News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Syy Vekaranjärven itsemurhiin?

Started by japed, 15.11.2011, 18:36:51

Previous topic - Next topic

MaSazz

Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 21:01:26
Quote from: Ezz on 15.11.2011, 20:51:20
itselläni oli käytössä isosta kaupungista isoon varuskuntaan useimmiten VMTK:n bussikuljetus, johon ei tarvinnut litteroita

Puhut paskaa. VMTK:n järjestämissä busseissa täytyy nimenomaan maksaa joko litteroilla tai omalla rahalla.

Ainakin minun aikana (2002) VMTK:n kuljetukset olivat ilmaisia ja jos piti mennä junalla, niin sai litterat. Ja myös nämä litterat kustansi valtio. Näin siis Kainuussa.
Life sucks, and then u married bitch, who doesn't

P

Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 20:59:59
Quote from: P on 15.11.2011, 20:47:55
Kun itse olin varusmiehenä juttelin sukulaisen - rintamalta kapteenina palanneen herran kanssa, jonka ei olisi oikeastaan tarvinnut lähteä, koska siviilityö olisi vapauttanut sodasta. Hän lähti, vaikka häntä oli simputettu rukin jälkeen yksikössään kokelaana syntyperänsä vuoksi.

Mitä tarkoitat syntyperällä tässä yhteydessä? Oliko kyseessä punaisten poika?

Quote from: P on 15.11.2011, 20:47:55
Ei se herkkua kenellekään ole ollut, mutta en naureskelisi, jos et ole itse sitä laitoselämää kokeillut. Kyllä se vituttaa jossain vaiheessa jokaista.

Aivan. Armeijaa käymättömien on ihan turha tulla sanomaan, että ei armeijassa ole mitään vitutuksen aihetta.

Oli kovin isänmaallinen mies ja perhe oli hyvin oikeistolainen. Oli vaan syntynyt Venäjällä ja sukujuuret olivat Pietarissa. Oli suojeluskunta-aktiivi ennen ja jälkeen varusmiespalveluksen 30-luvulla. Kävi sen ajan tyyliin ensin aliupseerikoulun ja parhaat aliupseerit sitten lähetettiin Haminaan RUK:luun. Sen jälkeen palasi yksikköönsä kokelaaksi. Joutui sukuperänsä vuoksi käsittääkseni kompan vääpelin silmätikuksi. Viimeisenä iltana kaikki kokelaat eivät palanneet erään iloiseksi tunnetun entisen suomalaiskaupungin yöstä ajoissa. Ijältään vanhimpana kokelaana hänestä tehtiin syntipukki, pistettiin päävartion putkaan joiksikin päiviksi.

Muut, jopa ne määräajan rikkojat ylennettiin vänrikeiksi ja kotiutettiin. Sukulaiseni pistettiin muutaman päivän putkituksen jälkeen kotiin maitojunalla kokelaana. Ei kivaa.

Työllistyi tehtävään valtiolla, josta ei olisi tarvinnut lähteä sotaan. Olivat ylentäneet vänrikiksi Talvisodan sytyttyä. Päätti lähteä vapaaehtoisena itseään tappattamaan. Tuli takaisin lutina. Lähti jatkosotaan myös ilman pakkoa ja palasi kapteenina.

Isä kertoili 50-luvun Hyrylästä, jossa joku alikessu/kokelas toteutti jotain uusmaalaisen pikkukylän sukukaunaa tms. simputtamalla saman paikakunnan sotamiestä nonstop sen aikaisilla mahdollisuuksilla. Oli siviililomalla sitten ilmeisesti päätynyt siihen, että sotamies pisti alikessun todistajien uupuessa ns. nippuun.

Ja tosiaan. Inttiä kyllä pitäisi kokeilla, ennen kuin laukoo mielipiteitä suuntaan tai toiseen. Se laitos on tyly, koska se on suunniteltu tappamista ja muuta epämukavaa ja epäinhimillistä varten. Ei siellä homma toimi vollottamalla. Reaalipasifistina hyväksyn tämän todellisuuden ja olen käynyt inttini kiitettävästi ja kertaillut kutsuttaessa.

Silti turhat pikku vitutuksen aiheet, kuten tälläinen muutaman euron korvauspelleily pitäisi saada  kuntoon. Ei se nosta maanpuolustustahtoa, kun yhteiskunta viestii, ettei oikeasti välitä varusmiehestä paskaakaan. Makaamalla sossutuilla moisia ongelmia ei olisi. Ja inttihän on lapsellisen helppo välttää.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: MaSazz on 15.11.2011, 21:24:29
Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 21:01:26
Quote from: Ezz on 15.11.2011, 20:51:20
itselläni oli käytössä isosta kaupungista isoon varuskuntaan useimmiten VMTK:n bussikuljetus, johon ei tarvinnut litteroita

Puhut paskaa. VMTK:n järjestämissä busseissa täytyy nimenomaan maksaa joko litteroilla tai omalla rahalla.

Ainakin minun aikana (2002) VMTK:n kuljetukset olivat ilmaisia ja jos piti mennä junalla, niin sai litterat. Ja myös nämä litterat kustansi valtio. Näin siis Kainuussa.

No kävin inttini lähempänä aikaa, jolloin oli CCCP olemassa.. Silloin litterat menivät VMTK:n bussiin, jos sitä käytti. Tai piti pistää rahaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.

mikkoellila

Quote from: Emo on 15.11.2011, 21:12:52
Et sinä ellilä miltään älyn jättiläiseltä vaikuta,

Olen taatusti parin keskihajontaluokan verran älykkäämpi kuin sinä.

sinä olet selvästi saanut pahat sotaneuroosit jo armeijassa.

Minulla ei ole sotaneurooseja, vaan minulla on realistinen käsitys armeijasta, toisin kuin sinulla.

Kyllä mieheni puhuu ja on puhunut minulle paljonkin armeijasta (isäni samoin),

Miehet eivät puhu armeijasta naisille avoimesti.

Miehet puhuvat armeijasta toisille miehille, koska olettavat toisten miesten ymmärtävän.

Miehet tietävät, että naiset eivät ymmärrä armeija-asioita. Siksi miehet eivät puhu armeija-asioista naisille juuri mitään. Naiset, jotka LUULEVAT kuulleensa mieheltään/isältään/pojaltaan/veljeltään/ joltain miespuoliselta tuttavaltaan kaikenlaisia armeijajuttuja, eivät silti edelleenkään tajua armeijasta paskaakaan.

hänen kapasiteettinsa riittää ymmärtämään että ihmisen ei tarvitse kaikkea itse kokea jotta hän pystyy asioita ymmärtämään. Mutta mieheni onkin res.ups. (isänikin on), parhaat ja fiksuimmat ne sinne kai pyrkivät valitsemaankin.

Erään entisen tyttöystäväni isä ja entinen poikaystävä olivat molemmat reservinupseereja. Silti tämä nainen ei vielä 30-vuotiaana tiennyt, mitä eroa on reserviupseerikoululla ja maanpuolustuskorkeakoululla. Tämä kertoo siitä, miten vähän naiset käsittävät armeijasta. Vaikka jonkun naisen isä/aviomies/poika tms. olisi joku vitun kenraali tms. herra isoherra, ko. nainen itse ei silti välttämättä tajua armeijasta paskaakaan.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Jari-Petri Heino

Quote from: Mursu on 15.11.2011, 20:49:22
Quote from: japed on 15.11.2011, 18:36:51

Koska Kelan asevelvollisuuden aikana maksama tuki EI korvaa puhelin-, netti- ja kotivakuutusmaksuja, ne pitäisikin sitten koko asevelvollisuuden ajan korvata tarvittaessa toimeentulotukena. Mutta laittomien käytäntöjen vuoksi ei korvata, vaan solttupoikien pitäisi maksaa nämä kulunsa ilmeisesti "pyhällä hengellä".

Minä en ymmärrä miksi sossun tulisi korvata kenenkään puhelumaksuja, saatikaan nettiä, joka kaikenlisäksi olisi suurimman osan aikaa käyttämättä. Viitosella kuussa saa puhelimeen netin, jolla pärjää varusmiesajan. Puheluita voi soittaa niin paljon kuin oma kukkaro kestää. En oikein ymmärrä miten varusmiehelle pitäisi myöntää toimeentulotukea. Hänhän saa toimeentulon armeijasta.

On varusmiehiä, jotka ovat olleet omillaan jo vuosia ennen armeijaa. Kaikilla ei ole asuntoa ja perunamuusia äidin luona. Jos valtio pakottaa vähintään puoleksi vuodeksi pois omasta asunnosta, on asunnon kulujen korvaaminen minimivelvollisuus valtiolta. Siihen kuuluu vuokran lisäksi mm vakuutus.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Emo

Quote from: P on 15.11.2011, 21:13:04
Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 20:57:25
Quote from: Emo on 15.11.2011, 20:37:34
Minun ukkini oli sodassa ja isä, velipoika, aviomies (ja tammikuussa veljenpoika lähtee) ovat käyneet armeijan ja osa res.ups.asti. Olot ovat mitä ovat, mutta ei ne vankilaoloista ole meille naisväelle nyyhkineet.

Miehet eivät yleensä puhu naisille armeijasta.

1.) Miehet olettavat, että naisia ei armeijajutut kiinnosta. Naiset eivät tajua armeijasta yhtään mitään, koska naiset eivät ole itse käyneet armeijaa.

2.) Miehet tietävät, että naiset suhtautuvat "urputtaviin" miehiin helvetin vittumaisesti. Naiset eivät tajua armeijasta yhtään mitään, joten naiset eivät tajua armeijassa olevien/olleiden miesten kritiikkiä armeijaa kohtaan. Naisten mielestä miesten pitää vain "kestää" kaikki armeijan paskamaisuus "urputtamatta".

Naiset eivät itse pärjäisi armeijassa päivääkään, jos naisia kohdeltaisiin siellä samalla tavalla kuin miehiä. Keskivertonainen purskahtaisi itkuun armeijassa useita kertoja päivässä, jos joutuisi samanlaisen paskamaisen kohtelun kohteeksi kuin 19-vuotias varusmies. Naiset eivät tajua tätä, koska naiset eivät kannata tasa-arvoa. Naisten mielestä on itsestäänselvää, että heidän ei prinsessoina tarvitse kärsiä sellaista paskaa kuin miesten.

Quote from: Emo on 15.11.2011, 20:37:34
Ei edes sodankäyneellä ukillani ollut valitusvirsi herkässä eikä hän oloja purnannut

Jos pyrit tahallasi vaikuttamaan äärimmäisen tyhmältä ja tietämättömältä, olet onnistunut loistavasti.

Sodan käyneet miehet kärsivät traumoja vuosikymmenien ajan. Monet heistä näkivät painajaisia joka ikinen yö vuosikymmenien ajan. Monet alkoholisoituivat tai addiktoituivat morfiiniin tai amfetamiiniin. Jos et tiennyt tätä, olet aivan helvetin tietämätön suomalaisen yhteiskunnan perusasioista.

Älä jauha paskaa asioista, joista et tiedä kerta kaikkiaan yhtään mitään. Keskity johonkin sellaiseen asiaan, johon aivokapasiteettisi riittää, esim. Big Brotheriin.

Ellilä pisti asian aika näpäkästi pähkinänkuoreen.

Eipä isoisänikään minulle mitään kertoillut, vasta kuin intin jälkeen unistaan, joissa haisee sodanhaju - mätänevä liha, veri, intin kamat ja ruuti. Sinne hän palasi vähän joka yö.

Samoin simputustarinoita olen kuullut esim. sotajan Rukista, 30-luvun Rukista ja Viipurin raskaasta, Laatokan rannikkotykistöstä, jopa rintamalta (mm.erään nykyisin arvostetun upseerin, joka tuolloin oli alkoholisoitunut mielipuoli, toimesta. Ampui mm. upseeritoveria korsussa vittuillessaan polveen!)  ja 50-luvun intistä.

Ne olen kuullut vain näiden läheisten sukulaismiesten kesken. Ei niitä naisille kerrota, eikä niitä kyynel poskella esitellä. Ei se vaan todetaan. Kuten totesin, että ei se varusmiespalvelus aina hetkittäin ole herkkua - ja siksi täysin turhat muutamista kympeistä per kk. johtuvat stressiaiheet tulisi yhteiskunnan vastineena varusmiehen uhraamalle palvelusajalle (6-12kk) korvata.
Se kun olisi reilua. Työstä -palkka. Tai edes todelliset kulut kattava korvaus.

Ellilä ei kuule pistänyt näpäkästi pähkinänkuoreen yhtään mitään muuta, kuin sen minkä hänestä jo muutenkin tiesimme.

Ja minun ukkini kertoi minulle, kun kysyin, miltä tuntui ampua ja miten hän ampui vihollisen/vihollisia, millaisessa tilanteessa. Muistan kertomansa vielä nytkin, mutta siinä on sen verran verta ja suolenpätkiä, etten kerro sitä tässä. Jos armeijakin jo ottaa koville, niin ei ole syytä verellä mesota edes verbaalisesti.

Mummonikin näki yhtä sun toista (ja kertoi), Venäjän puolelle jääneestä Karjalasta kun oli. Kotitalonsa jäi sinne. Elisenvaaran pommituksestakin olen kuullut sukulaisiltani paikalla olleiden kertomuksen. Hakkaa mennen tullen kaikki armeijakokemuksenne se juttu.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Elisenvaaran_pommitus

Ei ole herroille armeijan käyneille koskaan mieleen muljahtanut, että sodassa oli myös naiset ja lapset? Äitinikin on lähtenyt evakkoon muutaman kerran. Siitäkin on kertonut, kuinka kaikki jätettiin, koirat tapettiin itse, lehmät tuli joku perässä tappamaan ja polttamaan talot ettei talot jää ryssälle.

Emo

Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 21:31:00

Minulla ei ole sotaneurooseja, vaan minulla on realistinen käsitys armeijasta, toisin kuin sinulla.

Miehet puhuvat armeijasta toisille miehille, koska olettavat toisten miesten ymmärtävän.

Miehet tietävät, että naiset eivät ymmärrä armeija-asioita. Siksi miehet eivät puhu armeija-asioista naisille juuri mitään. Naiset, jotka LUULEVAT kuulleensa mieheltään/isältään/pojaltaan/veljeltään/ joltain miespuoliselta tuttavaltaan kaikenlaisia armeijajuttuja, eivät silti edelleenkään tajua armeijasta paskaakaan.

hänen kapasiteettinsa riittää ymmärtämään että ihmisen ei tarvitse kaikkea itse kokea jotta hän pystyy asioita ymmärtämään. Mutta mieheni onkin res.ups. (isänikin on), parhaat ja fiksuimmat ne sinne kai pyrkivät valitsemaankin.

Erään entisen tyttöystäväni isä ja entinen poikaystävä olivat molemmat reservinupseereja. Silti tämä nainen ei vielä 30-vuotiaana tiennyt, mitä eroa on reserviupseerikoululla ja maanpuolustuskorkeakoululla. Tämä kertoo siitä, miten vähän naiset käsittävät armeijasta. Vaikka jonkun naisen isä/aviomies/poika tms. olisi joku vitun kenraali tms. herra isoherra, ko. nainen itse ei silti välttämättä tajua armeijasta paskaakaan.

1) Todista se.

2) Todista sekin.

3) Ai nyt sinä jo puhut KAIKKIEN miesten suulla! No pitääpä kysyä mieheltäni, kun kohta kotiutuu, että puhuiko avoimesti. Kohta nähdään tunteeko ellilä minunkin mieheni aivoitukset kuin omat taskunsa.

4) Vaan minäpä tiedän, tiedän MITÄ ne ovat ja myös, MISSÄ ne ovat. Olen ne livenä nähnytkin. Mutta jokainen valkkaa seuralaisensa omien mieltymystensä mukaan, sinä vissiin tykkäät tyhmistä naisista?

Sanglier

Kaverini asui omillaan armeijaan mennessä. Vuokran pystyi maksamaan (en usko että 80-luvulla sai valtiolta vetoapua) muttei muuta. Puhelin ja sähköt olivat poikki. Lomilla kävi kotonaan suihkussa ja nukkumassa pimeässä.

Ei valittanut, naureskeli. Ja kävi luonani katsomassa telkkaria. Ja panemassa muutaman kerran kun ei kotiinsa kehdannut viedä. Ei siis minua.

Mursu

Quote from: Jari-Petri Heino on 15.11.2011, 21:32:50
On varusmiehiä, jotka ovat olleet omillaan jo vuosia ennen armeijaa. Kaikilla ei ole asuntoa ja perunamuusia äidin luona. Jos valtio pakottaa vähintään puoleksi vuodeksi pois omasta asunnosta, on asunnon kulujen korvaaminen minimivelvollisuus valtiolta. Siihen kuuluu vuokran lisäksi mm vakuutus.

Se, että ihmiset ovat olleet vuosia omillaan ennen armeijaa on jo sinällään ongelma. Minusta nykyisestä lykkäyskäytännöstä tulisi luopua ja kaikki kävisivät armeijan siinä 18-20-vuotiaina. Kun ihminen on aktiivisessa reservissä n. 35-vuotilaaksi, ei ole mieltä, että hän voi lykätä palvelukseen menoa 28-vuotiaaksi.

En näe miten laajakaista tai kännykkä olisi sellaisia asunnon kuluja, joita pitäisi kenenkään muun korvata. Kuinka paljon mielestäsi kännykkäpuheluita tilisi korvata?

mikkoellila

Quote from: Emo on 15.11.2011, 21:41:06
Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 21:31:00

1) Todista se.

2) Todista sekin.

3) Ai nyt sinä jo puhut KAIKKIEN miesten suulla! No pitääpä kysyä mieheltäni, kun kohta kotiutuu, että puhuiko avoimesti. Kohta nähdään tunteeko ellilä minunkin mieheni aivoitukset kuin omat taskunsa.

4) Vaan minäpä tiedän, tiedän MITÄ ne ovat ja myös, MISSÄ ne ovat. Olen ne livenä nähnytkin. Mutta jokainen valkkaa seuralaisensa omien mieltymystensä mukaan, sinä vissiin tykkäät tyhmistä naisista?

Väitän, että enemmistö suomalaisista naisista ei ymmärrä käsitteitä AUK, RUK ja MPKK. Enemmistö naisista ei osaa selittää, miten näihin valikoidaan miehiä. Tämä ei liity siihen, miten tyhmiä ko. naiset ovat. Armeijasta hyvin perillä olevat naiset eivät välttämättä ole keskimäärin älykkäämpiä kuin armeijasta huonosti perillä olevat naiset. Kyse ei ole älykkyysosamäärästä, vaan kyse on naisille tyypillisestä kyvyttömyydestä ja haluttomuudesta tietää/ymmärtää armeija-asioita.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Mursu

Quote from: Jari-Petri Heino on 15.11.2011, 21:32:50

Se, että ihmiset ovat olleet vuosia omillaan ennen armeijaa on jo sinällään ongelma. Minusta nykyisestä lykkäyskäytännöstä tulisi luopua ja kaikki kävisivät armeijan siinä 18-20-vuotiaina. Kun ihminen on aktiivisessa reservissä n. 35-vuotilaaksi, ei ole mieltä, että hän voi lykätä palvelukseen menoa 28-vuotiaaksi.

En näe miten laajakaista tai kännykkä olisi sellaisia asunnon kuluja, joita pitäisi kenenkään muun korvata. Kuinka paljon mielestäsi kännykkäpuheluita tilisi korvata?

sunimh

Quote from: P on 15.11.2011, 20:58:49
Minkä "toimeentulon"? 4€ päivä ei herranhuonetta rakenneta, kun viikonloppuvapaat ja puolet matkoista niille pitää maksaa sillä samalla rahalla. Ei varusmiehenä ole mitään "toimeentuloa".

Toimeentulon kanssa voi hyvinkin olla tiukkaa, mutta se on aivan pomminvarmaa, että yhtäkään matkaa lomille en joutunut itse maksamaan armeija-aikana. Kotivakuutus muuten maksaa joitain kymppejä vuodessa.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

Jari-Petri Heino

P

Quote from: Sanglier on 15.11.2011, 21:41:38. Ja panemassa muutaman kerran kun ei kotiinsa kehdannut viedä. Ei siis minua.

Myönnä vaan, että ajattelit Isänmaata!  ;D

P

Quote from: Mursu on 15.11.2011, 21:43:50Kuinka paljon mielestäsi kännykkäpuheluita tilisi korvata?

Kuinka paljon fatta korvaa taikaseinästä elävälle soffaperunalle? Puolet tai kolmannes siitä voisi olla ihan reilua?

P

Quote from: sunimh on 15.11.2011, 21:52:03
Quote from: P on 15.11.2011, 20:58:49
Minkä "toimeentulon"? 4€ päivä ei herranhuonetta rakenneta, kun viikonloppuvapaat ja puolet matkoista niille pitää maksaa sillä samalla rahalla. Ei varusmiehenä ole mitään "toimeentuloa".

Toimeentulon kanssa voi hyvinkin olla tiukkaa, mutta se on aivan pomminvarmaa, että yhtäkään matkaa lomille en joutunut itse maksamaan armeija-aikana. Kotivakuutus muuten maksaa joitain kymppejä vuodessa.

Milloin kävit intin? Muinoin joutui noin puolet maksamaan itse. Onko käytäntö muuttunut parempaan suuntaan? Jos on, niin milloin?

Jari-Petri Heino

Quote from: Mursu on 15.11.2011, 21:43:50

On ihmisiä, jotka ovat olleet omillaan jo viisitoistavuotiaista. Heillä voi olla jopa jälkikasvuakin, asuntolaina tms. Lykkäyskäytännön ongelman muodostaa yhteiskunta ja sen vaatimukset. Laajakaista voi olla ongelma, varsinkin kun edullisinta on tehdä kytkykauppa muutamaksi vuodeksi. Sama tilanne kännykkäliittymien kanssa. Pitäisi yrittää ymmärtää myös sellainen asia, että tämän hetken varusmiehet eivät muista aikaa ennen kännykkää ja internetiä, joka kuitenkin on ollut iso yhteiskunnallinen muutos. Jos yhtäkkiä vaaditaan, että pitä elää metsän siimeksessä ilman yhteyttä ulkomaailmaan, niin kyllä siihen olisi jollain tavalla hyvä näitä tulevia varusmiehiä valmistaa.

Emo

Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 21:45:20
...

Väitän, että enemmistö suomalaisista naisista ei ymmärrä käsitteitä AUK, RUK ja MPKK. Enemmistö naisista ei osaa selittää, miten näihin valikoidaan miehiä. Tämä ei liity siihen, miten tyhmiä ko. naiset ovat. Armeijasta hyvin perillä olevat naiset eivät välttämättä ole keskimäärin älykkäämpiä kuin armeijasta huonosti perillä olevat naiset. Kyse ei ole älykkyysosamäärästä, vaan kyse on naisille tyypillisestä kyvyttömyydestä ja haluttomuudesta tietää/ymmärtää armeija-asioita.

Senkun väität, mutta minä tiedän nuo ja olen ollut aina kiinnostunut maanpuolustuksesta. Varmaan jo sukuni "sotaisan" historiankin vuoksi. Jos naisten asepalvelus olisi tullut aiemmin, olisin hyvinkin voinut käydä armeijan.

Enemmistöä naisista nämä asiat eivät kiinnosta, minä kerroin jo toisaalla (vai oliko se tässä ketjussa?) että aloin eilen lukea Erkki Nordbergin kirjaa "Arvio ja ennuste Suomen puolustuskyvyn kehittymisestä vuoteen 2039 mennessä." Kieltämättä sanasto on sellaista, että olisi helpompi tajuta tietyt käsitteet, jos olisi käynyt armeijan. Mutta ainahan voi kysyä, esim. armeijan käyneeltä mieheltään.

Mutta en siis usko että Vekaranjärven tapahtumiin on syynä armeijan kovat olot. Se voi olla myötävaikuttava syy, oljenkorsi joka katkaisi kamelin selän. Mutta ei mikään päällimmäinen syy. Oletan, että näillä henkilöillä on ollut jaksamisen kanssa tiukkaa jo ennen armeijaa ja masennusdiagnoosi (toki masennus armeijassakin voi puhjeta).

desperaato

Quote from: Emo on 15.11.2011, 22:12:04
Mutta en siis usko että Vekaranjärven tapahtumiin on syynä armeijan kovat olot.

Onko joku tai kukaan vättänyt, että armeijassa olisi kovat olot?

mikkoellila

Senkun väität, mutta minä tiedän nuo ja olen ollut aina kiinnostunut maanpuolustuksesta.

Sinun kiinnostuksesi ei ole relevanttia.

Varmaan jo sukuni "sotaisan" historiankin vuoksi.

Sinun perheesi ei ole relevantti.

Jos naisten asepalvelus olisi tullut aiemmin, olisin hyvinkin voinut käydä armeijan.

Sinun halukkuutesi armeijan käymiseen ei ole relevanttia.

Enemmistöä naisista nämä asiat eivät kiinnosta

Aivan.

Mutta en siis usko että Vekaranjärven tapahtumiin on syynä armeijan kovat olot. Se voi olla myötävaikuttava syy, oljenkorsi joka katkaisi kamelin selän. Mutta ei mikään päällimmäinen syy. Oletan, että näillä henkilöillä on ollut jaksamisen kanssa tiukkaa jo ennen armeijaa ja masennusdiagnoosi (toki masennus armeijassakin voi puhjeta).

Näin voi hyvin olla. Huomaa, että en ole itse tässä viestiketjussa mitenkään väittänyt ko. itsemurhien johtuneen armeijan paskamaisuudesta. Totesin vain, että armeijassa ei yleisesti ottaen ole kovin mukavaa. Minua ärsyttää se, että armeijaa käymättömät naiset yrittävät tulla vähättelemään armeijan paskamaisuutta tyyliin "ei se tunnu missään, siellä on ihan kivaa, mun poikaystävä/veli/isä ei koskaan urputtanut mulle, että armeijassa olisi ollut jotenkin epämukavaa".

Ernst

Quote from: Jari-Petri Heino on 15.11.2011, 22:01:10
Quote from: Mursu on 15.11.2011, 21:43:50

On ihmisiä, jotka ovat olleet omillaan jo viisitoistavuotiaista. Heillä voi olla jopa jälkikasvuakin, asuntolaina tms. Lykkäyskäytännön ongelman muodostaa yhteiskunta ja sen vaatimukset. Laajakaista voi olla ongelma, varsinkin kun edullisinta on tehdä kytkykauppa muutamaksi vuodeksi. Sama tilanne kännykkäliittymien kanssa. Pitäisi yrittää ymmärtää myös sellainen asia, että tämän hetken varusmiehet eivät muista aikaa ennen kännykkää ja internetiä, joka kuitenkin on ollut iso yhteiskunnallinen muutos. Jos yhtäkkiä vaaditaan, että pitä elää metsän siimeksessä ilman yhteyttä ulkomaailmaan, niin kyllä siihen olisi jollain tavalla hyvä näitä tulevia varusmiehiä valmistaa.

Vanhempi poika sai irtisanottua määräaikaisen sopimuksensa (nettikö se oli vai kännykkä) varusmiespalvelun alkamisen takia. Annoin prepaidin kouraan kasarmin portilla. Hän harrasti sitten vuoden palvelun vapaaillat budolajeja aikansa kuluksi ja ottelee kohta ensimmäisen ammattilaisvapaaottelunsa.  Mitä opimme tästä tositarinasta?

Ainakin sen, että armeijaan menijän ei kannata sitoutua määräaikaisiin sopimuksiin. Ja jos sitoutuu, operaattori voi purkaa sopimuksen kesken.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

mikkoellila

Quote from: M on 15.11.2011, 22:30:05
armeijaan menijän ei kannata sitoutua määräaikaisiin sopimuksiin. Ja jos sitoutuu, operaattori voi purkaa sopimuksen kesken.

Luuletko tosissasi, että kännyköiden tai nettiliittymien määräaikaiset sopimukset olisivat varusmiespalveluksen pahin sosiaalinen, psykologinen tai taloudellinen ongelma?!

Ajattelija2008

Asepalveluksen on tarkoitus olla rasittavaa, turhauttavaa ja epämielekästä. Sillä tavalla karsitaan pois ne, jotka eivät pysty tai halua toimia kurinalaisesti taistelutilanteessa. Ei ole mikään sattuma, että sulkeisharjoitukset, sängyn petaaminen jne. sodankäyntiin kuulumaton on asepalveluksen keskeistä toimintaa.

Jos kotiutuvat varusmiehet alkavat kiitellä asepalveluksen olleen reilua, motivoivaa ja palkitsevaa, niin silloin koulutus on tehty väärin.

Lasisti

Hieno avaus japedilta, mutta Emo olisi voinut jättää nämä hörhöilynsä väliin.

Quote from: Emo on 15.11.2011, 20:39:17
Ei taida rahojen loppuminen ja suoranainen köyhyys olla mikään varusmiesten yksinoikeus?

Kaverilta viedään mahdollisuus hoitaa raha-asiansa työllä pakottamalla tämä vähintään puoleksi vuodeksi valtion ilmaispalveluun, ja sitten ihmetellään mahdollisia rahavaikeuksia? "Älä välitä, on tässä maassa muitakin köyhiä" :facepalm:

Emo

Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 22:32:46
...

Viitaten tuonne edelle...

Kysyin mieheltäni onko hän avoimesti kertonut minulle armeijajuttujaan, kuin "mies miehelle", ja on kertonut kuulemma ihan kuin olisi jollekin miehellekin kertonut. Vaikutti vähän hölmistyneeltä kysymyksestäni  ;D

Emo

Quote from: desperaato on 15.11.2011, 22:21:43
Mutta en siis usko että Vekaranjärven tapahtumiin on syynä armeijan kovat olot.

Onko joku tai kukaan vättänyt, että armeijassa olisi kovat olot?

Ei täällä juuri muuta ole väitettykään.

M.E

Tässä vaiheessa parin keskipoikkeaman verran Ellilää tyhmempi mode tulee ja käskee Ellilää ja Emoa lopettamaan henkilökohtaisen debattinsa naisten armeijaymmärryksestä.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Emo

Quote from: mikkoellila on 15.11.2011, 22:24:12

Senkun väität, mutta minä tiedän nuo ja olen ollut aina kiinnostunut maanpuolustuksesta.

Sinun kiinnostuksesi ei ole relevanttia.

Varmaan jo sukuni "sotaisan" historiankin vuoksi.

Sinun perheesi ei ole relevantti.

Jos naisten asepalvelus olisi tullut aiemmin, olisin hyvinkin voinut käydä armeijan.

Sinun halukkuutesi armeijan käymiseen ei ole relevanttia.

Enemmistöä naisista nämä asiat eivät kiinnosta

Aivan.

Näin voi hyvin olla. Huomaa, että en ole itse tässä viestiketjussa mitenkään väittänyt ko. itsemurhien johtuneen armeijan paskamaisuudesta. Totesin vain, että armeijassa ei yleisesti ottaen ole kovin mukavaa. Minua ärsyttää se, että armeijaa käymättömät naiset yrittävät tulla vähättelemään armeijan paskamaisuutta tyyliin "ei se tunnu missään, siellä on ihan kivaa, mun poikaystävä/veli/isä ei koskaan urputtanut mulle, että armeijassa olisi ollut jotenkin epämukavaa".

Minun kiinnostukseni ja tietämiseni on hyvinkin relevanttia, koska sinä olet väittänyt täällä, että NAISET/ KAIKKI NAISET/ EI KUKAAN NAINEN...jne... Voin todistaa, että olet väärässä.

Enkä minä ole väittänyt, etteikö minun sukulaismiehilläni olisi voinut olla armeijassa vähemmän mukavaa. He vain eivät ole vonkuneet oloista ja epämukavuudesta edes toisilleen miesten kesken kuin mitkäkin ämmät! Kuka edes on sanonut, että armeijassa olisi tarkoitus olla mukavaa? Huvipuistoonko kuvittelitte lähtevänne?

Emo

Quote from: Ajattelija2008 on 15.11.2011, 22:36:50
Asepalveluksen on tarkoitus olla rasittavaa, turhauttavaa ja epämielekästä. Sillä tavalla karsitaan pois ne, jotka eivät pysty tai halua toimia kurinalaisesti taistelutilanteessa. Ei ole mikään sattuma, että sulkeisharjoitukset, sängyn petaaminen jne. sodankäyntiin kuulumaton on asepalveluksen keskeistä toimintaa.

Jos kotiutuvat varusmiehet alkavat kiitellä asepalveluksen olleen reilua, motivoivaa ja palkitsevaa, niin silloin koulutus on tehty väärin.

Varmaankin armeijassa yritetään opettaa ehdotonta auktoriteettien kunnioittamista ja "sokeaa" tottelemista. Taistelussa on tarkoitus, että joukot ovat käskyn alla eivätkä vedä pitkää tikkua ja neuvottele, mitä tehdään vai tehdäänkö mitään.

Mursu

Quote from: Jari-Petri Heino on 15.11.2011, 22:01:10
On ihmisiä, jotka ovat olleet omillaan jo viisitoistavuotiaista. Heillä voi olla jopa jälkikasvuakin, asuntolaina tms. Lykkäyskäytännön ongelman muodostaa yhteiskunta ja sen vaatimukset.

Tuollaisia 15-vuotiaana omillaan olevia on nykyään äärimmäisen harvassa. On turha yrittää tuoda heitä mukaan keskusteluun.

Laajakaista voi olla ongelma, varsinkin kun edullisinta on tehdä kytkykauppa muutamaksi vuodeksi.

Kytkyt ovat enintään kaksi vuotta, joka on vähemmän kuin muutama. Jokainen voi itse tällaista sopimusta solmiessaan miettiä sitä, joutuuko menemään armeijaan sopimuksen aikana. Ei ole valtion tehtävä kustantaa ihmisille laajakaistaa.