News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Omakohtaisesti todetut rasistiset tapahtumat

Started by VeePee, 17.08.2011, 13:31:34

Previous topic - Next topic

desperaato

Jos koske kaapu amma, se voi ola murha syte, koska kapu aina raskas, koska mockha kiguli.

desperaato

Quote from: Emo on 26.03.2012, 20:25:58
Olisit soittanut poliisille

Poliisia ei kiinnosta muu kuin laskea kansalaistappiot jos sekään.

Emo

Jos kaapunainen uhkailee lasta, ja vielä eritoten mainitsee VALKOISEN naaman, on tuo naaman värin mainitseminen selvä todiste siitä, että lapseen kohdistunut väkivalta on luonteeltaan RASISTISTA!

desperaato

Miksi se ei voi olla avikko kansa humori? kyllä se voi olla?

Emo

Quote from: desperaato on 26.03.2012, 20:52:04
Miksi se ei voi olla avikko kansa humori? kyllä se voi olla?

Sitä en tiedä mutta oletpa melko hurjan sigun itsellesi keksinyt  :flowerhat:

VilleJ

Yksi ainoa tapaus tulee mieleen. Helsingissä piritorin viereisessä kapakassa, seurasin vierestä mustan miehen ja hänen kantiskaverin biljardipeliä samalla kun odotin omaa vuoroani. Yhtäkkiä kaljupäinen isokokoinen mies lyö tätä mustaa miestä takaapäin päähän ja jatkaa muina miehinä ulos baarista.
Eivät kuulema olleet koskaan nähnytkään. Joku kanta-asiakas tiesi sanoa että tuttu skini ja aina haastamassa ulkomaalaisten kanssa riitaa.

etnis

Quote from: Emo on 26.03.2012, 20:25:58
Quote from: etnis on 26.03.2012, 19:09:18
Omakohtaisesti kohdattua rasismia:

Helsinki, aikuinen kaapusomali huutaa noin 6-8 -vuotiaalle kantasuomalaispojalle: "Mä repi sun valkone naamma irtti!"

Olisit soittanut poliisille tai vaihtoehtoisesti todennut sille kaavulle että "Mä leivon sun ruskean naamas uusiksi".

Ai sori juu, tämä jälkimmäinen olisi varmaan ollut väkivaltaa ja rasismia! Onpa hyvä kun et sanonut niin.

Joo tuo oli hullua 2000-luvun puoliväliä. Silloin vain katsoi huvittuneesti (parvekkeelta) että mitä fittua, nyt ei varmaan enää edes uskaltaisi. Päätyisi vielä IL etusivulle koko viikoksi.
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

Emo

Quote from: VilleJ on 26.03.2012, 21:04:30
Yksi ainoa tapaus tulee mieleen. Helsingissä piritorin viereisessä kapakassa, seurasin vierestä mustan miehen ja hänen kantiskaverin biljardipeliä samalla kun odotin omaa vuoroani. Yhtäkkiä kaljupäinen isokokoinen mies lyö tätä mustaa miestä takaapäin päähän ja jatkaa muina miehinä ulos baarista.
Eivät kuulema olleet koskaan nähnytkään. Joku kanta-asiakas tiesi sanoa että tuttu skini ja aina haastamassa ulkomaalaisten kanssa riitaa.

Rasismi on? Ketä ärsyttää valkoinen naama, ketä musta naama. Hohhoijaa...

VilleJ

Quote from: Emo on 26.03.2012, 21:10:15

Niin tässäkö sitä ei ollut?

Emo

Quote from: VilleJ on 26.03.2012, 21:24:04

Sanoinko minä jotain? Mitä minä sanoin?

Koskela Suomesta

Jos ärsytys perustuu siihen että toisella on valkoinen tai musta naama, niin kyllä se tällaisen arkkikonservatiivisesti termejä tulkitsevan mielestä menee ihan mukavasti rasismiksi....
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

VilleJ

Quote from: Emo on 26.03.2012, 21:26:30
Quote from: VilleJ on 26.03.2012, 21:24:04

Sanoinko minä jotain? Mitä minä sanoin?

Siksi kysynkin, kun en todellakaan tiedä mitä yritit sanoa. Ja jos sitä ei ollut, niin kiinnostaisi kuulla esimerkki tilanteesta joka täyttäisi sinunkin mielestä kriteerit.

Emo

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin se kaljupää löi miestä (joka oli musta) mutta se kaapunainen uhkasi repiä irti lapsen valkoisen naaman. Kaapunainen syyllistyi omien sanojensa mukaan rasistiseen rikokseen varmasti, kuulapää todennäköisesti. 

VilleJ

Quote from: Emo on 26.03.2012, 21:33:26
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin se kaljupää löi miestä (joka oli musta) mutta se kaapunainen uhkasi repiä irti lapsen valkoisen naaman. Kaapunainen syyllistyi omien sanojensa mukaan rasistiseen rikokseen varmasti, kuulapää todennäköisesti.

Totta tuokin, kieltämättä.

nuiv-or

Quote from: Emo on 26.03.2012, 21:33:26

Jos ei tapahtunut julkisessa joukkoliikenteessä, ei koske Suomea. What happens in ratikka, doesn't stay in ratikka.

nuiv-or

Emo

Quote from: Puhdas sielu on 26.03.2012, 21:49:50
Somalimies sanoi minulle, että minun ei kannata matkustaa Mogadishuun, koska siellä minut ammutaan valkean ihonvärini takia. Oliko tämä rasismia?

Eihän nyt toki! Oli erittäin ystävällistä varoittaa sinua. Tämä oli esimerkki afrikkalaisesta suvaitsevaisuudesta ja vieraanvaraisuudesta, välittämisestä.

Koskela Suomesta

Quote from: Emo on 26.03.2012, 21:59:09
Somalimies sanoi minulle, että minun ei kannata matkustaa Mogadishuun, koska siellä minut ammutaan valkean ihonvärini takia. Oliko tämä rasismia?

Eihän nyt toki! Oli erittäin ystävällistä varoittaa sinua. Tämä oli esimerkki afrikkalaisesta suvaitsevaisuudesta ja vieraanvaraisuudesta, välittämisestä.

Olen aivan samaa mieltä. Ystävällinen sielu.

Lasse

Quote from: Koskela Suomesta on 27.03.2012, 01:33:51
Quote from: Emo on 26.03.2012, 21:59:09

Olen aivan samaa mieltä. Ystävällinen sielu.

Vastapalveluksena olisi voinut neuvoa, ettei mene sienimetsään hirvestyskaudella, ettei häntä ammuta hirvenä...
NOVUS ORDO HOMMARUM

Ruckafella

Oman käsitykseni mukaan ei. Siis ainakaan kyseisen somalimiehen taholta. Rasisti olisi sanonut, että mene mene, sulla on hauskaa siellä.

Ampuminen saattaa olla rasismia, mutta ammutaanhan siellä tummempi-ihoisiakin espoolaisisiä.

Tabula Rasa

Eli pikayhteenvetona voi todeta, että ''rasismia''(vastaava toimitus kantaväestölle on vittuilu) harrastava henkilö on avohoitopotilas tai muu hullu/humalainen. Yksikään selvinpäin, ja täysissä järjissään oleva kotimainen henkilö ei ainakaan tämän topicin mukaan ole koskaan hyökännyt sen enempää fyysisesti kuin sanallisestikkaan rasistisesti.

Silti jotkut näkevät rasismia kaikkialla, missä vika?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Farrow

Onhan tässä 10 sivua viestejä kertynyt, joukossa myös ihkaoikeita rasistisia tapahtumia. Se että jotkut näkevät rasismia kaikkialla (ketkä tarkalleen ottaen?) on toki aika pitkälti liioittelua ja ylireagointia. Mut se toinen ääripää joka väittää ettei rasismia esiinny maassamme, on yhtälailla todellisuudesta vieraantunut.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Sunt Lacrimae

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 27.03.2012, 04:06:18
Eli pikayhteenvetona voi todeta, että ''rasismia''(vastaava toimitus kantaväestölle on vittuilu) harrastava henkilö on avohoitopotilas tai muu hullu/humalainen. Yksikään selvinpäin, ja täysissä järjissään oleva kotimainen henkilö ei ainakaan tämän topicin mukaan ole koskaan hyökännyt sen enempää fyysisesti kuin sanallisestikkaan rasistisesti.

Silti jotkut näkevät rasismia kaikkialla, missä vika?

Ainoa selväpäinen rasismi jota olen todistanut oli aikoinaan kaupungin raksahommissa kun työkaverina oli ihka aito WP-skini. Tällä jäpikällä oli kaikenlaisia mielenkiintoisia harrasteita kuten mamuille tööttäily työautosta käsin ja "hauskat källit" jotka kohdistuivat venäläis- ja afrikkalaistaustaisiin kollegoihin, pari kertaa esitteli myös kahvitauoilla jotain viikonloppuisten kaljareissujen jälkiseuraamuksina aiheutuneista poliisitapauksista kertoneita lehtijuttuja muulle porukalle.

Yhtä osittain eteläamerikkalaista työkaveria nimiteltiin myös samassa paikassa välillä "kebuksi", sun muuta vähemmän järkevää. Tulin toisen tyypin kanssa todistajaksi kun tämä meni tekemään työsuojeluvaltuutetulle työpaikkakiusaamisilmoitusta.

Muuten nämä tuntuvat olevan lähinnä sekalaisten hörhöjen tai kännisten harrasteita.
Play stupid games, win stupid prizes.

Possumi

Quote from: Farrow on 27.03.2012, 07:43:23
Onhan tässä 10 sivua viestejä kertynyt, joukossa myös ihkaoikeita rasistisia tapahtumia. Se että jotkut näkevät rasismia kaikkialla (ketkä tarkalleen ottaen?) on toki aika pitkälti liioittelua ja ylireagointia. Mut se toinen ääripää joka väittää ettei rasismia esiinny maassamme, on yhtälailla todellisuudesta vieraantunut.

Puolustan tässä nyt devils-advokaattina 'rasismia' ihan oman päänmenon ja gulakin uhalla - ihan koska itsekkin tuputat tätä toisaalta-toisaalta -näkökulmaa - en siis välttämättä ole mitenkään tätä mieltä asioista:

1. 'Rasismihan' on ihmiselle luontainen reaktion vieraan ja tuntemattoman kohtaamisessa. Tähän faktaanhan suvislaisuuskin viittaa kun puhuu kohtaamisterapiastaan. Voidaanko ihmisiä (varsinkin nuoria / tai vaikka maalta muuttaneita) tuomita ihmishirviöinä siksi että ovat inhimillisiä?

2. Yhtälailla se miten kohtaaminen hälventää näitä ennakkoluuloja - se voi myös lisätä niitä (josta siis koko Homma on todiste ja seuraus). Rasismi voi siis syntyä ihan syystä - ref. nuivistuminen.

3. Rasismi voi olla myös ihmisen valinta suhtautua asioihin - hänen mielipiteensä maailman kulusta/järjestyksestä - joka on mahdollisesti syntynyt edellämainitulla tavalla (kts kohta 2.) -

4. Tai sitten ihminen vaan on ihan oikeasti kovakalloinen mulkvisti. Näitähän on maailmassa aina vakiomäärä - se on joku luonnonlaki sekin että jokaisessa työpaikasta löytyy ainakin yksi. Farrow nyt ilmeisesti viittaa siihen että Hommassa ei muka tiedostettaisi tai tunnustettaisi tätä tosiasiaa?

