua, saati sättiä sivullisia.

Yksityisestä rippituolista: en ehkä ihan ekana haluaisi kuulla papin henkilökohtaisia avioerokärvistelyjä saarnassa. Sen verran vanhanaikainen olen, että sellainen kuuluu minusta työnohjaukseen/terapiaan  :)
Asian voi ilmaista yleisemmin.

No, ilmeisesti sairausloma jatkuu.

muoks typo


Emo

#568
Quote from: Malla on 01.08.2013, 21:11:11


Yksityisestä rippituolista: en ehkä ihan ekana haluaisi kuulla papin henkilökohtaisia avioerokärvistelyjä saarnassa.  Sen verran vanhanaikainen olen, että sellainen kuuluu minusta työnohajukseen/terapiaan  :)
Asian voi ilmaista yleisemmin.


No, ilmeisesti sairausloma jatkuu.

Hän ei "kärvistellyt", mainitsipa vain avioeron synniksi todettuaan, että "nyt te sanotte minulle että olethan sinä itsekin eronnut".
Hän siis vetaisi maton alta siltä puolustukselta, mitä mahdollisesti moni kuulija sillä hetkellä mielessään jo mietti.
Josko luulottelet tuon olevan "avioerokärvistelyä" niin ihmettelen kovasti. Onko tarvetta mollata Jaakkolaa, kostaa hänen naispappeusnäkemyksensä hieman vääristelemällä hänen lausumiaan? Muutoin en ymmärrä kärvistelyväitteitä.

Sairausloman jatkotarpeeseen ei tuon saarnan perusteella voi ottaa kantaa, mitään sellaista ei tullut esiin.


edit: m->h

Tomi

Quote from: Puhdas sielu on 01.08.2013, 21:10:01
Eipä tule miedänkään talouteen enää Kirkko&kaupunki-lehteä. Puolisoni sai viimeinkin tarpeekseen.
Kuulutteko kuitenkin edelleen kirkkoon? Eli hoiditteko asian eroamalla kirkosta vai ilmoititteko henkilökohtaisesti lehden toimitukseen?