News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

SPR:n veripalvelun boikotti/SPR:n monopoli

Started by jolina, 15.04.2009, 05:07:51

Previous topic - Next topic

Vetinari

Quote from: EL SID on 08.06.2009, 14:52:01
Quote from: Vetinari on 08.06.2009, 14:48:41
Quote from: EL SID on 08.06.2009, 14:30:19
boikotin kuuluu tuntua kukkarossa. se onnistuu, jos en luovuta verta, mutta jos tarvitsen sitä, niin veri ostetaan kalliilla muualta. Mitä jos minä tekisin Jussit ja toivoisin että toivottavasti tämän boikotin syy, eli SPRn vastaanottokeskuksessa oleva kulttuuririkastuttaja väijyisi ja rikastuttaisi sinut iltapimeässä, kun olet matkalla yksin kotiisi.....

Ei kun toivot vain, mutta minä en koskaan liiku yksin iltapimeässä, enkä tietääkseni ole vastuussa kulttuurinrikastuttajien maahantuonnista, joten tuollaisen toivominen kohdalleni on aika kaukaa haettua.

Minulle on loppujen lopuksi yksi ja sama mistä se veri tulee, kunhan se on testattu kaikilta osin, ja saan sitä tarvittaessa. Sen verran itsekäs paska olen ja hengestäni välitän. Jos verta ei ole mistään saatavilla, otan sitä vaikka väkisin, vaikka se tarkoittaisi ihmisten väijymistä iltapimeässä kun he ovat matkalla yksin koteihinsa. ;D

:D  :D

mitä tuohon voi sanoa? kuten kirjoitin, jos keksit paremman tavan kurmoottaa SPRrää sen aika epäeettisen toiminnan johdosta, eikä vain haaveilla siitä, niin antaa tulla.

Minulla ei ole keinoja kurmoottaa SPR:ää, mutta olen edelleen sillä kannalla, että riippumattoman veripalvelun perustamisen sinnikäs ajaminen jotakin kautta olisi paras ratkaisu, ei kurmoottaa SPR:ää vahingoittamalla sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole vastuussa sen toiminnasta. Tulee jotenkin mieleen Saparmurat Nijazov (as in Turkmenistanin diktaattori), joka kiduttaa toisinajattelijoiden sukulaisia ja ystäviä saadakseen toisinajattelijat taipumaan tahtoonsa: "Hei, SPR on huono juttu. Pistetäänpä nämä satunnaiset ihmiset kärsimään, niin ehkä he huomaavat tekevänsä väärin".

Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että tuo "otetaan mutta ei anneta" -metodi on pullamössöanarkiaa sanan varsinaisessa merkityksessä. :P
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

EL SID

Quote from: Vetinari on 08.06.2009, 15:01:26
Quote from: EL SID on 08.06.2009, 14:52:01
boikotin kuuluu tuntua kukkarossa. se onnistuu, jos en luovuta verta, mutta jos tarvitsen sitä, niin veri ostetaan kalliilla muualta. Mitä jos minä tekisin Jussit ja toivoisin että toivottavasti tämän boikotin syy, eli SPRn vastaanottokeskuksessa oleva kulttuuririkastuttaja väijyisi ja rikastuttaisi sinut iltapimeässä, kun olet matkalla yksin kotiisi.....

Ei kun toivot vain, mutta minä en koskaan liiku yksin iltapimeässä, enkä tietääkseni ole vastuussa kulttuurinrikastuttajien maahantuonnista, joten tuollaisen toivominen kohdalleni on aika kaukaa haettua.

Minulle on loppujen lopuksi yksi ja sama mistä se veri tulee, kunhan se on testattu kaikilta osin, ja saan sitä tarvittaessa. Sen verran itsekäs paska olen ja hengestäni välitän. Jos verta ei ole mistään saatavilla, otan sitä vaikka väkisin, vaikka se tarkoittaisi ihmisten väijymistä iltapimeässä kun he ovat matkalla yksin koteihinsa. ;D

:D  :D

mitä tuohon voi sanoa? kuten kirjoitin, jos keksit paremman tavan kurmoottaa SPRrää sen aika epäeettisen toiminnan johdosta, eikä vain haaveilla siitä, niin antaa tulla.