Tämä ja mitkään muutkaan suvislaisuuden argumentin-yritykset eivät saa meitä yksioikoisesti ja naivisti  tuomitsemaan ihmisten luuloja/asenteita/mielikuvia/kritiikkiä RASISMINA joka pitää HÄVITTÄÄ maanpäältä.

Koska vain pieni osa tästä on oikeasti kohtaa 4. - ja näidenkin kohdalla voidaan kysyä, mitä niille oikeasti voisi tehdä? Ainakin Hommassa kohta 4:sen mukainen luontoisuus kulkee tilastollisesti sen luokan tyhjäpäisyyden kanssa että puheenvuorot täällä jäävät lyhyiksi (voit tehdä ihan tilastoa siitä millä perusteella Hommasta saa bannia - voisin arvata että "tappakaa neekerit"-banneja on pikkuisen enemmän kuin "homma-on-natseja"-banneja)...

Eli tässä nyt vähän tällaista 'toisen ääripään' 'näkökulman'-avausta Farrowlle - en tiedä onnistuinko - joku muu voi selittää lisää jos osaa paremmin...

:-* :-* :-*

PS: Jotkut = valtakunnallisiin lehtiin kirjoitteleva vihervasemmisto sekä median oma väki joka edustaa/matkii samaa suuntausta (aika 100% osuvuus on tuolla - vai löytyykö Homman sympatioijia montakin? linkkaa jos löydät... ) että se siitä 'ylireagoinnista'

Possumi

Quote from: Puhdas sielu on 27.03.2012, 08:17:54
Ollessani nuori ja kokematon muutin ulkomaille nimenomaan sen vuoksi, että saisin avoimin ja vastaanottavaisin mielin tutustua kaikkeen uuteen, ihanaa ja jännään. Siis ei pelottanut vaan olin aidosti kiinnostunut.

Ulkomailla yli kaksikymmentä vuotta tutustuttuani olin muuttunut ihminen. Nyt ne sanovat minua rasistiksi. Miten ihmeessä tähän on tultu? Toimin juuri niin kuin suvikset ovat neuvoneet - kiinnostuin, tutustuin ja sain tietää. Tulos taitaa olla väärä. Niin ja minä tietysti tyhmä.

Täysin sama kohtalo itselläni. Minulle riitti 5 vuotta -90 luvulla. Oikeastaan nuivistuin vasta kotiin tulon jälkeen - kun näin sen kontrastin mikä paskastanin ja Suomen välillä todella on. Kuinka siellä paskastanissa ihmiset ihan oikeasti olivat mukavia/kohteliaita/avoimia - kun taas tänne tultuani kohtaamiset ovat, varsinkin tällä vuosituhannella, olleen pääosin negatiivisia. Tähän kun lisää mokutuksen tuputtamisen niin tämä 'asennevammani' vain pahenee.

Oma näkemykseni on hyvin vahvasti se että kulkkekkin kulttuurille/kansalle olkoon oma paikkansa/maansa jossa voivat toteuttaa itseään. Sulatusuunit eivät toimi.

PS: olen muuten mm. tehnyt hommia lähi-itäläiselle perhefirmalle joten tiedän aika hyvin tasantarkkaan mistä puhun kun puhun heidän kulttuureistaan - kun taas lehtiinkirjoittelevat maailmankulttuuri-uskovaiset ovat useinmiten täysin kokemattomia kavereiltaan ja suvislehdistä maailmankuvansa kopioineet - ovat enintään käyneet 'ulkomaailmaa' katsomassa jonkun avustusjärjestön aivopesuohjelman sinisilmälasien läpi. Todellisuus ja arki kun on vähän erilainen sitten...

Farrow

Quote from: Possumi link=topic=55993.msg970030#msg970030
1. 'Rasismihan' on ihmiselle luontainen reaktion vieraan ja tuntemattoman kohtaamisessa. Tähän faktaanhan suvislaisuuskin viittaa kun puhuu kohtaamisterapiastaan. Voidaanko ihmisiä (varsinkin nuoria / tai vaikka maalta muuttaneita) tuomita ihmishirviöinä siksi että ovat inhimillisiä?
Ihmishirviöinä? Ei.
Mutta jos omalla käytöksellään (kiusaaminen, huutelut, syrjintä) aiheuttaa toiselle haittaa, niin ei se nyt mitään päänsilittelyäkään tai loputonta ymmärrystä ansaitse vaikka miten "inhimillistä" olisi. Ihan samalla tavalla esim. työ- ja koulukiusaamisiin pitää puuttua. Eli jos ne ennakkoasenteet ja luontainen rasismi konkretisoituvat vahingonteoksi, niin ehkäpä siinä vaiheessa pitäisi puuttua / tehdä jotain asialle.   

2. Yhtälailla se miten kohtaaminen hälventää näitä ennakkoluuloja - se voi myös lisätä niitä (josta siis koko Homma on todiste ja seuraus). Rasismi voi siis syntyä ihan syystä - ref. nuivistuminen.
Jees, samaa mieltä.

3. Rasismi voi olla myös ihmisen valinta suhtautua asioihin - hänen mielipiteensä maailman kulusta/järjestyksestä - joka on mahdollisesti syntynyt edellämainitulla tavalla (kts kohta 2.)
Jep, näin voipi olla. Skinien/natsihenkisten tapauksessa jopa ideologia. Tässäkin taas antaisin painoarvoa sille, että miten ne ajatukset konkretisoituvat, eli aiheutetaanko vahinkoa toiselle ihmiselle.

4. Tai sitten ihminen vaan on ihan oikeasti kovakalloinen mulkvisti. Näitähän on maailmassa aina vakiomäärä - se on joku luonnonlaki sekin että jokaisessa työpaikasta löytyy ainakin yksi. Farrow nyt ilmeisesti viittaa siihen että Hommassa ei muka tiedostettaisi tai tunnustettaisi tätä tosiasiaa?
Jep, mulkvisteja löytyy aina. Hommassa osa tiedostaa ja tunnustaa, osa ei. Meitä on täällä hyvin monenlaista sakkia. Ei siis kannata puhua Hommalaisista yhtenä joukkona.

Tämä ja mitkään muutkaan suvislaisuuden argumentin-yritykset eivät saa meitä yksioikoisesti ja naivisti  tuomitsemaan ihmisten luuloja/asenteita/mielikuvia/kritiikkiä RASISMINA joka pitää HÄVITTÄÄ maanpäältä.
Rasismia ja ennakkoluuloja tulee aina olemaan, jokaisella meistä. Se mitä tulisi pyrkiä hävittämään, on sitten ne teot, vahingoittaminen (henkinen tai fyysinen). Aivan kuten pyrimme hävittämään/minimoimaan esim. koulukiusaamista.

Ehkä se raja menee juuri tuossa.

--
Ja toivoisin toki, että rasismiin suhtauduttaisiin vielä jonakin päivänä luontevammin, eikä niin tunnepitoisesti kuin nykyään. Tuntuu että eniten siitä meuhkataan just esim. täällä Hommassa, ja sitten kaikenmaailman suvisten blogeissa, kolumneissa sun muissa. Aina kun joku jossain kirjoittaa että jossain tapahtui razismia, niin siihen tulee aina kymmeniä vakuutteluja että "eihän täällä meillä mitään rasismia suinkaan ole", vähätellään ja mitätöidään. Ja vastapuolella sitten taas on rasismiliipasinsormi aivan liian herkillä. En tiedä onko tämä joku vaihe, joka jossain vaiheessa menee ohi ja voidaan taas suhtautua neutraalimmin. Toivottavasti.

--

Minäkin oon asunut ulkomailla, hyvin erilaisten ihmisten parissa kuin mihin olin sitä ennen tottunut (olen siitä tänne jonnekin kirjoittanutkin) ja monikulttuurisessa ympäristössä. Täällä Suomessa olen läheisesti tekemisissä maahanmuuttajien kanssa, ja ongelmia on tullut kohdattua kyllä.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Raitakettu

90-luvun lopulla ulkoilin välillä pienen serkkutyttöni kanssa Messukeskuksen lähistön kävelyteillä ja fudiskentällä. Serkkutyttö on tummaihoinen, mihin liittyen kahteen kertaan kävi niin, että nuoret kaljoittelevat miehet viheltelivät perään, huutelivat neekerihuoraa ja erilaisia rivouksia ikään kuin olettaen, että olin tytön äiti. Säikähdin, kun yksi lähti kävelemään vierelle ja kyseli, että otanko häneltäkin poskeen kun otan neekeriltäkin poskeen. Olin yläkouluikäinen, ja sikäli kyllä tottunut epäasiallisesti käyttäytyviin aikuisiin miehiin (tuolloin heitä tuli vastaan ihan jatkuvasti, nyt kohta kolmikymppisenä ei käytännössä koskaan), mutta tilanteesta teki tavallista ahdistavamman lapsen läsnäolo. Koin sävyn myös selvästi aggressiiviseksi tavalliseen seksuaalissävytteiseen huuteluun verrattuna.

Nuoruudessani tunsin myös läheisesti tytön, joka pahoinpideltiin rasistisin motiivein. Tapaus oli rasistisena rikoksenakin outo, koska tytössä ei ollut mitään muuta poikkeavaa kuin ihonväri, hän oli täällä syntynyt, tuolloin tavallista viehättävämpi teinityttö. Tapaus aiheutti post-traumaattista stressioireilua ja pelkoja, jotka vaikeuttivat tytön koulunkäyntiä ja sosiaalisiin tapahtumiin osallistumista.

Lasten ja nuorten kanssa työskennellessä myös rasistista puhetta tulee usein osana muita riitoja tai tappeluita, mutta en muista oman nuoruuteni jälkeen törmänneeni lapseen tai nuoreen, joka olisi tosissaan rasistinen JA toisi sen esiin (tarkennus, paitsi yläkoululaisten erityisluokilla). Itsehän seurustelin toki aikanaan pojan kanssa, joka harrasti etnisesti latautuneita joukkotappeluita.

Lisäys, kun vasta muistin: olen itsekin nähnyt netissä muualla syntyneen, lapsena Suomeen tulleen ja monella rintamalla aktiivisen maahanmuuttajakaverin kuvia maahanmuuttoaiheisessa, sävyltään aika tylyssä nettikeskustelussa (hänet esiteltiin jonkinlaisena maahanmuuttopropagandistien lempilapsena). Kaveria tapaus vähän ahdisti, vaikka olikin varmasti sinänsä vaaraton - ymmärrettävästi ei ole mukava löytää helposti tunnistettavaa, nimettyä kuvaa itsestään netistä tällaisesta yhteydestä. Sama kaveri on myös kertonut joistain "mene kotiisi siitä"-henkisistä tapauksista julkisissa liikennevälineissä, mutta näitä en ole koskaan ollut itse todistamassa.

Sanglier

Nuorten miesten kaljaporukat ovat raivostuttavia, äly ämpäriin ja suu soimaan. Olisivat ansainneet korvilleen, tuollaisia törkeyksiä ei pitäisi kenenkään joutua kuuntelemaan.

Kännissä perunanenä yltää siis samaan mihin rikastajat selvinpäin.

Koskela Suomesta

Quote from: Sanglier on 27.03.2012, 22:39:51
Nuorten miesten kaljaporukat ovat raivostuttavia, äly ämpäriin ja suu soimaan. Olisivat ansainneet korvilleen, tuollaisia törkeyksiä ei pitäisi kenenkään joutua kuuntelemaan.

Jep, ja se todistaa että kulttuurimme ei ole rasistinen pätkääkään, koska selvinpäin se ennalta estää liki kokonaan moisten tekojen tekemisen, mutta kännissä kun estot ovat poissa, niitä sitten ilmenee. Monien mamujen kulttuuri taas ei estä millään lailla suomalaisiin tai muihin heidän kannaltaan ulkoryhmiin kohdistuvaa rasismia, se nähdään hyvin siitä, kuten edellä sanot, että teot tehdään joukolla ja täysin selvin päin.

Raitakettu

Quote from: Koskela Suomesta on 28.03.2012, 00:32:09
Quote from: Sanglier on 27.03.2012, 22:39:51

Jep, ja se todistaa että kulttuurimme ei ole rasistinen pätkääkään, koska selvinpäin se ennalta estää liki kokonaan moisten tekojen tekemisen, mutta kännissä kun estot ovat poissa, niitä sitten ilmenee. Monien mamujen kulttuuri taas ei estä millään lailla suomalaisiin tai muihin heidän kannaltaan ulkoryhmiin kohdistuvaa rasismia, se nähdään hyvin siitä, kuten edellä sanot, että teot tehdään joukolla ja täysin selvin päin.

Minä en kyllä ole valmis pistämään ko. käytöstä kaljan piikkiin, sikäli kun sillä nyt on jotain merkitystä. Suurimpana syynä siihen, että kohtasin tällaista tuolloin mutta en koskaan myöhemmin, pidän omaa ikääni. Kokematta ei uskoisi, miten helvetisti tässä maassa on näennäisesti normaaleita aikuisia miehiä, joista on hauskaa ahdistella teini-ikäisiä tyttöjä. Tässä tapauksessa sävy oli eri kun seksuaalisessa häirinnässä yleensä, mutta uskon, että ikä kuitenkin madalsi tyyppien kynnystä huuteluun.

Muuten tuntuu lähinnä absurdilta väittää, että "kulttuurimme ei ole rasistinen pätkääkään", ainakin jos sillä tarkoitetaan, että suomalaiset eivät olisi pätkääkään rasistisia. Vaikka itse en ole valkoihoisena ollut todistamassa kovin monia rasistisia tapahtumia (kun emme varmaankaan laske mukaan konflikteja, joiden syy on joku muu ja rotuteemat tulevat mukaan sitten nimittelyvaiheessa, ja nuorena mainitsemani tyypin kanssa seurustellessani olin aina kiltisti kotona, kun varsinaiset yhteenotot tapahtuivat), olen toki kuullut runsaasti suomalaisten rasistista puhetta. Ympärilläni on aina ollut runsaasti ihmisiä, joille on luontevaa puhua neekereistä, mokkakikkeleistä ja taatelintallaajista, ja myös ihmisiä, jotka suhtautuvat ihan tosissaan varsin vihamielisesti maahanmuuttajiin. Tunnen myös useita ihan perinteisiä rasisteja, joille neekeri on neekeri, vaikka kuinka olisi Suomessa syntynyt ja täysin suomalaiseen kulttuuriin kasvanut (vs. Homman kirjoittelijat, joille enimmäkseen kulttuuri on olennainen, ei rotu). Jonkun tietyn "kulttuurin" rasistisuus nyt tietenkin on varsin hankalasti määriteltävissä, varsinkin ilman asiallista tutkimusta aiheesta, enkä siksi rupeaisikaan väittämään suomalaisten olevan enemmän tai vähemmän rasistisia kuin tanskalaisten, thaimaalaisten tai tunisialaisten. Tuntuu myös vähän oudolta puhua meidän kulttuurimme rasistisuudesta tarkoittaen yhtä aikaa kulttuuria, jossa istuin juomassa pirtua hiekkakuopalla ja kuuntelemassa selostusta edellisyön tappelusta vinosilmien kanssa ja kulttuuria, jossa keskustelen somalikulttuurista yliopiston kahvilassa.