News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä

Started by juge, 11.10.2011, 09:02:56

Previous topic - Next topic

ISO

Quote from: Emo on 19.08.2015, 09:31:56
Eipä tuo mihinkään pysyvämpään positiiviseen mamujen kannalta johda, vaikka mamutolloille pärstän perusteella paremmat arvosanat annettaisiinkin, kuin mihin oikeasti kykynsä riittäisivät. Elämässä ei menestytä arvosanoilla. Totuus tulee eteen koulun jälkeen, jos ei koulussa.

Huvittavaahan se on kun koulusta lähtevät eivätkä osaa yhtään mitään, ja numerot on kuin neroilla. Eivät saa yhtään järkevää lausetta kirjoitetuksi ja numero kiitettävä, sellastahan se on husunkin metelöinti, jos se unohtaa laittaa oikolukijan kautta tekstiä julkisuuteen.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Faidros.

Quote from: SimoMäkelä on 19.08.2015, 09:37:35
Tuossa jutussa sivuutetaan ilman pohdintaa se vakava ongelma, miksi opettajat suosivat mamuja arvosanoissa? Opettajahan johtava mamu-oppilaita tällä tavoin harhaan, luulemaan itseään etevämmäksi kuin ovat.

Ettei samat somput perseile ala-asteella 30 vuotta.

Gadar Gelle oli hieman "harmistuneen" näköinen tänään Huomenta Suomessa, kun haastattelija kertoi somppujen pärjäävän koulussa kaikkein heikoimmin ja vielä juuri toisen polven somput.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JPN75

Maikkarin uutisissa joku OAJ:n pomo haluaa lisää resursseja eli rahaa mamuoppilaiden opetukseen. Ja kuten tutkimuksessa todetaan, niin

"Useilla koulun resursseihin ja toimintatapoihin liittyvillä tekijöillä ei näyttäisi Suomessa olevan juurikaan vaikutusta maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön välisiin osaamistasoeroihin. Suomessa erot jopa kasvavat muutamalla pisteellä sen jälkeen kun näitä tekijöitä on otettu huomioon."

OAJ ei halua uskoa tätä tutkimusta? Vai ymmärtävätkö he vihdoin Tatu Vanhasen tutkimuksen pitävän paikkansa? Tutkimuksen tehneet eivät ainakaan uskalla ääneen sanoa mitään älykkyyseroista eri maista tulleiden välillä ja sen vaikutusta osaamiseen ja oppimiseen. Jos tutkimuksen tekijät ovat suvaitsevia hyysäreitä, niin eivät edes hyväksy Vanhasen tutkimustuloksia. Ja joutuvat sitten keksimään mitä ihmeellisempiä ja/tai ympäripyöreämpiä selityksiä.

Emo

Quote from: ISO on 19.08.2015, 09:40:26
Quote from: Emo on 19.08.2015, 09:31:56
Eipä tuo mihinkään pysyvämpään positiiviseen mamujen kannalta johda, vaikka mamutolloille pärstän perusteella paremmat arvosanat annettaisiinkin, kuin mihin oikeasti kykynsä riittäisivät. Elämässä ei menestytä arvosanoilla. Totuus tulee eteen koulun jälkeen, jos ei koulussa.

Huvittavaahan se on kun koulusta lähtevät eivätkä osaa yhtään mitään, ja numerot on kuin neroilla. Eivät saa yhtään järkevää lausetta kirjoitetuksi ja numero kiitettävä, sellastahan se on husunkin metelöinti, jos se unohtaa laittaa oikolukijan kautta tekstiä julkisuuteen.

Ja sitten vingutaan rasismista, kun vähiin tarjolla oleviin työpaikkoihin ei pääsekään, vaikka opettajien väärentämät arvosanat ja etnisen rikkauden aatelia.

Emo

Quote from: Faidros. on 19.08.2015, 09:44:18
Gadar Gelle oli hieman "harmistuneen" näköinen tänään Huomenta Suomessa, kun haastattelija kertoi somppujen pärjäävän koulussa kaikkein heikoimmin ja vielä juuri toisen polven somput.

KIELLETÄÄN TOTUUS! Totuus on rasistinen! Eiku tsorppa, totuushan on jo kielletty. Hyvä.
Maahanmuuttaja on voimavara, moniosaaja, rikkaus; ei mulla muuta. Paitsi VMP.

Leijona78

Ja kas, juttu on Helsingin Uutisissa. "Kumma" että päämedia ei ole tätä vinkkeliä uutisoinutkaan. Vaikka A-P Pietilää ollaankin ajoin kritisoitu, niin pakko sanoa että kyllä hänen alaisensa ihan hyvää työtä tekevät muihin verrattuna.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

dothefake

Enpä hämmästyisi, jos opettajia olisi ohjeistettu ylemmältä taholta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Bigot

Eli viimeiset lukiopaikat menevät todelliselta osaamiseltaan seiskan neekerille (jolla todistuksessa 7,6), kun 7,5:n pottunokka saa katsella vaikka amista. Ja sama meno jatkunee lukiossa ja yliopistoissa. Mikä johtaa a) vähä-älyisiin moniosaajiin, joille räätälöidään suojabyrokraatin duuni, b) syrjäytyviin suomalaisiin, joille ne opiskelupaikat ja duunit olisivat kuuluneet.

Näin ollen monikulttuurisuus ei johda vain syrjäytyviin työvoimapulanpaikkaajiin, vaan myös syrjäytyviin pottunokkiin.

Ja ei ole tarkoitus nyt ottaa sen enempää kantaa amis vs. lukio-vääntöön.

nollatoleranssi

Onhan tuo varsin "huolestuttava tieto", koska se romuttaa koko suomalaisen koulujärjestelmän uskottavuutta.

QuoteEsimerkiksi 9.-luokkalaisten keskimääräinen matematiikan arvosana oli vuonna 2012 kantaväestön oppilailla 7,6.

Toisen polven maahanmuuttajilla se oli 7,5 ja ensimmäisen polven maahanmuuttajilla 7,2.

Pisa-tuloksissa maahanmuuttajataustaiset oppilaat pärjäsivät kuitenkin useita kymmeniä Pisa-pisteitä huonommin.

Yksi syy tuohon voi olla siinäkin, että opettajat arvioivat maahanmuuttajia erityisellä "omalla asteikoillaan", jossa 7 on se "keskimääräinen numero". Samoja tuloksia ei yllättäen verratakkaan kantasuomalaisten saamiin arvosanoihin (kuten Suomessa tietenkin pitäisi), vaan mamuille käytetään sanamukaisesti täysin omaa asteikkoa.

Mahdollisesti opettajat ajattelevat hyvin sympaattisesti ulkomaalaisista oppilaista ja tämä näkyy paremmissa arvosanoissa. Ajatellaan heidän tulevan huonommista ja vaikeimmista lähtökohdista, joka näkyykin parempina arvosanoina.

Arvosanojen luulisi kuitenkin perustuvan ennen kaikkea kokeisiin ja niistä saatuihin tuloksiin. Eli onko Suomessa mahdollisesti hyvinkin maahanmuuttajataustaisia kouluja, joissa opettaja tekee tietoisesti helpompia kokeita vai millä tavalla tämä tilanne on selitettävissä? Vai muutetaanko kokeista saatavia arvosanoja kokonaistulokseen nähden (joka tuntuisi oudolta)?


QuoteSama ilmiö näkyi äidinkielessä ja kirjallisuudessa, jossa opettajat antoivat toisen polven maahanmuuttajaoppilaille jopa parempia numeroita kuin kantaväestölle keskimäärin.

– Tulos viittaa vahvasti siihen, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat kouluarvosanat matematiikassa sekä äidinkielessä ja kirjallisuudessa eivät heijastele heidän osaamistasoaan, vaan oppilaat saavat omaa osaamistasoaan selvästi parempia kouluarvosanoja verrattuna kantaväestön oppilaisiin, tutkimus toteaa.