Minulla ei ole keinoja kurmoottaa SPR:ää, mutta olen edelleen sillä kannalla, että riippumattoman veripalvelun perustamisen sinnikäs ajaminen jotakin kautta olisi paras ratkaisu, ei kurmoottaa SPR:ää vahingoittamalla sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole vastuussa sen toiminnasta. Tulee jotenkin mieleen Saparmurat Nijazov (as in Turkmenistanin diktaattori), joka kiduttaa toisinajattelijoiden sukulaisia ja ystäviä saadakseen toisinajattelijat taipumaan tahtoonsa: "Hei, SPR on huono juttu. Pistetäänpä nämä satunnaiset ihmiset kärsimään, niin ehkä he huomaavat tekevänsä väärin".

Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että tuo "otetaan mutta ei anneta" -metodi on pullamössöanarkiaa sanan varsinaisessa merkityksessä. :P

riippumattoman veripalvelun perustaminen on yhtä tyhjän kanssa, jos valtio on sitoutunut ostamaan tavaransa SPRltä.
Ja se edelleenkin kurmottaa SPRrää, koska valtio maksaa vain tietyn hinnan, mutta SPRn kustannukset nousevat, jos se hankkii sitä ulkomailta. Tähän asti SPR on jopa myynyt verta ulkomaille.

"otetaan mutta ei anneta"-boikotti muistuttaa enemmän lakkoa kuin hippien anarkismia. käyttäähän lakossa oleva sähkömieskin sähköä, vaikka sitä tuotetaan hänen esimiestensä voimalla.

EL SID

Quote from: kmruuska on 08.06.2009, 15:29:43
Quote from: Vetinari on 08.06.2009, 15:01:26
Tulee jotenkin mieleen Saparmurat Nijazov (as in Turkmenistanin diktaattori), joka kiduttaa toisinajattelijoiden sukulaisia ja ystäviä saadakseen toisinajattelijat taipumaan tahtoonsa: "Hei, SPR on huono juttu. Pistetäänpä nämä satunnaiset ihmiset kärsimään, niin ehkä he huomaavat tekevänsä väärin".

Sinun täytyy nyt vaan hyväksyä että SPR-boikotin seurauksena saatat ehkä kuolla. Toivottavasti sinua siinä onnettomassa tapauksessa lohduttaa se että kuolit sentään hyvän asian puolesta, eli sen ettei SPR enää "mokuttaisi" niin kauheasti. Sinusta saattaa tulla vastentahtoinen marttyyri.

Minun puolestani sinun tosin ei tarvitse kuolla, koska minä en boikotoi Punaista Ristiä.

meinaatko, että ulkomaalainen veri tappaa?

RASISTI!!!

Sami Aario

Sinun täytyy nyt vaan hyväksyä että SPR-boikotin seurauksena saatat ehkä kuolla. Toivottavasti sinua siinä onnettomassa tapauksessa lohduttaa se että kuolit sentään hyvän asian puolesta, eli sen ettei SPR enää "mokuttaisi" niin kauheasti. Sinusta saattaa tulla vastentahtoinen marttyyri.

Minun puolestani sinun tosin ei tarvitse kuolla, koska minä en boikotoi Punaista Ristiä.

SPR myy sille luovutetun veren eteenpäin. Jos SPR ei saa kerättyä tarvittavaa määrää verta, niin sitä tarvitsevat tahot varmasti järjestävät veren hankinnan jotain muuta kautta.

Motor City Contexti

Quote from: Sami Aario on 08.06.2009, 15:35:04

SPR myy sille luovutetun veren eteenpäin. Jos SPR ei saa kerättyä tarvittavaa määrää verta, niin sitä tarvitsevat tahot varmasti järjestävät veren hankinnan jotain muuta kautta.

Tämä on se toimintatapa. Suomalaiset sairaalat maksavat tästä SPR verestä normaalin markkinahinnan, saman hinnan ne maksaa jos veri tulisi vaikka Saksasta tai Ruotsista . SPR myy myös verituotteita ulkomaille jos kotimaassa ei ole kysyntää .

Sami Aario

Quote from: Heywood on 08.06.2009, 18:25:39

Tämä on se toimintatapa. Suomalaiset sairaalat maksavat tästä SPR verestä normaalin markkinahinnan, saman hinnan ne maksaa jos veri tulisi vaikka Saksasta tai Ruotsista . SPR myy myös verituotteita ulkomaille jos kotimaassa ei ole kysyntää .

Tietääkö kukaan järjestääkö mikään muu taho Suomessa verenluovutuksia, vai onko SPR:llä toimintaan yksinoikeus, ts. monopoli?

Motor City Contexti

Quote from: Sami Aario on 08.06.2009, 19:52:21
Quote from: Heywood on 08.06.2009, 18:25:39

Tietääkö kukaan järjestääkö mikään muu taho Suomessa verenluovutuksia, vai onko SPR:llä toimintaan yksinoikeus, ts. monopoli?

Taitaa olla laissa määrätty yksioikeus, ainakin myyntiin.

Motor City Contexti

Eli kyseessä on monopoli joka sosiaali ja terveysministeriö on myöntänyt SPR:lle.
Lääkelaitoksen kautta.

BK

Eipä tuolla missään niin lue. Päinvastoin, veripalvelulaki 4 § 2:
"Lääkelaitoksen on myönnettävä kirjallisesta hakemuksesta toimilupa veripalvelutoimintaa varten kunnalle, kuntayhtymälle, yhdistykselle tai muulle vastaavalle yhteisölle, jolla on edellytykset täyttää tämän lain veripalvelutoiminnalle asettamat laatu- ja turvallisuusvaatimukset. Lupahakemuksessa on oltava laitoksen henkilöstöä, tiloja, laitteita ja tarvikkeita koskevat tiedot sekä tiedot veren ja sen osien luovutusta, tutkimista, käsittelyä, säilytystä, kuljetusta, jakelua ja veriturvatoimintaa koskevista menettelytavoista."

Veripalveluasetus taas antaa aika selkeät tiedot hakemuksen luonteesta.

Että ei kun hakemaan Hommaveri-palvelulle lupaa, jos kokee että Veripalvelu kusettaa ja jonkin mystisen mutkan kautta tukee SPR:n mokutusta, ja samalla jotenkin onnistuu tarjoamaan markkinahintaisia (itseasiassa hintahaitarin alapäätä kun vertaillaan Euroopan tasolla verikorin hintaa, en jaksa kaivaa nyt graafia mutta kyllä vertailu veripalvelun sivuilta löytyy) ja turvallisia verituotteita sairaaloille ym. Eikös tollaisen kusetusorganisaation peittoaminen pitäisi kuitenkin olla aika iisi nakki jos sitä rahaa jonnekin organisaation ulkopuolelle syötetään?

Sami Aario

Lainaus täältä:
QuoteVoittoa tavoittelematta

Veripalvelu on taloudellisesti riippumaton ja toiminnallisestikin erillinen osa Suomen Punaista Ristiä. Emme tavoittele toiminnallamme voittoa vaan potilaan parasta. Sairaalat maksavat meille tilaamistaan valmisteista ja palveluista, ja näillä tuloilla katamme toimintamme kulut ja välttämättömät investoinnit. Vuonna 2007 Veripalvelun liikevaihto oli 70,4 miljoonaa euroa.

Veripalvelun tuloja ei käytetä muuhun Punaisen Ristin toimintaan eikä se vastaavasti saa toimintansa tueksi taloudellista apua emojärjestöltä. Veripalvelussa tehtävää tutkimustoimintaa sen sijaan tuetaan muun muassa valtion varoilla.

Toimintaamme ohjaa laki veripalvelutoiminnasta sekä muun muassa Euroopan Unionin veriturvallisuusdirektiivi . Suomessa Veripalvelun toimintaa valvoo Lääkelaitos.

Dark Serenity

Homma-veripalvelu :D

Tuolla jopa voisin käydä luovuttamassa :)
Murmur

Motor City Contexti

Quote from: Dark Serenity on 09.06.2009, 15:51:31
Homma-veripalvelu :D

Tuolla jopa voisin käydä luovuttamassa :)

Käytännössä sama kuin perustaisi Homma rahapeli yhdistyksen siihenkin voi hakea lupaa STM:stä

EL SID

Quote from: BK on 09.06.2009, 14:49:28
Eipä tuolla missään niin lue. Päinvastoin, veripalvelulaki 4 § 2:
"Lääkelaitoksen on myönnettävä kirjallisesta hakemuksesta toimilupa veripalvelutoimintaa varten kunnalle, kuntayhtymälle, yhdistykselle tai muulle vastaavalle yhteisölle, jolla on edellytykset täyttää tämän lain veripalvelutoiminnalle asettamat laatu- ja turvallisuusvaatimukset. Lupahakemuksessa on oltava laitoksen henkilöstöä, tiloja, laitteita ja tarvikkeita koskevat tiedot sekä tiedot veren ja sen osien luovutusta, tutkimista, käsittelyä, säilytystä, kuljetusta, jakelua ja veriturvatoimintaa koskevista menettelytavoista."

Veripalveluasetus taas antaa aika selkeät tiedot hakemuksen luonteesta.

Että ei kun hakemaan Hommaveri-palvelulle lupaa, jos kokee että Veripalvelu kusettaa ja jonkin mystisen mutkan kautta tukee SPR:n mokutusta, ja samalla jotenkin onnistuu tarjoamaan markkinahintaisia (itseasiassa hintahaitarin alapäätä kun vertaillaan Euroopan tasolla verikorin hintaa, en jaksa kaivaa nyt graafia mutta kyllä vertailu veripalvelun sivuilta löytyy) ja turvallisia verituotteita sairaaloille ym. Eikös tollaisen kusetusorganisaation peittoaminen pitäisi kuitenkin olla aika iisi nakki jos sitä rahaa jonnekin organisaation ulkopuolelle syötetään?

Haen piruuttanikin tuota lupaa lääkelaitokselta

Grotesca

En ole koskaan käynyt luovuttamassa verta koska olen hiukan alipainoinen :D Mutta en kyllä aio tulevaisuudessa käydäkkään vaikka voisinkin.
Meille tänne joensuuhun spr perusti vastaanottokeskuksen kontiolahteen, ja tiedottivat siitä ihmisille vasta kun keskusta avattiin. (Juuri varmaankin vastustuksen pelossa) Eipä mennyt kovin pitkään kun nämä mamut olivat jo paikallislehti Karjalaisessa vinkumassa siitä, kun heillä on niiiin pitkä matka kauppaan ja valivali kun pitää käyttää bussia! Voij eijjj... Ikäänkuin meidän kantapopulan ei tarvitsisi käyttää bussia  :(

Juu, eli en käy luovuttamassa. Boikotoin muutenkin kyseistä riistotoimintaa.
En ole enää pitkään aikaan lahjoittanut kontti ketjuille vanhoja tavaroitani enkä ole käynyt pitkiin aikoihin niissä myymälöissä.

Tuusula

Minä otan homma tatuoinnin kainaloon ja
vain homma verta lapun lompakkoon heti
kun palvelu alkaa!

Aikaisemmin kävin aktiivisesti luovuttamassa,
en enää.

Tai kävisin jos voisi luovuttaa jossain
muualla kuin SPR:ssä
This is my Homma.
There are many like it,
but this one is mine.

Lonely Raider

Quote from: Käenpoika on 15.04.2009, 05:53:06
Quote from: repslolman on 15.04.2009, 05:37:42
En kyllä näe miten SPR on verestäsi hyötynyt. Veren tarvitsijat ovat ainoita häviäjiä tällaisessa boikotoinnissa.

SPR myy sen veren sairaaloille johonkin standardihintaan. Totta kyllä että tarvitsijat häviävät, mutta eivät ole ainoita häviäjiä.

Siinä sitten vakavaan onnettomuuteen jouduttua onkin syytä hakata päätä seinään, että miksei tullut luovutettua kun nyt tarvitsisi itse tai esim. joku oman perheen jäsen.

Tätä samaa ajattelen, on se SPR nyt vähän väärällä raitellaa tässä mokuttamis-kiimassaan, ja kun se on vielä niin helvetin räikeetä, neekeri-mädättämöjä pusataan vaan joka kirkonkylään jees, ja rahat Valdelta tack och adjö.
Siis, jos ovat imemässä näitä mokuttamisrahoja ja verta, niin mun verta eivät enää saa, näin se vaan nyt sitten on.
Mikseivät ime näiltä rikastajilta verta säännöllisesti, sieltä tulisi sitä todellista kultamunan verta, hienoa elämän eliksiiriä ja varmasi puhdasta...juu....
-LR-

Kim Lindblom

Kaverilla 75 luovutusta kasassa ja sanoi JOKA kerta jättävänsä palautelaatikkoon lapun jossa valittaa monikulttuurisuuspropagandan ja verenluovutuksen yhdistämisestä. Ja väittää, että esim. Yrjönkadun pisteestä on monikulttuurisuushype hävinnyt.

Ano Nyymi

Quote from: Kim Lindblom on 30.07.2009, 07:33:03
Kaverilla 75 luovutusta kasassa ja sanoi JOKA kerta jättävänsä palautelaatikkoon lapun jossa valittaa monikulttuurisuuspropagandan ja verenluovutuksen yhdistämisestä. Ja väittää, että esim. Yrjönkadun pisteestä on monikulttuurisuushype hävinnyt.

Tämä on juurikin se oikea tapa toimia tässä asiassa. Kieleteistä palautetta jatkuvalla syötöllä ja vihjausta siihen samaan palautteeseen että voipa olla se viimeinen kerta kun luovuttaa verta (vaikka ei olisi aikomustakaan sitä lopettaa).

En usko että SPR niin pönttö systeemi on että johonkin mamuttamiseen systeeminsä karauttavat.

Motor City Contexti

Kyllä tämä punainen risti on aika systeemi . Yhdysvalloissa se keräsi hirmumyrsku katriinan uhreille rahaa. Kansan käsi oli karttuisa ja rahaa tuli , sitten tämä New Yorkissa toimiva PR alkoikin siirtää näitä rahoja Afrikan kohteisiin.

No muistaakseni Giuliaani sai tietää tästä ja ilmoitti Punaiselle ristille haastavansa Punaisen Ristin petoksesta oikeuteen kuin eivät meinanneet palauttaa takasin oikealle tilille . Vasta tämän uhkauksen edessä näin kävi ,PR vetosi vaikka mihin verukkeisiin ei auttanut . Suomessa tälläinen ei tietenkään ole mahdollista vaan täällä punainen risti käyttää keräämänsä rahat veren miten parhaaksi näkee. Itse ei moiseen puljuun menisi vapaaehtoisesti .

EL SID

tänään, SPRn toimiston edessä joku tytteli pyyteli sisälle luovuttamaan verta. Kun kysyin, että kuinka paljon SPR on tienannut Vaasan pakolaiskeskuksella, ja koska siitä päästään eroon, niin tytteli meni itse sisälle ja löi oven kiinni. Petskeles, olin sopivasti riidanhaastopäällä....  >:(

stadilainen

Jaahas, Dracula on ruvennut raottamaan arkun kantta . :P
voiko vitutukseen kuolla ? testi käynnissä

EL SID

Quote from: Reinhart on 05.08.2009, 02:58:09
Sielä Vaasan alatorin SPR:n verenluovutus-pisteessä tuli annettua yli 20 kertaa verta pakkiin. Henkilökunta oli todella mukavaa ja asiansa osaavaa. Vain pari heistä oli kokopäivä työllistettyjä. Moni oli osapäiväisiä, vapaaehtoisia työtekijöitä ja työharjoittelijoita. Yhteistä heille kaikille kuitenkin oli, etteivät tienneet SPR:n muista bisneksistä oikein mitään. Oman hommansa hoitivat hyvin ja tarjoilu pelasi.

olen huomannut tuon. Moni SPRllä oleva ei tiedä mihin on sotkeutunut. Mitä enemmän asioista puhutaan, sitä useampi saa tietoa asiasta.

KJ

45 minuuttia pöyhi tänään Veripalvelua: SPR:n Veripalvelulta miljoonia johtajan luottokonsultille - tarkastajan moitteet ohitettiin.
What would Gösta Sundqvist do?

Reich

Rahaa en tälle valtion suojeluksessa olevalle rikollisjärjestölle lahjoita, mutta verta kyllä. Vaikka SPR tekee raakaa bisnestä verelläni, niin silti koen veren tarpeessa olevien potilaiden auttamisen tärkeämmäksi.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

_w_

Quote from: jolina on 15.04.2009, 05:07:51
Olin aikoinani aktiivinen verenluovuttaja. En ole enää muutamaan vuoteen tehnyt sitä. Alkupräinen syy ei johdu nuivistumisesta, mutta koska SPR on RKPläisen johtonsa mukana tässä ns. pakolaisbusineksessa, en enää luovuta verta. Ikävä sanoa, mutta näin on. Tämä siksi, että SPR kyseli luovuttajia ennen juhlapyhiä. En halua olla auttamassa järjestöä, joka tietoisesti hävittää maatani.
Olen boikotoinut siitä lähtien kun pääsi julkisuuteen että myivät voitolla ulkomaille suomalaisten hyvässä uskossa ilmaiseksi luovuttamaa verta. En tiennyt siellä olevan rkp-laista johtoa eikä pakolaisbisnes ollut nykymallista, eikä muitakaan väärinkäytöksiä oltu paljastettu. Ostakoot veren ulkomailta, sieltä sitä saa ja spr:llä ei ole rahasta pulaa.

KJ

Quote from: _w_ on 12.09.2010, 01:00:04
Quote from: jolina on 15.04.2009, 05:07:51
Olin aikoinani aktiivinen verenluovuttaja. En ole enää muutamaan vuoteen tehnyt sitä. Alkupräinen syy ei johdu nuivistumisesta, mutta koska SPR on RKPläisen johtonsa mukana tässä ns. pakolaisbusineksessa, en enää luovuta verta. Ikävä sanoa, mutta näin on. Tämä siksi, että SPR kyseli luovuttajia ennen juhlapyhiä. En halua olla auttamassa järjestöä, joka tietoisesti hävittää maatani.
Olen boikotoinut siitä lähtien kun pääsi julkisuuteen että myivät voitolla ulkomaille suomalaisten hyvässä uskossa ilmaiseksi luovuttamaa verta. En tiennyt siellä olevan rkp-laista johtoa eikä pakolaisbisnes ollut nykymallista, eikä muitakaan väärinkäytöksiä oltu paljastettu. Ostakoot veren ulkomailta, sieltä sitä saa ja spr:llä ei ole rahasta pulaa.

Minulle koko SPR:n Veripalvelu on aina ollut todella vastenmielistä puuhaa, koska Veripalvelu tosiaankin tekee bisnestä ilmaiseksi saamallaan verellä. Jos ja kun VP myy verta/plasmaa hyvään hintaan ympäri Eurooppaa, niin kai siitä pitäisi maksaa myös alkutuottajille.

Haluan korostaa, että en usko, että SPR:n pomot ravaavat huorissa köyhiltä suomalaisilta huijatun veren turvin.
What would Gösta Sundqvist do?

Tommi Korhonen

Verenluovutuksesta maksaminen ei ole hyvä idea. Se tekee siitä tuloksellista ja insentiiviltään rahamotiivin alaista. Se voisi johtaa väärinkäytöksiin, valehteluun luovutuksista ja luovutusolosuhteista.

Jostain rahoitus ja kulujen kattaminen pitää tulla, joten ole kieltämässä Veripalvelulta veren myymistä, sairaaloille tai ulkomaillekaan.

Mutta joku tulosvastuullisuus ja vastuullisuus kansalaisille pitäisi olla. Tai sitten selkeästi kilpailutettu asema. Joka tosin Suomen kokoisessa maassa voi olla liian vaikeata. Eli yhteisön valvonta ja läpinäkyvyys kuulostavat parhailta vaihtoehdoilta.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

_w_

Quote from: Tommi Korhonen on 12.09.2010, 13:58:21
Verenluovutuksesta maksaminen ei ole hyvä idea. Se tekee siitä tuloksellista ja insentiiviltään rahamotiivin alaista. Se voisi johtaa väärinkäytöksiin, valehteluun luovutuksista ja luovutusolosuhteista.

Jostain rahoitus ja kulujen kattaminen pitää tulla, joten ole kieltämässä Veripalvelulta veren myymistä, sairaaloille tai ulkomaillekaan.

Kansalaiset vain ovat siinä käsityksessä ettei myydä voisi kertoa rehellisesti.

n.n.

ja tuo suomalaisen veren puhtaus on vain legendaa. monet eivät ole rehellisiä vastatessaan SPRn kysymyksiin.

edelleenkin, jos keksit jonkun paremman tavan painostaa SPRää, eli tehdä jotain, eikä vain haaveilla, niin antaa tulla ehdotuksia.

SPR:llä on sen verran tuohta taskussa, että ensimmäisenä boikotti tuntuu sairaaloiden potilaissa. Verituotteilla kun on kohtuu huono säilyvyys.

Kyllä suomalaiset suht rehellisesti Veripalvelun kysymyksiin vastailevat, kun luovutuksesta ole ns. massia tarjolla. Jos lyödään rahaa tiskiin, niin tilanne muuttuu.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell