News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Omakohtaisesti todetut rasistiset tapahtumat

Started by VeePee, 17.08.2011, 13:31:34

Previous topic - Next topic

Crommower

Olen todennut rasismia kerran oulussa asuessani.
Muutamia vuosia sitten olin oulun keskustassa viihteellä erään venäläistä syntyperää olevan kaverin kanssa. Torin rannassa juteltiin sitten niitä näitä ja tuli 3 suomalaista känniääliötä aukomaan päätä kun "kaveeraan ulkomaalaisen kanssa". Ilmeisesti huomasivat puheesta, että kaveri ei oo ihan persjalkanen oululainen, vaikka puhuukin virheetöntä suomea, venäläisellä aksentilla.

Puhe ei juuri auttanut ja kävivät kimppuun. Tappeluhan siitä tuli ja mustelmia pitkin ruhoa molemmille. Noh, päädyttiin pattitilanteeseen ja hommat alkoi rauhoittua.

Tovin päästä pienen turvan pieksännän jälkeen lähtivät nosteleen ja jäätiin siihen sitten juomaan ja miettimään kyseisiä tapahtumia. Idiootteja riittää, jopa oulussa, todettiin.

Muuten omakohtaiset rasismikokemukset on jääny tasolle huutelua, että "ryssät v*ttuun täältä"- tasolle.

Sääli sinänsä. Tää venäläinen sälli on pirun mukava mies. Opiskelee AMK:ssa ja muutenkin elää rehellisesti. Tuli suomeen alunperin äitinsä mukana 90-luvun puolivälissä kun hän seurusteli suomalaisen miehen kanssa.

Taivas ja Maa ja Tuli ja Lumi. Ihminen taipui ees Pohjolan tuolin. Valan he vannoivat kylmässä kodin. Sanat nuo otti, tai Tuonen nyt koit.

Sanglier

Pelkkää känni- tai avohoitohuutelua olen nähnyt/kuullut. Piilorasismia ja piilokansanmurhia ei ole näkynyt, mutta piilorasistit ovat ovelia.

80-luvulta muistuu tapaus jota luulin ihan oikeaksi rasismiksi ja syrjinnäksi. Olin ravitsemusalalla. Pukuhuoneessa kerran marokkolainen nuori mies ojensi kätensä ja sanoi "ma ole Kamel." No meillä oli muitakin työperäisiä joten ei siinä mitään ihmeellistä. Äijä opetteli töitä sen päivän. Mutta eräs kolleega pauhasi: kuka vittu otti Kamelin töihin! Ajattelin että hyi kun rasisti.

Parin päivän päästä kuulin Kamelin häipyneen kuin aavikon tuuli heti kun oli saanut paperin jossa  todistettiin hänen olevan töissä. Sellainen tarvittiin silloin johonkin. Muistan Hommasta lukeneeni tästä vituiksi menneestä viisumivapausyrityksestä josta ei jäänyt kuin lehtolapsia ja muutama kähäräpäinen kotivävy maamme riesaksi. Kolleegalla oli asiasta kokemusta.

LW

Quote from: Aapo on 07.09.2011, 22:02:56Tässä ei ole kyseessä mikään tietoinen valehtelu tai vääristely, vaan tahaton psykologinen ilmiö:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_bias

Joku voisi tietysti esittää, että nuivat ovat tällaiselle ilmiölle immuuneja, mutta itse en panisi rahojani likoon sen puolesta.

Tuolle ilmiölle nyt ei ole immuuni kukaan. Tietysti ilmiö esiintyy useissa eri muodoissa, joista jotkut ovat radikaalimpia kuin toiset. Omien näkemysten kanssa ristiriidassa olevien kokemusten painaminen pois mielestä on vähän rankempi juttu kuin niiden kokemusten selittäminen omaan maailmankuvaan sopivalla tavalla. Esimerkiksi kun suvis näkee humalaisen, rähjäisen miehen vittuilevan mamulle, selitys on "rasisti ahdistelee, koska hän on ilkeä rasisti ja vihapuhe yllyttää häntä siihen". Nuiva näkee tilanteen helposti pikemminkin niin, että "känniurpo ahdistelee, koska on yksinkertaisesti asennevammainen idiootti, ja käyttää niitä rasistisia solvauksia koska mielikuvitus ei riitä muuhun".

Sinänsä itse näkisin tilanteen niin, että sellainen ihan aito rasismi ja asennevammainen känniurpous sopivat erinomaisen hyvin yhteen, ja on ihan realistinen hypoteesi, että väri vikasuus (tm) on yksi sellainen juttu, joka lisää noiden tonttujen rakastavan huomion kohteeksi joutumisen riskiä. Ilmiön mittasuhdetta en sitten toisaalta osaa arvioida yhtään. Sitä tosin senkin edestä, että kuinka suuri vaikutus jollain "netin nimettömän vihakirjoittelun" tarkemmalla valvonnalla on tuohon sakkiin. Pyöreä nolla. Tai no, ehkä menee vähän miinuksen puolelle, jos poliisi joutuu käyttämään siihen vähänkään enemmän resurssejaan.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Sunt Lacrimae

Quote from: wekkuli on 07.09.2011, 22:24:59
Quote from: pikku hukka on 18.08.2011, 11:21:43
Valkoihoisena heteroseksuaalisena suomalaisena omakohtaiset kokemukset ovat vähissä, mutta toisen käden tietoa sen sijaan on, esim. muslimiksi kääntynyt naispuolinen tuttavani, jota miehet varmasti ennen ihailivat, on kokenut rasistista huutelua (pahempaa en tiedä sattuneen ainakaan vielä).

Uskonnosta v-uilu ei kyllä ole rasismia. Olen kuullut että jehoville, mormoneille, lestadiolaisille jne ilkeillään uskonnon vuoksi, eikä se ole rasismia. Myöskään muslimeille ei uskonnon vuoksi v-uilu ole rasismia. Jos olisi, olisi myös ateistille v-uilu rasismia.

Se, että negatiivista suhtautumista kohtaa myös suomalaista syntyperää oleva nainen käännyttyään muslimiksi, nimenomaan todistaa, että uskonnon vuoksi negatiivinen suhtautuminen ihmiseen ei ole rasismia.

Jep. Sen enempää kristityt kuin muslimitkaan eivät taida muodostaa etnistä ryhmää, eli vanhakantaisessa diskurssissa "rotua" mistä sana rasismikin on johdettu tarkoittamaan rotuajattelua.
Play stupid games, win stupid prizes.

Alma-ata

Olin männä viikolla nousemassa junaan Keravalla (!) lasteni kanssa. Pohjoisesta tuleva lähijuna tyhjeni yllättävän paljon, kello oli viiden maissa iltapäivällä. Näkyi olevan nuorta aikuista, opiskelijan oloista väkeä liikkeellä. Huomiomme kiinnitti ulosastuvista erityisesti eräs epäsymmetrinen kolmikko: turhautuneen näköinen musta mies läppärisalkun kanssa ja häntä lähituntumassa seuraavat kaksi kaljupäistä kantis-urokefaalia, jotka hokivat jatkuvalla syötöllä "Laku, ota lakua, hei, ota, ota! No miksei laku kelpaa?" yms.  Toinen tuuppi mustaa kaveria olkavarteen koko ajan karkkipussillaan ja he tunkivat härnäävästi kiusallisen lähelle kiusattavaansa. Se kundi koetti vain kestää, käveli eteenpäin sivuilleen vilkuilematta, kuin ääliöitä ei olisikaan.
Jatkosta en tiedä, sillä meidän piti hypätä siihen junaan.  Vähän siinä keskusteltiin aiheesta, sillä lapset olivat kyllä tunnistaneet kiusaustilanteen.

Nyt vain aineistopohjainen kilpakirjoitus pystyyn, otsikko on "Eihän tuo ole mitään rasismia" tai jos tekijät itse kirjoittavat, saa laittaa myös "Taisteluraportti".

Kimmo Pirkkala

^Tuollainen on s-nan idioottimaista häiriköintiä ja täysin kiistatta rasismia. Minulla ei tuollaisi sattumia ole tullut vastaan kun liikun aika vähän julkisilla kulkuvälineillä monikulttuurisilla seuduilla. Työskentelen kyllä Helsingissä, mutta omalla autolla saavun paikalle impiwaarasta.

Yksi rasistinen juttu ehkä tuli mieleen: Työpaikallani eräs muslimi kieltäytyi palvelemasta juutalaisia asiakkaita. Se on tosin vähän hiinä ja hiinä oliko tässä nyt kyse uskonnon vuoksi syrjimisestä vai rasismista? Kas kun ei ole ihan selvää minulle onko juutalaisuus etninen 'rotu' vai vain uskonto. Asia katsottiin (tietenkin) läpi sormien.

Ernst

Quote from: Alma-ata on 11.09.2011, 09:38:13

Nyt vain aineistopohjainen kilpakirjoitus pystyyn, otsikko on "Eihän tuo ole mitään rasismia" tai jos tekijät itse kirjoittavat, saa laittaa myös "Taisteluraportti".

Melko kummallinen tuo viestisi loppuosa. Asiaton.

Kukaan tolkuissaan oleva ei voi pitää kuvaamaasi tekoa muuna kuin rasismiöyhötyksenä. Miksi oletat, että kaikilla muilla ei ole tolkkua?

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Alma-ata

Näköjään mun pitäisi muistaa noita hymiöitä käyttää, ettei tulisi väärinkäsityksiä. Anteeksi.

Sunt Lacrimae

Quote from: wekkuli on 11.09.2011, 09:49:09
^Tuollainen on s-nan idioottimaista häiriköintiä ja täysin kiistatta rasismia. Minulla ei tuollaisi sattumia ole tullut vastaan kun liikun aika vähän julkisilla kulkuvälineillä monikulttuurisilla seuduilla. Työskentelen kyllä Helsingissä, mutta omalla autolla saavun paikalle impiwaarasta.

Yksi rasistinen juttu ehkä tuli mieleen: Työpaikallani eräs muslimi kieltäytyi palvelemasta juutalaisia asiakkaita. Se on tosin vähän hiinä ja hiinä oliko tässä nyt kyse uskonnon vuoksi syrjimisestä vai rasismista? Kas kun ei ole ihan selvää minulle onko juutalaisuus etninen 'rotu' vai vain uskonto. Asia katsottiin (tietenkin) läpi sormien.

Syrjinnän luokittelua voinee - mikäli tilanteen huomioonottaen - tehostaa jatkokysymyksillä:
1) Koskiko kaverin tekemä linjaus myös sekulaarijuutalaisia?
2) Koskiko kaverin tekemä linjaus myös esimerkiksi Israelilaisia, Israelille lojaaleita ja IDF:ssä palvelleita kristittyjä?

Itse jos olisin ollut esimiesasemassa tuollaisessa tilanteessa niin kaveri olisi saanut ruveta etsimään uutta työpaikkaa.

Kimmo Pirkkala

^Tarkentavat kysymykset taisivat jäädä tekemättä, sillä kenelläkään ei ollut yllättäen halua käydä asiasta tarkemmin keskustelemaan. Mainittakoon, että tapaus ei tullut millään tavoin juutalaisen asiakkaan tietoon, otettiin vain rivistä toinen tekijä hoitamaan homma. Osin tilanne oli myös sellainen että yrityksen puolesta kenelläkään ei varmasti ollut halua kohdata tilannetta tyyliin "sinähän palvelet tai itket ja palvelet" ja jäädä sen jälkeen jännäämään meneekö kaikki hyvin...

Muilta osin ko. muslimityöntekijästä ei ole pahemmin valittamista ja meidän alalla on osaavista tekijöistä aina pulaa.

Lehmä

Työkaverini iloitsi raskaudessani ilmenneistä komplikaatioista ja toivoi että kaikki päättyisi vielä hyvin eikä "sekarotuinen"lapseni syntyisikään elävänä. Totesi vielä ettei hän rehellisenä ja isänmaallisena ihmisenä voi minulle valehdella vaan mielipide on pakko sanoa suoraan ja rehellisesti, muttei tietenkään pahalla tarkoittanut. Mielestäni oli rasistista siinä mielessä että 100% suomalaisille lapsille ei tuollaista toivottaisi.

Kimmo Pirkkala

^Uskomattoman törkeä kommentti. Voisinpa melkein tuohon vastata olevan harmillista, että työtoverisi oma raskaus päättyi onnettomasti ja hän pääsi syntymään. Ei millään pahalla, mutta pakko sanoa suoraan ja rehellisesti.

Jaakko P.

Ei helvetti. Oletan että tuon asian eteenpäinvienti ei tuottaisi mitään tulosta?

Kenkää tuommoisesta työpaikkahäirinnästä pitäisi saada.

Kerro vähän taustoja, työkaveri tuskin henk koht tietää miestäsi? Ehkä hän on kateellinen/mustis?
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Pikku Jaska

Quote from: jjaik on 17.08.2011, 16:16:43
Minusta ketjussa mainitut tapahtumat ovat ennemmin kehittymättömyyttä ja kusipäisyyttä kuin silkkaa rasismia.

Pyh sanon minä. Minusta toisen nimitteleminen etnisen taustan perusteella on silkkaa rasismia.

Jaakko P.

Kusipäisyys ei ole rasismia jos sitä toteuttaa kaikkiin tasavertaisesti. Aito Kusipäisyys on ihmisen ominaisuus. Kusipäisyys vain jotain ryhmää kohtaan taas on rasismia.

Kehittymättömyys taas voi ilmetä rasismina. Tietämättömyys myös.

Lehmä

Quote from: Jaakko P. on 12.09.2011, 09:38:12
Ei helvetti. Oletan että tuon asian eteenpäinvienti ei tuottaisi mitään tulosta?

Kenkää tuommoisesta työpaikkahäirinnästä pitäisi saada.

Kerro vähän taustoja, työkaveri tuskin henk koht tietää miestäsi? Ehkä hän on kateellinen/mustis?

Pieni työpaikka, pieni paikkakunta joten on mieheni ja lapseni tavannut ja kyseinen rouvashenkilö on katkera aivan kaikesta ja kaikille ja asiaa ei voi viedä eteenpäin sillä kyseistä rouvaa on jo käsitelty aiemmin työpaikkahyvinvointihömpötyksen yms. kanssa kun kohdisti pahimman kiusauksensa eri henkilöön eikä kiusaus loppunut vaan nykyään vaihtelee vain kohdetta useammin. Mieheni oli kyllä sitä mieltä että lausuman takana ei ole rasismi vaan maa-aineksen aiheuttamat genitaalialueen nirhaumat rouvalla.

Sanglier

Lehmä, tuollaisia kommentteja ei kukaan terve päästä suustaan, joten toivottavasti asetat omaan arvoonsa sekä kommentin että lausujan. Toivottavasti kaikki kuitnekin kävi hyvin, ihan tuon onnettoman harmiksi.

Quotemaa-aineksen aiheuttamat genitaalialueen nirhaumat
:D

Jaakko P.

Jukka Wallin

Quote from: d100a on 07.09.2011, 17:27:44
Niin olene jossakin treadissa kertonut oman tyttäreni joutuneen raiskauksen uhriksi. Ensiviikon maanantaina tämä juttu mahdollisesti saa lopullisen päätepisteen eli raiskaaja saa pikuisen kakun ja pääsee sen jälkeen matkalle kotimaahansa, ehkä noin 1,5 vuoden kuluttua. Tyttäreni ei ole uskaltanut kertoa kaikkia mitä tapahtui, mutta luin järkyttyneennä KAIKEN mitä tämä alhainen olento on tehnyt...

Tekisi mieli laittaa tänne syytekirjelmä mutta epäilen että maanantainkin jälkeen kaikki salataan vain tuomio tulee julkiseksi. Julkaisen maanantaina myös "kaverin nimen ja netissä olevan kuvan...  >:(

Kyseessä on vanki nimeltä: Fonkenmun Finley Gana(?)

Kyseinen henkilö on tullut opiskelija viisumila tai muulla vastaavalla keinolla maahan. Meriittejä on siis kolmesta raiskauksen yrityksestä ja yhdestä raiskauksesta. Käräjät ovat menossa tällähetkellä Helsingissä...

[SENSUROITU LINKKI]

En todellakaan halua hänelle muuta kuin pikapassituksen pois täältä.

PR-syistä linkki sensuroitu.
- M.E
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

RP

Tekisi mieli laittaa tänne syytekirjelmä mutta epäilen että maanantainkin jälkeen kaikki salataan vain tuomio tulee julkiseksi. Julkaisen maanantaina myös "kaverin nimen ja netissä olevan kuvan...  >:(

Tyttäresi olisi voinut pyytää muutoin salaiseksi merkittävien asiakirjojen julkisuutta - mutta harvapa tälläisessä tilanteessa sitä tekee.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Sunt Lacrimae

Quote from: d100a on 12.09.2011, 13:04:01
Niin olene jossakin treadissa kertonut oman tyttäreni joutuneen raiskauksen uhriksi. Ensiviikon maanantaina tämä juttu mahdollisesti saa lopullisen päätepisteen eli raiskaaja saa pikuisen kakun ja pääsee sen jälkeen matkalle kotimaahansa, ehkä noin 1,5 vuoden kuluttua. Tyttäreni ei ole uskaltanut kertoa kaikkia mitä tapahtui, mutta luin järkyttyneennä KAIKEN mitä tämä alhainen olento on tehnyt...

Kyseinen henkilö on tullut opiskelija viisumila tai muulla vastaavalla keinolla maahan. Meriittejä on siis kolmesta raiskauksen yrityksestä ja yhdestä raiskauksesta. Käräjät ovat menossa tällähetkellä Helsingissä...

[SENSUROITU LINKKI]

- M.E

Että ihan koordinaattori. Just.

Jos kaveri on syyllinen, niin ei muuta kuin postimerkki ahteriin ja kotimaan kamaralle.
Quote from: Lehmä on 12.09.2011, 09:20:00
Työkaverini iloitsi raskaudessani ilmenneistä komplikaatioista ja toivoi että kaikki päättyisi vielä hyvin eikä "sekarotuinen"lapseni syntyisikään elävänä. Totesi vielä ettei hän rehellisenä ja isänmaallisena ihmisenä voi minulle valehdella vaan mielipide on pakko sanoa suoraan ja rehellisesti, muttei tietenkään pahalla tarkoittanut. Mielestäni oli rasistista siinä mielessä että 100% suomalaisille lapsille ei tuollaista toivottaisi.

Ei tuollainen missään nimessä ole henkisesti terveen ihmisen puhetta. En tiedä tapauksen taustoja, mutta jos kyseessä oli miehesi arvion mukainen yleinen v***umaisuus niin raskauden käyttäminen jonkin sortin kiistojen välikappaleena on niin raukkamaista toimintaa kuin voi vaan olla. Sama pätee kyllä mielipiteen ilmaisuunkin. Miksi asiaa ei muuten voi viedä eteenpäin? Jos työnantajaa ei kiinnosta niin oletko ottanut yhteyttä ammattiliittoon?

Lyyli

[SENSUROITU LINKKI]

- M.E

Googlettamalla selviää mielenkiintoisia asioita. Tämä afrikkalainen on siis toiminut kouluissa kansainvälisyyskurssien vetäjänä.
Tyttäresi puolesta olen todella pahoillani. Toivottavasti hän saa terapeuttista tukea, se on aivan välttämätöntä.
Ikävä juttu on se, että piinallinen tilanne jatkuu, koska tuon miehen juristi (joka saa palkkionsa suomalaisilta veronmaksajilta) valittaa ilman muuta hovioikeuteen, oli tuomio mikä tahansa. Joten tulee vielä toinen käsittely.

Jukka Wallin

Quote from: Lyyli on 12.09.2011, 16:32:31

[SENSUROITU LINKKI]

- M.E

Googlettamalla selviää mielenkiintoisia asioita. Tämä afrikkalainen on siis toiminut kouluissa kansainvälisyyskurssien vetäjänä.
Tyttäresi puolesta olen todella pahoillani. Toivottavasti hän saa terapeuttista tukea, se on aivan välttämätöntä.
Ikävä juttu on se, että piinallinen tilanne jatkuu, koska tuon miehen juristi (joka saa palkkionsa suomalaisilta veronmaksajilta) valittaa ilman muuta hovioikeuteen, oli tuomio mikä tahansa. Joten tulee vielä toinen käsittely.

Kävin tänään oikeustalolla, katselin ilmoitustaulua ja havaitsin että pääsosissa aamupäivän aikana olevissa istunnoissa käsiteltiin maahanmuuttaja painotteisesti,  oli joukossa muutama "Allan" "Kyösti"  ;D
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

LW

Quote from: Pikku Jaska on 12.09.2011, 09:41:15
Quote from: jjaik on 17.08.2011, 16:16:43
Minusta ketjussa mainitut tapahtumat ovat ennemmin kehittymättömyyttä ja kusipäisyyttä kuin silkkaa rasismia.
Pyh sanon minä. Minusta toisen nimitteleminen etnisen taustan perusteella on silkkaa rasismia.

On ja ei. Jos alkaa nimittelemään toista sen takia, että tämä on erivärinen, niin se on rasismia. Jos alkaa nimittelemään toista siksi, että on luonnevikainen idiootti, ja käyttää sitten rasistisia loukkauksia, niin sitten on kuspää, joka ei ainakaan häpeä rasistisen solvausten käyttöä. Tyypillinen känniurpo sijoittunee jonnekin noiden kahden ääripään välimaastoon, joskin nähdäkseni lähemmäs jälkimmäistä.

Tuo Lehmän kertoma esimerkki lienee aika hyvä esimerkki jälkimmäisestä tapauksesta. Loukkaus oli yhtä rasistinen kuin törkeäkin, eli todella rankasti, mutta näemmä sama "rouva" on syytänyt suustaan samanlaista liejua muidenkin niskoille, miettien kai lähinnä sitä, mistä se kivuliain paikka löytyisi tällä kertaa.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

koolinki

Thaimaassa törmäsin sekä tänään että toissapäivänä rasismiin. Tänään seurueemme meni krokotiilipuistoon jossa minä ja muut ulkomaalaiset maksoimme pääsylipusta 400baht  aikuinen ja 200 baht  lapsi. Seurueeseemme kuulunut paikallinen selvisi hintaan 150 baht aikuinen ja lapsi 75 baht.

Toissapäivänä olimme menossa paikalliseen "tankobaariin" kokoonpanon pitäessä sisällään itseni lisäksi toisen "valkoisen turistin" sekä kaksi paikallista (ystäväni appiukko ja lankomies).  Kaverin appi ja lanko eivät omanneet pienintäkään mahdollisuutta astua sisään niihin kahteen tankobaariin joihin yritimme ahtautua. Ainoa syy jonka sain kysyessäni oli 'no thaiman inside a gog go bar'.

Maassa maan tavalla, sanoisi ilmannin mika.

Professori

Eipä ole itse nähtyjä rasistisia tapauksia kerrottavaksi minullakaan. Lähimpänä tätä ollaan näissä.

Jälkeläistäni on yritetty pariin kertaan ryöstää maahanmuuttajanuorukaisten toimesta; toisen tapauksen loppuvaiheet näin itse. En tiedä oliko jälkeläiseni ihonvärillä merkitystä ryöstöyrityksen kohteeksi joutumisessa, enpä kuitenkaan usko. Eiköhän nuorisoliiga ryöstellyt kaikkia vastaantulevia ikäisiään.

Suomalainen muslimikäännynnäinen kieltäytyi kättelemästä naisia; ei liene rasismia vaan käännynnäisen uskonkiihkoa.

Etelä-Afrikassa käydessäni olin kutsuttuna paikalla kun musta ministeri palkitsi valkoisen kollegani vuoden tiedenaiseksi tms... Saiko valkoinen kollega palkinnon ihonvärinsä takia, tuskinpa.

Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Ystävä

Olen kirjoittanut tästä jo johonkin aiempaankin ketjuun, mutta siitä on jo aikaa.

Työskentelin jokunen vuosi takaperin maahanmuuttajanuorten parissa. Nuoret olivat lähinnä Kosovosta ja Afrikasta. Parilla murrosikäisellä oli aina tapana haukkua työntekijöitä nimityksillä "suomalainen sika", "skini" tai "rasisti". "Homo" oli myös yleinen haukkumasana ja vaikutti siltä, että homo oli vastenmielisintä, mitä nämä kaverit tiesivät suomalaisen sian lisäksi. Pienestä rajaamisesta sai kuulla olevansa rasisti ja skini, tunteiden oikein kuohahtaessa homo tai suomalainen sika tai suomalainen homosika.
Yhdellä nuorella oli tapana julistaa aikaajoin tähän tapaan: "Mä vihaan Suomea ja suomalaisia; faijakin sano et tää on paska maa".

Ammadeus

Quote from: Ystävä on 12.09.2011, 19:08:11
Olen kirjoittanut tästä jo johonkin aiempaankin ketjuun, mutta siitä on jo aikaa.

Työskentelin jokunen vuosi takaperin maahanmuuttajanuorten parissa. Nuoret olivat lähinnä Kosovosta ja Afrikasta. Parilla murrosikäisellä oli aina tapana haukkua työntekijöitä nimityksillä "suomalainen sika", "skini" tai "rasisti". "Homo" oli myös yleinen haukkumasana ja vaikutti siltä, että homo oli vastenmielisintä, mitä nämä kaverit tiesivät suomalaisen sian lisäksi. Pienestä rajaamisesta sai kuulla olevansa rasisti ja skini, tunteiden oikein kuohahtaessa homo tai suomalainen sika tai suomalainen homosika.
Yhdellä nuorella oli tapana julistaa aikaajoin tähän tapaan: "Mä vihaan Suomea ja suomalaisia; faijakin sano et tää on paska maa".

En tiedä muistanko oikein,mutta joskus taisi olla hokema jota suvikset käyttivät
"He ovat täällä sotaa paossa,kun tilanne rauhoittaa he palaavat kotimaahansa"
HE olivat kosovon albaaneja joita joukoin saapui maahan.
Tietääkseni olot ovat kovasti rauhoittuneet balkanilla joten kumma ettei se koti ikävä käy jo ylivoimaiseksi kestää.
Tästä paskasta maasta voisi minun puolestani siirtyä kosovon kultaniityille jokainen sieltä kotoisin oleva.
Kuninkaallisia myöten.

valkka

Minut uhattiin tappaa kahteen otteeseen Marokon Casablancassa. Syy voi olla ainoastaan ihonvärissäni ja uskonnossa, olen VHM.

kommentoijatar

Mulla on paljon maahanmuuttajataustaisia kavereita. Yleensä kohtelu on hyvää ja samassa porukassa saattaa olla sekä "nahkapäitä" että "yön timoja" ja meininki katossa. Mutta, olin vasta Pohjois-Suomessa, pienellä nimeltä mainitsemattomalla paikkakunnalla, menossa City-Markettiin erään tummaihoisen rastapäisen kaverin kanssa (joka on oikeasti, rastoista huolimatta, ihan fiksu ja kovasti töitä tekevä tyyppi). Sittarin ovella oli paikallista valiojengiä koolla, ja kun huomasivat kaverini niin sieltä alkoi semmonen "ei saatana, vittu kattokaa mikä- ..ei saatana!" kommentointi. Täyty sanoa että se oli ensimmäinen kerta kun mä voisin kutsua jotain oikeaksi rasismiksi. Vaikka jos ihan järjellä miettii. niin se tuskin ihan oli teoriassa rotuvihaa, vaan lähinnä todella idioottimaista käytöstä. Koska arvostan kaveriani paljon, ois mulla tehnyt mieli hakata tämän valiojengin hampaat kurkkuun, mutta oisin varmaan tehnyt enemmän hallaa kuin hyvää. Kysyin kaverilta, ootko ok, tähän hän vastasi että on, eikä siitä puhuttu sen enempää. Mutta jäi kyllä vaivaamaan. Jotenkin jäi vain ajattelemaan että "jos nuo tuntis tämän tyypin, eivät varmaan ikinä olisi tehneet niin", mikä harmittaa kyllä kovasti.