News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä

Started by juge, 11.10.2011, 09:02:56

Previous topic - Next topic

Shemeikka

QuoteEli lisärahalla ei saada mitään lisäarvoa

Ei täysin totta; rahalla varsinkin jonkun muun rahalla, saa vähän käytetyn, hyvän oman tunnon. :P
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Jack Frost-Medow

Quote from: Mika on 18.08.2015, 12:07:56
Ei tuota kannata ihmetellä, kun katsoo millaista porukkaa Suomi ottaa ... Sitä saa, mitä tilaa.


Niin.
Tutkimuksessa on mielenkiintoisia taulukkoja mamujen suoritumisesta eri maissa suhteessa kantaväestöön. Yllättäen Aussit, Kanada, Skotlanti ja U.S.A "saavat" mamuja, jotka suoriutuvat kantaväestöä paremmin vaikka lukutaidossa.


Suomi on kotouttamisen pohjasakkaa, vaikka olemme voineet välttää kaikki kotoutuksessa tehdyt virheet.

CaptainNuiva

Quote from: Leijona78 on 18.08.2015, 11:45:05
QuoteViraston mukaan maahanmuuttajaoppilaiden osaamistaso on selvästi kantaväestöä heikompi. VTV toteaa, että tarkastuksen perusteella näyttää siltä, ettei perusopetus ole kyennyt tarjoamaan maahanmuuttajille samoja mahdollisuuksia kuin kantaväestölle.

Voisiko millään olla niin että tässä on kyse välinpitämättömyydestä ja mielenkiinnon puutteesta? Miksi koulutautua kun kämppä on, rahaa tulee ja kuffarista ei tarvitse välittää?

Aivan näin, kotoa tulee lapselle esimerkki...
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Jack Frost-Medow


Yksi mielenkiintoinen juttu tutkimuksessa oli että todistuksissa mamut saavat vain hiukan heikompia arvosanoja kuin kantaväestö, vaikka osaaminen on mitä on PISA:ssa.


Tutkimus loihee lausumaan:


Quote...maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat kouluarvosanat matematiikassa sekä äidinkielessä ja kirjallisuudessa eivät heijastele heidän osaamistasoaan, vaan oppilaat saavat omaa osaamistasoaan selvästi parempia kouluarvosanoja verrattuna kantaväestön oppilaisiin. .."


Eli positiivinen syrjintä toimii.


Samoin odotukset olivat kohdallaan. 2 polven mamuista melkein puolet näkee itsensä yliopistossa opiskelemassa tai lisensiaattina, jopa tohtorina, kun perunanenistä vain 35% näki saman. Siis vaikka siirtyminen opiskelemaan tai työelämään takkuaa.


Eli osaaminen ei ole kohdallaan, mutta haaveet ovat.


Siili

Quote from: Jack Frost-Medow on 18.08.2015, 13:17:27
Samoin odotukset olivat kohdallaan. 2 polven mamuista melkein puolet näkee itsensä yliopistossa opiskelemassa tai lisensiaattina, jopa tohtorina, kun perunanenistä vain 35% näki saman. Siis vaikka siirtyminen opiskelemaan tai työelämään takkuaa.

Eli osaaminen ei ole kohdallaan, mutta haaveet ovat.

Eivät epärealistiseet haaveet sinänsä ole suuri ongelma, mutta jos haaveiden romuttumisesta syyllistetään yhteiskuntaa, ongelmia voi syntyä.  Ongelmia pahentaa suvisten itseruoskintapartiot, jotka selittävät kaikki (hu)mamujen kokemat vastoinkäymiset yhteiskunnan heikkoutena.

Totuus EPT

QuoteViraston mukaan maahanmuuttajaoppilaat tekevät koulun työskentelyilmapiirin huonommaksi kuin kantaväestön oppilaat. Varsinkin ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajapojat tekevät muita useammin koulukiusaamista ja muut kokevat koulu-uupumusta.


Hieman muutettuna lienee oikein sanottu, alkuperäinen on sekaannusta aiheuttavaa.
Missä ******i siellä ongelma.

