News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-07-26 HS: Helsingissä osoitetaan mieltä ääriryhmiä vastaan

Started by rähmis, 26.07.2011, 22:46:56

Previous topic - Next topic

Musulmaani

Lalli IsoTalo kirjoitti: "Musulmani, tuohon yhteen postaukseen mahtui aika monta veristä loukkausta ja ääliömäisyyttä."

Olen pahoillani, jos loukkasin sinua monta kertaa verisesti, ja siitä jos et ymmärrä lauseita.

Kertoisitko joitakin noista loukkauksista, niin saan tilaisuuden sydamellisempään anteeksipyynöön, tai mahdollisuuden ilmaista asia ymmärrettävämmin. Olisin kiitollinen. Ääliömäisyyttä en myöskään tunnista niissä. Sano yksi.

Lupu(kulkuri)

Quote from: Sunt Lacrimae on 01.08.2011, 20:58:26
Quote from: Musulmaani on 01.08.2011, 20:50:53
Quote from: Lupu(kulkuri) on 01.08.2011, 20:26:00
Miten, Musulmaani, mielestäsi pitäisi nyt puuttua taskuvarkauksiin, joita ääriryhmittäin tehdään ?
Suomessa siis.
Tähän ehdin vielä surupuheen lomassa vastaamaan. 

Vielä eilen Suomessa oli voimassa sanktiot toisen omaisuuden luvattomasta haltuunotosta.  

Miten sinä puuttuisit niihin?

Eli mielestäsi lain säätäminen asian X kieltämiseksi on riittävä toimenpide, jotta saadaan toivottu vaikutus Y aikaan asiassa X? Valvontaa ja mahdollisesti itse kieltoa tukevia lisälainsäädännölisiä toimia ei tarvita?

Uskon myös ettet jättäisi rankaisematta päättäjien vihapuheita, tai sitä ettei niihin puututa. Olenko oikeassa? Olenhan?

Koska oikeastaan juuri Norjan ammuskelun jälkeen räjähdysmäisesti yleisessä keskustelussa lisääntyneen "vihapuhe"-termin syvin merkitys ja konteksti ovat olleet tälläkin palstalla suuren keskustelun alla, ehkä haluaisit avata sitä, kuinka itse tulkitset kyseisen termin sisällön.

Mitä hemmetin vihapuheita ?
Et ole oikeassa.

Jos ns. läpän heitto, eli vitsien kertominen, on mielestäsi vihapuhetta, ei voi kuin ihmetellä mitä ihmettä ajattelet ja missä ihmeen hutelikossa olet kasvanut ?
Anna pääsi hitaasti tulla Norjasta himasuuntaan... noin ... juuri noin..

Ei vaan, en halveksi, mutta ajattele kuitenkin.
Suomalaiset ääriryhmät ovat todella aivan muualla kuin täällä.

Musulmaani

Quote from: Sunt Lacrimae on 01.08.2011, 20:58:26Eli mielestäsi lain säätäminen asian X kieltämiseksi on riittävä toimenpide, jotta saadaan toivottu vaikutus Y aikaan asiassa X? Valvontaa ja mahdollisesti itse kieltoa tukevia lisälainsäädännölisiä toimia ei tarvita?

Äxät ja yysi ovat kutakuinkin kohdallaan. Viimeinen lauseesi on hieman aliarvioiva. Teen samaa, kun vastaan, että tietenkin tarvitaan.

QuoteKoska oikeastaan juuri Norjan ammuskelun jälkeen räjähdysmäisesti yleisessä keskustelussa lisääntyneen "vihapuhe"-termin syvin merkitys ja konteksti ovat olleet tälläkin palstalla suuren keskustelun alla, ehkä haluaisit avata sitä, kuinka itse tulkitset kyseisen termin sisällön.

Ottamatta huomioon vihapuheen tunnistamisen  mutkistuvaa luonnetta, puhdas kaupunkilaisjärki voisi kuvata sitä toista loukkaavaksi ja vahingoittamiseen pyrkiväksi puheeksi. Tämä oli nopea, ja takuulla huono selitys. Se laittaa kuitenkin miettimään miten on mahdollista, että sanan  merkitys voi hämärtyä. Jos sinun pitäisi miettimättä sanoa mitä viha on, uskon, että pystyisit siihen.

Palaan asiaan. Oli sillä mikä tahansa epätäydellinen sisältö, se on jotain epätoivottavaa. Sallisitko siis sellaista, tai ettei sitä tuomittaisi? Se oli kysymys. Helpotan. Siis todella vihaista puhetta. Jos et sallisi sellaista, niin ainakin osa Tinon puheesta on asiaa. Kuka ei olisi samaa mieltä, eikö?

Lupu(kulkuri)

Quote from: Musulmaani on 01.08.2011, 21:13:39
Quote from: Sunt Lacrimae on 01.08.2011, 20:58:26Eli mielestäsi lain säätäminen asian X kieltämiseksi on riittävä toimenpide, jotta saadaan toivottu vaikutus Y aikaan asiassa X? Valvontaa ja mahdollisesti itse kieltoa tukevia lisälainsäädännölisiä toimia ei tarvita?

Äxät ja yysi ovat kutakuinkin kohdallaan. Viimeinen lauseesi on hieman aliarvioiva. Teen samaa, kun vastaan, että tietenkin tarvitaan.

QuoteKoska oikeastaan juuri Norjan ammuskelun jälkeen räjähdysmäisesti yleisessä keskustelussa lisääntyneen "vihapuhe"-termin syvin merkitys ja konteksti ovat olleet tälläkin palstalla suuren keskustelun alla, ehkä haluaisit avata sitä, kuinka itse tulkitset kyseisen termin sisällön.

Ottamatta huomioon vihapuheen tunnistamisen  mutkistuvaa luonnetta, puhdas kaupunkilaisjärki voisi kuvata sitä toista loukkaavaksi ja vahingoittamiseen pyrkiväksi puheeksi. Tämä oli nopea, ja takuulla huono selitys. Se laittaa kuitenkin miettimään miten on mahdollista, että sanan  merkitys voi hämärtyä. Jos sinun pitäisi miettimättä sanoa mitä viha on, uskon, että pystyisit siihen.

Palaan asiaan. Oli sillä mikä tahansa epätäydellinen sisältö, se on jotain epätoivottavaa. Sallisitko siis sellaista, tai ettei sitä tuomittaisi? Se oli kysymys. Helpotan. Siis todella vihaista puhetta. Jos et sallisi sellaista, niin ainakin osa Tinon puheesta on asiaa. Kuka ei olisi samaa mieltä, eikö?

Jos sinulle tuli hyvä mieli ja joillekin ei tullut hyvä mieli karnevaalimarssista, niin tuskin voit nyt tässä kääntää niiden ihmisten mieltä asiasta, joille jäi hieman outo fiilis marssista.
Yritä nyt kuitenkin jos siltä tuntuu, mutta älä pety ja loukkaannu.

Musulmaani

Mukavaa myötäelämistä. En loukkaannu. Lupaan. Koen samalla tehneeni itseni ymmärretyksi. Se on harvinaista ja ainoaa huvia tällaisilla palstoilla, joissa tietenkin lähdetään siitä ettei kukaan muutu. Olisi typerää muuta odottaa, tai siis olla odottamatta

Juon nyt kahvia.

Sunt Lacrimae

Quote from: Musulmaani on 01.08.2011, 21:13:39

Aiemmin mainituista taskuvarkauksista ja muusta Suomessa viime vuosina lisääntyneistä omaisuusrikollisuuden muodoista merkittävä osa lähentelee jo järjestäytynyttä rikollisuutta ja on luonteeltaan maanrajat ylittävää, mistä päästäänkin Hommaforumin ydinaihepiiriin.

Ottamatta huomioon vihapuheen tunnistamisen  mutkistuvaa luonnetta, puhdas kaupunkilaisjärki voisi kuvata sitä toista loukkaavaksi ja vahingoittamiseen pyrkiväksi puheeksi.

Siis jos totean vaikka Imperiumi.netissä, että räppi on paskaa ja punkkarit eivät käy suihkussa olen syyllistynyt vihapuheeseen?

Tai vähän vakavammin: Jos olen esimerkiksi sitä mieltä, että halal-teurastus ei kuulu länsimaiseen yhteiskuntaan eläimiin kohdistuvana julmuutena joka ei ole myöskään perusteltavissa utilitaristisin keinoin, niin onko tämä vihapuhetta sillä perusteella että islaminuskoinen henkilö saattaa loukkaantua?

Jos kaikkea mahdollisesti jotain loukkaavaa aletaan leimaamaan ja tuomitsemaan vihapuheeksi niin päädytään hajuttomaan ja mauttomaan yltiökorrektiuteen, jolla ei ole yhtään mitään tekemistä terveellisen keskustelukulttuurin ja sananvapauden kanssa. Kyllä asioista täytyy saada puhua niiden oikeilla nimillä kiertelemättä ja kaunistelematta.

Mikäli kysyt, kannatanko esimerkiksi kunnianloukkausta ja kiihottamista kansanryhmää vastaan koskevien rikoslain pykälien poistamista, niin vastaus on ei. Eri asia on sitten näiden pykälien soveltamismalli käytännössä kuten nähtiin oikeuden lahjakkaassa kontekstistaan irrottamisessa mitä tulee vaikka Jussi Halla-ahon somalikommentteihin.
Play stupid games, win stupid prizes.

akez

Quote from: rähmis on 26.07.2011, 22:46:56
Helsingissä järjestetään mielenosoitus Norjan uhrien muistoksi ja väkivaltaa vastaan. Mieltä osoitetaan sunnuntaina Rautatientorilla, Eduskuntatalolla ja Töölönlahdella.

Järjestäjien mukaan rauhanomaisen marssin tavoitteena on tukea rauhaa, ja vastustaa ääriryhmien vihaa sekä väkivaltaa.

Olisikohan tuo pohjimmiltaan samaa porukkaa, joka viime vaalien jälkeen piti vaalituloksen vastaisen mielenosoituksen Eduskuntatalon edessä? Lukumääräkin lienee suunnilleen samaa luokkaa. Oli jotenkin tutuntuntuista menoa.

Anu Partanen - a former staff writer for the newspaper Helsingin Sanomat - kertoi The New York Times'in jutussa (13.5.2011) tuolloin vaalitappion kärsineiden tuntoja.

Quote"ONE of my best friends posted the first plea at 8:41 p.m. Finnish time last month: "Please, adopt me until I can find permanent living arrangements in America." Other friends soon inundated Facebook with similar requests for refuge at my apartment in Brooklyn. They hunted for plane tickets, researched visa regulations and vowed to leave Finland for good.

This was not a result of a natural disaster or armed revolution, but rather of a very proper, very democratic election that shocked me and my friends and startled much of the world.

(...)

But in the end, my friends in Helsinki seem to be deciding that this is no time for retreat. Instead they'll stay to help determine the future of their country.

http://www.nytimes.com/2011/05/14/opinion/14Partanen.html?_r=2&scp=1&sq=true%20finns&st=cse

http://hommaforum.org/index.php/topic,49766.msg677841.html#msg677841

... näyttäisi olevan tavallaan samaa jatkumoa.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Musulmaani

Haistaako kukaan muu lievää epäluuloisuutta noissa kahdessa viimeisessä vastauksessa? Mielenkiintoista ja hyvin jännittävää. Jonkinlainen kiemurtelun sofistikoitunut aromi on myös vihan tuomitsemisen vaikeudessa. Hyvin jännää. En syyttä kiinnostunut tästä foorumista. Olette mukavia.

Lupu(kulkuri)

Quote from: Musulmaani on 01.08.2011, 21:46:31
Haistaako kukaan muu lievää epäluuloisuutta noissa kahdessa viimeisessä vastauksessa? Mielenkiintoista ja hyvin jännittävää. Jonkinlainen kiemurtelun sofistikoitunut aromi on myös vihan tuomitsemisen vaikeudessa. Hyvin jännää. En syyttä kiinnostunut tästä foorumista. Olette mukavia.

Täällä ei vihata ketään.

Määrittele epäluuloisuus. wikipediasta luettuasi voit ajatella hieman ja ajatella taas.

Sunt Lacrimae

Joko olen häpeäkseni mennyt trolliin tai sitten sinä et ihan oikeasti keksi asia-argumentteja vastataksesi minulle. Tästä viestistä voit aistia epäluuloisuuttani sydämeni kyllyydestä.

Lodi

Minunkin mielestäni he ovat mukavia.  ;)
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Lupu(kulkuri)

Quote from: Sunt Lacrimae on 01.08.2011, 21:56:00

Joko olen häpeäkseni mennyt trolliin tai sitten sinä et ihan oikeasti keksi asia-argumentteja vastataksesi minulle. Tästä viestistä voit aistia epäluuloisuuttani sydämeni kyllyydestä.

Guten nacht !

Musulmaani

Quote from: Sunt Lacrimae on 01.08.2011, 21:56:00Joko olen häpeäkseni mennyt trolliin tai sitten sinä et ihan oikeasti keksi asia-argumentteja vastataksesi minulle. Tästä viestistä voit aistia epäluuloisuuttani sydämeni kyllyydestä.
Älä häpeä. En toisellakaan lukemisella löydä mitä kysyt viimeisessä pidemmässä viestissäni. Edelliseen ainakin vastasin. En usko ettet ymmärrä mitä vihalla tarkoitetaan. Minulle ei ole vaikeaa vastata sinulle. Toivoisitko että olisi?

Sunt Lacrimae

Quote from: Musulmaani on 01.08.2011, 22:10:55
Quote from: Sunt Lacrimae on 01.08.2011, 21:56:00Joko olen häpeäkseni mennyt trolliin tai sitten sinä et ihan oikeasti keksi asia-argumentteja vastataksesi minulle. Tästä viestistä voit aistia epäluuloisuuttani sydämeni kyllyydestä.
Älä häpeä. En toisellakaan lukemisella löydä mitä kysyt viimeisessä pidemmässä viestissäni. Edelliseen ainakin vastasin. En usko ettet ymmärrä mitä vihalla tarkoitetaan. Minulle ei ole vaikeaa vastata sinulle. Toivoisitko että olisi?

Siis jos totean vaikka Imperiumi.netissä, että räppi on paskaa ja punkkarit eivät käy suihkussa olen syyllistynyt vihapuheeseen?

Tai vähän vakavammin: Jos olen esimerkiksi sitä mieltä, että halal-teurastus ei kuulu länsimaiseen yhteiskuntaan eläimiin kohdistuvana julmuutena joka ei ole myöskään perusteltavissa utilitaristisin keinoin, niin onko tämä vihapuhetta sillä perusteella että islaminuskoinen henkilö saattaa loukkaantua?

Lisätään pari esimerkkiä:

Fiktiivinen finanssiparoni Otso Valliruusu vaatii lukukausimaksuja yliopistoihin, ja yhtä fiktiivinen presidentti Tane Halkonen sanoo edellistä omaan napaan tuijottamiseksi. Edellinen fiktiohenkilö loukkaantuu ajatuksesta, koska pitää itseään vastuullisena uuden ajan tehtaanpatruunana.

Kai tajuat itsekin, että "joku voi loukkaantua" ei ole minkäänlainen älyllisesti kestävä määritelmä vihapuheelle. Vai onko tästä pääteltävissä, että mielestäsi ihan kaikki erimielisyys on mielestäsi vihapuhetta jos asiat lausutaan suoraan ja kaunistelematta ja puhutaan kaupunginosapuiston viherrakennustöiden etenemistä kipeämmistä asioista?

Lodi

Quote from: Sunt Lacrimae on 01.08.2011, 22:22:50

Et ole, koska minunkin saamani tiedon mukaan punkkarit eivät käy suihkussa.
;D
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

tjuguskegg

Sivistä meitä, oi muhamettilainen ja kerro meille tyhmille hommalaisille mitä vihalla tarkoitetaan?  ;D

maltti on valttia

Quote from: vihanator on 01.08.2011, 22:54:52

Sivistä meitä, oi muhamettilainen ja kerro meille tyhmille hommalaisille mitä vihalla tarkoitetaan?  ;D
Motiivi oli Espoon sellon ampujallakin. Mites Musulmaani sen tulkitsee?

Sunt Lacrimae

Quote from: Lodi on 01.08.2011, 22:37:54
Quote from: Sunt Lacrimae on 01.08.2011, 22:22:50

Et ole, koska minunkin saamani tiedon mukaan punkkarit eivät käy suihkussa.
;D

Hyvä tietää, ettei Kallion suunnalla kerätä jo nimiä joukkokanteeseen meikäläistä vastaan.  ;)