News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-09-28 YLE:Rekkakuskeista pian huutava pula

Started by NuivaMikko, 28.09.2011, 12:54:52

Previous topic - Next topic

Nuivanlinna

QuoteRekkakuskeista pian huutava pula
Helsingin seudulle avautuu kymmenessä vuodessa noin 18 000 logistiikka-alan työpaikkaa, eikä alan koulutus riitä täyttämään syntyvää vajetta. Helsingin seudun kauppakamarin selvityksen mukaan pulaa on etenkin kuljettajista. Myös päteviä opettajia kaivataan lisää.

Jo tällä hetkellä Helsingin seudulla on pulaa erityisesti kuorma-autonkuljettajista, yhdistelmäajoneuvonkuljettajista ja autonkuljettajista.

Uudenmaan oppilaitoksista valmistuu vuosittain noin 200 alan opiskelijaa. Määrä on kuitenkin alan yritysten mukaan liian pieni, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin projektipäällikkö Katja Utti-Lankinen.

- Vaikka kaikki Uudenmaan aloituspaikat täyttyisivät, kysyntään ei pystytä vastaamaan.

Alan imago vaatii päivittämistä

Oppilaitosten lisäksi kuorma-autonkuljettajia kouluttavat Puolustusvoimat sekä yritykset itse oppisopimuksella. Kuljettajapula ei johdukaan yksinomaan koulutuspaikkojen vähäisyydestä.

Yritysten mukaan rekrytointia vaikeuttaa myös työaika. Utti-Lankinen kehottaakin logistiikka-alaa miettimään imagokysymyksiä. Hänen mukaansa esimerkiksi kuljettajan ammatin vaatimaa teknistä osaamista pitäisi korostaa.

- Oppilaitokset ovat kertoneet, että alalle tulevat eivät välttämättä edes kunnolla tiedä, mitä ovat tulleet opiskelemaan. Sitä ehkä voitaisiin korostaa, kuinka tekninen paikka esimerkiksi rekan ohjaamo nykyään on.

Opettajaksi valmistuminen vie vuosia

Omat haasteensa alan koulutukseen tuovat myös opettajien kovat pätevyysvaatimukset. Vuosina 2008–2009 voimaan astunut maantieliikenteen kuljettajien ammattipätevyysdirektiivi koskee myös alan opettajia.

- Saattaa mennä jopa kymmenen vuotta, että saa logistiiikka-alan opettajan pätevyyden. Siinä voi valita, valmistuuko lääkäriksi vai logistiikka-alan opettajaksi, Utti-Lankinen toteaa.

YLE Helsinki


Mitenkä tässä näin on päässyt käymään? Miksi on vaikeutettu ammattiin ryhtymistä.
Ennen Impiwaaran aikaan ajettiin autokoulussa C-kortti ja mentiin ajamaan jakeluautoa Perehdytyksen työhön ja kalustoon antoi työnantaja. Ja siitä jos innostusta riitti, niin sitten rekka- tai bussikurssille kun oli ammattiajoa vähintään pari vuotta kokemuspohjana.  
Melko yksinkertaista, mutta maailmahan oli uudesta luotava tälläkin saralla ja päätettiin antaa kilpailuetua ulkomaalaisille kuljetusfirmoille ja ahdistaa suomalaisnuoret ylikoulutusmafian otteeseen.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Lahti-Saloranta

Minusta Suomessa saisi lakkauttaa koko rekkaliikenteen ympäristöä saastuttavana ja melua tuottavana ja siirtyä ekoloogisempaan vaihtoehtoon eli kameleilla tapahtuvaan kuljetukseen. Kuljettajista tähän liikennemuotoon ei ole pulaa eikä tule tulevaisuudessakaan. On meinaan sen verran paljon tuotu maahamme tämän alan osaajia ja lisää tulee.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Totuus EPT

Olen itse huomannut miten ulkomaalaisten, erityisesti Puolalaisten rekkamiesten määrä täällä Suomessa on lisääntynyt huolestuttavaa tahtia, joten tämäkin nyt ulkoistetaan Suomesta ulkomaan eläville, tämähän lienee nykyhallituksen toive.
Missä ******i siellä ongelma.

P

Quote from: Nuivanlinna on 28.09.2011, 12:54:52
Mitenkä tässä näin on päässyt käymään? Miksi on vaikeutettu ammattiin ryhtymistä.
Ennen Impiwaaran aikaan ajettiin autokoulussa C-kortti ja mentiin ajamaan jakeluautoa Perehdytyksen työhön ja kalustoon antoi työnantaja. Ja siitä jos innostusta riitti, niin sitten rekka- tai bussikurssille kun oli ammattiajoa vähintään pari vuotta kokemuspohjana.  
Melko yksinkertaista, mutta maailmahan oli uudesta luotava tälläkin saralla ja päätettiin antaa kilpailuetua ulkomaalaisille kuljetusfirmoille ja ahdistaa suomalaisnuoret ylikoulutusmafian otteeseen.

Samaa olen pohtinut. Isäni ajoi "ammattikortin" eli ABCDE-kortin ihan vain käymällä suhteellisen keveän autokoulun 1958. Teki uransa muualla, mutta ..

Itse ajoin aikoinaan myös C-kortin ihan kahden ajotunnin  harjoittelulla, kun pohjalla oli A ja B..

Ei kuorma-autolla/ yhdistelmällä ajaminen vaadi viikkojen/ kuukausien ammatillisia opintoja. Tässä ylikoulutus on viety täysin järjettömälle tasolle,joka maksaa sekä koulutusvaiheessa yhteiskunnalle (kolutuskulut/ ihmiset kuukausia koulunpenkillä, eikä töissä) ja kuskien määrän vähentymisenä - kiitos ylikoulutusvaateen maltaita.

Bonuksena tulee sitten mainitsemasi Suomen kilpailukyvyn huonontuminen, josta kilpailevat valtiot kiittävät.

Nykypolitiikassa ei ole päätä tai häntää.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Veli Karimies

Quote from: Nuivanlinna on 28.09.2011, 12:54:52Mitenkä tässä näin on päässyt käymään? Miksi on vaikeutettu ammattiin ryhtymistä.
Ennen Impiwaaran aikaan ajettiin autokoulussa C-kortti ja mentiin ajamaan jakeluautoa Perehdytyksen työhön ja kalustoon antoi työnantaja. Ja siitä jos innostusta riitti, niin sitten rekka- tai bussikurssille kun oli ammattiajoa vähintään pari vuotta kokemuspohjana.  
Melko yksinkertaista, mutta maailmahan oli uudesta luotava tälläkin saralla ja päätettiin antaa kilpailuetua ulkomaalaisille kuljetusfirmoille ja ahdistaa suomalaisnuoret ylikoulutusmafian otteeseen.

Korkea C-kortin hinta yhdistettynä jatkuvasti pienenevään kuljetusalan katteeseen tuon alan tuhoaa.

Kommunisti-muslimi

Ja nykyään pitää olla EU-direktiivin mukainen ammattipätevyys. Pelkkä C-kortti ei enää riitä. Ja jos ei pappa betala, niin autokoulussa ajetaan vaan se B-kortti, ei enää BC-korttia.

http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/direktiivi+nelinkertaistaa+kuormaauton+ammattiajokortin+hinnan/a308600

Topi Junkkari

Quote from: Kommunisti-muslimi on 28.09.2011, 13:55:08
Ja nykyään pitää olla EU-direktiivin mukainen ammattipätevyys. Pelkkä C-kortti ei enää riitä.

Koskeeko se EU-direktiivi myös ns. uusia EU-maita? Eiköhän siinä ole jokin siirtymäaika, jonka varjolla EU:n slaavisiipi saa kaapattua koko toimialan haltuunsa.

Minulla ABC vuodesta 1991, ei ammattipätevyyksiä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

P

Quote from: Kommunisti-muslimi on 28.09.2011, 13:55:08
Ja nykyään pitää olla EU-direktiivin mukainen ammattipätevyys. Pelkkä C-kortti ei enää riitä. Ja jos ei pappa betala, niin autokoulussa ajetaan vaan se B-kortti, ei enää BC-korttia.

http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/direktiivi+nelinkertaistaa+kuormaauton+ammattiajokortin+hinnan/a308600


Noinhan se on. Pitäisi minunkin käydä joku lisäkurssi 5-vuoden sisällä, jos aikoisin ajaa kuorkkia ammatikseni.. Hip hei.. Maksaa moinen pelleily kaikille mansikoita.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Topi Junkkari on 28.09.2011, 13:59:01
Quote from: Kommunisti-muslimi on 28.09.2011, 13:55:08
Ja nykyään pitää olla EU-direktiivin mukainen ammattipätevyys. Pelkkä C-kortti ei enää riitä.

Koskeeko se EU-direktiivi myös ns. uusia EU-maita? Eiköhän siinä ole jokin siirtymäaika, jonka varjolla EU:n slaavisiipi saa kaapattua koko toimialan haltuunsa.

Minulla ABC vuodesta 1991, ei ammattipätevyyksiä.

Siis sinulla on C-ammattipätevyys, kuten minullakin vielä seuraavat 5-vuotta. Jos käyt muutaman päivän kurssin, se jatkuu seuraavat 5-vuotta..  Käsittämätöntä kökköä, johon yhteiskuntamme upotetaan.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Porilainen munalla

Ei rekkakuskeista oikeasti ole pulaa.
On pulaa vain kolmen - viiden euron tuntipalkalla ajavista kuskeista.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Tabula Rasa

Kun pelkkä B maksaa 2000e, ja C siihen liki toisen mokoman päälle, alkaa oikeasti olla aloittelevalla kuljettajalla taloudellinen haaste ajaa D-E kortteja, saati sitten viisivuosittainen uusiminen+kaikenmaailman ylimääräiset pätevyyskortit päälle.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Nuivake

Ajoin bussikortin ABEC -korttini päälle pari vuotta sitten.
Voin sanoa ettei täällä haja-asutusalueella ole ihan yksinkertainen juttu löytää edes autokoulua, joka noita järjestää. Lopulta naapurikaupungista löytyi ja matkat 100km suuntaansa.
Lopulta sain kortin suoritettua ja rahaakin paloi 3500€ + nuo tolkuttomat matkakulut. Ihanan halpaa.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

mölli

Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 14:04:24
Ei rekkakuskeista oikeasti ole pulaa.
On pulaa vain kolmen - viiden euron tuntipalkalla ajavista kuskeista.

Fakta vai mutu?

No ei sillä 3-5 euron tuntipalkalla kateta noita kortteja? 

Ei vaan, vielä armeija käymättä ja tulevaisuus vähän avoinna niin on käynyt mielessä aiheeseen liittyvä ammatti.. Pitää ehkä katella sitten armeijan jälkeen  :)


LambOfGod

Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 14:04:24
Ei rekkakuskeista oikeasti ole pulaa.
On pulaa vain kolmen - viiden euron tuntipalkalla ajavista kuskeista.
Mitkä ihmeen 3-5€/h kuskit? Veikkaisin, että se on minimissään noin 8€/h, eikä missään ole ketään joka maksaa 3-5€/h kuskilleen.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

ekto

Eipä korttia ajettaessa paljon nappaa laittaa neljää donaa B-kortin päälle ihan vaan huvikseen.

Olen hiljalleen alkanut ymmärtämään nämä puheet karjuvista työvoimapulista aikana jolloin yli 200.000 suomalaista on työttömänä. Työvoimapulassa ei oikeastaan ole kyse ammattitaitoisten miesten puutteesta, vaan pilkkahinnalla työpanoksensa antavista henkilöistä, jotka täyttävät jollain tavalla tarvittavat kriteerit.

Ensimmäinen kriteeri josta joustetaan lähes joka alalla ovat kielivaatimukset. Tuntuu kummalliselle, kun VR-cargon kuskin kanssa pitää kommunikoida melkein käsimerkein. Tai jos lääkäristä ei saa palvelua suomeksi tai englanniksi.

Nuivanlinna

Quote from: LambOfGod on 28.09.2011, 14:43:55
Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 14:04:24
Ei rekkakuskeista oikeasti ole pulaa.
On pulaa vain kolmen - viiden euron tuntipalkalla ajavista kuskeista.
Mitkä ihmeen 3-5€/h kuskit? Veikkaisin, että se on minimissään noin 8€/h, eikä missään ole ketään joka maksaa 3-5€/h kuskilleen.

Eikös justiin paljastunut Olkiluodon atomivoimalatyömaalla kahden euron tuntipalkkalaisia, eli ei mikään ihme jos tuo vitonen totta olisi. No voihan se olla se kahdeksankin euroa, mutta silloin kuski kaiketikin maksaa dieselin omasta pussistaan! ;D
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

LambOfGod

Quote from: Nuivanlinna on 28.09.2011, 14:48:24
Eikös justiin paljastunut Olkiluodon atomivoimalatyömaalla kahden euron tuntipalkkalaisia, eli ei mikään ihme jos tuo vitonen totta olisi. No voihan se olla se kahdeksankin euroa, mutta silloin kuski kaiketikin maksaa dieselin omasta pussistaan! ;D
Jos on jotain 2€/h (tai 3-5€) suomalaisen firman työntekijöitä niin varmasti on laitonta bisnestä.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Porilainen munalla

Quote from: LambOfGod on 28.09.2011, 14:55:13
Quote from: Nuivanlinna on 28.09.2011, 14:48:24
Eikös justiin paljastunut Olkiluodon atomivoimalatyömaalla kahden euron tuntipalkkalaisia, eli ei mikään ihme jos tuo vitonen totta olisi. No voihan se olla se kahdeksankin euroa, mutta silloin kuski kaiketikin maksaa dieselin omasta pussistaan! ;D
Jos on jotain 2€/h (tai 3-5€) suomalaisen firman työntekijöitä niin varmasti on laitonta bisnestä.

Mm VR:n Transpoint International on ajattanut kuljettajia alehintaan.
Kun MOT ohjelma käräytti heidät, siirsivät he koko kuljetuskalustonsa Venäjän kilpiin,, ja touhu saa jatkua.


http://www.rahtihemmot.com/forum/index.php?topic=6624.0
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Pasi Kuikka

Rekkakuskikaverini vahvistaa puolalaisen ja virolaisten kuskien invaasion. Lisäksi on arvioitu, että parisataa kuljetusyritystä menee konkurssiin tänä vuonna...taitaa kuulua samaan sarjaan karjuvan työvoimapulan kanssa.

Onkko

Quote from: LambOfGod on 28.09.2011, 14:43:55
Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 14:04:24
Ei rekkakuskeista oikeasti ole pulaa.
On pulaa vain kolmen - viiden euron tuntipalkalla ajavista kuskeista.
Mitkä ihmeen 3-5€/h kuskit? Veikkaisin, että se on minimissään noin 8€/h, eikä missään ole ketään joka maksaa 3-5€/h kuskilleen.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/02/1270988/vr-konserni-jai-kiinni-liian-pienista-palkoista

"Voi sanoa, että siinä pyöritään tuntipalkassa noin kolmen euron paikkeilla. Kuitissa pitäisi olla eriteltynä tuntipalkka. Samoin pitäisi näkyä illalla ja yöllä tehty työ, sunnuntaikorvaukset, mahdolliset ylityöt ja päivärahat, luettelee aluetoimitsija Ari Lehtola AKT:n Lahden toimistosta."

Porilainen munalla

Edullisimmat kuljettajat ovat tarjonneet itseään ruokapalkalla töihin.
Ja lisäehtona että saavat asua auton hytissä.
Ammattitaito näillä halpiskuskeilla onkin sitten ihan mitä sattuu.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

EL SID

#21
Vaasassa järjestettyille rekkakuskeille on ollut jatkuvasti tunkua, hakijoita on ollut 60-70 ja otetaan vain 16. Ulkopuolelle jäi moni sellainen, jolla oli jo työnantajan "sitoumus" palkata tämä töihin, kunhan kurssi on käyty.
Koulutuksen järjestäjä JAKK jäi kiinni samojen kurssien järjestämisestä ammattiautoilijoille, eli jos määrärahoja oli, ne on menneet väärään osoitteeseen:

http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/jakk-voi-joutua-palauttamaan-miljoonien-valtionavut-1.911934

Epäilen että valtio ei ala periä rahoja takasin, vastassa on liian suuret varpaat, JAKKin johtokunnassa on istunut mm. Mari Kiviniemi. Mutta eihän suomessa ole korruptiota, ehei...  :roll:

Mutta JOS näin käy, niin haluaisin pitää huolta, että ministeriö perää korvauksia, paitsi maksetun rahan ohella, myös yhteiskunnalle aiheutetuista tappioista: jokainen työtön, jota JAKK ei ole kurssittanut ja joka olisi nyt töissä, maksaa yhteiskunnalle sen lasketun 18 000 vuodessa. Mielestäni JAKK on velvollinen korvaamaan myös tämän vahingon. Jos virkamiehet eivät ota tätä laskelmissaan huomioon, niin kertokaahan nuivat, voinko valittaa asiasta ja mihin?

Topi Junkkari

Quote from: Onkko on 28.09.2011, 15:12:28
"Voi sanoa, että siinä pyöritään tuntipalkassa noin kolmen euron paikkeilla. Kuitissa pitäisi olla eriteltynä tuntipalkka. Samoin pitäisi näkyä illalla ja yöllä tehty työ, sunnuntaikorvaukset, mahdolliset ylityöt ja päivärahat, luettelee aluetoimitsija Ari Lehtola AKT:n Lahden toimistosta."

Ja jälleen kerran erehtymätöntä totuutta jakelee vasemmistopuolue ammattiyhdistysliike.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Porilainen munalla

Quote from: Topi Junkkari on 28.09.2011, 15:19:33
Quote from: Onkko on 28.09.2011, 15:12:28
"Voi sanoa, että siinä pyöritään tuntipalkassa noin kolmen euron paikkeilla. Kuitissa pitäisi olla eriteltynä tuntipalkka. Samoin pitäisi näkyä illalla ja yöllä tehty työ, sunnuntaikorvaukset, mahdolliset ylityöt ja päivärahat, luettelee aluetoimitsija Ari Lehtola AKT:n Lahden toimistosta."

Ja jälleen kerran erehtymätöntä totuutta jakelee vasemmistopuolue ammattiyhdistysliike.

No, kelpaako toimitusjohtajan lausunto?

QuoteTranspoint International Suomen toimitusjohtaja Kari Voutilainen pitää venäläiskuljettajien palkkaa heille hyvätasoisena.

- Jos katsomme keskimääräistä palkkaa, se on noin 1200 euroa kuukaudessa. Kun tätä verrataan Venäjällä maksettaviin keskipalkkoihin, se on huomattavasti korkeampi. Ja kuljettajat ovat tyytyväisiä, Voutilainen sanoo.

Hän myös sanoo, että yhtiö joutuu vaikeuksiin, mikäli se joutuu maksamaan Suomen työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

- Se tarkoittaa käytännössä sitä, että me emme voi tehdä enää mitään työtä. Kustannustaso nousee niin voimakkaasti, että kilpailijat, venäläiset yritykset ja muut, jotka ovat rekisteröityneet maan rajan toiselle puolelle, ottavat kuljetusvolyymit haltuunsa, Voutilainen sanoo.

Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

LambOfGod

Pakko se on v*ttu uskoa. Aina sitä jotain uutta oppii jos kuvittelee Suomen olevan hyvä maa asua. Syön sanani tässä topicissa.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Maisterinna

Quote from: EL SID on 28.09.2011, 15:19:00
Vaasassa järjestettyille rekkakuskeille on ollut jatkuvasti tunkua, hakijoita on ollut 60-70 ja otetaan vain 16. Ulkopuolelle jäi moni sellainen, jolla oli jo työnantajan "sitoumus" palkata tämä töihin, kunhan kurssi on käyty.

Onpa törkeää. Ja samaan aikaan koulutetaan tukka putkella maistereita esimerkiksi minun alaltani, jolla tarve olisi puolta vähemmän.

jumahul

Quote from: mölli on 28.09.2011, 14:37:28
Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 14:04:24
Ei rekkakuskeista oikeasti ole pulaa.
On pulaa vain kolmen - viiden euron tuntipalkalla ajavista kuskeista.

Fakta vai mutu?

No ei sillä 3-5 euron tuntipalkalla kateta noita kortteja? 

Ei vaan, vielä armeija käymättä ja tulevaisuus vähän avoinna niin on käynyt mielessä aiheeseen liittyvä ammatti.. Pitää ehkä katella sitten armeijan jälkeen  :)



Armeijassahan pystyy (vai pystyi?) suorittamaan esim. BECE-kortin, jos on BC-kortti pohjalla. Siis ilmaiseksi.

Mitenhän nämä uudet direktiivit vaikuttaa puolustusvoimien logistiikan sujuvuuteen?

svobo

Vai sillä tavalla. Noilla liksoilla on sitten vielä erityisen hyvä asua PK-seudulla. Taitaa rekat kadota Uudeltamaalta.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

CaptainNuiva

Tämä pula on täysin byrokratian ansiota ja tätä herkkua saadaan nauttia lisää lähivuosina.
Kuten tuossa jo ylempänä todettiin,ovat vaatimukset alalle kasvaneet jatkuvasti, se taas on lisännyt koulutustarvetta jotta keksityt vaatimukset voidaan täyttää...Tämä taas on vähentänyt alalle tulevien määrää ja se taas on lisännyt ulkomaisten kuskien tarvetta joka taasen on omiaan painamaan palkkatasoa ja josta syystä taasen on vähemmän näihin töihin halukkaita suomalaisia.
Pikkaisen tuossa vedin mutkia suoriksi mutta pääpiirteissään näin se menee,kierteet ruokkivat toisiaan.
Lopputuloksena on sitten tuplastanu jossa suomalaisilta vaaditaan koulutusta ja jos jonkin näiköstä sertifikaattia mutta samaan aikaan joustetaan ulkomaalaisten kohdalla vaatimuksista koska muutoin pyörät eivät pyöri...Ja sitten ihmetellään toisaalla työttömien määrää ja sitä että miksi eivät työllisty.

Omakohtaistakin kokemuksusta näistä pakollisista "Kurssituksista" on.
Vuonna yksi ja kaksi päätettiin kansainvälisin sopimuksin että sähköttäjät voidaan laivoilta poistaa ja kansipäällystö koulutetaan hoitamaan laivaradioasemia.
Edelleen,sopimuksissa todettiin että tätä muutosta ei tarvitse tehdä nopeasti vaan siihen annettiin aikaa n.10 vuotta jotta koulutus ja tekniikka saadaan vastaamaan sopparia.
No mitä teki Suomi?
Ilmoitti tietenkin että täällä asia hoidetaan heti ja nopealla aikataululla...Ja josta tietenkin seurasi pula koulutetusta päällystöstä ja sitten haettiin erivapauksia, siirreltiin dead-lineja ja keksittiin kiertoteitä.

Itse olin ensimmäisetn koulutettujen joukossa ja sattumoisin edessä oli yhtiön vaihto joten jouduin itse maksamaan kalliin kurssituksen.
Kävin työkkäristä kysylemässä että saakos tähän mitään avustusta.
Työkkärin virkailija valitteli että ei saa kun ei ole työvoimapoliittinen kurssi...Samaan aikaan kun asiaa selvitettiin niin pläräsin esitettä työvoimapoliittisista eli tuettavista kursseista: Miina Äkki-Jyrkän järjestämälle lehmän tanssituskurssille olisi saanut tukea >:(

Maksoin sitten itse kurssini.
Kurssin virallinen nimi oli GOC-kurssi ja alalla sitä nimittetiin tuttavallisesti "Kokki-kurssiksi".
Ensimmäisenä kurssipäivänä yksi osallistujista oli sen oloinen että ei lainkaan tuntunut ymmärtävän mistään mitään ja iltapäivällä sitten selvisi että kaveri oli lähetetty työvoimapoliittiselle kokki-kurssille, oli ammatiltaan jonkinlainen ruoka-alan ihminen ja työvoimatoimistossa oli luultu että tämä oli jonkinlainen kokkien erikoistumiskurssi jota voidaan tukea.

Kurssia veti tietekin kaksi entistä sähköttäjää joita riepoi työpaikkojensa katoaminen ja niinpä 12 osallistujasta meitä oli vain kolme jotka pääsimme kurssista läpi,nippa nappa rima väpättäen...

Tämän omakohtaisen farssikokemukseni pointti on siinä että jos näissä koulutusjutuissa mennään tällä tasolla kaikin puolin edelleenkin niin me olemme kuulkaa kansakuntana kusessa ja kaikki piankin byrokratian lamauttamina, maakuopassa asuen :P




"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

requiem

Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 15:25:35
Quote from: Topi Junkkari on 28.09.2011, 15:19:33
Quote from: Onkko on 28.09.2011, 15:12:28
"Voi sanoa, että siinä pyöritään tuntipalkassa noin kolmen euron paikkeilla. Kuitissa pitäisi olla eriteltynä tuntipalkka. Samoin pitäisi näkyä illalla ja yöllä tehty työ, sunnuntaikorvaukset, mahdolliset ylityöt ja päivärahat, luettelee aluetoimitsija Ari Lehtola AKT:n Lahden toimistosta."

Ja jälleen kerran erehtymätöntä totuutta jakelee vasemmistopuolue ammattiyhdistysliike.

No, kelpaako toimitusjohtajan lausunto?

QuoteTranspoint International Suomen toimitusjohtaja Kari Voutilainen pitää venäläiskuljettajien palkkaa heille hyvätasoisena.

- Jos katsomme keskimääräistä palkkaa, se on noin 1200 euroa kuukaudessa. Kun tätä verrataan Venäjällä maksettaviin keskipalkkoihin, se on huomattavasti korkeampi. Ja kuljettajat ovat tyytyväisiä, Voutilainen sanoo.

Hän myös sanoo, että yhtiö joutuu vaikeuksiin, mikäli se joutuu maksamaan Suomen työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

- Se tarkoittaa käytännössä sitä, että me emme voi tehdä enää mitään työtä. Kustannustaso nousee niin voimakkaasti, että kilpailijat, venäläiset yritykset ja muut, jotka ovat rekisteröityneet maan rajan toiselle puolelle, ottavat kuljetusvolyymit haltuunsa, Voutilainen sanoo.


Jos keskimääräinen palkka on n. 1200 euroa, niin kolmen euron tuntipalkan aikaansaaminen tarkoittaisi kolmetoistatuntista työpäivää kuukauden jokaisena päivänä.

1200 / ( 30 x 13 ) = 3,07 €/h

Jos työpäiviä kuukaudessa oletetaan olevan 20 kpl, niin tällöin kolmen euron tuntipalkan aikaansaaminen tarkoittaisi kaksikymmentätuntisia työpäiviä.

1200 / ( 20 x 20 ) = 3,00 €/h

Näiltä osin minäkin pidän tuota kolmen euron lopullista tuntipalkkaa kummana väitteenä - pohjapalkka se tosin voi olla, jota sitten jollain tarjotuilla lisillä ja vastaavilla nostetaan jonkin verran. Pieni se tuntipalkkka joka tapauksessa on kun sitä verrataan suomalaiseen palkkatasoon "referenssiolosuhteissa".

1200 / (20 x 8 ) = 7,5 €/h

Tietenkin se on kiistämätön tosiasia että Transpoint International on palkannut venäläisiä venäläisemmällä palkkatasolla. Mutta on sitä osattu ennenkin.

Mutta todennäköisemmin tässä alkaa olla kohta pulaa niistä kotimaisista rekkafirmoista - kiitos veronkiristykset yms.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge