News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-09-19 AL: Koulun keittäjä kypsyi ruokaa heitteleviin ja kiroileviin sottapy

Started by Riukulehto, 19.09.2011, 12:31:48

Previous topic - Next topic

Sunt Lacrimae

QuoteMiten ihmeessä lapset saataisiin arvostamaan ilmaista kouluruokaansa?

Kun olin peruskoulussa ysärin ja 2000-luvun taitteessa, niin koulussamme oli pysyvä erään hissanmaikan iltapuhteiksi koostama "näyttely" koulumme historiasta. Siitä opin mm. että 50-luvulla koulussa oli ihan oma puutarha, jossa sen ajan koululaiset oppivat hieman käytännön taitojakin kun sieltä noukittiin sitä sun tätä kasvista ja tehtiin ruokaa.

Voisi tehdä hyvää nykyajan junnuillekin kun Jani-Pettereille ei tulisikaan mätöt valmiina eteen. Se paikkojen siivoaminenkin voisi olla ihan hyvä rangaistus yleisestä sotkemisesta, perseilystä ja nuuskapallojen kattoon heittelystä.

Kärsin kylläkin vieläkin traumoja ala-asteen kumiperunoista ja karrelle palaneista näkkäreistä, mutta ei silloin tullut mieleenkään valittaa tai tehdä jotain muuta vammaista kun kunnioitus ilmaista kouluruokaa kohtaan oli iskostettu päähän vanhemmilta ja etenkin isovanhemmilta, joilta sitä sun tätä pula-ajan juttua tuli niin, että materiaalia olisi riittänyt ihan kirjaan asti.

Yläasteesta eteenpäin tuli tosin vietettyä ruokatauot läheisen Nesteen kahviossa tai ostarilla kouluruokalan sijaan koska teini-ikä.
Play stupid games, win stupid prizes.

Marius

Panen vastalauseeni maisterille. Olen vastakkaista mieltä noista luettelemistasi.
Se mitä kouluihin toivoisin, heti, olisi lisää valtuuksia ja palkkaa opettajille.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

mikkoR

Onneksi enää ei pakoteta syömään ruokaa?

Muistan elävästi kun minut pakotettiin enkä pysty eräitä ruokia edes haistamaan oksentamatta vaikka aikaa on kulunut jo 30 vuotta.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

MikkoAP

Quote from: Marius on 19.09.2011, 20:19:21
Panen vastalauseeni Maisterille. Olen vastakkaista mieltä.
Se mitä kouluihin toivoisin, heti, olisi lisää valtuuksia ja palkkaa opettajille.

Samoin. Tosin ei välttämättä tarvitsisi kummoistakaan palkankorotusta, kunhan kunnolliset valtuudet kurinpitoon palautettaisiin, jolloin työstä voisi tulla taas siedettävää.

Tosin valitettavasti myös opettajissa on pieni prosentti luonnehäiriöisiä, jotka ovat käyttäneet valta-asemaansa väärin ja ovat tuottaneet traumaatisia muistoja monille oppilaille.

Silti tuo on pienempi paha kuin se, että oppilaille annetaan vapaus käyttäytyä miten huvittaa. Silloin käy toteen Kärpästen Herra skenaario. Esiteini- ja teini-ikäiset mukulat kun vaan ovat lähinnä elukoita,jotkut paljon enemmän kuin toiset, mutta silti.

Niin olin itsekin siinä iässä: suurin este pahanteolle minulla silloin oli oma nössöys, ei hyväntahtoisuus, tai toisten huomioiminen.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

maisteri

Ei nykykoulussa mitkäänlisävaltuudet riitä, vartijat joka luokkaan ja koulutus maksulliseksi.

Ihmiset eivät arvosta ilmaispalveluja, yleensä kaikenlaiset ilmaiset tuet ovat tuhon alku niin yrityksille kuin kansalaisillekin. Toisaalta se on ihna sama vastustaako joku niitä tai ei, sillä ei ole merkitystä. Ne loppuu kuitenkin.
Resurssit loppuu joka tapauksessa, 10 vuotta niin tällaista keskustelua ei tarvitse edes käydä.

MikkoAP

Quote from: mikkoR on 19.09.2011, 20:30:06
Onneksi enää ei pakoteta syömään ruokaa?

Muistan elävästi kun minut pakotettiin enkä pysty eräitä ruokia edes haistamaan oksentamatta vaikka aikaa on kulunut jo 30 vuotta.

Tuosta olen samaa mieltä. Olen tosin aina ollut suht pidäkkeetön ahmatti, mutta on minullakin muistissa yksi tapaus, jolloin en yksinkertaisesti pystynyt sietämään tarjottua kouluruokaa. Kyllä opettajan pitäisi  pystyä erottamaan toisistaan oppilaan nirsoilu ja se, että oppilas oikeasti tahtomattaan kammoksuu ruokaa. Ainakin silloin, kun oppilas on jo pitemmän aikaa istunut kauhistuneena lautasen edessä.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

AstaTTT

Quote from: MikkoAP on 19.09.2011, 20:36:25
Kyllä opettajan pitäisi  pystyä erottamaan toisistaan oppilaan nirsoilu ja se, että oppilas oikeasti tahtomattaan kammoksuu ruokaa. Ainakin silloin, kun oppilas on jo pitemmän aikaa istunut kauhistuneena lautasen edessä.

Joo, kyllä minunkin piti näön vuoksi olla syövinäni pari lusikallista kaalisoppaa, ennen kuin sai viedä sen pois. Ei vaan voinut syödä, se haisi kuin vanhat villasukat!  ???

Asiaan liittyen, jotkut maut kehittyvät iän myötä ja luulen, että kaaliruoat ovat sellaisia, että joillakin vie aikaa, että makunystyrät uskovat sen olevan hienoa ruokaa, eikä keitettyä villasukkaa! Myös monet juustot ovat tuollaisia, joihin "kasvaa" kypsemmällä iällä.  :)

aivovuoto

Minä tein joskus tuon "pakko syödä kaikkea tai istut seuraavaan tuntiin pöydässä" -periaatteen kohdalla hiljaisen protestin – kukaan ei muuttanut mieltään, mutta ei ylikään kävelty. Tavallaan olen ylpeä itsestäni pienenä nappulana.

Kananmunakastike tai nälkäkuolema. Siinä olisi nykyisinkin paha valinta edessä. Kananmunakastike ei ole ihmisarvoista ruokaa. Se ei ole edes ruokaa, koska se on kidutusmenetelmä.  ;D

AstaTTT

Quote from: aivovuoto on 19.09.2011, 20:50:10
Kananmunakastike tai nälkäkuolema. Siinä olisi nykyisinkin paha valinta edessä. Kananmunakastike ei ole ihmisarvoista ruokaa. Se ei ole edes ruokaa, koska se on kidutusmenetelmä.  ;D

Nokitan kesäkeitolla, jonka maito oli kuorettunut, ja tillilihalla kumiperunoiden kanssa, vaikka niitä sentään pystyi syömään.  ;D

PaulR

Kerroin tuossa olleeni entinen kehonrakentaja. Se touhu vaatii yli-inhimmillisiä ponnisteluja sellaiselle, joka ei saa mitään kiksejä sapuskan syömisestä.

OTU

Quote from: Topi Junkkari on 19.09.2011, 17:20:45
Tunnustan. Olen yläasteella syyllistynyt ruoan heittämiseen ja kiroiluun koulun ruokalassa. Kyse ei kuitenkaan ollut huliganismista eikä kapinasta koulua vastaan, vaan puolustauduin ...

...Samassa koulussa minua vuotta alemmalla luokka-asteella oli valtakunnallisesti tunnetun "punapastorin" poika.

... Myöhemmin samana päivänä opettajat toimittivat molemmille samansisältöiset jälki-istuntolaput, taisi olla tunti mieheen.

Opettajana olisin tarjonnut istuntolapun lisäksi sinulle limut. : )
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Ammadeus

Quote from: Alma-ata on 19.09.2011, 19:58:51
Quote from: Ammadeus on 19.09.2011, 19:04:35
Yhtä stanan Steiner koulua tuntuu olevan koko maailma nykyään.Kaikki tekee mitä lystää--

Nyt tuli väärä iskusana. Steinerkouluissa kasvattajan luontaista auktoriteettia ja eurooppalaista käsitystä sivistyksestä pidetään kunniassa. On toki yleinen ennakkoluulo sekoittaa ns. vapaa kasvatus, eli summerhilliläisyys kaikkiin vaihtoehtopedagogiikkoihin.
Väärä ja väärä,perustan näkemykseni vastaukseen jonka sain ihmiseltä joka työskentelee Steinerkoulussa.
Kysyin että minkäslainen paikka se koulu sitten on opiskella ja sain vastauksen
"Opiskelijat päättävät asioista ja henkilökunta siivoaa jäljet"
Tiedä sitten..

Johannes Krauser II

Itse syytän osaksi Tampereen Ateriaa ja yksityistämisvillitystä. Ei kai kukaan mene kiistämään etteikö se ruoka oikeasti olisi huonompaa kuin vielä 90-luvulla?

Quote from: Asta Tuominen on 19.09.2011, 20:43:52
Quote from: MikkoAP on 19.09.2011, 20:36:25
Kyllä opettajan pitäisi  pystyä erottamaan toisistaan oppilaan nirsoilu ja se, että oppilas oikeasti tahtomattaan kammoksuu ruokaa. Ainakin silloin, kun oppilas on jo pitemmän aikaa istunut kauhistuneena lautasen edessä.

Joo, kyllä minunkin piti näön vuoksi olla syövinäni pari lusikallista kaalisoppaa, ennen kuin sai viedä sen pois. Ei vaan voinut syödä, se haisi kuin vanhat villasukat!  ???
Nirsoutta se vaan on. Joku sais vielä joskus selittää mulle kuinka muut on kasvatettu kun kotona pienestä asti on opetettu pitämään ruokaa pyhänä (ihan maallisessa mielessä) ja että sitä syödään vaikkei niin hyvältä maistuisikaan, eikä koskaan heitetä syömäkelposta ruokaa roskiin saati leikitä sillä.

Miten jotain ruokaa voi kammoksua? Miten ihmeessä se on mahdollista?

Ano Nyymi

Suomalaiset kersat suojellaan sosiaalitanttojen voimin seinähulluiksi. Toki siinä avittavat kelvottomat vanhemmatkin.

AstaTTT

Quote from: Johannes Krauser II on 19.09.2011, 21:08:37

Ei se ollut vaikeaa. Laittoi vaan ruokaa suuhun ja alkoi tulla heti oksennus. Kun sitä sattui useamman kerran, alkoi ymmärtää, ettei kykene syömään sitä ruokaa. Yksinkertaista.  :)

Fiftari

Quote from: Asta Tuominen on 19.09.2011, 21:16:18

Ei se ollut vaikeaa. Laittoi vaan ruokaa suuhun ja alkoi tulla heti oksennus. Kun sitä sattui useamman kerran, alkoi ymmärtää, ettei kykene syömään sitä ruokaa. Yksinkertaista.  :)

Sama homma mulla kananmunan kanssa. Oli se sitten leivän välissä tai pelkästään mutta ei mene alas.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

AstaTTT

Quote from: Fiftari on 19.09.2011, 21:25:12
Sama homma mulla kananmunan kanssa. Oli se sitten leivän välissä tai pelkästään mutta ei mene alas.

Off-topic: Onko tuo sama homma keitetyn ja paistetun munan kanssa? Tunnen ihmisen, joka voi ongelmitta syödä munakasta, mutta ei voi edes olla samassa huoneessa, jossa joku syö keitettyä kananmunaa.

TJK

Quote from: Marius on 19.09.2011, 20:19:21
Panen vastalauseeni maisterille. Olen vastakkaista mieltä noista luettelemistasi.
Lisävaltuudet ovat välttämättömiä. Opettajan vastuu esimerkiksi koulu-aikana tappelevista teini-ikäisistä on aivan toisella tasolla kuin satunnaisen ohikulkijan asema aamuöisen nakkikioskin nyrkkelyottelun todistajana. Sen pitää näkyä valtuuksissakin kunnolla.

Palkankorotuksistakin olen samaa mieltä, mutta varovaisesti. Niitä ei nimittäin kannata antaa vastikkeetta. Vastineeksi voitaisiin esimerkiksi siirtyä opetusvelvollisuustyöajasta normaaliin toimistotyöaikaan.

IDA

Quote from: turha jätkä on 19.09.2011, 19:53:48
Yksi hämmentävimpiä muistoja yliopisto-opinnoista (jotka tosin edelleen jatkuvat) oli Juhani Sarsilan latinankurssit. Äijä on puolijumala, ja teinipissikset vaan elämöi, vaikka Sarsila pyytää sivistyneesti olemaan hiljaa.

Sarsilan viisauksien vuoksi voisi vaikka paastota.
qui non est mecum adversum me est

Haima

Vastineeksi opetusvelvollisuustyöajasta normaaliin toimistotyöaikaan? Sitähän opettajat ovat odottaneet, mutta kunnat eivät ikinä suostuisi: tulisi liian kalliiksi. Joutuisi maksamaan liian paljon todellisesta työstä, mikä harvemmin loksahtaa sinne normityöviikkoon kivuttomasti :)
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Haima

Quote from: PeterFaber on 19.09.2011, 21:36:53
Quote from: turha jätkä on 19.09.2011, 19:53:48
Yksi hämmentävimpiä muistoja yliopisto-opinnoista (jotka tosin edelleen jatkuvat) oli Juhani Sarsilan latinankurssit. Äijä on puolijumala, ja teinipissikset vaan elämöi, vaikka Sarsila pyytää sivistyneesti olemaan hiljaa.

Sarsilan viisauksien vuoksi voisi vaikka paastota.

Jaha, täälläkin on Juhanin opetuslapsia. Kuulitteko koskaan juttuja Mefistofeleen vierailuista luonaan? Ainakaan itse en henkilökohtaisesti koskaan nähnyt ko. olennon ja Sarsilan yhteisretkiä mutta pakko kai uskoa kun itse vakuutti...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mefistofeles
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Johannes Krauser II

Teillä täytyy sitten olla kotona opetettu ihan erilainen suhtautuminen ruokaan, kiinnostaisikin että millainen. Tää on ihan viikottaista että joutuu tuntemaan myötähäpeää aikuisten ihmisten kehuskellessa mitä kaikkea ruokaa eivät pysty syömään ihan vain koska "oksettaa". Eihän kaikesta tarvitse pitää tai kaikkea omassa ruuanlaitossaan käyttää tai ravintolassa tilata, mutta pitää täyskasvuisen terveen ihmisen kaikkea ruokaa sentään suustansa saada alas, allergiat ja muut terveyssyyt tietty poislukien.

AstaTTT

Quote from: Johannes Krauser II on 19.09.2011, 21:55:49
Teillä täytyy sitten olla kotona opetettu ihan erilainen suhtautuminen ruokaan, kiinnostaisikin että millainen.

Ihan tavallinen. Äiti oli silloin ammatiltaan keittäjä, joten laidasta laitaan syötiin kaikenlaista pöperöä.  :)

ttw

Kaikkea pitäisi syödä edes vähän tai oltava ilman. Sienet ja tartarpihvit oli karmeinta muksuna, mutta silti ne alas meni. Sieniäkin oppi syömään myöhemmin. Varmaan aika pitkälle syömisasiat on ihan vain kasvatuksesta kiinni. Jos ruoka ei maistu niin kun ei muuta anneta niin nälkä tulee aikanaan ja kyllä se oksettavakin menee komeasti alas.
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

JR

Makykysymykset ruuan suhteen menee niinpäin, että lapsen makuaisti on paljon tarkempi, kuin aikuisen. Aikuisen makuaisti on jo rappeutunut ja sen vuoksi aikuisena saattaa syödä mielellään sellaisia ruokia, mistä ei lapsena pitänyt. Malliesimerkkinä keitetty porkkana.

MW

Quote from: Asta Tuominen on 19.09.2011, 21:27:32

Off-topic: Onko tuo sama homma keitetyn ja paistetun munan kanssa? Tunnen ihmisen, joka voi ongelmitta syödä munakasta, mutta ei voi edes olla samassa huoneessa, jossa joku syö keitettyä kananmunaa.

Kyllä on immeisen kiemurat evän kanssa kovat. Ite olen sen verran kovaksi keitetty, että munat menee, jopa kastikkeena, koulun tilliliha oli herkkua ja kesäkeitonkin pystyi pieninä hörppyinä juomaan.

Ja ronkelikin olen. Mustekalan maku ja rakenne on aivan hanurista. Visuaalisesta nyt puhumattakaan. Ja kieli kanssa.

PaulR

Kaikki tähän asti menee, kun oikeasti tulee nälkä, mutta pinaattikeitto tekee hieman hankalaa.

Fiftari

Teillä täytyy sitten olla kotona opetettu ihan erilainen suhtautuminen ruokaan, kiinnostaisikin että millainen. Tää on ihan viikottaista että joutuu tuntemaan myötähäpeää aikuisten ihmisten kehuskellessa mitä kaikkea ruokaa eivät pysty syömään ihan vain koska "oksettaa". Eihän kaikesta tarvitse pitää tai kaikkea omassa ruuanlaitossaan käyttää tai ravintolassa tilata, mutta pitää täyskasvuisen terveen ihmisen kaikkea ruokaa sentään suustansa saada alas, allergiat ja muut terveyssyyt tietty poislukien.

No kuulemma nuorempana meni kaikki mitä eteen laittoi. En tiedä sitten että mistä nykyinen on tullut mutta kananmuna ei tosiaan mene alas.

Muiden ruokien kanssa ei ongelmaa. Vaimo opetti jopa syömään chilillä maustettua ruokaa :D
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Nuivanlinna

Quote from: MW on 20.09.2011, 00:07:09
[Ja ronkelikin olen. Mustekalan maku ja rakenne on aivan hanurista. Visuaalisesta nyt puhumattakaan. Ja kieli kanssa.

Komppaan. Jos pitäisi mustekalasta ruokaa tehdä hakisin sellaisen ruokakoriini leluosastolta, ja olisi kaiketikin miellyttävämpi ateria siten. Kaikki muu tähän asti tarjottu on mennyt hyvin alas.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Hob

Eihän kaikesta tarvitse pitää tai kaikkea omassa ruuanlaitossaan käyttää tai ravintolassa tilata, mutta pitää täyskasvuisen terveen ihmisen kaikkea ruokaa sentään suustansa saada alas, allergiat ja muut terveyssyyt tietty poislukien.

Paitsi keskuskeittiön kaalilaatikkoa, joka on viharikos ihmiskuntaa vastaan. Jos nälkävuodet uusiutuvat tarkistan näkemystäni, mutta siihen asti katson oikeudekseni ja velvollisuudekseni katsoa mitä suuhuni pistän.

Noissa kouluruokaloissa on pari ongelmaa:

1) ruokailija ei tasan varmasti ajattele sitä miten huokealla ruoka on tuotettu jos se on silti pahaa. Keittäisivät kuoriperunoita mieluummin kuin niitä kumipalloja.
2) ruoka on välillä ravintoarvoiltaan tosi kyseenalaista. Etenkin proteiinin osalta minä väkevästi epäilen keskuskeittiöiden kykyä tehdä ihmiselle sopivaa ravintoa. Tämä johtaa suoraan ylipaino-ongelmiin, kun lapsille opetetaan että sopiva ruoka on helvetinmoinen kasa perunaa kermakastikkeessa muttei ollenkaan lihaa.
3) yläasteilla ne pennut ovat parhaassa kasvuiässä. Silloin sitä sapuskaa menee hämmästyttäviä määriä eikä edes tunnu missään.
4) ei siellä silti tarvitse sikailla vaikka ruoka onkin pahaa, mutta ymmärrän kyllä sen vitutuksen mikä jää jos ei ole muuta syötävää kuin näkkileipää ja raastetta.