News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Nuivanlinna

Quote from: Uuno Nuivanen on 06.01.2017, 11:38:36
Quote from: Tuulenhenki on 06.01.2017, 11:25:10
Persut ilmeisesti kaatoivat hankkeen, tai kaatavat:

http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/bernerin-infrayhtio-kaatuu-persujen-vastustukseen-6612640

Näkis vaan ja kuulis kolinan.   :-\

Enemmänkin ovat luimistelemassa jonkin asian junttaamiseen perustettavan työryhmän taakse!

QuotePerussuomalaisten Jalonen ehdottaa parlamentaarista ryhmää keskustelemaan liikenneverkkoyhtiöstä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017010522771943_uu.shtml
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) ehdottaa parlamentaarista ryhmää keskustelemaan valtion liikenneverkkoyhtiön perustamisesta.

Jalosen mukaan liikenneverkon korjausvelasta ja liikenteen veropohjasta pitäisi keskustella kaikkien eduskuntapuolueiden kanssa.....
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

sr

Quote from: jka on 06.01.2017, 11:45:31
Polttoaineen ALV maksetaan hinnasta johon on jo lisätty kaikki muut valmisteverot. Eli n. puolet polttoaineen ALV:sta on itseasiassa veroa jo alunperin ylimääräisestä verosta. Tuo nyt on ainakin ilman muuta pelkkää autoilun verottamista ylimääräisellä ALV:lla.

Ok, hyväksyn, että verosta maksettu alv voidaan laskea autoilun kuluksi.

Quote
Näin ollen 5.4 miljardia olisi ainakin ylimääräisen verotuksen suuruus.

Niin, eli ei 8 miljardia, kuten propagandassa väitetään.

Quote
Sinäkin vertasit autoilun kokonaiskuluja tuolla koko ALV:n tuottoon 17 miljardiin. Et voi tehdä näin jos et laske tuota tuoteryhmittäin. Jos autoilusta vähennetään ALV:t niin silloin pitää ALV:n kokonaistuotostakin vähentää tuo osuus. Eli tuo 17 miljardiakaan ei sitten päde tässä vertailussa.

Niin, vertasin sitä yleisesti kulutukseen. Pointti oli, että jos juuri autoilusta on luovuttava verotuksen vuoksi, niin kyllä sitten yleisesti kaikesta kulutuksesta (ml. autoilu). Ja siis hyvinvoinnin tuotantoa (ansiotyö ja investointi) verotetaan myös paljon rajummin kuin autoilua.

Quote
Toisaalta jos haluttaisiin vaikka verrata autoilun hintaa Suomen ja USA:n välillä

Tästä vertailusta ei ollut kyse.

Quote
niin nimenomaan kaikki nuo kustannukset pitäisi laskea mukaan. Myös kaikki ALV:t. Kyllä tämä on paljon selkeämpi ja avoimempi tapa tehdä vertailua kuin jos aletaan poimimaan ALV:ja pois kuin rusinoita pullasta.

Kyllä ja ei. Tai siis riippuu siitä, mitä vertailulla halutaan sanoa. Jos verrataan sitä, mitä dollareiksi/euroiksi muutettuna autoilu maksaa valtion verotoimien vuoksi, niin noin. Jos taas verrataan sitä, miten autoilua kohdellaan eri tavoin muuhun kulutukseen verrattuna eri maissa, niin sitten alv:tä ei ole syytä laskea mukaan, koska se koskee muutakin kulutusta.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Kyklooppi

Oman maan infra rapautuu kun fyrkat syydetään ties minne kreikkaan, sellaista elämä on.
Ihmisjäte.

xor_rox

Quote from: Nuivanlinna on 06.01.2017, 11:55:47
Enemmänkin ovat luimistelemassa jonkin asian junttaamiseen perustettavan työryhmän taakse!

QuotePerussuomalaisten Jalonen ehdottaa parlamentaarista ryhmää keskustelemaan liikenneverkkoyhtiöstä...

Ari Jalonen tunnetaan varsin selkärankaisena miehenä. Tai siis selkärankaisena siihen asti, kun äänestysnappia pitää painaa.

Impi Waara

Quote from: sr on 06.01.2017, 11:50:26
Quote from: Impi Waara on 06.01.2017, 11:36:02
Quote from: sr on 06.01.2017, 10:33:14
Quote from: Impi Waara on 05.01.2017, 19:10:32
Vaikuttaa esim. siten, että asuu taajamien ulkopuolella, koska metropoliasumiseen ei ole varaa. Ja sitten ollaankin tilanteessa, jossa pohditaan kuinka päästä ihmisten ilmoille.

Ja sinustako siis ei ole mitään asumismuotoa välillä "metropoli" ja "ei ihmisten ilmoilla"? Suomessa on ehkä yksi pienehkö metropoli, pääkaupunkiseutu, jossa asuu jotain viidennes kansasta. Kuitenkin yhteensä taajamissa asuu 4/5 suomalaisista. Enemmistö suomalaisista ei siis asu sen puoleen metropolissa kuin poissa ihmisten ilmoilta.

Vaikka asuminen on kallista Eirassa ja Kaivopuistossa, niin Suomesta löytyy valtavasti taajama-alueella olevia asuntoja, joissa asuminen ei nyt niin erityisen kallista ole maaseudulla asumiseen verrattuna.

Se on ihan makukysymys käyttääkö ilmaisua metropoli (jota käytin sarkastisesti) vai taajama. Se mikä sinulle ei ole erityisen kallista, on sitä jollekin toiselle. Maaseudulla maksaa huomattavasti vähemmän saada seinät ympärilleen ja katto pään päälle.

Maksaako? Voi olla, että näin on vanhojen asuntojen suhteen, koska niistä on ylitarjontaa maaseudulla, mutta tämä ei ole mikään tasapainotila, vaan maaseudulla uuden rakentaminen maksanee enemmän, koska sinne kaiken kuljettaminen (rakennusmateriaalit ja työvoima) on kalliimpaa. Näin siis, jos on tarjolla edullisia tontteja, joista toki on pulaa metropolissa, mutta tuskinpa juurikaan pienemmissä taajamissa.

Sitä paitsi siellä kaikki muu maksaakin enemmän. Ja ennen kaikkea omien tulojen nostaminen on taajamissa helpompaa kuin maaseudulla, koska siellä on paremmin työpaikkoja tarjolla. Köyhällä ei siis ole varaa asua maaseudulla.

Olen elävä esimerkki köyhästä, jolla on varaa asua vain maaseudulla. Miksi asumisen pitäisi aloittaa rakentamalla uusi talo?? Mihin perustat väitteesi, että kaikki maksaa maaseudulla enemmän? Tarkoitatko sanoa, että kaikki sinun elämääsi kuuluva on kallimpaa? Vai liikkuminen maksaa enemmän, koska ainoa vaihtoehto on auto. Köyhän elämässä se tarkoittaa liikkumisen järkeistämistä ja huviajelun lopettamista.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

PannuHattu

Quote from: Tuulenhenki on 06.01.2017, 11:25:10
Persut ilmeisesti kaatoivat hankkeen, tai kaatavat:

http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/bernerin-infrayhtio-kaatuu-persujen-vastustukseen-6612640

Valeoppositio kalastaa vain ääniä: "kyllä me yritettiin mutta ei hallituksessa voi mihinkään vaikuttaa".
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald

Uuno Nuivanen

Persujen doktriini on, että alle 101:llä kansanedustajalla ei kertakaikkiaan voi vaikuttaa mihinkään.

P

Quote from: Kyklooppi on 06.01.2017, 11:46:47
Bisnes ihmisiä ei koskaan pidä päästää valtionjohtoon, näkevät heti tilaisuuden tienata kunnolla ja riskittömästi ihmisten kustannuksella.
Rahapinta tulee nousemaan rutkasti tällä hallituskaudella monen roope ankan rahasäiliössä.


Ei tuota noin voi yleistää. Fiksumpaa väkeä julkiseen rahankäyttöön usein bisnespuolelta tulee kuin jakajabroilerisosialisteista. Ennemmänkin pitäisi katsoa, minkälaisia bisnesihmisiä ei tulisi päästää valtiojohtoon. Ihan henkilöstä tuo on kiinni. Ei bisnespuolella bisneksenä pidetä julkisella monopolilla rahastamista ja rahan junailua oman lähipiirin yhtiöille parhaan rakenteellisen korruption malliin..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Nuivanlinna

^^ Esko Seppänen erotteli finanssikapitalistit ja teollisuuskapitalistit toisistaan, ensimmäisiä piti haitallisina.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Alaric

Kommunistikin löytää näköjään joskus jyvän sokean kanan tapaan. Erinomainen kolumni Yrjö Rautiolta.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005035295.html (6.1.2017)

QuoteMinisteri Anne Berner Suomea hyväksikäyttämässä

Nykyisen järjestelmän suurin vika taitaa olla siinä, että se ei vaadi yhtään lisäinvestointia. Berner haluaa avata uusia markkinoita, kirjoittaa Yrjö Rautio.

Liikenne- ja viestintä­ministeri Anne Bernerin (kesk) haluaa yhtiöittää liikenneväylät ja muuttaa autoilun verot käyttömaksuiksi, jotka yksityiset palveluntarjoajat perisivät autoilijoilta. Hanke hakee vertaistaan muiden järjettömien poliittisten hankkeiden joukosta.

Berner sanoo haluavansa luoda järjestelmän, joka vähentää päästöjä ja jossa autoilija maksaa ajettujen kilometrien mukaa. Mutta sellainenhan meillä jo on. Autoveroihin vaikuttavat auton päästöarvot. Polttoaineen hinnasta taas on yli puolet veroja. Autoilija maksaa sitä enemmän veroja, mitä enemmän ajaa.

Nykyinen järjestelmä on yksinkertainen, halpa ja tehokas. Se ei vaadi yhtään lisäinvestointia – ja siinä sen suurin vika taitaa ollakin. Berner haluaa avata uusia markkinoita. Hän yhtiöittäisi ensin liikenneväylät valtion liikenneväyläyritykseksi ja laskisi sitten seurantalaitteiden valmistajat ja asentajat sekä väylänkäyttöoikeuksia myyvät vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat rahastusmarkkinoille.

Berner vakuuttaa, ettei seurantajärjestelmä vaarantaisi kansalaisten yksityisyyden suojaa. Uskoo ken tahtoo. Itse uskon, että ensin poliisi saisi oikeuden käyttää järjestelmän tuottamia tietoja vakavia rikoksia tutkiessaan, ja siitä oikeus askel kertaansa laajenisi. Niinhän on myös teletunnistetietojen, puhelujen ja muun viestiliikenteen yksityisyyden suojaa murennettu.

"Valtion liikenneverkkoyhtiö on alusta, jonka päälle yksityinen sektori voi tuottaa paleluita", Berner sanoo (HS 24.12.2016). Kilpailu on hänen mukaansa kaiken juju. Mikä kilpailu? Liikenneverkkoyhtiöhän olisi monopoli.

Yksityinen sektori kilpailisi vain siitä, kuka onnistuu parhaiten rahastamaan kuluttajia suljetuilla markkinoilla, joilla heidän vaihtoehtonsa olisivat: osta tai itke osta. Järjestelmä olisi palveluiden tuottajille todellinen rahantekokone. Tulot olisivat taattuja eikä riskiä ei olisi lainkaan.

Liikenneväylät ovat arvokkainta kansallisomaisuutta
. Ne kuten liikenteen verotuskin vaikuttavat kaikkien kansalaisten jokapäiväiseen elämään. Niistä, jos mistä, tulee päättää demokraattisesti valituissa elimissä. Liikenneverkkoyhtiö olisi vain välillisesti niiden ohjauksessa, kuten muutkin valtionyhtiöt.

Bernerin mukaan väylien rakentamiseen ja ylläpitämiseen saataisiin jopa kaksin- kolminkertainen määrä rahaa, kun liikenneverkkoyhtiö perustettaisiin. Yhtiö voisi hänen mukaansa saada edullista lainaa, kun sillä olisi varantonsa velan pantiksi. Miten sekään parantaisi nykytilannetta? Valtio saa lainaa aivan niin paljon kuin ikinä uskaltaa ottaa likimain nollakorolla, koska sillä on vielä enemmän omaisuutta velan pantiksi.

Berner ajaa kaiken huipuksi liikenteen vallankaappausta järjettömällä kiireellä. Liikenneverkkoyhtiön pitäisi aloittaa jo ensi vuoden alusta ja kaikki valmistelevat päätökset pitäisi tehdä jo hallituksen kevään kehysriihessä.

Yhtiöittäminen on yleensä myös ensimmäinen askel yksityistämisen tiellä. Niin ei väistämättä liikenneverkoille käy, sillä se olisi kai sentään jo liian järjetöntä. Mutta järjettömältä tuntui myös esimerkiksi valtionyhtiö Fortumin sähkönsiirtoverkon myynti kansainvälisille sijoittajille, jonka seuraamuksia voimme nyt vain kiroilla.


Väylähankkeessa on kyse yleisemminkin Juha Sipilän (kesk) hallituksen ideologiasta. Myös soteuudistus noudattaa Bernerin ajatuskaavaa: valtio luo alustan, jonka päälle yksityinen sektori tuottaa palveluita. Valtio kattaa herkkupöydän, ja kutsuu yritykset pitoihin.

Bernerillä ei ollut lainkaan kokemusta politiikasta ennen kuin Sipilä poimi hänet hallitukseensa. Kokemusta hänellä oli vain yritysmaailmasta, jossa liikevoitto on ainoa pysyvä arvo. Ministeri ei näytä lainkaan ymmärtävän, mikä ero on yhteisten asioiden hoidolla ja yritysten etujen ajamisella.

Sipilä on suojellut Berneriä käsittämättömän intohimoisesti esimeriksi Finaviaa koskevassa sotkussa. Ilmeisesti väylähankkeessakin Bernerillä on Sipilän tuki. Voi vain toivoa, että edes Perussuomalaiset kaataisivat hankkeen.

Berner sanoo toivovansa, että hänet muistettaisiin 20 vuoden kuluttua siitä, että hän on "tehnyt kauaskantoisia rohkeita ratkaisuja, jotka hyödyntävät Suomea laajasti" (HS 24.12.). Ilmeisesti hänen tarkoituksensa oli sanoa hyödyttävät Suomea laajasti.

Kielellinen lipsaus kertonee kuitenkin ministerin todellisista ajatuksista. Hyödyntäminenhän tarkoittaa hyödyksi tai hyväksi käyttämistä. Juuri siitähän on kyse hänen väylähankkeessaan: yritykset ottaisivat Suomesta irti kaiken hyödyn – ja ministeri Berneristä. Suomea tämä ei hyödyttäisi vähän vähää – päinvastoin.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Nuivanlinna

Jee!


18.4.2016
QuoteSuomen tiet ja väylät yhtiöksi – "Rahaa jäisi velkoihin, terveyteen ja maahanmuuttoon"
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/385306-suomen-tiet-ja-vaylat-yhtioksi-rahaa-jaisi-velkoihin-terveyteen-ja-maahanmuuttoon
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää, että valtion tie- ja väyläverkosto siirretään osaksi valtion 100-prosenttisesti omistamaa yhtiötä.

Tulovirtaa yhtiölle syntyisi niin sanotun liikennekaaren myötä, joka mahdollistaa käyttäjäpohjaisen maksun rakentamisen. Tähän ei tarvittaisi erillisiä tietulleja tai gps-paikannusjärjestelmiä.

– Näin vapautuu toistakymmentä miljardia euroa käytettäväksi valtion budjetin kehyksiin.

– Tämä raha voitaisiin hyödyntää myös terveydenhuollon kehittämisessä, velan maksamisessa, koulutuksen edistämisessä ja maahanmuuton kehittämisessä.


Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Impi Waara

 ;D  ;D  ;D
Lainaus:
"Berner sanoo toivovansa, että hänet muistettaisiin 20 vuoden kuluttua siitä, että hän on "tehnyt kauaskantoisia rohkeita ratkaisuja, jotka hyödyntävät Suomea laajasti" (HS 24.12.). Ilmeisesti hänen tarkoituksensa oli sanoa hyödyttävät Suomea laajasti."

Tyylipudahdas freudilainen. Enää ei motiivejaan tarvitse arvailla.  >:(
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

ämpee

Quote from: uffomies on 06.01.2017, 11:53:17

Isommissa hankkeissa tietullit paikanpäälle, maailmalla on toimivia esimerkkejä.

Tietulleja on maailma täynnään, eikä ketään haittaa, mutta passitarkastusten palauttaminen jostain syystä on aivan kamalaa vaikka kyse on täysin samasta asiasta.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Quote from: Nuivanlinna on 06.01.2017, 12:47:42
Jee!


18.4.2016
QuoteSuomen tiet ja väylät yhtiöksi – "Rahaa jäisi velkoihin, terveyteen ja maahanmuuttoon"
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/385306-suomen-tiet-ja-vaylat-yhtioksi-rahaa-jaisi-velkoihin-terveyteen-ja-maahanmuuttoon
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää, että valtion tie- ja väyläverkosto siirretään osaksi valtion 100-prosenttisesti omistamaa yhtiötä.

Tulovirtaa yhtiölle syntyisi niin sanotun liikennekaaren myötä, joka mahdollistaa käyttäjäpohjaisen maksun rakentamisen. Tähän ei tarvittaisi erillisiä tietulleja tai gps-paikannusjärjestelmiä.

– Näin vapautuu toistakymmentä miljardia euroa käytettäväksi valtion budjetin kehyksiin.

– Tämä raha voitaisiin hyödyntää myös terveydenhuollon kehittämisessä, velan maksamisessa, koulutuksen edistämisessä ja maahanmuuton kehittämisessä.



Tuo Berner näyttää uskovan, että puntista toiseen siirtäminen toisi lisäarvoa.
Tai sitten hän uskoo kansalaisten olevan todella typeriä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

HDRisto

Quote from: Uuno Nuivanen on 06.01.2017, 12:40:43
Persujen doktriini on, että alle 101:llä kansanedustajalla ei kertakaikkiaan voi vaikuttaa mihinkään.

Se 101 edustajapaikkaa ja massiivinen gigamegajytykyjenjytky olisi ollut tarjolla seuraavissa eduskuntavaaleissa (2015 syksyn tapahtumat ja kaikkien lupausten pitäminen) mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Soini on laskenut että ministerinä kestää hengissä yhden kauden jos ei tee mitään, mutta pääministerinä aortta ratkeaisi jo viikossa.

Totti

Quote from: Kyklooppi on 06.01.2017, 11:46:47Bisnes ihmisiä ei koskaan pidä päästää valtionjohtoon, näkevät heti tilaisuuden tienata kunnolla ja riskittömästi ihmisten kustannuksella.

Oikeastaan olen sitä mieltä, että bisnesihmisillä on keskimäärin enemmän järkeä kun keskiverto poliitikolla. Politiikka on olennaisesti rahojen jakamista ja liikemiehillä on ilmiselvästi enemmän tajua järkevästä rahan käytöstä, mutta ....

Ongelma syntyy jos päättävässä asemassa on korporatistit eikä aidot yrittäjät.

Liikemiehiä voi mielestäni karkeasti jakaa kahteen ryhmään:

1. Korporatistit, joita ohjaa markkinaliberalismi, globalismi ja ahneus. He näkevät valta-asemansa politiikassa keinona vaurastuttaa itsensä ja eturyhmänsä.

2. Yrittäjät, joita ohjaa lojaliteetti kansakuntaansa ja liiketaloudella pärjääminen. He näkevät valta-asemansa politiikassa keinona vaurastuttaa koko kansa.

Berner ja suurin osa kokoomuksesta ovat korporatisteja kun taas Trump voidaan kuvata yrittäjänä.

Kun siis Bernerin kaltainen korporatisti pääsee päättämään valtion asioista, hän pyrkii rakentamaan lainsäädännön, jossa luodaan edellytykset yksityiselle liiketoiminnalle tukeutuen valtion rahoihin
Ts. korporatisti pyrkii jakamaan valtion omaisuuden tai verovarat yksityisille yrityksille vähäriskisten oligopolien ja monopolien kautta.

Kun Trumpin kaltainen yrittäjä pääsee päättämään valtion asioista, hän pyrkii rakentamaan lainsäädännön, jossa luodaan edellytykset markkinaehtoiselle liiketoiminnalle kuluttajien rahoilla. Ts. yrittäjä pyrkii mahdollistamaan oman menestyskonseptin muille, jota kautta maa vaurastuu.

Sipilän yrittäjätausta antoi ymmärtää, että hän voisi saada Suomen talouden kuntoon. Ainakin ymmärrystä pitäisi olla.
Nyt on kuitenkin käynyt niin, että Sipilä on itse korporatisti ja / tai liian heikko pääministeri vastustamaan kokoomuksen (SOTE) ja Bernerin vaatimuksia yksityistä julkinen sektori.

Sen myötä hallitus ajaa nyt vimmalla valtion omaisuuden ja palveluiden ulosliputtamista yksityisten yritysten rahastukselle.

Persuilla on nyt kultainen mahdollisuus romutta Bernerin järjetön hanke. Ellei he nyt tartu tähän tilaisuuteen, heidän merkitys Suomen politiikassa on käytännössä nolla ja koko puolue voidaan äänestäjien puolesta lakkauttaa kokonaan.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Kulttuurirealisti

#1006
Quote from: sr on 06.01.2017, 10:41:22
Toinen samanlainen lobbarijärjestö. Minä kaivoin tietoni suoraan valtion tulo- ja menoarviosta ilmaan mitään lobbarijärjestön suodatinta. Selvästikään et halua keskustella asiasta neutraalilta pohjalta vaan suoltaa vain näiden lobbareiden propagandaa.

Valtion tulo- ja menoarvio on julkisen sektorin lobbareiden koostama. Hallinto ajaa hallinnon asiaa, ja poliitikot puolueidensa ja omaa asiaansa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

sr

Quote from: Kulttuurirealisti on 06.01.2017, 13:31:11
Quote from: sr on 06.01.2017, 10:41:22
Toinen samanlainen lobbarijärjestö. Minä kaivoin tietoni suoraan valtion tulo- ja menoarviosta ilmaan mitään lobbarijärjestön suodatinta. Selvästikään et halua keskustella asiasta neutraalilta pohjalta vaan suoltaa vain näiden lobbareiden propagandaa.

Valtion tulo- ja menoarvio on julkisen sektorin lobbareiden koostama. Hallinto ajaa hallinnon asiaa, ja poliitikot puolueidensa ja omaa asiaansa.

No, mikä on hallinnon linja tässä asiassa? Onko sille jotenkin parempi näyttää, että autoilijoita monotetaan päähän vai sitä, että kaikkia kuluttajia ja ansio- ja pääomatuloja saajia monotetaan päähän?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

SamHo

Quote from: Nuivanlinna on 06.01.2017, 12:47:42
Jee!


18.4.2016
QuoteSuomen tiet ja väylät yhtiöksi – "Rahaa jäisi velkoihin, terveyteen ja maahanmuuttoon"
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/385306-suomen-tiet-ja-vaylat-yhtioksi-rahaa-jaisi-velkoihin-terveyteen-ja-maahanmuuttoon
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää, että valtion tie- ja väyläverkosto siirretään osaksi valtion 100-prosenttisesti omistamaa yhtiötä.

Tulovirtaa yhtiölle syntyisi niin sanotun liikennekaaren myötä, joka mahdollistaa käyttäjäpohjaisen maksun rakentamisen. Tähän ei tarvittaisi erillisiä tietulleja tai gps-paikannusjärjestelmiä.

– Näin vapautuu toistakymmentä miljardia euroa käytettäväksi valtion budjetin kehyksiin.

– Tämä raha voitaisiin hyödyntää myös terveydenhuollon kehittämisessä, velan maksamisessa, koulutuksen edistämisessä ja maahanmuuton kehittämisessä.



Onko Berner juutalainen?

Nuivanlinna

Quote from: SamHo on 06.01.2017, 17:13:35
Onko Berner juutalainen?

En tiedä ja onko sillä merkitystäkään. Rikollinen psykopaatti lienee olennaisempaa kuin uskontokunta.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

nollatoleranssi

#1010
Quote from: Alaric on 06.01.2017, 12:46:04
Kommunistikin löytää näköjään joskus jyvän sokean kanan tapaan. Erinomainen kolumni Yrjö Rautiolta.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005035295.html (6.1.2017)

QuoteMinisteri Anne Berner Suomea hyväksikäyttämässä

Sipilä on suojellut Berneriä käsittämättömän intohimoisesti esimeriksi Finaviaa koskevassa sotkussa. Ilmeisesti väylähankkeessakin Bernerillä on Sipilän tuki. Voi vain toivoa, että edes Perussuomalaiset kaataisivat hankkeen.

Yleensä olen ollut hyvinkin eri mieltä Raution kanssa, mutta tässä asiassa puhuu täyttä faktaa. Perussuomalaisten kannattaisi käyttää järkeä ehdotuksessa. Kyse ei ole mistään näpertelystä, jos luodaan järjettömiä lisäkäyttömaksuja ja yksityistetään valtion tiet.

Berner on entinen kokoomuksen edustaja. Nyt hyppäsi Sipilän keskustaan suoraan ministeriksi. Molempien puolueiden tuki on melko varmuudella takana. Ainoastaan perussuomalaiset voisi estää järjettömyyden tapahtumasta.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Uuno Nuivanen on 06.01.2017, 12:40:43
Persujen doktriini on, että alle 101:llä kansanedustajalla ei kertakaikkiaan voi vaikuttaa mihinkään.

Tältä se on vaikuttanut. Joissakin asioissa Soini on jyrähtänyt, mutta hiljentynyt Sannin edessä. Et mitähän vittua.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Chew Bacca

Kommunisteja haukkuessa pitää aina muistaa että työväenliikkeen suosio perustui rahavallan vastustamiseen. Ammattiliitotkin syntyivät ihan tarpeeseen. Jos Bernersteinit saisivat päättää, kaikki olisi sangen 1700-lukulaisittain.

Vesa Heimo

Quote from: Hohtava Mamma on 06.01.2017, 17:56:17

En voi valita kahden kilpailevan tien (ja moottoritiemaksun) välillä Suomessa. Bernerin kotimaassa  Sveitsissä se itse asiassa on mahdollista. Voin maksaa motaripiletin ja ajaa kovaa tai valita Scenery Routen ja ihailla samalla maisemia.

Sehän riippuu vain siitä mihin niitä tiemaksuja laitettaisiin. Kyllä ainakin Turku-Tampere-Heinola-Porvoo kaaren sisällä on mahdollista päästä joka paikkaan ilman moottoritietä, ja muuallahan niitä pidempiä moottoriteitä ei olekkaan.

Pääseehän Suomessa joka paikkaan fillarillakin, ja moottoritiellä ei pyörällä saa ajaa. Eli jos tiemaksut tulevat moottoriteille, voit valita sen "scenery routen" ihan täällä Suomessakin.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

P

Quote from: nollatoleranssi on 06.01.2017, 17:22:55
Quote from: Alaric on 06.01.2017, 12:46:04
Kommunistikin löytää näköjään joskus jyvän sokean kanan tapaan. Erinomainen kolumni Yrjö Rautiolta.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005035295.html (6.1.2017)

QuoteMinisteri Anne Berner Suomea hyväksikäyttämässä

Sipilä on suojellut Berneriä käsittämättömän intohimoisesti esimeriksi Finaviaa koskevassa sotkussa. Ilmeisesti väylähankkeessakin Bernerillä on Sipilän tuki. Voi vain toivoa, että edes Perussuomalaiset kaataisivat hankkeen.

Yleensä olen ollut hyvinkin eri mieltä Raution kanssa, mutta tässä asiassa puhuu täyttä faktaa. Perussuomalaisten kannattaisi käyttää järkeä ehdotuksessa. Kyse ei ole mistään näpertelystä, jos luodaan järjettömiä lisäkäyttömaksuja ja yksityistetään valtion tiet.

Berner on entinen kokoomuksen edustaja. Nyt hyppäsi Sipilän keskustaan suoraan ministeriksi. Molempien puolueiden tuki on melko varmuudella takana. Ainoastaan perussuomalaiset voisi estää järjettömyyden tapahtumasta.

Berner ei ole "entinen kokoomuksen edustaja", hän on ensimmäisen kauden kepun edustaja. Berner neuvotteli ilmeisesti samaan aikaan molempien kanssa eduskuntavaaliehdokkuudesta. Molempien, tai ainakaan kokoomuksen tietämättä neuvotteluista kepun kanssa. Ilmeisesti kepu nokitti ja lupasi ministerinpaikan, jota kokoomus tuskin lupasi poliittiselle noviisille? Kokoomuksen piti ilmoittaa ehdokkuudesta kansalaisuuspäätöksen jälkeen, mutta Berner ilmoitti silloin jo julkisuudessa olevansa kepun ehdokas. Teki siis jotkut kaupat Sipilän kanssa? Luultavasti sitoutui ajamaan kepulaisen Ollilan boksit läpi?

Tämän valossa en vannoisi kokoomuksen tukeen kovin pitkälle. Luultavasti ovat bluffanneet ja antavat tämän poksahtaa Sipilän ja Bernerin kasvoille? Kokkarit eivät puolueen voitan tämän ilmeisen pommin tukemisessa mitään. Varsinkaan kun tätä ei ole edes halitusohjelmassa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Hohtava Mamma on 06.01.2017, 17:56:17
Caruna laittoi siirtohintoihin 30% korotuksen, joka perusteltiin toimitusvarmuutta parantavilla verkon perusparannustöillä.

Jos tuo pitää paikkansa, tarkoittaa se sitä, että verkon infrassa oli paljon korjausvelkaa. Toisin sanoen, valtio omistaja ei ollut tehnyt kaikkea sitä, mitä olisi pitänyt. Oltiin eletty velaksi. Rahat olivat menneet johonkin muuhun kuin sähköverkon peruskunnostukseen.

Valtion olisi siis pitänyt korottaa veroja entisestään tai leikata jostain toiselta momentilta. Näin ei kuitenkaan haluttu tehdä, varsinkaan edellisen hallituksen istuntokauden loppupuolella. Veronkorotukset olisivat olleet todennäköisesti merkittäviä. Nyt hintalappu paukahti Carunan kirjekuoressa ja kansalaisten vihat kohdistuvat sinne ja kollektiivisesti koko edelliseen hallitukseen. Eikä tarvinnut tapella mistä leikataan.

Valtion tieverkon yksityistäminen näyttää ulkopuolelle täsmälleen samalta asialta. Korjausvelkaa on mutta autoilijoilta kerättävät verot ja maksut menevät jo muualle. Veroja pitäisi taas korottaa. Koska hallitus on luvannut, etteivät verot nouse (buahahaha), on rahat tieverkon ylläpitoon saatava jostain muualta. Tässä on tietysti kätevä tapa potkaista lentoon pari tutuntutun firmaa ja samalla suomalaisia autoilijoita kiveksille.

Vaikka vastustan sosialismia voimakkaasti, kannattaisi silti tietyt, elintärkeät toiminnot pitää valtion omistuksessa. Sellaisia ovat myös sähkö ja liikenteen runkoverkko. Yksityinen omistus on OK, kun siihen liittyy kilpailu ja lompakollaan äänestäminen.

En voi valita kahden kilpailevan tien (ja moottoritiemaksun) välillä Suomessa. Bernerin kotimaassa  Sveitsissä se itse asiassa on mahdollista. Voin maksaa motaripiletin ja ajaa kovaa tai valita Scenery Routen ja ihailla samalla maisemia. Sveitsin läpi pääsee maksamatta ainuttakaan tietullia. Tehty.

Tuo on pääosin bluffia. Keskustelin, siis valitin hinnannostoista verkkoyhtiönpaikallisjohtajalle. Perusteli hinnankorotuksia eduskunnan innolla säätää kaapeleiden toimintavarmuuden korottamisesta. Siis verkkoa siirretään maan alle ja muuta ihanan kallista... ja verkkoyhtiö hiilaa kulujaan tuolla bs-perusteella ylemmäs ja voi varastaa enemmän rahaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Vesa Heimo

Quote from: Hohtava Mamma on 06.01.2017, 18:13:02
Quote from: Vesa Heimo on 06.01.2017, 18:08:08Eli jos tiemaksut tulevat moottoriteille, voit valita sen "scenery routen" ihan täällä Suomessakin.

Nekö tulevat pelkästään moottoriteille?

Sinähän se sanoit että Suomessa ei voi valita kuten Sveitsissä. En usko hetkeäkään että tietulleja tulisi muille kun moottoriteille, mutta kun koko asiasta ei oikeastaan ole muutakuin muutama ehdotelmanalku pöydällä, niin en jaksa ennakkoon pöyristellä ja keksiä skenaarioita jotta saan pöyristyä lisää.

Moottoritiemaksuja on pitkin eurooppaa ja yhdysvaltoja. Tosin lähimaista Norjassa taisi olla niin että uusille teille/silloille/tunneleille on tiemaksut tietyn ajan valmistumisen jälkeen.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Punaniska

Quote from: P on 06.01.2017, 18:17:01
Tuo on pääosin bluffia. Keskustelin, siis valitin hinnannostoista verkkoyhtiönpaikallisjohtajalle. Perusteli hinnankorotuksia eduskunnan innolla säätää kaapeleiden toimintavarmuuden korottamisesta. Siis verkkoa siirretään maan alle ja muuta ihanan kallista... ja verkkoyhtiö hiilaa kulujaan tuolla bs-perusteella ylemmäs ja voi varastaa enemmän rahaa.

Itse asiassa tuo maakaapelointi on perinteistä kepubullshittia. Suomessa on vuosikymmeniä ollut samat voimalinjat, jotka ovat toimineet moitteetta, koska linjojen ympäriltä on raivattu niin, etteivät tykkylumiset puut kaadu linjojen päälle. Nyt tämä raivaus on jätetty tahallaan tekemättä, ja sähkökatkoihin vedoten on säädetty linjojen maakaapelointi.

Perimmäinen syy on kuitenkin siltarumpupolitikointi as usual.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Kyklooppi

Ihan sumeena en luottaisi persuihin yhtään minkään asian torppaamisessa, hallituspaikka ja ministerivyötärö on ensin.
Kansan tyhmyys ja lammasmaisuus tässä eniten tuttaa, näiden hulluuksien edessä pitäisi panna maa jumiin, kova prkele
kovaa vastaan, vaadittava tuon hirviön eroa ja karkotusta sinne sveitsiinsä.
Ihmisjäte.

Ari-Lee

Quote from: Kyklooppi on 06.01.2017, 23:54:15
[...]Kansan tyhmyys ja lammasmaisuus tässä eniten tuttaa, näiden hulluuksien edessä pitäisi panna maa jumiin, [...]

Matalan intensiteetin jumittamista. Siitä se alkaa. Itse olen aloittanut kauan sitten jo maleksimalla liikenteessä alinopeutta. Kassalla voin maleksia tiedustelemassa aina uudelleen ja uudelleen onko heillä mentolin makuista kääretupakkia jne jne. Turhaahan se, mutta en muutakaan voi kuin näitä pölkkypäisiä jumittamisia. Tai voisin toki, mutta minut pännättäisiin yhteiskunnasta.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä