News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

ELY: Laajamittaiseen maahantuloon varautuminen Pohjois-Savossa

Started by Roope, 10.10.2011, 12:00:02

Previous topic - Next topic

Roope

QuoteLaajamittaiseen maahantuloon
varautuminen Pohjois-Savossa

Alueellinen yhteistyöryhmä,
Kuopio 15.9.2011
Pohjois-Savon ELY-keskus, Lisbeth Mattsson
Quote
Säädöspohja: Laajamittainen maahantulo
*Uusi vastaanottolaki (746/2011) voimaan 1.9.2011
*Maahantulijoiden rekisteröinti laajamittaisessa
maahantulossa (UlkL:n 133 §)
2
Quote
Laki kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta (746/2011) 12 §:
Vastaanotto laajamittaisen maahantulon yhteydessä
*Jos Suomeen tulee niin suuri määrä ulkomaalaislain 109 tai 133 §:ssä tarkoitettuja
ulkomaalaisia, ettei heitä voida sijoittaa vastaanottokeskuksiin tai maahantulon
edellytysten selvittäminen ja maahantulijoiden rekisteröinti tavallisessa menettelyssä
ei ole mahdollista, vastaanottopalvelut järjestää järjestelykeskus. Majoitus
järjestelykeskuksessa on tarkoitettu lyhytaikaiseksi. Majoittuvalle annetaan
hyödykkeitä välttämätöntä toimeentuloa varten.
*Sisäasiainministeriö voi määrätä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen sopimaan
varautumissuunnitelman laatimisesta kunnan kanssa vastaanoton järjestämiseksi
laajamittaisen maahantulon yhteydessä. Varautumissuunnitelma laaditaan
aiesopimuksen muotoon.
*Varautumissuunnitelman tehneisiin kuntiin tai kuntiin, joihin maahan tulleiden
ulkomaalaisten sijoittaminen olosuhteet huomioon ottaen on muutoin perusteltua, on
perustettava tarpeellinen määrä järjestely- ja vastaanottokeskuksia.
*Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarvittaessa, mitä kuntia tässä momentissa
säädetty velvollisuus koskee. Keskusten perustamisesta ja ylläpidosta on tehtävä
Maahanmuuttoviraston kanssa 10 §:ssä tarkoitettu sopimus.
3
Quote
Ulkomaalaislaki (301/2004) 133 §:
Maahantulijoiden rekisteröinti laajamittaisessa maahantulossa

*Jos maahantulijoiden määrä on poikkeuksellisesti niin suuri, ettei maahantulon
edellytysten selvittäminen ja maahantulijoiden rekisteröinti tavallisessa menettelyssä
ole mahdollista, valtioneuvosto voi yleisistunnossa päättää, että maahantulijat,
joiden maahantulon edellytykset ovat epäselvät tai joiden henkilöllisyys on epäselvä,
voidaan rekisteröintiä varten toimittaa maahanmuuttajien kotouttamisesta ja
turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annetun lain (493/1999) 6 a §:ssä tarkoitettuun
järjestelykeskukseen.
*Valtioneuvoston päätös tehdään määräajaksi, enintään kuitenkin kolmeksi
kuukaudeksi.
*Poliisi tai rajatarkastusviranomainen taikka niiden valvonnassa sisäasiainministeriön
tehtävään määräämä virkamies saa rekisteröinnin yhteydessä ottaa maahantulijasta
131 §:n 1 momentissa tarkoitetut henkilötuntomerkit. Maahantulija on rekisteröinnin
ajan velvollinen oleskelemaan järjestelykeskuksessa, jollei hänen terveydentilaansa
liittyvä tai muu tärkeä henkilökohtainen syy muuta edellytä.
*Rekisteröinti on suoritettava viipymättä.
4
Quote
Normaaliaikainen tilanne turva-paikanhakijoiden
vastaanotossa
5
Quote
Laajamittainen maahantulo
6
Quote
TURVAPAIKANHAKIJOIDEN VASTAANOTTOTOIMINNAN
VALMIUSSUUNNITTELUN HIERARKIA
*ELY –KESKUSTEN LAAJAMITTAISEN MAAHANTULON VALMIUS-
SUUNNITELMAT
20 000 - 80 000 paikkaa

*MAAHANMUUTTOVIRASTON JA SPR:N SOPIMUS VALMIUDEN
YLLÄPITÄMISESTÄ (neuvottelut asiasta kesken....)
10 000 paikkaa


*VASTAANOTTOKESKUSTEN NORMAALIAIKAINEN VALMIUS:
-vastaanottokeskusten päiväkohtainen majoituskapasiteetti 3600 (21.2.2011)
-vastaanottokeskusten lisäpaikkakapasiteetti 3300 paikkaa (22.2.2011)
-MIGRIN VO -yksikön valmiuspaikat > tavoite 2800 paikkaa
10 000 paikkaa
7
QuoteKiireellinen ja poikkeuksellinen vastaanotto

*Joukkopaossa maahanmuuttavien vastaanottokeskuksen perustamisessa on kyse
kiireellisestä ja poikkeuksellisesta vastaanotosta, jos Suomeen tulee niin suuri määrä
turvapaikanhakijoita, ettei heitä voida sijoittaa normaaliajan vastaanottokeskuksiin.
Aiesopimukset kuntien kanssa eivät siis koske normaaliajan vastaanottokeskus-
toimintaa, vaan ainoastaan tilanteita, joissa suuri määrä ihmisiä tulee
valtakunnan rajan yli Suomen ulkopuolella syntyneen kriisin johdosta.
*Uhkakuvan mukaisesti laajamittaisen maahantulon, jossa Suomeen saapuu kerralla
yli 20 000 turvapaikanhakijaa, voi aiheuttaa esimerkiksi aseellinen konflikti,
ydinonnettomuus, luonnonkatastrofi tai elinolosuhteiden vakava heikentyminen
Suomen lähialueilla. Laajenevassa maahantulotilanteessa nykyisten
vastaanottokeskusten kapasiteetti täyttyy nopeasti. Turvapaikanhakijoiden
vastaanotolle tulee kuitenkin luoda edellytykset kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa ja
siksi ELY-keskukset sopivat etukäteen kuntien kanssa uusien vastaanottokeskusten
perustamisesta tilanteen niin vaatiessa.
*Pohjois-Savoon perustetaan tarvittaessa vastaanottokeskuksia, joihin
turvapaikanhakijat ohjautuvat pääasiassa Pohjois-Karjalaan perustettujen
järjestelykeskusten kautta
8
QuoteJärjestelykeskus (JÄKE)

*Perustetaan tilanteessa, jolloin maahan saapuu lyhyellä aikavälillä
suuri määrä ihmisiä, joita ei pystytä majoittamaan välittömästi
normaalitavoin
*Perustetaan lähelle maahantulopaikkaa
*Jäkeissä heidät "otetaan viranomaishallintaan": Selvitetään
henkilöllisyys, tarkastetaan terveystila, annetaan ensihuoltoa jne.
*Eri uskontokunnat, etniset ryhmät jne. on otettava huomioon alusta
pitäen
*Siirretään vastaanottokeskukseen muutaman päivän oleskelun
jälkeen ("linja-auto- / junalasteittain")
9
QuoteVastaanottokeskus (VOK)

*On tarkoitettu pitempiaikaiseen oleskeluun (toimeentuloturva,
lasten koulunkäynti, lakipalvelut turvapaikkakysymyksissä, työ- ja
opintotoiminta jne.)
*Perustetaan sopivaan kiinteistöön, joka voi olla hyvinkin kaukana
jäkestä. Minimikoko 150 henkilölle. Saniteetti-, keittiö- ja aputiloja
tarvitaan.
*Ryhmäkoteja ilman huoltajaa oleville alaikäisille
*Hyödynnetään ensin olemassa olevat vastaanottokeskukset ja
niiden lisäpaikat (n. 10.000 paikkaa).
*Uusia perustetaan vasta tarvittaessa
10
QuotePohjois-Savon ELY-keskuksen toimintamalli laajamittaiseen
maahantuloon varautumiseksi
I Aiesopimusten solmiminen kuntien kanssa:
Pohjois-Savon ELY-keskus solmii kuntien kanssa aiesopimuksia, joissa
kunta sitoutuu vastaanoton järjestämiseen sovitun suuruiselle
maahantulijoiden määrälle
II Vastaanottokeskuksen perustamis- ja toimintasuunnitelman
laatiminen:
Kunta laatii erillisen vastaanottokeskuksen perustamis- ja
toimintasuunnitelman, jossa kuvataan vastaanottokeskuksen vaatimat
kiinteistön, organisaation ja toiminnan järjestelyt
III Käyttöönottosopimus:
Laajamittaisen maahantulouhan toteutuessa, vastaanottokeskuksen
perustaminen käynnistetään käyttöönottosopimuksella, jonka tekee
Maahanmuuttovirasto
11
QuoteAiesopimukset Itä-Suomessa

*Pohjois-Savon ELY-keskuksella on neljän kunnan kanssa aiesopimukset
normaaliolojen häiriötilanteiden vastaanottokeskuksen perustamiseksi ja niihin liittyvät
tarkemmat toimintasuunnitelmat: Kuopio (4000), Iisalmi (600), Siilinjärvi (500) ja
Suonenjoki (450)
*Pohjois-Karjalan ELY-keskuksella on aiesopimukset järjestelykeskuksen
perustamisesta Lieksan kanssa (kapasiteetti n. 200 hlöä/pv) ja yhteinen sopimus
Kiteen ja Tohmajärven kanssa (n. 500 hlöä/pv) sekä vastaanottokeskuksen
perustamisesta Joensuun kaupungin kanssa (3500 maj.paikkaa)
*Etelä-Savon ELY-keskuksella ei ole yhtään voimassa olevaa aiesopimusta Etelä-
Savon kuntien kanssa
*Sekä aiesopimukset että perustamis- ja toimintasuunnitelmat tulee kunnissa päivittää
vuoden 2011 loppuun mennessä
*ELYt etsivät lisää kuntia yhteistyökumppaneiksi: Leppävirta? Varkaus?
*Valtio korvaa VOK/JÄKE-toiminnasta aiheutuvat kulut täysimääräisesti toimintaa
koskevan budjetin rajoissa. Varautumistoimenpiteistä aiheutuneita kustannuksia ei
korvata.
12
QuoteELY:n laajamittaisen maahantulon alueellinen yhteistyöryhmä

*Pohjois-Savon ELY-keskuksen ylijohtajan johdolla Pohjois-Savossa toimii
laajamittaisen maahantulon alueellinen yhteistyöryhmä, jonka
perustamiskokous pidettiin 2.11.2005. Edellinen kokous oli 15.9.2011.
*Yhteistyöryhmä toimii ELY-keskuksen ja kuntien apuna ja
yhteistyöfoorumina laajamittaisen maahantulon tilanteissa ja näihin
tilanteisiin varautumisessa. Kriisin syntyessä yhteistyöryhmä voi tehdä
esityksiä vastaanottokeskustoiminnan käynnistämiseksi ja välittää
ehdotukset sisäasiainministeriölle.
*Sisäasiainministeriö voi myös valtioneuvoston asetuksella määrätä kunnat,
joihin on kriisin koittaessa perustettava järjestely- tai vastaanottokeskus
13
Laajamittainen maahanmuutto

Laajamittaisella maahantulolla tarkoitetaan esimerkiksi rajantakaisen ympäristökatastrofin jälkeistä pakolaistulvaa (20 000-80 000 henkeä). Sellaiseenkin epätodennäköiseen tapaukseen on toki hyvä varautua valmiussuunnitelmin, mutta huomiota kiinnittää suunnitelmassa mainittu vastaanottokeskuksien normaalin toiminnan valmiuspaikkojen valtava ylimäärä.

Kun näillä näkymin vastaanottokeskusten vuodepaikkatarve vähenee alle kolmeen tuhanteen, niin jokaista käytettyä vuodepaikkaa kohti aiotaan aktiivisesti ylläpitää myös kahta varapaikkaa. Ilmeisesti järjestelyllä halutaan saada laitosten käyttöaste näyttämään todellista paremmalta, kun tarpeen vähentyessä vuodepaikat muutetaan kirjanpidossa valmiuspaikoiksi. Tällainen on rahantuhlausta ja estää monen puolityhjän vastaanottokeskuksen lakkauttamisen. Nämäkin vastaanottokeskusten ylläpitoon kuluvat rahat voitaisiin ohjata turvapaikkahakemusten käsittelyn nopeuttamiseen, jolloin vuodepaikkojen tarve vähenisi nopeamman kierron vuoksi vieläkin pienemmäksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

mikkoR

Jospa virkamiehet ovat tajunneet Ruotsin tilanteen ja varautuu siihen?

Parempi että on suunnitelmat valmiina vaikka niitä ei tarvitse ja ei ole mikään sula mahdottomuus että jossain lähivaltiossa tapahtuu jotain poikkeuksellista ja sieltä tulee turvaan iso määrä ihmisiä.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Veli Karimies

Eikös tuo parikytätuhatta ollut se EU:n tavoite Suomelle.