News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-01-02 YHDISTETTY Puolueiden kannatusluvut

Started by Atte Saarela, 21.12.2008, 05:56:15

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Tässäkin asiassa täydellinen on tarpeeksi hyvän - tai vähiten huonon - vihollinen. Parasta ei vaaleissa voi saada, aina on jotain pielessä joko puolueessa tai ehdokkaassa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tavan

^Persut voisi olla vähemmän maltillinen olematta silti täydellisesti malttia vailla. :)
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Lalli IsoTalo

Quote from: Tavan on 30.10.2021, 11:58:58
^Persut voisi olla vähemmän maltillinen olematta silti täydellisesti malttia vailla. :)

No, Sebullakin on parikolme tuomiota kiihottamisesta, joten ei kai häntä kovin maltilliseksi voine määritellä. Mutta ymmärrän mitä tarkoitat.
— Missä N, siellä R

Faidros.

Quote from: Pallopääkissa on 30.10.2021, 06:18:25
^Siksi on hyvä että äänestäjällä on tarjolla vaihtoehtoja ettei ole yhden varassa. Esim. Oulussa oli tarjolla Junes ja Tiina.

Kaikella kunnioituksella Junesta kohtaan, hän toi ilmi Oulun groomingin. Se riitti siihen suosioon. Jos aikoo pelastaa itsensä merkittävänä poliitikkona, hänen täytyy löytää joku vastaava epäkohta, muuten kaikki unohtavat hänet, sääli.

Ps: Oulun politiikan Frank Zappa! ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Tavan on 30.10.2021, 11:47:29
Quote from: Uuno Nuivanen on 30.10.2021, 11:40:30
Ne puheet, joissa persuja ei voi äänestää kun se ei ole tarpeeksi nazi, jätän omaan arvoonsa.

Miksi et näe sellaisilla (siis oletan persujen maltillisuutta kammoksuvilla) puheilla juuri arvoa?

Tässäkin tapauksessa kannattaa antaa ääni toimivalle vaihtoehdolle, eikä muita äänestäjiä karkoittavalle älämölöjengille.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Chrattac

Quote from: Lalli IsoTalo on 30.10.2021, 12:04:32

No, Sebullakin on parikolme tuomiota kiihottamisesta, joten ei kai häntä kovin maltilliseksi voine määritellä. Mutta ymmärrän mitä tarkoitat.

Eihän noi Sebun tuomiot ole ongelma kuin Hesarin lukijoille, poliittisille vastustajille ja twitter-mölisijöille. Kansanryhmää vastaan kiihottaminen perusmuotoisena on aikalailla poliittinen, naurettava "soo soo" -tuomio monien mielestä. Etenkin, jos pääsee avaamaan kontekstiin sidotusti, mistä se tuomio on oikeasti tullut – tätähän toimittelijat eivät yleensä halua kertoa. Ikävä, että siitä pitää maksella valtiolle rahaa, kun on tullut sanottua jonkun analfabeettien kruunaamattoman kuninkaan mielestä ikävästi.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

Pallopääkissa

Quote from: Lalli IsoTalo on 30.10.2021, 11:49:19
Tässäkin asiassa täydellinen on tarpeeksi hyvän - tai vähiten huonon - vihollinen. Parasta ei vaaleissa voi saada, aina on jotain pielessä joko puolueessa tai ehdokkaassa.

Miksi ne jotka eivät löydä ehdokasta, lähde itse ehdolle? Jos haluaa parhaan ehdokkaan ja jos hän on ainoa jota voi äänestää, sellainen löytyy peilistä. Aina voi lähteä itse ehdolle, joko puolueen, yhteislistan tai valitsijayhdistyksen ehdokkaksi. Sekin olisi keino saada äänestysaktiivisuutta ylös että lähtee itse ehdolle. Saa siinä ainakin oman äänen, yleensä.

Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

-PPT-

Äänestämättömyyttä jostain syystä romantisoidaan kuvaamalla sitä protestiksi tai kapinallisuudeksi.

Todellisuudessa ylivoimaisesti suurin osa äänestämättömistä on niitä joita ei vaan kiinnosta. Heitä jotka eivät esim kysyttäessä pysty luettelemaan mitkä puolueet nyt ovat hallituksessa.

Pallopääkissa

Olisko nukkuvien herättämiseen olemassa jokin viisasten kivi? Tunteisiin vetoaminen ja toistoa toiston perään? Pitäisi saada viesti menemään ihon alle, jonka seurauksena menee uurnille? Kertoo kaverille että mennään uurnille? Kantaa vaikka käsistä ja jaloista että saadaan raahattua uurnille?

1970-luvulla äänestysaktiivisuus kävi yli 80 prosenttia vaikka äänioikeus oli laskettu 18 ikävuoteen. Kunnallisvaaleissakin oli yli 75 prosentin äänestysaktiivisuus.

Eduskuntavaalit
1972: 81,4 %
1975: 79,7 %
1979: 81,2 %
1983: 81,0 % Suomessa asuvat; 75,7 % kaikki äänestäneet

Kunnallisvaalit
1972: 75,6 %
1976: 78,5 %
1980: 78,1 %
1984: 74,0 %

Torspo

Jokainen äänestämättä jättänyt antaa valtaa vapaaehtoisesti niille, jotka äänestävät. Nämä protestit osuvat pääsääntöisesti omaan nilkkaan, koska silloin vanhan vallan paatuneet äänestäjät saavat enemmän vastinetta äänilleen. Kok, kesk ja rkp kiittävät.

pienivalkeapupu

Parasta ei vaaleissa voi saada, aina on jotain pielessä joko puolueessa tai ehdokkaassa.
Näinpä. Ja jos argumentti on tasoa 'meillä ei nyt ole parempaakaan vaihtoehtoa' niin minusta se kuullostaa siltä, että argumentoija itsekin myöntää systeemin / järjestelmän viallisuuden mutta koska systeemiä / järjestelmää ei voi muuttaa niin minun pitää jatkaa systeemiin / järjestelmään luottamista tietäen että se on viallinen, mutta kuitenkin muutosta odottaen - muutosta jota ei tule tapahtumaan, koska järjestelmää ei haluta korjata (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan).
Ja jos meitä nukkuvia syyllistetään vallitsevan establishmentin tukemista, niin yhtä hyvin samaa voi sanoa valvovista (äänestäjistä). Vaikka kuinka innokkaasti kävisitte äänestämässä, niin muutosta ei tule tapahtumaan tai se tulee tapahtumaan liian hitaasti. Mitä muuta muka voi olettaa vialliselta järjestelmältä (jota ei edes haluta korjata)?
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Uuno Nuivanen

^ Tuo kehäpäätelmä johtaa lopputulokseen missä mikään ei kannata. Onhan sekin tietysti yksi ajattelutapa.

pienivalkeapupu

Quote from: Uuno Nuivanen on 30.10.2021, 19:30:00
^ Tuo kehäpäätelmä johtaa lopputulokseen missä mikään ei kannata. Onhan sekin tietysti yksi ajattelutapa.
Johtuen siitä, etten ole havainnut äänestämisen kannattavan. 9 viikon jonotus terveysasemalle, hammaslääkäri ens helmikuussa; jos olisin käynyt äänestämässä, olisiko odotusaikani inhimillisempi? Ja minun henk koht tilanteeni on vain jäävuoren huippu.
Joten miten äänestäminen muka olisi estänyt ns hyvinvointiyhteiskuntamme rapautumista? Henkilökohtaiselta (eikä miltään muultakaan) kantilta, ei mitenkään. Tämä todellakin on vain yksi ajattelutapa, mutta en näe miten mikään muukaan tapa olisi muuttanut vallitsevaa asioiden tilaa.
Käy(kää) äänestämässä jos niin haluatte, mutta älkää viitsikö tulla öyhöttämään tyyliin 'jos et äänestä et voi valittaa, kun ei meillä nyt parempaakaan ole tarjota.'
Se on pelkästään absurdia.

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Lalli IsoTalo

Itse en ole havainnut äänestämiseni vaikuttaneen lopputulokseen maassa jossa elän. Mutta olen havainnut, että spindoctoroinnilla voi töniä ehdokkaita mieleiseensä suuntaan. Jokainen voi ilmoittautua avustajaksi, ja aloittaa mielipidevaikuttamisen. Jos haluaa muutosta saada aikaiseksi.
— Missä N, siellä R

pienivalkeapupu

Quote from: Lalli IsoTalo on 30.10.2021, 21:56:27
Itse en ole havainnut äänestämiseni vaikuttaneen lopputulokseen maassa jossa elän. Mutta olen havainnut, että spindoctoroinnilla voi töniä ehdokkaita mieleiseensä suuntaan. Jokainen voi ilmoittautua avustajaksi, ja aloittaa mielipidevaikuttamisen. Jos haluaa muutosta saada aikaiseksi.
Ottaen huomioon kuinka suuri on nukkuvien rekisteröimätön puolue, niin ei näytä muutoshaluja kansalla liiemmälti olevan...

Tavan

Muistakaamme, että keskivertokansalainen on hölmö, puolet on vielä keskivertoa hölmömpiä,  ja fiksutkin ovat yleensä rikkiviisaita inttäjiä tai  aivopestyjä midwittejä, tai aktiivisesti pahuuden voimien palveluksessa.

Tähän kun vielä lisätään yleinen läntisen kulttuurin rappiotila ja väestön sivistystason lasku, on aika helppoa arvata miksi edustuksellinen demokratia järjestelmänä kusee ja rajusti.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Tsuudi

Luovuttaminen ei ole vaihtoehto. Itse äänestän taktisesti. Jos on mahdollista, äänestä puolesta. Ellei äänestän vähimmän haitan periaatteella. Ellei sekään olemahdollista, äänestän vastaan.
Viimeisissä kunnallisvaaleissa se oli tuo viimeisin vaihtoehto. Samoin kuin Soinin persujen aikaan.
On äänestetty eurovaaleissa "Suomi isänmaa" puolueen kaulaan asti tatuoitua vantaan aluejohtajaa. Uusnatsit ovat minulle samassa kategoriassa kuin keloapinat. Myös tämä päätös syntyi noudattaen mainittua vastaan- periaatetta.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Pallopääkissa

Mikä sai suomalaiset käymään vaaliuurnilla 1970-luvulla kun silloin äänestysaktiivisuus oli paljon suurempi kuin nykyään?

Entä mikä saa tanskalaiset käymään vaaliuurnilla edelleenkin? Tanskan parlamenttivaalien äänestysaktiivisuus on ollut yli 80 prosenttia koko tämän vuosituhannen aikana. Tässä näkyy vaalit.
2019: 84,6 %
2015: 85,9 %
2011: 87,7 %
2007: 86,6%
2005: 84,4 %
2001: 87,1 %

Tsuudi

Quote from: Pallopääkissa on 30.10.2021, 22:52:13

Entä mikä saa tanskalaiset käymään vaaliuurnilla edelleenkin? Tanskan parlamenttivaalien äänestysaktiivisuus on ollut yli 80 prosenttia koko tämän vuosituhannen aikana.

Ja tulokset näkyy. Tanskassa on mamulla erilaiset oltavat kuin vaikkapa Ruotsissa tai Suomessa. Tätä Tanskalaiset ovat tilanneet ja nähtävästi myös saaneet.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Maastamuuttaja

Minkälainen tulos olisi kansalaisten mielipidetiedustelulla saatu suhtautumisessa Mainilan laukauksiin 1939? Luulisin (en todellakaan tiedä), että koko lailla rauhantahtoisesti. Eli tiedostamatta, että rauhantila oli päättynyt.

L. Brander

Quote from: Tavan on 30.10.2021, 22:32:31
Muistakaamme, että keskivertokansalainen on hölmö, puolet on vielä keskivertoa hölmömpiä,  ja fiksutkin ovat yleensä rikkiviisaita inttäjiä tai  aivopestyjä midwittejä, tai aktiivisesti pahuuden voimien palveluksessa.

Tähän kun vielä lisätään yleinen läntisen kulttuurin rappiotila ja väestön sivistystason lasku, on aika helppoa arvata miksi edustuksellinen demokratia järjestelmänä kusee ja rajusti.

Ei ihmiset ole hölmöjä. Ne  on laiskoja ja kusipäitä. Kuitenkaan laiskat ja kusipäät ei ole ongelma. Kun tuuli kääntyy, niin ne pullukat ja jakkukalkkunat hakevat taas kerran "syvästi ja harkiten perustellut mielipiteensä" iltapäivälehdistä.

Ongelma ja rikolliset ihmisyyttä vastaan on nämä suvakit. Niissä ei ole yhtään ihmistä, jota ohjaisi jonkinlainen halu hyvän tekemiseen. On vain itsekkyys ja oman hännän nostaminen huutamalla toisille: Natsi, denialisti, sika, impivaaralainen jne. Tuossa porukassa ei ole yhtään ihmistä, joka olisi ikinä elämässään ajatellut mitään muuta kuin itseään, omaa mainettaan ja omaa muka paremmuuttaan.
Dystooppinen salamasota

Lalli IsoTalo

Quote from: pienivalkeapupu on 30.10.2021, 22:28:46
Ottaen huomioon kuinka suuri on nukkuvien rekisteröimätön puolue, niin ei näytä muutoshaluja kansalla liiemmälti olevan...

Eipä ole muutoshaluja kansalla, ei.

Mutta tämä menee vähän pointtini ohi, joka on se, että olen yrittänyt avustajana ja/tai spindoctorina (oheiskäsikirjoitajana) vaikuttaa siihen, että ehdokas on sellainen, jota voisin äänestää. Me puhutaan varmaan vähän eri asiasta.  :)
— Missä N, siellä R

Golimar

Tämä tutkimus todistaa sen että suuri osa äänestäjistä on älykääpiöitä. P_skapuolueet ja maanpetturit ovat vastanneiden mieleen vieläkin.

Sanna Marinin hallituksen suosio on romahtanut – puolueista myönteisimmin suhtaudutaan kokoomukseen ja SDP:hen
Hallituksen suosio on laskenut jyrkästi. Tuoreimman Puoluebarometrin tulos on tähän saakka Marinin hallituksen heikoin. Yhä useampi suomalainen arvioi puolestaan opposition suoriutuneen hyvin.

Niukka enemmistö suomalaisista (52 %) ajattelee Sanna Marinin (sd.) hallituksen onnistuneen tehtävissään varsin hyvin, käy ilmi Kantar TNS:n tänään julkistamasta Puoluebarometrista.

Hallitus on toiminut hyvin 14:n ja melko hyvin 38 prosentin mielestä.

38 prosenttia on asiasta päinvastaista mieltä. 19 prosenttia pitää sen toimintaa melko huonona ja yhtä moni antaa hallitukselle huonon arvosanan.

Hallituksen suosio on laskenut merkittävästi. Maaliskuussa 62 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että hallitus on onnistunut tehtävissään hyvin.

Marinin hallituksen onnistumista on mitattu nyt neljästi. Tuore tulos on niistä heikoin. Se jää 17 prosenttiyksikköä keväällä 2020 saavutetusta koko mittaussarjan parhaasta tuloksesta. Silloin 69 prosenttia kertoi hallituksen toimineen hyvin.

Suosion laskusta huolimatta Marinin hallitukselle kuuluu neljä kovinta tulosta lokakuussa 1991 alkaneiden mittausten sarjassa.

X

Suomalaiset suhtautuvat tällä hetkellä myönteisimmin SDP:hen ja kokoomukseen. 45 prosenttia ajattelee niistä erittäin tai melko myönteisesti.

Keskustaan suhtautuu myönteisesti 41 prosenttia kansalaisista ja RKP:hen 38 prosenttia. Vasemmistoliitto (34 %), vihreät (34 %), perussuomalaiset (33 %), Liike Nyt (32%) ja kristillisdemokraatit (30%) ovat mittaustuloksissa melko tasaväkisiä.

X

https://yle.fi/uutiset/3-12171454

no future

Quote from: pienivalkeapupu on 30.10.2021, 22:28:46
Eli valtaosa kansasta on kokolailla tyytyväisiä, leipää ja sirkushuveja siis riittävästi tarjolla?

Paawo

QuoteKantar TNS Oy on toteuttanut tutkimuksen 12. – 21.10.2021. Tutkimus on toteutettu GallupForumissa. Haastateltu joukko edustaa maamme 15 - 74 vuotta täyttänyttä väestöä (pl. ahvenanmaalaiset). Äänestämistä koskevat kysymyksenasettelut esitettiin äänestysikäisille. Haastattelujen kokonaismäärä on 1.223. Tutkimustulosten virhemarginaali on 2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Tästä YLE:nkin kursiivilla painetusta fontista voi sitten jokainen tykönään arvioida Sanna I Kauniin ja yleisen arvopohjan suosion pitävyyttä.  :facepalm:

Ceaușescun Stalinin Castron Chavezin Kimien suosio varmasti oli ja on vertaansa vailla kunhan vaan sopivalta joukolta oikealla tavalla kysyttiin.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

N. O. Hääppönen

Demareiden alamäki taitaa olla tosiasia. Tuon mittauksen ajankohdan jälkeen on Marin saanut lisää kritiikkiä ihan huolella, eli lehdistön ihannetytön tiara alkaa hapettumaan.

PS kannatuksen nousua ei kannattane nousuksi rekisteröidä, mutta eipähän ole laskenut mikä sinällään on erinomainen asia.

QuoteHallituspuolueiden keskinäinen kiistely Veikkauksen rahoista näyttää syöneen sekä SDP:n että keskustan kannatusta.

SDP:n kannatus Ylen tuoreimmassa kannatusmittauksessa on 18,1 prosenttia, ja se on tullut hieman yli prosenttiyksikön alaspäin.

Keskustan kannatus on puolestaan laskenut 0,7 prosenttiyksikköä 11,9 prosenttiin.

– SDP:n kannatuksen lasku lähti liikkeelle mittausjakson toiselta viikolta, ja siihen ajoittuu monenlaisia poliittisia tapahtumia. On ollut kiistelyä Veikkauksen rahoista, kohua pääministerin järjestämistä jatkoista Kesärannassa ja boomer-päivitys. Kaikki nämä selittävät osittain kannatuksen laskua, Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Tuomo Turja sanoo.
---
Perussuomalaiset jatkaa myös tasaista suorittamista. Puolueen kannatus on noussut hieman, 17,9 prosenttiin.

– Kannatus ei ole muuttunut suuntaan, eikä toiseen. Riikka Purra on puheenjohtajana jatkanut edeltäjänsä linjaa, ja se on varmasti ollut kannattajille mieluinen asia, Turja sanoo.

https://yle.fi/uutiset/3-12172659
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

ikuturso

Ai-van loistavaa perus YLE:ä taas.

Laitoin aamulla makuuhuoneen television päälle. YLE aamu.
Mulla ei ollut rillejä päässä, eli näin vain kuvat ja ison tekstin.

Näin yllä linkatut palkit, jossa kok pisin, sitten punainen ja sininen. Sitten näin otsikot.
Kokoomus ykkönen kannatus pysynyt ennallaan
Toisena kannatustaan menettänyt SDP
Perussuomalaisten kannatus pysynyt lähes ennallaan.

Kokoomuksen kohdalla uutinen piti paikkansa. 20,9% ei muutosta. OK.
Mutta mitä noista otsikoista tuli muuten mieleen?
Toisena SDP, kannatusta pudonnut, joo. Mutta toisena, eli ei varmaan mitään isompaa muutosta?
- No olihan siellä yli prosentti laskua ja ero PS:ään vain 0,2% virhemarginaalin ollessa 2%
Ja vittu. Persujen kannatus näköjään laskenut, mutta onneksi lähes ennallaan....
- MitVit? 0,2% nousua ja YLE otsikoi lähes ennallaan.

Todellisuudessa Persut on noussut SDP:n kanssa tasoihin ja virhemarginaalin puitteissa (muutoksia loivennetaan filttereillä) raakadatassa mennyt ehkä jo ohi. Mutta meille kerrotaan, että SDP selkeä kakkonen laskusta huolimatta ja PS melkein ennallaan.

Eivät menneet taaskaan perheen YLE-verot hukkaan. Tuollaista luovuutta pitääkin rahoittaa.

Ja haastattelussa poliittinen hyper-erikoisasiantuntija-toimittelija-kirjoittelija Lauri Nurmi: Keskustasta sanotaan, että pudonnut blaa blaa blaa, mutta miksei kukaan sano, että Annikka Saarikko on onnistunut pitämään keskustan kannatuksen noinkin hyvin (-0,7% ja vihreät rinnalla)

Nyt jo 8:30 uutisissa otsikointi oli muuttunut:
Perussuomalaiset ja SDP 18 prosentissa.
Ilmeisesti Jouko Jokinen oli päässyt töihin ja sanonut: Hyvä pojat ja tytöt. Nyt on varhaisheränneet mummut aivopesty. Nyt alkaa herätä ihmiset, jotka ymmärtävät numeroita. Eiköhän kaikessa hiljaisuudessa vähän viilata tuota otsikointia lähemmäs totuutta. Muuten Jokisipilä ja kumppanit nostaa taas helvetillisen haloon.

MUOKS: Ei hemmetti.... kelatkaa nyt.
Gallupissa perussuomalaiset nostaneet kannatustaan niukasti ja kirinyt käytännössä suosiotaan tiputtaneen pääministeripuolueen kaulan kiinni. Jumankauta sehän on uutinen! Oppositiopuolue kirinyt Marinin puolueen kaulan kiinni. Äijäpuolueen naispuheenjohtajasta huolimatta (senhän piti olla äijäpuolueen tuho). Mutta mitä hel-vit-muumia liikkuu sen toimittajan päässä, joka kirjoittaa tästä otsikon: PS kannatus lähes ennallaan?
Joko siellä on Iiris Suomelan sisko harjoittelijana tai sitten siellä on pidetty oikein komiteamietintöä, millä sanoilla jytkypuheita taas hillitään ja on käytetty jotain viestintätoimistoa apuna otsikoiden muokkaamisessa. Tuohon tarvitaan joko vahva agenda ja taitoa tai sitten ai-van totaalista tyhmyyttä olla näkemättä, mitä tuolla gallupeissa on oikeasti tapahtunut.
Mietin taas analogiaa.
Leikitään, että Escortin, Golfin ja Corollan huippunopeudet ovat olleet 209, 193 ja 177. Sitten niihin olisi laitettu katalysaattorit ja Tekniikan Maailma raportoisi: Escort edelleen nopein, ei muutosta. Golfin huippunopeus laskenut hieman, mutta edelleen toisena. Corollan huippunopeus lähes ennallaan, kun mitatut luvut olisivat 209, 181 ja 179  tutkan mittatarkkuuden ollessa ±20 km/h!

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

RP

Poimintana. Marinilta tosiaan unohtunut, missä se demarien ydinkannattajakunta on ollut vuosia.
QuoteMielenkiintoista SDP:n mollivoittoisissa lukemissa on se, että kannatus on laskenut iäkkäiden parissa, eikä puolue ole saanut nuoremmista ikäpolvista lisää tukea.
https://yle.fi/uutiset/3-12172659

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

viisitoista

Tuo krisujen putoaminen and RKP:n nousu on varmasti vain jokin tilastollinen "glitchi" joka korjaantunee seuraavissa gallupeissa.

viisitoista

Joitain varmaan turhauttaa kun persut kasvaa niin hitaasti, mutta tätä tää nyt on kun sankarihahmon tilalle tulee johtajaksi melko  väritön nainen jonka ainoa viehätysvoiman lähde on kuivan asiallinen agenda. Kansan syvät rivit on vielä totuttelemassa Purraan.

Lisäksi huomaan että "Muut" ovat kasvaneet kahdella promillella. Olisivatko nuo 0,2 % VKK:n tuholaisjengin kannatusta joka on pois persuilta?

Luulen kuitenkin että tässä ollaan luomassa perustaa sitten myöhemmin kiihtyvälle kannatusnousulle jahka alkavat eduskuntavaalit lähestyä.