News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-29-08 HS: Aikuisten PISA-testi

Started by Bwana, 29.08.2011, 18:03:07

Previous topic - Next topic

Bwana

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ratkaise+aikuisten+Pisa-tutkimuksen+esimerkkiteht%C3%A4v%C3%A4t/1135268934085

Ja erityisesti kysymys numero 3.

Itsehän en ymmärrä juuri tuon taivaallista ydinvoimaloista sun muista sähköntuotantotavoista (lukuunottamatta tietenkin eboniittisauvaa ja kissannahkaa sekä valtaisaa järvienergiapotentiaaliamme) mutta silti vastaus "600 tuulivoimalaa korvaa ydinvoimalan" kuullostaa hieman, hmmm, alimitoitetulta. Kysymyksen johdannossa toki puhutaan Barsebäckin vanhasta voimalasta. Itse kysymys sitten kuitenkin lipsahtaa mielestäni puhumaan melko yleisellä tasolla kaikista ydinvoimaloista.

Näin ollen voisiko joku palstan osaava pää selventää tällaiselle tupauunolle että onkos tässä taas kyseessä pienen pieni indoktrinaatio vai olenko minä pudonnut pahasti tuulivoiman kehityksen kelkasta?

edit: typoja
Nkosi sikelel' Afrika.

Onkko

Minä vastaisin että annetuilla tiedoilla ei voi ratkaista koska siinä ei kerrota miten energia varastoidaan tuulettomia aikoja varten ja mikä on varastoinnin hyötysuhde.

Bwana

Quote from: Onkko on 29.08.2011, 18:13:46
Minä vastaisin että annetuilla tiedoilla ei voi ratkaista koska siinä ei kerrota miten energia varastoidaan tuulettomia aikoja varten ja mikä on varastoinnin hyötysuhde.

Tämän tajusin minäkin vajavaisilla kyvyilläni ja siten siis indoktrinaatioksi tuomitsin heti kättelyssä koko kysymys/vastaus-parin. Osittain siksi tuo numeerinenkin osuus pistää ainakin meikäläisen ihmettelemään.
Nkosi sikelel' Afrika.

jmm

Quote from: Bwana on 29.08.2011, 18:03:07Näin ollen voisiko joku palstan osaava pää selventää tällaiselle tupauunolle että onkos tässä taas kyseessä pienen pieni indoktrinaatio vai olenko minä pudonnut pahasti tuulivoiman kehityksen kelkasta?

Se on kompakysymys. Oikea vastaus on että ydinvoimaa ei voi korvata tuulivoimalla.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Salvation

No eihän kysymyksen asettajan lähtökohtana edes ole, että ydinvoima korvataan tuulivoimalla, kyseessä on pelkkä matemaattinen tehtävä.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Luotsi

Quote from: Salvation on 29.08.2011, 19:06:01

No eihän kysymyksen asettajan lähtökohtana edes ole, että ydinvoima korvataan tuulivoimalla, kyseessä on pelkkä matemaattinen tehtävä.

Tuo oli kyllä reaalimaailmaan pohjautuva tehtävä. Esimerkki "pelkästä matemaattisesta" tehtävästä: 3572 / 6.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Salvation

Quote from: Luotsi on 29.08.2011, 19:15:04

Tuo oli kyllä reaalimaailmaan pohjautuva tehtävä. Esimerkki "pelkästä matemaattisesta" tehtävästä: 3572 / 6.

Kyllä se oli reaalielämään pohjautuva matemaattinen tehtävä. Aivan samoin kuin koulussakin. Matikan kokeet eivät olleet vain tehtäviä "3572 / 6".

Riippumatoton

Realistisessa tehtävässä olisi laskettu, että paljonko pitää maksaa veronmaksajien tukiaisia tuulivoimalle, että saadaan suljettu voimala korvattua, ja montako iskelmälaulajaa sillä saadaan miljonääreiksi.

Salvation

Quote from: Riippumatoton on 29.08.2011, 19:19:59
Realistisessa tehtävässä olisi laskettu, että paljonko pitää maksaa veronmaksajien tukiaisia tuulivoimalle, että saadaan suljettu voimala korvattua, ja montako iskelmälaulajaa sillä saadaan miljonääreiksi.

Niin. Silloin vain ei olisi testattu matikkaa.

Luotsi

Quote from: Salvation on 29.08.2011, 19:17:55

Kyllä se oli reaalielämään pohjautuva matemaattinen tehtävä. Aivan samoin kuin koulussakin. Matikan kokeet eivät olleet vain tehtäviä "3572 / 6".

No shit, sherlock!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Salvation

Quote from: Luotsi on 29.08.2011, 19:28:29
Quote from: Salvation on 29.08.2011, 19:17:55

No shit, sherlock!

Kyllä. Ja ei, ei todellakaan paskaa. Watson.

Onkko

Matemaattiset tehtävät voi tehdä joko oikein tai ideologisesti. Tuossa annettiin kuva että ydinvoima olisi korvattavissa tuulivoimalla ja ainoaksi ongelmaksi jää montako tuulivoimalaa tarvitaan. "yhdestä appelsiinista saa 1dl appelsiinimehua, montako omenaa tarvitaan jotta saataisiin 5dl appelsiinimehua jos yhdestä omenasta saa 0,5dl."

Salvation

Quote from: Onkko on 29.08.2011, 19:48:12

Matemaattiset tehtävät voi tehdä joko oikein tai ideologisesti. Tuossa annettiin kuva että ydinvoima olisi korvattavissa tuulivoimalla ja ainoaksi ongelmaksi jää montako tuulivoimalaa tarvitaan. "yhdestä appelsiinista saa 1dl appelsiinimehua, montako omenaa tarvitaan jotta saataisiin 5dl appelsiinimehua jos yhdestä omenasta saa 0,5dl."

Ei. Kysymyksen lähtökohta oli matemaattinen eli monellako tuulivoimalalla saadaan tuotettua yhtä paljon sähköä kuin ydinvoimalalla. Ei kysymys ota kantaa siihen olisiko se käytännössä mahdollista tai ei.

Lasse

Quote from: Salvation on 29.08.2011, 19:53:05

Ei kysymys ota kantaa siihen olisiko se käytännössä mahdollista tai ei.
(korostus minun)

Alkuperäisestä lähteestä:
Kuinka monta tuulivoimalaa tarvitaan korvaamaan ydinreaktorin tuottama sähköenergia?

Mielestäni kysymys on asenteellinen ja johdatteleva, mutta minä teenkin sähköä kivihiilestä, jota voidaan tarvita korvaamaan tuulivoiman tuottama sähköenergia, kun ei tuule tai tuulee liikaa.

--Lasse

NOVUS ORDO HOMMARUM

Salvation

Quote from: Lasse on 29.08.2011, 20:08:03
Quote from: Salvation on 29.08.2011, 19:53:05

Ei kysymys ota kantaa siihen olisiko se käytännössä mahdollista tai ei.
(korostus minun)

Alkuperäisestä lähteestä:
Kuinka monta tuulivoimalaa tarvitaan korvaamaan ydinreaktorin tuottama sähköenergia?

Mielestäni kysymys on asenteellinen ja johdatteleva, mutta minä teenkin sähköä kivihiilestä, jota voidaan tarvita korvaamaan tuulivoiman tuottama sähköenergia, kun ei tuule tai tuulee liikaa.

--Lasse

Ei ole johdatteleva. Pitää vain lukea kysymys ajatuksella. Miksi kivihiilen sijaan ei käytettäisi vaikkapa maakaasua tai vesivoimaa?

Lasse

Quote from: Salvation on 29.08.2011, 20:14:38
Ei ole johdatteleva. Pitää vain lukea kysymys ajatuksella.

No, näemmä meille tuli kysymyksestä erilaiset ajatukset, sellaista sattuu.

Quote from: Salvation on 29.08.2011, 20:14:38
Miksi kivihiilen sijaan ei käytettäisi vaikkapa maakaasua tai vesivoimaa?

Niitäkin käytetään.

--Lasse
NOVUS ORDO HOMMARUM

Leso

Arasti viittaan ja luvan saadessani vastaan, että nolla, ei 5 dl:an appelsiinimehua tarvita yhtään omenaa? Vai... eiku...?

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Leso

Quote from: Leso on 29.08.2011, 22:27:52

Arasti viittaan ja luvan saadessani vastaan, että nolla, ei 5 dl:an appelsiinimehua tarvita yhtään omenaa? Vai... eiku...?

Olinpa hälmö!
Vastaus oli jo siinä!
Yhdestä omenasta saa siis vain 0,5 dl appelsiinimehua!

Ope, ope! Oikeesti se on 10 omenaa! Jes! Mä tajusin!  :D
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

sivullinen.

Jos kysytään Kuinka monta tuulivoimalaa tarvitaan korvaamaan ydinreaktorin tuottama sähköenergia?, niin olisi syytä käyttää todellisia voimaloita eikä valita joukon huonointa vastaan "tulevaisuuden" parasta.

Tässä oma laskelmani.

Ydinreaktori (ydinvoimalaitosyksikkö) tuottaa 7 TWh/vuosi. Tuulivoimala 2300 MWh/vuosi. Miten monta tuulivoimalaa tarvitaan korvaamaan ydinreaktori?

7 * 10^12 Wh / 2.3 * 10^9 Wh = 3043

Tulos: Tarvitaan noin 3000 tuulivoimalaa korvaamaan ydinreaktori.

Lähteet:

QuotePropel Voima Oy on paikallisten sähköyhtiöiden omistama tuulivoimayhtiö. Sen perustivat 1999 viisi valtakunnalliseen Voimatoriketjuun kuuluvaa paikallista sähköyhtiötä: Vakka-Suomen Voima, Rauman Energia, Etelä-Savon Energia, Keravan Energia ja Keskusosuuskunta Oulun Seudun Sähkö. Yhtiö rakensi Uudenkaupungin Hangonsaareen lokakuussa 1999 tuulipuiston, jossa kaksi tuulivoimalaa. Propel voima tuottaa 4 680 MWh/vuosi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuulivoima_Suomessa

Siis 2340 MWh tuulivoimalaa kohden.

QuoteVuosittainen sähköntuotanto on hieman yli 14 TWh

http://fi.wikipedia.org/wiki/Olkiluodon_ydinvoimalaitos

Siis reaktoria kohden tuotanto on 7 TWh.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Hieman vaikeampi "aikuisten oikeasti" Pisa testi hommalaisille.

Jos aurinkopaneeli tuottaisi sähköä 500 MWh/m²/vuosi, miten suuri alue aurinkopaneeleja vaadittaisiin koko Suomen sähkönkulutuksen (90 000 GWh) tuottamiseen?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Mika.H

Quote from: sivullinen. on 30.08.2011, 14:20:15

Itse asiassa tuokin on väärin. Sähköä kun tarvitaan eniten kylminä talvipäivinä, jolloin ei tuule.

Oikea vastaus on siten ääretön määrä..;)
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

kuhlmey

Quote from: sivullinen. on 30.08.2011, 14:27:44
Hieman vaikeampi "aikuisten oikeasti" Pisa testi hommalaisille.

Jos aurinkopaneeli tuottaisi sähköä 500 MWh/m²/vuosi, miten suuri alue aurinkopaneeleja vaadittaisiin koko Suomen sähkönkulutuksen (90 000 GWh) tuottamiseen?

Ahvenanmaan kokoinen läntti? Suits me, sir!

Jouko

Teho ei ole sama kuin työ=tuotanto. Eli 1000MW tuulivoimaa tai vesivoimaa ei ole sama asia kuin 1000MW ydinvoimaa tai hiilivoimaa. Autossa voi olla esim. 100kW tehoa mutta se ei ole koko ajan käytössä. Tuulivoimaa kuten vesivoimaakin on saatavilla silloin kun luonto sen sallii. Polttoaineilla, silloin kun niitä on saatavilla. Voimalat ovat kalliita ja niitä pyritään siksi pyörittämään maksimikäyttöasteella. Siinä tuulivoima jää lapsipuolen asemaan.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

RP

Quote from: Bwana on 29.08.2011, 18:03:07
Kysymyksen johdannossa toki puhutaan Barsebäckin vanhasta voimalasta. Itse kysymys sitten kuitenkin lipsahtaa mielestäni puhumaan melko yleisellä tasolla kaikista ydinvoimaloista.

Barsebäck oli suhteellisen pieni, ja nimellistehoa ja tuota tuotantolukua vertaamalla sitä ajettiin näköjään vain n 2/3 ajasta (ei varmasti tavoiteltavsa tila, mutta ruotsalaisilla on todellakin kai ollut paljon näitä "suunnittelemaattomia huoltokatkoja").

6000 MWh/vuosi tuulivoimalalle tarkoittaisi olettaen (suuri, mutta todellinen) 3 MW:n nimellisteho, että se pystyisi tuottamaan vuosikeskiarvonaan n 23% nimellistehostaan. Tämä ei näytä edulliselle paikalle sijoitetulle laitokselle olevan mitenkään mahdotonta: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacity_factor

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

retired

No hei! Tuulivoimala pyörii koko ajan johtuen maapallon pyörimisestä. Selitän nyt asian yksinkertaisesti: ainakin silloin kun minä olin lapsi,sai markkinoilta ostettua sellaisen puutikun päähän laitetun ropelin joka pyöri sitä nopeammin, mitä kovempaa tikkua heilutti eteen päin. Erityisen hyvin se pyöri kun tikun sitoi fillarin ohjaustangon kiinnitysputkeen.

Tällä aivan samalla logiikalla on selvää että koska maapallo pyörii, täytyy maahan ankkuroidut propelit myöskin pyöriä ilmavirran mukana!!

Helppoa kuin heinänteko! ;D

sivullinen.

Quote from: Mika.H on 30.08.2011, 14:28:48
Itse asiassa tuokin on väärin. Sähköä kun tarvitaan eniten kylminä talvipäivinä, jolloin ei tuule.

Kylmän talvipäivän osuuden kyllä ymmärrän, mutta miksi tuulettomana päivänä tarvitaan enemmän sähköä? Kuivaat silloin pyykkisi föönillä?

Pohjoismaissa, eli lähinnä Norjassa, on varsin paljon hyvää säätövoimaa - nimittäin vesivoimaa. Kai Suomessakin muutama puro on padottu. Ei siis niin suurta huolta.

Tarvitaanko muuten sähköä enemmän kylmänä talvipäivänä vai kylmänä talviyönä? Päivällä tehtaat pyörii, mutta yöllä on kylmempää.

Riippumatoton

Ne tehtaat joilla on isompaa sähkönkulutusta, taitavat pyöriä kyllä 24/7.
Jouluaattona on perinteisesti kulutuspiikki, kun kaikki Suomen uunit ja kiukaat lämmitetään yhtä aikaa.

Lasse

Quote from: sivullinen. on 30.08.2011, 19:07:20

Kylmän talvipäivän osuuden kyllä ymmärrän, mutta miksi tuulettomana päivänä tarvitaan enemmän sähköä? Kuivaat silloin pyykkisi föönillä?

Kun lukee koko viestin, ei tarvitse turvautua fööninkäyttöteorioihin...
Quote from: sivullinen. on 30.08.2011, 14:20:15

Oikea vastaus on siten ääretön määrä..;)
(korostukset minun)

Pohjoismaissa, eli lähinnä Norjassa, on varsin paljon hyvää säätövoimaa - nimittäin vesivoimaa. Kai Suomessakin muutama puro on padottu. Ei siis niin suurta huolta.

Joillekin vaikuttaa myös sähkön hinta, ei pelkkä saatavuus.
Norskit nauravat, kun me tehtäisiin halpaa perusvoimaa verkkoon, tuulivoimaa pahimmillaan negatiiviseen hintaan, ja turskat rahastavat vesivoimalla kalliiseen aikaan.

Tarvitaanko muuten sähköä enemmän kylmänä talvipäivänä vai kylmänä talviyönä? Päivällä tehtaat pyörii, mutta yöllä on kylmempää.

http://www.nordpoolspot.com/

Tuolta voi löytyä.

--Lasse
NOVUS ORDO HOMMARUM

sivullinen.

Siis kumpana tarvitaan sähköä enemmän?
A) Tuulisena kylmänä talvipäivänä
B) Tuulettomana kylmänä talvipäivänä

Vastaus: _____

Itse en asiaa tiedä, ja kyselin siksi Mika H.n pyykin kuivaustavoista. Uskoisin kuitenkin että nimenomaan tuulinen päivä nostaa lämmityksen tarvetta ja sähkönkulutusta.

ps. Välimerkeistä seksuaalisesti kiinnostuneet voivat miettiä myötätuulen ja vastatuulen vaikutuksia sähkönkulutukseen ja tuotantoon.

Lasse

Quote from: sivullinen. on 30.08.2011, 20:57:28
Siis kumpana tarvitaan sähköä enemmän?
A) Tuulisena kylmänä talvipäivänä
B) Tuulettomana kylmänä talvipäivänä

Vastaus: _____

Itse en asiaa tiedä, ja kyselin siksi Mika H.n pyykin kuivaustavoista. Uskoisin kuitenkin että nimenomaan tuulinen päivä nostaa lämmityksen tarvetta ja sähkönkulutusta.

Kysymys on kai siitä, että tilastollisesti kylmimpinä talvipäivinä, jolloin energiankulutus on Suomessa korkeimmillaan, ei tuule tai tuulella ei ole suurta sähköntuotannollista merkitystä.

Vastaus: __A___, jos lämpötila pidetään vakiona.(Arvio, ei tieto) Kuinka paljon tällä on Mikan pyykkien tai ydinvoiman korvattavuuden tuulivoimalla kanssa tekemistä, en tiedä.
Bonuksena voin vielä korostaa, että kylmänä talvipäivänä, tyynenä tai tuulisena, Suomessa tuotetaan paljon myös kaukolämpöä, erillis- ja yhteistuotantona, sitä on vaikea korvata propelleilla.

--Lasse

NOVUS ORDO HOMMARUM