Blanc73

Quote"Tällainen ero osaamisessa tulkitaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden erilaiseksi kohteluksi"

Tottakai. Jos suomalainen ei opi, niin vika on suomalaisessa itsessään. Jos taas mamu ei opi, niin vika on suomalaisessa opetuksessa.   :facepalm: Nykyinen monikulttuurisuus on yhtä hevonpaskaa. Ei sitä voi kaunistella.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Sydämistynyt

Tuossa alkuperäisessä uutisessahan sanotaan näin:

"Virosta, Ruotsista ja Venäjältä tulleilla ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajien Pisa-tulosten ero kantaväestön tuloksiin oli suhteellisen pieni. Sen sijaan erot kantaväestöön olivat hyvin suuria Somaliasta lähtöisin olleilla ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajilla sekä Turkista ja entisen Jugoslavian alueelta tulleilla ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajilla."

Mikä yhdistää Somaliasta, Turkista ja Kosovosta, Bosniasta tulleita...  I-kirjaimella alkava suodatin, jonka läpi ei järjenvalo saa säteillä.

Shemeikka

QuoteVirosta, Ruotsista ja Venäjältä tulleilla ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajien Pisa-tulosten ero kantaväestön tuloksiin oli suhteellisen pieni.

Ruotsista tulleet ollevat etnisiä pottunokkia.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Blanc73

QuoteSen sijaan erot kantaväestöön olivat hyvin suuria Somaliasta lähtöisin olleilla ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajilla

Yllätys yllätys. Somaleissa on oikeasti joku perustavaa laatua oleva valuvika. Meidän mustalaisvähemmistömmekin alkaa pikkuhiljaa vaikuttamaan Nobel-ehdokkailta somaleihin verrattuna.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Ink Visitor

Asiantuntija maahanmuuttajaraportista: Perusopetuksessa on yhä kehitettävää

Maahanmuuttajien koulutusasioista vastaava ylitarkastaja Anssi Pirttijärvi opetus- ja kulttuuriministeriöstä arvioi, että erot maahanmuuttajien ja kantaväestön osaamisessa saattavat johtua Suomen koulutusjärjestelmän hyvästä yleisestä tasosta.

- Suomen koulutusjärjestelmä on yksi maailman parhaista, joten voi olla maahanmuuttajille haastavaa
, kun heidän osaamistaan verrataan kantaväestöön.

Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV julkaisi tänään tarkastuskertomuksen, jossa todettiin, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ja kantaväestön oppimistulokset eroavat Suomessa enemmän kuin muualla Euroopassa. VTV:n mukaan tarkastuksen perusteella näyttää siltä, ettei perusopetus ole kyennyt tarjoamaan maahanmuuttajille samoja mahdollisuuksia kuin kantaväestölle.

Pirttijärven mukaan VTV:n raportti osoittaa, että perusopetuksessa on yhä kehitettävää.

- Ainahan sitä toivoo, että voisi tehdä enemmän ja tukea enemmän. Ajat ovat kuitenkin taloudellisesti haastavat, Pirttijärvi sanoo.

Ylitarkastaja toivoo, että hallitusohjelmaan kirjattu pyrkimys lisätä maahanmuuttajalasten osallistumista varhaiskasvatukseen kuroo eroa pienemmäksi. Hän myös muistuttaa, että maahanmuuttajaoppilaiden osaamista on pyritty parantamaan useilla toimenpiteillä. Esimerkiksi viime vuonna hyväksytyissä opetussuunnitelman perusteissa painotetaan kielitietoista opetusta. Tämä tarkoittaa, että vaikkapa matematiikan opetuksen yhteydessä käydään aiempaa syvällisemmin läpi matemaattista sanastoa.

- Kielitaito ja opiskeluvalmiudet yleensäkin ovat avainasemassa, Pirttijärvi sanoo.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015081820197309_uu.shtml


Hiukkasen boldailin...
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Archaeopteryx

Quote
- Ainahan sitä toivoo, että voisi tehdä enemmän ja tukea enemmän. Ajat ovat kuitenkin taloudellisesti haastavat, Pirttijärvi sanoo.
Maahanmuuttajaoppilailla on pääsääntöisesti pienemmät ryhmäkoot, enemmän opettajia/avustajia ryhmissä, oman kielen opetusta, erityistukea saatavilla kaikkeen mahdolliseen. Mitä vielä voi tehdä enemmän? Yksityisopetusta? Helpotusta läpipääsyihin? Ai niin, näinhän tehdään jo, kun PISA-testit tarkastaa joku muu kuin oma opettaja joka normaalisti vähän lipsuu vaatimuksista.

On näköjään kova tabu sanoa, että kantasuomalaiset lapset ovat oikeasti todella fiksua ja oppivaista väkeä verrattuna muihin. Mihin kaikkeen tämä kansakunta pystyisi, jos kyvykkäimpien ei tarvitsisi kulkea kivireppu selässä päiväkodista asti? Jos edes osa siitä panostuksesta, mitä käytetään heikoimpien kelluttamiseen, käytettäisiin ylemmissä tasoryhmissä?

Mutta eihän näin saa ajatella. Kaikkien pitää olla - kyvyistään huolimatta - maaliviivalla samaan aikaan. Vaikka sitten toisille annettaisiin etumatkaa, ja toisia vähän kampitettaisiin.

Border guard

QuoteSuomessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ja kantaväestön oppimistuloksissa on Euroopan suurimmat erot, selviää Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tarkastuskertomuksesta.

...

Suomessa erot maahanmuuttajien ja kantaväestön osaamisessa osoittautuivat suuremmiksi kuin missään muussa 18 vertailumaassa. Erot osaamisessa säilyivät suurina senkin jälkeen, kun oppilaiden taustatekijät kuten sukupuoli, luokka-aste, sosioekonominen tausta ja kotona puhuttu kieli vakioitiin.

...

Maahanmuuttajien huonompi koulumenestys ei johdu kouluvastaisuudesta, sillä viraston mukaan heidän käsityksensä koulusta ja opettajien tuesta on myönteisempi kuin kantaväestöllä. Maahanmuuttajavanhemmilla on myös vahva usko koulutukseen.

Maahanmuuttajataustaisten oppimistulokset vaihtelevat tarkastuskertomuksen mukaan melko paljon sen mukaan, mistä maasta oppilas tai hänen vanhempansa ovat lähtöisin. Virosta, Ruotsista ja Venäjältä tulleilla ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajien Pisa-tulosten ero kantaväestön tuloksiin oli suhteellisen pieni.

Sen sijaan erot kantaväestöön olivat hyvin suuria Somaliasta lähtöisin olleilla ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajilla sekä Turkista ja entisen Jugoslavian alueelta tulleilla ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajilla...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015081820196559_uu.shtml

QuoteMaahanmuuttajien koulutusasioista vastaava ylitarkastaja Anssi Pirttijärvi opetus- ja kulttuuriministeriöstä arvioi, että erot maahanmuuttajien ja kantaväestön osaamisessa saattavat johtua Suomen koulutusjärjestelmän hyvästä yleisestä tasosta...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015081820197309_uu.shtml

Aika onnetonta selittelyä ylitarkastajalta, että erot oppimisessa johtuvat koulutusjärjestelmän hyvästä tasosta. Erot oppimisessa olisivat varmasti pienemmät, jos kaikille opetettaisiin vain yhteenlasku ja jätettäisiin vähennys-, kerto- ja jakolasku kokonaan opettamatta.

https://www.vtv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2015/perusopetus_ei_turvaa_maahanmuuttajaoppilaille_samanlaisia_mahdollisuuksia_kuin_kantavaestolle.5858.news

2. polven somalialaistaustaiset maahanmuuttajat suoriutuivat Pisa-testissä jopa 1. polven maahanmuuttajia huonommin saaden Pisa-testissä matematiikasta 99 pistettä vähemmän ja lukutaidossa 90 pistettä vähemmän kuin kantasuomalaiset, eli noin 20% vähemmän kokonaispisteissä.

Jos huonommat tulokset eivät johdu asenteesta tai motivaatiosta, niin mistä ne sitten johtuvat? Pitäisikö kysyä Tatu Vanhaselta mielipidettä?
HS 13.3.2015: "Raiskausten määrää on Hannu Niemen mukaan voinut lisätä pitkällä tähtäimellä se, että ulkomaalaistaustainen väestö on kasvanut Suomessa.
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen raportin mukaan joka kolmas raiskauksesta tuomittu on ulkomaalaistaustainen." https://archive.today/JVjh5


Aigaion

Mitä? Pakkohan tämän on edes jollain tavalla olla meidän vika. Hetkinen, mitähän leimasinta käyttäisin? Rasismi? Ei ei, liian ympäripyöreää. Kantaväestön asenteet? Ääh, jotenkin ei sovi koulumaailmaan. Persut? Joo! Kovasta yrittämisestä huolimatta eivät raukat saa opiskeltua kun vihapuhetta soljuu oikealta ja vasemmalta. Älkääkä väittäkö että vikaa olisi haittataustaisten omissa asenteissa, koska niin ei saa olla.
"An open mind is like a fortress with it's gates unlocked and unguarded."

Border guard

Tatu Vanhasen tutkimukset ovat kieltämättä mielenkiintoisia, vaikka aiemmin olenkin niihin suhtautunut hieman rotuoppina.
http://www.photius.com/rankings/national_iq_scores_country_ranks.html

Täällä on varmaan jo aikaisemmin keskusteltu Pertti Tötön analyysista PISA-tuloksista ja Tatu Vanhasen tutkimuksista. Ei sinänsä yllättävää, että Vanhasen tutkimustulokset korreloivat erittäin hyvin PISA-tulosten kanssa.
http://www.tieteessatapahtuu.fi/0105/totto.pdf

Tötön analyysista innostuneena vertasin Valtiontalouden tarkastusviraston tuloksia 2. polven maahanmuuttajien PISA-menestyksestä Tatu Vanhasen älykkyysosamäärätutkimukseen (liitteenä). Silmämääräisesti näissä on selvä korrelaatio, mutta en ala laskemaan korrelaatiokertoimia tai p:n arvoja. Eroja PISA-menestyksessä ei voi ainakaan selittää Somalian huonolla koululaitoksella, kun kaikki ovat käyneet samaa suomalaista koulua. Sen sijaan VTV:n tutkimuksen vakiointi tulo ym. tasojen perusteella voi aiheuttaa harhaa. Huonosti menestyneiden maahanmuuttajaryhmien lapsia verrataan lähinnä Suomen vähäosaisten lapsiin. Olisi mielenkiintoista saada vastaava data Ruotsista, Saksasta ja kaikista muista PISA-maista.
HS 13.3.2015: "Raiskausten määrää on Hannu Niemen mukaan voinut lisätä pitkällä tähtäimellä se, että ulkomaalaistaustainen väestö on kasvanut Suomessa.
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen raportin mukaan joka kolmas raiskauksesta tuomittu on ulkomaalaistaustainen." https://archive.today/JVjh5

Teaparty

Quote from: John on 18.08.2015, 11:30:27
Koulutusjärjestelmän vikahan se on kun mamut ei pärjää, ei saatana :facepalm:

Se on rasististen opettajien vika.
Sillä, että oppilasainesta tulee IQ70-maista, ei tietenkään ole mitään tekemistä asian kanssa.

Shemeikka

Jos ei oppilaat pärjää koulussa, niin lasketaan rimaa. :P Niin siinä luultavasti käy.

Suomalainen koultusjärjestelmä elää vanhassa tavoitteessaan tasapäistää oppilaat; oppimistulosten täytyy olla tasapaksua laatua eikä kukaan saa olla muita huonompi tai parempi. Monimuotoisuutta edustaisi paremmin se että laadussa on eroja.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

hamppari

En nyt viittaa keheenkään erityisesti, vaan otan luvun 68 ihan vaan esimerkin vuoksi. Jos suomalaiseen kouluun otetaan porukkaa, jonka IQ on 68, niin mikä on menestyksen odotusarvo. IQ 50-70 luokitellaan lieväksi älylliseksi kehitysvammaisuudeksi. Ja odotukset eivät ole korkealla: "Lievästi kehitysvammaiset henkilöt voivat oppia ala-asteen tasoisesti lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Aikuisena he saattavat pärjätä itsenäisesti. Lievästi kehitysvammaisella henkilöllä on hyvin yksinkertainen ja konkreettinen kuva todellisuudesta. Hän ajattelee selkeästi, jos hänen elämänsä on tarkoituksellista ja mielekästä."

Jotta siitä vaan yliopistoon ja sitten väitöskirjaa tekemään.
70-luvulla jännitimme 'kuuden miljoonan dollarin miehen' seikkailuja.
Nyt seuraamme kauhulla 'seitsemän miljardin euron naisen' sekoiluja.

Kemolitor

Muutamia lainauksia itse tutkimuksesta:

Quote
s. 38: Suomen toisen sukupolven maahanmuuttajia tutkineen Elina Kilpi-Jakosen mukaan suurin osa toisen sukupolven maahanmuuttajien ja kantaväestön välisistä eroista hävisi, kun vanhempien koulutus, tulotaso ja sosioekonominen asema otettiin huomioon. Poikkeuksena oli toisen sukupolven maahanmuuttajatytöt, jotka olivat kotoisin Saharan eteläpuolisesta Afrikasta, Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta sekä entisestä Jugoslaviasta. Heidän menestyksensä oli kantaväestön tyttöjen menestystä heikompaa. Sen sijaan kantaväestöä paremmin menestyivät itäaasialaista alkuperää olevat oppilaat.

Toisessa Kilpi-Jakosen (2012) tutkimuksessa tuli esille, että sukupuoli ja vanhempien tausta vaikuttavat eri tavoin maahanmuuttajataustaisten kuin kantaväestön oppilaiden koulumenestykseen. Maahanmuuttajataustaisilla oppilailla tyttöjen ja poikien väliset erot koulumenestyksessä olivat pienempiä kuin kantaväestön oppilailla, mikä näytti johtuvan joidenkin maahanmuuttajaryhmien tyttöjen odotettua heikommasta koulumenestyksestä. Saharan eteläpuolisesta Afrikasta, Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta sekä entisestä Jugoslaviasta olevien tyttöjen koulumenestykseen vaikutti negatiivisesti erityisesti se, jos perheen äiti oli työtön tai työvoiman ulkopuolella.

s. 42: Sen sijaan muualta kuin lähialueilta tulleilla erot matematiikan ja äidinkielen PISA-pistemäärissä verrattuna kantaväestöön olivat suurempia ja tilastollisesti merkitseviä. Ero sekä matematiikassa että lukutaidossa oli hyvin suuri Somaliasta lähtöisin olleilla ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajilla sekä Turkista ja entisen Jugoslavian alueelta tulleilla ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajilla. Viimeksi mainituista maista tulleilla toisen sukupolven maahanmuuttajilla ero kantaväestöön on pienempi.

s.46: Edellä kuvatussa vertailussa on otettava huomioon se, että Suomen PISA-tulokset ovat keskimäärin korkeammat kuin vertailumaissa. Kun tämä seikka otetaan huomioon, erot pistemäärissä eri maissa tasoittuvat. Siitäkin huolimatta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden PISA-testissä saavuttama pistemäärä on alhaisempi Suomessa kuin monessa vertailumaassa. Muihin Pohjoismaihin verrattuna ainoastaan Ruotsissa testimenestys on hieman heikompaa. Pohjois-Euroopan maista näin on ainoastaan Ranskassa. Sen sijaan Etelä-Euroopan maissa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden PISA-pistemäärät matematiikassa ovat alhaisempia kuin Suomessa. Myös lukutaidossa tulokset ovat samankaltaisia.

s.50: Kuten edellä esitettyjen tulosten perusteella oli odotettavissa, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat todistusarvosanat matematiikassa ja äidinkielessä ja eri arvosanoilla saadut PISA-pistemäärät poikkeavat varsin paljon kantaväestöön verrattuna. Sekä matematiikassa että äidinkielessä samalla kouluarvosanalla maahanmuuttajataustaisten oppilaiden PISA-pistemäärä on selvästi kantaväestön oppilaiden pistemäärää alhaisempi (ks. kuvio 19). Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajilla ero matematiikassa oli keskimäärin 58 pistettä ja lukutaidossa 71 pistettä. Toisen sukupolven maahanmuuttajilla ero matematiikassa oli keskimäärin 64 pistettä ja lukutaidossa 62 pistettä.

Tämä tulos viittaa vahvasti siis siihen, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat kouluarvosanat matematiikassa sekä äidinkielessä ja kirjallisuudessa eivät heijastele heidän osaamistasoaan, vaan oppilaat saavat omaa osaamistasoaan selvästi parempia kouluarvosanoja verrattuna kantaväestön oppilaisiin.

Bigot

^ Olipa lohdullista kuulla, että positiivinen rasismi jyrää kautta koululaitoksen! Arvosanojen perusteella sitten jaetaan mm. jatko-opiskelupaikat, jotka saattavat nekin sisäänotossaan harjoittaa lisää oikeamielistä rasismia.

Ja olipa yllättävää, että myös köyhistä maista tulleet, sotiakin nähneet, itä-aasialaiset pesivät jopa kantikset. Rotueroista tai kulttuureista tämä ei ainakaan voi johtua.

RP

Quote from: Jack Frost-Medow on 18.08.2015, 13:00:06
QuoteUseilla koulun resursseihin ja toimintatapoihin liittyvillä tekijöillä ei näyttäisi Suomessa olevan juurikaan vaikutusta maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön välisiin osaamistasoeroihin. Suomessa erot jopa kasvavat muutamalla pisteellä sen jälkeen kun näitä tekijöitä on otettu huomioon.


Eli lisärahalla ei saada mitään lisäarvoa tai tilanne huononee entisestään.

En nopealla lukemisella tosin pysty sanomaan onko kyse todella syy-seuraussuhteesta vai mistä.
Karkeana esimerkkinä: Kaksi luokkaa, jolla on paljon maahanmuuttajia. Toisessa tyypillisiä nimiä voisivat olla Ivan ja Galina, toisessa Mohammed ja Aisha. Luokkiin EI satsata yhtä paljon positiivisen diskriminaation erityisrahoja. Todetaan, että vähemmän rahaa saanut luokka pärjää paremmin. Syy ei välttämttä ole siinä, että he saivat vähemmän rahaa.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Hannu Niemi

Maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat Suomen yläkouluissa todistuksiinsa keskimäärin jopa parempia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluvat, vaikka heidän todellisen osaamisensa arvioidaan olevan huolestuttavan heikkoa.

Tulos käy ilmi Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n tuoreesta tutkimuksesta, jossa esitetään huoli maahanmuuttajataustaisten oppilaiden pärjäämisestä Suomen kouluissa.

Kansainvälisen Pisa-tutkimuksen mukaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaaminen on Suomessa huolestuttavan heikkoa.

Ongelmista huolimatta opettajat näyttävät antavan maahanmuuttajanuorille keskimäärin liki samantasoisia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluville oppilailleen.

Esimerkiksi 9.-luokkalaisten keskimääräinen matematiikan arvosana oli vuonna 2012 kantaväestön oppilailla 7,6.

Toisen polven maahanmuuttajilla se oli 7,5 ja ensimmäisen polven maahanmuuttajilla 7,2.

Pisa-tuloksissa maahanmuuttajataustaiset oppilaat pärjäsivät kuitenkin useita kymmeniä Pisa-pisteitä huonommin.

Sama ilmiö näkyi äidinkielessä ja kirjallisuudessa, jossa opettajat antoivat toisen polven maahanmuuttajaoppilaille jopa parempia numeroita kuin kantaväestölle keskimäärin.

– Tulos viittaa vahvasti siihen, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat kouluarvosanat matematiikassa sekä äidinkielessä ja kirjallisuudessa eivät heijastele heidän osaamistasoaan, vaan oppilaat saavat omaa osaamistasoaan selvästi parempia kouluarvosanoja verrattuna kantaväestön oppilaisiin, tutkimus toteaa.

Tutkijat ovat huolissaan maahanmuuttajalasten todellisesta pärjäämisestä kouluissa.

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamistaso on Suomen peruskoulussa selvästi Euroopan maita heikompi ja he jäävät useammin toisen asteen koulutuksen ulkopuolelle.

– Tulevaisuuden Suomen kannalta olennaiseksi kysymykseksi muodostuu se, kuinka hyvin maahanmuuttajat sopeutuvat ja pääsevät yhteiskuntaan kiinni, sanoo VTV:n pääjohtaja Tuomas Pöysti .

Tutkimuksen mukaan erot maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ja kantaväestön oppimistuloksissa ovat 15-vuotiailla suurempia Suomessa kuin missään muualla Euroopassa.

Sitäkin suuremmaksi erot revähtävät kun vertailuun otetaan perinteisiä maahanmuuttomaita, kuten Australia.

Tutkimus luettelee useita syitä ilmiöön. Yhtäältä kritiikin kohteeksi joutuu suomalainen koulujärjestelmä, joka ei tutkimuksen mukaan ole kyennyt tarjoamaan maahanmuuttajataustaisille oppilaille samoja mahdollisuuksia kuin kantaväestön oppilaille.

Toisaalta ilmiötä selitetään sillä, että maahanmuuttajalasten kotonaan puhuma äidinkieli haittaa koulussa pärjäämistä ja suomen kielen hallintaa.

Kouluissa maahanmuuttajaoppilaiden äidinkielen taitoa kuitenkin tuetaan opettamalla omaa äidinkieltä, ja esimerkiksi pääkaupunkiseudulla opetettavia kieliä on kymmeniä.

Yksi selitys liittyy maahanmuuttajalasten perheiden heikkoon sosioekonomiseen asemaan. Tutkimus huomauttaa, että maahanmuuttajaoppilaat opiskelevat usein kouluissa, joissa myös kantaväestön oppilaiden pärjääminen on keskimääräistä huonompaa.

– Tärkeä selittävä tekijä on myös se, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat opiskelevat Suomessa usein ikäluokkaansa alemmalla luokka-asteella, tutkimus huomauttaa.

Erityisesti toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden osaaminen on tutkijoiden mukaan kantaväestöä heikompaa, vaikka sosioekonominen tausta otetaan huomioon.

Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajien huonompi koulumenestys ei johdu kouluvastaisesta asenteesta, sillä heidän käsityksensä koulusta ja opettajien antamasta tuesta on jopa myönteisempi kuin kantaväestön.

Myös maahanmuuttajavanhemmilla on vahva koulutususko, mutta odotuksen jälkikasvun mahdollisuuksista ovat joskus epärealistiset.

Koulun työskentelyilmapiirin maahanmuuttajaoppilaat kokevat kuitenkin heikommaksi kuin kantaväestön oppilaat. Varsinkin ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajapojat joutuvat muita useammin koulukiusatuiksi ja kokevat koulu-uupumusta.

Tuomas Pöystin mukaan näyttää siltä, ettei peruskoulu ole Suomessa kyennyt tarjoamaan maahanmuuttajataustaisille oppilaille samoja mahdollisuuksia kuin kantaväestön oppilaille.

– Opetus- ja kulttuuriministeriön tulee varmistaa, että maahanmuuttajat saavat riittävästi tukea oppimiseen. Ministeriön tulee myös selvittää syyt siihen, miksi maahanmuuttajaoppilaiden osaamistasoerot kantaväestöön nähden ovat suurempia kuin muualla Euroopassa.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/310337-tutkimus-suomalaiset-opettajat-suosivat-maahanmuuttajaoppilaita-arvosanoissa
"ensisijaisesti hyysäreinä ja mokuttajina. Toissijaisesti ollaan Bilderbergin tahdottomia sätkynukkeja. Jos aikaa jää, niin toimitaan myös natottajina, kukkiksina, stalinisteina ja ek:n juoksupoikina."
Miska Rantanen kysymykseeni tiedonvälittäjä vai mielipidevaikuttaja

Larva

Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Marjapussi

Suomalainen koulutusjärjestelmä on rasistinen koskaa siinä edellytetään oppimista. Matematiikka ym. kovat aineet pois, koska niillä ei tee mitään. Tilalle laulua ja leikkiä aina yläasteelle. Lisäksi yhteiskuntaoppi on muokattava siten, että oppii varmasti käyttämään Kela Goldia. Yliopistoihin kiintiöt siten että kultamunilla on aina etuoikeus ja saavat tittelit ilman osallistumista opetukseen.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

yks vaan

Quote from: Marjapussi on 19.08.2015, 09:19:59
Suomalainen koulutusjärjestelmä on rasistinen koskaa siinä edellytetään oppimista. Matematiikka ym. kovat aineet pois, koska niillä ei tee mitään. Tilalle laulua ja leikkiä aina yläasteelle. Lisäksi yhteiskuntaoppi on muokattava siten, että oppii varmasti käyttämään Kela Goldia. Yliopistoihin kiintiöt siten että kultamunilla on aina etuoikeus ja saavat tittelit ilman osallistumista opetukseen.
Kuvailit nykytilanteen aika hyvin.

Äly ja keskittymiskyky ei joillain riitä, lisäksi kuri on mitä on ja tuloksia ei vaadita, mitä muuta voi seurata.

Jos mitataan koululaisten absoluuttista osaamista, tulokset ovat romahtaneet kautta linjan ja todistusnumero on lähinnä vertailu muihin saman luokan oppilaisiin.
Kuka syrjisi minua?

Emo

Eipä tuo mihinkään pysyvämpään positiiviseen mamujen kannalta johda, vaikka mamutolloille pärstän perusteella paremmat arvosanat annettaisiinkin, kuin mihin oikeasti kykynsä riittäisivät. Elämässä ei menestytä arvosanoilla. Totuus tulee eteen koulun jälkeen, jos ei koulussa.

Quote– Opetus- ja kulttuuriministeriön tulee varmistaa, että maahanmuuttajat saavat riittävästi tukea oppimiseen.

Mitä halvatun "tukea"? Jos ihminen tarvitsee erityistä TUKEA peruskoulun suorittamiseen, hän ei ole geneettisestikään mikään ruudinkeksijä. Jos on pipetillä mitattu, ei kannata yrittää kauhalla ammentaa. Itsekin peruskoulun käyneenä tiedän, mitä peruskoulu on/oli, eikä se nykyään ainakaan vaikeampi ole kuin mitä oli minun kouluaikanani. Heikoille oli apukoulu silloin, vaadin apukoulut takaisin koska niille on nykyään vielä enemmän käyttöä kuin muinoin, ja lisää tulee rajan yli!

Sydämistynyt

Muslimipojille on mahdotonta uskoa naisopettajan opetusta ja kurinpitoa kulttuurisista syistä.  Huono koulumenestys on siis sallittua ja hyväksyttyä, niin miten heitä vängällä sivistät, vaikka kuinka rukkaisit suomalaista koulusysteemiä.

SimoMäkelä

Tuossa jutussa sivuutetaan ilman pohdintaa se vakava ongelma, miksi opettajat suosivat mamuja arvosanoissa? Opettajahan johtaa mamu-oppilaita tällä tavoin harhaan, luulemaan itseään etevämmäksi kuin ovat.

Dangr

Tuttu thaimaalaisnainen käy suomenkielenopintoja ja kertoo (nais)opettajan olevan ihan lääpällään MENA-miehiin. Kohtelee aasialaisnaisia tylysti ja kohdistaa kaiken huomionsa MENA-miehiin.

Saattaa arvosanoissakin olla hieman biasta.

Maahanmuuttajissakin on eroa suvaitsevaisille.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT