News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-09-01 Jari Tervo: Layla-kirja & "Suomi on umpirasistinen maa"

Started by Roope, 02.09.2011, 00:44:27

Previous topic - Next topic

Roope

QuoteJari Tervon aikalaisromaani Layla kertoo istanbulilaisen 15-vuotiaan kurditytön karun ja väkivaltaisen tarinan.

Islamilaisissa klaaniperheissä tytöllä ei ole mitään oikeuksia. Hänet voidaan määrätä avioliittoon neljä tuntia syntymänsä jälkeen.

Näin käy Laylalle, joka pakenee ensin Turkista Kreikkaan, sieltä Berliinin kautta Helsinkiin ihmiskaupan uhrina - ja päätyy lopulta huoraksi Kruununhakaan, stadilaisittain Krunikkaan.

Samassa osoitteessa työskentelee pahasti alkoholisoitunut, entinen matematiikan opiskelija Helena. Hän myy itseään uuden alun toivossa saadakseen yhteyden avioerossa menetettyyn poikaansa.

[...]

Tervon romaanin sanoma on selvä. Naisten asema yhteiskunnassa kertoo joko yhteiskunnan kehittyneisyydestä tai kehittymättömyydestä. Ihmisoikeuksien loukkauksia ei voi peitellä eikä sallia minkään uskonnon tai ideologian varjolla, vetoamalla vanhaan tapakulttuuriin tai vaikkapa klaani-ajatteluun.

Sorrettu voi olla itse sortaja, ja usein onkin. Kurdityttö Laylan karu kohtalo todistaa tämän.

Räjähdysalttiit teemat

Naiskohtaloiden ohella Jari Tervon romaani luo ajankuvaa monikulttuurisen Suomen pinnanalaisista, räjähdysherkistä ja kiistanalaisista aiheista.

Maahanmuutosta vastaava liberaali ministeri murhataan, tekijänä filosofian ylioppilas Mika Jaussi, jolla uutisotsakkeista tutut pakkomielteet.

Jaussi on mielenkiintoinen terroristi-hahmo. Hänellä on vastinetta niin nykytodellisuudessa kuin nihilismiä kuvaavassa romaanikirjallisuudessa. Väkivallan lumo sokaisee Jaussin turhautuneen mielen.

Mielenlaadultaan hän on fanaatikko, joka löytää lopulta perustelut mille toiminnalleen tahansa. Mika Jaussi rakastuu Laylaan ja kääntyy elinkautisvankina islaminuskoon. Kaikella on tarkoituksensa, syynsä, ironiallakin.

[...]

Kuvateksti: Jari Tervon odotettu romaani peilaa ajankohtaista maahanmuuttokeskustelua erilaisten ihmiskohtaloiden kautta.
Savon Sanomat
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Leso

Quote from: Roope on 02.09.2011, 00:44:27
QuoteJari Tervon aikalaisromaani Layla kertoo istanbulilaisen 15-vuotiaan kurditytön karun ja väkivaltaisen tarinan.

Islamilaisissa klaaniperheissä tytöllä ei ole mitään oikeuksia. Hänet voidaan määrätä avioliittoon neljä tuntia syntymänsä jälkeen.

Näin käy Laylalle, joka pakenee ensin Turkista Kreikkaan, sieltä Berliinin kautta Helsinkiin ihmiskaupan uhrina - ja päätyy lopulta huoraksi Kruununhakaan, stadilaisittain Krunikkaan.

Samassa osoitteessa työskentelee pahasti alkoholisoitunut, entinen matematiikan opiskelija Helena. Hän myy itseään uuden alun toivossa saadakseen yhteyden avioerossa menetettyyn poikaansa.

[...]

Tervon romaanin sanoma on selvä. Naisten asema yhteiskunnassa kertoo joko yhteiskunnan kehittyneisyydestä tai kehittymättömyydestä.
Savon Sanomat

No, entäs se itseäänmyyvä Helena? Oma valinta?
Jaa-a, kumpi on siis kehittynyt ja kumpi kehittymätön kulttuuri?
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

IDA

Varmasti mitä parhain, realismin perinteitä noudattava kirja. Ihmettelen kuitenkin hieman miksi päähenkilö on juuri kurdi?

http://en.wikipedia.org/wiki/Kurdish_women
qui non est mecum adversum me est

Leso

Quote from: PeterFaber on 02.09.2011, 02:02:02
Ihmettelen kuitenkin hieman miksi päähenkilö on juuri kurdi?

http://en.wikipedia.org/wiki/Kurdish_women

Let's sink äbit... Mai waild gess is - mouks?

Wikipedia:
QuoteKurdish women (Kurdish: Jinên/Afiretên Kurd) have traditionally played important roles in Kurdish history, society and politics.

Aika pramea lause yhdestä kahdesta vaikuttajasta tunnetun historian aikana... ai mut ei unohdeta tätä:

Wikipedia:
QuoteDuring the revolts of 1925-1937, the army targeted Kurdish women, many of who committed suicide to escape rape and abuse[8]. By the mid-1990s, thousands of women had joined the ranks of PKK, and the mainstream media began a campaign of vilifying them as "prostitutes". In 1996, Kurdish women formed their own feminist associations and journals such as Roza and Jujin

Vaikka eikös jalkovälivaikuttaminen ole tulossa taas muotiin...?

En tiedä kumpaa laittaa:  :flowerhat: vaiko  :facepalm:
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

IDA

Niin, siis tuo "mainstream media" ei tarkoittane kurdien mainstream mediaa, koska mitään Kurdistaniakaan ei ole.

Kurdit tietysti ovat hajanainen kansa, jolla on useampia uskontoja ja varmasti moninaisia tapojakin, mutta ihmetytti kuitenkin hieman tuo kansallisuuden valinta. Yleisellä tasollahan Suomeenkin paenneista kansallisuuksista löytyisi sellaisia, joiden kulttuurissa naisen asema on meidän normiemme mukaan paljon huonompi.
qui non est mecum adversum me est

Leso

Quote from: PeterFaber on 02.09.2011, 02:31:34
[...] kuitenkin hieman tuo kansallisuuden valinta. Yleisellä tasollahan Suomeenkin paenneista kansallisuuksista löytyisi sellaisia, joiden kulttuurissa naisen asema on meidän normiemme mukaan paljon huonompi.

Vaan kun ei ole kaikki kulttuurit yhtä muodikkaita (=[media]seksikkäitä)?
Entä ketä kiinnostaa "meidän normit" puhuttaessa eksotiikasta, pakolaisvärinästä, tai... tai...tai... mistään, silloin kun mennään naisen historiaan:

http://www.youtube.com/watch?v=KF-yh4mU6ps&NR=1

(Kesto 00:51. Ehkä jaksat...)
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

AjatusRikollinen

Kirjailija Jari Tervon tänään ilmestyvä uutuusromaani Layla käsittelee rankkoja teemoja.


QuoteJari Tervon uutuusromaani Layla herättää varmasti keskustelua.

Tervo kirjoittaa vihanlietsonnasta, rasismista ja islaminvastaisuudesta, joka kärjistyy ääritekoon.

Teema on järkyttävän ajankohtainen kuluneen kesän ja Norjan veritekojen vuoksi. Yhteensä 77 henkeä menehtyi Utöyan joukkomurhassa ja Oslon hallinnollisen keskustan pommi-iskuissa.

Lue perjantain ( 2.9.2011) Iltalehdestä otteita Tervon uutuuskirjan raadollisista kuvauksista.

Onko ketään vilkaissut päivän iltaläpyskää, taidanpa kirjastossa poiketa imemään aimoannoksen raaddolisuutta.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011090214291595_uu.shtml
Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

turha jätkä

Quote from: AjatusRikollinen on 02.09.2011, 12:10:22
Onko ketään vilkaissut päivän iltaläpyskää, taidanpa kirjastossa poiketa imemään aimoannoksen raaddolisuutta.

Kirja ei ole tullut vielä kirjastoihin, ainakaan Pirkanmaalla. Varausjono näyttäisi kasvavan nopeasti, kannattaa pistää oitis varaus sisään jos haluaa kirjan käsiinsä.

Sanglier

Olen nauttinut Tervon mukavan kierosti pyörteilevästä proosasta. Toivottavasti mehukas ja ajankohtainen aihe ei ole saanut runoratsua paskomaan aisalle, kuten monen taiteilijan kohdalla käy.

Vaistoni sanoo että juuri näin on käynyt. Odotan mielenkiinnolla välinpitämättömyydellä mitä kirjailija projisoi sankariinsa.

Roope

QuoteVeijo Hietala: Pakolaisuuden monta totuutta

[...]

Nyt kirjailija on vaihtanut aihepiiriä ja puuttuu uusimmassa romaanissaan ajankohtaiseen ja arkaan aiheeseen: maahanmuuttoon ja pakolaisuuteen. Tervo on julkisuudessa aikaisemminkin puhunut suvaitsevaisuuden puolesta, ja moni varmaan kuvittelee kirjailijan nyt soveltavan Setä Tuomon reseptiä. Eli kuvaavan pyhimysmäisten pakolaisten kurjaa kohtaloa halla-aholaisten maahanmuuttokriitikoiden kynsissä. Layla on kaikkea muuta.

[...]

Laylan suomalainen vastinpari romaanissa on Helena, joka joutuu turvautumaan prostituutioon saadakseen itselleen erossa menettämänsä poikansa huoltajuuden. Kristityissä länsimaissa kauhistellaan naisten asemaa kauppatavarana islamilaisissa ja monissa etnisissä kulttuureissa. Laylan ja Helenan kohtalot rinnastamalla Tervo muistuttaa, ettei aihetta ole pullisteluun täälläkään. Naisen ruumista kaupataan kaikkialla.

Laylan henkilögalleria on varsin laaja. Siihen kuuluu Laylan ja Helenan lisäksi edellisen sukulaisia, parittaja poikineen, kebab-ravintoloitsija sekä tietysti islamilaisten maahanmuuttoa vastustava nuori aktivisti. Tervo kietoo taidolla näiden kohtalot yhteen, ja tässä suhteessa teos muistuttaa pikemminkin jännittävää dekkaria kuin perinteistä taideromaania. Etenkin kun juoni on täynnä yllättäviä käänteitä, yhteensattumia ja henkilöiden ennakoimatonta toimintaa. Realismiin kirjailija ei näytä tähtäävänkään vaan pikemminkin salaviisaaseen suvaitsevaisuuskasvatukseen.

[...]

Layla on kuitenkin ehdottomasti Tervon tähänastinen pääteos, silmiä avaava julistus ihmisyyden puolesta.
Turun Sanomat
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

Quote from: Sanglier on 02.09.2011, 14:02:05
Olen nauttinut Tervon mukavan kierosti pyörteilevästä proosasta. Toivottavasti mehukas ja ajankohtainen aihe ei ole saanut runoratsua paskomaan aisalle, kuten monen taiteilijan kohdalla käy.

Vaistoni sanoo että juuri näin on käynyt. Odotan mielenkiinnolla välinpitämättömyydellä mitä kirjailija projisoi sankariinsa.

Lyönpä vetoa, että opus sisältää tuhtia mokutusta ja pahojen rassesuomalaisten syyllistämistä.

E: todennäköisesti suurpahis Halla-ahokin mainitaan, ainakin pseudonyyminä. Sekä persut natseina.

P

Quote from: Uuno Nuivanen on 02.09.2011, 14:59:31
Quote from: Sanglier on 02.09.2011, 14:02:05
Olen nauttinut Tervon mukavan kierosti pyörteilevästä proosasta. Toivottavasti mehukas ja ajankohtainen aihe ei ole saanut runoratsua paskomaan aisalle, kuten monen taiteilijan kohdalla käy.

Vaistoni sanoo että juuri näin on käynyt. Odotan mielenkiinnolla välinpitämättömyydellä mitä kirjailija projisoi sankariinsa.

Lyönpä vetoa, että opus sisältää tuhtia mokutusta ja pahojen rassesuomalaisten syyllistämistä.

E: todennäköisesti suurpahis Halla-ahokin mainitaan, ainakin pseudonyyminä. Sekä persut natseina.

Koska aikaisemmin Lahnanen, niin pahikseksi analogisesti Kalma-aho?  :roll:  Leipäpappikirjailijat tekevät lopulta haamukirjoittajiensa kanssa huttua..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Farrow

Lukulistalle menee, toki!

En kuitenkaan halua lukea kirjasta yhtään enempää arvosteluja, saatikka arvuutella sisältääkö se "mokutusta", "maahanmuuttokritiikkiä" tai mitä ikinä...

Monethan jo nyt etukäteen lyttäävät, näköjään. Hölmöä.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Ur-ho-man

Eikös tämä ole jo aika kulunut aihe? Lehtolaiselta tuli 2010 Minne tytöt kadonneet ja Anja Snellmannilta Parvekejumalat.

Quoteteos muistuttaa pikemminkin jännittävää dekkaria kuin perinteistä taideromaania.

Silloin se on dekkari. If it Looks Like a Duck, Walks Like A Duck, Sounds Like a Duck...

QuoteLayla on kuitenkin ehdottomasti Tervon tähänastinen pääteos, silmiä avaava julistus ihmisyyden puolesta.

Mielenkiintoista että arvostelija nostaa Tervon pääteokseksi moisen trendien aallonharjalla surffaavan viihdepläjäyksen. Perinteisesti kriitikot eivät suostu edes persettään pyyhkimään viihdekirjalla.

Ur-ho-man

Quote from: kmruuska on 02.09.2011, 15:42:49
Quote from: turha jätkä on 02.09.2011, 12:14:30
Quote from: AjatusRikollinen on 02.09.2011, 12:10:22
Onko ketään vilkaissut päivän iltaläpyskää, taidanpa kirjastossa poiketa imemään aimoannoksen raaddolisuutta.

Kirja ei ole tullut vielä kirjastoihin, ainakaan Pirkanmaalla. Varausjono näyttäisi kasvavan nopeasti, kannattaa pistää oitis varaus sisään jos haluaa kirjan käsiinsä.

Se ei kuitenkaan estä Homman aina asiantuntevaa kirjallisuusraatia lyttäämästä mokomaa trendillä ratsastavaa mokutusoksennusta maanrakoon. Lukematta itse teosta, luonnollisesti.

Tästä huolimatta minusta on mielenkiintoista että kriitikko nimeää kirjan Tervon pääteokseksi, ottaen huomioon mitä muuta mies on julkaissut. Maahanmuuton ilmiöt ovat nyt aallonharjalla - siitä syystä kyseessä on minusta sopivaan rakoon tehty tilaustyö. Toki lukematta arvioitu.

Siihen onko kirja "mokuoksennusta" en ota kantaa. Se pitää selvittää lukemalla, kunhan pyörittelen kirjan aihepiiriä ja genreä.

Luotsi

Eipä mene ainakaan heti lukulistalle: olen lukenut useimmat Tervon teoksista, ja valitettavasti tyyppi on viimeisissä teoksissaan tyylillisesti taantunut, muuttunut melkoisen ennalta-arvattavaksi ja samalla tylsäksikin. Mayby later.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Simo Hankaniemi

En juurikaan lue suomalaista kaunokirjallisuutta ja tämäkin jää mitä todennäköisimmin lukematta.

Goman

Kirjaa lukemattakin voi olla jo hieman tyytyväinen siihen, että Tervo on ottanut aiheen esille.
JOS kirjassa tuodaan tavistakin tavallisemmalle lukijalle nähtäväksi meille tunkevien kulttuurien haitat, niin hyvä niin.
Kirjailijan itse ei tarvitse edes ottaa kantaa puolesta eikä vastaan. Riittää, että hän tuo esiin muutamalle kymmenelle tuhannelle lukijalle riittävästi epämiellyttäviä ilmiöitä, jotka lukija sitten itse voi tuomita (tai jättää tuomitsematta). 

Toivottavasti joku hommalainen lukee kirjan, ja toivottavasti laatii lyhyen arvostelun.
Pidän tämän arvostelun luotettavuuskerrointa parempana kuin eräiden valtaläpysköiden arvostelijoiden tekeleitä.

Itselläni on kirjahyllyssä vain yksi Tervon teos (koska sain sen lahjaksi).


gc

Onko kukaan lukenut Arto Salmisen pakolaiskeskusta? Itse olen meinannut useasti, mutta aina se unohtuu. Tässä jonkun arvostelu:
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=1271

skrabb

Quote"Sielulla ei ole sukupuolta"
Miehisten roistojen kuvaaja Jari Tervo eläytyy nyt kurdinaisen kokemuksiin.
Katri Kallionpää

HELSINGIN SANOMAT

"Se lausutaan Leila", sanoo kirjailija Jari Tervo, 52.
Sehän on sama Layla, josta kitaristi Eric Clapton on tehnyt hitin.
"On kuviteltu, että Claptonin Layla on peitenimi Beatles-kitaristi George Harrisonin ensimmäiselle vaimolle Pattie Boydille."

Clapton kuitenkin varasti Layla-peitenimen persialaisesta runosta. Siinä mies rakastuu Layla-nimiseen naiseen, joka joutuu isänsä pakottamana naimisiin toisen miehen kanssa. Rakastunut mies suree niin, että menettää järkensä.

Sama runo on myös Tervon tänään ilmestyvän romaanin lähtökohta.

Tähän asti Tervo on tullut tunnetuksi miesten kuvaajana. "Pienempien ja isompien roistojen", kuten hän itse sanoo.
Nyt hän istuu Kauppatorin laidalla ravintolassa, syö kalaa ja yrittää vastata kysymykseen, miten hänen onnistui ujuttautua ihmiskaupan kohteeksi joutuneen kurdinaisen ajatusmaailmaan.

"Sielulla ei ole sukupuolta."

Historiallisten romaanien ja poliittisena satiirina pidetyn Koljatin jälkeen Tervo on hypännyt aivan toiseen maailmaan, kansainväliseen ihmiskauppaan ja poliittisiin ääriliikkeisiin.

Aihe, joka osoittautui pelottavan ajankohtaisiksi heinäkuussa Utøyan saarella.
Siitä Tervo ei tiennyt romaaniaan kirjoittaessaan vielä mitään. Sen sijaan hän halusi puuttua prostituutioon pakottamiseen.
"Se on raakaa ihmisarvon polkemista, räikeä, huutava yhteiskunnallinen vääryys."

Aivan aluksi Tervolla oli mielessään yksi kohtaus: aamu hääyön jälkeen, jolloin tuore aviomies alkaa etsiä lakanoista verta. Siitä lähtee liikkeelle kertomus naisesta, joka ajautuu Istanbulin kurdislummista Helsingin Liisankadulle prostituutiorinkiin.

Kurdit kiehtoivat Tervoa. Se on kansa, joka pysyy kansana pitämällä yllä vanhoja tapoja.

Hän halusi kirjoittaa myös Euroopan itsekeskeisyydestä: "EU:n pyhä lause on ihmisten, palvelujen ja tavaroiden vapaa liikkuminen. Silti unohdetaan, että kun ihminen liikkuu rajojen yli, mukana kulkee hänen koko historiansa, hänen tapansa, hänen ruokavalionsa. Sitä me emme halua. Me haluamme kieriskellä voissa ja kermassa ja sanoa, että pysykää poissa."

Tervo kävi myös Turkissa keräämässä materiaalia kirjaansa. Tekstiin tarttuivat muun muassa notkuvien hääpöytien ruokalajit, börekit, dolmi, köftit ja yufka.

"Kun Kati luki tekstin, hän väitti, että hänen tulee nälkä, vaikka hän ei näistä ruokalajeista mitään ymmärräkään", Tervo kertoo vaimostaan Kati Tervosta.
[...]
http://www.hs.fi/verkkolehti/kulttuuri/artikkeli/Sielulla+ei+ole+sukupuolta/1135269038295

QuoteKIRJAT

Jari Tervo: Layla. WSOY. 362 s. 26 e.

Mies, ryhdy naisen asialle
Jari Tervo tasoittaa kuilua idän ja lännen välillä: samaa törkeyttä kaikkialla.
Antti Majander

HELSINGIN SANOMAT

Saattaa tulla yllätyksenä: Jari Tervo on Suomen näkyvimpiä feministejä. Ei siksi, että hän todellakin on Jari Tervo, se tunnettu tyyppi. Vaan siksi, että hänen uusi romaaninsa Layla on kovaa kamaa.

Se kiivailee naisille ihmisoikeuksia. Koska niitä ei ole.

Ei edes täällä Suomessa. Tervon romaanin kurdinäkökulmasta:
"Finlandiyassa entiset miehet ja entiset poikaystävät tappoivat naisiaan aivan samoista syistä kuin kurdit tai turkkilaiset tai syyrialaiset miehet, mutta Finlandiyan miesten murhia ei kutsuttu kunniamurhiksi. Silti he murhasivat oletetun kunniansa vuoksi. Heidän uskontonsa oli humala. He vetäytyivät oikeudessa sen suojiin."

Repikäämme siitä, sivistyskansan pojat.

Kaksi vuotta sitten Tervo – minusta – tulosti paperille makoisimmat kapakkajuttunsa päivän poliitikoista. Koljatti, välityö, nauratti törkeästi.

Laylan myötä Tervo yrittää taas tasolle, jossa teos on tekijäänsä suurempi: Pohjan hovi (1992), Pyhiesi yhteyteen (1995) ja Myyrä (2004) nyt ainakin.

Arktisen metafysiikka-rillumarein ja historian suurmieslanauksen jälkeen Tervo vaihtaa niin ajankohtaiseksi että hirvittää. Layla sisältää "filosofian ylioppilaan", joka ajattelee kuin Breivik, toimii (melkein) kuin Breivik ja (ainakin alkuun) psykopaattisen vähät välittää kuin Breivik. Ja tämä kaikki siis on kirjoitettu jo ennen Utöyan painajaista.

Toisin sanoen: islamilaiset rynnivät Eurooppaan, ja vellilauhkeat kristityt sen kun hyysäävät tulevia alistajiaan. Niinpä valveutuneen yksilön "moraali vaatii verta" kotikontujen pelastamiseksi minareettien yöltä.

Nainen on se maaperä, jolla miehet käyvät taistelunsa, uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta.
Turkin kurdi Layla haluaisi vain elää, ja täkäläinen Helena elää jopa ihan ihmisiksi. Ainoaksi vaihtoehdoksi heille jää kohtaaminen Helsingissä prostituoituina.

Laylan, viattomuuden perikuvan, ajavat kujanjuoksuun perheen miehet, Helenan puolestaan omat mokat ja hyvinvointivaltion mekanismit.

Tervo tasoittaa idän ja lännen kuilua vetämällä yhtäläisyysmerkkejä niiden välille. Hän provosoi mutta myös perustelee. Molemmissa ilmansuunnissa hallitsee Jumala, jonka vanhat miehet ovat tehneet omaksi kuvakseen.

Ei silti pidä luulla, että hyvän ja pahan raja kulkisi Laylassa sukupuolijakaumaa pitkin. Mikään mustavalkomaalarihan kirjailija Tervo ei ole koskaan ollut.
[...]
http://www.hs.fi/verkkolehti/kulttuuri/artikkeli/Mies+ryhdy+naisen+asialle/1135269038265

Koljatti oli täysin luokaton tuotos ja haiskahtaa pahasti, ainakin aiheen valinnasta päätellen, että Tervon uusin on laskelmoidusti laadittu ajan (suvaitsevaiston) henkeen sopivaksi. Taustalla kuitenkin luuraa "I want/need more money"...
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

nuiv-or

Quote"Sielulla ei ole sukupuolta"

Onhan sillä kuitenkin silmät, joihin sitä voi katsoa?

Quote
"Se lausutaan Leila", sanoo kirjailija Jari Tervo, 52.

Sitten se tulisi kirjoittaa muotoon "Leila". Layla lausutaan "Layla".

nuiv-or

Entä tiedätkö sinä ??? Tervo sanoo että, Layla lausutaan "Leila", niin minä siihen, että kirjoittaisi sitten "Leila".

Ja Leila taitaa olla arabiankielinen nimi, voisin kirjoittaa sen sinulle arabialaisin kirjaimin, jos tässä olisi tuki niille aakkosille. Siinä on vahva kurkkuäänne sellanen "kakkonen väärinpäin", Läää-jla.

LW

Kirjan lyttääminen sitä lukematta on tietysti hölmöä, mutta joitain arveluita voi kuitenkin esittää yleisen juonikuvauksen ja näiden haastattelujen perusteella. Esimerkiksi:

Quote from: HSKurdit kiehtoivat Tervoa. Se on kansa, joka pysyy kansana pitämällä yllä vanhoja tapoja.

Hän halusi kirjoittaa myös Euroopan itsekeskeisyydestä: "EU:n pyhä lause on ihmisten, palvelujen ja tavaroiden vapaa liikkuminen. Silti unohdetaan, että kun ihminen liikkuu rajojen yli, mukana kulkee hänen koko historiansa, hänen tapansa, hänen ruokavalionsa. Sitä me emme halua. Me haluamme kieriskellä voissa ja kermassa ja sanoa, että pysykää poissa."

Kun kurdit haluavat pitää kiinni vanhoista tavoistaan ja pysytellä kansana, se on kiehtovaa. Kun eurooppalaiset haluavat samaa, se on itsekeskeistä ja vastenmielistä.

QuoteSe kiivailee naisille ihmisoikeuksia. Koska niitä ei ole.

Ei edes täällä Suomessa. Tervon romaanin kurdinäkökulmasta:
"Finlandiyassa entiset miehet ja entiset poikaystävät tappoivat naisiaan aivan samoista syistä kuin kurdit tai turkkilaiset tai syyrialaiset miehet, mutta Finlandiyan miesten murhia ei kutsuttu kunniamurhiksi. Silti he murhasivat oletetun kunniansa vuoksi. Heidän uskontonsa oli humala. He vetäytyivät oikeudessa sen suojiin."

Repikäämme siitä, sivistyskansan pojat.

Suomi on siis naisten oikeuksien kannalta ihan yhtä paska paikka kuin kurdialueet, ja suomalaisia voi kutsua sivistyskansaksi vain sarkastisesti? Tervo myös osoittaa, ettei tajua kunniamurhien yhteisöllisestä aspektista yhtään mitään. Joo, suomalaiset miehet tappavat joskus mustasukkaisuuden takia - kuten myös Our Angel Muhikset ja muut mamut - mutta maan kulttuuri ja ympäröivä yhteisö ei kohdista heihin raskasta painetta toimia tällä tavoin. Päinvastoin, sitä pidetään jotakuinkin yhtä häpeällisenä kuin kunniamurhakulttuureissa sitä, että isät ja veljet antaisivat huoran elää (juuri nyt Kylänraitilla kiroillaan sitä, että yksi tuollainen äpärä sai vain kymmenen vuoden tuomion). Humalalla ja uskonnollakaan ei ole mitään muuta yhteistä kuin se, että niillä on yritetty oikeuttaa omia törttöilyjä. Tai no, ellei sitten ole sitä mieltä, että islamipäissään impulssikontrolli heikkenee, aggressiivisuus ja itsetunto kohoavat, ja kaikenlaista typerää tulee tehtyä helposti. Se nyt ei kuitenkaan ehkä ollut ihan sitä, mitä Tervo yritti tässä ajaa takaa.

Siis voihan tuolla asenteella ja asiantuntemuksella saada aikaan hyvääkin tekstiä, ja roskassakin voi olla hyviä elementtejä, mutta epäillä sopii. Mediassa näkee harva se päivä artikkeleita ja kolumneja, joista vastaavat yhtä loistavasti asioista perillä olevat Tervon hengenheimolaiset, eikä niistä yleensä keksi parhaimmalla tahdollakaan hyvää sanottavaa.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.


nuiv-or

Juntti Tervo vain provoilee vasemmistolle tyypilliseen tyyliin. Suomessa ei ole ikinä naista alistettu, nainen on aina ollut itsenäinen ja saanut sanoa mielipiteensä.

On voinut olla, että jankkaamiseen kyllästyttyä on mies jossain vaiheessa sanonut pirtissä "ny turpa kii akka", mutta tuo on valovuosia kurdi-, afrikkalais, tai jopa keski-eurooppalaisesta käytänteistä. Niissä yhteiskunnissa naisilla ei ole mitään sananvapautta perhekeskusteluissa, tai missään muussakaan asiassa. Ei edes näissä maltillisissa islameissa.

Kävisi tuokin mies ulkomailla sivistämässä itseään tai lukisi historiaa. Tai no, onhan se luultavasti tietoinen asiasta, mutta vasemmistogeeni tai -aivot eivät voi hyväksyä sitä, että meillä on tasa-arvoisin yhteiskunta nyt ja aina ollutkin. Viikingeillä ehkä yltänyt samalle tasolle kuin meillä. Toisaalta tuollaisille Tervo-lausunnoille on yleisöä, ja se on syy Tervon lausunnoille.

Joitakin kirveslumihanki -perheitä ei kannata yleistää, vaan ne ovat yksittäistapauksia.

Ernst

Quote from: gc on 02.09.2011, 19:22:32
Onko kukaan lukenut Arto Salmisen pakolaiskeskusta? Itse olen meinannut useasti, mutta aina se unohtuu. Tässä jonkun arvostelu:
http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=1271


Minä olen lukenut Arton koko tuotannon. Arto oli lyhyen ajan hyvä ystävä, kaveri ja joviaali seuramies. Menestyksen kynnyksellä kuolo korjasi. Suosittelen teoksista Varastoa, Paskateoriaa ja Lahtia.

Lepäile.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Maastamuuttaja

Kirjailija, joka paiskoo raamattuja ei voi olla läpikotaisin paha, joten suon mielelläni virtuoosille sen menestyksen, joka hänelle eittämättä kuuluu. Toisaalta kirjailija, joka paiskoo koraaneja, ei yleensä ole onnistunut sijoittumaan uuden yhteiskunnallisen kirjanteon kärkeen, jos ollenkaan, ainakaan Suomessa. Ehkä näin on hyvä, ainakin imaaminäkökulmasta.

Ulkomailla löytyy muutamia poikkeuksia: Salman Rushdie, Martin Amis ja sitten tämä McEwan. Kaikki ovat hengissä, ins Allah.

No toki: vähän OT. Mukana muotoilemassa: Kaarle Koskenkorva ja kantarellikauteen liittyvä piiskaryyppyhakuisuus. Tunnustan myös, että en ole kirjaa lukenut. Pelkkää ennakkoluuloa tämäkin siis. Mutta mitä olisi ihminen ilman ennakkoluuloja?   

JoKaGO

Quote from: LW on 02.09.2011, 21:09:09
Kun kurdit haluavat pitää kiinni vanhoista tavoistaan ja pysytellä kansana, se on kiehtovaa. Kun eurooppalaiset haluavat samaa, se on itsekeskeistä ja vastenmielistä.

No tottahan toki! HÖH.  ;)

Quote
Suomi on siis naisten oikeuksien kannalta ihan yhtä paska paikka kuin kurdialueet, ja suomalaisia voi kutsua sivistyskansaksi vain sarkastisesti?

Joo, siksihän kurdistanissa on niin vakava pakolaisongelma, kun suomalaisnaiset pakenevat Suomesta sinne turvaan.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

KTM

QuoteMaahanmuutosta vastaava liberaali ministeri murhataan, tekijänä filosofian ylioppilas Mika Jaussi, jolla uutisotsakkeista tutut pakkomielteet.

Jaussi on mielenkiintoinen terroristi-hahmo. Hänellä on vastinetta niin nykytodellisuudessa kuin nihilismiä kuvaavassa romaanikirjallisuudessa. Väkivallan lumo sokaisee Jaussin turhautuneen mielen.

Voisin veikata että näihin pakkomielteisiin kuuluu mm. Hommafoorumille kirjoittelu. En silti jaksa lukea kirjaa nähdäkseni millä nimellä hommaa siinä kutsutaan.


QuoteMielenlaadultaan hän on fanaatikko, joka löytää lopulta perustelut mille toiminnalleen tahansa. Mika Jaussi rakastuu Laylaan ja kääntyy elinkautisvankina islaminuskoon. Kaikella on tarkoituksensa, syynsä, ironiallakin.

Juoni ei kuulosta kovin omalaatuiselta tai tuoreelta, TV:ssä tuli jo pari vuotta sitten saksalainen elokuva jossa rikollinen ja uusnatsi rakastui turkkilaiseen tyttöön. Varsin viihdyttävä elokuva, joskaan ei kovin uskottava.


QuoteNäin käy Laylalle, joka pakenee ensin Turkista Kreikkaan, sieltä Berliinin kautta Helsinkiin ihmiskaupan uhrina - ja päätyy lopulta huoraksi Kruununhakaan, stadilaisittain Krunikkaan.

Vielä vähemmän uskottavaa, tuskin ainutkaan kurdinainen on joutunut työskentelemään prostituoituna Suomessa kun valtion taikaseinä kustantaa elämisen.



Arvoton

Viikinkipäällikön muija ja palvelijat poltettiin isäntänsä mukana, kun hän oli kuollut.

Tervo jatkaa fiilispohjalta, kuinkas muuten. Asennetta ja "mä oon oikeessa" ja oikeella tavalla oikeessa.

Persujen pöksyt tutisevat poliittisen taiteen edessä.

Kurdeihin olen ollut pari vuotta pettynyt. Alkaen kunniamurhista Ruotsissa ja väkivaltaisesta käyttäytymisestä täälläkin se kansa todellakin haluaa säilyttää yhtenäisyytensä ja ikivanhan kulttuurinsa normeineen, joka on kai peräisin Hammurabin ajoilta. En osaa heitä ymmärtää, koska en osaa valehdella johdonmukaisesti itselleni kuin humanistit.

Eikö Pohjois-Irakiin voisi järkätä todellista autonomiaa heille, jotta he voisivat asua jossain keskenään?