News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Keskustelua ruotsin kielen asemasta Suomessa

Started by Risto A., 06.04.2009, 04:22:35

Previous topic - Next topic

Pakkoruotsi vai pakkovenäjä?

Pakkoruotsi
2 (2.7%)
Pakkovenäjä
1 (1.4%)
Molemmat pakollisiksi
2 (2.7%)
Molemmat vapaaehtoisiksi
69 (93.2%)

Total Members Voted: 74

Turkulaine

Quote from: Kikken on 29.10.2010, 17:59:53
:facepalm: Aijaa, noh kai minun sitten suomenruotsalaisena pitää ottaa vastuu tästä pakkoruotsista.

Pyydän suomenkielisenä vastavuoroisesti ja hyvän tahdon eleenä anteeksi, että olet joutunut lukemaan pakkosuomea!  :)
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Teppis

:facepalm: Aijaa, noh kai minun sitten suomenruotsalaisena pitää ottaa vastuu tästä pakkoruotsista. Kummallista että RKP neljän prosentin kannatuksellaan pystyy pitäämään pakkoruotsia yllä. Menepäs siitä mieluummin syyllistämään SDP:n ja Kokoomuksen äänestäjiä. Kukaan ei pakota heitä äänestämään näitä puolueita jos pakkoruotsi heille on merkittävä kysymys.
Joka arvostaa suomenruotsalaisia pakkoruotsin perusteella on yksinkertaisesti täysi idiootti.

Ei sinun tarvitse ottaa toisten tekemisiä vastuullesi. Mutta vastaa kuitenkin kysymykseeni. Jookos kookos?

Ja minustakin se on eräällä tavalla kummallista, että politiikka on sen luontaista, että RKP tosiaan pienellä vähemmistöllään kykenee tälläisiä asioita saamaan aikaiseksi, mutta niin se vain on ja asiaahan on tutkittu ja asiasta on kirjallistakin faktaa olemassa, millä RKP 60-luvulla kykeni pakkoruotsin saamaan peruskouluun.
Keskeisintä siinä oli se, ettei RKP yhtenä hallituspuolueena suostunut peruskoulu-uudistukseen muulla ehdolla, kuin pakkoruotsilla.

Ruotsihan ei ollut pakollinen kieli ennen peruskoulu-uudistusta.

Kikken

Quote from: Teppis on 29.10.2010, 18:06:49
:facepalm: Aijaa, noh kai minun sitten suomenruotsalaisena pitää ottaa vastuu tästä pakkoruotsista. Kummallista että RKP neljän prosentin kannatuksellaan pystyy pitäämään pakkoruotsia yllä. Menepäs siitä mieluummin syyllistämään SDP:n ja Kokoomuksen äänestäjiä. Kukaan ei pakota heitä äänestämään näitä puolueita jos pakkoruotsi heille on merkittävä kysymys.
Joka arvostaa suomenruotsalaisia pakkoruotsin perusteella on yksinkertaisesti täysi idiootti.

Ei sinun tarvitse ottaa toisten tekemisiä vastuullesi. Mutta vastaa kuitenkin kysymykseeni. Jookos kookos?

En tiedä onko pakkoruotsi syy siihen että ruotsinkielisiin suhtaudutaan negatiivisesti vai veruke siihen (Huom! En tarkoita sitä että pakkoruotsin vastustaminen tarkottaisi ruotsinkielisten vastustamista). Omat suomenkieliset kaverit suhtautuvat kiihkottomasti pakkoruotsiin, osan mielestä se voisi olla valinnainen aine mutta se ei ole heille mitenkään tärkeä kysymys (kuten ei minullekaan), osa taas harmittelee kun eivät osaa paremmin ruotsia.
Mielestäni on silkkaa typeryyttä arvostaa suomenruotsalaisia pakkoruotsin perusteella sillä, he eivät demokratiassa yksinään saa pakkoruotsia ylläpidettyä.

Kikken

Quote from: Inna on 29.10.2010, 18:08:45
QuotePakkoruotsi ei tässä nyt ole se olennainen asia, vaan se negatiivinen asenne suomenruotsalaisia kohtaan, ja turha väittää ettei sitä lainkaan ole. Jotenkin kummallinen asenne sinulla. Ajatteletko niin että on ok suhtautua negatiivisesti suomenruotsalaisia kohtaan koska he äänestävät RKP:tä? Vähän sama juttu kuin sanoisi että maalaisten on turha valittaa vastakkainasettelusta koska äänestävät keskustaa ja näin luovat vastakkainasettelua.

Vastustan suomenkielisten pakkoruotsia kouluissa ja virastoissa. En suhtaudu negatiivisesti suomenruotsalaisiin enkä maalaisiinkaan :). Mun pointti oli se, että omaa etua ajaessaan törmää aina myös vastustajiin, joiden etu on oman etusi vastainen. Se on vastaikkainasettelua ihan positiivisessa mielessä, eikä tarkoita, että vastapuoli olisi lyttäämassä etusi lisäksi myös sinut ja olemassaolonoikeutesi. Kompromisseja haetaan. Toinen pointtini oli se, että RKP puolueena kertoo mielestäni merkittävän osan ruotsinkielisistä haluavan säilyttää suomenkielisten pakkoruotsi kouluissa ja virastoissa.

Joo no mun pointti vastakkainasettelussa ei oikeastaan ollut se että vastustetaanko pakkoruotsia, vaan enemmänkin se että vastustetaanko suomenruotsalaisia ja suomenruotsalaista kulttuuria. Koska sellaistakin olen havainnut että joissakin paikoissa suhtaudutaan vihamielisesti siihen että puhun ruotsia jonkun kaverin kanssa. 

Teppis

Quote from: Kikken on 29.10.2010, 18:22:31
En tiedä onko pakkoruotsi syy siihen että ruotsinkielisiin suhtaudutaan negatiivisesti vai veruke siihen (Huom! En tarkoita sitä että pakkoruotsin vastustaminen tarkottaisi ruotsinkielisten vastustamista). Omat suomenkieliset kaverit suhtautuvat kiihkottomasti pakkoruotsiin, osan mielestä se voisi olla valinnainen aine mutta se ei ole heille mitenkään tärkeä kysymys (kuten ei minullekaan), osa taas harmittelee kun eivät osaa paremmin ruotsia.
Mielestäni on silkkaa typeryyttä arvostaa suomenruotsalaisia pakkoruotsin perusteella sillä, he eivät demokratiassa yksinään saa pakkoruotsia ylläpidettyä.

Niin, eli olet kaiken kaikkiaan sitä mieltä, että me suomensuomalaiset ei siedetä teitä suomenruotsalaisia ja piste. Tämä on sitä negatiivista vastakkainasettelua.

Voin sanoa, että yleistämisesi ei mairittele sinu millään muotoa, koska se on silkka vale.

Toki on niitä, joille suomenruotsalaiset ovat ällöttäviä kaiken kaikkiaan, mutta voin sanoa omasta puolestani, etten minä niin ajattele, enkä edes ole sitä mieltä, että ääni RKP:lle on ääni pakkoruotsille. Oma kohtaisesti voin todeta, että vähintään iso osa suomenruotsalaisista ei kannata pakkoruotsia sinänsä, mutta eivät kuitenkaan jaksa välittää RKP:en kieliasiasta. Heillehän se on kuitenkin etu. Ja näinhän tuo on.

Kikken

Quote from: Teppis on 29.10.2010, 18:32:56
Quote from: Kikken on 29.10.2010, 18:22:31

Niin, eli olet kaiken kaikkiaan sitä mieltä, että me suomensuomalaiset ei siedetä teitä suomenruotsalaisia ja piste. Tämä on sitä negatiivista vastakkainasettelua.

Voin sanoa, että yleistämisesi ei mairittele sinu millään muotoa, koska se on silkka vale.

Toki on niitä, joille suomenruotsalaiset ovat ällöttäviä kaiken kaikkiaan, mutta voin sanoa omasta puolestani, etten minä niin ajattele, enkä edes ole sitä mieltä, että ääni RKP:lle on ääni pakkoruotsille. Oma kohtaisesti voin todeta, että vähintään iso osa suomenruotsalaisista ei kannata pakkoruotsia sinänsä, mutta eivät kuitenkaan jaksa välittää RKP:en kieliasiasta. Heillehän se on kuitenkin etu. Ja näinhän tuo on.

??? Mitä ihmettä sä selität? En todellakaan ole sanonut että suomensuomalaiset yleisesti suhtautuisivat suomenruotsalaisiin kielteisesti, puhuin niistä jotka suhtautuu.

Uljanov

QuoteNiin, eli olet kaiken kaikkiaan sitä mieltä, että me suomensuomalaiset ei siedetä teitä suomenruotsalaisia ja piste. Tämä on sitä negatiivista vastakkainasettelua.

Tuossa kommentissa ei sanottu noin.

Teppis

Quote from: Kikken on 29.10.2010, 18:38:54
??? Mitä ihmettä sä selität? En todellakaan ole sanonut että suomensuomalaiset yleisesti suhtautuisivat suomenruotsalaisiin kielteisesti, puhuin niistä jotka suhtautuu.

Hyvä, että selvensit kantaasi. Vähän tuli sellainen kuva, että yleisesti ottaen me suomensuomalaiset emme pidä teistä.
Sen verta hyökkäävää settiä latelit.

Loppujen lopuks minun pitää kysyä, että mitä sinä selität? Kertomasi mukaan et yleistäkkään vihaamme teitä kohtaan ja lisäksi et sittenkään oleta, että pakkoruotsin vastustaminen olisi sama asia, kuin suomenruotsalaisten vastustaminen.

Eli kerro nyt pointtisi hyvä ihminen.

Kikken

Quote from: Teppis on 29.10.2010, 18:43:36
Quote from: Kikken on 29.10.2010, 18:38:54

Hyvä, että selvensit kantaasi. Vähän tuli sellainen kuva, että yleisesti ottaen me suomensuomalaiset emme pidä teistä.
Sen verta hyökkäävää settiä latelit.

Loppujen lopuks minun pitää kysyä, että mitä sinä selität? Kertomasi mukaan et yleistäkkään vihaamme teitä kohtaan ja lisäksi et sittenkään oleta, että pakkoruotsin vastustaminen olisi sama asia, kuin suomenruotsalaisten vastustaminen.

Eli kerro nyt pointtisi hyvä ihminen.

Tässä on nyt alkuperäiset pointit unohtuneet joten täytyy nyt vähän selata taaksepäin. En muuten missään vaiheessa vaiheessa ole sanonut että pakkoruotsin vastustaminen on sama asia kuin suomenruotsalaisten vastustaminen.

Eli siis pointtini oli että mielestäni ei ole nuivien kannalta järkevää hyökätä suomenruotsalaisten kimppuun, sillä tällä tavalla menetetään potentiaalisia äänestäjiä. Harva sanoo suoraan että suomenruotsalaiset voivat painua lahden toiselle puolelle, mutta kyse on siitä miten suomenruotsalaiset tulkitsevat asian. Tottakai pakkoruotsia saa vastustaa, mutta pitää olla tarkkana ettei se mene suomenruotsalaisten vastustamiseksi.
Itsekin koit että hyökkäsin suomensuomalaisia vastaan (en kyllä ymmärrä miten tulkitsit sen niin) ja sama voi tapahtua toisinpäin.

Esim. tällaiset viestit saavat itseni reagoimaan:

Quote from: Rankkibus on 29.10.2010, 12:41:36

Ja mitä hemmetin suomalaisia ruotsinkieliset suomalaiset muka ovat, kun kerran kutsuvat itseään finneiksi eivätkä suomalaisiksi? Finnit ja suomalaiset ovat eri asia!

Kyllä minä tämän jollain muotoa koen vihamieliseksi. Ja siis POINTTI on että nuivat ampuvat itseään jalkaan tällaisilla kommenteilla. Ja toivon että Perussuomalaiset tekevät selvän eron pakkoruotsin ja suomenruotsalaisten kritisoimisen välillä (en väitä etteivät näin tekisi).

Phantasticum

Onpa ollut taas kiihkeä iltapäivä tässä ketjussa!

Ihan vaan tällainen pieni huomio tähän väliin. Ketjussa keskustelevat suomenruotsalaiset osaavat niin täydellisesti suomea, ettei heitä erota suomenkielisistä mitenkään.

* * *

Tarkennus. Yritin sanoa sitä, että todennäköisemmin suomenruotsalaiset osaavat suomea paremmin kuin suomenkieliset ruotsia monen vuoden pakkoruotsituksesta huolimatta.

Sitä kyräilyä tuntuu esiintyvän ihan molemmin puolin. Suomalaiset puhuvat herrakansasta ja ruotsinkielisistä tietty osa todellakin kokee kuuluvansa johonkin bättre folkiin.

Kikken

Quote from: Inna on 29.10.2010, 19:12:28
Quote from: Kikken on 29.10.2010, 18:28:09
Joo no mun pointti vastakkainasettelussa ei oikeastaan ollut se että vastustetaanko pakkoruotsia, vaan enemmänkin se että vastustetaanko suomenruotsalaisia ja suomenruotsalaista kulttuuria. Koska sellaistakin olen havainnut että joissakin paikoissa suhtaudutaan vihamielisesti siihen että puhun ruotsia jonkun kaverin kanssa.

Tuskin tuollaiseen vihamielisyyteen voidaan poliittisesti vaikuttaa ainakaan ruotsin kielen asemaa entisestään parantamalla. Ikävä tilane kuitenkin jos tuollaista käy.

Pakkoruotsista oma kokemus: Asuin kouluajan paikkakunnalla, missä ruotsia ei kuullut juuri koskaan. Lukiossa sain kerran jonkun kunniamaininnankin koulun parhaimmistoon kuuluvista ruotsin arvosanoista ja kirjoitin E:n YOssa, mutta se tankattu kouluruotsi on kyllä häipynyt sen siliän tien käyttämättömänä. Aina kun koitan muodostaa minkäänlaista ruotsinkielistä lausetta se sekoittuu myöhemmin oppimaani portugalin kieleen (portugalin alkeiden opiskelussa pitikin pitää ruotsin takia tauko ennen YO-kirjoituksia). Kirjoitettua ruotsia tajuan joskus jonkin verran ja puhuttua vielä satunnaisemmin jos tiedän mistä puhutaan.  Koko pakolliset kuusi vuotta + virkaruotsi tuntuu niin turhalta sillä saavutettuun  kielitaitoon nähden. Koskaan en ole ruotsillani pystynyt kommunikoimaan kenenkään kanssa, ja sen pitäisi olla kielen kuin kielen opiskeluissa se pääpointti.

Tämä varmaan pätee aika moneen kouluaineeseen, eli se mikä on opittu koulussa katoaa aika nopeasti muistista. Itse opiskelin seitsemän vuotta saksaa, enkä kyllä vieläkään pystyisi saksaksi kommunikoimaan. Oikeastaan sama juttu monen reaaliaineen kanssa, aika vähän jostain biologiasta loppujen lopuksi jäi käteen. Eikä varmaankaan suomalaisten hyvä englannin kielen taito johdu "pakkoenglannista", vaan siitä että englantia kuulee paljon. Itse tekisin ylipäätänsä monesta pakollisesta aineesta valinnaisia, varsinkin lukiossa.
Sori off-topic.

Luotsi

Quote from: Kikken on 29.10.2010, 17:08:14
Quote from: Luotsi on 29.10.2010, 16:59:24
Quote from: Kikken on 29.10.2010, 16:49:06
Tämä tuleekin ratkaisemaan äänestyspäätökseni, koenko Perussuomalaisten olevan pakkoruotsia ynnä muita asioita vastaan vaiko suomenruotsalaisia ja suomenruotsalaista kulttuuria vastaan.

Ongelma pakkoruotsista keskusteltaessa näyttää olevan sama kuin vaikkapa turvapaikkaturismin kohdalla:

en kannata pakkoruotsia == olet siis suomenruotsalaisia ja heidän kulttuuriaan vastaan!!
turvapaikkaturismi on lopetettava == muukalaiskammoinen, maahanmuuttajavastainen siis olet!!

Ei sen nyt ihan näin mene. En itse usko että suurin osa Perussuomalaisista olisi suomenruotsalaisia vastaan, mutta kun pakkoruotsin poisto on Perussuomalaisten agendalla korkealla ja itse on jonkin verran sitä hurrittelua elämänsä aikana saanut kuulla, niin tottakai sitä vähän pysähtyy miettimään.

Niinpä, erittäin tervettä on miettimään pysähtyminen.
Asettaisiko pakkoruotsin poistaminen meidät tosiaankin johonkin epätasa-arvoisen heikkoon asemaan? Vai voisiko olla toisinpäin, pakkoruotsin aiheuttama vastenmielisyys ja esim. sen aikaansaama "hurrittelu" vähenesivät pakkoruotsin poistumisen myötä? Kuinka järkevää, oikeudenmukaista ja perusteltua tuollainen pakottaminen ylipäätään on?
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Kikken

Quote from: Luotsi on 29.10.2010, 19:33:05
Quote from: Kikken on 29.10.2010, 17:08:14
Quote from: Luotsi on 29.10.2010, 16:59:24
Quote from: Kikken on 29.10.2010, 16:49:06
Tämä tuleekin ratkaisemaan äänestyspäätökseni, koenko Perussuomalaisten olevan pakkoruotsia ynnä muita asioita vastaan vaiko suomenruotsalaisia ja suomenruotsalaista kulttuuria vastaan.

Ongelma pakkoruotsista keskusteltaessa näyttää olevan sama kuin vaikkapa turvapaikkaturismin kohdalla:

en kannata pakkoruotsia == olet siis suomenruotsalaisia ja heidän kulttuuriaan vastaan!!
turvapaikkaturismi on lopetettava == muukalaiskammoinen, maahanmuuttajavastainen siis olet!!

Ei sen nyt ihan näin mene. En itse usko että suurin osa Perussuomalaisista olisi suomenruotsalaisia vastaan, mutta kun pakkoruotsin poisto on Perussuomalaisten agendalla korkealla ja itse on jonkin verran sitä hurrittelua elämänsä aikana saanut kuulla, niin tottakai sitä vähän pysähtyy miettimään.

Niinpä, erittäin tervettä on miettimään pysähtyminen.
Asettaisiko pakkoruotsin poistaminen meidät tosiaankin johonkin epätasa-arvoisen heikkoon asemaan? Vai voisiko olla toisinpäin, pakkoruotsin aiheuttama vastenmielisyys ja esim. sen aikaansaama "hurrittelu" vähenesivät pakkoruotsin poistumisen myötä? Kuinka järkevää, oikeudenmukaista ja perusteltua tuollainen pakottaminen ylipäätään on?

Kuten aiemmin tässä viestiketjussa olen todennut, niin minulle on aivan sama onko pakkoruotsia vai ei. Omasta mielestäni usean suomalaisen olisi itsensä takia järkevä lukea ruotsia, ei suomalaisten minun takia ruotsia tarvitse lukea. Ruotsin osaaminen voi kuitenkin avata monia ovia. Tuo pakottaminenhan on sitä että mietitään, mitä yksilön olisi itsensä ja yhteiskunnan kannalta järkevä opiskella. Jos lapsi saisi itse päättää ala-asteella mitä lukee, niin voisi ehkä nämä päätökset parikymppisenä harmittaa.
Eli kyllä minun puolestani voisi pakkoruotsin ottaa pois, ei se minua mitenkään haittaa. Enemmänkin peräänkuulutan sitä että puolueet (tässä tapauksessa Perussuomalaiset) tekevät selväksi etteivät vastusta suomenruotsalaisia tai suomenruotsalaista kulttuuria (voi melkein olla ihan järkevää vääntää rautalangasta). Tällä tavalla on mahdollista kalastella myös suomenruotsalaisten nuivien ääniä, varsinkin nuorten sillä he osaavat suomea sen verran hyvin ettei pakkoruotsi ole heille merkittävä kysymys.

Rankkibus

Minä, nimimerkki Rankkibus, en vastusta niinkään ruotsin opettamista koululaisille yläasteella ja lukiossa saati suomenruotsalaisia ihmisinä, vaan yksinomaan virkamiesruotsia.

Näin siksi, koska ensinnäkin virkamiesruotsin keskimääräinen läpäisy kouluruotsipohjalla ei todellakaan anna kykyä palvella ns. hurreja ( ;D oli pakko) heidän omalla äidinkielellään. Ja, koska millään muullakaan vähemmistökansanryhmällä (suomenruotsalaisia siis jotain 5 prosenttia kansasta) ei ole oikeutta saada palveluita omalla äidinkielellään, koska virkakielinä ei ole kuin suomi ja ruotsi. Tämä on väärin, jos mikä!

Ruotsalaisia tienviittoja ym. saa minunpuolestani olla siellä, missä suomenruotsalaisa  runsaasti asuu ja ruotsinkieliset koulutkin joutavat olla, kun kerran on muitakin "kielikylpykouluja" ja vastaavia.
Ehdoton edellytys tässä maassa on kuitenkin oltava suomen kielen erinomainen taito!

Teppis

Quote from: Kikken on 29.10.2010, 19:07:02
Tässä on nyt alkuperäiset pointit unohtuneet joten täytyy nyt vähän selata taaksepäin. En muuten missään vaiheessa vaiheessa ole sanonut että pakkoruotsin vastustaminen on sama asia kuin suomenruotsalaisten vastustaminen.

Niin, rapatessa tietty roiskuu, mutta kuten itsekkin huomasit itsestäsi, että se alkuperäinen pointtisi on jopa unohtunut. Sinänsä vähän hassua, mutta ymmärrettävää, koska minun mielestäni tekstisi nyt vain on ollut kokoajan vihapurkausta, jossa vilisee mielipide, josta saa sen kuvan, että mielestäsi on jopa tuskasta olla suomenruotsalainen, koska kaikki me suomensuomalaiset olemme mitä olemme. Noh, nyt se tietty muuttui ajatukseksi, jossa puhutaan vain niistä, jotka oikeasti ovat suomenruotsalaisia vastaan. Mikä se ryhmä sitten onkaan....

Eli siis pointtini oli että mielestäni ei ole nuivien kannalta järkevää hyökätä suomenruotsalaisten kimppuun, sillä tällä tavalla menetetään potentiaalisia äänestäjiä. Harva sanoo suoraan että suomenruotsalaiset voivat painua lahden toiselle puolelle, mutta kyse on siitä miten suomenruotsalaiset tulkitsevat asian. Tottakai pakkoruotsia saa vastustaa, mutta pitää olla tarkkana ettei se mene suomenruotsalaisten vastustamiseksi.
Itsekin koit että hyökkäsin suomensuomalaisia vastaan (en kyllä ymmärrä miten tulkitsit sen niin) ja sama voi tapahtua toisinpäin.

Rehellisesti ottaen mielestäni sillä ei ole merkitystä negatiivisessa mielessä, jos nuivat ajattelevat suomenruotsalaisista kaiken kaikkiaan negatiivisesti. Kaiken kaikkiaan voi olla jopa parempi niin.

Osa saattaa paeta, mutta osa on varmasti samaa mieltä ja menetetyt äänet todennäköisesti kompensoituvat kokonaan, tai jopa jäädään plussan puolelle.

Sitten on se joukko johon itse kuulun. Eli ne jotka eivät suomenruotsalaisista tee itselleen ongelmaa, muuta kuin kieliasiassa, mutta joille on yhdentekevää vaikka eduskunnassa vallitsisi yleisesti suomenruotsalaisista negatiivinen sävy.

Aldaron

Quote from: Rankkibus on 29.10.2010, 20:17:44
Minä, nimimerkki Rankkibus, en vastusta niinkään ruotsin opettamista koululaisille yläasteella ja lukiossa saati suomenruotsalaisia ihmisinä, vaan yksinomaan virkamiesruotsia.

Näin siksi, koska ensinnäkin virkamiesruotsin keskimääräinen läpäisy kouluruotsipohjalla ei todellakaan anna kykyä palvella ns. hurreja ( ;D oli pakko) heidän omalla äidinkielellään. Ja, koska millään muullakaan vähemmistökansanryhmällä (suomenruotsalaisia siis jotain 5 prosenttia kansasta) ei ole oikeutta saada palveluita omalla äidinkielellään, koska virkakielinä ei ole kuin suomi ja ruotsi. Tämä on väärin, jos mikä!

Ruotsalaisia tienviittoja ym. saa minunpuolestani olla siellä, missä suomenruotsalaisa  runsaasti asuu ja ruotsinkieliset koulutkin joutavat olla, kun kerran on muitakin "kielikylpykouluja" ja vastaavia.
Ehdoton edellytys tässä maassa on kuitenkin oltava suomen kielen erinomainen taito!

Kannatat siis sitä että ruotsin asema perustuslaissa määriteltynä toisena kansalliskielenä lakkautetaan.

Välillä kannattaa pysyhtyä miettimään, mitä mahdollisuuksia sinulla käytännössä olisi saada tuo vaatimus läpi eduskunnassa. Ensinnäkin on otettava huomioon, että perustuslain 17§:n muuttaminen ei onnistuisi yksinkertaisella enemmistöllä, vaan se olisi mahdollista vain perustuslain säätämisjärjestyksessä.

Tuo ajatus varmasti saisi kannatusta huomattavassa osassa perussuomalaisia. PS ei puolueena ole tietääkseni koskaan määrittänyt virallista kantaansa ruotsin kielen virallisuuteen sinänsä. Ainoa puolueen linjaus on ollut se että se ainoana eduskuntapuolueena haluaisi tehdä ruotsin valinnaisaineeksi koulussa.

Perussuomalaiset nuoret sen sijaan ovat määrittäneet kantansa: he ovat ihan yksiselitteisesti sillä kannalla, että suomesta on tehtävä yksikielinen valtio.

Mikäli suomenruotsalaisia vastaan käynnissä olevalla matalan intensiteetin disinformaatio- ja vihakampanjalla saadaan agitoitua tarpeeksi monta yksinkertaista sielua ruotsinkielistä väestöä vastaan, voi Kokoomuksen ja Keskustan marginaalisiiveltä irrota jonkin verran kannatusta ajatukselle virallisen kaksikielisyyden romuttamisesta. Molempien puolueiden johto on kuitenkin vankasti virallisen kaksikielisyyden kannalla.

Vihreissä yksikielisyyden kannattajia on varmasti tätäkin vähemmän, mutta kyseinen puolue koostuu niin kirjavasta väestä että muutama yksikielisyyden kannattaja sieltä varmasti löytyy.

Viimeiseksi olen säästänyt ne puolueet jotka osittain oman historiallisen perinteensä nojalla ja osaksi, koska ruotsinkielisillä on perinteisesti vahva asema näissä puolueissa tulevat takuuvarmasti seisomaan virallisen kaksikielisyyden kannalla vaikka osa Kokoomuksesta ja Keskustasta ja ehkä muutama vihreäkin lipeäisivät rintamasta. Rkp:n lisäksi tähän kategoriaan kuuluvat Sdp (suomenruotsalaisten perinteinen kakkossuosikki), Vasemmistoliitto ja KD (joka muuten on paikoitellen todella vahva ruotsinkielisellä Pohjanmaalla).

Edellisen perusteella on helppo päätellä, että ruotsin romuttaminen toisena virallisena kielenä ei tule onnistumaan. Se on ajatuksena suurin piirtein yhtä realistinen kuin Suomen muuttaminen monarkiaksi ja Jethro Rostedtin valitseminen kuninkaaksi.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Aldaron

Quote from: Teppis on 29.10.2010, 20:22:03
minun mielestäni tekstisi nyt vain on ollut kokoajan vihapurkausta, jossa vilisee mielipide, josta saa sen kuvan, että mielestäsi on jopa tuskasta olla suomenruotsalainen, koska kaikki me suomensuomalaiset olemme mitä olemme. Noh, nyt se tietty muuttui ajatukseksi, jossa puhutaan vain niistä, jotka oikeasti ovat suomenruotsalaisia vastaan. Mikä se ryhmä sitten onkaan....
Tavanomaista tyyliäsi: esität valheellisen version siitä mitä Kikken todella kirjoitti. Kuka tahansa joka vaivautuu selaamaan viestiketjua taaksepäin huomaa tämän helposti. Sinä luotat ilmeisesti kahteen asiaan:

1) Osa ei tietenkään vaivaudu tarkastamaan puhutko totta, ja näin saat heidät uskomaan valheellisiin väitteisiisi.

2) Kuten kaikki trollit, nautit muiden keskustelijoiden itsetarkoituksellisesta provosoimisesta.
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Kikken

Niin, rapatessa tietty roiskuu, mutta kuten itsekkin huomasit itsestäsi, että se alkuperäinen pointtisi on jopa unohtunut. Sinänsä vähän hassua, mutta ymmärrettävää, koska minun mielestäni tekstisi nyt vain on ollut kokoajan vihapurkausta, jossa vilisee mielipide, josta saa sen kuvan, että mielestäsi on jopa tuskasta olla suomenruotsalainen, koska kaikki me suomensuomalaiset olemme mitä olemme. Noh, nyt se tietty muuttui ajatukseksi, jossa puhutaan vain niistä, jotka oikeasti ovat suomenruotsalaisia vastaan. Mikä se ryhmä sitten onkaan....

Kirjoituksesi ovat täyttä paskapuhetta, kehittelet olkinukkeja sun muuta. Kukaan muu ei ole tulkinnut tekstejäni samalla tavalla kuin sinä. Lukutaito olisi ihan suotava ominaisuus kun kirjoittaa tällaisille palstoille.

Rehellisesti ottaen mielestäni sillä ei ole merkitystä negatiivisessa mielessä, jos nuivat ajattelevat suomenruotsalaisista kaiken kaikkiaan negatiivisesti. Kaiken kaikkiaan voi olla jopa parempi niin.

Osa saattaa paeta, mutta osa on varmasti samaa mieltä ja menetetyt äänet todennäköisesti kompensoituvat kokonaan, tai jopa jäädään plussan puolelle.

Sitten on se joukko johon itse kuulun. Eli ne jotka eivät suomenruotsalaisista tee itselleen ongelmaa, muuta kuin kieliasiassa, mutta joille on yhdentekevää vaikka eduskunnassa vallitsisi yleisesti suomenruotsalaisista negatiivinen sävy.

Pakko sanoa että sinulta tulee tosi outoja ajatuksia ja toivon todellakin että suurin osa nuivista eivät allekirjoita näitä sairaita mielipiteitä! Itse tosiaankin vahvistat sitä stereotypiaa mitä suomenruotsalaisilla voi olla Perussuomalaisista/nuivista. Toivottavasti et nyt ainakaan ole millään tavalla mukana puolueen toiminnassa!

Aldaron

Kiitos kerrankin rehellisestä tekstistä, Teppis. Meidän on hyvä tietää millaisen väen kanssa olemme tekemisissä, ja tämäntyyppiset avautumiset selkiyttävät kuvaa kiitettävällä tavalla.

Sinun tavallasi ajattelevien ihmisten kanssa ei kukaan itseään kunnioittava ruotsinkielinen suomalainen voi tehdä yhteistyötä. Ei missään olosuhteissa.
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

Teppis

Quote from: Aldaron on 29.10.2010, 20:46:30
Tavanomaista tyyliäsi: esität valheellisen version siitä mitä Kikken todella kirjoitti. Kuka tahansa joka vaivautuu selaamaan viestiketjua taaksepäin huomaa tämän helposti. Sinä luotat ilmeisesti kahteen asiaan:

1) Osa ei tietenkään vaivaudu tarkastamaan puhutko totta, ja näin saat heidät uskomaan valheellisiin väitteisiisi.

2) Kuten kaikki trollit, nautit muiden keskustelijoiden itsetarkoituksellisesta provosoimisesta.

Ihan kiva, mutta esitin vain mielipiteen, en "valheellista versiota", toisin kuin sinä esität ainakin osassa asioista.

1) Mutta esitä yksikin asia, jonka olen esittänyt faktava, mutta joka on itse asiassa fiktio.

2) Totta, nautintoa on saada sinut hermostumaan, mutta siihen ei tarvitse muuta, kuin tosiasioide esittämistä.

Esität myöskin kokoajan "faktana" sellaista, että vastustajasi eivät kykene asialliseen keskusteluun. Ehkä olet oikeassa, ehkä et, mutta aika provosoivaa sinunkin tekstisi on, kuten tämä viimeisin.

Teppis

Quote from: Kikken on 29.10.2010, 20:55:05
Pakko sanoa että sinulta tulee tosi outoja ajatuksia ja toivon todellakin että suurin osa nuivista eivät allekirjoita näitä sairaita mielipiteitä! Itse tosiaankin vahvistat sitä stereotypiaa mitä suomenruotsalaisilla voi olla Perussuomalaisista/nuivista. Toivottavasti et nyt ainakaan ole millään tavalla mukana puolueen toiminnassa!

Niin, esitin vain mielipiteeni mihin uskon. Minulle todellakin on aivan sama mitä mieltä muut ovat suomenruotsalaisista, enkä todellakaan lähde puolustamaan suomenruotsalaisia asioissa, jotka ei minua kosketa tai joista olen suorastaan eri mieltä (kuten kieliasia). Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että minulla olisi yleisesti ottaen jotain suomenruotsalaisia vastaan.

Aldaron

Quote from: Teppis on 29.10.2010, 21:01:39
esitä yksikin asia, jonka olen esittänyt faktava, mutta joka on itse asiassa fiktio.

Esimerkiksi juuri se mihin edellä viittasin: se että väitit Kikkenin kirjoittaneen jotain mitä hän ei kirjoittanut.

Teet tällaista rutiininomaisesti ja jokseenkin jatkuvasti. Olet erikoistunut olkiukkojen rakenteluun ja vastapuolen sanojen vääristelyyn. Jos joku vaivautuu käymään viestihistoriasi läpi, tämä on helposti todettavissa.

Jatka kaikin mokomin valitsemallasi tiellä. Olet todella hyvää "mainosta" "yksikielisyyssotureille"...
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

Kikken

Quote from: Teppis on 29.10.2010, 21:06:27
Niin, esitin vain mielipiteeni mihin uskon. Minulle todellakin on aivan sama mitä mieltä muut ovat suomenruotsalaisista, enkä todellakaan lähde puolustamaan suomenruotsalaisia asioissa, jotka ei minua kosketa tai joista olen suorastaan eri mieltä (kuten kieliasia). Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että minulla olisi yleisesti ottaen jotain suomenruotsalaisia vastaan.

Hyvä että todellinen mielipiteesi tuli esille, ettei enää tarvitse tuhlata aikaa sinun kanssasi keskustelemiseen. Kaikki voivat sitten itse päätellä kuinka terveitä mielipiteesi ovat. Tähän päättyy minun osaltani keskustelu kanssasi.

Aldaron

Quote from: Kikken on 29.10.2010, 20:55:05

Tuohon viimeiseen lauseeseen nyt ei usko kukaan. Tarvitsee vain lukea esimerkiksi mitä kirjoitit viestiin #2511.

Kuten jo totesin: jatka vain edelleen. Olet aivan loistava "käänteinen propagandisti". Hauskinta on että et tajua sitä vaikka sanon sen sinulle ihan suoraan.

Jatkoa odotellen...
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

Teppis

Quote from: Aldaron on 29.10.2010, 21:10:21
Esimerkiksi juuri se mihin edellä viittasin: se että väitit Kikkenin kirjoittaneen jotain mitä hän ei kirjoittanut.

Teet tällaista rutiininomaisesti ja jokseenkin jatkuvasti. Olet erikoistunut olkiukkojen rakenteluun ja vastapuolen sanojen vääristelyyn. Jos joku vaivautuu käymään viestihistoriasi läpi, tämä on helposti todettavissa.

Jatka kaikin mokomin valitsemallasi tiellä. Olet todella hyvää "mainosta" "yksikielisyyssotureille"...

Mielestäni kerroin mielipiteestä. Vai etkö osaa sisälukutaitoa suomeksi?

Teppis

Quote from: Kikken on 29.10.2010, 21:11:51

Hyvä että todellinen mielipiteesi tuli esille, ettei enää tarvitse tuhlata aikaa sinun kanssasi keskustelemiseen. Kaikki voivat sitten itse päätellä kuinka terveitä mielipiteesi ovat. Tähän päättyy minun osaltani keskustelu kanssasi.

Ihan yksinkertainen kysymys:

Haluatko, että pakkoruotsi poistuu Suomesta ja myöskin virkaruotsi?

Teppis

Quote from: Aldaron on 29.10.2010, 21:15:35
Tuohon viimeiseen lauseeseen nyt ei usko kukaan. Tarvitsee vain lukea esimerkiksi mitä kirjoitit viestiin #2511.

Kuten jo totesin: jatka vain edelleen. Olet aivan loistava "käänteinen propagandisti". Hauskinta on että et tajua sitä vaikka sanon sen sinulle ihan suoraan.

Jatkoa odotellen...

Uskon kuitenkin, että uskottavampaa minun on esittää sellaista pakkoruotsin vastustajaa, joka ei tule pakkoruotsia koskaan puolustamaan, kuin sellaista, joka puolustaa pakkoruotsia?

Vai koetatko nyt vääntää meidät suomensuomalaiset sellaiseen asemaan, että meidän on pakko puolustaa ruotsinsuomalaisten aatteita, jotka jopa sortavat meitä?

PS. Esitä nyt ihan todellinen fiktio, jota olen faktana pitänyt. Älä sekoita mielipiteitä asiaan. Minulle nyt vain jäi Kikken kirjoituksesta sellainen mielipide päähän, jonka esitin. En ole väittänyt hänen todellisuudessa olevan sitä mieltä, mikä mielikuva minulle Kikkestä tuli kirjoituksien perusteella. Sinä taas jopa yleistät, ettei kukaan usko jotain osaa kirjoituksestani, vaikka olet vailla parempaa tietoa asiasta.

Aldaron

Quote from: Kikken on 29.10.2010, 21:11:51
...

Olen päätynyt samalle kannalle kuin Kikken siitä yksinkertaisesta syystä että trolleja ei periaatteessa saisi ruokkia. Tyylikkäintä on omaksua netissä käytettävä vakiokommentti kaikkeen mitä T. tästä eteenpäin kirjoittaa. Ja sehän kuuluu tietenkin näin: Don't feed the troll.

Se nimittäin luonnehtii hänen toimintaansa lyhyesti, ytimekkäästi ja oikein.
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

Teppis

Quote from: Aldaron on 29.10.2010, 22:12:21
Olen päätynyt samalle kannalle kuin Kikken siitä yksinkertaisesta syystä että trolleja ei periaatteessa saisi ruokkia. Tyylikkäintä on omaksua netissä käytettävä vakiokommentti kaikkeen mitä T. tästä eteenpäin kirjoittaa. Ja sehän kuuluu tietenkin näin: Don't feed the troll.

Se nimittäin luonnehtii hänen toimintaansa lyhyesti, ytimekkäästi ja oikein.

Eihän Kikken ja sinun "suuttumus" nyt muuta tosiasiaa todista, kuin sitä, että kun tulee tiukka paikka ja vasta-argumentteja ei löydy, niin aina vastapelurin voi trolliksi haukkua.

Ennen vanhaanhan oli ihan tunnettua, että sinä "suuttuessasi tasottomaan keskusteluun" lähdit jonnekkin pidemmälle reissulle, ettet ollut sen takia pitkään aikaan "tavoitettavissa". Totuusko? ym. tämän varmasti muistaa hyvin. ;)

Teppis

Quote from: Aldaron on 29.10.2010, 22:39:35
Don't feed the troll.

Tiedän, tämä on tietysti mielestäsi trolli, mutta kiusaan sinua silti, saan siitä tyydytystä:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102912599206_uu.shtml

Kikkenille kanssa terveisiä. Näin te vihaatte meitä väärän väris.. eikun kielisiä.