News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-11-22 Yle: Downshiftaus saattaa vahvistaa perinteisiä sukupuolirooleja

Started by Teemu Lavikka, 22.11.2011, 12:51:26

Previous topic - Next topic

Emo

Quote from: Vilmariina Mesivirta on 22.11.2011, 14:42:09
Downshiftaus eli kohtuullistaminen on yli perustarpeidensa elävien uraihmisten juttu, jolla selittelevät, eniten itselleen, että ovat jotakin silloinkin, kun ovat työttöminä tai hoitavat omia lapsiaan kotona.

Muutenhan käytetään sanoja työtön, pummi, lusmuilija ja siivellä eläjä.   :roll:

Sinä käytät, minä en. Jos tekee esimerkiksi puolikasta päivää ja elää niillä tuloilla, niin oma on asia eikä muille kuulu. Työstähän tässä maassa on pulaa, ei työntekijöistä. Kysy vaikka Astalta. Olisitte kiitollisia, että yhdet ja samat tyypit eivät rohmua kaikkea työtä vaan muillekin jättävät  :)

Emo

Quote from: Alfresco on 22.11.2011, 15:28:26
...

Minusta valtion oikeus vaatia ihmisiltä lisää työntekoa menettää legitimiteettiinsä kun rosvous eli veronkanto kasvaa liian suureksi.

Kaikki hyväksyvät kohtuullsen verotaakan mutta kun lähes puolet maassa liikkuvasta rahasta päätyy valtion reikäiseen taskuun, ihmiset alkavat yhä enemmän harkitsemaan työnteon mielekkyyttä. Tässä siis kukin yksilö punnitsee rahan ja vapaa-ajan toisiaan vastaan.

Yhä useampi huomaa että elämää vilahtaa ohi kun ollaan koko ajan työssä tienaamassa valtiolle rahaa. Valtiolle, joka päättää törsätä yhä enemmän rahoja ulkomaalaisten elättämiseen ja erilaisten ulkomaisten konkurssipesien pönkittämiseen. Mitä siitä saa? Kun mullat kaadetaan päälle oma elämä on jo hukattu mutta valtion Molokin kita on edelleen tyhjä ja elätetyt ulkomaalaiset muuttavat taloosi.

Itse olen tullut siihen tulokseen ettei työnteko enää kannata. Olen jo maksanut niin monen ihmisen elämiset etten katso olevani velvollinen tuomaan enää yhtään kortta kekoon. Kiitokseksi muiden elättämisestä kymmeniä vuosia ilmoitetaan, että pitäisi maksaa vielä lisää koska "rikkaiden pitää osallistua lamatalkoisiin". Mun puolesta, fuck you! En tunne, että Suomen valtiolla ei ole enää mitään oikeutta vaatia minulta yhtään mitään. I paid my dues.

Downshiftatkaa ja elätkää omaa elämäänne. Jättäkää lasku sosialisteille, jotka eivät osaa muuta kun latoa lisää kiviä reppuunne. Laittakaa reppu kiertämään. Terve itsekkyys kunniaan.

Niin totta ettei ole tottakaan. Eli siis, veit sanat suustani.

Kun tässä ei muuten voi tähän hulluuteen näköjään vaikuttaa, niin keino se on sekin että kieltäytyy rahoittamasta tätä typeryyttä maksimaalisesti. Raatakoon vastuunkantajat, kukkahatut ja muut hymistelijät, hehän nauttivat siitä kun heidän rahoillaan elätetään karvap*rseankkureita sun muita etelän hetelmiä.

Alkuasukas

Minulla on ystäväpiirissä paljon asiantuntijatehtävissä olevia jotka ovat jääneet 80% työajalla. Koska verotus on törkeän progressiivista, ei tulotaso juurikaan laske.

Downshiftaaminen ei mielestäni tarkoita työttömäksi heittäytymistä. Ja tulee toimeen alle 4000€ kuukausiliksalla niin hyvä vaihtoehto tuokin.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Pasi Kuikka

Hauska huomata, että tästä asiasta ollaan valtion puolesta huolissaan. Tämähän tarkoittaa, että verotulot ovat laskussa ja jotain muutosta on asioihin tulossa. Itsekin olen vaihtanut korkeat verot mataliin veroihin osittain pakosta ja osittain omasta tahdosta. Ja saman havainnon olen tehnyt kuin moni muukin, että (palkka)työtä tekemällä ei tässä maassa rikastu...mutta pienipalkkaisessa työssä ei todellakaan tarvitse stressata.

Panopticon

Kai tässä isoin ongelma on naiset, jotka ovat opiskelleet yhden tai useamman kk-tutkinnon (á 50K€/kpl) ja päätyvät muutaman työskentelyvuoden jälkeen downshiftaamaan. Naiset toteuttavat sosiaalista normia siihen asti, kunnes toteavat, että kotona on kivempi olla ku töissä. Yhteiskunnan panos-tuotos -suhde ei toimi tässä, mikä johtuu arvojen ristiriitaisuudesta. Naiset, jotka haluavat kotiäideiksi koulutetaan tappiin asti, koska tasa-arvoeetos vaatii näin.

Downshiftaavat miehet tunnetaan myös termillä syrjäytyneet.

JoKaGO

Quote from: Alfresco on 22.11.2011, 15:28:26

Koko teksti, mutta etenkin tämä loppu:

Downshiftatkaa ja elätkää omaa elämäänne. Jättäkää lasku sosialisteille, jotka eivät osaa muuta kun latoa lisää kiviä reppuunne. Laittakaa reppu kiertämään. Terve itsekkyys kunniaan.

Juuri noin, olen täsmälleen samaa mieltä!

Apunen tarkoittanee, että sivilisaation olemassaolo vaatii kaikkien työpanosta kykynsä mukaan rakentamaan ja ylläpitämään. On moraalitonta, jos joku ei käytä koko sitä kapasiteettia, jonka omaa.
Mutta vielä moraalittomampaa on se, että yhteiskunta nylkee ahkeria, käyttäen verovarat kaikkeen järjettömään tärkeän jäädessä mopen osille. Siksi hyväksyn downshiftaamisen, vaikkakaan en itse niin tee.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Emo

Quote from: Panopticon on 22.11.2011, 20:54:27
Kai tässä isoin ongelma on naiset, jotka ovat opiskelleet yhden tai useamman kk-tutkinnon (á 50K€/kpl) ja päätyvät muutaman työskentelyvuoden jälkeen downshiftaamaan. Naiset toteuttavat sosiaalista normia siihen asti, kunnes toteavat, että kotona on kivempi olla ku töissä. Yhteiskunnan panos-tuotos -suhde ei toimi tässä, mikä johtuu arvojen ristiriitaisuudesta. Naiset, jotka haluavat kotiäideiksi koulutetaan tappiin asti, koska tasa-arvoeetos vaatii näin.

Tuo alku pätee minuun niiltä osin, että korkeakoulututkinto minulla on. Muuten kuvio ei mennyt noin.

Downshiftaavista miehistä sinulla on, jos mahdollista, vielä vähemmän käsitystä kuin naisista.

Olen tuttavaporukassa huomannut, että joillekin tyypeille on todella vaikea hyväksyä ratkaisuani. Etenkin eräs kanssani saman alan nainen, jonka tunnen hyvin ja tiedän, että hän mielellään tekisi saman liikun ellei olisi perheensä pääelättäjä (miehellään huonompi palkka), on erityisen katkera ja kitkerä siitä, etten enää paina niska limassa samassa kurimuksessa kuin hän.

Ettei vain sinuakin happamat pihlajanmarjat kiukuttaisi?

Alkuasukas

Miksi minusta tuntuu että täällä on monennäköistä käsitystä termistä downshifting... Jos 100h viikossa tekevä johtavassa asemassa oleva henkilö vaihtaa 40-tuntiseen rividuunarin paikkaan niin en huomaa syrjäytymistä?

Kotiäidin kk-tutkinto ei varmasti mene hukkaan, koska lapsi saa paremmat elämän eväät kuin jonkun teinipissiksen vahinkolaukaus. Ja kuten tiedämme, maksaa syrjäytynyt kakara jopa miljoonan. Siihen nähden 50k€ on peanuts. Joskin olen sitä mieltä että humanoidisista pseudoaloista vosi vähän nipistää...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Ernst

Kevennys: Frank Zappa & biisinsä Bobby Brown kertoo eräänlaisesta downshiftaamisesta.

http://www.lyricsfreak.com/f/frank+zappa/bobby+brown_20056812.html (sanat ja video, video on ruudun vasemmassa laidassa)

Eipä Frank-setä ollut kovin kaukana tästä'kään keskustelustamme...

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Quote from: Farrow on 22.11.2011, 17:09:16
Quote from: requiem on 22.11.2011, 17:00:46
No ei downshiftauksessa mitään pahaa ole, kunhan vain maksaa laskunsa itse.

Mutta en paljoa itsekkäämpä toimintaa voisi kuvitella, jos siis tarkoituksena on höllätä ja jatkaa muiden tarjoaminen palveluiden entisenlaisesta nauttimisesta.

Tiedätkös, joskus on hyvä ajatella itseäänkin. Suosittelen!

Nimim. downshiftaava, omat laskunsa ja rutosti veroja maksava.

Vaimo ajatteli itseään, downshiftasi alansa rividuunariksi, joten pakko kai tässä on perheellisen yrittää yhä ylös, katolle ainakin talvella.

Emo

Quote from: M on 22.11.2011, 21:30:26
Quote from: Farrow on 22.11.2011, 17:09:16
Quote from: requiem on 22.11.2011, 17:00:46
No ei downshiftauksessa mitään pahaa ole, kunhan vain maksaa laskunsa itse.

Mutta en paljoa itsekkäämpä toimintaa voisi kuvitella, jos siis tarkoituksena on höllätä ja jatkaa muiden tarjoaminen palveluiden entisenlaisesta nauttimisesta.

Tiedätkös, joskus on hyvä ajatella itseäänkin. Suosittelen!

Nimim. downshiftaava, omat laskunsa ja rutosti veroja maksava.

Vaimo ajatteli itseään, downshiftasi alansa rividuunariksi, joten pakko kai tässä on perheellisen yrittää yhä ylös, katolle ainakin talvella.

En osaisi hirveästi paheksua, vaikka suomalainen "downshiftaisi" itsensä sille tasolle, ettei enää itse maksa olemistaan ja elämistään ja jatkaa kuitenkin muiden maksamien palvelujen nauttimista. Ennemmin minä suomalaista elätän verorahoilla kuin somalia. Suomalainen laiska sossuelätti on kuitenkin minulle "meikäläisiä", suomalainen. En minä häntä ole pois omasta maastaan potkimassa, enkä hyväksy, että hän jää asunnottomaksi omassa maassaan tms. Vaikka hän ei olisi "ansainnut" tulla elätetyksi, niin hänet meillä on velvollisuus elättää. Siksihän tätä hyvinvointivaltioksi kutsutaan. Mutta ei tämän pidä olla hyvinvointivaltio kaikille maailman ihmisille.

citizen

Surkuhupaisaa uutisointia  :facepalm:

Ensin Bilderberg-Apunen kiroaa yksilönvapauteen perustuvan henkilökohtaisen valinnan, perustellen sitä altruismilla.

Sitten YLE liittää uutiseen oman näkökulmansa; downsiftaus onkin pahaa, koska se vahvistaa perinteisiä sukupuolirooleja!

Miksi YLE ei koskaan arvostele islamia samoin arvovalinnoin? Ilmeisesti koska islam edustaa toiseutta, jossa vastoin omaa tahtoaan yhteisönsä kollektiivisesti sukupuolirooliin määräämä nainen ei ymmärrä omaa parastaan ja kulttuurinsa rikkautta!!!
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

Panopticon

Quote from: Emo on 22.11.2011, 21:06:12

Tuo alku pätee minuun niiltä osin, että korkeakoulututkinto minulla on. Muuten kuvio ei mennyt noin.

Downshiftaavista miehistä sinulla on, jos mahdollista, vielä vähemmän käsitystä kuin naisista.

Olen tuttavaporukassa huomannut, että joillekin tyypeille on todella vaikea hyväksyä ratkaisuani. Etenkin eräs kanssani saman alan nainen, jonka tunnen hyvin ja tiedän, että hän mielellään tekisi saman liikun ellei olisi perheensä pääelättäjä (miehellään huonompi palkka), on erityisen katkera ja kitkerä siitä, etten enää paina niska limassa samassa kurimuksessa kuin hän.

happamia ovat, sano. Sit ku me miehet saadaan alisuorittaa, samalla ku naiset elättää ni nielen happamat marjat. Vielä hienompaa ois, et rikkaus realisoituis niin, että maahanmuutajat helpottais sitä tilannetta että mies vois vähän helpottaa ja ottaa vapaa-aikaa vaikka perheelleen.

Mursu

Minusta tämä kritiikki on outoa. Koko markkinatalouden idea on, että ihmiset toimivat omien itsekkäiden tavoitteidensa ajamana ja yhteinen hyvä syntyy tätä kautta. Nyt, kun sitten joidenkin (varsin pienen joukon) intressi on erilainen kuin mitä joku EVA.n pamppu olettaa, alkaa hän tuoda melkein fasistisia ajatuksia, että yksilö olisi yhteiskuntaa varten.

Tämä on melkein samaa tasoa, jos syyttäisi kasvissyöntiä moraalittomaksi, koska lihanvalmistajat kärsisivät siitä.

Ernst

Quote from: Mursu on 22.11.2011, 22:11:35
Minusta tämä kritiikki on outoa. Koko markkinatalouden idea on, että ihmiset toimivat omien itsekkäiden tavoitteidensa ajamana ja yhteinen hyvä syntyy tätä kautta. Nyt, kun sitten joidenkin (varsin pienen joukon) intressi on erilainen kuin mitä joku EVA.n pamppu olettaa, alkaa hän tuoda melkein fasistisia ajatuksia, että yksilö olisi yhteiskuntaa varten.

Tämä on melkein samaa tasoa, jos syyttäisi kasvissyöntiä moraalittomaksi, koska lihanvalmistajat kärsisivät siitä.

EVA on fasistien ja sosialistien hallussa? Näkymätön käsi on downshiftaamisen halvaannuttama?

:)

Emo

Quote from: Panopticon on 22.11.2011, 21:51:00
Quote from: Emo on 22.11.2011, 21:06:12

happamia ovat, sano. Sit ku me miehet saadaan alisuorittaa, samalla ku naiset elättää ni nielen happamat marjat. Vielä hienompaa ois, et rikkaus realisoituis niin, että maahanmuutajat helpottais sitä tilannetta että mies vois vähän helpottaa ja ottaa vapaa-aikaa vaikka perheelleen.

Ymmärrän pointtisi, ja olen jopa samaa mieltä kanssasi, mutta miehenikin on sitä mieltä että meille tämä järjestely on näin ok. Jos se hänelle sopii, niin muiden kanssa minun ei tarvitse neuvotella.

Maahanmuuttajista saamme kyllä odottaa maailman tappiin rikkauden realisoitumista.

Jos nyt puhutaan hyväpalkkaisista ihmisistä, niin mielestäni on hyväksyttävää, että he downsiftaavat. Jos he kykenevät tyytymään pienempään autoon ja pienempään ok-taloon, niin eikö tuo ole maapallon kestokyvyn kannaltakin oikea suunta?

Ja minulla henk.koht. homma meni totaalisen uupumuksen kautta, alkujaan ajatuksena ei ollut mikään hieno downshiftaus tai maailman pelastaminen kulutusta vähentämällä  ;D

Farrow

Mullakin meni MELKEIN totaalisen uupumisen kautta. Tajusin kuitenkin höllentää tahtia tarpeeksi ajoissa.

Tilanne meillä on sellainen, että edelleen menee kulut tasan tässä taloudessa. Mies ei siis elätä minua, vaikka downshiftaan (tosin myös se olisi ok, molemminpuolin, että joko minä tai hän maksaisimme kuluista enemmän/vähemmän kuin toinen - tilanteen mukaan). Me emme myöskään haaveile suuresta omakotitalosta, perunamaasta tai ulkomaanmatkoista. Asumme tyytyväisinä pienessä kaksiossa ja elämme suht säästeliäästi.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

PaulR

Materiaalinen manna on kerätty ahkeriaalla vääntämisellä parikymppisenä nuorna ja viitseliäänä. Velaton oma asunto, iso bemari ja lämmin sapuska niin monta kertaa päivässä kun maistuu omistustuloilla.

Mitäpä tässä enää repimään?

requiem

Quote from: Alkuasukas on 22.11.2011, 21:08:32
Miksi minusta tuntuu että täällä on monennäköistä käsitystä termistä downshifting... Jos 100h viikossa tekevä johtavassa asemassa oleva henkilö vaihtaa 40-tuntiseen rividuunarin paikkaan niin en huomaa syrjäytymistä?

Totta kai. En minä ainakaan käsitä tappotahdista normaaliin työviikkoon siirtymistä miksikään downshiftaamiseksi, vaikkakin kyseisen toiminnan seurauksena henkilön ansiot laskisivatkin reilusti. Minä käsitän downshiftaamisen sellaiseksi toiminnaksi, jossa henkilö vapaaehtoisesti tinkii tekemästään työpanoksestaan ja tästä seuraavasta ansiosta sellaisessa määrin, että kyseessä on puhdas elämäntapavalinta taloudellisine rajoituksineen.

Ja tässä ei nyt ole enää kyse siitä, että hulluna huhkinut BMW-mies siirtyy Kia-mieheksi, vaan oman auton ja tilavahkon asunnon sijasta tyydytään polkupyörään ja pienehköön asuntoon.

Quote from: Alkuasukas on 22.11.2011, 21:08:32Kotiäidin kk-tutkinto ei varmasti mene hukkaan, koska lapsi saa paremmat elämän eväät kuin jonkun teinipissiksen vahinkolaukaus. Ja kuten tiedämme, maksaa syrjäytynyt kakara jopa miljoonan. Siihen nähden 50k€ on peanuts. Joskin olen sitä mieltä että humanoidisista pseudoaloista vosi vähän nipistää...

Ei tietenkään. Omaa kokemusta omista isovanhemmista. Ja en minä pidä perinteistä kotiäitiyttäkään downshiftaamisena. Mutta tähän on kuitenkin hyvä lisätä se pieni kysymysmerkki, että mikä sitten on yhteiskunnan velvollisuus taloudelliseen kompensaatioon tällaisesta päätöksestä ja tuleeko kaikkien yhteiskunnan tarjoamien palvelujen (esim. päivähoito) kuulua perheille joissa jompikumpi vanhemmista on päättänyt jäädä kotihengettäreksi/-hengeksi.

Mutta joo, kyllähän tässä koko ajan omaa napaa tule ahkerasti tiirailtua, downshiftasin tahi en. Mutta toisaalta sitä tulee paljon fundeerattua, että onko oma toiminta sitten reilua kanssaihmisiäni kohtaan. Jos haluan vaurastua, niin tämän pitää tapahtua rehdisti oman ahkeruuden kautta, ei kanssaihmisä kusettaen. En minäkään halua tulla toisten kusettamaksi. Toisaalta jos sitä haluaa ottaa löysemmin rantein, niin mikä jottei, mutta ei tässä sitten sovi toisten riippakiveksi heittäytyä. En minäkään halua kannatella toisia riippakivinä. Vähän siinä kultaisen säännön hengessä, vai miten se meni.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Emo

^ No ilman muuta päivähoito-oikeus pois sellaiselta perheeltä, jossa vanhempi kotona. Paitsi jos eivät ole täyspäisiä, milloin on syytä ottaa lapset huostaan.

Ernst

Quote from: citizen on 22.11.2011, 21:48:18

Miksi YLE ei koskaan arvostele islamia samoin arvovalinnoin? Ilmeisesti koska islam edustaa toiseutta, jossa vastoin omaa tahtoaan yhteisönsä kollektiivisesti sukupuolirooliin määräämä nainen ei ymmärrä omaa parastaan ja kulttuurinsa rikkautta!!!

Herranen aika, eihän islamia arvostella! Ylen lakisääteinen tehtävä on edistää monikulttuurisuutta. Koska Ylessäkään ei tiedetä, mitä se monikulttuurisuus oikeasti saattaisi olla, on jotenkin hiljaisesti päätetty, että toisuskoisten ja toisväristen harrastamien kipeiden ja typerienkään toimien arvostelu ei ainakaan kuulu monikulttuurisuuden edistämisvelvoitteeseen.

Pannaanpas arvostelu tähän: islam tyrehdyttää tieteen, koska islamilaisiin maihin ei juurikaan myönnetä Nobel-palkintoja (pl. "rauhanpalkinnot" ja säälikirjallisuuspalkinnot). Tuostahan saisi 50-osaisen sarjan Yle Teemaan, mutta eipä tekijöitä ole jonoksi asti. Eikä valmiin filkan ostajaa  :(

Ernst

Quote from: Emo on 22.11.2011, 23:16:21
^ No ilman muuta päivähoito-oikeus pois sellaiselta perheeltä, jossa vanhempi kotona. Paitsi jos eivät ole täyspäisiä, milloin on syytä ottaa lapset huostaan.

Duoda, ei-ihan-täyspäisiä vanhempia kannattaisi valvoa, motivoida, tukea, opastaa, hoitaa ja kuntouttaa ennen huostaanottoa. Huostaanotto on ns. vihoviimeinen toimi.

Sinun yhtälösi on melko kallis, ja vituttaisi nettoveronmaksajia. Ankarasti.

Emo

Quote from: M on 22.11.2011, 23:25:21

Duoda, ei-ihan-täyspäisiä vanhempia kannattaisi valvoa, motivoida, tukea, opastaa, hoitaa ja kuntouttaa ennen huostaanottoa. Huostaanotto on ns. vihoviimeinen toimi.

No ehkäpä minä en ei-täyspäisyydellä kuitenkaan tarkoittanut lievää kahvikuppineuroosia?

Tuo ei-IHAN-täyspäisiä oli SINUN väännöksesi.

antero

Otsikko olisi voinut olla:
"Downshiftaus saattaa vahvistaa terveitä sukupuolirooleja"

Ts ihmiset saavat rauhassa tehdä sitä mitä haluavat, ja löytävät minänsä siinä prosessissa.
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Ernst

Quote from: Emo on 22.11.2011, 23:29:04

No ehkäpä minä en ei-täyspäisyydellä kuitenkaan tarkoittanut lievää kahvikuppineuroosia?

Jos sitten ystävällisesti kerrot, mitä tarkoitat niillä, jotka eivät ole sinusta täyspäisiä lainkaan ja joilta itäisi siksi ottaa lapset huostaan? Voisit tietysti kertoa myös siitä, mitä tykkäät ns. ensisijaisista tukitoimista, joita pitäisi jo lainkin mukaan yrittää ennen huostaanottoa.

Emo

Quote from: M on 23.11.2011, 00:01:27
Quote from: Emo on 22.11.2011, 23:29:04

Jos sitten ystävällisesti kerrot, mitä tarkoitat niillä, jotka eivät ole sinusta täyspäisiä lainkaan ja joilta itäisi siksi ottaa lapset huostaan? Voisit tietysti kertoa myös siitä, mitä tykkäät ns. ensisijaisista tukitoimista, joita pitäisi jo lainkin mukaan yrittää ennen huostaanottoa.

En missään kohdassa ole väittänyt, että tuon täyspäisen ja ei-täyspäisen välimaastoon ei jäisi mitään väliolomuotoja. Jäähän siihen, ja niissä tilanteissa on mahdollista tukitoimin yrittää auttaa.

Lapset pitää ottaa huostaan rapajuopoilta, narkkareilta, lapsenhakkaajilta...muutamia mainitakseni. Eikä niinkuin nykyään, että vitkutellaan ja vitkutellaan ja tuetaan vanhempia ja tuhotaan siinä sivussa lasten mielenterveys ja tulevaisuus. Se, jos mikä, tulee kalliiksi.

Emo

Quote from: antero on 22.11.2011, 23:58:21
Otsikko olisi voinut olla:
"Downshiftaus saattaa vahvistaa terveitä sukupuolirooleja"

Ts ihmiset saavat rauhassa tehdä sitä mitä haluavat, ja löytävät minänsä siinä prosessissa.

Sama painostus tulee esiin siinä, jos äiti haluaa olla kotona kolme vuotta lastaan hoitamassa. Puhumattakaan, että haluaisi olla kotiäitinä vielä tuota  pitempään.

Tässä maassa ei saa tehdä omia valintoja. Jotkut tekevät silti.

Teemu Lavikka

Ylen uutinen downshiftaamisesta 23.3.2010

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/03/downshifting_kiinnostaa_nuoria_aikuisia_1531710.html

Kun kerran downshiftaaminen on Apusen mielestä itsekästä ja yhteiskunnan kannalta epäsuotuisaa kehitystä, pitäisiköhän sitä miettiä, mikä ihmisen ajaa tilanteeseen, jossa oma henkinen pääoma ajaa ohi maallisen mammonan?
Työhyvinvoinnin kehittämiseen on syytä satsata huomattavasti paljon nykyistä enemmin, jos esim. eläköitymisikää aiotaan nostaa. Töistään äärimmilleen stressaantunut työntekijä on kaikkea muuta kuin tuottava yksilö.
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

Torrente

Downshiftaaminen on erittäin suotavaa. Jos ei asu Helsinki-viemärissä ja ole täysin aivovammainen yrityshuora tms. kuluttajalammas niin perustarpeet täyttyvät vähällä rahalla ja vaivalla. Ja lisäksi downshiftaaminen vielä avittaa nykyjärjestelmän kuolemaa, ehkä helvetin hitaasti, mutta kuitenkin.

Talouskasvu palouskasvu, blaah! Nassim Talebia lainaten.
A substantial section of the chavs have become black. The whites have become black. A particular sort of violent, destructive, nihilistic gangster culture has become the fashion.
-David Starkey

Arto Tuhkamuna

Jahka Suomen kymmenien miljardien takaukset kosahtaa niskaan, ni mä downshiftaan 100-prosenttisesti.

Euroa enkä senttiäkään enää maksa.

Alan aivan rehellisesti ja rehelliseksi loiseksi.