Äidinkielen numeron pitäisi olla hyvinkin paljastava, koska jopa syntyperäiselle suomalaiselle ovat suomalaiset kielioppisäännöt oma ongelmansa.

Quote– Tärkeä selittävä tekijä on myös se, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat opiskelevat Suomessa usein ikäluokkaansa alemmalla luokka-asteella, tutkimus huomauttaa.

Tämäkin voi selittää osan syistä, mutta edelleen epäilisin sitä.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Tommi Korhonen

Tämä on erittäin vakavaa: ei siksi etteikö se olisi epäreilua, vaan siksi että ilmiön purkaminen on lähes mahdotonta. Ainoa keino olisi tunnustaa, että ihmisissä on eroja, hyväksyä se ja toimia sen mukaan, kohdistaa toimenpiteitä sen mukaan, ja miettiä Suomen kannalta mihin maahanmuuttopolitiikalla pyritään jatkossa.

Mutta tätähän ei tule tapahtumaan. Rakenteellinen rasisimi ja epätasapuoliset tukitoimet tulevat jatkumaan loputtomiin. Päinvastoin tätä luultavasti tullaan käyttämään aseena persuja vastaan. En ymmärrä millä häränpyllyllä sellainen tehdään, mutta se nähdään pian.

Ennenkuin tosiasiat tunnustetaan, niin mikään määrä paapomista ei tule asiaa muuttamaan.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Dangr

Ratkaisuksi kansalliset testit joka aineeseen. Rasti ruutuun-menetelmällä saisi vertailukelpoisen tuloksen.

Liian paljastava testi, ei tulla näkemään.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Roope

Quote from: SimoMäkelä on 19.08.2015, 09:37:35
Tuossa jutussa sivuutetaan ilman pohdintaa se vakava ongelma, miksi opettajat suosivat mamuja arvosanoissa? Opettajahan johtava mamu-oppilaita tällä tavoin harhaan, luulemaan itseään etevämmäksi kuin ovat.

Eivät opettajat välttämättä koe sitä ongelmaksi, eikä se ole mikään yllätys.

Maahanmuuttajien arvosanojen korottaminen perustuu ohjeistukseen. Kymmenisen vuotta sitten vaikutus maahanmuuttajien arvosanoihin oli keskimäärin noin yhden numeron verran, joten osalla arvosanoja korotetaan vähemmän tai ei ollenkaan ja osalla enemmänkin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Leijona78

Kotikoneella mulla on artikkeli kirjainmerkeissä, mutta täällä en nyt löydä sitä mutta jossakinhan, opetushallituksen tekemillä sivuilla, oli se artikkeli jossa kerrottiin että maahanmuuttajien positiivisia asioita korostetaan ja negatiivisista vaietaan. Ehkä tässäkin on ollut sitä että negatiivisista asioista ei olla haluttu puhua ja positiivisia asioita ollaan taas korostettu.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

nollatoleranssi

Quote from: Faidros. on 19.08.2015, 09:44:18
Gadar Gelle oli hieman "harmistuneen" näköinen tänään Huomenta Suomessa, kun haastattelija kertoi somppujen pärjäävän koulussa kaikkein heikoimmin ja vielä juuri toisen polven somput.

Gadar Gellehän käytti "ovelaa taktiikkaa" kun puhuttiin YLE:n A-Studiossa Tapanilan joukkoraiskauksesta. Ei osannut olevinaan mainita yhtäkään syytä siihen, että miksi somalit kunnostautuvat raiskaustilastoissa valtaväestöä paremmin, vaan vastasi: "Asiaa pitäisi tutkia lisää...". Mutta kun tutkimustuloksiin viitattiin (10x suurempiin lukemiin verrattuna suomalaisiin), niin osasi suoralta kädeltä kertoa kuinka kantasuomalaiset raiskaavat tilastojen mukaan 3x useammin kuin suomenruotsalaiset (ideana varmaankin luoda miellevaikutelma, että koko lukema olisi suhteellinen ja se riippuisi monista muista tekijöistä kuin taustasta).

En tiedä onko vielä tullut kutsua kokkiohjelmiin?
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

jellona

Ihmettelin aikoinani, opiskellessani tekussa, kuinka kevyesti ulkomaalaiset läpäisivät kurssit. Tunneille tultiin miten sattuu ja sieltä poistuttiin milloin huvitti. Oppitunneilla opiskelu oli pääosin nukkumista ja laitteilla näpräämistä. Opettajien vaatimustaso heitä kohtaan oli luokattoman alhainen suhteessa suomalaisiin opiskelijoihin.

No... myöhemmin olin tekemisissä erään afrikkalaisen, samasta tekusta valmistuneen insinöörin kanssa joka oli valmistunut hyvillä papereilla. Tietotaito oli karmeaa. Matemaattinen osaaminen oli kehnoa ja etenkin tekninen osaaminen. Taikausko sekoittui liian usein faktan kanssa. Yhteistyömme oli mahdotonta, koska tyyppi oli niin omasta mielestään huippuosaaja ja ihan hemmetinmoinen pätemään, sekä inttämään vastaan. Rasismikeskustelut oli jokapäiväinen riesa. Kaikki hänen osaamattomuutensa oli valkoisen miehen syytä ja rasismia. Vuosi kyseisen moniosaajan kanssa riitti minut vakuuttamaan sen, että ulkomaalaiset opiskelijat läpäisevät koulut osaamatta mitään.

Toinen tositarina on kansanterveysalalla työskentelevästä ystävästäni, joka kiroilee monesti ulkomaalaisia opiskelijoita jotka ovat harjoittelemassa. Töihin tullaan omaan tahtiin, nuokutaan passiivisina eikä kiinnostusta ole lainkaan. Osaamistaso on mitä sattuu yms. Kerran hän hämmästyneenä ihmetteli erästä opiskelijaa, jonka osaamistaso oli cokacola zero. Hän keskeytti harjoittelun ja ilmoitti kouluun, että edes perusasiat eivät onnistu, vaikka oppilas oli lähes valmistumassa. Myöhemmin selvisi, että harjoittelu oli läpäisty hyväksyttynä. Laittaa hiukan miettimään mistä on kyse?

Sama ilmiö on alakouluissa, yläkouluissa ja kaikkialla. Mistäkö tiedän? Olen nähnyt omin silmin. Kolme lastani on käynyt suomen koulujärjestelmän läpi, enkä ole sokea tai kuuro. Se siitä...

Onko joillain samoja kokemuksia vai olenko luulotautinen?
Aina kun näen punaisen ristin, näen punaista.

Siili

Quote from: Roope on 19.08.2015, 10:10:20
Quote from: SimoMäkelä on 19.08.2015, 09:37:35
Tuossa jutussa sivuutetaan ilman pohdintaa se vakava ongelma, miksi opettajat suosivat mamuja arvosanoissa? Opettajahan johtava mamu-oppilaita tällä tavoin harhaan, luulemaan itseään etevämmäksi kuin ovat.

Eivät opettajat välttämättä koe sitä ongelmaksi, eikä se ole mikään yllätys.

Maahanmuuttajien arvosanojen korottaminen perustuu ohjeistukseen. Kymmenisen vuotta sitten vaikutus maahanmuuttajien arvosanoihin oli keskimäärin noin yhden numeron verran, joten osalla arvosanoja korotetaan vähemmän tai ei ollenkaan ja osalla enemmänkin.

Lienee osa syrjäytymisenvastaista projektia.  Näin saadaan enemmän "varsinaisia" toisen asteen koulutuksen pariin.  Onhan se varmaan kaikkien mielestä hieman perseestä, että rehellisemmin arvioituja kantiksia jää positiivisen syrjinnän vuoksi rannalle hakemaltaan linjalta, mutta koska päämärä on jalo, meritokratiasta passaa hieman tinkiä.

jellona

Toinen epäkohta suomessa on ruotsinkielisten "positiivinen syrjintä". Suomenkielisiin yliopistoihin pääsemiseksi on tehtävä lujasti töitä. Åbo akademin pääsyvaatimuksena on pelkästään ruotsin kieli. Mielestäni koulujen vaihtelevat tasovaatimukset vääristävät työmarkkinoita. Fakta on, että eri kouluista tulee selvästi eritasoista ainesta.

Tosiasia on, että jos edessäsi on kolme työhakijaa, 1. ulkomaalaistaustainen, 2. suomenruotsalainen 3. suomalainen, niin suomalainen on todennäköisyyksien valossa pätevin, koska hän on todennäköisimmin läpäissyt koulut ilman mitään erityiskohteluja tekemällä kovasti töitä paperinsa eteen.

Positiivinen syrjintä mahdollistaa sen, että kovan seulan läpi tuleekin ainesta, joka ei sinne todellisuudessa kuuluisi. En tiedä onko tämä ajatus rasismia, mutta itse idealistina olen käsittänyt koulutuksen merkityksen tavallaan seulomaan "jyvät akanoista", eli älyllisesti terävät siirtävät ajatuskuormia, kun taas fyysisesti vahvat, taikka muuten vaan rennommat kaverit siirtelevät trukkilavoja. Tällä en tarkoita eriarvoistaa ketään trukkilavoja siirtelevää. Päinvastoin. He ovat todellisuudessa selkärankaporukka ja juuri heidän takia suomi on tähän saakka pyörinyt käytännössä. (toistaiseksi)

Jos kehitysmaalaisopiskelijoiden koulutuksen idea on se, että opin ja osaamisen saatuaan, he siirtyisivät takaisin kehitysmaihin jakamaan saamaansa oppia oman yhteiskuntansa hyvinvoinnin edistämiseksi, niin en vastusta suomen ilmaista koulutusta. Olen valmis maksamaan tervavelkojani sillä :) Opettajat tekevät kuitenkin suurta karhunpalvelusta omalle unelmalleen päästämällä kehitysmaalaiset kouluista läpi päätä silittelemällä. Kovat koulut käyneillä on rautainen osaaminen ja asenne, helpolla päässeet valittajat ovat työelämään kelpaamatonta pehmoporukkaa.

Aina kun näen punaisen ristin, näen punaista.

Uimakoulutettava

Quote from: Hannu Niemi on 19.08.2015, 09:10:02
Maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat Suomen yläkouluissa todistuksiinsa keskimäärin jopa parempia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluvat, vaikka heidän todellisen osaamisensa arvioidaan olevan huolestuttavan heikkoa.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/310337-tutkimus-suomalaiset-opettajat-suosivat-maahanmuuttajaoppilaita-arvosanoissa

:D  :D  :D

Suomi, maailman vähiten korruptoitunein maa!

Terveiset Asiansa osaaville  :flowerhat:-armeijan kansankynttilöille!

Kaikki erilaisia, kaikille samat arvosanat!

Positiivinen syrjintä arvostelussa kompensoi Suomalaisen Yhteiskunnan Syyllisyyden: me olemme rasisteja - mutta Meillä On Unelma!

Milloin MENA-kielet hyväksytään osaksi kouluaineita, jotta tämä rakenteellinen rasismi viimeinkin loppuu! >:( :flowerhat:

Milloin huippuarvosanoilla valmistunut koneinsinööri tarkastaa valtion taloutta?


"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Sietäjä

Quote from: jellona on 19.08.2015, 11:12:13
Åbo akademin pääsyvaatimuksena on pelkästään ruotsin kieli.

Mielenkiintoinen väite. Erityisesti tuo kohta "pelkästään".

Bigot

Quote from: Sietäjä on 20.08.2015, 22:06:56
Quote from: jellona on 19.08.2015, 11:12:13
Åbo akademin pääsyvaatimuksena on pelkästään ruotsin kieli.

Mielenkiintoinen väite. Erityisesti tuo kohta "pelkästään".

Selvä kärjistys, mutta onhan Akademin sisäänpääsyprosentti naurettava verrattuna muihin:
http://www.oph.fi/ajankohtaista/tiedotteet/101/0/yliopistojen_opiskelijavalintojen_tulokset_valmiit?language=fi

Ludicrous

Quote from: Sietäjä on 20.08.2015, 22:06:56
Quote from: jellona on 19.08.2015, 11:12:13
Åbo akademin pääsyvaatimuksena on pelkästään ruotsin kieli.

Mielenkiintoinen väite. Erityisesti tuo kohta "pelkästään".

Kaikissa Suomen yliopistoissa saa vastata pääsykoekysymyksiin joko suomeksi tai ruotsiksi, paitsi hankkenilla, socialhögskolanissa ja åbossa, joissa saa vastata ainoastaan ruotsiksi. Kun suomalainen onnistuu kuitenkin päihittämään rantaväen melkoisesta tasoituksesta huolimatta, hän joutuu lisäksi vielä ruotsin kielikokeeseen, millä voidaan säädellä kuinka paljon otetaan sisään huonompaa väkeä. Helsingin yliopistoon ehdotettiin myös suomen kielen koetta ruotsiksi hakeneille, sillä valtaosa opetuksesta on suomen kielistä. Ehdotus teilattiin välittömästi syrjivänä.

Maailman ainoassa suomenkielisessä maassa on kahdenlaisia yliopistoja: kaksikielisiä (suomi ruotsi) ja ruotsinkielisiä.
On äärimmäisen epäkohteliasta olla oikeassa liian aikaisin.

rähmis

Toisen polven maahanmuuttajien huono koulu­menestys saattaa polveutua pitkällisestä rasismista

"Koulumenestys ei parane toisen polven maahanmuuttajilla", uutisoi Helsingin Sanomat viime keskiviikkona.

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) oli tehnyt ensimmäistä kertaa tuloksellisuustarkastuksen, jossa tarkasteltiin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tasavertaisten mahdollisuuksien toteutumista saavuttaa oppimisvalmiudet ja osallistua jatko-opintoihin, kuten on perustusopetuslain tavoite.

VTV kertoi tiedotteessaan, että maahanmuuttajaoppilailla ja kantaväestöllä ei ole samanlaisia mahdollisuuksia perusopetuksessa. Virasto myös huomautti, että erityisesti toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden osaaminen on kantaväestöä heikompaa senkin jälkeen, kun sosioekonominen tausta on otettu huomioon.

VTV:n johtavan tuloksellisuustarkastajan Tanja Kirjavaisen mukaan on vaikea sanoa, miksi ero säilyy niin suurena Suomessa ulkomaalaisille vanhemmille syntyneillä lapsilla.

Tarkastuksessa verrattiin Pisa 2012 -tutkimuksen tulosten perusteella matematiikan ja lukutaidon osaamisen eroja 15-vuotiaiden maahanmuuttajien ja kantaväestön välillä Suomessa 18 vertailumaan tilanteeseen.

Kirjavaisen mukaan yksi selittävistä tekijöistä toisen sukupolven maahanmuuttajien huonompaan koulumenestykseen on se, että 24 prosenttia heistä opiskelee alemmalla asteella kuin heidän muut ikätoverit. Kantaväestöstä vain 14 prosenttia opiskelee alemmalla asteella.

VTV selittää raportissaan Suomessa havaittuja eroja maahanmuuttajien ja kantaväestön matematiikan ja lukutaidon osaamisessa muun muassa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden erilaisella kohtelulla ja vanhempien alhaisella koulutustasolla.

"Raportissa sille on annettu nimeksi kohtelu, mutta sitä voi nimittää rasismiksi yhteiskuntatieteellisellä käsitteellä", kommentoi sosiologian professori Vesa Puuronen Oulun yliopistosta.

Puurosen mukaan rasismi on monitasoista ja sekä tietoista että tiedostamatonta.

"Tietysti se tärkeä aikuinen henkilö, jonka oppilaat kohtaavat on opettaja. Ja opettajankoulutus pitää sisällään erittäin vähän maahanmuuttajaoppilaiden kohtaamiseen tarvittavaa tietoa", Puuronen huomauttaa.

"Näen ihan selvänä puutteena sen, että opettajille ei anneta tarpeeksi valmiuksia kohdata toisesta kulttuurista tulevia oppilaita ihan alimmilta luokilta lähtien. Se johtaa helposti siihen kierteeseen, että oppilaat kokevat koulun ilmapiirin pikemminkin masentavaksi kuin kannustavaksi."

Puurosen mukaan opettajankoulutuksen puutteet saattavat myös edesauttaa rakenteellista rasismia.

"Sitten on vielä koulukaverit ja koulukiusaaminen, minkä syynä on ulkosuomalainen syntyperä. Silloin on kyse monimuotoisesta ulkopuolelle jättämisestä, mikä saattaa johtaa syrjäytymiseen", sanoo Puuronen.

Toisen sukupolven maahanmuuttajat ovat saattaneet kokea rasismia jo niin pitkään, että esimerkiksi heidän motivaationsa oppia kieltä on heikompi kuin vasta Suomeen muuttaneilla maahanmuuttajilla.

Hän myös huomauttaa, että samanlaisia ongelmia on huono-osaisten suomalaisten keskuudessa.

"Minun käsitykseni on, että joillakin opettajilla on sellainen itsensä toteuttava näkemys, että jos joku tulee huonommasta taustasta, ei hän myöskään voi pärjätä koulussa. Syntyy huono-osaisuuden kehä: oppilas ei saa myönteisiä kokemuksia eikä menesty", Puuronen summaa.

Hesari

Emo

Pitkällisestä rasismista-han toisen polven mamujen huonot PISA-tulokset johtuvat. Sen jälkeen, 600-luvulla, kun Muhammed kehitteli rasistisen vihauskontoideologia islamin, ovat muslimimamulasten PISA-tulokset suorastaan romahtaneet.
Ei auta kuin heikentää Suomen koululaitosta, jotta se vastaa paremmin mamuoppilaiden tarpeita. Ensi syksynä luovutaan kaunokirjoituksesta, seuraavaksi matematiikasta, sitten lukemaan opettelusta... Kaikki ongelmat ovat ratkaistavissa, meidän pitää vain sopeutua kansainvälisyyteen.

Blanc73

QuoteToisen polven maahanmuuttajien huono koulu­menestys saattaa polveutua pitkällisestä rasismista
Hah! Olipa yllätys että vikaa ei taaskaan haeta huonosta mamu-aineksesta vaan kantaväestö on jälleen syyllinen. Afrikka/lähi-itä mamut ovat.......no, jääköön nyt tällä kertaa sanomatta :-X
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Sekasikiö

Ymmärsinköhän nyt oikein.

Maahanmuuttajat saavat tutkitusti liian hyviä koulutodistuksia verraten kantaväestöön, koska rasismi?
Onko enempi parempi?

Emo

Quote from: Blanc73 on 25.08.2015, 18:31:42
QuoteToisen polven maahanmuuttajien huono koulu­menestys saattaa polveutua pitkällisestä rasismista
Hah! Olipa yllätys että vikaa ei taaskaan haeta huonosta mamu-aineksesta vaan kantaväestö on jälleen syyllinen. Afrikka/lähi-itä mamut ovat.......no, jääköön nyt tällä kertaa sanomatta :-X

Kun nyt on oikein tutkimuksissa todistettu, että suomalaiset opettajat antavat väri- ja kulttuurivammaisille oppilailleen paremmat arvosanat kuin kantisoppilaille, niin emmekö voi todeta rehellisesti, että RASISMISTA HUOLIMATTA MAMUJEN PISA-TULOKSET OVAT HUONOT!?

Cheech Wizard

No lukaisin aloituksen ja näinhän se on. Mutta ei kauan kiitos isänmaan pettureille.
Kansanmurhamme isoisät: Coudenhove-Kalergi, Monnet, Deutsch, Spinelli, Mitrany ja Haas.

Bigot

Puurosen ei tarvitse spekulaatioissaan siitä piitata, että mamut itse kokevat saavansa paremmin tukea opettajilta kuin kantikset kokevat.
Piilorasismi on sellaista, jota ei tajua rasismin harjoittaja sen paremmin kuin kohdekaan, mutta tiedostava media & päivystävä dosentti tietävät sen olemassaolon ilman tutkimuksiakin.

Bwana

Jaahas. Puurosen Vesa teilaa nyt sitten opettajat järjestäen ainakin rakenteellisiksi rasisteiksi ja siitä se toisen polven mamujen huonompi menestys koulussa lähinnä johtuu. Plus tietysti koulukavereista ja kiusaamisesta.

QuoteVTV selittää raportissaan Suomessa havaittuja eroja maahanmuuttajien ja kantaväestön matematiikan ja lukutaidon osaamisessa muun muassa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden erilaisella kohtelulla ja vanhempien alhaisella koulutustasolla.

"Raportissa sille on annettu nimeksi kohtelu, mutta sitä voi nimittää rasismiksi yhteiskuntatieteellisellä käsitteellä", kommentoi sosiologian professori Vesa Puuronen Oulun yliopistosta.

Puurosen mukaan rasismi on monitasoista ja sekä tietoista että tiedostamatonta.

"Tietysti se tärkeä aikuinen henkilö, jonka oppilaat kohtaavat on opettaja. Ja opettajankoulutus pitää sisällään erittäin vähän maahanmuuttajaoppilaiden kohtaamiseen tarvittavaa tietoa", Puuronen huomauttaa.

"Näen ihan selvänä puutteena sen, että opettajille ei anneta tarpeeksi valmiuksia kohdata toisesta kulttuurista tulevia oppilaita ihan alimmilta luokilta lähtien. Se johtaa helposti siihen kierteeseen, että oppilaat kokevat koulun ilmapiirin pikemminkin masentavaksi kuin kannustavaksi."

Puurosen mukaan opettajankoulutuksen puutteet saattavat myös edesauttaa rakenteellista rasismia.

Se on Vesa semmoinen juttu että ennen vanhaan opettajankoulutusohjelma oli sen 160 opintoviikkoa. Niistä kehityspsykologian yms. kasvatustieteen tahi muun Piaget:n opiskeluun meni puolet. Kun katsos Vesa niissä opinnoissa lähdettiin siitä, että jokainen ihminen tavallaan niinkuin kulkee läpi tietynlaisen kehityspolun. Jo ihan biologisista lähtökohdista johtuen. Ne opinnot olivat ikään kuin "monikulttuurisia"/"kaikki erilaisia, kaikki samanlaisia". Eikö se nyt kelpaalkaan?

Opetettavien aineiden didaktiikkaa tai -sisältöä oli kanssa opiskeltava. Näistä varmaan sitten voi Vesa nipistää että voidaan opiskella vaikkapa Suomen kolmen suurimman varsinaisen maahanmuuttajaryhmän keskeiset tavat ja -uskomukset? Että voidaan suomalaisessa peruskoulussa palvella paremmin toiseutta...

"Tyttölapsi on alempiarvoinen kulttuurissa A joten muistattehan sitten opettajiksi valmistuttuanne pitää huolen siitä, että yksikään tyttö ei saa luokallanne parempaa arvosanaa kuin koko koulun heikoin poika. Muuten syyllistytte rakenteelliseen rasismiin."

Mitään vastuuta näiltä ei tunnuta omasta tekemisestään edelleenkään vaativan.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1305979831147
Nkosi sikelel' Afrika.

Siili

Onkohan olemassa mitään mamujen kokemaa vastoinkäymistä, jonka syynä Puuronen ei näe rasismia?

Kun seuraa Puurosen ulostuloja, niin joskus tulee mieleen, että onkohan kyseessä vedätys, jossa Puuronen haluaa näyttää, kuinka helppoa auktoriteettiasemassa on syöttää herkkäuskoisille typeryksille puhdasta paskaa.