News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

11-11-2011 KU: Nuoret ovat jo pakkotyössä

Started by Rekka-Pena, 11.11.2011, 13:38:19

Previous topic - Next topic

Rekka-Pena

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2683240/%E2%80%9Dnuoret-ovat-jo-pakkotyossa%E2%80%9D

QuoteOn arvioitu, että ilmaisessa työharjoittelussa oli vuonna 2008 noin 320000 ihmistä.
"Nuoret ovat jo pakkotyössä"

KU

Vasemmistonuoret muistuttaa, että nuorten ilmaistyövoimaa käytetään Suomessa jo varsin laajasti.

Vasemmistonuoret vastustaa Elinkeinoelämän keskusliiton, Suomen Yrittäjien ja Perussuomalaisten suunnalta tulleita aloitteita nuorten pakkotyöllistämisestä ja nuorten palkkojen alentamisesta nuorisotyöttömyyden hoitamiseksi.

Vasemmistonuoret vaatii, että tehdystä työstä on aina maksettava asianmukaista palkkaa, ja että työharjoittelun väärinkäytön on loputtava.

Nuorisojärjestö haluaa muistuttaa, että ilmaistyövoimaa käytetään Suomessa jo nyt varsin laajasti.

Takuu ei saa johtaa tilastokikkailuun

Vasemmistonuorten puheenjohtaja Li Anderssonin mielestä on vaarana, että nuorisotakuu lisää nuorilla teetettävää ilmaistyötä.

Takuun mukaan jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu- tai opiskelupaikka kolmen kuukauden sisällä työttömäksi joutumisesta.

– Nuorisotakuusta ei saa tulla tapa siirtää nuoria yhdestä tilastosta toiseen, Andersson sanoo.

Vasemmistonuoret vaatii, että takuusta poistetaan työvoimahallinnon tarjoama työharjoittelu. Niin työvoimahallinnon piiriin kuin koulutukseen kuuluville harjoitteluille järjestö haluaa tiukemmat säännöt.

– Nuorten asemaa ei paranneta pakottamalla nuoria mihin tahansa töihin, vaan tarjoamalla mahdollisuuksia opiskeluun, oikeaan työhön ja taattuun toimeentuloon.

Ilmaistyö heikentää kaikkien asemaa

On arvioitu, että ilmaisessa työharjoittelussa oli vuonna 2008 noin 320 000 ihmistä. Ilmaistyötä tekevät Suomessa sekä työttömät että opiskelijat eri koulutusasteilla.

Vasemmistonuorten mukaan toisen asteen työssäoppimisjaksoissa on varmistettava, että kyse on aidosti opiskeluun kuuluvasta työssä oppimisesta eikä tavallisten työntehtävien suorittamisesta ilman palkkaa.

– Ilmaistyö on eriarvoistavaa, heikentää kaikkien työntekijöiden asemaa työmarkkinoilla ja vieraannuttaa nuoria työelämästä, Li Andersson toteaa.

– Pahimmillaan nuorten tekemä ilmaistyö ketjuuntuu, ja he saattavat työskennellä vuosia saamatta työstään ansaitsemaansa palkkaa. Työharjoittelu toimii myös tulonsiirtona valtiolta ja duunareilta yrityksille.

Kommareiden epälogiikkaa. Jos nuorelle opetetaan jo koulunkäynnin yhteydessä, että mitä se työssäkäyminen tarkoittaa, se vieraannuttaa työelämästä? Itse kävin työharjoittelussa paikallisessa K-Marketissa, ja pidin sitä mukavana lomantapaisena koulunkäynnin ohella, ja samalla tuli koettua, millainen se työpäivä siellä olisi. Ehkä viimeinen asia, mitä olisin kehdannut pyytää, oli palkka, sillä työtehokkuuteni oli ehkä noin puolikas siitä, mitä vanhalla konkarilla.

Ari-Lee

Nyt täytyy kyllä myöntää että olen tismalleen samaa mieltä kuin kommunistit eikä edes hävetä.

Ja nyt ei tod. puhuta mistään työharjoittelusta vaan läpi elämän kestävästä työharjoittelujaksosta jopa ammattilaiselle ihmiselle. Sama ihminen kiertää hyväksikäytön jatkumossa työpaikasta toiseen ½ päiväisenä läpi elämän.

Ei mitään järkeä hyvät porvarit.

Harjoittelujakso on aivan eri asia ja se voi olla esim. 4kk. Sen jälkeen pitää jo osata ja maksaa mitä kuuluukin osaamisesta.

Keskustelu kiertää kehää ja mielestäni tämän uutisen olisi pitänyt jatkaa ketjua mikä oli jo olemassa.

http://hommaforum.org/index.php/topic,60458.msg823624.html#msg823624

edit, lisäys:
Rekka-Pena, kenties ajattelit eri asiaa? Jos niin, sitten olen samaa mieltä kuin sinäkin. Maailma on muuttunut ja jos olet ollut työelämässä niin et kenties tiedä kuinka asiat ovat nyt työmarkkinoilla.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Rekka-Pena

Miniluv voi varmaan ystävällisesti siirtää ketjun osaksi vanhempaa :) Ja olen kyllä myös samaa mieltä kommarien kanssa mutta vain siinä tapauksessa, kun puhutaan läpi elämän kestävästä "harjoittelusta". Itse en tosin ole koskaan edes kuullut kenestäkään, jolle näin olisi käynyt.

Ari-Lee

Niimpä. Olen ollut oven sisemmällä puolen ja ovesta on tulvinut nuoria ihmisiä kyselemään "harjoittelupaikkaa", "työelämävalmennusta", "kuntouttavaa työtoimintaa" jne. Ja mitään ei ole ollut tarjolla koska paikat täynnä. Ne sitten ketkä olivat saaneet jonkin paikan ihmettelivät mitä tekemistä työpaikalla on.

Jokainen uusi taloon tullut tarvitsee oman ohjaajansa joksikin ajaksi kunnes työt sujuvat ohjaamattakin. Ohjaajan käyttämä aika on pois työtehosta eli ohjaajallekin pitäisi sitten maksaa pienempää palkkaa. Työnohjaaja nimikkeellä on palkattu sitten joku työtön ohjaamaan muita työttömiä.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Lasse

Quote from: Ari-Lee on 11.11.2011, 14:08:37
Työnohjaaja nimikkeellä on palkattu sitten joku työtön ohjaamaan muita työttömiä.

Kai se työtön työnohjaaja sai jotain ohjausta ennen ohjaamisen aloitustaan?

Kun kyvytön opettaa halutonta tekemään tarpeetonta, on työteho kyllä huipussaan.

--Lasse
NOVUS ORDO HOMMARUM

Tunkki

Tuosta on hiukan toisenlainenkin versio:

"Kun kyvytön opettaa halutonta tekemään tarpeetonta, tuntuu kuin turha työ menisi hukkaan."

Gommi

Kerrankon komujen kanssa samaa mieltä. Tämä on vakava ongelma.

Olen itse juuri vaihtamassa työpaikkaa yrityksestä akateemiseen maailmaan, yritys on enemmän kuin onnessaan kun saa potkittua pois työntekijän, joka on neuvotellut itselleen hillittömiä etuja, kuten vakituisen pienehkön kuukausipalkan ja hankittua paikalle harjoittelijan 1,5 vuodeksi.

Harjoittelijamme jatkaa Harjoitteluaan, vaikka teki samanlaista Harjoittelua myös edellisessä yrityksessä.

Joku raja orjatyövoiman käytöllä. Kun vakituinen pienehkö kuukausipalkka alkaa kuulostaa eliitin etuoikeudelta, jossakin on pahasti vikaa.

Onneksa saa tuon ahneen systeemin jättää taakseen. Ei tule ikävä.

Uuno

(hieman ehkä aiheen sivusta, mutta menköön)

Minusta se kaikkein suurin harha tässä asiassa liittyy siihen, että aina pitäisi olla joku, joka työllistää jonkun toisen. Eihän näin voi olla.

Ei ole millään tavalla terve tilanne se, että markkinoilla on valtava määrä työläisiä, ja taas vähän yrittäjiä. Suomalaisessa koulutuspolitiikassa pitäisi kiinnittää tähän huomioita paljon enemmän.

Mm. tästä epäsuhdasta seuraa se, että työpaikat ovat kiven takana. Toisekseen siihen vaikuttaa se, että työn tekijän palkkaaminen on niin hemmetin kallista, ja eroon pääseminen vaikeaa. Eli toisin sanoen vasemmisto on itse luonut tilanteen, jossa nyt ollaan.

Gommi: sinuna en vielä kauhesti juhlisi varsinkaan jos valtion työpaikat eivät ole ennestään tuttuja. Raha ei enää kasva puissa enää edes yliopistossakaan, mikä on pelkästään hyvä asia.
Öyhö- ja jankkakriittinen.

Gommi

Juu emmä tuota rahaa edes kovin kauheasti mieti, enkä edes kuvittele että tämä miksikään paratiisiksi vastedeskään muuttuisi, mutta välillä yrityselämässä on tuntunut että karrikoiden toiset tekee työt ja toiset kerää optioita, akateemisessa maailmassa se on paljon reilumpaa, kun sitä rahaa ei riitä kenelläkään :)

Johannes Krauser II

Niimpä. Olen ollut oven sisemmällä puolen ja ovesta on tulvinut nuoria ihmisiä kyselemään "harjoittelupaikkaa", "työelämävalmennusta", "kuntouttavaa työtoimintaa" jne. Ja mitään ei ole ollut tarjolla koska paikat täynnä. Ne sitten ketkä olivat saaneet jonkin paikan ihmettelivät mitä tekemistä työpaikalla on.
Surullisempaa että oikeita töitä hakeville usein firmoissa tarjotaan jotain tempputyöllistysratkaisua palkkatyön sijaan. Ensin alat joille pääsee vähällä koulutuksella ollaan haukuttu maan rakoon ja sitten vielä niihin turvautuvia pomputellaan näin. Taitaa olla monelle helpompi pala sanoa olevansa työtön kuin kaupan kassa tai varastomies noin muutenkin, mutta sitten vielä kun siitä saatava ansio on ihan sama kuin kotona persettä raapiessa kun niitä palkallisia töitä ei saa?

"Kommareilla" on kyllä ihan oikeeta asiaa taas kerran, tulonsiirrot tuottoa takoville yrityksille työväestön kustannuksella on väärin.

Ari-Lee

Quote from: Lasse on 11.11.2011, 15:13:20
Työnohjaaja nimikkeellä on palkattu sitten joku työtön ohjaamaan muita työttömiä.

Kai se työtön työnohjaaja sai jotain ohjausta ennen ohjaamisen aloitustaan?

Kun kyvytön opettaa halutonta tekemään tarpeetonta, on työteho kyllä huipussaan.

--Lasse

No tismalleen noin.
Työnohjaajaksi on verokertymistä järjestetty kursseja.  :facepalm:
Tämä on tällainen oravanpyörä vailla vertaa ja sillä ei ole työntekemisen eli tuottavan työn kanssa mitään tekemistä eikä sillä edes yritetä luoda oikeita pysyviä työpaikkoja.

MikkoAP

Quote from: Johannes Krauser II on 11.11.2011, 17:15:42

"Kommareilla" on kyllä ihan oikeeta asiaa taas kerran, tulonsiirrot tuottoa takoville yrityksille työväestön kustannuksella on väärin.

Niinpä. Kumma juttu, että sosiaalipummeista, usein täysin aiheestakin, negatiivisesti kirjoittavia tuntuu ketuttavan huomattavasti vähemmän tuollaiset käytännöt kuin se, että peräkammarin Pena, tai vaikka Mahmud mamu käyvät sossun luukulla.

Vaikka tuollainen verovarojen ja yksityishenkilöiden työpanoksen kierrättäminen "yritysten" käyttöön on paljon pahempaa sosiaalipummaamista kuin kumpikaan edellämainituista.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

MikkoAP

Quote from: Ari-Lee on 11.11.2011, 13:54:37
Nyt täytyy kyllä myöntää että olen tismalleen samaa mieltä kuin kommunistit eikä edes hävetä.

Ja nyt ei tod. puhuta mistään työharjoittelusta vaan läpi elämän kestävästä työharjoittelujaksosta jopa ammattilaiselle ihmiselle. Sama ihminen kiertää hyväksikäytön jatkumossa työpaikasta toiseen ½ päiväisenä läpi elämän.

Ei mitään järkeä hyvät porvarit.

Harjoittelujakso on aivan eri asia ja se voi olla esim. 4kk. Sen jälkeen pitää jo osata ja maksaa mitä kuuluukin osaamisesta.

Keskustelu kiertää kehää ja mielestäni tämän uutisen olisi pitänyt jatkaa ketjua mikä oli jo olemassa.

http://hommaforum.org/index.php/topic,60458.msg823624.html#msg823624

Jep, toivottavasti ketjut yhdistetään.

Ja niin, tuo sama käytäntö on jo nähty työttömien kurssittamisessa, siis sellaistenkin, joilla on jo pitkä työhistoria ennen työttömäksi joutumista.

Loputonta harjoittelua ja kurssitusta, josta palkkana on lisää harjoittelua ja kurssitusta.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Alfresco

Quote from: Gommi on 11.11.2011, 15:23:41

Minä olen ihan eri mieltä kommarien kanssa. Asiahan koskee palkattomia harjoittelujaksoja nuorille, ei työlainsäädännön sallimia 4 kuukauden palkallisia harjoittelujaksoja. Kirjoitan jatkossa vain palkattomasta harjoittelusta.

Ihan alkaijaiseksi kommarien orjapuheet ovat törkeää liioittelua. Harjoittelu on aina vapaaehtoista ja koska palkkaa ei makseta, mitään työvelvoitettakaan ei ole. "Lopputilin" voi siis ottaa koska tahansa jos homma ei huvita. Millään mittarilla vapaaehtoinen työnteko ei ole orjatyötä. Ei edes silloin jos joku hyötyisi siitä jotani.

Toisekseen työnantajat yleensä antavat harjoituspaikkoja enemmän hyväntekeväisyyssyistä kun hyötymissyistä. Hyvin harva työpaikka todella hyötyy harjoittelijasta saatikka voisi pyörittää liiketoiminnan niiden varassa.

Nuoren kouluharjoittelijan tuottavuus on niin alhainen ettei siitä hommasta yksinkertaisesti voi maksaa mitään. Tuottavuus on käytännössä lähes aina negatiivinen koska työnantaja joutuu varaamaan paljon tuottavia resursseja nuoren opastamiseen ja opettamiseen. Virheitä korjaillaan, asiakkaille korvataan sählinkejä ja maine asiakkaiden suuntaan on vaakalaudalla. Harjoittelujaksot ovat yleensä myös niin lyhyitä ettei nuori ehdi nousta tuottavuuskäyrällä niin korkealle, että hän joskus tienaisi työnantajalle takaisin aiheuttamansa kulut.

Yritykset ottavat harjoitelijoita muutamasta syystä:

- halutaan kantaa yhteiskuntavastuuta mahdollistamalla nuorille kokemuksen saamisen työmarkkinoilla,
- halutaan pedata alan työvoimareserviä antamalla työkemusta,
- toivotaan, että joku harjoittelija olisi niin hyvä, että hänet kannattaa palkata vakituiseksi joko saman tien tai opiskelujen jälkeen.

Kommarien puheet siitä, että pitäisi maksa täyttä palkka harjoittelusta ovat tietämättömien horinoita. Se johtaisi vain siihen ettei kukaan ota nuoria lainkaan harjoittelemaan ja työmarkkinoiden ovet sulkeutuisivat kokonaan. Palkaton harjoittelu on ainoa mahdollisuus tarjota edes jonkinlaista työkokemusta nuorille.

Tämän kirjoitan nyt varmaan yli sadan harjoittelijan koulutuskokemuksella. Olen usealla työpaikallani hoitanut harjoittelijoiden kouluttamiset ja perehdyttämiset. Tiedän että harjoittelijoissa on paljon toivomisen varaa mitä tulee työn tuottavuuten eikä niiden ottaminen kannata. Lisäksi harjoittelijoiden kouluttaminen on varsin turhauttavaa kun tietä jo etukäteen ettei he tule jäämään töihin.
Harjoittelijoita olisi vaikka kuinka paljon jonossa eikä minunkaan työpaikoillani olla voitu ottaa kun ehkä 10% niistä jotka haluavat tulla töihin. Jos niistäkin pitäisi alkaa maksaa palkkaa niin soronoo. Jääkää ilman työkokemusta ja työttömiksi. Valde maksaa ja kommarit huolehtivat "eduistanne".

EDIT: Typot, fraseeraus.

Mika

Quote from: Alfresco on 11.11.2011, 18:20:56

Minä olen ihan eri mieltä kommarien kanssa. Asiahan koskee palkattomia harjoittelujaksoja nuorille, ei työlainsäädännön sallimia 4 kuukauden palkallisia harjoittelujaksoja. Kirjoitan jatkossa vain palkattomasta harjoittelusta.

Hyvin suuri osa noista ensimmäistä tutkintoa opiskelevien nuortenkin pakollisista työharjoittelujaksoista on silkkaa ilmaisen työvoiman hyväksikäyttöä.  Esim. hoitoalalla palkattomat työharjoittelujaksot voivat olla hyvinkin pitkiä.  Voi hyvällä syyllä kysyä, kuinka paljon vaikkapa perushoitajaopiskelija oppii siitä, että hän pesee vuoden verran vanhusten takapuolia vanhainkodissa.

Hyväksikäyttö ei koske vain alempia koulutusasteita.  Tunnettu tosiasia on, että esim. yliopistojen ja virastojen toiminta on 90-luvun lamasta alkaen pyörinyt hyvin suurelta osin korkeakouluharjoittelijoiden varassa.  Suuri osa noista jää valmistuttuaankin hyväksikäytettäviksi.  Kun palkallista työtä ei löydy, moni jää noihin hommiin "odottamaan" vakitusta virkaa, jota ei ehkä koskaan tule.

Tuolla tavalla pidetään myös palkat pysyvästi alhaalla. Palkkojen nostamiseen ei ole tarvetta, koska ilmaista työvoimaa on jatkuvasti tarjolla.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Ari-Lee

Neuvostoliitossa ei ollut työttömiä. Oli vain sosialismin rakentajia. Jos ei ollut mitään tekemistä niin talvella lumitöihin ja kesällä kyntöön/kylvöön/sadonkorjuuseen/teiden ylläpitoon/metsäsavottaan.

Lumilapiot olivat samankokoisia kuin meikun tuhkalapio. Varsi oli kuitenkin niin pitkä että sillä ylsi lappoamaan gazin lavalle. Lappoajia oli niin monta kuin gazin ympärille mahtui. Jos tuuli niin työn jatkuvuus oli sille päivälle taattu. Ja Neuvostoliiton aroillahan tuulee yleensä aina.

En itse ole tuolla ollut lappomassa lunta gazin lavalle vaan tämän kertoi mies kuka oli katsomassa itse totalisosialismia.

En edelleenkään usko että työttömien syyllistäminen kantaa hedelmää. Harjoittelu harjoittelun vuoksi ei tod. ole järkevää puuhaa. Jos on kerran ollut työelämässä ei työelämää tarvitse enää harjoitella vaan itse työtä siinä hommassa mitä sitten ikinä pääseekin tekemään ja sitäkin vain korkeintaan 4kk minkä jälkeen pitää jo löytyä työsuhde vähintään toistaiseksi. Irtisanominen on nykyään helppoa koska tuotannolliset ja taloudelliset syyt.

Suomi Soffa oli esimerkkinä kierrätystyöttömien tekemästä tuottavasta työstä. Yhteiskunta, veronmaksaja maksoi palkat ½-päiväisistä vuoden ajan minkä jälkeen fudut. Seuraava jatkoi. Tätä pyöritettiin nimikkeellä sohvanvalmistuskurssi. Sitä seurasi konkurssi. Voi kyynel. Montako samanlaista tehdasta sitten onkaan olemassa - en tiedä.

linnun_löysä

Harjoittelu on aina vapaaehtoista ja koska palkkaa ei makseta, mitään työvelvoitettakaan ei ole. "Lopputilin" voi siis ottaa koska tahansa jos homma ei huvita.

Ei ole vapaaehtoista ainakaan koulutukseen liittyen, eikä silloinkaan, jos työkkäri määrää harjoitteluun. Eikä saa lopettaa vaikka haluaisi. Jos lopettaa, menettää työmarkkinatuen tai opintotuen. Ainakin tämä on minun käsitykseni asiasta!

Olen itse ollut opintoihin liittyvässä työharjoittelussa useammankin kerran. Erästä paikkaa varten jouduin ihan haastatteluun, jossa kerroin myös omat odotukseni: älkää ottako minua harjoitteluun, mikäli teillä ei ole osoittaa minulle tehtäviä, jotka oikeasti opettavat jotain omasta alastani. Sanoin ihan suoraan, että kahvin keittoa minun esimerkiksi ei tarvitse harjoitella. Ko. yritys sitten päätti ottaa minut, ja toiveikkaana astelinkin paikalle, kun aika koitti. Siellä minulle kerrottiin, missä on siivouskomero, ja että voisin aina joka päivä muun homman ohessa siivota (kas kun sitten voisi siivooja olla tulematta sen ajan, mitä minä olen harjoittelussa). Olisin halunnut lopettaa saman tien, mutta kun en voinut! Minun oli pakko saada ne vaaditut opintopisteet kasaan, ja menettäisin opintotuen siltä kuulta jos lopettaisin. Sen verran tosin onnistuin kelpottelemaan, että selvitin Kelasta, montako päivää harjoittelua on oltava, että saan tuen, ja en sitten ollut paikassa päivääkään kauempaa kuin Kelan vaatiman ajan, vaikka yritys olisi halunnut, että olen kauemmin.

Muok: tarkennuksena se, että tämä kaikki tapahtui 25-vuotiaalle korkeakouluopiskelijalle

MikkoAP

Quote from: Ari-Lee on 11.11.2011, 19:12:37

En itse ole tuolla ollut lappomassa lunta gazin lavalle vaan tämän kertoi mies kuka oli katsomassa itse totalisosialismia.

En edelleenkään usko että työttömien syyllistäminen kantaa hedelmää. Harjoittelu harjoittelun vuoksi ei tod. ole järkevää puuhaa. Jos on kerran ollut työelämässä ei työelämää tarvitse enää harjoitella vaan itse työtä siinä hommassa mitä sitten ikinä pääseekin tekemään ja sitäkin vain korkeintaan 4kk minkä jälkeen pitää jo löytyä työsuhde vähintään toistaiseksi. Irtisanominen on nykyään helppoa koska tuotannolliset ja taloudelliset syyt.

Suomi Soffa oli esimerkkinä kierrätystyöttömien tekemästä tuottavasta työstä. Yhteiskunta, veronmaksaja maksoi palkat ½-päiväisistä vuoden ajan minkä jälkeen fudut. Seuraava jatkoi. Tätä pyöritettiin nimikkeellä sohvanvalmistuskurssi. Sitä seurasi konkurssi. Voi kyynel. Montako samanlaista tehdasta sitten onkaan olemassa - en tiedä.

Niin, ja lisäksi, kuten tuolla toisessakin ketjussa on todettu, nuo "kurssilla" toisensa jälkeen duunia painavat eivät ole työttömiä! He tekevät työtä, ovat siten työllistettyjä ja ansaitsevat työstään palkan.

Alfresco

Quote from: linnun_löysä on 11.11.2011, 19:22:25
Harjoittelu on aina vapaaehtoista ja koska palkkaa ei makseta, mitään työvelvoitettakaan ei ole. "Lopputilin" voi siis ottaa koska tahansa jos homma ei huvita.

Ei ole vapaaehtoista ainakaan koulutukseen liittyen

Siitä kannattaa sitten valittaa kouluille. Harjoittelu on osa opintoja. Miksi työnantajien pitäisi maksaa muiden opinnot kun ei edes ole tarkoitus jäädä töihin? Minusta pitäisi olla kiitollinen että joku ylipätään uhraa aikaa ja rahaa oppilaiden perehdyttämiseen alaansa. Näköjään mikään ei riitä vaan ollaan käsi ojossa vaatimassa samaa liksaa kun kokenut duunari.

Mika

Quote from: Alfresco on 11.11.2011, 19:33:22
Miksi työnantajien pitäisi maksaa muiden opinnot kun ei edes ole tarkoitus jäädä töihin?

Mistä tiedät, onko tarkoitus jäädä töihin?  Käsittääkseni monet valitsevat opiskeluaikaiset työpaikkansa nimenomaan sillä silmällä, että sinne voisi joskus päästä töihinkin.  Sitä paitsi: Suurin osa harjoittelupaikoista on sellaisia, ettei niissä käytännössä opi juuri mitään.  Harjoittelijoita ei ole aikaa opastaa minkään vaativamman homman tekemiseen, eikä siihen ole motiiviakaan, koska joka paikassa riittää aivan tarpeeksi sellaisia ikäviä rutiiniduuneja (vrt. perseiden peseminen), joita kukaan ei haluaisi tehdä.  Tuon tyyppisen työn tekemisestä pitäisi AINA maksaa palkkaa, oli se sitten "harjoittelua" tai ei.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Alfresco

Quote from: Mika on 11.11.2011, 19:42:22
Quote from: Alfresco on 11.11.2011, 19:33:22
Miksi työnantajien pitäisi maksaa muiden opinnot kun ei edes ole tarkoitus jäädä töihin?

Mistä tiedät, onko tarkoitus jäädä töihin?

Koska yleensä palataan koulunpenkille harjoitusten jälkeen. Lähtökohtaisesti harjoitupaikkahan ei johda työsuhteeseen.

QuoteKäsittääkseni monet valitsevat opiskeluaikaiset työpaikkansa nimenomaan sillä silmällä, että sinne voisi joskus päästä töihinkin.

Minun kokeukseni mukaan harjoittelija ottaa sen harjoituspaikan jonka saa. Aika harva voi valita paikkansa.

QuoteSitä paitsi: Suurin osa harjoittelupaikoista on sellaisia, ettei niissä käytännössä opi juuri mitään.

Se voi olla, mutta miksi silloin pitäisi maksaa palkkaa?

Ruckafella

Quote from: Mika on 11.11.2011, 18:48:22

Hyvin suuri osa noista ensimmäistä tutkintoa opiskelevien nuortenkin pakollisista työharjoittelujaksoista on silkkaa ilmaisen työvoiman hyväksikäyttöä.  Esim. hoitoalalla palkattomat työharjoittelujaksot voivat olla hyvinkin pitkiä.  Voi hyvällä syyllä kysyä, kuinka paljon vaikkapa perushoitajaopiskelija oppii siitä, että hän pesee vuoden verran vanhusten takapuolia vanhainkodissa.

Hyväksikäyttö ei koske vain alempia koulutusasteita.  Tunnettu tosiasia on, että esim. yliopistojen ja virastojen toiminta on 90-luvun lamasta alkaen pyörinyt hyvin suurelta osin korkeakouluharjoittelijoiden varassa.  Suuri osa noista jää valmistuttuaankin hyväksikäytettäviksi.  Kun palkallista työtä ei löydy, moni jää noihin hommiin "odottamaan" vakitusta virkaa, jota ei ehkä koskaan tule.

Tuolla tavalla pidetään myös palkat pysyvästi alhaalla. Palkkojen nostamiseen ei ole tarvetta, koska ilmaista työvoimaa on jatkuvasti tarjolla.

Tuossahan on selkeästi kyse työntekijöiden ylitarjonnasta kysyntään nähden. Eli siis koulutetaan liikaa populaa. Ratkaisu on helppo.

Yleisemmin palkattoman harjoittelun hyväksikäyttäminen ja pompottaminen á la Suomisoffa/työkkäri johtuu tietysti samasta asiasta: Työntekijöitä olisi enemmän kuin työpaikkoja, joten aina löytyy uusi toiveikas. Ratkaisu ei voi olla mikään muu kuin työpaikkojen luominen, jotta työpaikkojen ja työntekijöiden suhde olisi kunnossa.

Työpaikkoja voidaan nähdäkseni luoda pääasiassa kolmella kahdella tavalla:

1. Vientiteollisuuden avulla. Silloin palkkatason pitää laskea reippaanlaisesti, että Suomeen tulisi töitä ulkomailta.

2. Luomalla kotimarkkinoille kysyntää. Tämä toteutuu parhaiten supistamalla työn ostajan kustannuksia, eli supistamalla valtion välistäveto-osuutta, sosiaalimaksuja ja palkkoja.

3. Julkisen sektorin toimesta. Tätä on yritetty ja toteutettukin vuosikymmeniä, mutta tuloksena paradoksaalisesti entistä harvemmalla on työpaikka. Koko lystin maksajille koituu entistä suurempi maksutaakka eli elättääkseen itsensä on tienattava rahat myös valtiolle--> palkkakustannukset nousevat, investoinnit ja työpaikat virtaavat muihin maihin, yhä harvempaa on varaa pitää töissä, sosiaalituilla elävien joukko kasvaa, työpaikkojen ja työntekijöiden suhde vinoutuu entisestään... Ei toimi.

Siinä meikäläisen ratkaisumalli. Käytännön toteutus hieman ongelmallisempaa hallitsevassa poliittisessa ilmastossa.

Elemosina

Kaipa olette myös tietoisia siitä että suosituissa kaupungeissa sijaitsevat suurlähetystömme ja konsulaattimme sekä muut valtiolliset toimijamme täyttävät tietyt tehtävät järjestään harjoittelijoilla. Joita riittää ja riittää. Sillä säästetään kun ei tarvitse palkata vakituista työntekijää. Ja ne harvat ja vähäiset vakituiset työntekijät joka vuosi tai pahimmillaan puolen vuoden välein perehdyttävät jonkun uuden harjoittelijan että saisivat edes jotain järkevää teetettyä ja tehtyä. Tässä teille toinen puoli myös tuosta harjoittelijoiden käyttämisestä. Harjoittelijat itse ovat innoissaan kun ovat saaneet "kansainvälistä" kokemusta.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Suurkirjoitus

...

Kerrankin Krauser puhuu asiaa!!!

Parsifal

"Kommareilla" on kyllä ihan oikeeta asiaa taas kerran

Milloinkas se edellinen kerta oli? Sanoisin pikemminkin, että joskus sokeakin kana löytää jyvän.

Ja kyllä meitäkin harjoittelusta vastaava opettaja aikoinaan opasti AMK:ssa, että jos joudutte harjoittelussa tekemään oikeaa työtä, mikä joka tapauksessa olisi jonkun tehtävä, kyllä siitä voi palkkaakin pyytää.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Suurkirjoitus

...

Toisekseen työnantajat yleensä antavat harjoituspaikkoja enemmän hyväntekeväisyyssyistä kun hyötymissyistä. Hyvin harva työpaikka todella hyötyy harjoittelijasta saatikka voisi pyörittää liiketoiminnan niiden varassa.
...

Alfresco, puhut soopaa, sillä tuolla sanomisellasi osoitat, että joko et ymmärrä mistä on kyse tai sitten vääristelet tahallasi.

Ongelman ydin on se, että nykyään joku voi joutua olemaan palkattomana harjoittelijana VUOSIKAUSIA. Tottakai YRITYS HYÖTYY ESIM. KAUPANKASSAHARJOITTELIJASTA täyden kaupankassan työpanoksen verran, sillä onhan "harjoittelija" sitä jo vuosikausia tehtyään oppinut täydet taidot. Sama juttu muiden alojen kanssa. Vuosikausia jollain alalla harjoittelijana ollut on jo yleensä täysinoppinut ja tämä "harjoittelijan" työpanos on aivan oikean palkkaa saavan työntekijän veroinen, mutta jostain syystä - tai ihmekös tuo - yritys haluaisi silti sosiaalipummata valtiota niin, että valtio maksaisi kaiken "harjoittelijalle" tulevan rahan, joka ei suinkaan ole mikään täyden palkan veroinen vaan pelkät pienoiset tuet (esim. asumis- ja työmarkkinatuki).

Kyllähän jopa tuosta "kommarien" esityksestä selviää, että hekin voisivat hyväksyä palkattoman harjoittelujakson, kunhan se on riittävän lyhyt (Aika, jona yleensä oppii tehokkaaksi työntekijäksi.) ja on oikeasti myös opettamista eikä täsmälleen sitä samaa mitä jotkut muut tekevät täyttä palkkaa vastaan.

Arvoton

Lienevät lukeneistonkin liitot sitä mieltä, että harjoittelijalla ei voi korvata vakinaista tai muutakaan työvoimaa. Oma liittoni on ymmärtääkseni sopinutkin tästä työnantajapuolen kanssa.

Meidän firmalle harjoittelijoista (keskiasteen koulutuksesta) on hyötyä ja he ovat lähes poikkeuksetta työhön paneutuvia kavereita, eli ei sähläreitä.

Joltain mamujen kurssilta tuli vietnamilainen pakolainen, joka alkoi opettamaan muita ja kikkailemaan. Toisella harjoittelujaksolla jäi tulematta töihin kun oli viikonloppuna antanut muijalleen turpaan ja joutunut putkaan, minkä jälkeen hänen ei tarvinnut meillä harjoitella.

Työttömille keksittiin jokunen vuosi sitten "työelämävalmennus", koska massiivista pitkäaikaistyöttömien määrää ei ollut varaa työllistää kuin pienen osan siitä. Siinä yleensä tehdään julkisyhteisöille ja kolmannelle sektorille (lähinnä yhdistyksiä ja urheiluseuroja) lähes täyttä duunia (6 tuntia) kahdeksalla eurolla Kela-rahan päälle. Tietysti, täysi toimettomuuskaan ei saa olla vaihtoehto kenellekään.

JoKaGO

Quote from: Arvoton on 11.11.2011, 21:25:20
Työttömille keksittiin jokunen vuosi sitten "työelämävalmennus", koska massiivista pitkäaikaistyöttömien määrää ei ollut varaa työllistää kuin pienen osan siitä. Siinä yleensä tehdään julkisyhteisöille ja kolmannelle sektorille (lähinnä yhdistyksiä ja urheiluseuroja) lähes täyttä duunia (6 tuntia) kahdeksalla eurolla Kela-rahan päälle. Tietysti, täysi toimettomuuskaan ei saa olla vaihtoehto kenellekään.

Vois sanoa suomeksi, että tuo on jo vittuilua! Siis todellakin KAHDEKSAN euroa PÄIVÄSSÄ, ei tunnissa. Näin tästäkin jossain TV-ohjelmassa, kun alle kaksikymppinen tyttö pakkasi onnittelukortteja muovikelmuun, palkkana Kelan työmarkkinatuki + 8 euroa päivässä. Jos tuo ei ole riistoa, niin ei mikään! Aina vain enemmän käy ilmeiseksi Suomen tulevaisuus: Sitä ei ole...
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Suurkirjoitus

Quote from: Arvoton on 11.11.2011, 21:25:20
Lienevät lukeneistonkin liitot sitä mieltä, että harjoittelijalla ei voi korvata vakinaista tai muutakaan työvoimaa. Oma liittoni on ymmärtääkseni sopinutkin tästä työnantajapuolen kanssa.
...

Pelaako valvonta riittävästi, jotta työnantajapuoli ei kuitenkin pääsisi sortumaan siihen. Siis siihen, että vakituista työvoimaa korvataankin "harjoittelijalla", joka on ollut harjoittelijana niin kauan, että hän on taidoiltaan lähes vakituisen kokeneen työntekijän veroinen.

Arvoton

Ja pieni kilpailun vääristämisuhka piilee aina harjoittelijoiden ja työllistettävien takia. Periaatteessa siis joka firman on käytettävä harjoittelijoita.

Telkussa oli esimerkki jostain akateemisesta, joka teki 3:n tonnin arvoista duunia työttömyyskorvauksella ulkomaan harjoittelijana kuukausikaupalla. Firma käytti sellaisia harjoittelijoita vakituiseen. Hyvät välit TE-keskuksen herroihin?