News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Pitäisikö koulukiusaamisen torjumiseen käyttää enemmän rahaa?

Started by hoxpox, 25.06.2011, 23:41:59

Previous topic - Next topic

Pitäisikö koulukiusaamisen torjumiseen käyttää enemmän rahaa?

kyllä
78 (42.2%)
ei
66 (35.7%)
en tiedä
41 (22.2%)

Total Members Voted: 185

Brandöt

Tätä olen koittanut tässä ketjussa sanoa jo moneen kertaan:

Quote from: Eino P. Keravalta on 28.06.2011, 21:27:46
Aikamme henkeä kuvaa valitettavasti se, että ongelman ilmaannuttua ratkaisuksi nähdään vain rahan kaataminen ongelmaan, kun monia ongelmia voitaisiin estää ja välttää jo pelkästään sillä, että ihmisillä olisi selkäranka ja että he toimisivat tilanteen vaatimalla tavalla eivätkä odottaisi julkilausumia, kursseja, keskusteluja, tutkimuksia, päätöksiä, kriisiapua, toimintakaavioita, psykologisointia tai ylhäältä tulevaa käskyä.

Tällaisiksi on "hyvinvointivaltio" meidät henkisesti invalidisoinut: avuttomiksi ja passiivisiksi odottelijoiksi, jotka kuvittelevat, että ongelma on systeemin ensin havaittava ja sen jälkeen systeemin muodollisesti oikeassa järjestyksessä hoidettava ilman, että yksilö joutuisi missään vaiheessa turvautumaan omaan järjenkäyttöönsä tai moraaliinsa.

Kyse on todellakin yksilöistä. Yksilöllä on vastuu ja valta puuttua tilanteeseen sen nähdessään, heti. Voilà; ongelma on poistettu.  ;)

AstaTTT

Quote from: Brandöt on 28.06.2011, 21:42:37
Kyse on todellakin yksilöistä. Yksilöllä on vastuu ja valta puuttua tilanteeseen sen nähdessään, heti. Voilà; ongelma on poistettu.  ;)

"Hyvinvointivaltio" pyrkii kasvattamaan meidät siihen, että vastaus löytyy ulkopuoleltamme, vaikka sitä se ei koskaan tee. Juuri tänään mietin, miten meidät on ehdollistettu hankkimaan uutta tilalle, kun jotain menee rikki, vaikka sen voisi korjatakin. Osa ihmisistä on "kädettömiä" jo monella tavalla. :)

Brandöt

Quote from: Asta Tuominen on 28.06.2011, 21:47:31
Quote from: Brandöt on 28.06.2011, 21:42:37
Kyse on todellakin yksilöistä. Yksilöllä on vastuu ja valta puuttua tilanteeseen sen nähdessään, heti. Voilà; ongelma on poistettu.  ;)

"Hyvinvointivaltio" pyrkii kasvattamaan meidät siihen, että vastaus löytyy ulkopuoleltamme, vaikka sitä se ei koskaan tee. Juuri tänään mietin, miten meidät on ehdollistettu hankkimaan uutta tilalle, kun jotain menee rikki, vaikka sen voisi korjatakin. Osa ihmisistä on "kädettömiä" jo monella tavalla. :)

Ja ehdollistettu ylipäätään tarvitsemaan kaikenlaisia esineitä, kuluttamaan lisää - vaikka kaikki mitä ihminen oikeasti tarvitsee, on jotakin ihan muuta.  :)

AstaTTT

Quote from: Brandöt on 28.06.2011, 21:50:16
Ja ehdollistettu ylipäätään tarvitsemaan kaikenlaisia esineitä, kuluttamaan lisää - vaikka kaikki mitä ihminen oikeasti tarvitsee, on jotakin ihan muuta.  :)

Tiedätkö, tuli äsken mieleen, että vaikka ajattelua ei voi ulkoistaa, näyttää siltä että JärjestelmäTM on jo osittain tehnyt sitä.

Beatles on ollut tähän saakka lähimpänä totuutta: "All You Need Is Love".
Ja Raamattu: "Suurin niistä on Rakkaus".

On nämä aikoja!  :D

Brandöt

Quote from: Asta Tuominen on 28.06.2011, 21:54:32
Quote from: Brandöt on 28.06.2011, 21:50:16
Ja ehdollistettu ylipäätään tarvitsemaan kaikenlaisia esineitä, kuluttamaan lisää - vaikka kaikki mitä ihminen oikeasti tarvitsee, on jotakin ihan muuta.  :)

Tiedätkö, tuli äsken mieleen, että vaikka ajattelua ei voi ulkoistaa, näyttää siltä että JärjestelmäTM on jo osittain tehnyt sitä.


Kyllä! Järjestelmä on opettanut meille kuinka ajatella ja kuinka suhtautua. Kyseenalaistaminen vaatii tietynlaisen mielenlaadun, ja rohkeutta.  :)

AstaTTT

Quote from: Brandöt on 28.06.2011, 22:02:34

Kyllä! Järjestelmä on opettanut meille kuinka ajatella ja kuinka suhtautua. Kyseenalaistaminen vaatii tietynlaisen mielenlaadun, ja rohkeutta.  :)


Homma-foorumin suurin ansio on se, että se opettaa kriittisyyttä kaikkeen mahdolliseen.  ;D

Brandöt

Quote from: Asta Tuominen on 28.06.2011, 22:04:35
Quote from: Brandöt on 28.06.2011, 22:02:34

Kyllä! Järjestelmä on opettanut meille kuinka ajatella ja kuinka suhtautua. Kyseenalaistaminen vaatii tietynlaisen mielenlaadun, ja rohkeutta.  :)


Homma-foorumin suurin ansio on se, että se opettaa kriittisyyttä kaikkeen mahdolliseen.  ;D

:D

Ja hyvä niin.

Haima

Quote from: Sininärhi on 28.06.2011, 13:58:40
Eli periaatteessa saa erottaa, muttei kannata, koska resurssit ovat rajalliset.
Inhottavaa, että opetusta häiriköineelle / muita kiusanneelle oppilaalle pitää lain mukaan järjestää kotona opetusta. Hävytöntä. Mielestäni mokoma saisikin jäädä opetuksesta jälkeen.  >:(

Pohdipa nyt tästä näkökulmasta, miksi näyttää sille, etteivät opettajat halua tehdä asialle mitään. Mitä ne konkreettiset asiat ovat, mitä kuulutit kiusaamisen vähentämiseksi? Kun niitä on, niihin liittyy aina tällainen kääntöpuoli. Teepa siinä sitten työtäsi. Sama kuin sanottaisiin, että sun homma on kirjoittaa romaani ja sitten sahattaisiin kädet pois.
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Saippuakupla

Quote from: Haima on 28.06.2011, 22:15:03
Quote from: Sininärhi on 28.06.2011, 13:58:40
Eli periaatteessa saa erottaa, muttei kannata, koska resurssit ovat rajalliset.
Inhottavaa, että opetusta häiriköineelle / muita kiusanneelle oppilaalle pitää lain mukaan järjestää kotona opetusta. Hävytöntä. Mielestäni mokoma saisikin jäädä opetuksesta jälkeen.  >:(

Pohdipa nyt tästä näkökulmasta, miksi näyttää sille, etteivät opettajat halua tehdä asialle mitään. Mitä ne konkreettiset asiat ovat, mitä kuulutit kiusaamisen vähentämiseksi? Kun niitä on, niihin liittyy aina tällainen kääntöpuoli. Teepa siinä sitten työtäsi. Sama kuin sanottaisiin, että sun homma on kirjoittaa romaani ja sitten sahattaisiin kädet pois.

Sen lisäksi opettaja ei voi tehdä määräaikaista erottamispäätöstä.

QuotePerusopetusasetus 20.11.1998/852

18 § (18.6.2003/560)

Rehtorin ja opettajan päätösvalta eräissä tilanteissa

Perusopetuslain 36 §:n 1 momentissa tarkoitetusta jälki-istunnosta, pykälän 2 momentissa tarkoitetusta oppilaan määräämisestä poistumaan luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, ja pykälän 4 momentissa tarkoitetusta tehtävien suorittamisesta työpäivän päätyttyä päättää oppilaan opettaja. Mainitun pykälän 2 momentissa tarkoitetusta oppilaan määräämisestä poistumaan koulun järjestämästä tilaisuudesta päättää rehtori tai opettaja. Mainitun pykälän 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä päättää rehtori.

ttw

Quote from: JR on 28.06.2011, 19:04:19
http://www.ess.fi/?article=330598

Rehtori puuttui oppilaan tupakointiin vapaa-ajalla - kantelu!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011062813969611_uu.shtml

Saako vieraan lapsen huonoon käytökseen puuttua?
Kyllä    Ei
92%   8%
Ääniä 6117

Milloin vieraan lapsen käytökseen saa puuttua?
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu//showthread.php?t=545061

Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Radio Kerava

Quote from: Sininärhi on 28.06.2011, 13:50:30
Olen kuullut, ettei nykyään saa erottaa oppilaita koulusta, kun voi tulla traumoja  :flowerhat:
Eihän luokallekaan saa enää jättää, eikä tarkkailuluokalle siirtää. En tiedä, onko kyse varojen puuttumisesta vai jostain viherfemakon aivopierusta, mutta outoa moinen on joka tapauksessa. Siis se on outoa, että päästetään idiootit heikkolahjaiset oppilaat peruskoulusta läpi vaikka väkisin.

Vasemmistolainen käsitys tasa-arvosta on semmoinen että kaikki tulevat maaliin yhtä aikaa. Nopeammille pannaan punttia jalkaan niin paljon että eivät vahingossakaan ole nopeampia kuin se porukan hitain jota ei edes koko kisa kiinnosta pätkän vertaa vaan suostuu radalle ainoastaan "tuettuna", eli ylimääräisillä ansaitsemattomilla palkinnoilla houkuteltuna.

Tämä vasemmistolainen eetos leikkaa läpi koko suomalaisen yhteiskunnan. Täällä ymmärretään, tai ollaan ymmärtävinään, että ihmiset ovat erilaisia mutta erot tasoitetaan aina niin että kaikilla on yhtä surkeaa ja kurjaa. Tasapäistämisen mittariksi haetaan se pienin yhteinen nimittäjä.

Opettajina toimivat ystäväni ovat kertoneet paljon hiuksianostattavia tarinoita siitä, mihin suoraan sanottuna patologisesti häiriintyneet oppilaat kykenevät. Koululuokissa istutetaan oppilaita jotka eivät sinne missään tapauksessa kuuluisi vaan heidän paikkansa olisi suljetuissa laitoksissa joissa heille tulisi tarjota asiantuntevaa hoitoa. Mutta koska tämä maksaisi rahaa, sinun ja minun lapsiemme luokkatovereina voi olla ihan oikeita inhimillisiä aikapommeja.

Lapset kehittyvät eri tahtiin ja heidän kiinnostuksensa suuntautuvat jo nuorena eri suuntiin. Koululaitos (peruskoulu) taas on rakennettu puristamaan lapset samaan muottiin. Ylisuurissa ryhmissä opetuksen etenemistahti on sellainen että hitaimmille vauhdissa pysyminen on ylivoimaista. Lahjakkaammat taas puutuvat haasteiden puutteeseen ja heidän kehityksensä taantuu. Jos olet kaikin puolin siinä gaussin käyrän keskikohdilla, opetus voi olla ihan ok mutta käyrän kummassakin ääripäässä homma voi olla painajaista.

Turhautuneisuus purkautuu sijaistoimintoina ja mitäs muuta turhautuneet mukulat osaa tehdä kuin kiusata toisiaan.

IMHO: Kiusaamista saadaan vähennettyä siten että 1) Poistetaan kouluista ilmiselvät mielenterveyspotilaat ja lähetetään heidät hoitoon. 2) Pienennetään luokkakokoa radikaalisti niin että opettajalla on mahdollisuudet seurata ja tunnistaa luokkansa pieniä hiljaisia signaaleja jotka paljastavat kyllä mikäli jokin on pielessä. 3) Ymmärretään että lapsissa on lahjakkuuseroja ja jaetaan lapset ryhmiin jossa he saavat oman tasonsa mukaista opetusta.

Tämä vaan on mahdotonta koska 1) se ei vastaa vasemmistolaista tasa-arvokäsitystä ja 2) koska se maksaa.

Saippuakupla

Quote from: Radio Kerava on 28.06.2011, 23:20:56
Opettajina toimivat ystäväni ovat kertoneet paljon hiuksianostattavia tarinoita siitä, mihin suoraan sanottuna patologisesti häiriintyneet oppilaat kykenevät. Koululuokissa istutetaan oppilaita jotka eivät sinne missään tapauksessa kuuluisi vaan heidän paikkansa olisi suljetuissa laitoksissa joissa heille tulisi tarjota asiantuntevaa hoitoa. Mutta koska tämä maksaisi rahaa, sinun ja minun lapsiemme luokkatovereina voi olla ihan oikeita inhimillisiä aikapommeja.

Näille lapsille oikea paikka perusopetuksen piirissä olisi joko lastensuojelulaitoksen yhteydessä toimiva erityiskoulu tai sitten sairaalakoulu. Valitettavasti molemmissa em. paikkamäärät ovat hyvin rajatut, joten vain "pahimmat" tapaukset saadaan siirrettyä moisiin.

Eino P. Keravalta

Radio Keravalta hyvä viesti.

Se, mitä vasemmisto ei ymmärrä, on se, että jos keinotekoisesti kaikki saadaan tulemaan maaliin yhtä aikaa, riistetään samalla suurelta joukolta ihmisiä motivaatio: miksi ponnistella, koska lopputulos on sama? Kollektiivisesti tämä tarkoittaa yhteiskunnan ja hyvinvoinnin tuhoa ja rappiota. Ihminen tarvitsee kannustimia, jotta hän voi antaa parhaansa. Tässä mielessä "eriarvoisuus" on perusteltua ja tarpeellista, koska sen avulla yhteiskunnan kokonaisetu ja hyvinvointi - myös niille hitaammin maaliin saapuville - on turvattu.

Yhteiskunnan hyvinvointi vaatii yksilöiden eriarvoisuutta ja tuo hyvinvointi sataa myös heikoimmille lenkeille, kun taas tasapäistävässä yhteiskunnassa ei pidemmän päälle ole kellään hyvä olla.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Johannes Krauser II

Quote from: Eino P. Keravalta on 28.06.2011, 23:30:36Se, mitä vasemmisto ei ymmärrä, on se, että jos keinotekoisesti kaikki saadaan tulemaan maaliin yhtä aikaa, riistetään samalla suurelta joukolta ihmisiä motivaatio: miksi ponnistella, koska lopputulos on sama?
Motivaatio on vähän tuota monimutkaisempi juttu varsinkin pääkoppaa rasittavissa jutuissa, hyvä lyhyt pätkä aiheesta:
http://www.youtube.com/watch?v=dgKKPQiRRag

Eino P. Keravalta

Quote from: Johannes Krauser II on 28.06.2011, 23:45:25
Quote from: Eino P. Keravalta on 28.06.2011, 23:30:36Se, mitä vasemmisto ei ymmärrä, on se, että jos keinotekoisesti kaikki saadaan tulemaan maaliin yhtä aikaa, riistetään samalla suurelta joukolta ihmisiä motivaatio: miksi ponnistella, koska lopputulos on sama?
Motivaatio on vähän tuota monimutkaisempi juttu varsinkin pääkoppaa rasittavissa jutuissa, hyvä lyhyt pätkä aiheesta:
http://www.youtube.com/watch?v=dgKKPQiRRag

Motivaatio toki on monimutkainen juttu, mutta perusväittämäni on, että ihminen tarvitsee sitä ja juuri sen vasemmisto haluaa riistää.

Lupaan katsoa tuon hyvin pitkän videonkin huomenna.  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mika.H

Quote from: Alfresco on 25.06.2011, 23:50:41
Ideasi koulukiusaamisen vähetämisellä ovat ihan hyvät mutta ne ei edellytä juurikaan lisää rahoitusta. Mielummin pitäisi puuttua jyrkemmin tähän ongelmaan.

Juuri noin. Rahalla ei tuotakaan ongelmaa ratkaista. Asennemuutoksella kyllä!
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Saippuakupla

Quote from: Eino P. Keravalta on 28.06.2011, 23:30:36
Se, mitä vasemmisto ei ymmärrä, on se, että jos keinotekoisesti kaikki saadaan tulemaan maaliin yhtä aikaa, riistetään samalla suurelta joukolta ihmisiä motivaatio: miksi ponnistella, koska lopputulos on sama?

Ennemmin tuo motivaatio katoaa jos luokalla heiluu yksikin häiriintynyt henkilö, joka terrorisoi kaikkia muita oppilaita, mutta pääsee silti siirtymään vuosiluokalta toiselle. Tuolloin muiden motivaatio ei katoa päämäärän vuoksi. Se katoaa, koska käytännön esimerkki osoittaa, että liika ponnistelu on turhaa. Pahimmassa tapauksessa kyseinen häiriintynyt henkilö vielä tappaa muiden motivaation terrorisoimalla heitä. Tuolloin uhrien motivaatio kohdistuu koulupäivästä selviämiseen, ei opintojen etenemiseen.

Eino P. Keravalta

Quote from: Toofast24 on 29.06.2011, 00:40:40
Quote from: Eino P. Keravalta on 28.06.2011, 23:30:36
Se, mitä vasemmisto ei ymmärrä, on se, että jos keinotekoisesti kaikki saadaan tulemaan maaliin yhtä aikaa, riistetään samalla suurelta joukolta ihmisiä motivaatio: miksi ponnistella, koska lopputulos on sama?

Ennemmin tuo motivaatio katoaa jos luokalla heiluu yksikin häiriintynyt henkilö, joka terrorisoi kaikkia muita oppilaita, mutta pääsee silti siirtymään vuosiluokalta toiselle. Tuolloin muiden motivaatio ei katoa päämäärän vuoksi. Se katoaa, koska käytännön esimerkki osoittaa, että liika ponnistelu on turhaa. Pahimmassa tapauksessa kyseinen häiriintynyt henkilö vielä tappaa muiden motivaation terrorisoimalla heitä. Tuolloin uhrien motivaatio kohdistuu koulupäivästä selviämiseen, ei opintojen etenemiseen.

Anteeksi. En täsmentänyt, että puhuessani motivaatiosta puhuin filosofisella tasolla koko yhteiskunnasta ja sen jäsenten motivaattoreista. Mutta koulumaailmaan palatakseni ja Toofastin kirjoitusta kommentoidakseni todettakoon edelleen, että on sangen tarpeellista luoda erityinen tarkkailuluokka tai -koulu, jonne ongelmalapset kootaan. Koska me olemme erilaisia ja erilaisuutta tulee kunnioittaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Saippuakupla

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.06.2011, 00:47:21
Mutta koulumaailmaan palatakseni ja Toofastin kirjoitusta kommentoidakseni todettakoon edelleen, että on sangen tarpeellista luoda erityinen tarkkailuluokka tai -koulu, jonne ongelmalapset kootaan. Koska me olemme erilaisia ja erilaisuutta tulee kunnioittaa.

Tällä hetkellä vaihtoehtoja ovat erityiskoulut, lastensuojelulaitoksen yhteydessä toimivat erityiskoulut tai sitten sairaalakoulut. Niiden määrää pitäisi vain lisätä, koska paikkamäärät ovat tällä hetkellä todella rajalliset (lue: minimaaliset suhteessa tarpeeseen).

Lunoir

Ei pitäisi. Haaskausta. Paras olisi että opettajille annettaisi lisää valtaa ja että rangaistukset kiusaajille olisivat suuremmat ja välittömämmät. Sen ei pitäisi maksaa mitään.

Kiusaajia on monenlaisia. On ns. ongelmaperheistä kotoisin olevia (suurin osa), mutta on myös menestyvistä ja hyvistä kodeista kotoisin olevia. Varmaa on, ettei kiusaajan kiusaaminen johdu "heikosta itsetunnosta" (päin vastoin, on todettu että kiusaajille on hyvinkin vahva itsetunto), väkivaltaisista tietokonepeleistä tai siitä ettei äiti halannut tarpeeksi lapsena. Kiusaaminen johtuu tasan siitä että on olemassa syntyjään paskoja ihmisiä ja että kiusaaminen tuo mukanaan jotakin positiivista kiusaajalle. Usein se kohentaa kiusaajan statusta omassa laumassaan ja tietenkin tyttöjen pöksyt kostuvat sille isoimmalle ja pahimmalle karjulle. 

Sille taas ei voi yhtikäs mitään kuka joutuu kiusatuksi. Miltein kuka tahansa voi joutua kiusatuksi, ja suurin osa ihmisistä on joutunutkin.

Kiusaamista ehkäistään parhaiten - ei lisäämällä mitään suvaitsevaisuuslässynlääkurssitusta tai ymmärtämistä - vaan ennaltaehkäisemällä kiusaustilanteita (lisää valvontaa ja valtaa), rankaisemalla kiusattuja ankarasti ja nopeasti sekä ehkä jossakin minun ja parin muun psykon fasistisessa utopiassa näiden kliinisesti paskoiksi todettujen lihakuorien jälkiabortointia eli poistamista yhteiskunnasta.


Saippuakupla

Quote from: Lunoir on 29.06.2011, 01:07:50
Ei pitäisi. Haaskausta. Paras olisi että opettajille annettaisi lisää valtaa ja että rangaistukset kiusaajille olisivat suuremmat ja välittömämmät. Sen ei pitäisi maksaa mitään.

Tämä kommentti "lisää valtaa" kiinnostaa minua suunnattomasti ja olen sitä jo pariin otteeseen tiedustellut ketjussa - ilman vastausta. Mitä se oikein tarkoittaa, millaista konkreettista valtaa pitäisi lisätä ja antaa? (Aikaisemmista viesteistäni löytyy lainaukset opettajien ja rehtorin mahdollisuuksista antaa rangaistuksia ja soveltaa tarpeen vaatiessa rikoslain hätävarjelua sitä vaativiin tilanteisiin.)

Entä millaisia suurempien ja välittömien rangaistusten pitäisi olla? (Nythän fyysinen rajaaminen on mahdollista tilanteen niin vaatiessa, kyseisestä koulupäivästä poistaminen on mahdollista ja ääritapauksissa määräaikainen erottaminen on mahdollista.)

Kustannuksia toki tulee kaikesta, kuten jo aikaisemmista viesteistä voidaan huomata. Silti minua kiinnostaa, että mitä konkreettisia toimenpiteitä arvon nuivien mielestä asiaan liittyen voitaisiin tehdä?

Eino P. Keravalta

#111
Quote from: Toofast24 on 29.06.2011, 01:18:18
Quote from: Lunoir on 29.06.2011, 01:07:50
Ei pitäisi. Haaskausta. Paras olisi että opettajille annettaisi lisää valtaa ja että rangaistukset kiusaajille olisivat suuremmat ja välittömämmät. Sen ei pitäisi maksaa mitään.

Tämä kommentti "lisää valtaa" kiinnostaa minua suunnattomasti ja olen sitä jo pariin otteeseen tiedustellut ketjussa - ilman vastausta. Mitä se oikein tarkoittaa, millaista konkreettista valtaa pitäisi lisätä? (Aikaisemmista viesteistäni löytyy lainaukset opettajien ja rehtorin mahdollisuuksista antaa rangaistuksia ja soveltaa tarpeen vaatiessa rikoslain hätävarjelua sitä vaativiin tilanteisiin)

Olen ehkä kaikessa asiantuntemattomuudessani ja lyhytjännitteisessä harkitsemattomuudessani väärä ihminen vastaamaan tähän, mutta mielestäni opettajakunnan vallan lisääminen voisi käytännössä tarkoittaa sitä, että koululla on oikeus fyysisesti poistaa häiriköivä oppilas luokkatiloista. Tämä voisi tapahtua käytännössä siten, että opettaja painaa hälytysnappia, jolloin koulun vahtimestari, eli koulutettu turvallisuushenkilö tulee apua pyytävään luokkaan hetimmiten ja poistaa ongelman aiheuttajan luokasta - joko puheella tai sitten turvautumalla fyysiseen voimaan, kaasusumuttimeen tai käsirautoihin - aina tarpeen mukaan.

Kolmannesta luokastapoistamisesta joutuisi sitten erotetuksi ja sijoitetuksi tarkkailukouluun, jonka oppilaskunta koostuu sosiaalista apua ja jämäkkää kuria kaipaavista oppilaista.

Yllämainitussa prosessissa on mielestäni tärkeää, ettei opettaja käy käsiksi oppilaaseen, vaan että paikalle kutsutaan erityinen turvahenkilö, jolla on laillinen oikeus kajota häiriköivään oppilaaseen.

Muita ideoita?

Lisäys:

Ennen hälytysnapin painallusta opettajalla tulisi olla mahdollisuus aktivoida videotallennejärjestelmä, joka kuvaa ja äänittää luokan tapahtumat. Kiista- ja erottamistapauksissa näitä tallenteita voidaan käyttää todisteina. Lisättäköön vielä, että opettajalla tulee olla ranneke, jolla sekä voidaan kutsua apua että aktivoida videokuvaus. Näin opettajan ei tarvitse mennä tiettyyn paikkaan painamaan nappia ja hän voi tehdä sen salassa tai hädän alla missä vain.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lunoir

Quote from: Toofast24 on 29.06.2011, 01:18:18
Quote from: Lunoir on 29.06.2011, 01:07:50
Ei pitäisi. Haaskausta. Paras olisi että opettajille annettaisi lisää valtaa ja että rangaistukset kiusaajille olisivat suuremmat ja välittömämmät. Sen ei pitäisi maksaa mitään.

Tämä kommentti "lisää valtaa" kiinnostaa minua suunnattomasti ja olen sitä jo pariin otteeseen tiedustellut ketjussa - ilman vastausta. Mitä se oikein tarkoittaa, millaista konkreettista valtaa pitäisi lisätä? (Aikaisemmista viesteistäni löytyy lainaukset opettajien ja rehtorin mahdollisuuksista antaa rangaistuksia ja soveltaa tarpeen vaatiessa rikoslain hätävarjelua sitä vaativiin tilanteisiin)

En ole aivan varma. Tarkoitukseni oli kai myös sanoa, että enemmän valtaa puuttua ja TOIMIA muillekin, sosiaaliviranomaisille, lääkäreille ja poliiseille, ei pelkästään opettajille. Nykyinen koneisto vaikuttaa silmääni aivan liian hajautetulta, löyhältä ja byrokraattiselta.
En ole aivan varma mitkä ovat opettajan mahdollisuudet konkreettisesti puuttua koulussa tapahtuvaan häiriköintiin ja kiusaukseen, mutta elän luulossa että se tarkoittaa joidenkin lappujen täyttelyä ja peukaloiden pyörittelyä, sitten ehkä jotain tapahtuu tai sitten ei tapahdu. Hyvin mahdollista jos oppilas heitetään ulos tunnilta, asiasta kuuluu perästä kun vanhemmat ja yhteiskunnan huolestuneet kansalaiset alkavat osoittaa mieltään ja peräänkuuluttaa pehmeitä arvoja. Puolestani koulurauhaa (yleisesti, ml. kiusaaminen) häiritsevän oppilaan voisivat poliisit tai jotkin heitä avustavat viranomaiset (ruotsissa näitä on, mitä lie poliisiassistentteja ovat) viedä suoraan koulualueelta putkaan miettimään tekosiaan. Asiasta tehdään tietenkin merkintä ja tietyn kiintiön täytyttyä oppilas voitaisiin esim. erottaa ja määrätä yhdyskuntapalveluun? Luulisi vanhempiakin tällöin kiinnostavan jälkikasvunsa elämä... aivan ääritapauksissa tuskin tuolloinkaan, mutta tällaiset ääritapaukset ovatkin aivan häviävässä marginaalissa.

Ymmärrän että haluamani kaltainen muutos vaatisi huomattavan paljon aikaa ja ehkä sittenkin myös rahaa (ainakin lyhyellä aikavälillä) sekä tarkennuksia, sillä taidan heitellä ilmoille aika korkealentoisia ja ympäripyöreitä asioita...

Saippuakupla

Lakihan kyllä antaa opettajalle mahdollisuuksia toimia koulussa ja yksittäisissä tilanteissa, mutta ei juurikaan välineitä päästä pidemmäksi aikaa tai lopullisesti eroon satunnaisesti/turhan usein opetusta ja muita oppilaita häiritsevästä oppilaasta. Ongelmana oletettavasti noiden ongelmatapausten kohdalla ovat huoltajat, jotka eivät välitä/osaa/kykene puuttumaan jälkikasvunsa tekemisiin siitä tiedon saatuaan. Lastensuojeluilmoituksen myötä lapsen ja huoltajien käynti tai käynnit sosiaalivirastossa taas ovat ongelmatapauksille täysin yhdentekevää. Sosiaaliviranomaiset eivät voi tehdä huostaanottoa ilman riittäviä perusteita (se purkautuu valituksen myötä ja muutenkin kyseessä on kallis ja äärimmäinen toimenpide, johon tarvitaan nykyään huomattavat perustelut), pois lukien kiireellinen sijoitus lastensuojelulain 38§:än mukaan, johon kiukuttelu, riehaantuminen tai tappelu koulussa ei riitä.

Tuo oppivelvollisuuteen liittyvä yhdyskuntapalvelu on kiinnostava ajatus...

QuotePerusopetuslaki 21.8.1998/628

36 § (13.6.2003/477)

Kurinpito

Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus. Jos rikkomus on vakava tai jos oppilas jatkaa edellä tarkoitettua epäasiallista käyttäytymistä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan, oppilas voidaan erottaa enintään kolmeksi kuukaudeksi. Kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen ovat kurinpitorangaistuksia.

Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta.

Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen vuoksi.

Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittamaan tehtäviään.

36 b § (13.6.2003/477)

Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.


Rehtori ja opettaja voivat 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa toimia yhdessä tai kumpikin erikseen. Oppilaan poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle.

Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.

---

Rikoslaki 19.12.1889/39

4 § (13.6.2003/515)

Hätävarjelu

Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.

Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin.

Ari-Lee

Rahaa ei enää ole. Raha on Kataisella, ja EU:lla, ja Kreikalla, ja...Tarkoitan että rahaa ei enää saa nakella hulvattomasti kuten tähän asti on tapahtunut. Meillä ei ole enää varaa tyhmyyksiin. Fattan ovetkin pitäisi lukita siihen asti kunnes yhteinen kirstumme olisi täynnä. Mutta, rahan sijaan on "uusi keksintö"; vapaaehtoistoiminta.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Saippuakupla

Quote from: Kaapo on 29.06.2011, 02:29:32
Siis nyt on kyse nimenomaan viherfemakoiden aivoflatuksista. Ne loiset, kyllä loinen, jotka maleksivat muiden kustannuksella jossain tiedekunnissa tärkeinä ovat nyt päättäneet, että "integroidaan opetukseen". Nykyään myös löytyy kouluista sellaisia erityisiä ohjelmia "erityisille" oppilaille. Näillä erityisillä ohjelmilla erityisille oppilaille suomeksi sanottuna annetaan helpotuksia, jotta pääsisivät joskus sieltä koulusta pois. Naurettavaa sontaa koko touhu...

Noinhän tuo on, esim.

Erityisopetus

Yhteinen koulu kaikille (inkluusio)

Sininärhi

Niin innoissani paasasin opettajien vallan lisäämisen tarpeellisuudesta, että unohdin vallan täysin mainita, mitä se konkreettisesti mielestäni tarkoittaa.  ;D Näin voi käydä, kun oikein innostuu - ketjun aihe kun on itseäni lähellä.

Teoriassa opettajilla on valta poistaa häiriköivä oppilas luokasta, kyllä. Mutta käytännössä se ei ole aivan niin helppoa. Opettaja on vastuussa oppilaasta nimittäin vielä luokasta poistamisen jälkeenkin, ja jos oppilaalle tapahtuu tapaturma koulun alueella tai koulumatkalla, syy on opettajan. Mielestäni opettajan vastuu tämän kaltaisissa tilanteissa täytyisi poistaa - jos joku häiriköi opetusta tai muita oppilaita, opettaja ei enää ole luokasta poistamisen jälkeen vastuussa oppilaan edesottamuksista.

Kiusaamiseen taasen voisi puuttua tehokkaammalla valvonnalla. Jos jokainen kiusaamistapaus vietäisiin poliisille, ja joka ikisestä (vakavammasta) kiusaamistapauksesta tehtäisiin rikos, joka merkittäisiin rekisteriin (loppuelämän ajaksi), voisi kiusaaminen vähentyä. Ainakin teoriassa pelote olisi melko suuri.
Töiden saaminen voisi vaikeutua huomattavasti, jos peruskoulun ajalta olisi rikosrekisterissä muutama pahoinpitely ja muuta yhtä mukavaa. Mielestäni se olisi oikeudenmukaista, sillä valtaosa kiusaajista on sosiaalisia ns. 'kympin tyttöjä ja poikia', joiden pahuutta ei työnantaja välttämättä työhaastattelussa huomaa.

Itse asiassa kiusaamiseen voisi kaikista parhaiten puuttua muuttamalla koko yhteiskuntaa niin, että kakarat alkaisivat jälleen kunnioittaa vanhempia ihmisiä. Mutta tämähän ei ole mahdollista (enkä edes tiedä, miten se olisi mahdollista. Ehdotuksia?). Valitettavan suuri osa muun muassa sosiaalityöntekijöistä (esimerkiksi) olettaa, että lapset ovat täysin viattomia ja vika on aina aikuisten. Elämme lasten ehdoilla aikuisten maailmassa. Surullista.

Eino P. Keravalta

Klikatkaapas tuonne Toofastin linkkiin inkluusiosta. Huomaatte, miksi ongelmaoppilaille ei voida mitään:

Kaikessa puhutaan vain yhteisöllisyydestä, integraatiosta, joustosta ja kaikenmoisesta päänsilittelystä. Missään ei mainita kuria, velvollisuuksia tai rangaistuksia.

Ei ole opettajien vika, että koulujärjestelmä on yhtä lässynläätä siellä, missä pitäisi tarttua rivakasti ongelmiin ja eristää ongelmatapaukset erityiskouluihin kovemman kurin ja erityistuen piiriin.

Sama punavihermädätetty mentaliteetti on toki laajemminkin vallalla tämän hetken yhteiskunnassa - on ollut jo muutaman vuosikymmenen. Siihen kuuluu kaiken vastuun sälyttäminen yhteiskunnalle ilman, että yksilön tarvitsisi kantaa juuri mitään vastuuta tekemisistään tai tekemättä jättämisistään. Tämä ei ole muuta kuin moraalittomuutta ja yhteisön rapauttamista, kurjuuden ja epäoikeudenmukaisuuden lisäämistä.

Toivoa sopii, että tämän jo neljä vuosikymmentä kestäneen marksilaisen ajan hengen tilalle vähittäin rakentuu terveempi, moraalisempi ja lähempänä suomalaista arvomaailmaa oleva mentaliteetti, joka heijastuu kaikilla yhteiskunnan alueilla aina vankeinhoidosta, koulujärjestelmästä ja maahanmuuttopolitiikasta alkaen siten, että läpi kaiken näkyy kannustavuuden ajatus ja yksilön terve vastuunotto elämästään sen sijaan, että nyt stalinistit yrittävät kepulikonstein saada kaikkia maaliin yhtäaikaa tasapäistämällä, syrjimällä ja kaikkinaisen perseilyn anteeksiantamisella.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Saippuakupla

Nappasinpa aamun iloksi Statfin-palvelusta muutamia lukuja liittyen alle 18-vuotiaiden isänmaan tulevien toivojen tekemisiin (kts. kuva). Tarkennuksena, että tilasto osoittaa selvitettyihin rikoksiin syyllisiksi epäillyt, ei siis tuomitut.

Selvitettyihin rikoksiin syylliseksi epäillyt henkilöt iän mukaan kunnittain 2006- 2010

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.06.2011, 09:43:12
Klikatkaapas tuonne Toofastin linkkiin inkluusiosta. Huomaatte, miksi ongelmaoppilaille ei voida mitään:

Kaikessa puhutaan vain yhteisöllisyydestä, integraatiosta, joustosta ja kaikenmoisesta päänsilittelystä. Missään ei mainita kuria, velvollisuuksia tai rangaistuksia.

Ei ole opettajien vika, että koulujärjestelmä on yhtä lässynläätä siellä, missä pitäisi tarttua rivakasti ongelmiin ja eristää ongelmatapaukset erityiskouluihin kovemman kurin ja erityistuen piiriin.

Niin ylevälle ja ihanalla kuin tuo kuulostaa, niin karu totuus valkenee vanhemmillekin siinä vaiheessa kun häiriintynyt oppilas alkaa terrisoimaan luokkaa. Siinä on paha selittää vanhemmille, "mutta kun inkluusio niin pitää ymmärtää".

AuggieWren

Quote from: Toofast24 on 28.06.2011, 14:01:00
Quote from: AuggieWren on 28.06.2011, 13:46:00
Opettajien valtuuksia voimakeinojen käyttöön voisi myös lisätä.

Mitähän tämän lisäksi pitäisi vielä sallia?

QuotePerusopetuslaki 21.8.1998/628

36 b § (13.6.2003/477)

Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.

Rehtori ja opettaja voivat 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa toimia yhdessä tai kumpikin erikseen. Oppilaan poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle.

Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.

Kertoisitko vielä, missä tilanteessa tuo pykälä ns. aikuisten oikeasti sallii minkäänlaisten voimakeinojen käytön.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.