News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Virkamiesjohtoisen maan palauttaminen demokraattiseksi

Started by siviilitarkkailija, 12.11.2011, 11:57:18

Previous topic - Next topic

siviilitarkkailija

Suomi on virkamiesjohtoinen valtio. Kaikki todelliset päätökset valmistellaan, tehdään ja seurataan virkamiesvetoisesti. Äänestämällä voidaan valita vain rahanjakoon liittyviä painotuseroja joiden vaikutus virkamieshallintoon on marginaalinen. Todellisuudessa edustuksellinen demokratiamme ei edusta muuta kuin virkamiehallinnon vaatimaa julkisuuskuvaa. Koska virkamieshallinnon olennaisin elementti on poliitikkojen syyttäminen virkamiesvetoisista päätöksistä.

Miten voisimme varmistaa että virkamiehet, joiden päätökset ovat usein salaisia ja tulkinnallisia, noudattaisivat kansalaisten oikeustajua eikä sääntötulkintoja jotka mahdollistafat täydellisen mielivallan? Miten voisimme palauttaa demokratian virkamiesjohtoiseen kunnallis- ja valtionhallintoon? Tarvitsemme kunnallisvaaleissa valittavia sensoreita jotka voivat halutessaan tarkastaa ja muuttaa virkamiesten tekemät päätökset. Sillä virkavastuu on laki jolla ei ole kansalaisen kannalta mitään merkitystä. Mutta sensori jolle voisi valittaa ja joka voisi ulkopuolisensa tarkastaa ja tarvittaessa korjata virkamiehen tekemän päätöksen ilman kallista oikeuskäsittelyä säästäisi pitkän pennin valtion ja kansalaisten rahoja.

Huonot sensorit eivät tulisi valituksi ja viranhoitoon liittyvän rahoitusosuuden avulla sensori voisi näppärästi korjata niitä tapauksia joissa vaikkapa ilmiselvä etuus on jäänyt saamatta. Vastaavasti väärin perustein maksetuille etuuksille sensori voisi määrätä maksujen lopetuksen ja rahat takaisin kunnan kassaan. Esimerkiksi jos sosialivirasto antaisi rahaa uusien huonekalujen ostoon, sensori voisi puuttua peliin ja määrätä ostamaan huonekalut kirpputorilta puoleen hintaan. Tai jos sosialivirasto antaisi rahaa vaikkapa huvipuisto/ matkalippuihin niin sensori voisi viheltää pelin poikki ja tarjota uimahallillippuja ja polkupyöräkyytiä ja ottaa sosialiviraston maksuosuudesta erotuksen takaisin kunnan kassaan ja oman käsittelymaksuosuutensa virkamiehen virheellisestä rahankäytöstä.

Vaaleilla valittava sensori olisi keino säästää byrokratiassa ja korjata virkamieshallinnon vääristymät...
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Jouko

Julkisen hallinnon menopuolesta taitaa olla valtaosa lakisääteistä. Ei siinä silloin ole paljon petrausvaraa virkamiehilläkään. Virkatyösuhteetkin ovat sellaisia että niitä on mahdoton purkaa mutta aina helppo lisätä. Ja niitähän lisätään pölhöpopulismin hengessä. Ei siis ihme että julkisbudjetti paisuu kuin pullataikina.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

siviilitarkkailija

Quote from: Jouko on 12.11.2011, 12:06:09
Julkisen hallinnon menopuolesta taitaa olla valtaosa lakisääteistä. Ei siinä silloin ole paljon petrausvaraa virkamiehilläkään

itseasiassa tässä on juuri se villakoiran ydin mikä mielellään tai tahattomasti unohdetaan. Eli se että laki ei missään nimessä määrää täsmällisesti sitä miten virkamies käytössään olevan rahan sijoittaa. Laki määrää tiettyjä perustarpeita joita se edellyttää virkamieskunnan tyydyttävän. Rahan täsmällisestä käytöstä määräykset antaa virkamies itse tai virkamieshallinto. Virkamiehelle ei synny mitään poliittista tai henkilökohtaista säästötarvetta ellei sellaiseksi lasketa rahojen totaaliseen loppumiseen johtavaa tuhalusintoa. Ja tästä seuraavaa lisäbudejetin vaatimusta.

Eli jos vaikka epätoivoinen asiakas vaatii lakisääteistä peruspalvelua, voi virkamieshallinto tarjota joko palvelua tai rahaa. Luonnollisesti virkamieshallinnon intressissä ei ole palvelun järjestäminen tarpeeseen vaan pelkkä rahan käsittely. Vastaavasti joku asiakas voi vaatia enemmän kuin mitä hänelle lain mukaan kuuluu, ja käytöksen sekä sääntötietämyksensä johdosta tämä henkilö voi lypsää järjestelmää enemmän kuin oikeustaju sallii. Siksi moisen toiminnan lopettaminen edellyttää poliittista ja äänestäjien tarjoamaa selkänojaa. Ja jos viran rahoitus syntyy vaikkapa kunnallistalouden säästöistä, on varma että toiminta olisi lopulta kaikkia osapuolia hyödyttävää.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Goman

Quote from: siviilitarkkailija on 12.11.2011, 11:57:18
Suomi on virkamiesjohtoinen valtio.

Niin on. Ja Kokoomuksen haikailema kuntakoon huomattava kasvattaminen pahentaa asiaa entisestään. Suuressa kunnassa asukkaalla ei ole mitään muuta kuin veronmaksajan rooli. Suuresta kunnasta ei voi edes muuttaa pois vaihtamatta työpaikkaa, sillä kuntahan on jatkossa työssäkäyntialeen kokoinen. Ramassa rytäkässä häviää myös kuntien välinen verokilpailu, jonka jälkeen virkamiehille koittaa 'kissanpäivät'. Ja kuntalainen maksaa viulut.

Topi Junkkari

Quote from: kmruuska on 12.11.2011, 13:51:37
Jaa. Missäpä ja millä alalla julkishallinnon virkoja on lisätty viime vuosina kun se kerran niin mahottoman helppoa on ja pölhöpopulistit niin jatkuvasti tekevät?

Roihupellon virastossa ainakin, ja lisää pitäisi haalia koko ajan, kun uusia viraston toimialaan kuuluvia hankkeita tulee vireille. Samalla vanha ja kokenut kaarti siirtyy eläkkeelle.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Goman

Tilastokeskuksen tilastojen mukaan Suomessa oli vuonna 2005
yksityisalojen kk-palkkaisia työntekijöitä 978632 kpl , ja kuntien työntekijöitä 324926 kpl.

Viisi vuotta myöhemmin vuonna 2010 vastaavasti
yksityisalojen kk-palkkaisia työntekijöitä 932330 kpl , ja kuntien työntekijöitä 376321 kpl.

Viidessä vuodessa kuntatyöntekijöiden määrä on kasvanut  15,8 %

Ja mikä pahinta, samassa ajassa yksityisalojen työntekijöiden määrä on laskenut 4,7 %

En tiedä mihin ja mille alalle nuo kuntahenkilöt ovat ilmestyneet, mutta numerot ovat nämä. Kreikan tiellä ollaan.

Ari-Lee

Kajaanissa on huutava hammaslääkäripula. Tästä lähimmällä terveysasemalla työskentelee 5 hammaslääkäriä ja ihmisiä jonossa jatkuvasti n. 1000. Kaupungin muilla asemilla sama peli. Jono on siis ajallisesti jo 5kk. Uhkasakko ei ole auttanut korjaamaan tilannetta.

Ja kunnan virkaheittojen määrää on tietysti kasvatettu kuin pullataikinaa. Mitä enempi virkaheittoja sen vähemmän hyviä ideoita ja sen enempi byrokratiaa.

Esim. nyt noiden hammaslääkärijonojen lyhentämiseksi on olemassa vain ja ainoastaan yksi pieni toimenpide:
KELAn yksityisten hammaslääkärikorvausten säätäminen ajantasalle. Jonot hajaantuvat näin lukuisille yksityisille klinikoille.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090801161443EH

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Jouko

Quote from: kmruuska on 12.11.2011, 13:51:37
Quote from: Jouko on 12.11.2011, 12:06:09
Julkisen hallinnon menopuolesta taitaa olla valtaosa lakisääteistä. Ei siinä silloin ole paljon petrausvaraa virkamiehilläkään. Virkatyösuhteetkin ovat sellaisia että niitä on mahdoton purkaa mutta aina helppo lisätä. Ja niitähän lisätään pölhöpopulismin hengessä. Ei siis ihme että julkisbudjetti paisuu kuin pullataikina.

Jaa. Missäpä ja millä alalla julkishallinnon virkoja on lisätty viime vuosina kun se kerran niin mahottoman helppoa on ja pölhöpopulistit niin jatkuvasti tekevät?

Otetaan esimerkiksi vähemmistövaltuutetun turhaketoimisto. Sinne haetaan taas muhkeapalkkaista ylitarkastajaa. Näitä ylitarkastajiahan tässä maassa riittää vaikka muille jakaa. Mamuklusteri on tämän hetken kasvavin teollisuudenhaara. Tai sanotaan oikeastaan ainoa sellainen.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Goman


Lisää synkkiä tilastotietoja. Paisti että kk-palkkaisten yksityisalojen työntekijämäärä on vähentynyt, niin sama on kaiku askelten tuntipalkkaisten yksityisalojen puolella. Vuodesta 2006  on tuntipalkkaisten yksityisalojen työntekijöiden määrä laskenut 11%   (372102>329700).

Siis muutamassa vuodessa yksityisalojen työntekijöitä on hävinnyt 88704 kpl , ja vastaavasti  kuntapuolelle on tullut samanaikaisesti lisää 51395 työntekijää.  Näistä luvuista jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä.

Ari-Lee

Lisää Kajaanista:
Sairaankuljetus siirrettiin mahtikäskyllä kunnan monopoliksi. Se viimeinenkin yksityinen sairaankuljetusyritys tapettiin. Tänne on siis turha yrittää ujuttaa yksityisiä ambulanssipalveluita.

Ottaakohan kunta kohta taksitoiminnankin monopolikseen?  :facepalm:
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Topi Junkkari

Quote from: Ari-Lee on 12.11.2011, 15:15:35
Ottaakohan kunta kohta taksitoiminnankin monopolikseen?  :facepalm:

Eikös se ollut Kainuussa se juttu, että kunnalta riistettiin valta ja siirrettiin maakuntatasolle? Onko "kokeilu" loppunut?

Isänpuoleiset juureni ovat syvällä Kainuhun korvessa, mutta siellä ei ole pitkään aikaan asunut ketään eläviä sukulaisia, joten vierailut ovat jääneet vähemmälle.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Ari-Lee

Quote from: Topi Junkkari on 12.11.2011, 15:20:12
Quote from: Ari-Lee on 12.11.2011, 15:15:35
Ottaakohan kunta kohta taksitoiminnankin monopolikseen?  :facepalm:

Eikös se ollut Kainuussa se juttu, että kunnalta riistettiin valta ja siirrettiin maakuntatasolle? Onko "kokeilu" loppunut?

Isänpuoleiset juureni ovat syvällä Kainuhun korvessa, mutta siellä ei ole pitkään aikaan asunut ketään eläviä sukulaisia, joten vierailut ovat jääneet vähemmälle.

Puolanka taisi erota tästä "maakuntarallista". Ralli oli/on taksilla ajelua essuntassun sairaalaan ja takaisin periferiaan. Siksi ajattelin että maakunta voisi ajatella taksitoiminnan aloittamista. Siis mikään ei ole enää vierasta eikä ihmeellistä rinnakkaistodellisuudessa eläville.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Topi Junkkari

Quote from: Ari-Lee on 12.11.2011, 15:30:39
Puolanka taisi erota tästä "maakuntarallista".

Juuri siellä ne juuret ovat, ainakin isäni kertoman mukaan. Puolangalla ja Ristijärvellä. Myöhemmin suku asettui Paltamoon ja jatkoi siitä sitten matkaa. Mutta taitaa mennä taas "offariksi".
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

siviilitarkkailija

ongelma eivät ole poliitikot vaan se että poliittisessa järjestelmässä toimiville ihmisille ei anneta mahdollisuutta vaikutta ja muuttaa vallitsevia olosuhteita. Poliitikkoa tarvitaan virkamiesjohtoisessa valtiossa vain kulissiksi. Lopulta kulissipolitiikka ka kulissipoliitikot korvataan diktatuurilla tai sanelupolitiikalla.

On aivan selvä että jos otamme lahjattoman ihmisen ja annamme hänelle mahdollisuuden mestaroida vakiintuneen virkakoneiston päätöksiä, on tuloksena epämiellyttävä olotila. Mutta tällöin tämän epämiellyttävän olotilan tekijällä on nimi ja vastuu sekä äänestäjäkuntansa jolle hän vastaa. Mutta kun äänestäjät paneutuvat asioihin ja henkilön todelliseen osaamiseen, he saavat merkittävän ja pätevän edunvalvojan hoitamaan asioitaan kuten edustuksellisessa demokratiassa.

Nykyisessä virkamiesjohtoisessa valtiossa kukaan ei ole vastuussa mistään, virkamies on moelta osin käytännössä erottamaton ja toimintaa ylläpidetään kestämättömällä lainarahoituksella. Virkakoneiston kasvua ei rajoiteta millään eikä mitenkään. Siksi on tärkeää että demokratian puolesta järjestelmää kehitetään edelleen.

Mikäli jatkamme nykyisellä linjalla, on selvää että politiikan tekeminen marginalisoituu ja viihteellistyy. Aina siihen pisteeseen jolloin yhteiskunta lakkaa toimimasta ja tilalle astuu diktatuuri. Eli virkamieshallinnon intresseissä on edustuksellisen demokratian tuhoaminen niin sisällöllisesti kuin poliittisesti. Sillä diktatuurissa virkamiesten ei enää tarvitse perustella yhtään mitään yhtään kenellekkään. Ellei sellaiseksi lasketa hallitsevan diktaattorin muutamia kansansuosion kalastamiseksi tekemiä esimerkkivalintoja.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...