News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-05-29: Afrikkalaisilla ravintoloilla vaikeuksia lyödä läpi Suomessa

Started by Taikaseinä, 29.05.2011, 20:11:40

Previous topic - Next topic

Malla

Quote from: Ink Visitor on 30.05.2011, 15:53:03
YLE Uutisten haastatteleman Mulki Mölsän mukaan somalialainen versio suomalaisesta karjalanpaistista ei missään tapauksessa sisällä sianlihaa. Hän myöntääkin, että hänen reseptinsä ei ole täyssuomalainen.

Karjalanpaistissa on niin niukalti ainesosia, ettei sitä oikein voi versioida ;D
Jos jättää sianlihan pois, se on naudanlihaa sipulin kera.
Varmaan ihan kelpo einettä, mutta miksi kutsua sitä karjalanpaistiksi?

kohmelo

Quote
Vaikeus on myös se, että monet Afrikasta tulijat eivät ole yrittäjiä, vaan esimerkiksi opiskelijoita ja turvapaikanhakijoita.

MaisteriT

Quote from: Taikaseinä on 29.05.2011, 20:11:40
Muistaakseni täällä on joskus ihmetelty, miksi ei mistään Suomesta löydy afrikkalaista ravintolaa.

Kyllä Suomessa on afrikkalaisia ravintoloita, olen jopa syönyt sellaisessa, mutta ei kyllä todellakaan monta.

Quote
QuoteSuomessa asuvien maahanmuuttajien mukaan afrikkalaisille ravintoloille on vaikea saada jalansijaa.

Onhan se jos ei tunne asiakkaitaan. Kannattaa olla vähintään B-oikeudet, somistaa ja siivota lattia, ymmärtää hiljaisuuden merkitys asiakkaille, osata suomalainen pykäläviidakko... Henk koht epäilen että jos aasialaiset onnistuvat ravintolan pystyttämisessä ja afrikkalaiset eivät, syy ei todellakaan ole keskivertoasiakkaan rasismi, siksi paljon etnisissä käydään.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

foobar

Quote from: kohmelo on 30.05.2011, 16:40:57
Quote
Vaikeus on myös se, että monet Afrikasta tulijat eivät ole yrittäjiä, vaan esimerkiksi opiskelijoita ja turvapaikanhakijoita.

Tämä ei ole ollut mikään este kiinalaisille, thaimaalaisille tai vietnamilaisille. Eikä turkki-kurdi-whatever linjan perinnepitsanvääntäjille. Eikä oikeastaan kenellekään muullekaan. Mutta ilmeisesti nimenomaan afrikkalaiset ovat suvaitsevaisuusasiantuntijoiden mielestä niin pitkälle untermenschiä (tämä on rikkaus, jos albedo on sopiva!), että heidän kohdallaan se on ylitsepääsemätön haaste.

No, eipä tuolle tilanteelle taida löytyä poliittisesti korrektia ja samalla rehellistä selitystä, varsinkaan Afrikan kultamunasarven tulijoiden kohdalla.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

ukkometso

Sen verran on kulanaristisia taipumuksia että voi sanoa:   Karjalanpaisti ilman sianlihaa on kuin  kossu ilman prosentteja. 8) 

Nerouden ja typeryyden ero?

Neroudella on rajansa.


Finka

Muutama vuosi sitten tutustuin erääseen afrikkalaiseen opiskelijaporukkaan. Maata en tarkalleen muista. Naiset porukassa hieman valittelivat minulle, kun miehet tulivat kylään ruoka-aikaan. Tekivät kuulemma ilmi kiinnostuksensa ruokaa kohtaan. Sanoivat myös, että osalla miehistä ei ollut edes ruuanvalmistusvälineitä itsellä.

Tiedä häntä voiko yleistää.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: KalleK on 29.05.2011, 21:39:08
Yksi suuri ongelma lienee se, että Afrikassa kokkailun hoitavat naiset.

Havaintoni on, että Afrikassa ravintolan keittiömestari on useimmiten mies ja itse asiassa koko henkilökunta saattaa olla miehiä. Naisiakin kyllä näkee kokkeina mutta harvemmin. Katukeittiöt ja vastaavat ovat asia erikseen.

Kunnollisen ruokaravintolan perustaminen ja henkilökunnan palkkaaminen Suomessa on kallista eikä kaikkia raaka-aineita välttämättä edes saa (tai ne maistuvat Suomessa erilaisilta muun muassa kuljetuksen takia). Aika harvalla afrikkalaisella on sellaisia pääomia, että voi lähteä Suomeen perustamaan yritystä.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Spesialisti on 30.05.2011, 09:37:11
QuoteSomalialaisen keittokirjan tehneen Mulki Mölsän mukaan yksi keskeinen ongelmana on, että somaliravintoloissa ei tarjoilla alkoholia
Jostain syystä bissenmyynti ei tuota vaikeuksia muille muslimiryhmille kuten turkkilaisille. Ei kai somalien ole pakko sitä keskivetelää itse juoda? Vai onko haramia tuntea jo pärske käsillään pulloa avatessa?

Ns. uskovaiset muslimit eivät edes oleskele tiloissa, joissa tarjoillaan alkoholia, eivätkä siten myöskään myy sitä.

Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Vera on 30.05.2011, 16:06:48Luulisi että tilausta afrikkalaisille ruualle olisi - mutta toisaalta, voiko heikko menestys johtua mm. siitä että ainakin itä- ja eteläafrikkalainen ruoka on monella tavalla lähellä intialaista, ja intialaisia ja nepalilaisia ravintoloita on jo valmiiksi aika paljon?

Ihmiset eivät vain tunne afrikkalaista ruokaa eivätkä todennäköisesti yhdistä sitä esimerkiksi intialaiseen ruokaan. Monet afrikkalaiset eivät välttämättä itsekään tunne afrikkalaista ruokaa, jos ovat kovin vaatimattomista oloista, joissa on syöty päivästä toiseen maissipuuroa ja ehkä kerran vuodessa vuohenlihaa.

Afrikassa on melko yleistä, että ruoka- ja anniskelupaikat ovat erikseen. Toki on olemassa eurooppalaistyylisiä (kalliita) paikkoja, joista saa sekä ruokaa että juomaa, mutta niitä on tietysti vähemmän. Tyypillisesti ruokapaikat menevät kiinni aikaisin, sillä Afrikassa yleensäkin "kaikki" tapahtuu aina auringonvalon mukaan. Auringon laskettua avautuvat iltamenopaikat, joissa olut virtaa, musiikki soi ja meteli on hirveä. Nälkäisille löytyy iltaisin katukeittiöitä ja pikaruokapaikkoja sekä niitä kalliimpia ruokaravintoloita.

Henkilökohtaisesti pidän enemmän sellaisesta afrikkalaisesta ruuasta, jota tarjotaan muslimien ravintoloissa. Se on kansainvälisempää ja maukkaampaa.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Ernst

Quote from: Finka on 30.05.2011, 19:24:24
Muutama vuosi sitten tutustuin erääseen afrikkalaiseen opiskelijaporukkaan. Maata en tarkalleen muista. Naiset porukassa hieman valittelivat minulle, kun miehet tulivat kylään ruoka-aikaan. Tekivät kuulemma ilmi kiinnostuksensa ruokaa kohtaan. Sanoivat myös, että osalla miehistä ei ollut edes ruuanvalmistusvälineitä itsellä.

Tiedä häntä voiko yleistää.


Voi hyvinkin yleistää, mutta missään tapauksessa ei saa yleistää julkisesti.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

vkoski

Quote from: Malla on 30.05.2011, 16:24:23
Quote from: Ink Visitor on 30.05.2011, 15:53:03
YLE Uutisten haastatteleman Mulki Mölsän mukaan somalialainen versio suomalaisesta karjalanpaistista ei missään tapauksessa sisällä sianlihaa. Hän myöntääkin, että hänen reseptinsä ei ole täyssuomalainen.

Karjalanpaistissa on niin niukalti ainesosia, ettei sitä oikein voi versioida ;D
Jos jättää sianlihan pois, se on naudanlihaa sipulin kera.
Varmaan ihan kelpo einettä, mutta miksi kutsua sitä karjalanpaistiksi?

Haluuu mummoni(RIP)..karjalasta kotoisin..laittoin sekaan myös porkkanaa ja lanttua kyllä oli hyvää, mutta tuo sika/nauta on ehdoton perusta

foobar

Quote from: pn on 30.05.2011, 20:25:57
Eräässä tilaisuudessa afrikkalainen kokki tarjoili kypsennettyjä matoja [sic]. Tiedostavien mielestä matojen torjuminen olisi kai pahinta rasismia. Sitä paitsi madoilla on varmasti pienempi hiilijalanjälki kuin lehmäpihvillä...

Varmasti, vai oletko nähnyt matoja joilla on jalat?

Voissa riittämiin myllertäneet kastemadot ovat öljyssä tms paistettuna muistaakseni ihan ok. Tosin varsinaiseksi vatsantäytteeksi en ainakaan näitä kotimaisia luikeroita voisi tuon käsittelyn jälkeen kutsua - edes tippaleivän vertaa.

Vai puhuttiinko tässä jostain sormenpaksuisista toukista, kenties? Niissä on enemmän syötävää, mutta en ole koskaan oppinut pitämään niiden rakenteesta - kuivat pikkuheinäsirkat ja vastaavat ovat kyllä ihan syötävää snäkkimutusteltavaa.

Näiden hyönteisten syöminen ei muuten mitenkään rajoitu Afrikkaan, vaan pikemminkin sitä esiintyy vähän kaikissa "alkuperäisissä" ruokakulttuureissa joiden alueella hyönteisiä reippaammin riittää.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Kallioinen Käsi

Quote from: foobar on 30.05.2011, 22:27:02
Näiden hyönteisten syöminen ei muuten mitenkään rajoitu Afrikkaan, vaan pikemminkin sitä esiintyy vähän kaikissa "alkuperäisissä" ruokakulttuureissa joiden alueella hyönteisiä reippaammin riittää.

Voi itse asiassa olla aikalailla terveempää mutusteltavaa kun Hesen, Mäkkärin tai Arskan Grillin uppopaistetut "ranskalaiset"...

Cettu

Quote from: pn on 30.05.2011, 20:25:57
Eräässä tilaisuudessa afrikkalainen kokki tarjoili kypsennettyjä matoja [sic]. Tiedostavien mielestä matojen torjuminen olisi kai pahinta rasismia. Sitä paitsi madoilla on varmasti pienempi hiilijalanjälki kuin lehmäpihvillä...

Miksi pitäisi olla "tiedostava" jotta maistaisi tätä ruokalajia? Riittää, ettei ole nirso tai ennakkoluuloinen uusien ruokalajien suhteen. Madot, toukat ja hyönteiset kuuluvat ihmislajin luontaiseen ruokavalioon, eikä minulla ainakaan olisi mitään ongelmaa maistaa niitä. Suuremman kuvotuksen aiheuttaa mikropitsat ym. einespaska.

Maisterinna

Etiopialaisessa olen käynyt minäkin, ja ruoka oli vähän turhan suomalaista "karjalanpaistia", tosin mehevistä tuoreista chileistä plussaa. Sain kauan houkutella kaveriani ravintolaan, ja aistittavissa oli rasistipeikko. Mainittakoon, että kyseinen kaveri on ulkomaalainen ja ei-kaukasialainen. Istui afrikkaperäisiä ukkoja ravintolassa suomalaisen hiljaisina ihmisten kulkua ikkunasta seuraillen. Suorastaan epäilyttävän suomalaista touhua!

Egyptiläisessä ei-kebab ravintolassa olen käynyt, oli vähän turhan omituisesti maustettua ruokaa, mutta kokemuksena niin sanotusti rikastava kuitenkin.

Jos sambusat tai samosat tai mitä ne oli ovat somalialaisia pasteijoita, niin sitten olen maistanut somalialaistakin ruokaa.

Toivoisin lisää afrikkalaisia ravintoloita, kyllä minä ja muut eksotiikannälkäiset aina vierailemme.

RP

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 30.05.2011, 20:05:26
Ns. uskovaiset muslimit eivät edes oleskele tiloissa, joissa tarjoillaan alkoholia, eivätkä siten myöskään myy sitä.

Joskus on vain väitetty näiden Suomen somalien olevan melko maltillisia...

Kansainvälisesti katsottuna alkoholin totaalikielto (koskien myös maassa olevia ei-muslimeja) näyttää olevan voimassa lähinnä Saudia-Arabian ja Talibanien kaltaisissa ärri-islamilaissa valtioissa ja hallinnoissa. Iranin kaltaiset "maltilliset" sallivat saen kristityille ja monissa arabimaissa se näköjään ei ole sen enmpää rajoitettua (ellei jopa vähemmän) kuin Suomessa
http://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition#Middle_East.2C_North_Africa.2C_and_Central_Asia

Koskaan en vielä kiinalaisessa ravintolassa (Suomessa) en ole juonut olutta, eikä se nähdäkseni ole ollut mikään sääntö muidenkaan ruokalaijoiden suhteen (edes illalla).

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

foobar

Quote from: Maisterinna on 30.05.2011, 22:47:57
Jos sambusat tai samosat tai mitä ne oli ovat somalialaisia pasteijoita, niin sitten olen maistanut somalialaistakin ruokaa.

Sambusat ovat suunnilleen yhtä somalialaisia kuin raviolit ovat uniikisti italialaisia. Eli erittäin epätodennäköistä on, että kovin suuri osa keksinnöllisyydestä on paikallistettavissa nimenomaan Somaliaan, vaikka niitä siellä syödäänkin.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Titus

Quote from: Taikaseinä on 29.05.2011, 20:11:40

- Vaikutelma on, että suomalaiset välttävät paikkoja, joissa istuu paljon afrikkalaisia, sanoo Suomi-Tansania-seuran entinen puheenjohtaja Humphrey Kalanje.


Eli tarvitseeko nuo ravintolat jo siellä valmiiksi istuvien lisäksi maksavia asiakkaita vai mitä kohtaa en oivaltanut ?

:flowerhat:
that's a bingo!

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: RP on 30.05.2011, 22:49:59
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 30.05.2011, 20:05:26
Ns. uskovaiset muslimit eivät edes oleskele tiloissa, joissa tarjoillaan alkoholia, eivätkä siten myöskään myy sitä.

Joskus on vain väitetty näiden Suomen somalien olevan melko maltillisia...

Kansainvälisesti katsottuna alkoholin totaalikielto (koskien myös maassa olevia ei-muslimeja) näyttää olevan voimassa lähinnä Saudia-Arabian ja Talibanien kaltaisissa ärri-islamilaissa valtioissa ja hallinnoissa. Iranin kaltaiset "maltilliset" sallivat saen kristityille ja monissa arabimaissa se näköjään ei ole sen enmpää rajoitettua (ellei jopa vähemmän) kuin Suomessa
http://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition#Middle_East.2C_North_Africa.2C_and_Central_Asia

Kun mainitsin ns. uskovaisten muslimien suhtautumisesta alkoholiin, tarkoitin nimenomaan yksilöitä, en eri maissa harjoitettavaa alkoholipolitiikkaa. Esimerkiksi Suomessa on suomalaisia muslimeja, jotka karttavat kaikkea alkoholiin liittyvää, mutta vastaavasti esimerkiksi Saudi-Arabiassa on muslimeja, jotka juovat kotonaan ja ulkomailla viinaa. Kyse on siis siitä, mitä heidän uskontulkintansa tai omatuntonsa sallii.

Maltillisuuden tai ei-maltillisuuden liittäisin siihen, missä määrin muslimit olettavat ympäristönsä noudattavan omaa tulkintaansa. Voi suhtautua kielteisesti alkoholiin, mutta olla neutraali sen suhteen, miten muut siihen suhtautuvat. Mielestäni kenenkään ei myöskään tarvitse kotoutua Suomeen siten, että alkaa käyttää tai tarjoilla alkoholia omantuntonsa tai vakaumuksensa vastaisesti. Raittiudesta ei ole vaaraa kellekään, ja Suomessa alkoholia on nähdäkseni tarjolla riittävän taajaan sitä haluaville. Niin on myös Afrikassa, jossa alkoholismi on suuri ongelma.

Vertailun vuoksi voi muuten kysyä, miksei Suomessa ole fish&chips-ravintoloita, vaikka Iso-Britannia on kulttuurisesti paljon lähempänä kuin Afrikka. Joka tapauksessa Suomi on mielestäni riittävän monipuolinen tarjonnaltaan, vaikkei kaikkia maailman keittiöitä olisikaan edustettuna edes Helsingissä. En halua Suomesta mitään mini-Amerikkaa tai Helsingistä mini-NYC:tä.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

xoxox

Quote from: Titus on 30.05.2011, 23:44:31
Quote from: Taikaseinä on 29.05.2011, 20:11:40
- Vaikutelma on, että suomalaiset välttävät paikkoja, joissa istuu paljon afrikkalaisia, sanoo Suomi-Tansania-seuran entinen puheenjohtaja Humphrey Kalanje.
Eli tarvitseeko nuo ravintolat jo siellä valmiiksi istuvien lisäksi maksavia asiakkaita vai mitä kohtaa en oivaltanut ?
Afrikkalaista ruokaa tarjoilevan ravintolan houkuttelevuutta suomalaisten keskuudessa voisi lisätä sekin, että henkilökunta edustaisi kantaväestöä.

(Ainakin konsepti näyttäisi toimivan amerikkalaista ruokaa tarjoilevien ravintoloiden tapauksessa.)

foobar

Quote from: Titus on 30.05.2011, 23:44:31
Quote from: Taikaseinä on 29.05.2011, 20:11:40

- Vaikutelma on, että suomalaiset välttävät paikkoja, joissa istuu paljon afrikkalaisia, sanoo Suomi-Tansania-seuran entinen puheenjohtaja Humphrey Kalanje.


Eli tarvitseeko nuo ravintolat jo siellä valmiiksi istuvien lisäksi maksavia asiakkaita vai mitä kohtaa en oivaltanut ?

Toisinaan tulee kyllä mieleen ylistäviä lehtijuttuja lukiessa, että nk. varsinaisten kulttuurien (Lähi-itä + varsinkin Afrikka) maahanmuuttajayrittäjien mediakerma sekä heitä haastatelleet journalistit jakavat varsin omituisen käsityksen menestyvästä yrittämisestä: se on sitä, että koko kyläyhteisö pyörii yrityksen tiloissa ja sen lähistöllä voimallista puheensorinaa tuottaen, yrittäjän itse luonnollisestikin keskittyen myös tähän joviaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Maksuhaluisten asiakkaiden löytäminen vaikuttaa täysin sivuseikalta. Näikö se kukoistava bisnes toimii siellä Afrikassakin? Kannattaako juuri näitä yrittäjiä lehdissä ihailla?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

xoxox

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 30.05.2011, 23:48:55
Vertailun vuoksi voi muuten kysyä, miksei Suomessa ole fish&chips-ravintoloita,
Johtuisiko osaltaan siitä, ettei Suomeen tahdo riittää kunnollista turskaa sen mennessä niinsanoaksemme parempiin suihin?

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: foobar on 30.05.2011, 22:55:54
Quote from: Maisterinna on 30.05.2011, 22:47:57
Jos sambusat tai samosat tai mitä ne oli ovat somalialaisia pasteijoita, niin sitten olen maistanut somalialaistakin ruokaa.

Sambusat ovat suunnilleen yhtä somalialaisia kuin raviolit ovat uniikisti italialaisia. Eli erittäin epätodennäköistä on, että kovin suuri osa keksinnöllisyydestä on paikallistettavissa nimenomaan Somaliaan, vaikka niitä siellä syödäänkin.

Sambusa/samosa on monessa Afrikan maassa yleinen, mutta yhtä lailla sitä tehdään Etelä-Aasiassa (jolta suunnalta se varmaan on aikoinaan rantautunut Afrikkaan). Kuoren ja täytteen voi valmistaa monella tavalla. Tämä ei tietenkään vähennä somalialaisen tai vaikkapa tansanialaisen sambusan herkullisuutta.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Kukko

Quote from: Titus on 30.05.2011, 23:44:31
Quote from: Taikaseinä on 29.05.2011, 20:11:40

- Vaikutelma on, että suomalaiset välttävät paikkoja, joissa istuu paljon afrikkalaisia, sanoo Suomi-Tansania-seuran entinen puheenjohtaja Humphrey Kalanje.


Eli tarvitseeko nuo ravintolat jo siellä valmiiksi istuvien lisäksi maksavia asiakkaita vai mitä kohtaa en oivaltanut ?

Hehheeee...! Juurikin näin, loistava pointti...  Eipä tainnut Humphrey aivan tajuta mitä tuli tokaistua ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: xoxox on 30.05.2011, 23:54:04
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 30.05.2011, 23:48:55
Vertailun vuoksi voi muuten kysyä, miksei Suomessa ole fish&chips-ravintoloita,
Johtuisiko osaltaan siitä, ettei Suomeen tahdo riittää kunnollista turskaa sen mennessä niinsanoaksemme parempiin suihin?

Vaikka riittäisikin, niin ei Suomi välttämättä silti söisi yhtä innokkaasti turskaa ranskisten kanssa kuin kebabia ja pizzaa. Yritin vain sanoa, että kaikki innovaatiot eivät levittäydy kaikkialle. Olen syönyt Afrikassa ihania kala-aterioita, joista en edes uneksi Suomessa. Mutta Suomessa taas nautin järviahvenesta ja taimenesta enkä haikaile Afrikan herkkuja.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

foobar

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 30.05.2011, 23:48:55
Vertailun vuoksi voi muuten kysyä, miksei Suomessa ole fish&chips-ravintoloita, vaikka Iso-Britannia on kulttuurisesti paljon lähempänä kuin Afrikka. Joka tapauksessa Suomi on mielestäni riittävän monipuolinen tarjonnaltaan, vaikkei kaikkia maailman keittiöitä olisikaan edustettuna edes Helsingissä. En halua Suomesta mitään mini-Amerikkaa tai Helsingistä mini-NYC:tä.

Saa Suomesta fish & chipsejä, muistaakseni Helsingissä O'Malleysistä ja vähän muualtakin, ja olen törmännyt erinäisinä teemapäivinä, ihan vahingossa, monessa enemmän pubikulttuuria kunnioittavassa kapakissa niihin - jopa brittisanomalehdistä tarjoiltuna. Ei niitä kai briteissäkään yleensä mihinkään fiiniin paikkaan mennä syömään, vaan siihen kulmapubiin...

EDIT: ja tosiaan, Suomessa fish & chipsin epäterveellisen lokeron ovat kaapanneet pitsat ja kebabit. Ihmiset syövät päivässä vain rajatun määrän ruokaa, eikä ne merenantimetkaan ole täälläpäin ihan niin kokoaikaista vatsantäytettä kuin paikassa, jota usein kutsutaan saarivaltakunnaksi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: foobar on 30.05.2011, 23:58:22
Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 30.05.2011, 23:48:55
Vertailun vuoksi voi muuten kysyä, miksei Suomessa ole fish&chips-ravintoloita, vaikka Iso-Britannia on kulttuurisesti paljon lähempänä kuin Afrikka. Joka tapauksessa Suomi on mielestäni riittävän monipuolinen tarjonnaltaan, vaikkei kaikkia maailman keittiöitä olisikaan edustettuna edes Helsingissä. En halua Suomesta mitään mini-Amerikkaa tai Helsingistä mini-NYC:tä.

Saa Suomesta fish & chipsejä, muistaakseni Helsingissä O'Malleysistä ja vähän muualtakin, ja olen törmännyt erinäisinä teemapäivinä, ihan vahingossa, monessa enemmän pubikulttuuria kunnioittavassa kapakissa niihin - jopa brittisanomalehdistä tarjoiltuna. Ei niitä kai briteissäkään yleensä mihinkään fiiniin paikkaan mennä syömään, vaan siihen kulmapubiin...

Mutta ei se sentään kebabin kaltainen ilmiö taida olla? Vielä kerran: markkinat ovat Suomessa rajalliset enkä edes toivo, että syntyy uudenlaista afrikkalaiset maahanmuuttoa, jossa afrikkalaiset perustavat ravintoloita ja rahtaavat sitä varten sukunsa Suomeen töihin. Kyllä suomalaiset pärjäävät ihan hyvin, vaikkeivät saisikaan valita kebabin ja samosan väliltä.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Eino P. Keravalta

Quote- Vaikutelma on, että suomalaiset välttävät paikkoja, joissa istuu paljon afrikkalaisia, sanoo Suomi-Tansania-seuran entinen puheenjohtaja Humphrey Kalanje.

Onhan tuo siinä mielessä totta, että monikaan ei halua istua poliisiasemalla tai fatan aulassa.

( Tämä oli harmiton ja poliittista sisältöä vailla oleva sutkaus, ja afrikkalaisiin siinä viitattiin vain sattuman kautta eikä tarkoituksena ollut väittää, että kaikki afrikkalaiset ovat poliisin tuttuja, sillä he eivät ole )

Mutta asiaan. Mikäli Humphrey Kalanjen väittämä pitää paikkansa, seuraava askel on kysyä, mikseivät suomalaiset riemumielin ryntää afrikkalaisten kansoittamiin paikkoihin? Onko afrikkalaisten käytöksessä jotakin länsimaiseen tapaetikettiin sopimatonta? Onko tilanne suomalaiselle uhkaava? Mistä on kyse? Herra Kalanje varmaan tietää, mutta ei kerro.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

RP

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 30.05.2011, 23:48:55
Raittiudesta ei ole vaaraa kellekään, ja Suomessa alkoholia on nähdäkseni tarjolla riittävän taajaan sitä haluaville.

Tuota en kiistä, mutta alkoholihan oli tässä yhteydessä väitetty ongelma somaleille.

Halusin vain todeta, että ajatusryppäässä:
---
Suomessa ei voi pitää ravintolaa, joka ei tarjoa alkoholia
Muslimi ei voi tarjota kristityille asiakkailleen alkoholia, eivät edes maltilliset sellaiset, kuten somalit
=> Suomeen ei voi syntyä somaliravintolaa
---
- ei ole oikein mitään kohtaa joka kestäisi hyvin kriittistä tarkastelua.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/