News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Syy Vekaranjärven itsemurhiin?

Started by japed, 15.11.2011, 18:36:51

Previous topic - Next topic

Emo

Quote from: Mika on 16.11.2011, 11:32:39
Quote from: Eugen235 on 16.11.2011, 11:09:01
En tunne tapausta, mutta yleisellä tasolla ihmettelen ettei itsemurhia tapahdu intissä enempää.

Ei tuossa mielestäni enää mitään ihmettelemistä ole, koska inttiin ei enää edes oteta psyykkisesti epävakaiksi tiedettyjä tyyppejä, ja jos joku kokee olonsa siellä tukalaksi, voi siirtyä sivariin tai puhua itselleen lykkäystä tai vapautuksen koko touhusta.

Sitä voi kyllä ihmetellä,  ettei intissä "vanhoina aikoina"  tapahtunut enemmän itsareita ja muita veritekoja. Silloin oli pakko mennä inttiin, jos ei ollut vakavaa fyysistä sairautta.  Paikkanakaan se ei ollut nykyisen kaltainen lepokoti, josta juostaan lomalla joka viikonloppu. Simputuskin oli ihan normimeininkiä.

Näin olen antanut itselleni kertoa, että palveluksen keskeyttäminen on nykyään niin helppo rutiinijuttu, että elämän keskeyttämiseen armeijan nykykäytännössä ei ole tarvetta, vaan intistä pääsee, ja vielä suht' kunniallisesti, eroon helpommallakin. Ennen armeijan keskeyttämistäkin katsottiin paljon karsaammin kuin nykyään, se leimasi ihan toiseen malliin.

Ajattelija2008

Quote from: Emo on 16.11.2011, 01:06:21
Tässäkö se näkyy etten ole käynyt inttiä? No oletpa tarkkanäköinen, minä olen sen täällä monta kertaa sanonut  :D Siitäkin sen olisi "nähnyt".
Ja nimimerkistä "ajattelija2008", mitä sinä "p" hänestä näet? Onko hän käynyt vai ei?

Olen kyllä suorittanut asepalveluksen. Asepalvelusta suorittaessani minulla oli samalla tavalla turhautuneet tunnelmat kuin monilla muilla kirjoittajilla täällä. Minulla kesti kymmeniä vuosia tajuta, mikä järki siinä koulutuksessa on. Tarkoitus on siis rasittavalla ja turhauttavalla palveluksella karsia pois sellaiset, jotka eivät pysty tai halua noudattaa käskyjä tai eivät kestä toimettomuutta ja odotusta.

Ei ole mikään sattuma, että asepalvelus kaikkialla sisältää sulkeisia sekä muuta sotataidon kannalta turhaa toimintaa. Ja lisäksi annetaan määräyksiä, joissa ei ole rationaalisesti mitään järkeä. Tuossa yllä joku mainitsi, että kuntoliikunta oli häneltä kielletty 5 päivän ajan.

Historiankirjoissa toistuu jatkuvasti teema, että joukkojen kurittomuus tai joutuminen pakokauhun valtaan johti raskaaseen tappioon. Asepalveluksella pyritään valitsemaan sellaiset miehet, jotka eivät ole alttiita näille kahdelle asialle.

Mitä tulee itsemurhiin varusmiespalveluksessa, niin en ole missään nähnyt sanottavan, että ne olisivat siellä yleisempiä kuin muuten elämässä. Jos asepalvelus lisäisi itsemurhia, niin siitä olisi kyllä maininta tieteellisessä kirjallisuudessa. Simputus saattaa altistaa väkivallantekoihin tai itsemurhiin. Mutta simputus on armeijan kurin vastaista toimintaa, joka upseerien pitäisi kitkeä kovalla kädellä pois.

Eugen235

Quote from: Emo on 16.11.2011, 11:39:40
En tunne tapausta, mutta yleisellä tasolla ihmettelen ettei itsemurhia tapahdu intissä enempää.

Ei tuossa mielestäni enää mitään ihmettelemistä ole, koska inttiin ei enää edes oteta psyykkisesti epävakaiksi tiedettyjä tyyppejä, ja jos joku kokee olonsa siellä tukalaksi, voi siirtyä sivariin tai puhua itselleen lykkäystä tai vapautuksen koko touhusta.

Sitä voi kyllä ihmetellä,  ettei intissä "vanhoina aikoina"  tapahtunut enemmän itsareita ja muita veritekoja. Silloin oli pakko mennä inttiin, jos ei ollut vakavaa fyysistä sairautta.  Paikkanakaan se ei ollut nykyisen kaltainen lepokoti, josta juostaan lomalla joka viikonloppu. Simputuskin oli ihan normimeininkiä.

Näin olen antanut itselleni kertoa, että palveluksen keskeyttäminen on nykyään niin helppo rutiinijuttu, että elämän keskeyttämiseen armeijan nykykäytännössä ei ole tarvetta, vaan intistä pääsee, ja vielä suht' kunniallisesti, eroon helpommallakin. Ennen armeijan keskeyttämistäkin katsottiin paljon karsaammin kuin nykyään, se leimasi ihan toiseen malliin.

jos ja kun inttiin ei ole pakko mennä tai sieltä pääsee nykyään halutessaan pois, niin en minäkään itsemurhaa intissä kovin järkevänä ratkaisuna pidä.

Emo

Quote from: Eugen235 on 16.11.2011, 11:39:35
Quote from: Emo on 16.11.2011, 11:30:49

Valtaosa liittyy luonnollisesti rääkkäämiseen ja kiusaamiseen.

Ja näissä tapauksissa rääkkääjinä ovat yleensä tupakaverit.

Näin omin silmin ja olen muutoin kuullut useilta luotettavilta ystäviltä ...

Näin kevyesti sitä löydetään syyllinen... oikein "luonnollisesti". Ja raskaan väitteen tukena omat kokemukset ja kavereiden jutut.

Kaikkialla kiusataan: päiväkodeissa, kouluissa, työpaikoilla, harrastuksissa, kodeissa, netissä... Mikä todellisuudesta irrallaan oleva onnela intin pitäisi olla?`Sinnekö sitä on näppärä mennä romahtamaan, niin saa armeijan leimattua "luonnollisesti" syylliseksi koko menneen elämänsä paskaan?

Joka tappaa itsensä armeijassa, on varmasti itsemurhariskissä siviilissäkin. Luonnollisesti (!) joku tekee itsarin armeija-aikanaan ja jopa armeijan tiloissa. Mutta ei tekopaikka osoita syyllistä. Sama tyyppi olisi voinut lomilla pasauttaa päin rekkaa, rekkakuskiko olisi silloin syyllinen?

päiväkodeissa, kouluissa, työpaikoilla jne on hankala kiusata esim. öisin tai hakkaamalla tai seksuaalisella väkivallalla koska kontrolli näissä paikoissa tiukempaa kuin intissä. Kuten sanottu, en tunne vuoden 2011 armeijan olosuhteita, mutta niin kauan kuin on pakko mennä inttiin tai sivaripaskahousuilemaan, niin hommalaistenkin pitäisi tajuta että päättäjiltä pitäisi vaatia suojelua jos kerran pakottavat johonkin, kuten inttiin.

Riippuu ihan työpaikasta, koulusta ja päiväkodista, mihin siellä kyetään. Ja eiköhän suurin osa raiskauksistakin tapahdu ihan muualla kuin intissä, ja ihan muille kuin miespuolisille sotilaille.

Toki hommalaisena olen sitä mieltä, että suojelua yhteiskunnassa on oltava kaikille, mutta kun se vaatisi oman henk.koht. turvamiehen jokaiselle, ja sekin pirulainen voisi olla sattumoisin joku väkivaltainen psykopaatti, niin tässä viidakossa me käytännössä joudumme elämään ja itse itsestämme huolehtimaan! Edes sen verran, että emme "ajaudu" itsariin, vaan keksimme myönteisemmät ulospääsyreitit toivottomalta näyttävistä tilanteista. Se on sitä, että kannetaan vastuuta itsestä, eikä vain jostain hemmetin saksalaisesta pankista ja siitäkin pakolla.

Emo

Quote from: Ajattelija2008 on 16.11.2011, 11:39:51
Quote from: Emo on 16.11.2011, 01:06:21
Tässäkö se näkyy etten ole käynyt inttiä? No oletpa tarkkanäköinen, minä olen sen täällä monta kertaa sanonut  :D Siitäkin sen olisi "nähnyt".
Ja nimimerkistä "ajattelija2008", mitä sinä "p" hänestä näet? Onko hän käynyt vai ei?

Olen kyllä suorittanut asepalveluksen. Asepalvelusta suorittaessani minulla oli samalla tavalla turhautuneet tunnelmat kuin monilla muilla kirjoittajilla täällä. Minulla kesti kymmeniä vuosia tajuta, mikä järki siinä koulutuksessa on. Tarkoitus on siis rasittavalla ja turhauttavalla palveluksella karsia pois sellaiset, jotka eivät pysty tai halua noudattaa käskyjä tai eivät kestä toimettomuutta ja odotusta.

Ei ole mikään sattuma, että asepalvelus kaikkialla sisältää sulkeisia sekä muuta sotataidon kannalta turhaa toimintaa. Ja lisäksi annetaan määräyksiä, joissa ei ole rationaalisesti mitään järkeä. Tuossa yllä joku mainitsi, että kuntoliikunta oli häneltä kielletty 5 päivän ajan.

Historiankirjoissa toistuu jatkuvasti teema, että joukkojen kurittomuus tai joutuminen pakokauhun valtaan johti raskaaseen tappioon. Asepalveluksella pyritään valitsemaan sellaiset miehet, jotka eivät ole alttiita näille kahdelle asialle.

Mitä tulee itsemurhiin varusmiespalveluksessa, niin en ole missään nähnyt sanottavan, että ne olisivat siellä yleisempiä kuin muuten elämässä. Jos asepalvelus lisäisi itsemurhia, niin siitä olisi kyllä maininta tieteellisessä kirjallisuudessa. Simputus saattaa altistaa väkivallantekoihin tai itsemurhiin. Mutta simputus on armeijan kurin vastaista toimintaa, joka upseerien pitäisi kitkeä kovalla kädellä pois.

Minulle on ollut koko ajan päivänselvää, että sinä olet armeijan käynyt. Ja muutenkin ajattelen hyvin samoin kuin sinä näistä asioista ja syistä ja seurauksista, vaikka minä siis en ole armeijaa käynyt.

Silti voin tajuta, minkä vuoksi se organisaatio on olemassa, mikä on sen tehtävä ja miksi se on sellainen kuin se on.

Emo

Quote from: Eugen235 on 16.11.2011, 11:42:41

jos ja kun inttiin ei ole pakko mennä tai sieltä pääsee nykyään halutessaan pois, niin en minäkään itsemurhaa intissä kovin järkevänä ratkaisuna pidä.

Hienoa! Saavutimme konsensuksen! Tässä se taas nähtiin, että kannattaa vääntää kunnes puhumalla näkemykset selvenevät ja huomataan, että lopulta ei niin valovuosien päässä oltukaan!

Alfresco

Quote from: Daemonic on 16.11.2011, 11:03:02
Lukikohan Alfresco ja kumppanit aloituspostausta ollenkaan?

Luin koko ketjun. Alkupostauksessa yritettiin löytää yhteyksiä KELAn tukipolitiikan ja itsemurhien välille. Minusta tällainen spekulointi menee kirkkaasti illuminaatin, älykkäiden delfiinien ja foliohattuilun puolelle. Koko ketju joutaa peräkammariin.

Eugen235

Quote from: Emo on 16.11.2011, 11:54:35

Hienoa! Saavutimme konsensuksen! Tässä se taas nähtiin, että kannattaa vääntää kunnes puhumalla näkemykset selvenevät ja huomataan, että lopulta ei niin valovuosien päässä oltukaan!

En tajua edes että mistä olit eri mieltä. Joko olen asperger tai sulla luki-ongelmia.

Mun pointti oli että kiusaaminen ja rääkkääminen ovat yleinen tahi jopa yleisin syy sille jos joku tappaa itsensä armeijassa. Oletko eri mieltä?

Ernst

Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 22:32:46
Quote from: M on 15.11.2011, 22:30:05
armeijaan menijän ei kannata sitoutua määräaikaisiin sopimuksiin. Ja jos sitoutuu, operaattori voi purkaa sopimuksen kesken.

Luuletko tosissasi, että kännyköiden tai nettiliittymien määräaikaiset sopimukset olisivat varusmiespalveluksen pahin sosiaalinen, psykologinen tai taloudellinen ongelma?!

Käydyn keskustelun perusteella monesta näyttäisi niin olevan. Itse en ole samaa mieltä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Alfresco

Quote from: JR on 16.11.2011, 11:24:03
Muutama varusmies minun aikanani keskeytti ihan sen syyn takia, että heitä rääkättiin

Kyllähän rääkkäämistä todellakin tapahtui. Yleensä jotenkin heikommiksi mielletyt päätyivät rääkkäyksen kohteeksi. Minun aikana oli pari tapausta, jotka lähetettiin kotiin kasvamaan koska oli henkisesti protestoivan teinin tasolla.

Nykyään keskyttäminen lienee paljon yleisempää kun ennen. Ilmeisesti kynnys saada vapautusta on alhaisempi ja pojat ovat muutenkin aika kehnoja henkisesti. Eivät kestä olla pois äidin ja X-Boxin luota.

Nuoruudessani oli tapana lähettää lapset kaupungista maalle erilaisille kesäleireille, joita oli ympäri Suomea. Ne kesti jopa koko kesäloman ajan siis noin pari kuukautta putkeen. Vanhemmat tulivat leireille vierailemaan pari kertaa kesässä. Siinä oppi olemaan poissa kotoa ja irti äidin tissistä. Intti ei sitten tuntunut enää missään. Kyllä tämä hajoaminen ja ruikuttamien intistä on ihan kasvatuksesta kiinni. Ryhdistäytykää perkele!

Ajattelija2008

Quote from: Eugen235 on 16.11.2011, 12:04:11
Mun pointti oli että kiusaaminen ja rääkkääminen ovat yleinen tahi jopa yleisin syy sille jos joku tappaa itsensä armeijassa. Oletko eri mieltä?

En ole nähnyt tuosta mitään selvitystä, mutta en usko, että simputus on yleinen syy itsemurhiin. Lehdet olisivat kyllä tarttuneet asiaan, jos simputus olisi ollut selvästi jonkin itsemurhan takana. Lisäksi simputuksen pitäisi aiheuttaa myös väkivallantekoja simputtajaa kohtaan. Niistäkään ei ole näkynyt lehdissä uutisia.

Tavallisin syy itsemurhaan on depressio. Arvaan, että se on tavallisin syy myös varusmiespalveluksen itsemurhiin.

Ernst

Quote from: P on 16.11.2011, 01:12:36

Itse sissinä se oli ihan tuttua kauraa. Ei se sun porukka toimi ilman motivaatiota. Ja jokaisella pitää olla oma halu tehdä jotain - yhdessä vastuuseen ja aika suureen päättämisen vapauteen .  Onneksi muinoin menin sinne. Jossäin tykärinä tai perusjalkaväkihommissa olisin kilahtanut?

Onpas sinulla huonot hermot  ;)

Ernst

Quote from: Alfresco on 16.11.2011, 11:01:00
Kolme tapausta ei muodosta trendiä vaikka toki on mahdollista, että Vekarajärvelle kasautuu enemmän porukkaa sellaisilta syrjäseuduilta missä itsemurha on yleisempää. Kyllä näiden kuolemien taustat pitää hakea kauempaa kun KELAn luukulta tai Vekarajärjen kasarmilta.

Vekaran varusmiehet ovat enimmäkseen Etelä-Suomen läänistä.

kelloseppä

Tämän ketjun keskustelu on kaiken kaikkiaan omituista.

Ketjun aloitus toi esiin esiin epäjohdonmukaisuuksia yhteiskunnan myöntämissä varusmiespalvelukseen liittyvissä sosiaalisissa tuissa. Pitkin ketjua on sitten tuotu esiin varusmiespalveluksen (väittetyjä) epäkohtia, naisten kykyä ymmärtää intin "mankelia", johtamistaidon yleisiä periaatteita ja jopa sotaveteraanitkin on kokemuksineen mainittu useampaan kertaan.

Asia 1:

Intin lähtökohtana on kouluttaa reserviläisten joukko, joka pystyy aiheuttamaan mahdollisimman suurta tuhoa Suomeen tunkeutuvalle sotilasjoukolle. Tämä tapahtuu tiettyjen lähtökohtaoletusten vallitessa: esim. on määritelty tietty taloudellinen kustannustaso, on käytettävissä tietty kalusto ja infrastruktuuri, on määritelty "koulutuksen kovuus aste" ja "pakon aste". Teoriassa voisimme poliittisesti hyväksyä, että varusmiehiä kuolisi esim. vuodessa 200 erilaisiin tapaturmiin, väsymykseen, murhiin ja itsemurhiin ja varusmiespalvelus kestäisi esim. miehistöllä 2 vuotta ja palvelus sisältäisi useimmille taistelujoukkotehtäviin koulutettaville pakollisen " 3kk harjoittelujakson" vaikkapa Afganistanissa. Voisimme teoriassa luoda järjestelmän, jossa naisilla olisi esim. 1 vuoden mittainen pakollinen "peruskoulutusjakso" ja jossa valtion tai kunnan virkanhaltijan yleisenä pätevyysvaatimuksena olisi suoritettu varusmiespalvelus ja johtavassa asemassa olevilta virtkamiehilta vaadittaisiin myös varusmiespalveluksen aikana suoritettua johtajakoulutusta. Tällaisilla yleisillä reunaehdoilla voisimme kai todeta, että varusmiespalveluksen aikana saatu koulutus olisi "kovempaa" ja sen yleinen "pakon aste" olisi suurempi kuin nykyjärjestelmässä. Oletettavasti tämmöinen järjestelmä maksaisi kaikilla mittareilla mitattuna enemmän kuin nykyjärjestelmä. Mutta oletettavasti suurin osa ikäluokasta, ts. se koulutettu reserviläisjoukko pystyisi samalla aseistuksella aiheuttamaan maahantunkeutuvalle viholliselle suurempaa tuhoa kuin nykykoulutuksella koulutettu reserviläisjoukko. (Eihän nyt puututa kantahenkilökunnan koulutukseen, tehtävänkuviin, työehtoihin sekä erilaisen esikuntatyöskentelyn yleiseen tasoon, päämääriin ja jo tuotettuihin suunnitelmiin tai niiden lähtökohtiin, eihän?).

Mikä olisi siis kohtuullinen "intin mankelin yleinen kovuusaste", joka voidaan myös siviilissä hyväksyä, mutta mikä ei olisi kuitenkaan "liian lepsu" yleisen maanpuolustustehtävän asettamien suoritusvaatimusten valossa?

Nykyään on menty liian pitkälle varusmiespalveluksen "lepsuilussa", mutta "koulutuksen kovuuden" nostaminen olisi kovin ongelmallista nykyisen palvelusajan ja varusmiesten keskimääräisen palvelusaloitushetken fyysisen kunnon asettamassa kehyksessä sekä monien siviiliviranomaisten työskentelyn hedelminä syntyneiden aivan liiaksi sattumanvaraisten päätösten johdosta.

Asia 2:

Mutta Impiwaarassa tietysti toimittaisin näin:

Jokainen baari tarjoaisi aina ilmaisen murkinan varusmiehille.
Jokainen autoilija aina ottaisi liftaavan varusmiehen kyytiinsä ja veisi kerralla perille asti.
Joakinen linjaautoyhtiö antaisi aina ilmaisen matkan varusmiehille.
Kukaan vuokranantaja ei perisi vuokraa varusmieheltä palvelusajalta.

Varmaan ajatukseni soveliaasta toimintatavasta selkisi jo ...

Oli ja on maita, jossa vähän tähän (Impiwaaran) malliin homma toimi ja osin toimii yhä.

Miksi aina valitetaan, että yhteiskunta ei tue riittävästi varusmiespalvelusta?

Kyse on nimenomaan siitä, miten itse vastavuoroisesti autamme tai olemme auttamatta varusmiespalvelustaan suorittavia. Juuri meillehän varusmiehemme varusmiespalveluksellaan omalta osaltaan sitä turvaa tuovat - yhteiskunta olemme me!!!

Laitan tämän taas tähän (vaikka se joitakin saattaa ärsyttää); juuri tästä on Suomessakin varusmiespalveluksessa kyse:

CCCC

PS. Tunnen itseni etuoikeutetuksi, koska Suomen armeija on antanut minulle ilmaiseksi ihan kohtuullisen sotilaallisen koulutuksen – mikä ei muuten ole mikään itsestään selvyys useimmissa maailman maissa. Ainakin Sveitsissä ja eräissä muissa maissa tätäkin suomalaista koulutusta arvostettiin korkealle.

PPS: Varusmiesesimiehenä korostin aina alaisikseni määrätyille, että en ole hyvä kuuntelija, mutta sotilaspastorit sitä ovat. Silti muutaman kaverin kanssa päädyttiin yömyöhällä puimaan kahden kesken heidän siviiliasioitaan kuntoon (vastoin kaikkia hienoja ja opettavaisia sotilasesimiehen muodollista auktoriteettiasemaa korostavia oppeja ja opuksia).

PPPS: Jaoin kirjoituksen jälkikäteen kahteen erilliseen osioon väärinkäsitysten välttämiseksi.

Emo

En tajua edes että mistä olit eri mieltä. Joko olen asperger tai sulla luki-ongelmia.

Mulla ei ole koskaan ollut lukiongelmia, eli sulla on pakko olla asperger.

Ja nimenomaan juuri tuosta olen eri mieltä, että kiusaaminen ja rääkkääminen olisi yleisin syy tai mikään perimmäinen syy tai syy ollenkaan sille, että joku tappaa armeijassa itsensä.

Samaa mieltä olin kanssasi siitä, että armeijasta pääsee nykyään helposti pois, ja että itsari ei ole järkevä ongelmanratkaisukeino.

Hyvä oikeastaan, että konsensuksemme oli näin lyhyt, tai jopa väärinkäsitys, paljon elähdyttävämpi tilanne onkin olla hieman eri mieltä ja jatkaa vääntöä kuin hymistellä samanmielisinä.

cassius ali

Tuntemattoman Lammio edusti ja puhui sitä samaa kieltä mitä "kellosepän" puheenvuoro sisältää, siis lähinnä  ohjesäännöistä omaksuttua teoreeettista toiveajattelua ja haaveilua. 

Koskela edusti sitä arkipäivän realismia, mitä sotilaat käytänön tasolla ajattelivat ja toimivat ja sellaisiakin puheenvuoroja on täällä esiintynyt.

Kummallakin tyylillä on omat tuloksensa.

Muuten sotien aikana itsemurhat ovat vähäisimmillään.
ceterum censeo immigration esse delevit

Daemonic

Quote from: Alfresco on 16.11.2011, 12:03:25
Quote from: Daemonic on 16.11.2011, 11:03:02
Lukikohan Alfresco ja kumppanit aloituspostausta ollenkaan?

Luin koko ketjun. Alkupostauksessa yritettiin löytää yhteyksiä KELAn tukipolitiikan ja itsemurhien välille. Minusta tällainen spekulointi menee kirkkaasti illuminaatin, älykkäiden delfiinien ja foliohattuilun puolelle. Koko ketju joutaa peräkammariin.

Ei KELAn vaan sossun.
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

Eugen235

Quote from: Emo on 16.11.2011, 12:54:10

Mulla ei ole koskaan ollut lukiongelmia, eli sulla on pakko olla asperger.

Ja nimenomaan juuri tuosta olen eri mieltä, että kiusaaminen ja rääkkääminen olisi yleisin syy tai mikään perimmäinen syy tai syy ollenkaan sille, että joku tappaa armeijassa itsensä.

Samaa mieltä olin kanssasi siitä, että armeijasta pääsee nykyään helposti pois, ja että itsari ei ole järkevä ongelmanratkaisukeino.

Hyvä oikeastaan, että konsensuksemme oli näin lyhyt, tai jopa väärinkäsitys, paljon elähdyttävämpi tilanne onkin olla hieman eri mieltä ja jatkaa vääntöä kuin hymistellä samanmielisinä.

joo samaa mieltä (konsensus) siitä että olimme eri mieltä. Nyt myös selvisi mielipiteesi eli että rääkkäys EI ole tavallisin syy tehdä itsemurha. Vielä ei selvinnyt että mikä sitten on yleisin syy. Depressio? Rahapula? Pillun / patukan puute?

Edelleen emme ole konsensuksessa siitä että olisin sanonut että intistä pääsee nykyään helposti pois. En ole sanonut koska en tunne nykykäytäntöjä. Kyllä ennenkin (mun aikanani) pääsi pois esim. Kakolaan (PU:n hakkaaminen sen jälkeen kun on tullut Kakolasta käsin suorittamaan asepalvelusta) tai itsemurhayrityksen jälkeen, ylenmääräisen ryöstelyn ja varastelun jälkeen jne.

Eli en tiedä pääseekö nykyisin pois "helposti". Käsitykseni mukaan ennen (1982-83) ei päässyt. Sen sijaan ainakin itse todistin ja näin runsaasti rääkkäämistä, mutta lienet eri mieltä asiasta?

kelloseppä

Nim. cassius ali,

Impiwaara on haave, jota en häpeä.

Teoreettisen ajattelun ja käytännön toiminnan ero on selkeä, jonka toivoisin aina muistettavan.

En suinkaan ehdottanut, että Suomen pitäisi muuttaa varusmiespalvelus –järjestelmäänsä edellisessä puheenvuorossani esittämäni teoreettisen vaihtoehdon mukaiseksi. Tässä ja nyt vakuutan ja allekirjoitan; en todellakaan pidä järkevänä enkä tarkoituksenmukaisena sellaisen järjestelmän käyttöönottoa Suomessa.

Mielestäni suomalaisen varusmiespalveluksen yleinen keskimääräinen (!!!) taso on viime vuosina jo alittanut sen järjellisen tason, mitä voidaan kohtuudella pitää vaadittavana keskimääräisenä perus(!!!)koulutustasona joltisenkin kohtuutasoisille taistelujoukoille. Jos yleinen asevelvollisuus halutaan pitää tavoiteltavana yleisperiaatteena Suomessa, niin tällöin tälle asialle pitäisi tehdä jotaikin ja suhteellisen nopeasti. Sen sijaan puuhastellaan aivan pitkän aikavälin kokonasiuutta ajatellen aivan toisarvoisten asioiden kanssa. Ja taas vakuutan ja allekirjoitan: olen vankkumaton Suomen asevelvollisuusjärjestelmän kannattaja, palkka-armeija vain korostaisi suomalaisten sisäistä eriarvoisuutta ja edistäisi Suomen muuttumista sääty-yhteiskunnaksi.

Pyydän anteeksi jälleen kerran huonosti asettamiani sanojani. Väärinkäsitysten syntyessä lukija ei tietenkään koskaan syyllisty väärin ymmärtämiseen, vaan kirjoittaja syyllistyy aina epäselvästi kirjoittamiseen.

Jos ei ollut väärinkäsitys; olet ensimmäinen, joka on minua verrannut Lammioon; kiitos vaihtelusta.

Emo

Quote from: Eugen235 on 16.11.2011, 13:32:38
...

joo samaa mieltä (konsensus) siitä että olimme eri mieltä. Nyt myös selvisi mielipiteesi eli että rääkkäys EI ole tavallisin syy tehdä itsemurha. Vielä ei selvinnyt että mikä sitten on yleisin syy. Depressio? Rahapula? Pillun / patukan puute?

Edelleen emme ole konsensuksessa siitä että olisin sanonut että intistä pääsee nykyään helposti pois. En ole sanonut koska en tunne nykykäytäntöjä. Kyllä ennenkin (mun aikanani) pääsi pois esim. Kakolaan (PU:n hakkaaminen sen jälkeen kun on tullut Kakolasta käsin suorittamaan asepalvelusta) tai itsemurhayrityksen jälkeen, ylenmääräisen ryöstelyn ja varastelun jälkeen jne.

Eli en tiedä pääseekö nykyisin pois "helposti". Käsitykseni mukaan ennen (1982-83) ei päässyt. Sen sijaan ainakin itse todistin ja näin runsaasti rääkkäämistä, mutta lienet eri mieltä asiasta?

Kukaan ei tee P.n tai P.n puutteen vuoksi itsaria, ei rahankaan eikä rääkkäämisen, taustalla on aina masennus tms. Masennus tietenkin voi alkaa kehittyä ajan kuluessa kellä mistäkin elämän vastoinkäymisistä tai ilmankin niitä. Masennus on aivojen välittäjäaineiden epätasapainoa, sille on usein (jopa geneettinenkin) alttius ja myös eletty elämä, kokemukset ja ympäristötekijät vaikuttavat masennusriskin kasvuun.

Pistän tähän linkkiä ja lainaan pätkän siitä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Itsemurha

"Itsemurhaan ajautuminen on prosessi. Itsemurhaa edeltää usein ihmisen elämän tukala olotila. Hän ei näe enää muuta ulospääsyä. Ihminen voi hautoa itsemurhaa pitkän aikaa. Kun päätös itsemurhasta on valmis, sen tekijä saattaa vaikuttaa silminnähden helpottuneelta.

Itsemurhariskiä kasvattavat suuret elämänmullistukset kuten avioero tai läheisen kuolema. Myös rahallisten vaikeuksien, seksuaalisen väkivallan ja pitkäaikaisten sairauksien on huomattu kasvattavan itsemurhariskiä. Kerran itsemurhaa yrittäneistä 10 prosenttia tekee lopulta itsemurhan.[1]

Mielenterveyden häiriöiden on todettu liittyvän usein itsemurhaan. Tutkimusten perusteella on huomattu että jopa 93 prosenttia itsemurhan suorittaneista kärsi jonkin asteisesta mielenterveyden häiriöstä. Yleisin oli mielialahäiriöihin lukeutuva masennus, joka todettiin jonkinasteisena 66 prosentilla itsemurhan tehneistä. Vain kahdella prosentilla tutkituista ei todettu minkäänlaisia mielenterveydellisiä ongelmia. Kyseisessä tutkimuksessa viiden prosentin mielentilaa ei kyetty määrittämään. Muita huomattavia itsemurhariskin kasvattajia ovat skitsofrenia ja alkoholismi.[13] Myös ahdistuneisuushäiriöt aiheuttavat itsemurha-alttiutta.[14] Itselleen vaaraksi olevat potilaat saatetaan lain mukaan määrätä tahdosta riippumattomaan hoitoon.[15]

Itsemurhan vaarasta viestivät aiemmat itsemurhayritykset, itsemurhasta puhuminen ja vaikea-asteinen masennus. Myös itsemurhien aiempi esiintyminen suvussa, itsetuhoinen käyttäytyminen, tarpeeton riskienotto ja voimakas kiinnostus kuolemaa kohtaan saattavat olla riskitekijöitä.[16] Monilla ilmenee myös persoonallisuuden muutoksia, psykoottistasoisia oireita, koulu- tai työsuorituksen heikkenemistä, keskittymisvaikeuksia, mielenkiinnon ja energian puutetta, päihteiden väärinkäyttöä, eristäytymistä, nukahtamisvaikeuksia tai halua nukkua koko ajan sekä muutoksia ruokahalussa."

Sekin, että kahdella prosentilla ei todettu mitään mielenterveydellisiä ongelmia, ei sulje pois niiden mahdollista, ehkä jopa todennäköistä, olemassaoloa huomioiden, että henkilö päätyi itsemurhaan.

6kk on melko lyhyt aika. Jos ihmisellä ei ole jo jotain psyykeongelmaa valmiiksi muhimassa, niin henkilö tuskin ehtii tuossa ajassa itselleen suisidaalisen depiksen kehittämään ihan puhtaalta pöydältä. Voihan se siltä toki ulkopuolisesta näyttää, monestihan ihminen tekee itsemurhan ihan "suorilta jaloilta" ilman, että lähimmät ihmisetkään ovat mitään merkkiä tulevasta huomanneet. Laukaiseva tekijä voi olla mikä vaan, mutta selvää on että henkilöllä on ollut depressio jo pitempään. Tai hän on äkillisesti sairastunut johonkin psykoottistasoiseen tilaan tms. Päästään terve ihminen haluaa elää, ei kuolla. Syöpäpotilaatkin useinmiten tahtovat elää ihan loppuun asti, elämänhalu on ihmisellä ihan hämmästyttävän vahva.

Itsemurhapotilaiden ratkaisujen tulkinnassa kiinnostaa paljon juuri persoonallisuuden rakenne ja aiempi elämä, se kertoo paljon. Sen hetkiset ongelmat ovat enemmän laukaisijoita. Itsemurha on hyvin poikkeava ratkaisu, sen näkee jo siitä että suurin osa ihmisistä ei itsemurhaa tee, vaikka kaikilla on vastoinkäymisiä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00029

Alokkaiden lääkärintarkastuksessa on mahdotonta tunnistaa kaikki riskihenkilöt. Eikä elämää voida muotoilla niin pyöreäreunaiseksi, ettei kukaan satuttaisi itseään. Armeijan ja Kelan syyttäminen yksittäisen henkilön ratkaisusta on liian helppo keino selittää mitä tapahtui ja miksi. Toki Kelan pitää pystyä toimimaan laillisesti, mutta aina joskus sielläkin joku kyykyttäjä osuu asiakaspalvelijaksi.

Itsehän en ole simputusta nähnyt koska en ole armeijaa käynyt, mutta mieheni on sinun ikäluokkaasi ( ollut armeijassa v.83) ja hän on nähnyt simputusta mutta ei mitään "kauheaa". Oli sielläkin ollut  yksi psykoosiin vaipunut ja kesken kotiutunut, tosin ei ollut kiusauksen uhri.
Niin mieheni väittää, että silloin ei yhtä helposti pois päässyt (tai armeijaan menoa välttänyt) kuin mitä nykyään. Tottapa minun on armeijankäyneitä miehiä uskottava, heistähän monilla on nyt pojat armeijaiässä ja sitä kautta armeijajutut ovat taas monelle ikäluokan miehelle ajankohtaisia oman pojan kautta.

mikkoellila

Quote from: Paksukainen on 15.11.2011, 23:43:07
Yleisin syy varmaan seurusteluongelmat + yleinen ahdistus/angsti. Monella kaatuu maailma, kun tyttöystävä lähtee.

Täyttä paskaa. Kukaan ei tee itsemurhaa siksi, että tyttöystävä jättää.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

MEgafooni

Hyvä ketju ja ihan totta.

Taloudelliset syyt on ehkä yks isoimpia syitä itsemurhissa.

Kun menee talous odottamattomasti, sitten luottotiedot, sitten et saa mitään mistään, yleensä tossa vaiheessa ruvetaan juopoksi tai  suoraan tapetaan itsensä. Oon noita nähny ja kyllä se raha on yhtä suuri itsensätappaja ja jatkuva köyhyys kuin joku masennus tms.

Te joilla on omia kokemuksia itsemurha-ajatuksista vain masennuksen kautta ja sitä kautta haukutte alottajaa niin te saisitte hävetä. On tutkimuksia tehty kauheasti jossa todetaan taloudellinen heikko tilanne ja itsemurha.

Taloudellinen heikko tilanne nimittäin luo yhdellä kertaa masennuksia aivan kauheasti. Ei ole varaa terveelliseen ruokaan ja sitten saa sairauksia ja lääkäreille vaikea päästä, ei rahaa vaatteisiin, ruokaan, puhelinlaskuihin, internetteihin, vuokriin, velkoihin jota tulee jokasen köyhän tehtyä. Sitten alkaa ahdistaa kun ollaan velkaa joka paikkaa ja kaverisuhteetkin menneet.

Esim perheet jossa isä lahtaa haulikolla lapsensa ja vaimonsa, oho, perheessä oli taloudellisia ongelmia ja se sai aikaan noi. Jotkut ei mitenkään kestä sitä hullua olotilaa joka on ku viedään kaikki eikä anneta mahdollisuutta edes tienata niitä rahoja jota varastellaan pois.

Usassa eräs mies teki näin. meni pankkiin lapun kanssa jossa luki: tämä on ryöstö vaadin 1 dollaria. Sanoi haluavansa vankilaan koska siellä saa ruokaa ja hoitoa sairauksiinsa jota ei muuten saa.

http://news.yahoo.com/blogs/lookout/man-robs-bank-medical-care-jail-143625999.html

Ajattelija2008

Mietin vielä, että miksi asevoimissa on simputus kielletty. Ainakin sellainen ilmeinen syy on, että taistelutilanteessa simputettu voisi kostaa simputtajilleen. Eli sodassa simputtaminen on hengenvaarallista.

Simputus myös rikkoo sitä yleissääntöä, että esimiehellä ei saa olla liian henkilökohtaista suhdetta alaisiin. Ei saa olla suosikkeja eikä vihamiehiä. Tehokkain joukko-osasto on kuin robotteja, jotka toimivat ilmeettömästi ylhäältä tulevia käskyjä noudattaen.

japed

Olen laittanut asiasta virallisen selvityspyynnön puolustusvoimille ja ministereille tänään.

To: [email protected]; [email protected]; [email protected]
Subject: Asevelvollisia koskevien virheellisten kielteisten toimeentulotukipäätösten ja Vekaranjärven itsemurhen syy-yhteyttä koskeva selvityspyyntö
Date: Wed, 16 Nov 2011 21:57:37 +0200

Hyvät vastaanottajat Puheloinen, Wallin ja Risikko,

Liitetiedostona on selvityspyyntöni Teille. Selvityspyyntö koskee

1)      Asevelvollisten toimeentulotukietuuksia koskevia mielivaltaisia, lakiin perustumattomia sekä toimeentulotukilain, PL 6, 11, 15 ja 19 §:n sekä yhdenvertaisuuslain 6 §:n vastaisia toimeentulotukipäätöksiä.

2)      Näillä mielivaltaisilla päätöksillä asevelvollisille tahallaan ja tarpeettomasti aiheutettua talousahdinkoa ja niiden syy-yhteyttä Vekaranjärven itsemurhatapauksiin

Hankkimani selvitysten mukaan

1)      Toimeentulotukiviranomaiset epäävät lakiin perustumattomilla päätöksillä eli käytännössä ns. "maan tavalla" eli PL 2 §:n 3 momentin vastaisella tapaoikeudella asevelvollisilta toimeentulotukia, joihin heillä pitäisi olla asevelvollisuuden aikana PL 19 §:n ja toimeentulotukilain nojalla sama oikeus kuin muilla kansalaisilla.

2)      Puolustusvoimien palveluksessa olevien kuraattorien vastaanotoilla käy jatkuvasti asepalvelustaan suorittavia, jotka hakeutuvat vastaanotolle juuri siitä syystä, että he ovat joutuneet talousahdinkoon asevelvollisuuden suorittamisen vuoksi ja koska heiltä evätään heille kuuluvia toimeentulotukietuuksia. Yleisimmät evätyt toimeentulotukietuudet koskevat puhelinmaksuja, internetmaksuja ja kotivakuutusmaksuja.

3)      Kaikki nämä maksut ovat sellaisia, että ne kuuluvat toimeentulotukilain perusteella korvattaviksi. Koska toimeentulotukilaki ei sisällä lainkaan asevelvollisia koskevaa poikkeusta, ja PL 19 § erityisesti säätää oikeuden toimeentuloturvaan kuuluvan jokaiselle ilman asevelvollisuusaikaa koskevaa poikkeusta, näiden maksujen epääminen toimeentulotukena on sekä toimeentukilain että PL 19 §:n vastaista.

4)      Asevelvollisia koskevat kielteiset toimeentulotukiviranomaisten päätökset ovat kaikkiaan:

a)      Toimeentulotukilain ja PL 2 §:n 3 momentissa säädetyn laillisuusperiaatteen vastaisia, koska ne eivät edes päätöstekstin mukaan perustu lakiin.

b)      PL 15 §:n omaisuudensuojasäännöksen vastaisia kotivakuutuksen osalta.

c)      PL 12 §:ssä säädettyjä viestinnän oikeuksia loukkaavia.

d)      PL 6 §:ssä ja yhdenvertaisuuslain 6 §:ssä säädettyä yhdenvertaisen kohtelun oikeutta loukkaavia.

Selvitysteni perusteella näyttää siltä, että ainakin yksi syy nuorten miesten pahoinvoinnille ja mahdollisille itsemurhille ovat toimeentulotukiviranomaiset, jotka tahallaan aiheuttavat nuorille miehille tarpeettoman talousahdingon mielivaltaisilla ja lakiin perustumattomilla päätöksillään.

Jokainen kuolema on turha eikä nuorena kuolemisen riskiä tule tahallaan aiheuttaa ainakaan toimeentulotukivirkamiehen mielivallalla.

Kun sosiaaliturvaa ja PL 19 §:ssä säädettyjä oikeuksia varastetaan virkamiesten päätöksillä, kyse on aivan yhtä lailla varastamisesta kuin jos varastettaisiin kaupasta tavaraa.  Ainoa ero on se, että tavaran varastamisella ei aiheuteta todennäköisesti kenenkään itsemurhia, mutta asevelvollisuuden suorittajiin kohdistuneilla varastamisilla aiheutetaan ahdinko ja sitä kautta todellinen itsemurhariski.

Olen julkistanut asevelvollisiin kohdistuneisiin mielivaltaisiin toimeentulotukipäätöksiin liittyvät epäkohdat Uuden Suomen blogiini ja Homma-foorumiin laatimillani kirjoituksilla. US-blogini kirjoitus nousi kahdessa tunnissa Suomessa koko US:n 4. suosituimmaksi aiheeksi. Homma-foorumiin olen lisännyt kirjoitukseni 15.11.11 klo 18:36 ja jo aamulla eli vajaassa vuorokaudessa sitä oli luettu jo lähes 2.300 kertaa ja se siirrettiin suuren yleisön vuoksi "Kylänraitti"-osioon. Kyseiseen osioon siirretään ilmeisesti kirjoituksia, joilla on yhteiskunnallista yleisempää kiinnostavuutta.

Esim. homma-foorumissa kirjoitusta ja asevelvollisten surkeaa asemaa toimeentulotukikyykyksen uhreina kuvaa seuraava kommentti (15.11.2011, 20:58:49) "Minkä "toimeentulon"? 4€ päivä ei herranhuonetta rakenneta, kun viikonloppuvapaat ja puolet matkoista niille pitää maksaa sillä samalla rahalla. Ei varusmiehenä ole mitään "toimeentuloa"."

Esille ottamaani aihetta koskeva kiinnostus tarkoittaa, että asialla on suurta yhteiskunnallista merkitystä ja kyseessä on todellinen epäkohta, joka tulee korjata.

Yhteystietoni ja selvityspyynnön sisältämät kysymykset Teille ovat liitetiedostossa. Annan tarvittaessa lisätietoja.

Lohjalla 16.11.11

Jaana Pedersen
Lakimies, OTK

Eugen235

menee hieman ohi aiheen, mutta asevelvollisuus pitäisi purkaa tai määrätä naisille pakollinen asepalvelus. Saataisiin lisää tasa-arvoa ja/tai säästöjä. Ja ne jotka kauhistuvat että Suomi vallattaisiin tms niin totean että mennään Naton hyysättäväksi. Niin kaikki muutkin Venäjän länsirajan maat ovat menneet. Paitsi Valko-Venäjä ja Ukraina (jonka viiteryhmään siis nykyisin kuulumme).

Kokoliha

Quote from: kmruuska on 15.11.2011, 18:56:15
Joo, sosiaalituet pois kokonaan niin tämäkin ongelma poistuisi! Tai sitten ei.

Ihan vakavissani nyt kysyn sinulta arvon olkinukketehtailija kmruuska, että millä ihmeellä katsot omaavasi varaa huomautella muita jatkuvasti olkinukkeilusta? Ruuskaisun käsitehän ei ole syntynyt tyhjästä, ja sehän on ko. argumentointitavan eräs variantti. Luuletko omaavasi siihen patentin? Vai tulkitsetko, että tehtaasi tuotteita käytetään ilman sinun lupaasi?

Edit: typo

OTU

En voi sanoa tähän mitään, mikä ei johtaisi lailliseen etesvastuuseen.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

sivullinen.

Useat tuntuvan elättelevän täällä utopiaa että Puolustusvoimista ja asepalveluksesta olisi jotain hyötyä sotimisen kannalta. Yksikään kymmeneen vuoteen SA-INT toimintaan osallistunut ei sellaista puhu. Jokainen heistä tietää missä tilassa maamme puolustus on tällä hetkellä. Se on itsepetosta. Varusmiespalvelus on jäänne Toisen Maailmansodan koettelemuksista jota ei ole uskallettu tai haluttu uudistaa millään tavalla. Palvelus ei ole koulutusta maan puolustustavarten vaan historiallista näytelmää.

Sinänsä mukava kokemus jos sen ottaa menneisyydessä elämisen kannalta. Mutta monelle tälläinen hyppy 50-luvun elämäntapaan saa aikaan romahduksen - varsinkin jos sellaista oli pinnalla jo ennen Suurta Muutosta. Sen vuoksi olisikin parempi tehdä palveluksesta täysin vapaaehtoinen kaikille. Väärät ennakkoluulot itsellä aiheuttavat hämmennystä kaikilla aluksi. Lähipiirin ennakkoluuloja ei taas ei sanoilla voi muuttaa, ja siksi palveluksen keskeytys voidaan kokea epäisänmaallisuutena tai heikko hermoisuutena. Syy on kuitenkin kyvyttömyys sopeutua 50-lukuun. Tilanteen parantamiseksi olisi palveluksesta annettava myös siviileille totuudenmukainen kuva. Jonkinlainen Poliisit tai Big Brother -tyylinen ohjelma voisi palvella sitä tarkoitusta. Valitettavasti karu totuus voisi saada armeijan johdon kyseenalaiseen valoon, ja jopa romuttaa viimeisenkin illuusion Suomen kyvystä puolustaa itseään: Imago on tärkeämpää kuin muutama ruumis.

Tuolla urhoollisimmat sotapojat keskustelevat: http://www.aamukampa.net/forum/
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

JR

Niinkin on, että monelle vellihousulle armeija tekee hyvää.
Olettekos muuten kuullut sellaisesta tempusta, että oikeasti kotona asuva varusmies ilmoittaa asuvansa toisessa osoitteessa vuokralla ja saa sitäkautta yhteiskunnan maksaman varusmiesavustuksen? Näin tiedän tapahtuneen.

IkarosFin

Itse palvelin 362 ja sen aikaa tyttöystävä maksoi lähes kaiken, kun ei se parin viikon välein saatu raha mihinkään riittänyt. Nyt kun tyttöystävä on intissä, niin minä maksan lähes kaiken ja ei se työssä käyvälle miehellekkään helppoa oo elättää 2 ihmistä ja 2 kissaa. Kyllä rahat riittää, mutta nyt pitää kattoa tarkkaan miten elää. Tosin hä on mennyt vapaaehtoisena ni siitä ei tarvi valittaa, mutta ei ois tullu mitn jos joku ei ois ollu rahallisesti tukemassa, ois pitäny muuttaa porukoille intin ajaks.
-God made men, but Samuel Colt made them equal.

-Aseeton kansa on kelvoton. -J.V Snellman

-Laku ja salmiakki nostavat verenpainetta jopa merkittävästi, sen huomaa kommenteistakin.

"Maahanmuutto on mahdollisuus, jota emme voi jättää käyttämättä" - Heidi Hautala