News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-09-22 HS Opetusministeri:Ulkomaalaisia opiskelijoita lisää

Started by K.K., 22.09.2011, 07:36:41

Previous topic - Next topic

K.K.

Jukka Gustafsson: Ulkomaalaisia opiskelijoita lisää Suomeen



Opetusministeri Jukka Gustafssonin (sd) mukaan Suomeen tulisi saada tuntuvasti lisää ulkomaalaisia korkeakouluopiskelijoita.

Tämän hallituskauden minimitavoite voisi ministerin mukaan olla noin 20 prosentin lisäys.

"Kansainvälisyys on keskeinen korkeakoulutuksen laatutekijä", Gustafsson perustelee.

Suomi onkin yhä hännänhuippujen joukossa tilastoissa, joissa vertaillaan ulkomaalaisten korkeakouluopiskelijoiden osuuksia eri maissa.

Kärkisijoilla olevissa maissa, kuten Uudessa-Seelannissa, Australiassa, Sveitsissä ja Britanniassa, ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden osuudet ovat yli 20 prosenttia, kun Suomessa osuus oli OECD:n äsken julkaisemassa vertailussa vasta neljä.

Tilastokeskuksen tuoreemman tilaston mukaan osuus on tosin noussut viiteen.

Suhteessa opiskelijamääriin eniten ulkomaalaisia on yliopistoista Kuvataideakatemiassa ja ammattikorkeakouluista Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa.

Suomessakin ulkomaalaisten korkeakouluopiskelijoitten määrä on kuitenkin kasvanut tuntuvasti eli kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.

Nyt heitä on kaikkiaan noin 15 700, joista puolet yliopistoissa ja puolet ammattikorkeakouluissa.

Suurin yksittäinen lähtömaa on Kiina, josta tulleita opiskelijoita on yli 2 000. Seuraavaksi eniten tulijoita on Venäjältä.

Yhdeksi syyksi Suomen suosion nousuun OECD arvioi opintojen maksuttomuutta, joka alkaa olla harvinaista herkkua maailmalla.

Myös Tanska ja Ruotsi ovat ottaneet käyttöön maksut Eta-alueen ulkopuolisille opiskelijoille.

Maksut ovat yleensä ainakin alkuun karsineet hakijoita. Esimerkiksi Tanskassa mielenkiinto Afrikasta väheni, mutta sen sijaan Kiinasta tulijoita maksut eivät karkottaneet.

Suomessa on meneillään vuoteen 2014 asti kokeilu, jossa korkeakoulut voivat periä maksuja EU:n ja Eta-alueen ulkopuolelta tulevilta vieraskielisissä ohjelmissa.

Periaatteessa kokeiluun on ilmoittautunut suuri joukko korkeakouluja ja englanninkielisiä koulutusohjelmia, mutta käytännössä se on päässyt nihkeästi käyntiin.

Yksi syy on se, että korkeakoululla tulee olla stipendijärjestelmä. Vain Erasmus Mundus -ohjelmissa maksuista huolehtii EU.

Tänä syksynä Aalto-yliopisto ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto ottivat käyttöön 8 000 euron vuosimaksut muutamissa ohjelmissa.

Aalto-yliopistossa näihin ohjelmiin haki noin 150, joista valintakokeet läpäisi 81. Heistä kuitenkin vain 43 otti opiskelupaikan vastaan, loput olivat saaneet mieluisamman paikan tai houkuttelevamman stipendin muualta.

Aaltokin maksaa ohjelmien "huippuopiskelijoille" 4 000–16 000 euron apurahat. Vain kolme opiskelijaa maksaa koko vuosimaksunsa itse.

"Eihän tästä juuri tuottoja jää, mutta ehkä maksut tuovat opinnoille lisää uskottavuutta esimerkiksi jostain Intiasta ja Pakistanista tulevien mielestä", arvioi Aallon vararehtori Martti Raevaara.

Maan hallitukselta hän kaipaa pikaista päätöstä siitä, aiotaanko kokeilua jatkaa, mikä helpottaisi opintojen suunnittelua ja opiskelijoitten värväämistä.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Jukka+Gustafsson+Ulkomaalaisia+opiskelijoita+lis%C3%A4%C3%A4+Suomeen/1135269507601




Muistutuksena,muunmuassa näistä uusi hallitus säästää:

Ammattikorkeakoulujärjestelmä: - 51 milj.

Aalto-yliopiston ja muiden yliopistojen lisäraha: - 58 milj.

Lukioverkon karsiminen: - 30 milj.

Ammatillinen koulutus: - 28 milj.

Yliopistot: - 27 milj.

Suomen Akatemia: - 28,6 milj.

Oppisopimuskoulutus: - 21 milj.

Ammatillinen lisäkoulutus - 8 milj.

jne.jne. http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Leikkauslista+%E2%80%93+n%C3%A4in+uusi+hallitus+s%C3%A4%C3%A4st%C3%A4%C3%A4/1135266993995

Siili

Quote from: K.K. on 22.09.2011, 07:36:41
Jukka Gustafsson: Ulkomaalaisia opiskelijoita lisää Suomeen

Opetusministeri Jukka Gustafssonin (sd) mukaan Suomeen tulisi saada tuntuvasti lisää ulkomaalaisia korkeakouluopiskelijoita.

Tämän hallituskauden minimitavoite voisi ministerin mukaan olla noin 20 prosentin lisäys.

"Kansainvälisyys on keskeinen korkeakoulutuksen laatutekijä", Gustafsson perustelee.

Paskapuhetta.  Kyllä korkeakoulutuksen keskeinen laatutekijä on opiskelija-aines.  Jos primääritavoite on kasvattaa opiskelijamääriä hinnalla millä hyvänsä, opiskelija-aineksen laadulla on suuri vaara huonontua.  Jos aines on huonompaa kuin keskimääräinen kotimainen aines, ei kansainvälistyminen lisää millään tavoin korkeakoulutuksen laatua. 

Aineksen laadulla tarkoitan lähinnä opiskelumotivaatiota ja opetuksen omaksumiskykyä.



Melbac

Ei mitään väliä että mistä maasta tulevat ja millaisia arvosanoja saavat kunhan niitä on vain paljon numeroiden mukaan että ollaan sitten eri tutkimusten mukaan "kansainvälisiä"?.

Alkuasukas

Minulle jäi myös tämä syy hieman epäselväksi. On ilmeisesti sama onko opiskelemassa lukutaidottomia karjapaimenia tai britti/jenkkiläisiä jatko-opiskelijoita tekemässä väikkäriä.

On tää kansainvälistyminen helppoa!
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

JoKaGO

Quote from: Siili on 22.09.2011, 07:56:10
Paskapuhetta.  Kyllä korkeakoulutuksen keskeinen laatutekijä on opiskelija-aines.  Jos primääritavoite on kasvattaa opiskelijamääriä hinnalla millä hyvänsä, opiskelija-aineksen laadulla on suuri vaara huonontua.  Jos aines on huonompaa kuin keskimääräinen kotimainen aines, ei kansainvälistyminen lisää millään tavoin korkeakoulutuksen laatua. 

Aineksen laadulla tarkoitan lähinnä opiskelumotivaatiota ja opetuksen omaksumiskykyä.

Eikä ole, huippuhuippujahan nuo kamelikuski-Airbus-lentäjät ovat. Ja jos jostain syystä opiskelija-aines kuitenkin huononee, niin lasketaan tutkintovaatimustasoa. Helppoa!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Enni

Quote from: Melbac on 22.09.2011, 08:47:07
Ei mitään väliä että mistä maasta tulevat ja millaisia arvosanoja saavat kunhan niitä on vain paljon numeroiden mukaan että ollaan sitten eri tutkimusten mukaan "kansainvälisiä"?.

Näin se tuntuu olevan. Vaihtareiden palloilua ja touhuilua katsoessa mietin monesti, että mitä hyötyä heistä on meidän maalleme, ihan oikeasti?

Yliopistollamme pyörii sankoin joukoin esim. sellaisia kiinalaisia tai japanilaisia (näyttävät niin samalta  ;D) vaihtareita, jotka eivät edes auttavasti puhu englantia, ja näin ollen ihmettelen suuresti, millä lailla heitä täällä opetetaan, kuka heitä kädestä pitäen ohjaa, ja mitä se maksaa vs. tuomaansa hyötyyn nähden.

Kansainvälistyminen ja kansainvälisyys on ilmeisesti jokin itseisarvo. Pisti korvaan A2 Vihaillassa, kun Chike latasi tuntojaan siitä, että Suomi  on niin pahasti jäljessä Euroopan muita maita kansainvälistymisessä, että nyt pitäisi jo nopeasti ja kiireenvilkkaa kansainvälistyä! No, itse en haluaisi, että Suomi lähtisi esim. Saksan tai Ranskan tielle, sillä ne maat ovat jo menetettyjä. Samoin Iso-Britannia.

No, jos vaihtareiden jälkeen puhutaan ihan ulkomaisista tutkinto-opiskelijoista, niin onkohan olemassa mitään tilastoa siitä, kuinka moni heistä "ilmaisen" koulutuksen saatuaan karkaa muualle maailmaan tai takaisin kotimaahansa?

Eino P. Keravalta

Jos haluamme sitä "kansainvälisyyttä" niin meidänhän pitäisi heti lakata jakamasta Suomen kansalaisuuksia ulkomaalaisille, ettei heistä tule suomalaisia jolloin menetämme kansainvälisyyden.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

skrabb

QuoteMenestys maavertailuissa veti Suomeen
Guillermo López löysi sopivan koulutusohjelman Lappeenrannasta.
Juhani Saarinen

HELSINGIN SANOMAT

Lappeenranta. Kun meksikolainen Guillermo López, 26, alkoi etsiä yliopistoa maisterintutkintoa varten, hän huomasi Suomen keikkuvan usein kärkisijoilla, kun parhaita asuinpaikkoja listataan.

López tiesi Suomesta vain kylmyyden ja hiljaiset ihmiset. Kun hän ryhtyi ottamaan asioista selvää, Suomi alkoi tuntua houkuttelevammalta kuin vaikka Ruotsi tai Kanada.

"Kun päätin maan olevan Suomi, olin melko varma, että kaikki yliopistot olisivat hyviä. Piti vain etsiä sopiva", López sanoo.

López aloittelee opintojaan kaksivuotisessa rahoituksen maisteriohjelmassa Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Sinne hän haki, koska englanninkielinen ohjelma vaikutti kiinnostavalta.

Lukuvuosimaksu on 8 000 euroa, mutta López saa katettua summan yliopiston maksamalla apurahalla.

Ensi silmäyksellä uusi kotikaupunki vaikutti tyystin erilaiselta kuin miljoonakaupunki Guadalajara, jossa hän suoritti alemman korkeakoulututkinnon: "Olin täysin eksyksissä. Menin bussiin ja näin puita, puita ja puita."

Alun perin López ajatteli palaavansa tutkinnon jälkeen Meksikoon, mutta on alkanut jo epäröidä. Uusi asuinpaikka on tehnyt opiskelijaan vaikutuksen.

"Suomi on erittäin hyvin kehittynyt yhteiskunta. Teille se varmaan on selviö", hän sanoo.
http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Menestys+maavertailuissa+veti+Suomeen/1135269509575

Lihavointi oma
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

JoKaGO

Quote from: Enni on 22.09.2011, 09:03:41
Pisti korvaan A2 Vihaillassa, kun Chike latasi tuntojaan siitä, että Suomi  on niin pahasti jäljessä Euroopan muita maita kansainvälistymisessä, että nyt pitäisi jo nopeasti ja kiireenvilkkaa kansainvälistyä!....

No, jos vaihtareiden jälkeen puhutaan ihan ulkomaisista tutkinto-opiskelijoista, niin onkohan olemassa mitään tilastoa siitä, kuinka moni heistä "ilmaisen" koulutuksen saatuaan karkaa muualle maailmaan tai takaisin kotimaahansa?

Miksiköhän nuo Chiket ja hengenheimolaisensa eivät ota mallia Umayya Abu-Hannasta ja muuta pois Suomesta, jos "impiwaaralaisuus" ahistaa?

Kyllä kai tilastoja jostain löytyy, netistä varmaan  ;) mutta mitä niistä: Triviaali arvaus on yli 95%.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Blanc73

Minustakin on outoa että kansainvälisyys on nostettu itseisarvoksi opiskelumaailmassa. Huono oppilas on huono, tulee se sitten mistä päin maailmaa tahansa ja vastaavasti hyvä on hyvä, lähtömaasta riippumatta. Outo ajatus että opiskelijoita tulee haalia ulkomailta niin paljon kuin mahdollista, mikä järki siinä on?
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

JoKaGO

Quote
Lukuvuosimaksu on 8 000 euroa, mutta López saa katettua summan yliopiston maksamalla apurahalla.

Tuon täytyy tarkoittaa, että Lopezin nykyinen opinahjo maksaa. Kaksivuotinen maisterikoulutus edellyttänee kandin pohjia osallistujilta, joten jossain yliopistossa tuo kaveri lienee nytkin kirjoilla.
Vai pulittaako LY (vai mikä lienee lyhennys) opiskelijoiden opinnot? Käärme syö omaa häntäänsä? Vaikka mokukiimassa tämäkin on mahdollista.

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.09.2011, 09:06:23
Jos haluamme sitä "kansainvälisyyttä" niin meidänhän pitäisi heti lakata jakamasta Suomen kansalaisuuksia ulkomaalaisille, ettei heistä tule suomalaisia jolloin menetämme kansainvälisyyden.

;D ;D ;D

Quote from: Blanc73 on 22.09.2011, 09:17:10
Minustakin on outoa että kansainvälisyys on nostettu itseisarvoksi opiskelumaailmassa. Huono oppilas on huono, tulee se sitten mistä päin maailmaa tahansa ja vastaavasti hyvä on hyvä, lähtömaasta riippumatta. Outo ajatus että opiskelijoita tulee haalia ulkomailta niin paljon kuin mahdollista, mikä järki siinä on?

Mokuttajat saavat rummunsoittoa ja eksoottista värinää kaduille.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Aallokko

On opiskelijoita ja "opiskelijoita", ja näillä vissi ero. Edellä mainitut opiskelevat oikeasti, joskin yleensä vievät saamansa opin pois muuttamalla opintojensa jälkeen maasta. Jälkimmäiset käyttävät opintopaikkaa astinlautana Suomeen pääsemiseksi: kykyjä tai haluja ei opiskeluun ole, mutta sen avulla saadaan jalka oven väliin, minkä jälkeen junaillaan muita maahanjäämisverukkeita. Ei ole tarpeen sanoa, mistä päin jälkimmäinen ryhmä yleensä tulee.

Vaikea ymmärtää, mikä erityinen syy on haalia ulkomaalaisia opiskelijoita. Vakiintuneet vaihto-oppilasjärjestelyt ja vierailevan tutkijan paikat ovat myönteinen ja rakentava tapa lisätä akateemisen maailman kansainvälisyyttä.

Siili

Quote from: Blanc73 on 22.09.2011, 09:17:10
Minustakin on outoa että kansainvälisyys on nostettu itseisarvoksi opiskelumaailmassa. Huono oppilas on huono, tulee se sitten mistä päin maailmaa tahansa ja vastaavasti hyvä on hyvä, lähtömaasta riippumatta. Outo ajatus että opiskelijoita tulee haalia ulkomailta niin paljon kuin mahdollista, mikä järki siinä on?

Voi olla, että poliitikkojen ideana on, että sitä kautta saadaan maailmalle akateeminen Suomi-ystävien verkosto, josta on poliittista ja taloudellista hyötyä.  Mutta eipä moinen projekti sinänsä lisää suomalaisen korkeakolutuksen laatua.

JoKaGO

Quote from: Aallokko on 22.09.2011, 09:21:58
Vaikea ymmärtää, mikä erityinen syy on haalia ulkomaalaisia opiskelijoita. Vakiintuneet vaihto-oppilasjärjestelyt ja vierailevan tutkijan paikat ovat myönteinen ja rakentava tapa lisätä akateemisen maailman kansainvälisyyttä.

No nimenomaan! Laatuun pitää vähät varat satsata, ei määrään.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

ihminen

Quote from: JoKaGO on 22.09.2011, 09:13:11
Quote from: Enni on 22.09.2011, 09:03:41
Pisti korvaan A2 Vihaillassa, kun Chike latasi tuntojaan siitä, että Suomi  on niin pahasti jäljessä Euroopan muita maita kansainvälistymisessä, että nyt pitäisi jo nopeasti ja kiireenvilkkaa kansainvälistyä!....

No, jos vaihtareiden jälkeen puhutaan ihan ulkomaisista tutkinto-opiskelijoista, niin onkohan olemassa mitään tilastoa siitä, kuinka moni heistä "ilmaisen" koulutuksen saatuaan karkaa muualle maailmaan tai takaisin kotimaahansa?

Miksiköhän nuo Chiket ja hengenheimolaisensa eivät ota mallia Umayya Abu-Hannasta ja muuta pois Suomesta, jos "impiwaaralaisuus" ahistaa?

Kyllä kai tilastoja jostain löytyy, netistä varmaan  ;) mutta mitä niistä: Triviaali arvaus on yli 95%.

"Puolet maisterintutkinnon suorittaneista jää Suomeen

Yliopistoissa maisterintutkinnon suorittaneista arviolta 55–60 prosenttia ulkomaalaisista jää Suomeen. Suomen kansalaisuuslakia on muutettu siten, että opiskeltaessa Suomessa voidaan puolet opiskeluajasta ottaa huomioon, kun
lasketaan kansalaisuuden saamiseksi vaadittavaa asumisaikaa."

Lähde:
MAAHANMUUTON VUOSIKATSAUS 2011


Tämäkin on tosin arviolta ilman lähdetietoa...

Tällainenkin näkökulma asiaan on:
Ulkomaalaisten opiskelijoiden kalastelu voi syödä kehitysapua

Elemosina

Tämähän melkein haiskahtaa siltä että jotain kautta niitä ulkomaalaisia on maahamme saatava jos vaikka (humanitaarista) maahanmuuttopolitiikkaa ehkä tullaan tiukentamaan.

Kannatan että opiskelusta tehdään maksullista ulkomailta tänne tulleille opiskelijoille. Sama käytäntö on voimassa koko Euroopassa, joten olisiko aiheellista myös Suomen eurooppalaistua ja ottaa mallia muista EU-maista. Opiskelun maksullisuus varmasti vaikuttaisi positiivisesti opiskelija-ainekseen.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Nauris

Quote from: Enni on 22.09.2011, 09:03:41
Pisti korvaan A2 Vihaillassa, kun Chike latasi tuntojaan siitä, että Suomi  on niin pahasti jäljessä Euroopan muita maita kansainvälistymisessä, että nyt pitäisi jo nopeasti ja kiireenvilkkaa kansainvälistyä!

En ole vieläkään kyseistä ohjelmaa kokonaan katsonut, mutta muistaakseni jossain haastattelussa Chike valitteli sitä, että Suomessa on vähän mustia afrikkalaisia tai kantaväestöstä suuresti poikkeavan ulkonäön omaavia ihmisiä.

Valitus on sinänsä ymmärrettävää, koska mukavempaa sitä on ihmisjoukkoon sulautua ja nähdä muita samannäköisiä kuin olla esimerkiksi luokan ainoa afro. Toisaalta kyllä Chikelle ja monille muille on erilaisuudesta myös vähän hyötyä. Tästä syystä olen hyvin varma, että aika moni suomalainen nainen on rakastunut Chikeen hänen luonteensa ja varsinkin ulkonäkönsä takia. Mulatteihin liittyen voisi sanoa, että he ovat siltoja rotujen välillä, kun taas heidän vanhempansa olivat sillanrakentajia.

(http://i42.tinypic.com/2ms20ih.gif)

Opiskelijoiden hätämajoitukset täyttyvät
Globalization Index
Ruotsi: Fazer uusii rasistisen makeispakkauksen
Tuukka Tomperi on siis väärässä?
Ideaparkin ihmiskauppa: Uhrit tekivät töitä aamusta iltaan 7/7
Ranskan ulkomaalaistaustaiset tyttöjengit

ttw

Quote from: Blanc73 on 22.09.2011, 09:17:10
Minustakin on outoa että kansainvälisyys on nostettu itseisarvoksi opiskelumaailmassa. Huono oppilas on huono, tulee se sitten mistä päin maailmaa tahansa ja vastaavasti hyvä on hyvä, lähtömaasta riippumatta. Outo ajatus että opiskelijoita tulee haalia ulkomailta niin paljon kuin mahdollista, mikä järki siinä on?

Järjetön systeemi kuten muukin maahanmuutto. Opiskelu maksulliseksi ulkomaalaisille sekä sitten voisi olla stipendejä niille ketkä ovat todellisia osaajia ja kykyjä. Suomalaistekin opiskelevat omilla rahoillaan ulkomailla tai sitten stipendien turvin. Täällä koulutetaan muutenkin kantaväestöä ehkä jopa liikaakin, että ei ole tarve kuin todellisislle lahjakkuuksille. Lisäksi kun seula olisi tiukka niin tulisi todelliset opiskelijat eikä niitä ketkä nigerialaisilla todistuksilla sitten saavat opiskelupaikan turvin jäädä hääräämään.
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Tauno-yksi

Esimerkki:

http://studies.aalto.fi/fi/admissions/admissionresults/taik_hyvaksytyt_2011.pdf

Ks. esim. sivu 5 (teollisen muotoilun koulutusohjelma).

Hyvällä syyllä voi pohtia:

-opiskelijoista on 5/22 suomalaisia, (nimen perusteella, varma ei voi olla)
-kyseessä on suomalainen huippuyliopisto
-koulutusala on teollisuudelle olennainen menestystekijä
-noista 22:sta suurin osa häippäsee tutkinnon saatuaan, ja menee mahdollisesti jonkun suomalaisfirman kilpailijalle töihin (Samsung etc).
-samaan aikaan 17 suomalaista jäi ilman ylimmän tason muotoilukoulutusta

Lisäksi voi pohtia:
-kenen luvalla ylläpitämämme yliopisto kouluttaa noin valtavan määrän ulkomaalaisia, miten verovaroin ylläpidetyn yliopiston tehtävä laissa määritellään tässä tapauksessa? Voiko yliopisto kouluttaa "ketä huvittaa", vaikka se on kansalaisten de facto ylläpitämä?
-muutama joukossa menisi kansainvälisyyden piikkiin, no problem ja sweet, mutta luvut ovat ihan käsittämättömiä: Mitä ihmeen järkeä on siinä, että koulutetaan ylivoimainen enemmistö ulkomaalaisia ilmaiseksi ulkomaille?
-yllä kuvattu käytäntö sotii kaikkea talousjärkeä vastaan, globaalissa kilpailussa ei voi pärjätä jakamalla parasta osaamistaan ilmaiseksi muualle, ajatus on täysin omituinen. Ei meille tuosta seuraa mitään mystistä lisähenkispääomaa, vaan taitavia designereita kilpailijoidemme teollisuuden leivissä.

Seinähullu hallitus.

Maisterinna

Vastustan ehdottomasti opetusministerin aikeita! Kansainvälisyydestä on se hyöty, että voidaan lähettää innokas tutkija tai opiskelija vierailemaan ulkomaille tutkimusporukkaan, jossa on kiinnostava menetelmä/laite/tms. Opiskelija/tutkija voi sitten palatessaaan välittää oppimaansa. Tai se hyöty, että joku taitava tyyppi, jolla on JO koulutuksensa, tulee Suomeen ja alkaa vetää tutkimusryhmää. Sellaisesta kansainvälisyydestä ei ole Suomelle MITÄÄN hyötyä, että kielitaidoton kiinalainen tulee nauttimaan ilmaisesta koulutuksesta ja vie sen tuliaisina Kiinaan. Näissä piireissä sisällä olevana voin sanoa, ettei kovin monelta proffalta tai yliopiston byrokraatilta opiskelijoiden kansainvälistämiselle lämpöä liikene ja yhdessä on ihmetelty, kuka tätäkin ideologista hullunmyllyä pyörittää!

skrabb

QuoteTaideopiskelija ei silti valinnut Suomea maksuttoman opiskelun takia.
Pekka Pantsu

HELSINGIN SANOMAT

Tanskalaisslovenialainen Ruben Ostan Vejrup aloitti tänä syksynä opinnot Kuvataideakatemiassa, jossa on suhteellisesti eniten ulkomaisia opiskelijoita Suomen yliopistoista.

Opintonsa tänä syksynä Kuvataideakatemiassa aloittanut tanskalaisslovenialainen Ruben Ostan Vejrup, 19, arvioi uutta monivuotista asuinkaupunkiaan Helsinkiä kodikkaan oloiseksi: "Mukava meininki."
Itse hän on pikkupaikasta Århusin läheltä.
"On hyvä, että koulussa on muitakin ulkomaalaisia", Vejrup tuumaa. Ainoana hän olisi nähtävyys, nyt hän on vain yksi monista.

Vejrup kuuli Kuvataideakatemiasta viime talvena, kun hän opiskeli taidetta kansankorkeakoulussa Tanskassa:
"Minulle suositeltiin Helsinkiä."
Hän pyrki taideopintoihin myös Itävallan Wieniin ja Tanskan Kööpenhaminaan.
"Pääsin Helsinkiin ja tulin tänne", hän sanoo.

Kuvataideakatemian meiningistä hän on pannut tyytyväisenä merkille, että professorit suhtautuvat opiskelijoihin samalta tasolta, eivät jostain korkeuksista.

Opintojen ilmaisuus ei sinänsä ollut syy tulla Suomeen. Sen sijaan kovat maksut olivat syy jättää esimerkiksi Britannia opiskeluvaihtoehtojen ulkopuolelle.
"Englanti ei tullut kysymykseenkään, nimenomaan rahan takia", hän sanoo.

Kuvataideakatemian jälkeistä aikaa hän on hahmotellut hatarasti: "Ammattitaiteilija tai taiteen professori tai koditon taiteilija!"
"Nyt mietin ihan perusasioita, kuten sängyn hommaamista Kontulan-kämppääni", Vejrup linjaa.
http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Britannia+ei+tullut+kysymykseen/1135269509555
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Kullervo Kalervonpoika

Tämä on taas malliesimerkki nykyisen hallinnon ajattelumallista.

Tässä velat muuttuvat saataviksi - ulkomaalainen  opiskelija hakee Suomesta ilmaiseksi tietotaidon ja vie sen mennessään omaan maahansa.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Jaakko P.

Quote from: Tauno-yksi on 22.09.2011, 10:27:11
Esimerkki:
-snip-

-muutama joukossa menisi kansainvälisyyden piikkiin, no problem ja sweet, mutta luvut ovat ihan käsittämättömiä: Mitä ihmeen järkeä on siinä, että koulutetaan ylivoimainen enemmistö ulkomaalaisia ilmaiseksi ulkomaille?
-yllä kuvattu käytäntö sotii kaikkea talousjärkeä vastaan, globaalissa kilpailussa ei voi pärjätä jakamalla parasta osaamistaan ilmaiseksi muualle, ajatus on täysin omituinen. Ei meille tuosta seuraa mitään mystistä lisähenkispääomaa, vaan taitavia designereita kilpailijoidemme teollisuuden leivissä.
Hyviä pointteja, jotain kouriintuntumatonta henkistä pääomaa tällainen on jos sitäkään. Toivotaan että nimilista on hämäävä ja suurin osa heistä on Suomen kansalaisia jotka aikovat työllistyä Suomessa.

Se että kiinalaisia tulee paljon olisi todella positiivinen asia JOS suurin osa heistäkin jäisi tänne. Henk kohtaisesti pelkkiä hyviä kokemuksia heistä, eivätkä pomppaa tilastoissa negatiivisesti esiin muissa maissakaan.

Mutta, jos haluaa koulutuksesta tehdä binsestä niin silloin otettakoon huomattavasti enemmän ulkomaalaisia kouluihin, perittäköön siitä tuntuvasti rahaa ja sanottakoon lopuksi että hei hei, ellette sitten ole kiinnostuneet jäämään töihin meille. Kyllä tuossa saisi miljoonat poikimaan.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Brandöt

Kävin koululla kuulemassa uuden opetussuunnitelman mukaisia ajatuksia, monikulttuurisuus on nykyään mukana aikaisemmassa vaiheessa opintoja ja kulkee loppuopintojen ajan kaiken muun opin rinnalla. Goody!

Muutenkaan meidän koulua ei voi monikulttuurisuuden puutteesta kyllä syyttää. Ei sillä, toisaalta ihan mielenkiintoista.  :)




haermae

Quote from: Enni on 22.09.2011, 09:03:41
No, jos vaihtareiden jälkeen puhutaan ihan ulkomaisista tutkinto-opiskelijoista, niin onkohan olemassa mitään tilastoa siitä, kuinka moni heistä "ilmaisen" koulutuksen saatuaan karkaa muualle maailmaan tai takaisin kotimaahansa?

Jokunen aika (< vuosi) sitten julkaistiin tutkimus korkeakouluopiskelijoista(?) Tekniikka&Talous ainakin taisi uutisoida.

2/3 häipyy maasta saman tien kun on todistus näpissä. Ja lopuistakin suuri osa pikku hiljaa. Vain harvat jäävät pysyvästi Suomeen.

Lehtijutusta jäi mieleen arvio, että Suomeen tulevat ovat jämäporukkaa joka ei pääse tunnetusti hyviin oppilaitoksiin kuten MIT jne.
Myöskin Suomen ilmainen koulutus oli vetovoimatekijä.

LVirus

Eräs moisiin kouluihin hakenut totesi, että hänet on monta kertaa kokeet läpipäässeenä raakattu pois koska ulkomaalainen menee jonossa ohi. Hienoa Suomi!  :facepalm:
"Kun Lontoo tai Varisuo alkaa pikkuhiljaa uusien asukkaiden myötä muuttumaan Afrikaksi tai Lähi-idäksi, sitä kutsutaan kansainvälistymiseksi, mutta kun valkoihoinen länsimaalainen menee Afrikkaan tai Lähi-itään ja alkaa muuttamaan sitä eurooppalaiseksi, sitä kutsutaan kolonialismiksi." - KalleK

Siili

Quote from: LVirus on 22.09.2011, 14:34:44
Eräs moisiin kouluihin hakenut totesi, että hänet on monta kertaa kokeet läpipäässeenä raakattu pois koska ulkomaalainen menee jonossa ohi. Hienoa Suomi!  :facepalm:

Yliopistolain 36 pykälässä todetaan seuraavaa:

Yliopisto päättää opiskelijavalinnan perusteista. Silloin, kun yliopisto opiskelijoiden määrän rajoittamisen vuoksi ei voi ottaa koulutukseen kaikkia hakijoita, hakijoihin on sovellettava yhdenmukaisia valintaperusteita. Hakijat voidaan erilaisen koulutustaustan vuoksi jakaa valinnoissa erillisiin ryhmiin. Tällöin yhdenmukaisia valintaperusteita on sovellettava samaan ryhmään kuuluviin hakijoihin. Jonkin kieliryhmän koulutustarpeen turvaamiseksi voidaan yhdenmukaisista valintaperusteista rajoitetusti poiketa.


Kuten korostetuista termeistä huomaa, yleisen tasapuolisuuden periaatetta on vesitetty melkoisesti.  Viittaus kieliryhmän tarpeisiin on hurri-disclaimer, enkä oikein usko, että ulkomaalaiset opiskelijat voidaan könttänä laskea sellaiseksi.  Vaikea on laskea myös hyvin kirjavan koulutustaustan omaavat ulkomaalaiset hakijat koulutustaustan perusteella samaan ryhmään. 

Itse kyllä näkisin, että jos suomalaisille järjestetään pääsykoe, myös opiskelemaan haluavan ulkomaalaisen hakijan on kilpailtava paikasta samassa kokeessa.  Toki pääsykokeessa käytetyn kielen suhteen voidaan tehdä myönnytyksiä.

Yhdenvertaisuutta vesittää myös yliopistolain 9. pykälä:

Yliopisto voi järjestää opiskelijaryhmälle korkeakoulututkintoon johtavaa opetusta niin, että koulutuksen tilaa ja rahoittaa Suomen valtio, toinen valtio, kansainvälinen järjestö, suomalainen tai ulkomainen julkisyhteisö, säätiö tai yksityinen yhteisö (tilauskoulutus).

Tilauskoulutusta ei voida järjestää Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden kansalaisille eikä niille, jotka Euroopan yhteisön lainsäädännön tai Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden muun sopimuspuolen kanssa tekemän sopimuksen mukaan rinnastetaan Euroopan unionin kansalaisiin. Tilauskoulutukseen osallistuvaan sovelletaan 37, 45 ja 82?86 §:ää.

Tilauskoulutuksena annettavan opetuksen on liityttävä sellaiseen perus- tai jatkokoulutukseen, jossa yliopistolla on tutkinnonanto-oikeus. Tilauskoulutuksen järjestäminen ei saa heikentää yliopiston antamaa perus- tai jatkokoulutusta. Yliopiston on perittävä tilauskoulutuksen järjestämisestä vähintään siitä aiheutuvat kustannukset kattava maksu.


Eli jos valtio haluaa nimen omaan ulkomaalaisia opiskelijoita, se voi tilata heille opetuksen erikseen.

Vähintä mitä toivoisi on, että opiskelijarekrytointi olisi kaiken kaikkiaan läpinäkyvää, jotta vältyttäisiin kaikenlaiselta kyräilyltä.




Suvaitsija

En näe mitään järkeä siinä, että ulkomaalaisten opiskelijoiden haaliminen olisi joku itseisarvo. Kyllä sille jotain päteviä syitä pitää esittää, miksi ulkomaalaisia opiskelijoita pitäisi olla. Nyt tulee vähän sama fiilis kuin suvisten puheista, joissa Suomeen vaaditaan lisää maahanmuuttajia, koska Suomessa on verraten vähän ulkomaalaisia.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Reich

Quote from: Aallokko on 22.09.2011, 09:21:58
On opiskelijoita ja "opiskelijoita", ja näillä vissi ero. Edellä mainitut opiskelevat oikeasti, joskin yleensä vievät saamansa opin pois muuttamalla opintojensa jälkeen maasta. Jälkimmäiset käyttävät opintopaikkaa astinlautana Suomeen pääsemiseksi: kykyjä tai haluja ei opiskeluun ole, mutta sen avulla saadaan jalka oven väliin, minkä jälkeen junaillaan muita maahanjäämisverukkeita. Ei ole tarpeen sanoa, mistä päin jälkimmäinen ryhmä yleensä tulee.

Gustafssonille voisi esittää kysymyksen, kummanko ryhmän edustajia hän ensisijassa haluaa? Ensimmäinen ryhmä tulee ainakin halvemmaksi.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

Luotsi

Ulkomaalaisten opiskelijoiden hakeutumista minne tahansa; siis myös Suomalaisiin, yliopistoihin voidaan kyllä käyttää jonkinlaisena arvostusmittarina edellyttäen että opiskelu on oikeasti maksullista. Tällöin oppilaitoksen vetovoima on tietenkin suoraan suhteellinen siihen kuinka paljon sen tarjoamasta opetuksesta ollaan valmiita maksamaan.
Ilmaisena tyrkyttäminen indikoi kyllä korutonta kertomaa hyödykkeen arvostuksesta ja laadusta.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

J. Lannan haamu

Voi isäkissa tulkaa sieltä opetusministeriöstä ohjaamaan näiden tietyistä maista lähes väkisin haettujen opiskelijoiden lopputöitä, korjaamaan heidän tehtäviä ja katsomaan heidän opiskelumotivaatiota ja osaamisen kehittymistä sen 3,5-6 vuoden aikana  ;)

Minä tätä ennen tein, useassa eri KANSAINVÄLISESSÄ korkeakoulussa, ja kyllä siellä kopiohuone/kahvipöytä-keskusteluissa kävi kerran jos toisenkin ilmi ns. riviopettajien väsymys tämän em. prosessin aikana. Edelleen tähän asiayhteyteen on hyvä mainita, että esim. Venäjältä tulleet opiskelijat ovat todella päämäärätietoisia ja halukkaita useilla eri keinoilla saavuttamaan opinnot loppuun. Heidän mentaliteetti on usein näyttää että täältä pesee, ennen kaikkea naisten!

Asia on täysin toisenlainen useissa Euroopan ulkopuolelta tulleista opiskelijoista, enkä puhu nyt vaihto-opiskelijoista vaan tutkinto-sellaisista. Kielitaitotestejä väärennetään ja en edes uskalla kertoa millä perusteilla ja valintakoemekanismeilla sisään päästä tupsahtaa.

Tämä KANSAINVÄLISYYS on niin turbulentti termi että edes kehitys- ja koulutuspäälliköt sun muut herrat ja rouvat eivät ymmärrä asiasta mitään. He noudattavat orjallisesti opetusministeriöstä tulleita päätöksiä ja suosituksia ja tuskin kysyyvät opettajilta tästä arkitodellisuudesta.

Sitten ihmetellään ihan silmät pyöreinä kun tilastoissa näkyy tiettyjen koulutusohjelmien kohdalla viivettä valmistuneiden joukoissa ja ylimääräistä työtaakkaa opettajien harteilla. On siinä jotain outoa jos kolmannen vuoden aikana ei olla saatu kuin 20 opintopistettä...

Nimimerkillä ensi viikolla resurssien ulkopuolelta selvittämään jälleen yhtä opinnäyteproblematiikkaa...

Sanon vielä yhden asian: Kolmen vuoden aikana mitä opetustehtävissä pyörin, ainuttakaan kertaa en nähnyt/kokenut tämänkaltaisia ongelmia naishenkilöillä, mutta useita kymmeniä vastaavia miespuolisilla. Kerran tosin joku nainen yritti vähän fuulata kandityössään mutta hän oli muutoin todella kompetentti ja hävisi sitten kotimaahansa.... :roll:
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

K.K.

Aiheeseen liittyen:



Opiskelijoiden tuotoksia syynätään paljastusohjelmalla


Helsingin yliopisto joutuu ottamaan käyttöön plagioinnin paljastusohjelman ensi syksynä. Syynä on vilppitapausten lisääntyminen. Nelosen uutisten tietojen mukaan ohjelman on määrä olla käytössä ensi syksynä.

-- Osittain on tarkoitus toimia pelotteena eli ei kannata plagioida, siitä voi jäädä kiinni. Osittain on tarkoitus varmistaa meidän tutkintojen korkeaa laatua, kertoo Helsingin yliopiston lakimies Laura Karppinen.

Ohjelma tulee kovaan tarpeeseen. Yliopiston laitoksilla paljastuu nykyisin lähes viikoittain erilaisia vilppitapauksia. Ne ovat lisääntyneet englanninkielisten maisteriohjelmien käynnistymisen myötä.

-- Kiinni jääneet ovat olleet meidän kansainvälisiä opiskelijoita. Varmaan se toimintakulttuuri on erilainen, että he eivät näe samalla tavalla, mikä on vilpillistä toimintaa. Tai sitten he vaan jäävät helpommin kiinni, sanoo valtiotieteellisen tiedekunnan opintoasiainpäällikkö Tuula Hakola.

Yleensä opiskelijat kopioivat tekstejä internetistä ja käyttävät niitä omissa nimissään esseissä ja seminaaritöissä.

-- Tavallisin tapaus on sellainen, jossa opiskelija kiireissään ottaa seminaariesitelmään, esseehen, harjotustyöhön suoraan Wikipediasta tekstin, jonka hän sitten lainaa omanaan, eikä sano, mistä se on peräsin, Hakola jatkaa.

-- Tapaukset menevät aina tiedekunnan dekaanin eli johtajan tietoon ja hän voi sitten puhutella opiskelijan, tehdä selväksi, että tämä on väärin ja jatkossa pitää toimia eri tavalla, lakimies Karppinen kertoo.

Valtaosa opiskelijoista tyrmää vilpin täydellisesti.

-- Siihen suhtaudutaan negatiivisesti, sitä ei hyväksytä missään opintotyön tasolla, toteaa valtiotieteen ylioppilas Matti Petteri Pöntiö.

http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/uutinen/opiskelijoiden-tuotoksia-syyn%C3%A4t%C3%A4%C3%A4n-paljastusohjelmalla




Muistutuksena:  Opiskelija syyttää Tampereen yliopistoa rasismista
http://hommaforum.org/index.php/topic,63413.msg866153.html#msg866153

Emo


Jaska Pankkaaja

Quote-- Tavallisin tapaus on sellainen, jossa opiskelija kiireissään ottaa seminaariesitelmään, esseehen, harjotustyöhön suoraan Wikipediasta tekstin, jonka hän sitten lainaa omanaan, eikä sano, mistä se on peräsin, Hakola jatkaa.

Huippuosaaja. Lisää näitä.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

mänkki

Ilman muuta kaikki mukaan vaan, kaikki "ulkomaalaiset" kelpaa. Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Koulut maksullisiksi niin jokainen halukas saa tulla.

Nyt ei vaan tämänkään opetusministerin ymmärrys taida riittää siihen miltä tämä kuulostaa ihan kantasuomalaisten kannalta. AMK-säästöohjelma on varsin mittava (varaa on kyllä jonkun verran supistaa, sen myönnettäköön). Supistuksista vain ilmoitetaan ja poliitikot piiloutuu virkamiesten päätösten taakse. Sitten pitäisi olla seuraavaksi ottamassa ulkomaalaisia opiskelijoita lisää.

Ainakin minä olen valmis hyväksymään asian heti kun lyödään faktat pöytään. Nuorisotyöttömyys huitelee 30:ssä prosentissa. Nämä ilmeisesti työllistyy paljon paremmin. Täytyyhän niin olla, eihän se kansainvälistyminen voi olla itseisarvo. Tai no, kai se voi olla jos se on pakko-opittu kansainvälisillä pioneerileireillä. Tämä ministeri on sen varmasti ainakin siellä oppinut.

Ernst

Ennen tietoverkkoaikaa oli vilpin tekeminen helpompaa. Esimerkiksi matemaatikot kopioivat välillä opinnäytetyönsä esimerkiksi bulgariasta, jos kielitaitoa riitti..

Myönnän: kuulopuhetta, mutta uskottavalta kuulosti.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

ElenaDaylights

Quote-- Kiinni jääneet ovat olleet meidän kansainvälisiä opiskelijoita. Varmaan se toimintakulttuuri on erilainen, että he eivät näe samalla tavalla, mikä on vilpillistä toimintaa.

Juuh, pikku jekutus on sitä että joissakin kulttuureissa ei nähdä asiaa samalla tavalla  :facepalm:
Ilmeisesti kansainvälisyys on suurempi itseisarvo kuin objektiivinen ja omatuotteinen tiedonhankinta. Tämä kyllä kertoo enemmän tulevasta koulutustasostamme kuin halusta tuottaa arvostettua lopputuotosta.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

Iida

Ei kerta kaikkiaan, nyt on mopo karannut opetusministeriltä. Suomalaiset nuoret taistelevat verissä päin opiskelupaikoista, nuorten työttömyys on hälyttävän korkea, kymmeniä tuhansia nuoria on "kateissa". Miksi meidän pitäisi maksaa vielä LISÄÄ ulkomaalaisten ilmaista opiskelua Suomessa, kun meidän omat nuoremme jäävät vaille korkeakouluopiskelupaikkoja? Aika moni meistä tuntee nuoren jos toisenkin, joka ylioppilaaksi kirjoitettuaan jää pyörimään "hanttihommiin", yrittää päästä jonnekin jatko-opintoihin vuosi toisensa jälkeen. Ja sitten meidän verorahoillamme halutaan kouluttaa vielä lisää ulkomaalaisia.

Joskus sitä miettii pienenessä päässään, että onkohan missään muualla tällä Telluksella näin TYHMÄÄ KANSAA. Suomi = Telluksen sosiaalitoimisto. Olkaa hyvät, täältä saa maksutta rauhanturvaamista, Kreikka-vakuuksia, ilmaisia korkeakouluopintoja, välikäsien taskuun pääosin menevää kehitysapua, ottolapsen ja koko suvun ylläpitoa ns. turvapaikanhakijoille jne.

Huom! Hyväksyn pienen määrän ulkomaalaisia opiskelijoita Suomen korkeakouluihin, lukukausimaksut kuten muuallakin ja jonkinlainen stipendijärjestelmä. Olen aikaisemmassa työssäni päässyt hieman kurkistamaan sellaiseen puoleen tätä aihetta, että ei paljon uskalla kertoa. Kyseessä oli eräs maa Aasiasta, systemaattista väärinkäytöstä ja mukana olisi suomalaisia tekemässä sillä rahaa. Onneksi tapaus havaittiin ja siitä seurasi järjestelyjä, joita ei kyllä Suomen lehdistö julkistanut. On tästä jo vuosia.

Finka

Quote from: M on 27.02.2012, 20:18:18
Ennen tietoverkkoaikaa oli vilpin tekeminen helpompaa. Esimerkiksi matemaatikot kopioivat välillä opinnäytetyönsä esimerkiksi bulgariasta, jos kielitaitoa riitti..

Myönnän: kuulopuhetta, mutta uskottavalta kuulosti.

Tästä tuli mieleen paras gradunteko-opas, jonka olen koskaan lukenut:

Umberto Eco : Oppineisuuden osoittaminen eli miten tutkielma tehdään. (Come si fa una tesi di laurea, 1977.) Suomentanut Pia Mänttäri. Tampere: Vastapaino, 1989 (3. painos 1995). ISBN 951-9066-29-2

Kirjassa Eco neuvoo, että jos tutkielman tekemiseen on aikaa alle kolme kuukautta niin ainut tapa on plagioida. Perässä on sitten yksityiskohtaiset ohjeet, miten se tehdään jäämättä kiinni.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Ernst

Quote from: Finka on 27.02.2012, 20:56:47
Quote from: M on 27.02.2012, 20:18:18
Ennen tietoverkkoaikaa oli vilpin tekeminen helpompaa. Esimerkiksi matemaatikot kopioivat välillä opinnäytetyönsä esimerkiksi bulgariasta, jos kielitaitoa riitti..

Myönnän: kuulopuhetta, mutta uskottavalta kuulosti.

Tästä tuli mieleen paras gradunteko-opas, jonka olen koskaan lukenut:

Umberto Eco : Oppineisuuden osoittaminen eli miten tutkielma tehdään. (Come si fa una tesi di laurea, 1977.) Suomentanut Pia Mänttäri. Tampere: Vastapaino, 1989 (3. painos 1995). ISBN 951-9066-29-2

Kirjassa Eco neuvoo, että jos tutkielman tekemiseen on aikaa alle kolme kuukautta niin ainut tapa on plagioida. Perässä on sitten yksityiskohtaiset ohjeet, miten se tehdään jäämättä kiinni.


Ainakaan Jari Vilen (kok.)   ja Carl Öhman eivät ole lukeneet Ecoansa...

;)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

AaJii

"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -