News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

IL: Perussuomalaisia uhkailtu työpaikoilla

Started by Blanc73, 19.09.2011, 09:29:55

Previous topic - Next topic

Alkuasukas

Quote from: Alfresco on 28.09.2011, 14:39:28
Quote from: Alkuasukas on 28.09.2011, 14:34:05
Quote from: Alfresco on 28.09.2011, 13:10:38
Palkat ovat osa elinkustannusindeksiä. Eli palkkojen korotukset nostavat EI:ia suunnilleen samassa suhteessa. Teknisesti olet oikeassa mutta argumentointisi on kehäpäätelmä.

Elinkustannusindeksi eli nykyinen kuluttajahintaindeksi kuvaa palveluiden ja tavaroiden hintakehitystä. Miten palkat siihen liittyvät?

Palkan korotuksethan nostavat palveluiden ja tavaroiden hintaa.

Suomalaisten palkankorotukset eivät lähtökohtaisesti vaikuta tuontitavaroiden hintaan. Ts. kuluttajahintaindeksiin ei ole rakennettu mitään otapalkathuomioon-komponenttia, vaan se seuraa pelkästään hintoja. Alas palkankorotusten sitominen indeksiin takaa reaaliansioiden säilymisen. Mikäli tuottavuus ei nouse en näe mitään syytä muunlaisiin palkankorotuksiin. Esim julkisen sktorin tuottavuus on pudonnut samalla kun palkat ovat nousseet.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Alkuasukas

Quote from: punajuuri on 28.09.2011, 11:57:19
pomot ja työntekijät ovat edelleen "vihollisia" keskenään...intressit ovat ihan liian erilaiset.

Tämä on taivaan tosi. Pomo haluaa työntekijästä parhaan mahdollisen tuoton, työntekijä haluaa antaa mahdollisimman vähän. On se pomo paha ihminen.

Kaarina Ranne (vihr.)

Zerott

Quote from: punajuuri on 27.09.2011, 12:52:18
Kyllähän liittoon kuulumattomat ovat vapaamatkustajia, turha sitä on kierrellä. He saavat aivan samat edut joita liitto on heille hommannut ja joiden eteen ovat liittolaiset taistelleet.

Itsekin kuulun liittoon, mutta kysynpähän vain, mistä olet henkilökohtaisesti taistellut? Ei jumalauta kaikesta voi olla katkera...   >:(
- maailmassa tulee vallita tasapaino -

Jakerp

Erikoisryhmien mielivallasta pääsee eroon ainoastaan äänestämällä jaloillaan eli muuttamalla johonkin toiseen maahan.

Se on ihan sama onko kysymyksessä liian hyvät edut saaneet virkamiehet, AY-demarit, EK kartelli keskusliikkeet.

Paras tilanne on silloin jos pystyy tekemään työtä Suomalaisella palkkatasolla, mutta maksamaan elinkustannukset ja verot vaikkapa Thaimaalaisen hinta-tason mukaan. Tähän pyrin omalta kohdaltani minulle on ihan turha tulla perustelemaan Suomalaisten elinkustannusten ja verotuksen ihanuutta.

Valitettavasti jaloilla äänestäminen on ainoa keino millä eturyhmien ulkopuolelle jäänyt voi estää itseään tulemasta kupatuksi.

Punaniska

Quote from: Alfresco on 28.09.2011, 14:54:26
Jalo aate on hävinnyt jo aikoja sitten. Liitoilla oli joskus ihan hyvä periaate kun työntekijän ja työnantajan voimasuhteet olivat vahvasti kallellaan työnantajan hyväksi. Nykyään puntit ovat toisin päin ja liittojen toiminta on jo aikoja sitten mennyt ylilyönniksi haitaten työllistymistä ja reaaliansioiden kehitystä.

Jalon alkuperäisen periaatteen puolesta hehkutinkin, aiheesta.

No ei kyllä tasan ole. Mutta koska saavutimme näin juupas/eipäs -vaiheen, niin tyylikkäästi jättänemme tähän?
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Arvoton

Eikö vielä kaikki tiedä, että eniten liittoon kuuluvat lääkärit, hoitsut, opettajat, insinöörit, jne? Duunarit eivät niinkään paljon halua "palloa jalkaan" tai maksaa "turhasta", l. jäsenmaksuja.

Duunarit harvemmin tajuavat, että liitto ovat he itse. Liitto ei ole virasto.

PS-läisiä ihan reilusti vaan mukaan liittoihin! Tärkeintä on ammatillinen puolten pito, eikä politikointi. Tosiasia on, että isotkin työnantajat haluavat lakkaamatta vain kusta silmään. Naurettavana esimerkkinä, että hienojen S-hotellien siivoojat eivät saa pitää itse huoneista kerättyjä pulloja. Ja halpatyövoimaa tunkee (tungetaan) koko ajan monelle alalle. Sitä "kehitystä" eivät individualistit estä.

K.K.

Ahjo: Metalliliito tukee taas SDPtä ja vasemmistoliittoa

Quoteen oikein ymmärrä, miksi Metalli lahjoittaa minunkin maksuista kertyneet 28 senttiä ydinvoimaa vastustavalle viher-vasemmistoliitolle, josta duunarit ovat lähinnä siirtymässä persuihin. Sama koskee SDPtä, joka muistaa duunarit lähinnä vaalien alla, mutta kuuntelee muuten liikaa Tampereen stalinistioppilaitoksen tuottamia ja valtion  verorahoilla eläviä apurahaprojekteista leipänsä saavia huuhaa-dosentteja?
No, Metallin vaalit on edessä. Persuilla on jo luottamusmiehiä, joten odotan että Metallin vaaleihin päätyy ehdokkaiksi myös näitä oikeita työtätekevien edustajia, päättämään tulevista tukirahoista....
http://hommaforum.org/index.php/topic,30431.0.html

Perussuomalaiset hamuavat ay-valtaa
QuoteLoistava veto.Olen jo pitkään toivonut jonkun tuovan poliittisen vaihtoehdon palkansaajien edunvalvontaan.Nykyisin ammattiliittoon kuuluva usein tahtomattaankin tukee:Lipposen,Jungnerin,Arhinmäen ym. henkilöiden poliittisia pyrkimyksiä.
http://hommaforum.org/index.php/topic,58750.msg788742.html#msg788742

Quote4.2.2011 klo 10:56
Metallilliitto jatkaa vasemmiston avokätistä tukemista

Vaikka koko muu yhteiskunta muuttuisi, Metallilliitto syytää jäsentensä rahoja menneen ajan malliin.

Porvaripuolueiden vaalirahasekoilut hallitsivat tätäkin politiikan viikkoa.

Yleisradion A-studio pöyhäisi torstaina myös vasemmiston vaalirahakuvioita. A-studion juttu osoitti, että ainakin SAK:laisessa Metalliliitossa on vanha meininki vallalla.

Ylehän on on jo aiemmin paljastanut, että Metalliliitto on jakanut vuosittain jäsentensä rahoja Sdp:lle ja vasemmistoliitolle. Esimerkiksi vuonna 2007 oli liiton tuki Sdp:lle 101 301 euroa. Lain tiukentuminen pakotti Metallin alentamaan Sdp:lle suuntaamansa tukisumman viime vuonna 30 000 euroon. Se on lain sallima maksimisumma.

Metalliliiton vasemmistopuolueille antama rahapotti säilyy A-studion jutun mukaan kuitenkin kutakuinkin ennallaan. Rahoituksen painopiste tosin siirtyy puolueilta suoraan ehdokkaille annettavaan tukeen.

Metalliliiton tuki menee edelleen käytännössä demarien ja vasemmistoliiton ehdokkail
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/polkomfi/metallilliitto-jatkaa-vasemmiston-avokatista-tukemista

mossad

Ammattiliittojen (= aatteellinen yhdistys) toimitsijat mm kyselevät (ja kopiovat) ihmisten henkilöllisyystodistuksia työmailla.

Mihin lakiin perustuu heidän toimivaltansa?

Vai syyllistyvätkö kenties rikokseen .. "vale poliisi"

Lxoxvxe axnxd dxexmxoxcxraxcxy wxixlxl pxrxexvxaxixl !  - Ei vihaviesti, vaan vitutusviesti -

punajuuri

QuoteTämä on taivaan tosi. Pomo haluaa työntekijästä parhaan mahdollisen tuoton, työntekijä haluaa antaa mahdollisimman vähän. On se pomo paha ihminen.
Melkein oikein. Pomo haluaa mahdollisimman pienellä rahalla mahdollisimman suuren hyödyn, ja työntekijä luontaisesti työlleen mahdollisimman hyvän korvauksen. En näe tässä mitään ongelmaa, ja sopu löytyy aina.
QuoteItsekin kuulun liittoon, mutta kysynpähän vain, mistä olet henkilökohtaisesti taistellut? Ei jumalauta kaikesta voi olla katkera...   Angry
Noin puolitoistavuotta sitten tuli lakkoiltua kuukauden verran 10 tunnin työpäiviä vastaan, jota ei sitten tullut. Liitottomat toki kävivät töissä kuten ennenkin, mutta kiitos meidän liittolaisten, hekin työskentelevät nyt 8h/päivä ja sen ylittävästä osasta tulee normit ylityökorvaukset. Edes pieni kiitos olisi hyvä heidänkin suustaan kuulla, mutta epäilen...

Olen pitänyt hommaa/perussuomalaisia näin yleensä "normikansalaisten" asialla olevina tyyppeinä, mutta hiukan pistää epäilyttämään tämä yritysjohtajien puolen pitäminen. Perussuomalaisten äänestäjistä kuitenkin suurinosa on käsittääkseni ihan normi työläisiä, joten onko Soinin puhe pienen ihmisen asialla olemisesta pelkkää fuulaa? onko PS oikeisto vai vasemmistopuolue?

Jakerp

Quote from: Arvoton on 28.09.2011, 21:03:58
PS-läisiä ihan reilusti vaan mukaan liittoihin! Tärkeintä on ammatillinen puolten pito, eikä politikointi. Tosiasia on, että isotkin työnantajat haluavat lakkaamatta vain kusta silmään. Naurettavana esimerkkinä, että hienojen S-hotellien siivoojat eivät saa pitää itse huoneista kerättyjä pulloja. Ja halpatyövoimaa tunkee (tungetaan) koko ajan monelle alalle. Sitä "kehitystä" eivät individualistit estä.

Olen aika varma, että tuossa pullojen palautus kiellossa ei ole kyse rahasta vaan työnantaja haluaa lisää työkaluja joilla tarvittaessa pääsee eroon työvoimasta. Eli luodaan erilaisia sääntöjä ja kun tulee aika irtisanoa sanotaan syyksi varasti huoneeseen jätettyjä pulloja.

Työnantaja tietää hyvin, että pullojen keräämis kieltoa ei pysty käytännössä valvomaan mitenkään, mutta on kätevää luoda siitä kielto jotta jos halutaan jostakin henkilöstä eroon aletaan suurennuslasilla ja mikroskoopilla etsiä virhettä tai sääntöä jonka rikkomisen perusteella potkut. Kun voi sanoa varasti pulloja on oikeudellinen selusta turvattu irtisanomistilanteessa.

Keino se on tämäkin kielletään pullojen kerääminen. Muilla aloilla on muita keinoa hankkiutua eroon hankalista työntekijöistä. esim. asiakaspalvelu alalla on tavallista, että pomot keräävät varmuuden vuoksi talteen kaikki asiakkaiden valitukset mappiin jokaisesta työntekijästä. Jos palvelee satoja asiakkaita viikossa väkisinkin tulee jokunen valitus. Tarvittaessa työnantaja sitten kaivaa esiin valitus mapin jos irtisanominen riitautuu oikeuteen ja näyttää hommista mitään ymmärtämättömälle tuomarille miten valtavasti asiakkaat ovat valittaneet irtisanotusta, jotta oikeudellinen selusta on turvattu.

K.K.

Quote from: punajuuri on 28.09.2011, 22:27:25

Olen pitänyt hommaa/perussuomalaisia näin yleensä "normikansalaisten" asialla olevina tyyppeinä, mutta hiukan pistää epäilyttämään tämä yritysjohtajien puolen pitäminen. Perussuomalaisten äänestäjistä kuitenkin suurinosa on käsittääkseni ihan normi työläisiä, joten onko Soinin puhe pienen ihmisen asialla olemisesta pelkkää fuulaa? onko PS oikeisto vai vasemmistopuolue?

Soinin Timppa määritteli jo aikanaan Perussuomalaiset työväenpuolueeksi ilman sosialismia.

Kari Kinnunen

Niin no.

Onhan noissa yritysjohtajissakin hiukan eroja. On pikkasen eri asia olla duunissa Stora-Ensolla taikka Arskan Kone Ky:llä.

Arskan Koneella on tasan yksi duunari, Reiska. Reiska saakin päähänsä, että Arska on kapitalistiriistäjä ja liittyy Metalliin. Metalli menee lakkoon kesken Arskan koneelle elntärkeän alihankintahomman. Seurauksena Arskan Kone menee nurin ja Arska ja Reiska ovat työttömiä.

Vahingoniloisia ovat Arskan kilpailijat ja Metallin änkyrät kun saivat riistäjän tapettua.

Kari Kinnunen

Quote from: Jakerp on 28.09.2011, 22:50:08
Muilla aloilla on muita keinoa hankkiutua eroon hankalista työntekijöistä.

Mitäs järkeä on olla hankala? Jos töissä on hanklaa niin eiköhän se ole molempien osapuolten etu, että lähdetään sovinnolla eri teille.

Ja kyllä minusta työnantajalla pitää olla oikeus päättää kenelle kioskistaan palkkaa maksaa. Emme elä proletariaatin diktatuurissa.

Jakerp

Quote from: Kari Kinnunen on 28.09.2011, 22:59:47
Mitäs järkeä on olla hankala? Jos töissä on hanklaa niin eiköhän se ole molempien osapuolten etu, että lähdetään sovinnolla eri teille.

Ja kyllä minusta työnantajalla pitää olla oikeus päättää kenelle kioskistaan palkkaa maksaa. Emme elä proletariaatin diktatuurissa.

Työnantajan näkemys hankalasta voi olla vaikkapa työntekijä, joka tuntee liian hyvin työehtosopimuksen ja tuo esille kaikki puutteet sen noudattamisessa. Joissakin firmoissa on maan tapa, että työehtosopimuksia ei kaikilta osin noudateta.

Itse olen ollut töissä monessakin paikassa, jossa olen tiennyt työehtosopimuksen sisällön paljon paremmin kuin yksikään pomo ja siitä ei aina kiitosta saa vaan helposti potkut. Tosin sellasiakin firmoja tiedän missä hankalasta hyvin työehtosopimuksen tuntevasta on tehty pomo, jotta asiat tulevat kuntoon.

punajuuri

QuoteSoinin Timppa määritteli jo aikanaan Perussuomalaiset työväenpuolueeksi ilman sosialismia.
Eli siis, miten PS pitää työläisten puolia? tuo Soinin heitto ei hirveästi asiaa valaissut. Sosialismilla itse käsitän korkeita veroja ja pummien hyysäämistä, jota kyllä vastustan. Myös julkista sektoria voisi minun mielestä karsia rajusti. PS kun tuntuu nykyisin meuhkaavan ihan pikkujutuista kuten maahanmuutosta ja unohtavan oikeasti tärkeät asiat. Maahanmuutossakin on toki huonot puolensa, mutta suhteettoman ison osan se PS:n politiikassa mielestäni saa.

K.K.

Työnantajan näkemys hankalasta voi olla vaikkapa työntekijä, joka on kiinnostunut enemmän oikeuksistaan,kuin velvollisuuksistaan.

Itse olen ollut töissä monessakin paikassa, jossa olen tiennyt työn sisällön paljon paremmin kuin yksikään pomo ja siitä olen yleensä kiitosta saanut,vaan en potkuja. Tosin sellasiakin firmoja tiedän missä hyvin työnsä tuntevasta on tehty pomo, jotta asiat tulevat kuntoon.

Kari Kinnunen

Quote from: K.K. on 28.09.2011, 23:13:01

Työnantajan näkemys hankalasta voi olla vaikkapa työntekijä, joka on kiinnostunut enemmän oikeuksistaan,kuin velvollisuuksistaan.

Itse olen ollut töissä monessakin paikassa, jossa olen tiennyt työn sisällön paljon paremmin kuin yksikään pomo ja siitä olen yleensä kiitosta saanut,vaan en potkuja. Tosin sellasiakin firmoja tiedän missä hyvin työnsä tuntevasta on tehty pomo, jotta asiat tulevat kuntoon.

Niinhän se menee, toiset osaa sopimukset toiset osaa työnsä. Toiset kihnaa Tampere-Turku väliä tuntipalkalla max 80h/2vko, toiset vaeltelee valtateitä yllänsä vain hellepaita. :)

Monessa työasiassa pitkästi kiinni siitä mitä työltään haluaa. Toiselle työ on sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä ja toiselle elämäntapa.

K.K.

QuotePS kun tuntuu nykyisin meuhkaavan ihan pikkujutuista kuten maahanmuutosta ja unohtavan oikeasti tärkeät asiat.

Kun Suomen kansasta kolme viidestä tiukentaisi maahanmuuttopolitiikkaa ja yksikään muu puolue ei tuntunut suostuvan tiukennuksiin,niin demokraattisena seurauksena tästä pikkujutusta tuli iso jytky.

(Se miksi moni ei pidä maahanmuuttopolitiikkaa pikkujuttuna,selviää esim. tätä foorumia lukemalla.)

QuoteMaahanmuuttokriittisyys on selkein perussuomalaisia yhdistävä tekijä.
http://www.vihrealanka.fi/teemat/protestivaalit

Kari Kinnunen

Quote from: punajuuri on 28.09.2011, 23:10:59
...pummien hyysäämistä, jota kyllä vastustan.

Mikäs sinusta on TES:n tunteva duunari joka ei tuota edes omaa palkkaansa mutta jota ei voi irtsanoa koska liitto kimpussa?

punajuuri

QuoteMikäs sinusta on TES:n tunteva duunari joka ei tuota edes omaa palkkaansa mutta jota ei voi irtsanoa koska liitto kimpussa?
Monella alalla yksittäisen työntekijän tuottamaa rahaa on vaikea arvioida, mutta joo jos tarkoitat tahallaan laiskottelevaa työntekijää, niin itse pidän sellaisia kivirekenä. 3 varoitusta ja potkut, lienee käytössä monessa työpaikassa. Eikä liitot tuollaiseen puutu, kun luottamusmies on todennut varoitukset aiheellisiksi. Liitoille tärkeintä on oikeudenmukaisuus työpaikoilla, eikä työnantajien tarkoituksellinen vainoaminen, vaikka ilmeisesti monella sellainen käsitys tuntuu olevan.

QuoteKun Suomen kansasta kolme viidestä tiukentaisi maahanmuuttopolitiikkaa ja yksikään muu puolue ei tuntunut suostuvan tiukennuksiin,niin demokraattisena seurauksena tästä pikkujutusta tuli iso jytky.
Aha, no tämä selvensi asiaa. En tiennyt, että noin monelle Suomalaiselle maahanmuutto on just se juttu. Harmittavan hankalaa siihen vain on oppositiosta vaikuttaa.

Kari Kinnunen

Quote from: punajuuri on 28.09.2011, 23:56:20
Monella alalla yksittäisen työntekijän tuottamaa rahaa on vaikea arvioida

Juu, totta varmasti tuokin.

Itse kun en ole ollut koskaan oikein tehtaassa, enkä muussakaan suuressa organisaatiossa töissä niin vaikea hahmottaa. Näissä meidän hommissa yksittäisen duunarin tulos on oikeastaan se ainoa tulos.

Jaa, ettei voi vaikuttaa? Huomaapa, että edustaja Halla-aho johtaa juurikin sitä valiokuntaa jossa vatvotaan mamuasioita...

Parasiittiö

Quote from: punajuuri on 28.09.2011, 23:10:59
PS kun tuntuu nykyisin meuhkaavan ihan pikkujutuista kuten maahanmuutosta ja unohtavan oikeasti tärkeät asiat. Maahanmuutossakin on toki huonot puolensa, mutta suhteettoman ison osan se PS:n politiikassa mielestäni saa.
Quote from: punajuuri on 28.09.2011, 23:56:20
En tiennyt, että noin monelle Suomalaiselle maahanmuutto on just se juttu. Harmittavan hankalaa siihen vain on oppositiosta vaikuttaa.

Median ja PS:n vastustajien meuhkaamisesta ja hysteriasta (ja ennen Halla-ahon julkkikseksi tuloa yleisestä asiaan liittyvästä propagandasta) päätellen se on itse asiassa hyvinkin merkittävä asia eikä suinkaan mikään "ihan pikkujuttu". Myös itse olen sitä mieltä, että se ei suinkaan ole mikään "ihan pikkujuttu", vaan tärkeä poliittinen kysymys muitten joukossa. Ja "rasismista", "fasismista" ellei peräti "natsismista" itkeminen, jota myös säännöllisesti näkee, ainakin tuntuu siltä, että ei se PS:n vaalimenestys nyt ihan vaikutuksetontakaan olisi. Vähintään psykologinen vaikutus sillä on.

Olen kuitenkin itse saanut käsityksen, että maahanmuutto- ja monikulttuurisuushommelit ei ole PS:lle puolueena mikään ykkösasia, vaikka jollekin Halla-aholle onkin. Tietysti on ymmärrettävää, että kun media on hysteerisenä Halla-ahosta ja "rasismista" ja "vihasta", niin voi tulla kuva, että PS:lle puolueena maahanmuutto on ykkösjuttu.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

Alkuasukas

Jos yksittäisen työntekijän työpanosta on vaikea arvioida, on työn seuraaminen väärin suunniteltu. Juuri nyt ei tule yhtään työtä mieleen jonka arvoa ei voisi laskea.

Kaarina Ranne (vihr.)

punajuuri

QuoteJos yksittäisen työntekijän työpanosta on vaikea arvioida, on työn seuraaminen väärin suunniteltu. Juuri nyt ei tule yhtään työtä mieleen jonka arvoa ei voisi laskea.
Kassahommat, sosiaalityöntekijä, kansanedustaja, nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. Mielellään ainakin kansanedustajan työpanosta seuraisi, mutta kovin vaikeaa se on.

Alkuasukas

Quote from: punajuuri on 29.09.2011, 10:00:19
QuoteJos yksittäisen työntekijän työpanosta on vaikea arvioida, on työn seuraaminen väärin suunniteltu. Juuri nyt ei tule yhtään työtä mieleen jonka arvoa ei voisi laskea.
Kassahommat, sosiaalityöntekijä, kansanedustaja, nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. Mielellään ainakin kansanedustajan työpanosta seuraisi, mutta kovin vaikeaa se on.

Kassoilta otetaan kassapaineraportti joka kertoo läpimenneiden asiakkaiden määrän. Sosiaalityöntekijältä voidaan laskea asiakasmäärät, ehdotetut toimenpiteet, muutokset asiakkaan tilassa jne. Kansanedustajalta voidaan seurata paikallaoloa, puheenvuorojen määrää, tehtyjä/hyväksyttyjä aloitteita jne.

Kaikkea voidaan mitata, kysymys on lähinnä viitseliäisyydestä ja parametrien valinnasta.

Kaarina Ranne (vihr.)

Alapo

Quote from: Kari Kinnunen on 28.09.2011, 22:54:56
Niin no.

Onhan noissa yritysjohtajissakin hiukan eroja. On pikkasen eri asia olla duunissa Stora-Ensolla taikka Arskan Kone Ky:llä.

Arskan Koneella on tasan yksi duunari, Reiska. Reiska saakin päähänsä, että Arska on kapitalistiriistäjä ja liittyy Metalliin. Metalli menee lakkoon kesken Arskan koneelle elntärkeän alihankintahomman. Seurauksena Arskan Kone menee nurin ja Arska ja Reiska ovat työttömiä.

Vahingoniloisia ovat Arskan kilpailijat ja Metallin änkyrät kun saivat riistäjän tapettua.

Eipä se ihan näin ole, yleensä lakot koskevat vain työnantajaliittoihin kuuluvia yrityksiä vastaan.  Tosin pienet firmat ei välttämättä ole työnantajapuolen liitoissa joten ei välttämättä lakko edes koske arskan pajaa ja monia muitakaan pienyrityksiä.

Alfresco

Ajattelin jo jättää tämän keskustelun sikseen mutta nyt alkaa esiintymään niin paljon kuvitelmia ja harhaluuloja että pakko sanoa jotain.

Quote from: Alkuasukas on 28.09.2011, 14:34:05
Suomalaisten palkankorotukset eivät lähtökohtaisesti vaikuta tuontitavaroiden hintaan. Ts. kuluttajahintaindeksiin ei ole rakennettu mitään otapalkathuomioon-komponenttia, vaan se seuraa pelkästään hintoja.

Kuluttajahintaindeksi on inflaatiomittari:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuluttajahintaindeksi

Tavaroiden hintaan vaikuttaa mm. raaka-ainekustannukset, energian hinta, palkat ja verot. Osa kuluttajahintaindeksin muuttumisesta siis liittyy palkkojen muuttumiseen.

QuoteAlas palkankorotusten sitominen indeksiin takaa reaaliansioiden säilymisen.

Indeksisidonnainen palkka ei takaa reaaliansioiden säilymistä koska heti kun palkat korotetaan hinnat nousevat vastaavalla määrällä.

Tämän voi kuvata yksinkertaistetulla esimerkillä:

1. Vuoden 2011 palkat korotetaan 2%, energia verot jne. nousee 1%.
2. Vuoden 2011 indeksi nousee 3% (sisältää kohdan 1. hintakorotukset)
3. Vuoden 2012 palkat nostetaan indeksin mukaan 3%, energia verot jne. nousee 1%.
4. Vuoden 2012 indeksi nousee 4% (sisältää kohdan 4. hintakorotukset)

Tilanne on siis se, että reaaliansiot eivät säily vaan ne ovat vain hetkellisesti korkeammat (kunnes kustannuskorotukset siirtyvät hintoihin) ja laskevat jossain vaiheessa. Tämä tilanne vallitsee aina kun palkkoja korotetaan riippumata korotusperusteesta. Se ei ole uniikki ongelma ehdottamallsei indeksikorotukselle.

Indeksisidonnainen palkkamuodostelma on lisäksi kehäratkaisu koska palkat ovat yhtälön molemmilla puolilla aikajaksottettuina. Palkankorotus siis korottaa indeksiä, joka korottaa palkkoja jne. Mekaaninen sitominen indeksiin luo siis automaation missä palkat ja inflaatio aina nousevat.

Quote from: punajuuri on 28.09.2011, 22:27:25
Noin puolitoistavuotta sitten tuli lakkoiltua kuukauden verran 10 tunnin työpäiviä vastaan, jota ei sitten tullut.

Joko puhut omiasi tai liittosi on valehdellut sinulle. Mitään lakkoa 10 tunnin työpäivää vastaan ei voi olla olemassa koska:

Työaikalaki

"3 luku
Säännöllinen työaika
6 §
Yleissäännös
Säännöllinen työaika on enintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa ja 40 tuntia viikossa."

10 tunnin työpäivää ei voi edes teettää vaan 2 ylimääräistä tuntia olisi automaattisesti ylityötä, jota voi tehdä jo nyt erilliskorvausta vastaan. Ylityötä ei voi myöskään teettää kuinka paljon tahansa. Siitäkin on määrätty laissa.

Quote from: Jakerp on 28.09.2011, 22:50:08
Quote from: Arvoton on 28.09.2011, 21:03:58
.. Naurettavana esimerkkinä, että hienojen S-hotellien siivoojat eivät saa pitää itse huoneista kerättyjä pulloja.

Olen aika varma, että tuossa pullojen palautus kiellossa ei ole kyse rahasta vaan työnantaja haluaa lisää työkaluja joilla tarvittaessa pääsee eroon työvoimasta. Eli luodaan erilaisia sääntöjä ja kun tulee aika irtisanoa sanotaan syyksi varasti huoneeseen jätettyjä pulloja.

En usko tuollaisiin salaliittoihin. En tiedä miten hotelli perustelee pullojen keräyskieltoa mutta voin itse keksiä monta hyvää syytä:

- Työpaikalla tehdään työtä työnantajan vain piikkiin. Ei ole tarkoituksenmukaista, että työntekijä harrastaa jotain aktiivista omaa tulonhankintaa siinä sivussa.

- Jos pullot annettaisin siivoojille siitä syntyisi välittömästi tappelu kuka saa kuinka paljon pulloja. Syntyisi kistoja kuka saa siivoa mitäkin huoneita ja jos siivoojia on useita huonetta kohden, miten pullot jaetaan. Tuskin voitaisiin välttää pullovarkautta ja hämärätoimintaa. Eli työpaikan ilmapiiri happanisi kun kuvaan tulee mukan tällainen itsetoiminen "provisiopalkkaus".

- Pullot pitäisi säilyttää jossain työpäivän aikana. Vaikuttaa hankalalta, että siivoojat pitäisi hotellin sosiaalitiloissa kymmeniä pullokaseja ja roudaisi niitä kauppoihin iltapäivällä. Pitäisikö työnantajan huomioida tämä ylimääräinen työmäärä työajassa?

- Liitot tulkitsevat että säännöllisesti annetusta etuudeta tulee saavutettu etu osana työsopimusta jos se on ollut voimassa tarpeeksi pitkään. Jos siivoojat keräävät pulloja vuoden pari, sitä tulee etuus joka heille kuuluu ja työnantaja on vastuussa sen toteutumisesta.

- Hotellihuoneiden pullot ovat lähes aina kotoisin huoneen minibaarista. Asiakas maksaa minibaarin tuotteista ja jättää yleensä pullot huoneeseen. Hotelli on siis alunperin hankkinut pulloot joten on luontevaa, että he myös keräävät niistä pantin ellei asiakas tee sitä.

Roope2

Quote from: Alkuasukas on 29.09.2011, 09:03:10
Jos yksittäisen työntekijän työpanosta on vaikea arvioida, on työn seuraaminen väärin suunniteltu. Juuri nyt ei tule yhtään työtä mieleen jonka arvoa ei voisi laskea.

Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus eduskunnalle toiminnastaan 2011 valtiopäiville

12.3 Ulkoasiainministeriön hallinnonala

Ulkoasiainministerö ei ollut asettanut toiminnalleen taloudellisuutta ja tuottavuutta koskevia tavoitteita.

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/?${APPL}=akirjat&${BASE}=akirjat&${THWIDS}=0.43/1317281083_461152&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Alfresco

Quote from: Alapo on 29.09.2011, 10:24:07
Eipä se ihan näin ole, yleensä lakot koskevat vain työnantajaliittoihin kuuluvia yrityksiä vastaan.  Tosin pienet firmat ei välttämättä ole työnantajapuolen liitoissa joten ei välttämättä lakko edes koske arskan pajaa ja monia muitakaan pienyrityksiä.

Työhtosopimukset ovat yleissitovia ja kaikkien työnantajien pitää noudattaa niitä jos ala (työntekijät) on järjestäytynyt. Arskan paja on siis mukana lakon kohteena halusi tai ei.

punajuuri

Quote10 tunnin työpäivää ei voi edes teettää vaan 2 ylimääräistä tuntia olisi automaattisesti ylityötä, jota voi tehdä jo nyt erilliskorvausta vastaan. Ylityötä ei voi myöskään teettää kuinka paljon tahansa. Siitäkin on määrätty laissa.
Tätä työnantaja kuitenkin vaati, se kertoo hiukan siitä ketkä niitä riistäjiä ovat. Liitot eivät huvikseen lakkoja määrää. Tarkemmin muistellen taisi mennä jotenkin niin, että sesonkin mukaan teetettäisiin 10 tuntisiä päiviä, mutta tasattaisiin lyhyemmillä päivillä kun on hiljaisempaa. Työntekijöiltä siis menisi käytännössä mahdollisuus ylitöihin ja extranmassin tienaamiseen.

QuoteArskan Koneella on tasan yksi duunari, Reiska. Reiska saakin päähänsä, että Arska on kapitalistiriistäjä ja liittyy Metalliin. Metalli menee lakkoon kesken Arskan koneelle elntärkeän alihankintahomman. Seurauksena Arskan Kone menee nurin ja Arska ja Reiska ovat työttömiä.
Pienissä firmoissa työntekijät todella harvoin edes uskaltavat liittyä liittoon, koska pelkäävät pomon saavan tietää. Ei lakot taida juurikaan pikkufirmoja koskea, vaikka kyllä se pikkufirmankin pomo voi olla riistäjä siinä missä isonkin firman.

Itse suhtaudun muutenkin varsin epäillen pienyrittäjiin, koska jotenkin sielä on aina jotai kieroilua, veronkiertoa, työntekijöiden oikeuksien polkemista mukana. Tekisi mieli joskus kysyä pikkupaikassa työskentelevältä onko hän tietoinen oikeukistaan ja saako hän asianmukaista korvausta työstään, usein vaikuttavat tyytyväisiltä, mutta johtuu siitä kun eivät paremmasta tiedä.