News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

US: PÄIVI LIPPONEN BLOGI Suomalainen väkivalta

Started by skrabb, 25.04.2009, 17:58:10

Previous topic - Next topic

skrabb

http://lipponen.blogit.uusisuomi.fi/2009/04/24/suomalainen-vakivalta/

Luulin, että iltapäivälehtiä seuraamalla pysyy hyvin selvillä suomalaisesta väkivallasta. Olin väärässä. Suomen väkivalta tilastot yllättivät minut.

Suoritin valtakunnallisen maanpuolustuskurssin maalis-huhtikuun taitteessa. Yksi aihealue oli suomalaisen yhteiskunnan pahoinvointi.

Suomessa on kaksi kertaa enemmän väkivaltaa kuin muualla Länsi-Euroopassa. Joka kolmas päivä tapahtuu henkirikos. Päivittäin pahoinpidellään 50 naista. Perheväkivallan uhrina kuolee nainen joka toinen tai kolmas viikko. Joka seitsemäs viikko kuolee lapsi perheväkivallan uhrina. 60 prosenttia lasten kokemasta väkivallasta on äitien tekemää.

Yllättävää oli myös oivaltaa se, että yli puolet Helsingin rikoksista tapahtuu Rautatieaseman ja Töölönlahden seutuvilla. Minun kotini "takapihalla".

Väkivallan taustalla on vahvasti alkoholi. Tyypillisin väkivaltarikoksen tekijä on alkoholin suurkuluttaja. 80 prosentissa rikoksista joku osapuolista on tekohetkellä humalassa. Kaikki osapuolet ovat humalassa kolmessa tapauksessa viidestä.   

Tapa juoda, käyttäytyä paineen alla ja kyky hallita omia tunteitaan periytyvät perheen sisällä. Myös väkivalta periytyy usein sukupolvelta toiselle. Nykyisin lasten fyysinen kurittaminen on lailla kiellettyä. Koen, että oma sukupolveni on tämän kasvattamisen ilman vitsaa oivaltanut.

Perheiden hyvinvointi on lähes kaiken hyvinvoinnin perusta. Vaikka yhä useampi lapsi ja nuori elää parempaa elämään kuin koskaan aiemmin maailmanhistoriassa, tilanne ei ole yhtä auvoinen kaikkien lasten kohdalla. Ongelma on se, että 5-8 prosenttia lapsista voi huonosti. Tämä merkitsee 55 000-80 000 lasta. Luku ei ole vähäinen.

Huono-osaisuuden kasautuminen ja periytyminen tarkoittaa, että kokonaiset suvut syrjäytyvät. Siitä muodostuu tavallaan alakulttuuri. Meillä alkaa pian muodostua sukuja, joissa ollaan jo kolmatta polvea työttöminä.

Ennaltaehkäisyyn on panostettava. Se tapahtuu päiväkodeissa ja peruskoulussa. Luokkakoot on erityisesti saatava pienemmiksi, jotta opettajilla on aikaa jokaiselle lapselle. Nyt kuntien taloudellisen ahdingon myötä toimitaan kuitenkin päinvastoin ja useassa kunnassa ryhmäkokoja kasvatetaan. 

"Yllättävää oli myös oivaltaa se, että yli puolet Helsingin rikoksista tapahtuu Rautatieaseman ja Töölönlahden seutuvilla. Minun kotini "takapihalla"."

Jaahas, Päikkä lukee iltapäivälehtiä, eikä niissä ole lainkaan uutisoitu Helsingin rautatieasemalla ja Tööönlahden seutuvilla (= Kaisaniemen puistossa) tapahtuneita rikoksia?!
Ja kaikki mainituissa paikoissa tehdyt rikokset ovat juoppojen suomalaisten tekosia?!

"Meillä alkaa pian muodostua sukuja, joissa ollaan jo kolmatta polvea työttöminä."

Eihän se missään tapauksessa voi olla totta demarienkin karjumaan karjuvan työvoimapulan Suomessa!

Lipposka on tyhmä kuin saapas!

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

IDA

Quote from: skrabb on 25.04.2009, 17:58:10
Suomessa on kaksi kertaa enemmän väkivaltaa kuin muualla Länsi-Euroopassa.

Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Suomessa ei ole poikkeuksellisen paljon väkivaltarikollisuutta vaan olemme suurinpiirtein hieman eurooppalaisen keskiarvon alapuolella.

ajatusrikos18

Onko tämä nyt sitä kiihottamista kansanryhmää vastaan? Jos kertoo, että jokin muu ryhmä kuin valkoiset suomalaiset on hyvin edustettuna rikostilastoissa, niin heti ollaan nostamassa syytteitä suvaitsevaisten taholta, mutta ilmeisesti suomalaisten kansanryhmä ei kuulu tuon lain suojan alle vai miksi suomalaisia vastaan saa kiihottaa? Jos parin lehtiartikkelin postaamisesta omalle sivullensa voi saada kiihotustuomion, niin miksi ei tasapuolisuuden nimissä tuostakin? Jos jollain on vaikeuksia ymmärtää mitä tarkoitan, niin ajatelkaapa otsikkoa "Somalialainen väkivalta"...

rähmis

Luulin, että iltapäivälehtiä seuraamalla pysyy hyvin selvillä suomalaisesta väkivallasta. Olin väärässä. Suomen väkivalta tilastot yllättivät minut.

Lullin, että filosofian tohtorit eivät tee yhdys sana virheitä. Olin väärässä.

metsämies

Nykyisin lasten fyysinen kurittaminen on lailla kiellettyä. Koen, että oma sukupolveni on tämän kasvattamisen ilman vitsaa oivaltanut.

"Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa"

Todellinen perheväkivalta on sitten erikseen, mutta mielestäni tuo vanha viisaus on totta.

Vihervasemmisto

Quote from: metsämies on 25.04.2009, 19:05:49
Nykyisin lasten fyysinen kurittaminen on lailla kiellettyä. Koen, että oma sukupolveni on tämän kasvattamisen ilman vitsaa oivaltanut.

Todellinen perheväkivalta on sitten erikseen, mutta mielestäni tuo vanha viisaus on totta.

Myös lapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.  Lapsen fyysinen kurittaminen ei pitäisi kuulua kenenkään kasvatusmetodeihin.

Punaisen paholaisen verkoston jäsen.

Willie

A survey in Egypt showed 37 per cent of children reporting being beaten or tied up by their parents, and 26 per cent reporting injuries such as fractures, loss of consciousness or permanent disability as a result of this.

Vitsoissakin lienee eroja.

Vihervasemmisto

Quote from: Willie on 25.04.2009, 19:18:19
A survey in Egypt showed 37 per cent of children reporting being beaten or tied up by their parents, and 26 per cent reporting injuries such as fractures, loss of consciousness or permanent disability as a result of this.

Vitsoissakin lienee eroja.

Kuten sanoin lapsilla (kaikilla) on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Tämä koskee myös ympärileikkauksia (pl. poikien lääketieteellisessä tarkoituksessa tehdyt) jne.

metsämies

Quote from: Vihervasemmisto on 25.04.2009, 19:10:13
Myös lapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.  Lapsen fyysinen kurittaminen ei pitäisi kuulua kenenkään kasvatusmetodeihin.

Minä itse en pidä tuota koivunurmen herraa niinkään väkivaltana. Itsekkin pentuna sitä aina kokeili rajojaan ja yleensä kun pari kertaa sai sen vitsan käydä hakemassa niin rupesi oppimaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Kun katsoo näitä ns. vapaan kasvatuksen helmiä niin näkee että olisi sillon aikoinaan pitänyt isukin käskeä se vitsa hakemaan.

IDA

Quote from: Vihervasemmisto on 25.04.2009, 19:20:50
Kuten sanoin lapsilla (kaikilla) on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Tämä koskee myös ympärileikkauksia (pl. poikien lääketieteellisessä tarkoituksessa tehdyt) jne.

Fyysinen koskemattomuus on vähän sellainen käsite, että se ei sovi lasten kasvatukseen. Yleensäkään lapsiin ei missään tapauksessa voi suhtautua samoin kuin aikuisiin, jos nyt näinä moderneina aikoina enää edes aikuisia on.

Kami

Mistä tämä pelko fyysistä rankaisua kohtaan oikein tulee? Olen ihmetellyt sitä kovasti. Ja mihin se tähtää. Mikä on ideaali ja mitä se tuottaa?
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

Vihervasemmisto

Quote from: IDA on 25.04.2009, 19:27:16

Fyysinen koskemattomuus on vähän sellainen käsite, että se ei sovi lasten kasvatukseen. Yleensäkään lapsiin ei missään tapauksessa voi suhtautua samoin kuin aikuisiin, jos nyt näinä moderneina aikoina enää edes aikuisia on.

Miksi ei sovi?

Vihervasemmisto

Quote from: Kami on 25.04.2009, 19:28:28

Mistä tämä pelko fyysistä rankaisua kohtaan oikein tulee? Olen ihmetellyt sitä kovasti. Ja mihin se tähtää. Mikä on ideaali ja mitä se tuottaa?

Olen monesti miettinet myös, että mistä tämä tarve hakata lapsiaan vitsoilla tulee tai tukistaa. Mikä ideaali siinä on takana ja mitä se tuottaa? Saako kurittaja siitä jotain mielihyvää?

Kami

Quote from: Vihervasemmisto on 25.04.2009, 19:31:27

Olen monesti miettinet myös, että mistä tämä tarve hakata lapsiaan vitsoilla tulee tai tukistaa. Mikä ideaali siinä on takana ja mitä se tuottaa? Saako kurittaja siitä jotain mielihyvää?

Höh. Älä vastaa kysymyksellä. Haluan ymmärtää.

Mutta voinhan minä tuohon vastata. Fyysinen kipu on jotain mikä on kaikille yhteistä. Sitä ymmärtää vaikkei mitään muuta ymmärtäisikään. Sitä ymmärtää yksinkertaisimmatkin olennot tällä planeetalla.

Väkivalta on kaiken vallan kantamuoto. Se toimii parhaiten silloin kun sitä eniten kartetaan ja pelätään. 
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

Vihervasemmisto

Quote from: Kami on 25.04.2009, 19:35:57

Mutta voinhan minä tuohon vastata. Fyysinen kipu on jotain mikä on kaikille yhteistä. Sitä ymmärtää vaikkei mitään muuta ymmärtäisikään. Sitä ymmärtää yksinkertaisimmatkin olennot tällä planeetalla.

Väkivalta on kaiken vallan kantamuoto. Se toimii parhaiten silloin kun sitä eniten kartetaan ja pelätään. 

Eli haluat kasvattaa lapsesi pelolla halliten. Onhan tuokin tietenkin valinta. Minusta on surullista, jos omaa lastaan ei pysty kasvattaa lyömättä. Lapseen pitää saada sellainen suhde, että hänen kanssaan voi keskustella asioista, miksi teki väärin jne. Lapset ymmärtävät nämä hyvin, jos suhde on luottamuksellinen.

metsämies

Tuskimpa siitä mitään mielihyvää saa. En tiedä oletko itse ollut lapsena kovinkin enkeli mutta minä ainakin sillon alle 12v tein monenmoista kolttosta ja niistä sitten aina selkään sain. Vähitellen sitä vaan oppi ajattelemaan ennen kolttosten tekoa että mitä niistä seuraa, mm. se mahdollinen selkäsauna/nurkassa istumista. Ja näin jälkeenpäin ajatellen ei vanhempani varmasti väkivallan halusta sitä vitsaa käyttäneet vaan siksi ettei lapsi sitten vanhempana joutuisi ongelmiin kolttosten takia.

Timo Hellman

Quote from: Vihervasemmisto on 25.04.2009, 19:30:14

Miksi ei sovi?

Jos lapsi on juoksemassa auton alle, hänet on riuhtaistava tarvittaessa vaatteista pois tieltä.

Jos lapsi on hiekkalaatikolla kuristamassa toista lasta eikä usko puhetta, on kädet riuhtaistava irti ennen kuin uhri tukehtuu tai saa aivovamman hapenpuutteesta.

Ja minusta luunappi kelpaa edelleen kasvatuskeinoksi.

The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Vihervasemmisto

Quote from: metsämies on 25.04.2009, 19:39:13

Tuskimpa siitä mitään mielihyvää saa. En tiedä oletko itse ollut lapsena kovinkin enkeli mutta minä ainakin sillon alle 12v tein monenmoista kolttosta ja niistä sitten aina selkään sain. Vähitellen sitä vaan oppi ajattelemaan ennen kolttosten tekoa että mitä niistä seuraa, mm. se mahdollinen selkäsauna/nurkassa istumista. Ja näin jälkeenpäin ajatellen ei vanhempani varmasti väkivallan halusta sitä vitsaa käyttäneet vaan siksi ettei lapsi sitten vanhempana joutuisi ongelmiin kolttosten takia.

Kotiarestirangaistus on ihan toimiva, siinä ei rikota fyysistä koskemattomuutta. Itsehän olen selkääni saanut aikoinaan, mutta lastani en aio kurittaa ja ihan mallikelpoinen hänestä onkin tulossa.

Kami

Quote from: Vihervasemmisto on 25.04.2009, 19:38:57

Eli haluat kasvattaa lapsesi pelolla halliten. Onhan tuokin tietenkin valinta. Minusta on surullista, jos omaa lastaan ei pysty kasvattaa lyömättä. Lapseen pitää saada sellainen suhde, että hänen kanssaan voi keskustella asioista, miksi teki väärin jne. Lapset ymmärtävät nämä hyvin, jos suhde on luottamuksellinen.

Elä nyt sekoita tähän sitä mitä minä haluan tai en halua, kun vastaa kysymykseen.

CMX - Kansalaiset

Vihervasemmisto

Quote from: Timo Hellman on 25.04.2009, 19:43:52

Miksi ei sovi?

Jos lapsi on juoksemassa auton alle, hänet on riuhtaistava tarvittaessa vaatteista pois tieltä.

Jos lapsi on hiekkalaatikolla kuristamassa toista lasta eikä usko puhetta, on kädet riuhtaistava irti ennen kuin uhri tukehtuu tai saa aivovamman hapenpuutteesta.

Nyt puhutaan fyysisestä kurittamisesta. Toki lasta pitää estää, jos hän on auton alle juoksemassa ja ei kuule. Se ei ole silloin fyysistä kurittamista. Sama myös toisessa vertauksessa. Haet aika kaukaa nyt.

JR

Olen miettinyt viimeaikoina paljon väkivaltaa ja väkivallattomuutta. Yhtälailla, kuin lait ovat vain lainkuuliaisia ihmisiä varten, niin väkivallan uhan poistaminen helpottaa monenlaisten rikollisten edesottamuksia. Kaveri kertoi hauskan jutun nuoruudestaan. Kaverin naapuri oli aina hakannut akkansa ja akkaparka tuli aina heille pakoon miestään. Kerran sitten päättivät, että on jotain asialle on tehtävä. Menivät ja pieksivät porukalla väkivaltaisen naapurin. Minusta se oli ryhdikäs temppu, naapuri sai elämänsä opetuksen.
Eivät väkivaltarikolliset laista mitään välitä, mutta kunnon selkäsauna saattaa tehdä oikeinkin hyvän vaikutuksen.

Vihervasemmisto

Quote from: Kami on 25.04.2009, 19:45:55
Quote from: Vihervasemmisto on 25.04.2009, 19:38:57

Elä nyt sekoita tähän sitä mitä minä haluan tai en halua, kun vastaa kysymykseen.

Vastaus on tuossa yllä. Minun mielestäni fyysinen kurittaminen on turhaa (en voi vastata pelkoon, koska fyysinen kurittaminen ei ole minulle pelkotila, vaan se on turhaa). Lapseen pitää luoda sellainen suhde, missä ei tarvita fyysistä kuritusta. Kuten yllä sanoin. Hyvässä suhteessa lapsi tottelee ilman, että häntä hakkaa, se on se tuotto. Samalla sinun ei tarvitse turhaan pönkittää omaa asemaasi lyömällä lasta.

Fatman

Lääke suomalaiseen väkivaltaan: Koulujen luokkakokojen pienentäminen.

Tällaisia päättäjiä meillä on.

Timo Hellman

Quote from: Vihervasemmisto on 25.04.2009, 19:46:54

Miksi ei sovi?

Nyt puhutaan fyysisestä kurittamisesta. Toki lasta pitää estää, jos hän on auton alle juoksemassa ja ei kuule. Se ei ole silloin fyysistä kurittamista. Sama myös toisessa vertauksessa. Haet aika kaukaa nyt.

Sinä ihmettelit miksei fyysinen koskemattomuus sovi lastenkasvatukseen. Selitin miksi ei. Nyt lähdit taas sittren puhumaan kurittamisesta ikään kuin olisit koko ajan puhunut siitä etkä ihmetellyt välillä koskemattomuutta. Tämähän on kuin keskustelisi lapsen kanssa.  ;)

Lapsi ei kykene ajattelemaan loogisesti siinä missä aikuinen. On tunnettu mutta vaiettu totuus, että lapset ovat pieniä kusipäitä. Kusipäät kohtaavat joskus kurinpitotoimia että he oppisivat kusipäisyydestään eroon, mutta se ei tarkoita etteikö heitä rakastettaisi. Jos vanhemmat oikeasti välittävät lapsestaan ja myös näyttävät sen, yksi luunappi tarpeen oikeasti vaatiessa ja auktoriteetin osoituksena ei riko harmoniaa.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Mika.H

juuri noin. tietysti fyysistä käskemistä pitää ehdottomasti minimoida, mutta pelkästään puhumalla ei aina kyllä oikein selviä...
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Vihervasemmisto

Quote from: Timo Hellman on 25.04.2009, 20:00:12
Quote from: Vihervasemmisto on 25.04.2009, 19:46:54

Miksi ei sovi?

Sinä ihmettelit miksei fyysinen koskemattomuus ei sovi lastenkasvatukseen. Selitin miksi ei. Nyt lähdit taas sittren puhumaan kurittamisesta ikään kuin olisit koko ajan puhunut siitä etkä ihmetellyt välillä koskemattomuutta. Tämähän on kuin keskustelisi lapsen kanssa.  ;)

Lapsi ei kykene ajattelemaan loogisesti siinä missä aikuinen. On tunnettu mutta vaiettu totuus, että lapset ovat pieniä kusipäitä. Kusipäät kohtaavat joskus kurinpitotoimia että he oppisivat kusipäisyydestään eroon, mutta se ei tarkoita etteikö heitä rakastettaisi. Jos vanhemmat oikeasti välittävät lapsestaan ja myös näyttävät sen, yksi luunappi tarpeen oikeasti vaatiessa ja auktoriteetin osoituksena ei riko harmoniaa.

Pyydän jalosti anteeksi, jos mainitsin lasten kurittamisen kohdalla fyysisen koskemattomuuden ja sinä ymmärsit sen täydellisenä fyysisenä koskemattomuutena. Olen pahoillani, minun olisi pitänyt puhua fyysisestä kurituksesta. Anteeksi, että johdatin sinua harhaan ja et ymmärtänyt tekstejäni. Anteeksi.

Sinun mielestäsi luunappi on oikein, minun mielestäni ei. Mielestäni lapset eivät myöskään ole kusipäitä.

IDA

Miksi ei sovi?

No siis jos et lainkaan koske lapseen niin mielisairashan siitä tulee. Ja lapsia on pakko joskus estää tekemästä jotain ja sitä ei voi tehdä muuten kuin koskemalla.

Itse en ole koskaan saanut selkääni, enkä ole antanut kenellekään selkään, mutta kyllä tietynlainen niskasta kiinni tarttuminen on monesti täysin välttämätöntä.

zhlobik

[/quote]

Vastaus on tuossa yllä. Minun mielestäni fyysinen kurittaminen on turhaa (en voi vastata pelkoon, koska fyysinen kurittaminen ei ole minulle pelkotila, vaan se on turhaa). Lapseen pitää luoda sellainen suhde, missä ei tarvita fyysistä kuritusta. Kuten yllä sanoin. Hyvässä suhteessa lapsi tottelee ilman, että häntä hakkaa, se on se tuotto. Samalla sinun ei tarvitse turhaan pönkittää omaa asemaasi lyömällä lasta.
[/quote]

Ilman vitsaa kasvatetuista lapsista saattaa tulla vaikkapa vihervasemmistolaisia  :roll:

Vihervasemmisto

Quote from: IDA on 25.04.2009, 20:04:34

Miksi ei sovi?

No siis jos et lainkaan koske lapseen niin mielisairashan siitä tulee. Ja lapsia on pakko joskus estää tekemästä jotain ja sitä ei voi tehdä muuten kuin koskemalla.

Itse en ole koskaan saanut selkääni, enkä ole antanut kenellekään selkään, mutta kyllä tietynlainen niskasta kiinni tarttuminen on monesti täysin välttämätöntä.

Pyydän jalosti anteeksi, jos mainitsin lasten kurittamisen kohdalla fyysisen koskemattomuuden ja sinä ymmärsit sen täydellisenä fyysisenä koskemattomuutena. Olen pahoillani, minun olisi pitänyt puhua fyysisestä kurituksesta. Anteeksi, että johdatin sinua harhaan ja et ymmärtänyt tekstejäni. Anteeksi.