News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Finis Finlandiae

Started by tyhmyri, 09.12.2011, 19:57:18

Previous topic - Next topic

tyhmyri

Laitan tämän myös tähän ketjuun koska asia nopeasti hukkuu tuolla megaketjussa.

Tämä on jotain, jota ei meillä ole vasemmisto älynnyt tai ymmärtänyt. Hassua sinänsä, että hyvin oikeistolainen The Telegraph -lehti ja sieltä Ambrose Evans-Pritchard kirjoittaa jutussaan näin:
QuoteThe consequences of this Rhenish Right ascendancy in EU institutions – not the same as Anglo-Saxon or Burkean "small platoon" conservatism, by the way – was in evidence at the Merkozy summit in Brussels. As the BBC's Paul Mason put it, the deal has "outlawed expansionary fiscal policy" by enshrining near-zero structural deficits in international law, with constitutional debt brakes, mandatory sanctions and budget commissars for delinquent nations.

The 26 states that went along with this Merkel plan have given up the right to pursue counter-cyclical Keynesian stimulus, and have agreed to do so in perpetuity since it is almost impossible to repeal EU "Acquis".

Personally, I am not a Keynesian – nor are many Daily Telegraph readers – but this strikes me as a mad commitment to make. For the Left it is surely an unmitigated disaster. They cannot pursue their economic agenda ever again. Fabians feared long ago that such an outcome was built into EMU. They called the euro a "bankers' ramp", but somehow their warnings were drowned out in the mass hysteria of monetary union.
Tämä on oikeastaan myös oikeistolaisen, isänmaallisen näkökulman vastaista ja hyvin vaarallista kuten Ambrose kirjoittaa. Berliini ja Frankfurt määräisivät itsenäisen valtion talous- ja rahapolitiikan. Ei hyvä, ei.

Harmi, että demarit eivät ilmeisesti lue oikeistolaisia sanomalehtiä muualta Euroopasta. Urpilainen, huhuu?

JR

Minusta päätösvalta pitäisi painottaa sen mukaan, miten minkäkin maan talous on hoidettu.

tyhmyri

Quote from: JR on 19.12.2011, 10:41:07
Minusta päätösvalta pitäisi painottaa sen mukaan, miten minkäkin maan talous on hoidettu.
Mistä sen voi päätellä? Siitäkö, että julkinen talous on rajusti ylijääminen ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista kuten Irlannissa ennen kriisiä? Vai siitä, että julkinen talous on kroonisesti miinuksella mutta vienti vetää vielä tällä hetkellä ihan höpelönä kuten Saksassa? Vai siitä, että ylijääminen vienti sekä ylijäämäinen julkinen talous ovat sukeltamassa kuten Suomessa?

Se mikä näyttää hyvältä tänään ei välttämättä ole sitä huomenna.

J.S.

Itsenäisyys ei ole uhattuna, jos uskomme Kataisen kirjoitusta 14.12.2011 ilmestyneessä sotaveteraani-lehdessä.

Katainen lupaa mm. : "Maamme itsenäisyys ja koskemattomuus turvataan uskottavalla ja ajanmukaisella puolustuksella."

Saman kirjoituksen lopussa Katainen jatkaa: "Eurooppa-politiikkaa leimaa myönteinen ja määrätietoinen, mutta realistinen linja.

tyhmyri

^Mitä minun pitäisi tehdä? Polttaa Kokoomuksen jäsenkirja, oksentaa ja ottaa puolen vuoden sairasloma, käydä Alkossa ostamassa Armanjakkia viidellä tonnilla ja juoda koko paska seuraavan puolen vuodan aikana, mennä töihin ja selittää rasvanahkaduunareille että pääministeri kantaa vastuuta? Vai kaikki nuo?

Todennäköisesti vaihtoehto on mennä töihin, oikaista kraka, katsoa onko vaatturin tekemä puku siisti ja mennä puhumaan paskaa demariduunareille. Kilin sukuelin. Mieluiten sanoisin tehtaanlattian porukalle ja suunnittelijoille, että "Sorry poijjaat. Nyt me kannetaan vastuuta ja saatte lisää veroja. Lisäksi teistä puolet irtisanotaan koska euro on ja sitä pitää puolustaa. Ne vanhat pierut, jotka muistavat markan ja devalvaatiot, voivat sovinnolla etsiä eläkeputkea koska vahva valuutta on siunaus. Näin vaikka koko perkeleen sonta on menossa viemäristä alas kun Saksa huuhtelee. Nähdään joskus. Lähetän tänne kortin jos on muuta tekemistä eläkkeellä etelässä. Kiitos."

Olen kuitenkin liian intoisänmaallinen ja siksi vanhana pieruna ymmärtämätön. Siksi toivon ja yritän saada suomalaisen teollisuuden iskuun. Huomenna kokous siitä kuinka saamme likistettyä vähintään 3% lisää tuottavuutta 2013 alkuun mennessä. Muuten kilometritehdas perii koko paskan. Olette saaneet uutisista lukea kuinka osa jengiä jo lähti mäkeen. Euroa syytän.

Saattanas. Uskomatonta mitä järjen köyhyyttä ja oman kansan eduista piittaamattomuutta.

Radio Kerava

Mieluummin Pariisin provinssina kuin Moskovan etupiirinä.

Miksi tyytyä Suomen itsenäisyyteen? Miksikäs ei julistettaisi Suomen jokaista 336 kuntaa itsenäisiksi valtioiksi joilla olisi kaikilla oma raha, ulkopolitiikka, puolustusvoimat, tullimuurit, protektionistinen kauppapolitiikka jne. Mikäs olisi Nilsiän Ruplan ja Närpiön taalerin vaihtosuhde? Eikös se olisi paras vaihtoehto kaikille? Ei tarttis kirota etelän metiaa ja helsinkin herroja? Kaikki olisivat itsenäisiä ja saisivat ihan itse päättää omista asioistaan. Saataisiin 336 uutta presidentin/kuninkaan/keisarin/valtionjohtajan virkaa.

Suomi on ollut itsenäinen ainoastaan sellaisina harvinaisina historian hetkinä jolloin isoilla pojilla on ollut muita murheita. Nyt saattaisi olla sellainen hetki tai saattaa olla olematta mutta tulevaisuudessa "itsenäinen" suomi olisi asemassa jossa Venäjä antaisi yksipuolisen ilmoituksen siitä että Suomi kuuluu sen etupiiriin eikä muiden maiden puuttumista Venäjän ja Suomen keskinäisiin suhteisiin suvaita. Neukkulan konkurssin ja EU jäsenyyden myötä päästiin ulos siitä vankilasta ja nyt te haluatte ehdoin tahdoin sinne takaisin.

Euro ei ole Suomesta työpaikkoja vienyt, työpaikat on vienyt se tosiasia että spekulatiivinen raha tuottaa paremmin kuin työn teettäminen. Kilpalukyky on rapautunut koska tuotantoon ei kannata panostaa koska pörssissä pelaamalla saa paremman tuoton.

Se on kuulkaas semmoinen juttu että Suomi on niin köykäinen lastu maailman laineilla ja sellaisessa paikassa karhun naapurissa ettei täällä ole mitään mahdollisuutta olla itsenäinen näillä resursseilla. Meidän itsenäisyytemme rajat sanelee aina joku muu ja ainakin minä kuuntelen "isännän ääntä" ennemmin lännestä kuin idästä. Varsinkin kun Pariisi-Berliini -akselilla ei ole mitään kättäpidempää kun me ilmoitetaan direktiiveistä etelä-eurooppalaiseen tapaan että ihan kiva juttu mutta mepäs tehdään niin kuin itse haluamme.

Mutta jos teidän mielestänne kaduilla ja kodeissa mellastavat kasakat ovat mieluisampi vaihtoehto niin kammetkaa vaan Suomi "itsenäiseksi".

Parempi vaihtoehto olisi ryhtyä rakentamaan konservatiivien Eurooppaa. Demarit haluavat että EU olisi kuin Ruotsi 1970-luvulla. Minä taas haluaisin että EU olisi kuin Sveitsi; Konservatiivinen, työteliäs, säästäväinen ja puolensa pitävä.

Minulla on ikää sen verran että muistan vielä hyvin miten ankea kyyristelevä nöyräksi pieksetty maa kekkoslovakia oli eikä minulla ole mitään hinkua palata siihen paskaan takaisin.

Jos EU:n liittovaltio voi tuoda Suomeen eurooppalaisen palkkatason/veroasteen/hintatason jne. niin minä olen ensimmäisenä äänestämässä liittovaltion puolesta. Suomen omien "herrojen" taidoilla ja kyvyillä ollaan palkoissa Euroopan hännillä mutta verotuksessa ehdotonta kärkeä. Minä haluan että tuo kääntyy toisin päin ja se ei kotimaisin voimin onnistu. Näyttöä on reilun kuudenkymmenen vuoden ajalta ja ne eivät ole häävit.

tyhmyri

Niin. Halpahintaista demagogiaa. Koska olen kymmeniä vuosia elänyt talouden mukana, hengittänyt viennin menestystä ja puhunut markkinatilastoja, niin minun mielestäni väitteesi, herra Radio Kerava, ovat roskaa.

Eurooppalainen palkkataso on kreikkalaisen tarjoilijan palkkataso, irlantilaisen kaupan myyjän palkkataso, italialaisen tekstiilityöntekijän palkkataso. Ehkä kannattaa tarkistaa mitä ne palkkatasot todella ovat. Sekä nominaalisesti että ostovoimaltaan. Mutta sitäkö me haluamme? Minä en halua. Tunnen nuo maat ja tiedän että noiden töiden palkkataso on vähemmän kuin moni kuvittelisi.

Mitä minä haluan on se, että meidän palkkatasomme on riittävä siihen, että me voimme elää hyvän elämän yhteiskunnassa, joka tarjoaa kaikille tasavertaisia lähtökohtia, huolehtii jäsenistään (kohtuudella tosin, lusmut saavat muuttaa muualle, mutta jos ei ole kykyjä niin ei ole) ja jossa lahjakkaille on tarjolla koulutusta ja  työhalukkaille on työtä tarjolla. Työtä ei ole tarjolla isojen poikien peleissä jonnekin poronhoitoalueelle kuten Suomeen. Sitä ei ole tarjolla muuten kuin riittävän nohevasti kasvavan NGDP:n taloudessa, jossa reaaliansiot saattavat välillä laskeakin mikäli tilanne niin vaatii.

Olkoot puolustusliitot erikseen. Talous on oma juttunsa.

J.S.

Quote from: Radio Kerava on 19.12.2011, 19:43:27
Mutta jos teidän mielestänne kaduilla ja kodeissa mellastavat kasakat ovat mieluisampi vaihtoehto niin kammetkaa vaan Suomi "itsenäiseksi".
Missä määrin kasakat ovat mellastaneet kaduilla ja kodeissa itsenäisen Suomen aikana?
Jostain syystä minusta tuntuu, että itsenäisen Suomen aikana ovat saksalaiset joutuneet huomattavasti tiukemman väkivaltakoneiston hallitsemiksi.

AfriCat

Mieluummin Pariisin provinssina kuin Moskovan etupiirinä.

Miksi tyytyä Suomen itsenäisyyteen? Miksikäs ei julistettaisi Suomen jokaista 336 kuntaa itsenäisiksi valtioiksi joilla olisi kaikilla oma raha, ulkopolitiikka, puolustusvoimat, tullimuurit, protektionistinen kauppapolitiikka jne. Mikäs olisi Nilsiän Ruplan ja Närpiön taalerin vaihtosuhde? Eikös se olisi paras vaihtoehto kaikille? Ei tarttis kirota etelän metiaa ja helsinkin herroja? Kaikki olisivat itsenäisiä ja saisivat ihan itse päättää omista asioistaan. Saataisiin 336 uutta presidentin/kuninkaan/keisarin/valtionjohtajan virkaa.

Suomi on ollut itsenäinen ainoastaan sellaisina harvinaisina historian hetkinä jolloin isoilla pojilla on ollut muita murheita. Nyt saattaisi olla sellainen hetki tai saattaa olla olematta mutta tulevaisuudessa "itsenäinen" suomi olisi asemassa jossa Venäjä antaisi yksipuolisen ilmoituksen siitä että Suomi kuuluu sen etupiiriin eikä muiden maiden puuttumista Venäjän ja Suomen keskinäisiin suhteisiin suvaita. Neukkulan konkurssin ja EU jäsenyyden myötä päästiin ulos siitä vankilasta ja nyt te haluatte ehdoin tahdoin sinne takaisin.

Euro ei ole Suomesta työpaikkoja vienyt, työpaikat on vienyt se tosiasia että spekulatiivinen raha tuottaa paremmin kuin työn teettäminen. Kilpalukyky on rapautunut koska tuotantoon ei kannata panostaa koska pörssissä pelaamalla saa paremman tuoton.

Se on kuulkaas semmoinen juttu että Suomi on niin köykäinen lastu maailman laineilla ja sellaisessa paikassa karhun naapurissa ettei täällä ole mitään mahdollisuutta olla itsenäinen näillä resursseilla. Meidän itsenäisyytemme rajat sanelee aina joku muu ja ainakin minä kuuntelen "isännän ääntä" ennemmin lännestä kuin idästä. Varsinkin kun Pariisi-Berliini -akselilla ei ole mitään kättäpidempää kun me ilmoitetaan direktiiveistä etelä-eurooppalaiseen tapaan että ihan kiva juttu mutta mepäs tehdään niin kuin itse haluamme.

Parempi vaihtoehto olisi ryhtyä rakentamaan konservatiivien Eurooppaa. Demarit haluavat että EU olisi kuin Ruotsi 1970-luvulla. Minä taas haluaisin että EU olisi kuin Sveitsi; Konservatiivinen, työteliäs, säästäväinen ja puolensa pitävä.

Minulla on ikää sen verran että muistan vielä hyvin miten ankea kyyristelevä nöyräksi pieksetty maa kekkoslovakia oli eikä minulla ole mitään hinkua palata siihen paskaan takaisin.

Jos EU:n liittovaltio voi tuoda Suomeen eurooppalaisen palkkatason/veroasteen/hintatason jne. niin minä olen ensimmäisenä äänestämässä liittovaltion puolesta. Suomen omien "herrojen" taidoilla ja kyvyillä ollaan palkoissa Euroopan hännillä mutta verotuksessa ehdotonta kärkeä. Minä haluan että tuo kääntyy toisin päin ja se ei kotimaisin voimin onnistu. Näyttöä on reilun kuudenkymmenen vuoden ajalta ja ne eivät ole häävit.

Oli se hyvä nimim. Radio Keravalla ei ollut merkittävää asemaa esim. Suomen sodanjohdossa talvella 1939-1940 kun viesti suomalaisille olisi ollut luokkaa "ei me pienenä Suomena Neuvostoliitolle, Isolle Herralle Stalinille ja sen puna-armeijalle jätkät mitään voida. Lähetään kotiin, kylmäkin tulee".
Ever get the feeling you've been cheated? Good night!

Radio Kerava

Quote from: tyhmyri on 19.12.2011, 20:02:43
Eurooppalainen palkkataso on kreikkalaisen tarjoilijan palkkataso, irlantilaisen kaupan myyjän palkkataso, italialaisen tekstiilityöntekijän palkkataso. Ehkä kannattaa tarkistaa mitä ne palkkatasot todella ovat. Sekä nominaalisesti että ostovoimaltaan. Mutta sitäkö me haluamme? Minä en halua. Tunnen nuo maat ja tiedän että noiden töiden palkkataso on vähemmän kuin moni kuvittelisi.
Jostain kumman syystä omien havaintojeni mukaan Manner-Euroopassa asutaan väljemmin, syödään paremmin, pukeudutaan paremmin, ajetaan paremmilla autoilla. Siellä ei jonoteta terveyskeskuksessa vaan omalääkäri tekee kotikäyntejä. Vanhukset eivät makaa paskaisissa vaipoissa odottamassa hoitajaa joka tulee kun viitsii. Lapset käyvät koulu-univormuissaan (ketään ei kiustata merkkivaatteitten puutteesta) kouluissa joissa opetetaan oikeita arvoja, ei vasemmistolaista nihilismiä.

Ymmärrän kyllä teidän hätänne: Pienessä lammikossa pikku sinttikin käy isosta kalasta ja piirimestaruustasolla ei tarvitse olla erityisen lahjakas ollakseen mestari. "Itsenäisessä" Suomessa mitä kummallisimmatkin luonnevammaiset käyvät valtiomiehistä, kuten nähty on.

Se liittovaltio voisi oikeasti olla helvetin hyvä juttu kun mr pidämme huolen siitä että toimeenpanovalta pysyy omissa näpeissä. Tämä kun mahdollistaa rusinoiden noukkimisen pullasta. Brysselillä ei ole mitään työkalua pistää ketään ruotuun.

Radio Kerava

Quote from: J.S. on 19.12.2011, 20:26:20
Missä määrin kasakat ovat mellastaneet kaduilla ja kodeissa itsenäisen Suomen aikana?

Oletko koskaan kuullut maasta nimeltä Tšetšenia?

Radio Kerava

Quote from: AfriCat on 20.12.2011, 05:47:51
Oli se hyvä nimim. Radio Keravalla ei ollut merkittävää asemaa esim. Suomen sodanjohdossa talvella 1939-1940 kun viesti suomalaisille olisi ollut luokkaa "ei me pienenä Suomena Neuvostoliitolle, Isolle Herralle Stalinille ja sen puna-armeijalle jätkät mitään voida. Lähetään kotiin, kylmäkin tulee".

Oli se hyvä nimim. AfriCatilla ei ollut merkittävää asemaa esim. Suomen sodanjohdossa talvella 1939-1940 kun viesti suomalaisille olisi ollut luokkaa "ei meidän kannata luottaa Saksan tukeen, parempi antautua Neuvostoliitolle, Isolle Herralle Stalinille ja sen puna-armeijalle ei me jätkät Euroopan tuella mitään voida. Lähetään kotiin, kylmäkin tulee".

Ainoa syy miksi Neuvostoliitto ei miehittänyt Suomea keväällä 1940 oli se, että Stalin pelkäsi joutuvansa Suomessa sotaan Ranskan ja Englannin kanssa. Eurooppa pelasti. Toisen kerran Eurooppa (=Saksa) pelasti kesällä 1944 kun Rytin taitavan manööverin ansiosta saatiin riittävästi tulivoimaa suurhyökkäyksen nitistämiseen.

AfriCat

Quote from: Radio Kerava on 23.12.2011, 23:50:40
Quote from: AfriCat on 20.12.2011, 05:47:51

Oli se hyvä nimim. AfriCatilla ei ollut merkittävää asemaa esim. Suomen sodanjohdossa talvella 1939-1940 kun viesti suomalaisille olisi ollut luokkaa "ei meidän kannata luottaa Saksan tukeen, parempi antautua Neuvostoliitolle, Isolle Herralle Stalinille ja sen puna-armeijalle ei me jätkät Euroopan tuella mitään voida. Lähetään kotiin, kylmäkin tulee".

Ainoa syy miksi Neuvostoliitto ei miehittänyt Suomea keväällä 1940 oli se, että Stalin pelkäsi joutuvansa Suomessa sotaan Ranskan ja Englannin kanssa. Eurooppa pelasti. Toisen kerran Eurooppa (=Saksa) pelasti kesällä 1944 kun Rytin taitavan manööverin ansiosta saatiin riittävästi tulivoimaa suurhyökkäyksen nitistämiseen.

Copy and paste - that´s the way I like it  ;) Skarppaas nyt Radio Kerava.

Ja huom. Saksan tukeen turvaaminen oli tuolloin erinomaisen viisas vastuullinen teko.

Etkö ole tietoinen siitä miten kaukana realismista tuo "aito sodanuhka länsivaltojen ja Neuvostoliiton välillä" oikein oli?
Ever get the feeling you've been cheated? Good night!

J.S.

Quote from: Radio Kerava on 23.12.2011, 23:46:31

Olen kuullut.
Mitä tekemistä Tsetsenialla on sen kanssa, että sinä kirjoitit haluavasi Suomen mieluummin provinssiksi kuin itsenäiseksi?
Ei Suomen maantieteellinen sijainti siitä miksikään muutu, vaikka eduskunnan sijasta suomalaisten asiat päätettäisiin Pariisissa.

QuoteAinoa syy miksi Neuvostoliitto ei miehittänyt Suomea keväällä 1940 oli se, että Stalin pelkäsi joutuvansa Suomessa sotaan Ranskan ja Englannin kanssa.
Englannin ja Ranskan pelko ei kuitenkaan estänyt Neuvostoliittoa miehittämästä Baltian maita.

Phantasticum

Ylen uutisointia Jyrki Haran sanoin kesällä toimintansa aloittavasta Euroopan pysyvästä vakausmekanismista. Koska voi jo ennakolta olla varma siitä, ettei muilla mailla ole aikomustakaan luopua määräenemmistöstä päätöksenteossa, Suomi sinnittelee vielä hetken paperiin kirjatun oman varauksensa kanssa.

Ajatella, jos määräenemmistöpäätökset olisivat jo voimassa, Suomen kantaa ei tarvitsisi enää koetella, ei etsiä kiivaasti keinoa, eikä virkamiesten vääntää täyttä päätä ratkaisua. Odotan mielenkiinnolla, miten kompromissi saadaan lopulta valmiiksi. Koko juttu linkissä.

QuoteSuomen EVM-kanta koetellaan jo lähiviikkoina

Suomi etsii kiivaasti keinoa liittyä kesällä toimintansa aloittavaan Euroopan pysyvään vakausmekanismiin EVM:ään. Suomi jäi joulukuussa ainoana maana vaatimaan yksimielisen päätöksenteon säilyttämistä kriisirahastoa koskevassa päätöksenteossa.

Kompromissi yritetään saada valmiiksi jo tässä kuussa. Euromaiden rahaministerit kokoontuvat Brysseliin heti Suomen presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen jälkeen. Kuun vaihteessa on huippukokouksen vuoro. Jo nyt virkamiehet vääntävät täyttä päätä ratkaisua Suomen EVM-ongelmaan.

[...]

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen varoitti joulukuussa, että Suomi jää EVM:stä pois, jos yksimielisyysperiaate hävitetään. Myös eduskunnan perustuslakivaliokunta katsoi määräenemmistöpäätösten uhkaavan eduskunnan budjettivaltaa.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2012/01/suomen_evm-kanta_koetellaan_jo_lahiviikkoina_3165989.html

M13

Quote from: Radio Kerava on 23.12.2011, 23:46:31

En. Olen kyllä kuullut Venäjän federaatioon kuuluvasta tasavallasta, nimeltä Tšetšenia.
Näin lasketaan yksittäistapauksia

"Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly, and applying the wrong remedies."
Ernest Benn

J.S.

Tämä kuuluu nimenomaan tähän ketjuun http://www.talouselama.fi/uutiset/angela+merkel+muutti+mieltaan+kreikasta++ei+ehka+selvia/a763161

Myöhemmin olisi syytä Merkelin mukaan luoda Euroopan poliittinen unioni, missä monia kansalliseen päätäntävaltaan kuuluneita asioita luovutettaisiin keskushallinnolle, eli vahvistelulle europarlamentille ja oikeustuomioistuimelle, joka ottaisi Euroopan korkeimman oikeuden roolin.

tyhmyri

En viitsinyt avata uutta ketjua tälle, joten käytän tätä.

Tässä viime vuosina kun olen seurannut uutisia olen alkanut yhä enemmän huolestua talouspoliittisen keskustelun uskonnonkaltaisesta luonteesta. Ja kuten tiedämme, niin uskonnossa harvoin on sijaa järjelle.

Hyvin usein erilaiset julkisuudessa esiintyvät asiantuntijat kertovat, että markkinat ovat reagoineet tavalla XX syystä YY. Okei, mutta todellisten tavaroiden markkinoilla yritykset maksavat tuntuvia summia kuluttajatutkimuksista saadakseen tietoa siitä miksi vaikkapa pesuainemarkkinat ovat muuttuneet johonkin suuntaan. Rahamarkkinoilla moisia tutkimuksia ei yleensä tehdä, minkä vuoksi onkin hämmästyttävää, että "asiantuntijat" kykenevät kertomaan miksi markkinat ovat käyttäytyneet tavalla XX. Aivan kuin markkinoilla olevat toimijat olisivat jokaisen kaupan yhteydessä täyttäneet lomakkeen, jossa he kertovat "Tein markkinaoperaation ____ koska ___." Todellisuudessa noiden asiantuntijoiden lausunnoilla ei ole tuollaista faktapohjaa, minkä vuoksi kyse on joko puhtaasta arvauksesta tai omia etuja edistävästä lausunnosta. Mutta ollaanpa hetki ilkeitä ja ajatellaan rahamarkkinoiden asiantuntijoita barbaarisen uskonnon ylipappeina.

Kuten ylipapit ovat aina tajunneet, niin mikäli onnistuu saamaan päättäjät ja kansan uskomaan, että ylipapeilla on suora linja voimakkaaseen ja tutkimattomaan jumaluuteen, niin ylipappien oma toimeentulo on turvattu. Erityisen hyvin ylipapeilla menee jos he onnistuvat vakuuttamaan muut siitä, että jumaluus on luonteeltaan aika arvaamaton. Vaikka jumaluus olisi jonain hetkenä hyvällä tuulella, niin pienimmästäkin epäkunnioituksen osoituksesta jumaluus voi suuttua ja rangaista tottelemattomia. Uhrilahjoja ja kilvoittelua tietenkin vaaditaan että jumaluus pysyisi tyytyväisenä. Ei kylläkään kannata kiinnittää huomiota siihen, että uhrit lihottavat ylipappeja ja kilvoittelu luo hyviä edellytyksiä ylipappien menestymiselle.

Kannattaa kokeilla seuraavaa ajatusleikkiä:
(markkinoiden) luottamus = jumaluuden suopea mieliala
markkinoiden toimintaedellytysten parantaminen = uhrien antaminen
säästötoimenpiteet ja leikkaukset = kilvoittelu

Lopputuloksena on, että ylipapit lihovat, kansa näkee nälkää ja usko pysyy vahvana.

Valitettavasti järkevää talouspolitiikkaa ei voi perustaa uskolle. Järkevä talouspolitiikka perustuu mekanismien ymmärtämiselle. Yleensä se ei ole kovinkaan monimutkaista.

Tällä hetkellä maatamme hallitaan talouden osalta uskon voimalla. Ei järjen.

sivullinen.

Tarkoitat taikauskoa. Markki-noita tulee ja vie rahasi jos et tottele.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Phantasticum

Quote from: Phantasticum on 13.01.2012, 00:30:23
Ajatella, jos määräenemmistöpäätökset olisivat jo voimassa, Suomen kantaa ei tarvitsisi enää koetella, ei etsiä kiivaasti keinoa, eikä virkamiesten vääntää täyttä päätä ratkaisua. Odotan mielenkiinnolla, miten kompromissi saadaan lopulta valmiiksi.

Miten tämän määräenemmistöpäätöksenteon kanssa lopulta kävi?

tyhmyri

Tuolta toisesta ketjusta lainattu linkki:
http://euobserver.com/19/116362

Heittäkää hyvästit itsenäisyydelle. Varautukaa jatkuviin tulonsiirtoihin, joissa tulemme olemaan maksupuolella.

Ainoa keino pelastaa euro on todellinen liittovaltio. Siihen nyt ilmeisesti ollaan menossa.

Tähän mennessä Suomen liittämisestä toiseen valtioon on aina sodittu. Ensimmäisen kerran hävisimme Ruotsille. Sitten Ruotsi hävisi Venäjälle. Tuon jälkeen sodimme itsenäisyytemme säilyttämiseksi.

Tällä kertaa tilanne on toinen. Omat johtajamme myyvät meidät. Palkkioksi ei tule kolmeakymmentä hopearahaa vaan hovipellen paikka päättäjien salonkeihin. Se päättäjille. Meistä muista tulee äänivallattomia maksajia.

Jouko

Jutta Urpilainen yrittää puhaltaa henkeä vanhaan vasemmisto-oikeisto-asetelmaan. Hakee sitä mm. Ranskan vaalituloksesta. Sitä ei enää ole, vaan on ainoastaan suomalaiset-muut-akseli. Suomalaisten pitäisi ymmärtää tämä pikkuhiljaaa kun käyvät vaaliuurnille. Me olemme jo menettäneet valtiollisen itsenäisyytemme erinomaisten nykyjohtajien ansiosta. Suomalaisilla on oikeutensa olemassaoloonsa ja etunsa ajettavana maailmalla. Sitä ei ajeta sisäisellä eripuralla, urpilaismilla. Jutan puheet ovat niin ristiriitaisi kuin voi olla verrattuna siihen miten hän on toiminut. "Jokainen maa huolehtii omasta taloudestaan". Niin, miten se on sitten käytännössä tällä hetkellä? Miten Jutta on sitä asiaa edistänyt? Varsinainen potaskanjauhaja. >:(
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

hattiwatti

Ilkka Partanen

Asiahan on nyt niin, että tuossa EVM-kiistassa on Suomella selkeä linja. Ei se nyt käy että joku porukka alkaa päättämään meidänkin asioistamme jos niiden porukoiden kaverit ovat ajautuneet ongelmiin. Asioilla on eri puolia ja tulisikin katsoa mitä päätöksillä yritetään saavuttaa, sen sijaan että syyttää kaikkia suunnilleen valtiopetoksesta jotka tekevät eri tavalla kuin itse on perstuntumalta ja lehtiä lukemalla vakuuttunut tekemään.

Kokoomuksen osalta voin todeta että kaikki joita sen linjaukset kovastikin ottavat päähän, niin tervetuloa mukaan vaikuttamaan puolueen linjaan. Kyllä minä sen ymmärrän että on laskematon määrä ihmisiä jotka ovat tuuliviirejä ja täysin valmiita esiintymään kokoomuslaisina hyvin mielellään niin kauan kuin se on helppoa. Sitten kun tulee hankalammat ajat, niin potkitaan sivusta omia nilkoille ja haukutaan koko puolue syvimpään helvettiin. Minä esimerkiksi liityin Kokoomukseen silloin kun se oli oppositiopuolue, koska puolueen ideologia ja ajatukset olivat kaikista lähimpänä omiani. Toinen vaihtoehto oli Perussuomalaiset, enkä muita puolueita voinut näiden kahden lisäksi edes harkita. Sitoutuneisuus on sitä että hankalina aikoina jos näyttää siltä että liike on ajautumassa liian kauan aatteellisesta pohjastaan, lähdetään toimintaan, kerätään porukkaa ja reivataan kurssia haluttuun suuntaan. Onhan Kokoomus toki, kuten Katainen on linjannut, puolue johon voi liittyä ja josta voi lähteä. Mielestäni Katainen on ollut erinomainen puheenjohtaja sekä oli etevä jo oppositiojohtajana. Kokoomuksen aateperintö noin muuten on arvokas ja vaalittava asia. Ne jotka joidenkin yksittäiskysymysten vuoksi hylkäävät puolueen, ovat todennäköisesti ideologialtaan lähempänä demareita, jotka "tynkäeduskunnan" aikoina pakenivat Venäjälle. Samaa henkeähän siinä on.

sivullinen.

Taitaa kokoomustakin pian keljuttaa. Kun kovin Stubb ja muut halusivat yhteisiä sitovia päätöksiä euroopan talousongelmiin. Nyt on vaihtunut niin monessa maassa hallitus, ja vastustusta "saksalaisen talouskurin euroopalle" on niin paljon, ettei tilanne enää kokkareita naarata. Voihan sitä edelleen ehdottaa kovaa talouskuria etelän hulttioille, mutta se ammutaan alas äänin 15-5. Samoin kaikki kokkareiden säästötoimet ammutaan alas äänin 15-5. Jos vielä etelän maat hieman rohkaistuvat ja äänestyttävät pitääkö AAA-maiden maksaa lasku, niin äänestystulos saattaapi olla 15 puolesta 5 vastaan; eurobondeja tarkoitan. Mitäs sitten? Alkaako silloin vituttaa koko europrojekti? Saksa ei kuuleman mukaan ainakaan ole halukas eurobondeihin, mutta jos äänet sanoo 15-5. Silloin Saksa voi erota eurosta. Eroaako silloin myös Suomi? Mitä vastuunkantaminen ja sitoutuneisuus silloin tarkoittaa?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

HelmiS

Ja teot puhuvat puolestaan!

Minullakin on keskiverto eurooppalaisen mustalaisen "palkkataso"!

Ilkka Partanen

Quote from: sivullinen. on 24.05.2012, 22:54:14
Taitaa kokoomustakin pian keljuttaa. Kun kovin Stubb ja muut halusivat yhteisiä sitovia päätöksiä euroopan talousongelmiin. Nyt on vaihtunut niin monessa maassa hallitus, ja vastustusta "saksalaisen talouskurin euroopalle" on niin paljon, ettei tilanne enää kokkareita naarata. Voihan sitä edelleen ehdottaa kovaa talouskuria etelän hulttioille, mutta se ammutaan alas äänin 15-5. Samoin kaikki kokkareiden säästötoimet ammutaan alas äänin 15-5. Jos vielä etelän maat hieman rohkaistuvat ja äänestyttävät pitääkö AAA-maiden maksaa lasku, niin äänestystulos saattaapi olla 15 puolesta 5 vastaan; eurobondeja tarkoitan. Mitäs sitten? Alkaako silloin vituttaa koko europrojekti? Saksa ei kuuleman mukaan ainakaan ole halukas eurobondeihin, mutta jos äänet sanoo 15-5. Silloin Saksa voi erota eurosta. Eroaako silloin myös Suomi? Mitä vastuunkantaminen ja sitoutuneisuus silloin tarkoittaa?

Monta mutkaa vedit sitten suoraksi. Enemmistöpäätöksistä mainitsin jo aiemmassa kommentissani. Vahingonilo ja uhkakuvien viljely näkyy olevan keskustelua tärkeämpää  :-\

sivullinen.

^ Uhkakuvien viljely on tässä tilanteessa realistisempaa kuin ei koske Suomea -lausunnot. Parasta olisi kuitenkin esittää ratkaisuja - mutta siihenkin Suomen hallitus tuntuu olevan kyvytön. Näitä tunti aikaa päättää oikein tai maailmanloppu tulee -äänestyksiä on jo pidetty neljättä vuotta. Sen ajan olisi voinut käyttää paremminkin. Ovat Jyrki ja Sauli viime viikkoina sen verran tulleet järkiinsä että jo myöntävät kyseessä olevan jo poliittisen kriisin. Jos tähän heräämiseen on syynä sosialismin voitot, ja siten omien paikkojen menetyksen uhka, niin iloitsen tapahtuneesta. Meitä tavallisia kansalaisia, jotka emme elä norsunluutornissa, on meno jo huimannut aika kauan.

tyhmyri

Quote from: Ilkka Partanen on 24.05.2012, 20:56:21Kokoomuksen osalta voin todeta että kaikki joita sen linjaukset kovastikin ottavat päähän, niin tervetuloa mukaan vaikuttamaan puolueen linjaan. [...] koska puolueen ideologia ja ajatukset olivat kaikista lähimpänä omiani. [...] Mielestäni Katainen on ollut erinomainen puheenjohtaja sekä oli etevä jo oppositiojohtajana. Kokoomuksen aateperintö noin muuten on arvokas ja vaalittava asia.
Monesta asiasta samaa mieltä ja monesta vallan eri mieltä. Itse valitsin puolueeni aikana, jolloin Vietnamin sota oli menossa ja kotimaisessa politiikassa taistolaisuus oli muotia. Tuolloin koin kokoomuksen poliittisesti kodikseni, mutta lienen liian vanhoillinen nykyiseen menoon. Itse menen yhä, hieman kärjistetysti sanottuna, "koti, kirkko ja kivääri"-linjalla. Sitä ei nykyisin oikein löydy. Nykyisin koen itseni turhankin, nyt tulee ruma sana, isänmaalliseksi monessa asiassa enkä ole kiinnostunut kantamaan kansainvälistä vastuuta kun hoidettavia hommia löytyy kotimaastakin.

Nykyisen johdon kyvykkyydestä voi olla monta mieltä. Siinä kohdassa olemme vallan toisilla linjoilla.

Siili

Quote from: Ilkka Partanen on 24.05.2012, 20:56:21
Asiahan on nyt niin, että tuossa EVM-kiistassa on Suomella selkeä linja. Ei se nyt käy että joku porukka alkaa päättämään meidänkin asioistamme jos niiden porukoiden kaverit ovat ajautuneet ongelmiin.

Kyllähän Suomella ja Kokoomuksella on hyvin monessa asiassa tämän kriisin aikana ollut "selkeä linja", josta sitten on livetty eurooppalaisen konsensuksen sitä vaatiessa.  Ei siinä paljoa paina, että joku rivikokoomuslainen Kuopiosta toteaa, että "ei se nyt käy". 

Se tässä konkurssissa on hyvä, että referenssi toisenlaiselle politiikalle löytyy länsinaapurista.  Toinen tulee sijoittamaan ilman omaa päätäntävaltaa miljardikaupalla lainarahaa euroalueen ja sen pankkien mustaan aukkoon, kun toinen voi halutessaan pistää saman lainarahan oman maan täsmäelvytykseen.