News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-11-22 Yle: Downshiftaus saattaa vahvistaa perinteisiä sukupuolirooleja

Started by Teemu Lavikka, 22.11.2011, 12:51:26

Previous topic - Next topic

Teemu Lavikka

"Itsekäs ilmiö"

Elinkeinoelämän Valtuuskunnan johtajan Matti Apusen mielestä kyse on ilmiöstä, jossa ihminen päättää laskea työpanostaan pysyvästi. Apunen ei laske downshiftaamiseksi väliaikaista töiden vähentämistä. Hän pitää downshiftausta itsekkäänä.

- Mielestäni se on itsekästä ajattelua, jos se lähtee siitä, että teen vain sen, mikä minulle riittää ja mikä minusta on mukavaa. Omasta mukavuudesta tehdään normi. Ihminen ei kuitenkaan työskentele vain itseään vaan koko yhteiskuntaa varten. Työssä käyvien panosta tarvitaan myös niiden elämän rahoittamiseen, jotka eivät siihen itse pysty, Apunen sanoo.

Hän myös ihmettelee puhetta, jossa työn merkitystä vähätellään.

- Katsotaan, että elämän todelliset projektit on jossain toisaalla. Mielestäni ihminen toteuttaa itseään parhaiten tekemällä oikeaa, merkityksellistä työtä.

Downshiftaus houkuttelee naisia

Vaikka ilmiötä ei ole vielä tutkittu, se vaikuttaa houkuttelevan erityisesti koulutettuja, hyvässä asemassa olevia naisia. Ilmiön yleistyessä erityisesti naisten keskuudessa sillä saattaa olla vaikutusta sukupuolten väliseen työnjakoon.

Tutkimuksissa on huomattu, että vaikka pariskunnat olisivat hoitaneet kotitöitä tasaisesti ennen lasten syntymää, päätyvät suurimman osan vanhempainvapaista pitäneet naiset helposti tekemään enemmän kotitöitä vapaiden päätyttyä. Mikäli naiset vähentävät töiden tekemistä, se todennäköisesti lisää heidän vastuutaan kodista.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/11/downshiftaus_saattaa_vahvistaa_perinteisia_sukupuolirooleja_3040357.html
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

Emo

Tunnustan downshiftanneeni, tilanne lienee pysyvä. 
Sopiihan sitä ihmetellä, jos ihmiset alkavat ajatella, ettei työnteolla ole niin kovin isoa merkitystä. Mistähän kaikesta johtuen voisikaan tuollaiset aatokset ihmisten päihin putkahtaa?

Teemu Lavikka

Melko kumma häiskä tuo Apunen. Onko yhteiskunnan kannalta järkevää, että ihminen ajaa itsensä burn outtiin töistä stressaamalla? Siitä se kuuluisa tuottavuus tuskin paranee.
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

Emo

Burn outtikin on koettu  ;D  Ei ikinä enää, kiitos!

Tämä Apunenhan on Bilderberg-miehiä. Toki hän tahtoisi, että orjat raatavat maksimaalisesti ja heistä saataisiin lyhyessä ajassa suurin mahdollinen rahallinen hyöty ulosmitattua. Väestöräjähdyshän tuottaa uutta orjamateriaalia käyttöön otettavaksi, kun entiset uupuneet lapioidaan syrjään.

Emo

En tunne huonoa omatuntoa siitä, että olen vapaaehtoisesti (tai oikeastaan alunpitäen pakon edessä kun vaihtoehtoja en enää keksinyt kuin sen yhden) laskenut omaa elintasoani. Jos siinä sivussa menee sompuillakin vuokseni taloudellisesti vähän paskemmin, niin se on pelkkää ylimääräistä iloa tuottavaa plussaa itselleni.

Alfresco

Quote from: Teemu Lavikka on 22.11.2011, 12:51:26
- Mielestäni se on itsekästä ajattelua, jos se lähtee siitä, että teen vain sen, mikä minulle riittää ja mikä minusta on mukavaa. Omasta mukavuudesta tehdään normi. Ihminen ei kuitenkaan työskentele vain itseään vaan koko yhteiskuntaa varten. Työssä käyvien panosta tarvitaan myös niiden elämän rahoittamiseen, jotka eivät siihen itse pysty, Apunen sanoo.

Boldattu osa alkaa yhä enemmän olemaan historiaa. Törkeä verotus ja siitä seuraavat huonot reaaliansiot johtavat siihen, että vapaa-ajan suhteellinen arvo itse kullekin korostuu. Jos työllä ei joka tapauksessa vaurastu, niin miksi rehkiä?!

Muinoin, kun verotus oli asiallisemmalla tasolla, kansa oli helppo valjastaa yhteisiin työtalkoisiin yhteiskunnan hyväksi. Mitä ahneemmaksi valtio tuli sen vähemmän ihmisiä motivoi työnteko ja yhä useampi pyrki elämään muiden siivellä. Kun lisäksi rakennetaan maahanmuuton myötä yhä uusia pysyvästi tuilla eläviä kansaonsia, niin miksi hitossa pistäisi itsensä kivireen vetojuhdaksi vapaaehtoisesti?!

Nykyään jokainen pyrkii repimään systeemistä irti sen mikä helpolla ja nopeasti saa. Elämäänsä ei yksinkertaisesti enää kannata tuhlaa ansioiden metsästämiseen, josta valtio varastaa itselleen yhä suremman osan. Minusta tämä alkaa jo olemaan suurta viisautta. Elämiä on vain yksi, muut maksakoon bileet jos huvittaa.

Downsihtaaminen eli maallikkomaisemmin "lusmuilu" on siis suora seuraus yhä sosialisoituvasta yhteiskunnasta. Siis siitä mitä nykyään kutsutaan "hyvinvointiyhteskunnaksi" missä työtaakan jako on yhä epätasaisempaa.

Suosittelen downshiftaamista kaikille. Itsekin harrastan sitä aina kun tulee sopiva sauma koska minulla ei ole enää kovinkaan suurta mielenkiintoa ylläpitää vasemmistolaista veroryöstöparatiisiä. Otan pitempiä lomia ja vapaita aina kun pystyn. Vakavassa harkinnassa on luopua työnteosta kokonaan ja hankkia ansiot pelkästään pääomatulojen kautta. Ok, niistäkin menee veroja muttei ainakaan tarvitse stressailla tulojen puolesta.

Downshiftaamisesta valittajille sanon vaan että pitäkää tunkkinne.

AuggieWren

"Itsekäs ilmiö"

...

...

Elinkeinoelämän, so. kovapalkkaisen johtajien hyvävelikerhon kökkötraktori valittaa, miten huonopalkkaiset ihmiset ovat itsekkäitä. Just joo.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Totuus EPT

Tämä on totta, että Downsihtaaminen ei ole täyttä lusmuilua, koska järjestelmä on tuo-> työllä ei rikastu.

Täysin työtä tehneiden jääminen loppuunpalamisen takia pysyvästi Downsihtaamaan joko omasta tahdostaan tai lääkärin diagnoosista masennuksen takia on todellista vääryyttä nyky yhteiskunnassa. Samoin tänne tuotujen mamujen tuominen tänne elätettäväksi, jossa työttömien armeija on pysyvästi pystyssä on piittaamattomuutta omaa kansaa kohtaan.

Nykyäänhän osa nuorisosta on tulossa valmiiksi työelämän ulkopuolelle, koska harvemmalla on enää todellista halua olla oravanpyörässä mukana jossa harva enää työllä rikastuu, saati työtä ei ole saatavilla.

Ja tätä kaikkea vielä velkarahalla ja verotuksella pidetään yllä,  On luonnollista kun herroilla rahat on loppumassa ruveta keksimään säästöjä näistä helpoista keinoista kuten Downshiftaus.

Missä ******i siellä ongelma.

JR

Kyllä minä hyväksyn, että vanhempi laittaa vaikka äitiyden työnteon edelle. Meilläkin vaimo hoiti kymmenen vuotta lapsia kotona ja kyllä sen huomaa esim. jälkikasvun koulumenestyksestä. Varsinkin vanhimmainen, joka vietti ensimmäiset kaksi vuottansa äidin sylissä, on poikkeuksellisen tasapainoinen ja hyvällä itsetunnolla varustettu nuori nainen.

sivullinen.

Feodaaliherra Apunen vaatii orjilta enemmän taksvärkkiä. Yhteiskuntasopimusta vaan ei yksipuolisesti muuteta. Orja vaatii herralta lisää oikeuksia vastineeksi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Emo

Quote from: kirov on 22.11.2011, 13:14:45
Quote from: Emo on 22.11.2011, 13:07:50
Jos siinä sivussa menee sompuillakin vuokseni taloudellisesti vähän paskemmin, niin se on pelkkää ylimääräistä iloa tuottavaa plussaa itselleni.

Sitten pitää osata puolustaa itseään ja mahdollisesti läheisiään. Somalit kun eivät kaihda keinoja saadakseen itselleen paremman elintason, varsinkin jos joutuvat raukat näkemään nälkää suomilusmujen takia.

Älä yllytä! Täällä ei tumput suorana odotella toiseuden kohtaamista, vaan valmiina ollaan. En minä mummoani huonommin meinaa pärjätä vihamielistä valloittajaa vastaan.

JNappula

Quote from: sivullinen. on 22.11.2011, 13:55:17
Feodaaliherra Apunen vaatii orjilta enemmän taksvärkkiä. Yhteiskuntasopimusta vaan ei yksipuolisesti muuteta. Orja vaatii herralta lisää oikeuksia vastineeksi.

Höpön löpö.

Jos ns. "downshiftaaminen" ylestyy, tarvitsee myös työttömyyskorvauksia, lapsilisiä, asumistukia, opintotukia sekä sossutukia alentaa tai poistaa kokonaan, koska nämä laiskurit eivät niitä ole maksamassa. Korkeintaan vaan kuluttamassa.

Mikä tietenkin olisi pelkästään järkevää.

Kaikki tuet ja "ilmaiset palvelut" pois niin saavat ihmiset ihan vapaasti vaihtaa pienempää sisään, jos siltä tuntuu, koska silloin muiden ei tarvitse maksaa mm. heidän lastensa koulunkäyntiä (muuta kuin peruskoulu) tai terveydenhoitoa.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

J. Lannan haamu

"Itsekäs ilmiö"

Elinkeinoelämän Valtuuskunnan johtajan Matti Apusen mielestä kyse on ilmiöstä, jossa ihminen päättää laskea työpanostaan pysyvästi. Apunen ei laske downshiftaamiseksi väliaikaista töiden vähentämistä. Hän pitää downshiftausta itsekkäänä.

- Katsotaan, että elämän todelliset projektit on jossain toisaalla. Mielestäni ihminen toteuttaa itseään parhaiten tekemällä oikeaa, merkityksellistä työtä.

Downshiftaus houkuttelee naisia

Vaikka ilmiötä ei ole vielä tutkittu, se vaikuttaa houkuttelevan erityisesti koulutettuja, hyvässä asemassa olevia naisia. Ilmiön yleistyessä erityisesti naisten keskuudessa sillä saattaa olla vaikutusta sukupuolten väliseen työnjakoon.

Tutkimuksissa on huomattu, että vaikka pariskunnat olisivat hoitaneet kotitöitä tasaisesti ennen lasten syntymää, päätyvät suurimman osan vanhempainvapaista pitäneet naiset helposti tekemään enemmän kotitöitä vapaiden päätyttyä. Mikäli naiset vähentävät töiden tekemistä, se todennäköisesti lisää heidän vastuutaan kodista.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/11/downshiftaus_saattaa_vahvistaa_perinteisia_sukupuolirooleja_3040357.html

Aaai jai, luulen, että tuon herran mielipiteet voisi downshiftata pidemmälle lomalle. Jos kerran ihminen työstää ja tuottaa yhteiskuntaa varten, onko hän myös vastuussa muille yhteiskunnan sidosryhmille, ja jos on niin mistä kaikesta ja miksi?. Entäpä yksilöä edustaen, organisaation johdossa tai tietyn yhteiskunnan moraalin vallitessa jossain kulttuurin osa-alueella. Ei asia ole niin yksinkertainen, tai sitten on.

Olen myös teidän kanssa sitä mieltä, että individuaalisuuden myötä sekä ns. liian hyysäävän ja 'toimivan' yhteiskunnan myötä ihmiset ovat laiskistuneet. Ei osata enää itse tuottaa ideoita eikä muutenkaan jakseta touhuilla, muuta kun sitä mikä just sattuu olemaan kivaa. En mä tota astangaa ku se ei oo tarpeeks zen tohon kundaliiniin nähden, juu sii.

Suosin kernaammin sitä että satsaa enemmän sen tekemiseen mikä viihdyttää ja missä kokee olevansa edes suht. ok, tämän jälkeen jumalien ollessa suotuisia pääsee suht. ok paikkaan. Luulemma
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Emo

Quote from: JNappula on 22.11.2011, 14:13:01
Quote from: sivullinen. on 22.11.2011, 13:55:17

Höpön löpö.

Jos ns. "downshiftaaminen" ylestyy, tarvitsee myös työttömyyskorvauksia, lapsilisiä, asumistukia, opintotukia sekä sossutukia alentaa tai poistaa kokonaan, koska nämä laiskurit eivät niitä ole maksamassa. Korkeintaan vaan kuluttamassa.

Mikä tietenkin olisi pelkästään järkevää.

Kaikki tuet ja "ilmaiset palvelut" pois niin saavat ihmiset ihan vapaasti vaihtaa pienempää sisään, jos siltä tuntuu, koska silloin muiden ei tarvitse maksaa mm. heidän lastensa koulunkäyntiä (muuta kuin peruskoulu) tai terveydenhoitoa.

Ja sinäkö hyväuskoisesti kuvittelet, ettei noita kaikkia mainitsemiasi etuuksia muutoin leikattaisi/poistettaisi?

Kieltämättä joskus alkuaikoina tunsin suurta nautintoa kun laskeskelin, millaiset verotulot valtio minulta menettää, kun työpanostani säännöstelen. Sillä monta pulskaa somppumuoria syöttäisi.

Mitä taas tulee perinteisten sukupuoliroolejen vahvistumiseen downshiftauksen ansiosta, niin sekin on mielestäni vain hyväksi ihmiskunnalle. Jo tässä itkevistä miehistä ja telaketjufemakoista havaintoesitys saatiinkin, mihin se yhteiskunnan johtaa.

Lopuksi toteaisin, että kuka on sitä reittiä elintasoaan päätynyt laskemaan, kuin mitä minä, ei välitä hölkästäkään muiden mielipiteistä. Eloonjäämiskamppailu on käyty, ja henkiin jääty. Ihminen on kuitenkin sen verran rahanahne, että ihan vähällä ei kukaan ole rahahanoja pienemmälle omassa elämässään vääntänyt. Toki sellaisiakin löytyy, joiden ei ole tarvinnut ihan pohjamutia kuopia asioiden tärkeysjärjestyksen  tajutakseen. Heille kuuluu ratkaisustaan kunnioitus, he ovat minua fiksumpia.

JNappula

Quote from: Emo on 22.11.2011, 14:23:28
Lopuksi toteaisin, että kuka on sitä reittiä elintasoaan päätynyt laskemaan, kuin mitä minä, ei välitä hölkästäkään muiden mielipiteistä. Eloonjäämiskamppailu on käyty, ja henkiin jääty.

Downshiftaamisella tarkoitetaan nimenomaan vapaaehtoista oman työpanoksensa laskua, ei esimerkiksi työttömyydestä johtuvaa. Eli tilannetta jossa henkilö päättää arvostaa enemmän vapaa-aikaansa kuin työntekoa. Samalla tietysti nauttien muiden maksamista arvauskeskusten palveluista, subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta jne.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Emo

Quote from: JNappula on 22.11.2011, 14:27:37
Quote from: Emo on 22.11.2011, 14:23:28
Lopuksi toteaisin, että kuka on sitä reittiä elintasoaan päätynyt laskemaan, kuin mitä minä, ei välitä hölkästäkään muiden mielipiteistä. Eloonjäämiskamppailu on käyty, ja henkiin jääty.

Downshiftaamisella tarkoitetaan nimenomaan vapaaehtoista oman työpanoksensa laskua, ei esimerkiksi työttömyydestä johtuvaa. Eli tilannetta jossa henkilö päättää arvostaa enemmän vapaa-aikaansa kuin työntekoa. Samalla tietysti nauttien muiden maksamista arvauskeskusten palveluista, subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta jne.

Juuri näin, en minä työtön olekaan. Ja itse hoitelen arvaamisenkin  ;D

EwithAllinPoe

Downshiftaus eli kohtuullistaminen on yli perustarpeidensa elävien uraihmisten juttu, jolla selittelevät, eniten itselleen, että ovat jotakin silloinkin, kun ovat työttöminä tai hoitavat omia lapsiaan kotona.

Muutenhan käytetään sanoja työtön, pummi, lusmuilija ja siivellä eläjä.   :roll:
Sydänmesi kuuluu minulle.

Heikki Luoto

Lasten ja nuorten pahoinvointi on rajusti lisääntynyt samaan aikaan kun naisten osuus työelämässä on kasvanut. Sen sijaan että äiti hankkisi burnoutin työn ja perheen ristipaineissa, downsiftailu perheen hyväksi koituisi pitkällä aikavälillä jälkikasvun hyvinvoinnin kautta myös muunkin yhteiskunnankin hyödyksi.
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

Kipling

Downshiftaus = Kotiäitiys

Kotiäitiys ei sovi uusmarxilaiseen sanastoon, joten tilalle on otettu downshiftaus.

Miehet ovat vähemmistössä downshiftauksessa, kuten koti-isät.
"All stereotypes turn out to be true. This is a horrifying thing about life. All those things you fought against as a youth: you begin to realize they're stereotypes because they're true"
-David Cronenberg

Farrow

No mä en ole kotiäiti. Mutta downshiftaan kylläkin.
Toisinsanoen, en tee sitä perus 40 tunnin työviikkoa, vaan vähemmän. Sen verran miten paljon katson voivani tehdä ilman että pää hajoaa. Itselleni sopivan määrän.

Kun jos pää hajoaa, niin enköhän mä siinä tilanteessa kalliimmaksi tälle yhteiskunnalle tulisi verrattuna siihen etten (hui kauheaa!) teekään töitä ihan niska limassa?
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Sunt Lacrimae

Quote from: Vilmariina Mesivirta on 22.11.2011, 14:42:09
Downshiftaus eli kohtuullistaminen on yli perustarpeidensa elävien uraihmisten juttu, jolla selittelevät, eniten itselleen, että ovat jotakin silloinkin, kun ovat työttöminä tai hoitavat omia lapsiaan kotona.

Muutenhan käytetään sanoja työtön, pummi, lusmuilija ja siivellä eläjä.   :roll:

Jep, downshiftaus on lähinnä ylemmän keskiluokan luksusta. Pienipalkkaisella ei ole varaa tuollaisiin ainakaan jos haluaa asua Helsingissä. Siksi nämä Arhinmäkien, Koivulaaksojen sun muiden vaatimukset työviikon lyhentämisestä sun muusta tuntuvat lähinnä hölmöilyltä. Pienellä palkalla on pakko tehdä se 120h/3vk ja ehkä vähän ylitöitä jos haluaa täyttää muitakin kuin ne välittömät asumis-ja elinkustannukset, tosin tykkään duunistani (käytännönläheistä työtä, ei ole pakko miettiä työasioita vapaalla ellei ihan välttämättä halua, törmää ihmisiin ihan laidasta laitaan ja työkaverit pääosin hyvää porukkaa) joten todennäköisesti tekisin saman määrän isommallakin liksalla.
Play stupid games, win stupid prizes.

Alfresco

Quote from: JNappula on 22.11.2011, 14:13:01

Yleensä downshiftaajat eivät heittäydy sosiaalieläteiksi. Toki sellaisia tapauksia on mutta harvemmin. Valtion näkökulmasta kyse on siitä, että kuorman vetäjiä on vähemmän, kuorma ei ala painaa enemmän.

QuoteKaikki tuet ja "ilmaiset palvelut" pois niin saavat ihmiset ihan vapaasti vaihtaa pienempää sisään, jos siltä tuntuu, koska silloin muiden ei tarvitse maksaa mm. heidän lastensa koulunkäyntiä (muuta kuin peruskoulu) tai terveydenhoitoa.

Minusta valtion oikeus vaatia ihmisiltä lisää työntekoa menettää legitimiteettiinsä kun rosvous eli veronkanto kasvaa liian suureksi.

Kaikki hyväksyvät kohtuullsen verotaakan mutta kun lähes puolet maassa liikkuvasta rahasta päätyy valtion reikäiseen taskuun, ihmiset alkavat yhä enemmän harkitsemaan työnteon mielekkyyttä. Tässä siis kukin yksilö punnitsee rahan ja vapaa-ajan toisiaan vastaan.

Yhä useampi huomaa että elämää vilahtaa ohi kun ollaan koko ajan työssä tienaamassa valtiolle rahaa. Valtiolle, joka päättää törsätä yhä enemmän rahoja ulkomaalaisten elättämiseen ja erilaisten ulkomaisten konkurssipesien pönkittämiseen. Mitä siitä saa? Kun mullat kaadetaan päälle oma elämä on jo hukattu mutta valtion Molokin kita on edelleen tyhjä ja elätetyt ulkomaalaiset muuttavat taloosi.

Itse olen tullut siihen tulokseen ettei työnteko enää kannata. Olen jo maksanut niin monen ihmisen elämiset etten katso olevani velvollinen tuomaan enää yhtään kortta kekoon. Kiitokseksi muiden elättämisestä kymmeniä vuosia ilmoitetaan, että pitäisi maksaa vielä lisää koska "rikkaiden pitää osallistua lamatalkoisiin". Mun puolesta, fuck you! En tunne, että Suomen valtiolla ei ole enää mitään oikeutta vaatia minulta yhtään mitään. I paid my dues.

Downshiftatkaa ja elätkää omaa elämäänne. Jättäkää lasku sosialisteille, jotka eivät osaa muuta kun latoa lisää kiviä reppuunne. Laittakaa reppu kiertämään. Terve itsekkyys kunniaan.

normi

WTF

mitäs jos järjestetään niitä merkityksellisiä töitä... ai niin, ne ulkoistettiin Kiinaan...

(sitäpaitsi downshiftaajan tilalle tietysti palkataan joku toinen, jos downshiftaaja pystyy elämään ilman toimeentulotuke, niin yhteiskuntahan voittaa, kun tilalle palkataan toinen, jonka tilalle aiempaan duuniin tulee toinen, jonka tilalle kenties tuleekin jo työtön)
Impossible situations can become possible miracles

Jouko

Palkkatyö kun vähenee teollisuudessa ja kaupassa niin se ei ole näiden downshiftaajien syy. Antavatpahan tilaisuuden mahdollisesti jollekin toiselle tai luultavimmin ei palkata tilalle ketään. Aika monille tämä downshi(f)t ei ole vapaaehtoinen asia. Turha moralisoida näiltä tiimoin Apusenkaan.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

JmR

Mitä yhteiskunnan toiminnan rahoittajat (keskiluokka ja ylemmät ) saavat valtiolta vastineeksi korkeista veroista ?

En keksi muuta kun lapsille koulutuksen ja tarvittaessa sairaalahoidon.
1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

Taikakaulin

Potkut vain downshiftaajille, niin oppivat ainakin tavoille. Jokainen saa toki downshiftata mielensä mukaan, mutta silloin tuet pois.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Jaska Pankkaaja

Quote from: Sunt Lacrimae on 22.11.2011, 15:15:15
Siksi nämä Arhinmäkien, Koivulaaksojen sun muiden vaatimukset työviikon lyhentämisestä sun muusta tuntuvat lähinnä hölmöilyltä. Pienellä palkalla on pakko tehdä se 120h/3vk ja ehkä vähän ylitöitä jos haluaa täyttää muitakin kuin ne välittömät asumis-ja elinkustannukset, tosin tykkään duunistani (käytännönläheistä työtä, ei ole pakko miettiä työasioita vapaalla ellei ihan välttämättä halua, törmää ihmisiin ihan laidasta laitaan ja työkaverit pääosin hyvää porukkaa) joten todennäköisesti tekisin saman määrän isommallakin liksalla.

Ei se näiden näkökulmasta mitään hölmöilyä ole: jos vanhemmilla on muutamia miljoonia perittyä ja halu jeesata niin mikäpäs se on proletariaattista vallankumousjohtajaa olla.. Kannattajatasolla tavis rapalanaamalle riittää opettajavanhemmat maksetussa osakkeessaan. Kun laskupino kasvaa niin he kyllä hoitavat tämän faschistisen sortomekanismin, muutenkin mutsi heittelee satkulla viikoittain ja tarvittaessa useamminkin kun ei mee pummimaan aineissa.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

ElenaDaylights

Jaa että tällaista. Nuorena, kauniina ja rohkeana tein töitä opiskelujen ajan ja sen jälkeen niin ettei vapaa-ajalle ollut tilaa. Luulin että työnteolla rikastuu  ;D eikä tarvinut olla kotona. Urautuminen kiinnosti mutta kun arvostus suorittavaa kohtaan oli mitä oli eikä verotussysteemikään ollut mielekäs, päätin yksinkertaisesti muuttaa linjaa ja mennä aidan yli paljon  matalammalta. Se riittää. Elintaso on riittävä ja jopa ekologinenkin koska kulutushysteriaan ei ole rääpyä. Sairaspoissaoloilla en juurikaan työnantajaa rasita.

Apunen voisi lähteä päätteeltä kokeilemaan vaikka sitä fyysistä työtä. Semmonen 10ecua tunti pitkää päivää, kolmivuoroa tietty. Keskusteltaisiin sitten 10 vuoden kuluttua asiasta uudelleen.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

requiem

No ei downshiftauksessa mitään pahaa ole, kunhan vain maksaa laskunsa itse.

Mutta en paljoa itsekkäämpä toimintaa voisi kuvitella, jos siis tarkoituksena on höllätä ja jatkaa muiden tarjoaminen palveluiden entisenlaisesta nauttimisesta.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Farrow

Quote from: requiem on 22.11.2011, 17:00:46
No ei downshiftauksessa mitään pahaa ole, kunhan vain maksaa laskunsa itse.

Mutta en paljoa itsekkäämpä toimintaa voisi kuvitella, jos siis tarkoituksena on höllätä ja jatkaa muiden tarjoaminen palveluiden entisenlaisesta nauttimisesta.

Tiedätkös, joskus on hyvä ajatella itseäänkin. Suosittelen!

Nimim. downshiftaava, omat laskunsa ja rutosti veroja maksava.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings