News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???

Started by slobovorsk, 17.09.2011, 13:44:58

Previous topic - Next topic

Trendkill

Quote from: Cecilia MalmströmAll this, while the world around us is in flames.

Kiinnostavaa, että keskustelun retoriikka on komissaarien tasolla tällaista.

Quote from: Cecilia MalmströmLast year, six whole countries of the EU accepted less than 250 refugees between them.

Mitkäköhän maat ovat kyseessä? Mielikuvien perusteella voisin arvailla, mutta kiinnostaisi vain tietää.
"Maahanmuuttopolitiikkaa on kiristetty, ja mä oon tämän hetkiseen tilanteeseen varsin tyytyväinen." - Timo Soini, Ykkösaamu 1.3.2014

Roope

Quote from: Trendkill on 02.10.2014, 16:44:33
Quote from: Cecilia MalmströmLast year, six whole countries of the EU accepted less than 250 refugees between them.

Mitkäköhän maat ovat kyseessä? Mielikuvien perusteella voisin arvailla, mutta kiinnostaisi vain tietää.

QuoteViro 10
Kroatia 25
Latvia 35
Slovenia 40
Liettua 60
Slovakia 75
...
Suomi 1 795
...
Ruotsi 26 395
Eurostat: EU Member States granted protection to 135 700 asylum seekers in 2013
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

En tiedä onko tätä ollut täällä aikaisemmin, mutta tämä on tuorein EPP:n kannanotto, mitä löysin.

Toki parlamentaarikot ovat vaihtuneet tässä välissä, mutta EPP siis täysin kannattaa ihmisten uudelleensijoittelua, joka perustuu kunkin jäsenvaltion laskennalliseen resurssiavaimeen, joka johtaa reiluun taakanjakoon.

http://www.eppgroup.eu/press-release/Asylum-Package%3A-Yes-to-help%2C-No-to-abuse

Muistakaa minkä puolueen MEP:pejä siellä istuu.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Roope

Quote from: ikuturso on 03.10.2014, 14:15:45
Toki parlamentaarikot ovat vaihtuneet tässä välissä, mutta EPP siis täysin kannattaa ihmisten uudelleensijoittelua, joka perustuu kunkin jäsenvaltion laskennalliseen resurssiavaimeen, joka johtaa reiluun taakanjakoon.

Europarlamentti ylipäätään kannattaa sitä. Mepeillä ja maahanmuuttokomissaarilla ei vain ole vielä tarpeeksi valtaa sen toteuttamiseen. Juuri siksi on niin pelottavaa, että suuret puolueet Perussuomalaisia lukuun ottamatta kannattavat EU:n yhteistä turvapaikkapolitiikkaa, jonka mukaan Suomella ei olisi enää sananvaltaa tänne pyrkivien pakolaisten hyväksymisessä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

Quote from: Roope on 03.10.2014, 14:28:48
Quote from: ikuturso on 03.10.2014, 14:15:45
Toki parlamentaarikot ovat vaihtuneet tässä välissä, mutta EPP siis täysin kannattaa ihmisten uudelleensijoittelua, joka perustuu kunkin jäsenvaltion laskennalliseen resurssiavaimeen, joka johtaa reiluun taakanjakoon.

Europarlamentti ylipäätään kannattaa sitä. Mepeillä ja maahanmuuttokomissaarilla ei vain ole vielä tarpeeksi valtaa sen toteuttamiseen. Juuri siksi on niin pelottavaa, että suuret puolueet Perussuomalaisia lukuun ottamatta kannattavat EU:n yhteistä turvapaikkapolitiikkaa, jonka mukaan Suomella ei olisi enää sananvaltaa tänne pyrkivien pakolaisten hyväksymisessä.

Pelottavinta on se, että kansa ei tätä ymmärrä ennen kuin ensimmäinen 20 000 maahanmuuttajaa lähetetään tänne tuon pykälän perusteella.

Oletteko muuten huomanneet, että kun vetoamme aina Dublin-säädökseen, niin siitäkin on tullut Dublin phase II ja tämä taakanjako lienee Dublin phase III tai jotain. Ja tietty omat virkamiehemme ja poliitikkomme sanovat, että tämä on pakko ja väistämätöntä ja kuuluu yhteiseen Eurooppaamme tämä taakanjako, paitsi että:
QuoteThere are three exceptions to this rule. The Republic of Ireland and the United Kingdom negotiated an opt-out clause and are not bound by all the instruments of the CEAS, although they can decide to opt-in whenever they want. Denmark however, is not party to the CEAS but has opted in to the Dublin Regulation.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

xor_rox

Odotan todella innolla itseään nuiviksi kutsuvien nimimerkkien EL_SID, Faidros., nollatoleranssi & co kommentteja Eurostoliiton CEAS-suunnitelmaan, joka ainakin oman käsitykseni mukaan on ilman muuta tärkein Suomen maahanmuutopolitiikkaan vaikuttava asia tällä hetkellä.

En kylläkään pidättele hengitystäni odottaessa.

Iloveallpeople

Quote from: xor_rox on 03.10.2014, 16:17:37
Odotan todella innolla itseään nuiviksi kutsuvien nimimerkkien EL_SID, Faidros., nollatoleranssi & co kommentteja Eurostoliiton CEAS-suunnitelmaan, joka ainakin oman käsitykseni mukaan on ilman muuta tärkein Suomen maahanmuutopolitiikkaan vaikuttava asia tällä hetkellä.

En kylläkään pidättele hengitystäni odottaessa.

Et tainnut huomata tätä käsittelevää netsien muistiota, joka jaettiin sähköpostissa heinäkuussa 2012. Siinä analysoitiin, että, mitä hiljempaa CEAS:sta ollaan, niin sitä varmemmin Suomi sitä vastustaa. Jos tästä tehdään jokin aatteellinen kysymys, niin sitä enemmän media ja vihervasemmisto rummuttaa sen puolesta ja haukkuu Suomen nykyisen linjan rasistiseksi ja painostaa muut suuret puolueet CEAS:n taakse. En tiedä, onko tämä oikea strategia, mutta näin on päätetty.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

pw

Quote from: Iloveallpeople on 03.10.2014, 16:35:31
Quote from: xor_rox on 03.10.2014, 16:17:37
Odotan todella innolla itseään nuiviksi kutsuvien nimimerkkien EL_SID, Faidros., nollatoleranssi & co kommentteja Eurostoliiton CEAS-suunnitelmaan, joka ainakin oman käsitykseni mukaan on ilman muuta tärkein Suomen maahanmuutopolitiikkaan vaikuttava asia tällä hetkellä.

En kylläkään pidättele hengitystäni odottaessa.

Et tainnut huomata tätä käsittelevää netsien muistiota, joka jaettiin sähköpostissa heinäkuussa 2012. Siinä analysoitiin, että, mitä hiljempaa CEAS:sta ollaan, niin sitä varmemmin Suomi sitä vastustaa. Jos tästä tehdään jokin aatteellinen kysymys, niin sitä enemmän media ja vihervasemmisto rummuttaa sen puolesta ja haukkuu Suomen nykyisen linjan rasistiseksi ja painostaa muut suuret puolueet CEAS:n taakse. En tiedä, onko tämä oikea strategia, mutta näin on päätetty.

Kuka on päättänyt? Strategia on takuuvarmasti väärä. Sehän on selvää että CEAS runnotaan läpi kaikessa hiljaisuudessa koska jos todellisuus iskettäsiin ihmisten eteen niin vastustus olisi varmaa. Kenellekään, fanaattisinta tärähtäneistöä lukuunottamatta, ei tänä päivänä ole epäselvää mihin konkurssikypsällä Suomella on maailmanparannuksessaan varaa. Ei yhtään mihinkään. Edes nykyisiä velvoitteita ei ole mahdollista täyttää.

Media ei tietenkään pukahda aiheesta mitään, mutta onneksi Suomesta on kaksi meppiä Brysselissä jotka voivat tiedottaa. Onkin äärimmäisen tärkeää että JHa ja Terho ovat hereillä. Ylipäätään PS:n puolueena pitäisi ottaa CEAS esille eduskunnassa ja julkisuudessa ja koittaa takoa kansalaisille rautalankaesimerkein mitä tapahtuu jos tai siis kun kymmenien tuhansien heinäsirkkalauma lävähtää jo valmiiksi kuilun partaalla olevan julkisen sektorin kontolle. Asteittaisen sopeuttamisen/purkamisen sijaan koko järjestelmä romahtaa kerrasta. Koululaitos, terveydenhuolto jne. 

Ts. kysymys persuille kuuluu : miksi rumpu ei jo käy?

Iloveallpeople

Quote from: pw on 03.10.2014, 17:29:02

Kuka on päättänyt?

Sain juuri viestin, että olen kertonut jo nyt liikaa ja siten vahingoittanut organisaatiota. Jos kertoisin enemmän, joutuisin eliminoimaan sinut.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Nuivanlinna

Quote from: pw on 03.10.2014, 17:29:02
Asteittaisen sopeuttamisen/purkamisen sijaan koko järjestelmä romahtaa kerrasta. Koululaitos, terveydenhuolto jne. 

Ts. kysymys persuille kuuluu : miksi rumpu ei jo käy?

Ei mitään äkkiromahdusta tule....vielä, olemmehan katsos parasta AAA-ryhmää ja velkaa voimme ottaa "vastuista" selvitäksemme.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Pöllämystynyt

Hiljaista on kuin myrskyn edellä. Tässä pohjimmiltaan räikeästi demokratian ja alkuperäisväestön ihmisoikeuksien vastaisessa suunnitelmassa olisi toteutuessaan hyvin merkittävä vakavan yhteiskunnallisen kriisin vaara. Suomen herkässä geopoliittisessa sijainnissa ja tilanteessa, ja pitkään jatketun toisinajattelijoiden vastaisen hysterian lietsonnan jälkeen tällainen yhteiskunnan sisäinen konflikti olisi erittäin vaarallinen.

Jopa kantaväestöä kaikesta syyttelevien monikultturistien ynnä muiden vastaavien homoetnofoobikoiden näkökulmasta pitäisi näyttää selvältä, että tällaisen politiikan aiheuttamat väestönsiirrot aiheuttaisivat valtavia ongelmia ja suoria yhteenottojakin. He tosin oppinsa mukaan syyttäisivät kaikesta kantaväestön rasismia, mutta yhtä kaikki heidänkin luulisi ymmärtävän tällaisen politiikan olevan erittäin vaarallista.

Tässä on kyse demokraattisen yhteiskuntajärjestyksen olemassaolostakin, niin pahoin väestönsiirtokonfliktit, islamismi, monikultturistien järjestämät mielipidevainot ja tulokkaiden segregaatio ja rinnakkaisyhteiskunnat sitä voisivat uhata Suomen vielä ollessa näinkin heikossa asemassa liittoutumattomana ja jo valmiiksi eripuraisena.

Venäjä tuskin haluaisi rajojensa lähelle Ruotsin tai Britannian lähiöiden tyyppisiä islamistisen terrorismin pesäkkeitä, joten silläkin olisi intressi puuttua tällaiseen politiikkaan, joka niitä vääjäämättömästi alkaisi muodostaa. Venäjä saattaisi haluta jopa tulla "vapauttamaan" Suomen tästä hirviömäisestä politiikasta, toki omaa etuaan ajaen. Suomalaiset etnisyytenä pelastuisivat väestönmuokkaukselta, ainakin tältä kampanjalta, mutta palkkioksi Venäjä kenties haluaisi ylimmän vallan maassa tai osassa siitä. Katsoipa asiaa melkein miltä tahansa näkökannalta, niin tällainen politiikka olisi se "viimeinen virhe".
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Roope

Towards Refugee Burden-Sharing in the European Union - State Interests and Policy Options (pdf)

QuoteEiko R. Thielemann
Department of Government & European Institute
London School of Economics and Political Science
&
Center for Comparative Immigration Studies
University of California, San Diego

QuoteAbstract:
The European Union plays an increasingly influential role in the management of
asylum-seekers and refugees in Europe. This paper addresses the question why
European states have decided to cooperate in this policy area and why they have been
prepared to give EU institutions an increasingly greater role in this process. It seeks
to offer new insights into the motivation for international cooperation in this area,
analyzing in particular how the EU has sought to address collective action problems
that states are faced with when dealing with asylum seekers. EU asylum policies
initiatives both before and after 9/11 will be scrutinized and assessed in view of their
success in providing an effective and equitable regulatory framework for asylum and
refugee policy in Europe.

QuoteIntroduction... 2
How (un)equal is the current distribution of Refugee Burdens? ................................. 4
Why are Refugee Burdens unequally distributed?...................................................... 6
Free-Riding Opportunities ..................................................................................... 6
Willingness to Accept Burdens.............................................................................. 6
Structural Pull Factors ........................................................................................... 8
What factors are driving burden-sharing initiatives? .................................................. 9
Norm-based motivations.......................................................................................10
Interest-based motivations ....................................................................................12
What kind of burden-sharing regime?.......................................................................15
Policy Harmonisation ...........................................................................................15
Hard Quotas ...15
Market Mechanisms .............................................................................................18
Conclusion ...22

QuoteThe first explicit
references to such burden-sharing ambitions were made by EU ministers responsible
for asylum and immigration at their meeting of 30 November and 1 December 1992

(not published in the Official Journal of the European Union (OJ) but reprinted in
17UNHCR 1995). These deliberations led to a German Presidency Draft Council
Resolution on Burden-sharing in July 1994
(Council Document 7773/94 ASIM 124).
This proposal foresaw the reception of refugees according to a key which was based
on three criteria which were given equal weight (population size, size of Member
State territory and GDP)
. 29 The centrepiece of the German draft foresaw the
introduction of a compulsory resettlement mechanism. The text of the proposal
stated: 'Where the numbers admitted by a Member State exceed its indicative figure [
], other Member States which have not yet reached their indicative figure [ ] will
accept persons from the first State.' Perhaps unsurprisingly, however, this proposal
did not find the necessary support in the Council.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Saksa on nyt virallisestikin kääntänyt takkinsa pakolaiskiintiöiden suhteen. Saksan sisäministeri Thomas de Maizere liputti EU:n sisäministerikokouksessa avoimesti EU-maiden pakolaiskiintiöiden puolesta.

QuoteEurope at risk of 'huge number' of returning jihadist fighters
...
Kerchove, EU interior ministers and home affairs commissioner Cecilia Malmstrom met in Luxembourg to address the emerging security threat.
...
"There are many countries in the European Union today who receive basically no refugees or asylum seekers," said EU commissioner for home affairs Cecilia Malmstrom.

The EU document notes that use of relocation should remain voluntary.

But the lack of solidarity from other member states has caused annoyance, with some calling upon a system of quotas.

Germany, for its part, is pushing for a quota system based on population size.

"We have to agree on the quotas, for example by population size. Then we would have to ensure that those countries that are over their quota get some relief," said Germany's interior minister Thomas de Maizere.
EUobserver 10.10.2014

Lisäksi Saksa, Ranska, Espanja, Iso-Britannia ja Puola vaativat EU-komissiolle osoittamassaan yhteisessä kirjeessä EU-maita ottamaan vastaan toisten EU-maiden pikakäsittelyssä hyväksyttyjä turvapaikanhakijoita rasitetuimpien jäsenmaiden taakan helpottamiseksi. Itävalta on ilmoittanut olevansa kiintiöiden takana, samoin Sveitsi.

Zeit Online: Widerstand gegen de Maizières Pläne zur Flüchtlingsquote 9.10.2014

Ei mainintaa suomalaisissa tiedotusvälineissä. Tänään Suomen Pakolaisavun edustajat rauhoittelivat suomalaisia Turun Sanomissa toteamalla suunnitelluista pakolaiskiintiöistä, että "toimenpiteisiin ei ole ryhdytty, eikä aloitetta turvapaikanhakijoiden sijoituksesta tasaisemmin jäsenvaltioihin ole."
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Phantasticum

Quote from: Roope on 14.10.2014, 15:56:32
Tänään Suomen Pakolaisavun edustajat rauhoittelivat suomalaisia Turun Sanomissa toteamalla suunnitelluista pakolaiskiintiöistä, että "toimenpiteisiin ei ole ryhdytty, eikä aloitetta turvapaikanhakijoiden sijoituksesta tasaisemmin jäsenvaltioihin ole."

Jotenkin minulla on sellainen olo, ettei Pakolaisavussa uskota taakanjaon toteutumiseen. Ja jos näin sattuisi käymään, siellä oltaisiin aidosti yhtä kauhuissaan kuin Hommassakin ollaan, mikäli Suomeen ruvettaisiin yhtäkkiä siirtämään tuhansia ja taas tuhansia turvapaikanhakijoita taakanjaon nimissä. Tai sitten ei. Kovin huolettomilta Pakolaisavun toiminnanjohtaja ja puheenjohtaja kuitenkin kuulostavat. Vaikka olen itse todennut useammin kuin kerran, miten CEASin pitäisi olla Suomen ykköshuolenaihe Venäjään verrattuna, silti jopa minusta itsestäni ajatus taakanjaosta tuntuu absurdilta. Niin, siis absurdilta kyllä mutta ei lainkaan epätodelliselta.

Roope

Quote from: Phantasticum on 14.10.2014, 22:52:21
Jotenkin minulla on sellainen olo, ettei Pakolaisavussa uskota taakanjaon toteutumiseen. Ja jos näin sattuisi käymään, siellä oltaisiin aidosti yhtä kauhuissaan kuin Hommassakin ollaan, mikäli Suomeen ruvettaisiin yhtäkkiä siirtämään tuhansia ja taas tuhansia turvapaikanhakijoita taakanjaon nimissä.

Eiväthän nuo oman kertomansa mukaan olleet vielä pari viikkoa sitten edes kuulleet "puhuttavan mitään pinta-alasta tai asukastiheydestä taakanjaon kriteereinä". Tuskin olisivat kauhuissaan, sillä tuhansia ja tuhansia turvapaikanhakijoitahan Pakolaisapu on jatkuvasti Suomeen kinunnut. Eivät haluaisi millään luopua edes turvapaikkatutkinnassa hylätyistä turvapaikanhakijoista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Phantasticum

Quote from: Roope on 14.10.2014, 23:21:54
Eiväthän nuo oman kertomansa mukaan olleet vielä pari viikkoa sitten edes kuulleet "puhuttavan mitään pinta-alasta tai asukastiheydestä taakanjaon kriteereinä". Tuskin olisivat kauhuissaan, sillä tuhansia ja tuhansia turvapaikanhakijoitahan Pakolaisapu on jatkuvasti Suomeen kinunnut. Eivät haluaisi millään luopua edes turvapaikkatutkinnassa hylätyistä turvapaikanhakijoista.

Eivät tosiaan oman kertomansa mukaan olleet edes kuulleet. Epäilin kyllä tämänkin väitteen todenmukaisuutta. Mutta voi hyvin olla, että olen liian naiivi ja uskon Pakolaisavunkin olevan niin naiivi ja uskovan, että mitään jättiyllätyksiä ei ole tulossa ja kaikki menee myös jatkossa niin kuin on tähänkin asti mennyt. Näitä yksittäisiä förbomeja toki on, mutta kuuluuko entinen kansanedustaja Maija Perho heihin? En tosiaan tiedä, mutta minua kauhistuttaa EU-parlamentin viisivuotiskausi monessa mielessä.

Roope

Välimeren maat ja maahanmuuttokomissaari Cecilia Malmström ovat ajaneet turvapaikanhaun mahdollistavien vastaanottokeskusten perustamista Pohjois-Afrikkaan ja maailman pakolaisleireille. Malmströmin mukaan suunnitelma edellyttäisi kuitenkin ensin EU-maille määrättyjä turvapaikanhakijakiintiöitä. Aloitteilla ei ole tähän asti ollut laajempaa kannatusta.

QuoteOne policy option, an idea that has floated around the European Union for several decades, is to externalize or "offshore" the processing of asylum seekers before they reach European borders. The policy rests on the assumption of a safe place beyond EU borders where humanitarian migrants can wait while their applications are processed, lessening pressure to make a crossing that often spells danger and death. A recent IOM report found that over the last 20 years, Europe appears to have recorded the greatest number of reported migrant deaths, which the organization estimated have reached more than 40,000 globally since 2000.

With the spotlight on migrants arriving via ship and those intercepted at sea, discussion of building processing centers abroad took on new urgency. Greece, which held the EU presidency for the first half of 2014, and Italy, which assumed the presidency in July 2014, favor migrant processing centers in North Africa; in May, Italian Premier Matteo Renzi called on the United Nations to set up such centers in Libya. A resolution passed by the Parliamentary Assembly of the Council of Europe in June included language to consider the establishment of camps in North Africa, although this was later amended. European Commissioner for Home Affairs Cecilia Malmström suggested several offshore policy options, including handling asylum requests at consulates established in refugee camps. "But those proposals have not gone down very well," she said. The concept has garnered little support beyond the southern Member States facing the greatest influx, in large measure because before offshore processing could begin, countries would have to commit to the numbers of refugees they would be willing to accept—and because of skepticism that off-shore processing of limited numbers would stop the boat arrivals. In raising the idea of opening an EU asylum processing center beyond Europe, Malmström advocated for the implementation of a quota system for allocating resettled refugees among Member States before any kind of external processing could be put in place.
Zara Rabinovitch: Pushing Out the Boundaries of Humanitarian Screening with In-Country and Offshore Processing 16.10.2014
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

QuotePerussuomalaiset eivät halua jakaa turvapaikanhakijoita

Perussuomalaiset vastustavat ajatusta siitä, että EU jakaisi turvapaikanhakijat. Dublin 3 -sopimuksessa, joka aiotaan sisällyttää lainsäädäntöön, ei ole enää niin tärkeää, missä maassa turvapaikanhakijan asia käsitellään. Pääasia on, että asia käsitellään. Perussuomalaiset eivät saaneet näkemyksilleen minkäänlaista tukea muilta eduskunnan suuressa valiokunnassa. (käännös)

[...]
Svenska Yle: Sannfinländarna vill inte dela på asylansökningar 23.10.2014

edit: Ruotsinkielisessä tekstissä puhutaan turvapaikkahakemusten jakamisesta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

huhha

Quote from: Roope on 06.10.2014, 11:30:29
Towards Refugee Burden-Sharing in the European Union - State Interests and Policy Options (pdf)

QuoteIntroduction... 2
How (un)equal is the current distribution of Refugee Burdens? ................................. 4
Why are Refugee Burdens unequally distributed?...................................................... 6
Free-Riding Opportunities ..................................................................................... 6
Willingness to Accept Burdens.............................................................................. 6
---

Joo. Tässä vaan vapaamatkustetaan, kun Ruotsi ja Saksa luovat turvallisuutta ja yhteishyvää maailmaan ja erityisesti Schengen-alueelle. Juu.

Muuten: Joulunpyhiksi pitäisi olla jotain mistä jauhaa sukulaisten kanssa, tulevia vaaleja ajatellen. Esiin nostettavia ongelmia ja aiheita on kyllä tullut esiin kuin mannaa taivaasta, mutta EU:n turvapaikkajärjestelmä pitäisi ehdottomasti saada myös keskusteluun. Persuuut?

metapenn

Quote from: Roope on 23.10.2014, 10:23:45
QuotePerussuomalaiset eivät halua jakaa turvapaikanhakijoita

Perussuomalaiset vastustavat ajatusta siitä, että EU jakaisi turvapaikanhakijat. Dublin 3 -sopimuksessa, joka aiotaan sisällyttää lainsäädäntöön, ei ole enää niin tärkeää, missä maassa turvapaikanhakijan asia käsitellään. Pääasia on, että asia käsitellään. Perussuomalaiset eivät saaneet näkemyksilleen minkäänlaista tukea muilta eduskunnan suuressa valiokunnassa. (käännös)

[...]
Svenska Yle: Sannfinländarna vill inte dela på asylansökningar 23.10.2014

Tuon jutun itsekin aamusella kauhistellen lukaisin. Hyvä, että Perussuomalaisten kanta tuli selvästi esille ja nimenomaan ainoana vaihtoehtona.

Muiden puolueiden kantaa edusti tällä kertaa Silvia Modig (vas.), joka lähinnä käytti "Ajatelkaa edes lapsia" -tyyppistä argumenttia.

Harmi, ettei suomenkielisellä Ylen puolella taida olla asiasta mitään.

Selasin äsken hetken nettiä löytääkseni jotain tilastoa, paljonko maailmassa niitä lapsia, eli alle 18-vuotiaita on, mutta pikaisesti löysin vain tietoa alle 15-vuotiaista. Näytti siltä, että Afrikan maissa on järjestään n. 40 % väestöstä alle 15-vuotiaita, jos nyt kiireessä oikein ymmärsin. Eli pelkästään Afrikasta löytyisi n. 400 000 MILJOONAA potentiaalista yksintulevaa lasta (ensamkommande barn). Ja siihen Lähi-itä sitten päälle.

Yle Svenskassa (vai kuuluuko sanoa Svenska Ylessä?) on lähes päivittäin uutisjuttuja maahanmuuttoon liittyvistä aiheista. Useimmiten vaan se näkökulma on niin yksipuolinen, etten jaksa lukea.

Positiivista on se, että hämmästyttävän usein jutuissa on kommentointimahdollisuus, toisin kuin suomenkielisellä puolella. En itse ole kokeillut moderoinnin tasoa, mutta ilahduttavan usein on nuiviakin kommentteja päässyt läpi.

Itse CEAS-möhköstä vielä sen verran, että kyllä pitäisi Perussuomalaisten tästä tehdä vyyhti rautalankaa ja jaella sen avulla kansan pariin tiivistettyä tietoa EU:n suunnitelmista. Ei kauhukuvien maalaamista, vaan käytännön esimerkeillä valaisten, mitä on todellisuus. Maaperä kun lie kantaväestössä nyt otollinen, kun jo näillä "vähäisillä" mamumäärilläkin noita ISIS-heppujakin löytyy jo vähän joka kulmilta (vaikka osa han-suomalaisia käännynnäisiä olisikin).

EDIT: Heh, lisätty nollia; luvut ovat vaikeita!  :-[

crissaegrim

Onko suomenkielisissä medioissa mainittu asiasta?
Nyt muut puolueet niitä vastauksia:

1) Miksi ette halua, että Suomi saa itse päättää asioistaan; miksi kannatatte liittovaltiota?
2) Miksi haluatte tänne moninkertaisen määrän turvapaikanhakijoita.

Eiköhän tämä tule menemään hissun kissun läpi, koska edellä mainittuja kysymyksiä välttelee kuka tahansa fiksu poliitikko (pl. tietenkin persut, jotka uskaltavat sanoa kantansa): todella harva äänestäjä oikeasti kannattaa tuollaista.
In a world of fiction everything is true.

Kemolitor

Sisäministeriön Monitori-lehden sivuilla erityisasiantuntija Tuomas Koljonen kertoo tämän hetken tilanteesta:

Quote
EU:n maahanmuuttopolitiikkaa tehdään pitkäjänteisesti

Euroopan yhteistä turvapaikkajärjestelmää koskeva EU-lainsäädäntö on saatu hyväksyttyä. Onko se muuttanut mitään?

Paineet EU:n rajoilla kovenevat ja strategia-asiakirjojen pino kasvaa. Sisäministeriön erityisasiantuntija Tuomas Koljosen mukaan asiat kuitenkin etenevät. Ei harppauksittain, mutta oikeaan suuntaan.

– Hankalaa on etenkin se, että vaikka lainsäädäntö ja strategiat olisivatkin erityisesti EU-tasolla kunnossa, käytännössä asiat voivat olla paljon heikommalla tolalla.
-----
Tulevaisuuden vaikea ennustettavuus ja jäsenmaiden keskinäiset eroavaisuudet tekevät niin lakien harmonisoinnista kuin direktiivien toimeenpanosta työlästä. Esimerkiksi CEASista eli Euroopan yhteistä turvapaikkajärjestelmästä käytiin tiukkoja neuvotteluja vuosikausien ajan ennen kuin niin sanottu CEAS II -vaiheen lainsäädäntö saatiin lopulta hyväksyttyä. Nyt haasteena on se, kuinka CEASin toisen vaiheen lainsäädäntö saadaan tehokkaasti saatettua osaksi jäsenmaiden kansallisia lainsäädäntöjä, kun joillakin jäsenmailla on tekemistä vielä ensimmäisen vaiheenkin kanssa.
-----

Maahanmuuttopaineet ykkösteemana

Tuomas Koljonen on seurannut EU:n maahanmuuttopolitiikkaa tiiviisti vuosikymmenen ajan, ja kestoteemana on koko tämän ajan ollut EU:n toimet maahanmuuttopaineeseen vastaamiseksi.

– Kyse ei ole pelkästään laittomasta maahanmuutosta, vaan niin sanotusta mixed flowsta, eli muuttovirrat koostuvat sekä turvapaikanhakijoista että toisaalta paremman elämän toivossa Eurooppaan pyrkivistä henkilöistä, joilla ei välttämättä ole mitään laillista perustetta jäädä EU:hun.

Euroopan unioni perusti Lampedusan onnettomuuden jälkeen Välimeren toimintaryhmän, johon osallistuvat kaikki EU:n jäsenmaat sekä virastoista esimerkiksi Frontex ja EASO. Nyt, Italian EU-puheenjohtajuuskaudella, on laadittu uusi strategia-asiakirja, jonka tarkoituksena on konkretisoida Välimeren toimintaryhmän työtä.

– Haasteena on erityisesti vuoropuhelun tiivistäminen kolmansien maiden eli pakolaisten lähtö- ja kauttakulkumaiden kanssa. Kolmansien maiden yhteistyöhalukkuus vaihtelee. Eräiden akuutisti tärkeiden maiden sitouttaminen yhteistyöhön EU-maiden kanssa on hankalaa jo siksi, että niissä ei ole välttämättä edes perushallintorakenteet kunnossa.
-----
Euroopan komissio haluaa edistää laillista maahanmuuttoa

Kun puhutaan laillisesta maahanmuutosta, Tuomas Koljosen mukaan Euroopan komission kanta on selvä: sitä pidetään tärkeänä. Uusi maahanmuuttokomissaari, kreikkalainen Dimitris Avramopoulos, painottaa varsinkin erityisosaamista omaavien maahanmuuttajien merkitystä.
-----
Olennaista Koljosen mielestä on tiedostaa, että laillista maahanmuuttoa lisäämällä ei välttämättä suoraan vähennetä laitonta maahanmuuttoa, vaikka julkisessa keskustelussa joskus niin annetaankin ymmärtää. EU:n on nykytilanteessa päättäväisesti torjuttava laitonta maahanmuuttoa ja varmistettava suojelun antaminen sitä tarvitseville. Samalla tämän rinnalla on edistettävä EU:n talouskasvun kannalta tärkeiden ryhmien laillista maahanmuuttoa.

Suojelua tarvitsevat saavat suojelua

Periaatteellisella tasolla EU:lla on selkeä kanta maahanmuuttoon: Ihmisiä, jotka tarvitsevat suojelua, suojellaan. Mutta niitä, joilla ei ole perusteita tulla Eurooppaan, ei lähtökohtaisesti ole syytä vastaanottaa. Niinpä EU:ssa paneudutaan nyt myös palauttamispolitiikan tehostamiseen.

EU-tasolla palauttamispäätöksiä tehdään noin 500 000 kappaletta vuodessa. Vain noin reilu kolmasosa pannaan täytäntöön. Palautuspolitiikan tehostaminen kuului Suomen prioriteetteihin uusien oikeus- ja sisäasioiden strategisten linjojen valmistelussa. Sen edellytyksenä on palauttamiskysymysten järjestelmällinen käsittely EU:n kumppanien kanssa, takaisinottosopimusten toimivuuden varmistaminen ja takaisinotosta sopiminen EU:lle tärkeiden maiden kanssa, Tuomas Koljonen toteaa.

Koko juttu:
Monitori: EU:n maahanmuuttopolitiikkaa tehdään pitkäjänteisesti

Jos puolesta miljoonasta palautuspäätöksestä reilu kolmannes pannaan vuosittain täytäntöön, niin entäs ne noin 300 000 ihmistä vuosittain, joiden kohdalla palautuspäätöstä ei panna täytäntöön, mitä heille sitten tapahtuu ja miksei näitä päätöksiä panna täytäntöön kaikkien kohdalla?

Roope

EU-komission uusi puheenjohtaja Jean-Claude Juncker haluaa EU:lle vahvan yhteisen turvapaikkajärjestelmän, josta on poistettu kansalliset erityispiirteet, koska humanitaarinen imperatiivi.

QuoteJean-Claude Juncker: Towards a New Policy on Migration

The recent terrible events in the Mediterranean have shown us that Europe needs to manage migration better, in all aspects. This is first of all a humanitarian imperative. I am convinced that we must work closely together in a spirit of solidarity to ensure that situations such as the one in Lampedusa never arise again.

On the basis of our shared values, we need to protect those in need through a strong common asylum policy. The newly agreed common asylum system has to be fully implemented, and divergences in national implementation removed.
10 Priorities - Migration 8.8.2014

Juncker ei mainitse tavoiteohjelmassaan jäsenmaille määrättyjä pakolaiskiintiöitä, mutta yhteinen EU-johtoinen turvapaikkajärjestelmä ei voi toimia ilman turvapaikanhakijoiden siirtoja jäsenmaista toisiin.

QuoteKlaus F. Zimmermann: Europe's refugee tragedy: about responsibility, work and fair burden-sharing

In a bold statement before the European Parliament, the EU Commission's new President Jean-Claude Juncker stressed that European core values must also be respected when it comes to asylum policy.

[...]

While new heads, consolidated responsibilities and strong speeches do not necessarily indicate a genuine change in policy, now is the chance to finally establish a European migration strategy that is no longer based on defense and national self-interest, but on the principle of shared responsibility.

[...]

The first step must be to agree on a transparent quota system guaranteeing a balanced distribution of asylum-seekers across EU member countries. Countries like Sweden and Germany have accepted above-average numbers of asylum applications over the past years, while France and the UK have been rather reluctant. The definition of a "fair share" must account for the economic strength of each country.
Institute for the Study of Labor (IZA) 31.10.2014

Ylhäältä sanellut kiintiöt voidaan verhota vapaaehtoisiksi käymällä kiintiöistä huutokauppaa. Joko Suomi ottaisi vapaaehtoisesti vastaan 20 000 turvapaikanhakijaa esimerkiksi Ruotsista tai maksaisi Ruotsille 20 000 turvapaikanhakijan vastaanoton kustannukset.

QuoteThe current EU Asylum policy is widely seen as ineffective and unfair. We propose an EU-wide market for tradable quotas on both refugees and asylum-seekers coupled with a matching mechanism linking countries' and migrants' preferences. We show that the proposed system can go a long way towards addressing the shortcomings of the existing system. We illustrate this claim using the recent problems regarding relocation faced by the European Relocation from Malta (EUREMA) program.
Robert Schuman Centre for Advanced Studies/Migration Policy Centre: Tradable Refugee-admission Quotas: a Policy Proposal to Reform the EU Asylum Policy 10/2014 (pdf)
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

xor_rox

^ Onko suomalaisille tullut joku kollektiivinen aivovamma vai miksi tästä ei puhuta mitään? Siis, että me maksaisimme ruotsalaisten sosiaaliturviskustannuksia? Ei jumalauta.

guest3656

Quote from: xor_rox on 02.11.2014, 10:48:10
^ Onko suomalaisille tullut joku kollektiivinen aivovamma vai miksi tästä ei puhuta mitään? Siis, että me maksaisimme ruotsalaisten sosiaaliturviskustannuksia? Ei jumalauta.

Miksi Halla-ahokin on tästä hiljaa? Ainakin itse äänestin häntä sen vuoksi, että hän myös raportoisi EU:n aikomuksista äänestäjilleen.

Lahti-Saloranta

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 02.11.2014, 10:54:23
Miksi Halla-ahokin on tästä hiljaa? Ainakin itse äänestin häntä sen vuoksi, että hän myös raportoisi EU:n aikomuksista äänestäjilleen.
Luulen että kuulemme tästä lähempänä vaaleja,
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

xor_rox

QuoteThe process of harmonisation in the field of asylum started in Tampere in 1999, where EU leaders committed to establish a Common European Asylum System (CEAS).

2013-06-12 European Parliament adopts Common European Asylum System (CEAS

Lalli IsoTalo

Quote from: Kemolitor on 25.10.2014, 11:52:03
Sisäministeriön Monitori-lehden sivuilla erityisasiantuntija Tuomas Koljonen kertoo tämän hetken tilanteesta:
Olennaista Koljosen mielestä on tiedostaa, että laillista maahanmuuttoa lisäämällä ei välttämättä suoraan vähennetä laitonta maahanmuuttoa, vaikka julkisessa keskustelussa joskus niin annetaankin ymmärtää. Monitori: EU:n maahanmuuttopolitiikkaa tehdään pitkäjänteisesti

Tämähän on yksi yleisimmin julkisuudessa toistettuja väittämiä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Roope

Quote from: Lalli IsoTalo on 03.11.2014, 13:34:59
Quote from: Kemolitor on 25.10.2014, 11:52:03
Olennaista Koljosen mielestä on tiedostaa, että laillista maahanmuuttoa lisäämällä ei välttämättä suoraan vähennetä laitonta maahanmuuttoa, vaikka julkisessa keskustelussa joskus niin annetaankin ymmärtää.

Tämähän on yksi yleisimmin julkisuudessa toistettuja väittämiä.

On, mutta se on vain poliitikkojen ja pakolaisjärjestöjen hokema slogan. Alan tutkijoiden mukaan laillisen maahanmuuton lisääminen lisää myös laitonta maahanmuuttoa, kuten loogista onkin (kontaktit, rahoitus jne.).
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lalli IsoTalo

Quote from: Roope on 02.11.2014, 10:29:24
EU-komission uusi puheenjohtaja Jean-Claude Juncker haluaa EU:lle vahvan yhteisen turvapaikkajärjestelmän, josta on poistettu kansalliset erityispiirteet, koska humanitaarinen imperatiivi.

QuoteJean-Claude Juncker: Towards a New Policy on Migration

The recent terrible events in the Mediterranean have shown us that Europe needs to manage migration better, in all aspects. This is first of all a humanitarian imperative. I am convinced that we must work closely together in a spirit of solidarity to ensure that situations such as the one in Lampedusa never arise again.
Robert Schuman Centre for Advanced Studies/Migration Policy Centre: Tradable Refugee-admission Quotas: a Policy Proposal to Reform the EU Asylum Policy 10/2014 (pdf)

Jos Wikipediaan on uskominen, humanitaarisiin periaatteisiin luetaan se, että luonnonkatastrofien ja sotien uhreista huolehditaan. Jean-Claude Juncker  mainitsee humanitaarisesta pakosta/imperatiivista esimerkkinä Lampedusan, joka ei ole kumpikaan (vaan esimerkki laittomien Eurooppaan pyrkijöiden kauttakulkupisteestä).

Junckerin humanitaarinen imperatiivi ei kestä päivänvaloa. Kyseessä on immigraatioimperatiivi, Euroopan pakkotäyttäminen afrikkalaisilla.

Quote from: http://en.wikipedia.org/wiki/Humanitarian_principlesHere humanitarian pertains to the practice of saving lives and alleviating suffering. It is usually related to emergency response (also called humanitarian response) whether in the case of a natural disaster or a man-made disaster such as war or other armed conflict.

Quote from: http://en.wikipedia.org/wiki/LampedusaSince the early 2000s, Lampedusa has become a prime transit point for immigrants from Africa, the Middle East and Asia wanting to enter Europe.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R