News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homma på svenska

Started by Homma Admin, 03.04.2009, 17:18:44

Previous topic - Next topic

Homma Admin

Svenska Håmma här.

Vassågoda.

Kerpo

Åj hur mycket kul det är att kunna snacka rasistisk strunt också på svenska. Finnarna ut ur Finland!  ;D

Per Brahe

Tack för det! Alla "hommaiter" med svenska som modersmål skulle nu kunna visa att även svenskspråkiga kan tänka genom att skriva ett par rader här. Detta visar andra finlandssvenskar och toleranta finskspråkiga att Homma inte är en inskränkt rörelse för rasistiska skinnskallar.

Roope

Kanske de svenskatalande kunde presentera sig först som i "Uusi hommalainen esittäytyy"? Tyvärr vet jag inte tillräckligt ord för att kunna delta i diskussionen, men jag är nyfiken på att läsa kommentarer. Jag är också intresserad av vad som händer i de övriga nordiska länderna.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Markus Mannonen

Tack för att öppna en svenska sektion. Jag lägger länken till mina svenska vänner. Detta är ett stort steg framåt för internationella nätverk. Välkommen till alla svenska språket!

Winston

Hej, här är jag!  :)

Låter som en god idé att översätta hans texter. Inte något för mig, men förhoppnigsvis vill någon annan göra det..

Anyway, fint att Homma^^^ även på svenska!

Per Brahe

Jag översatte tidigare "Bajs i byxbenet", vilken vi kanske kan klistra in på lämpliga fora? Halla-ahos texter är inte de lättaste att översätta eftersom Halla-aho skriver på ganska hög nivå och hans kännspaka ironi lätt kan försvinna i en hafsig översättning.

Svenska folkpartiet, som nästa sommar faller ur Europaparlamentet och inte någonsin kommer dit igen, går allt hetare. Torsdagen den 19 mars berättade SFP:s partisekreterare Ulla Achrén i Hufvudstadsbladet att hon knåpar ihop en gemensam appell för partierna att skriva under, vilken skulle förbjuda "alla former av xenofobi i valkampanjen".

Achréns appell skulle förplikta partierna att avstå från "allt sådant som kan bedömas vara invandrarfientligt".  Achrén preciserade inte vad som kan bedömas som invandrarfientligt eller vem som skall utföra bedömningen.
Däremot klargör Achrén att appellens egentliga funktion skulle vara att förhindra min kandidatur:
"Då kan Sannfinländarna inte ha Halla-aho på sin lista. Det är helt klart, det är nolltolerans som gäller."
Enligt HBL har jag blivit "känd för sina skriverier om det mångkulturella samhällets förkastlighet."

I februari krävde samme Achrén att anonymt nätskriveri skulle förbjudas, eftersom SFP hade kritiserats i skydd av alias, vilket förstås är hemskt.
För att gardera sig, ifall Sannfinländarnas partystyrelse inte lyder SFP:s ukas utan nominerar mig, försöker SFP:s språkrör HBL i en ledare 21.3 att splittra Sannfinländarnas och Kristdemokraternas valförbund. "En from Kristen väljare" kan utan att vilja det skicka "en rasistisk ateist" till Europaparlamentet.
För att vara på den säkra sidan smörar partiordförande Stefan Wallin för de kristna genom att plötsligt kräva en större andel av samfundsskatten åt kyrkan.
En intressant religiös väckelse hos ett vänsterliberalt parti, som under den senaste tiden närmast har gjort sig ett namn som förespråkare för en okontrollerbar invandring.

Panik får människor att bete sig lustigt. Fastän SFP är ett dvärgparti har det alltid behandlats som ett storparti. Partiet har vant sig att se sig som ett stort parti vars position inget kan hota. De analkande europavalen har öppnat ögonen i SFP för den stora orättvisan att även dess ställning är beroende av stöd. Stödet minskar, framförallt p.g.a. minister Thors klåperier, med rask takt. Först försvann platsen i kommunförbundets styrelse. Som nästa rycker europaparlamentesplatsen. Till sist faller partiet ur riksdagen och degenerar till ett skränande missfoster i avkrokarnas kommunfullmäktigen.
Förra året krävde Wallin en kvotplats för SFP i Europaparlamentet. Nu kräver partiet att kandidater som hotar dess ställning skall förbjudas med en appell dragen ur ärmen. Demokratin är enligt SFP jättefin så länge den inte producerar felaktiga resultat.

Det är glädjande att en växande skara svenskspråkig finländare, vilka SFP använder som nyttiga röstande idioter, börjar inse vilken sorts butik det är frågan om. På motsvarande sätt finner jag det önskvärt att den invandringskritiska rörelsen formeras så att en  större andel svenskspråkiga kan känna sig hemma i den. Våra intressen motsätter sig inte. SFP är en gemensam stötesten för alla finländare som älskar demokrati, åsiktsfrihet och samhällsfred.

En snabb översättning och redigering ("Musta vihollinen" kanske är i hårdaste laget för de flesta redaktioner och läsare), får gärna bearbetas vidare av den som vill.

M.K.Korpela

Tjena tjena svensktalande sektion i Homma. Jag har hittills hängt på svenska och danska forumen och hittade till Homma först i december.

Jag har tidigare översatt svenska men också danska artiklar. Jag är själv purfinne och före detta stockholmare. Jag läser hur bra som helst men det går lite långsammare åt annat håll - att översätta någonting till svenska går långsamt.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Koodiorava

En till ankdammare här.  8)
<?php $homma ++; ?>

herra 4x

Förlåt min tvångspråk. Men jag ville veta hur typiskt det är hos svenskspråkiga finnar at tänka  liksom Astrid Thors och SFP när det gäller invandringspolitik?
Rakkaudesta lajiin.

Kimble

Hejsan.
Kanske ni som följar kritiska sidor i Norden kunde linka de bästa biten hit?

Varför ligger sektionen i salonki? Sätter de int några begränsningar på diskussionen?
-Tack och förlåt, helfinsk läsare :P Homma upp ^^^

Per Brahe

herra 4x:

Hur vanligt är det bland finskspråkiga att tänka som Vanhanen, Katainen, Sinnenmäki, Räsänen och Korhonen när det gäller invandringspolitik? De flesta människor tänker inte så mycket på de här frågorna. Hommaiterna, vilka tänker mycket på det här, är tillsvidare en liten minoritet i hela landet.

Jag tror dock att det är vanligare att kombinera lönedumpning och världsförbättring hos svenskspråkiga, särskilt när många tror att invandringskritiker också vill kasta "tillbaka" de svenskspråkiga till Sverige. Såna som SuomiPerkele polariserar lätt hela frågan och gör att svenskspråkiga väljer den "toleranta" sidan.

Per Brahe

Kimble:

Fria nyheter är intressant att följa med, om man läser om brott i Sverige i de stora tidningarna så kommer inte etniciteten fram, vilken den ofta gör i fria nyheter. Om brottslingen är svensk så nämns det förstås i den riktiga median.

http://frianyheter.wordpress.com/

T.ex. unga muslimer mördade homosexuell

http://frianyheter.wordpress.com/?s=Daniel+%2B+Kapellgatan

Jämför gärna med en "riktig" artikel:

http://sydsvenskan.se/malmo/article423730/Pojkarna-nekar-till-mord---medger-vallande.html

Internet är räddningen.

Per Brahe

Våldtäktsliga i Södertälje, mångkulturen berikar det svenska språket med ett nytt ord:

http://lt.se/nyheter/1.109423

Polisen har sprängt en våldtäktsliga i Södertälje som gruppvåldtagit unga tjejer. Sju män sitter häktade och härvan ser ut att växa.

Flera tonårstjejer ska ha fallit offer för ligan under de senaste två åren. I dag finns fyra kända offer i åldern 13 till 16 år, men polisen befarar att antalet kommer att växa.
– Jag har väckt åtal mot sex personer i två ärenden om grov våldtäkt och barnvåldtäkt och utreder ett tredje som det fortfarande råder förundersökningssekretess kring, säger kammaråklagare Marie-Louise Pettersson.

Dessutom går polisen just nu igenom sommarens och höstens många ouppklarade fall för att se om de också kan knytas till våldtäktsligan – i minst ett fall har man fått träff, erfar LT. Det gäller våldtäkten i våras när en ung kvinna drogs in i en bil i Lina. Enligt uppgift ska gärningsmannen ingå i våldtäkts­ligan.

Det var när fyra av ligans medlemmar, 20 till 23 år gamla, greps den 23 februari efter anmälan från en av tjejerna, som allt började rullas upp.
I mars greps och häktades ytterligare två män, 19 och 21 år gamla.  I söndags
häktades den sjunde mannen miss­tänkt för grov våld­täkt av ännu en tonårs­tjej.
Alla sju häktade är dessutom medlemmar i en och samma förening i Södertälje – ingen av dem är svensk medborgare och riskerar nu utvisning.

LT har tidigare berättat om de två första fallen, men då visste ingen hur systematiskt och organiserat våldtäkts­ligan agerat.
Enligt polisen har personer i föreningen och anställda på restauranger förmedlat kontakter mellan ligan och tonårstjejer de kommit i kontakt med under helgkvällar.
I vissa fall har männen själva sökt upp tjejerna på stan.
Tjejerna har lockats att följa med på fest och bjudits på sprit – en fest som slutat i grova gruppvåldtäkter.

Våldtäkterna ska enligt uppgift till LT ha skett i en rivningsfastighet i Hovsjö möblerad med endast en madrass. I andra fall har tjejer lockats in i bilar som männen lånat eller hyrt och sedan kört ner till Eklunds­näsbadet vid Hovsjö där våldtäkterna ägt rum. Enligt uppgift till LT ska två bilar finnas i beslag med spår av sperma och DNA. Flickorna ska även ha vittnat om att männen turats om att våldta dem medan de andra hållit fast dem.

Den tekniska bevisningen är i vissa fall överväldigande.
– Men det hindrar dem inte från att neka till brott vilket de gör, säger Marie-Louise Pettersson som på torsdagen konfronterar de första fyra männen i Södertälje tings­rätt.
Hon har åtalat dem för grov våldtäkt, vilket ger ett minimistraff på fyra års
fängelse. Dessutom riskerar männen utvisning ur Sve­rige.

pelle12

Jag hoppas bara att den finlandssvenska befolkningen i Finland följer noga vad som håller på att ske i Sverige och låter inte luras av SFPs propaganda. Propagandan som går ut på att stämpla alla invandringskritiska röster i Finland som finsk extremnationalism som skadar finlandsvenska intresser i det här landet.

Sebbe

Hej,

Jag är en finlandssvensk "nuiva". Nästan alla manliga finlandssvenskar jag känner är synnerligen "nuiviga". Kanske kvinnorna är lite mer toleranta, men det gäller nog även finlandsfinska kvinnor.

En svensktalande vän till mig kallade SFP Stora Flykting Partiet, vilket ju ganska bra beskriver vad det handlar om. Flera av mina bekanta som tidigare röstat på SFP har sagt att de inte kommer att göra det längre. Men finlanssvenskarna gillar inte heller PS svenskfientliga linje. För många är dock invandringsfrågan så viktig att de kan tänka sig pruta i språkfrågan.

junakohtaus

Det här är kanske ett bra tillfälle att påminna, että det är helt okej och absolut tillåtet att skriva på svenska ocskå i de andra kedjorna i forumet.

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Ayla

Quote from: junakohtaus on 20.04.2009, 10:54:57
Det här är kanske ett bra tillfälle att påminna, että det är helt okej och absolut tillåtet att skriva på svenska ocskå i de andra kedjorna i forumet.

Är det verkligen sant att man får skriva på svenska här? Var som helst på forumet? Skulle det accepteras?

Jag har nämligen lättare att yttrycka mig på svenska. Jag kan även skriva på finska, men inte så där jätte bra. Om man får skriva både på svenska och finska överallt på forumet, skulle jag vara tacksam för det.

Kanske bör jag tillägga att jag bor i Sverige att jag är invandrare, delvis arab och att jag känner mig även som en arab. Jag är kvinna. Jag har egna åsikter om invandrar/flyktingpolitik. Men jag är inte emot oss invandrare. Jag vore ju dum om jag vore invandrarfientlig.

Så, om jag börjar skriva ibland här, kommer jag att för det mesta att försvara araber/muslimer/Islam, men jag är inte främmande att även kunna ge kritik vid behov.

reino

Välkommen, Ayla!

Quote from: Ayla on 23.04.2009, 04:19:35
Är det verkligen sant att man får skriva på svenska här? Var som helst på forumet?

Ja, det är sant. Vassågo.

Quote from: Ayla on 23.04.2009, 04:19:35Skulle det accepteras?

Det får man se. :)

Kerpo

Är det verkligen sant att man får skriva på svenska här? Var som helst på forumet? Skulle det accepteras?

Jag har nämligen lättare att yttrycka mig på svenska. Jag kan även skriva på finska, men inte så där jätte bra. Om man får skriva både på svenska och finska överallt på forumet, skulle jag vara tacksam för det.

Jag vet inte varför skulle någon vara mot det. Jag är säker att de mesta av hommaforum förstår även om de inte kan svara på svenska.

Ayla

Quote from: reino on 23.04.2009, 11:54:30
Välkommen, Ayla!

Tack.

QuoteDet får man se. :)

Ok. skall testa det någon gång.

Ayla

Quote from: Kerpo on 23.04.2009, 12:03:39

Jag vet inte varför skulle någon vara mot det. Jag är säker att de mesta av hommaforum förstår även om de inte kan svara på svenska.

Jag har dåliga erfarenheter att skriva på svenska i finska forum. Men om det är annorlunda här, är det mycket bra. Det skulle visa iaf att det finns "lite" tolerans mot det "främmande" här. ;)

Turkulaine

Ahlan wa sahlan, Ayla! Hur hamnade du på Håmmaforum då? Det är inte så många svensk-arabiska kvinnor här som vill hänga ihop med bakkammarsgossar...
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Kerpo

Quote from: Ayla on 23.04.2009, 13:15:40

Jag har dåliga erfarenheter att skriva på svenska i finska forum. Men om det är annorlunda här, är det mycket bra. Det skulle visa iaf att det finns "lite" tolerans mot det "främmande" här. ;)

Naturligtvis finns det litet "Suomessa puhutaan suomea perkele" klimat men jag hoppas att alla spelar snällt ihop. :)

Ayla

Quote from: Turkulaine on 23.04.2009, 13:24:56
Ahlan wa sahlan, Ayla! Hur hamnade du på Håmmaforum då? Det är inte så många svensk-arabiska kvinnor här som vill hänga ihop med bakkammarsgossar...

Jag tänker nog inte "hänga" här med er, dunkande er på ryggen. Nejdå. Jag skall kanske "hänga på er" och ibland försöka hamra lite "förstånd" i era hjärnor, vad gäller oss invandrare.

För övrigt, jag har även lite finska anor från min fars sida. Och jag har bott som barn några år i Finland.

Ayla

Quote from: Kerpo on 23.04.2009, 13:37:14
Quote from: Ayla on 23.04.2009, 13:15:40

Naturligtvis finns det litet "Suomessa puhutaan suomea perkele" klimat men jag hoppas att alla spelar snällt ihop. :)

Finland har ju så att säga fått svenska språket "på halsen". Jag upplever det oerhört konstigt att Finlands andra språk är nu svenska, ett minoritetspråk. Starkt gjort måste jag säga. Tänk om finska språket var lika starkt här i Sverige?

Turkulaine

Quote from: Ayla on 23.04.2009, 14:32:21
Jag tänker nog inte "hänga" här med er, dunkande er på ryggen. Nejdå. Jag skall kanske "hänga på er" och ibland försöka hamra lite "förstånd" i era hjärnor, vad gäller oss invandrare.

"Oss invandrare", är det? Vad bra att du representerar invandrare. Kan vi börja hamrandet med brottsstatistiken då? Hur är det möjligt att vissa invandrargrupper med islamisk bakgrund gör tiotals gånger mer våld (rån, våldtag osv.) i Finland än oss vitjävlar? Var så god, jag lyssnar på.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Kerpo

Quote from: Ayla on 23.04.2009, 14:47:40

Finland har ju så att säga fått svenska språket "på halsen". Jag upplever det oerhört konstigt att Finlands andra språk är nu svenska, ett minoritetspråk. Starkt gjort måste jag säga. Tänk om finska språket var lika starkt här i Sverige?

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200901299001841_ul.shtml

Ayla

Quote from: Turkulaine on 23.04.2009, 15:04:36
Quote from: Ayla on 23.04.2009, 14:32:21

"Oss invandrare", är det? Vad bra att du representerar invandrare. Kan vi börja hamrandet med brottsstatistiken då? Hur är det möjligt att vissa invandrargrupper med islamisk bakgrund gör tiotals gånger mer våld (rån, våldtag osv.) i Finland än oss vitjävlar? Var så god, jag lyssnar på.

Har ni verkligen sådan statistik i Finland att precentera offentligt?

Jag vet att hos er när ni pratar om Islam och muslimer, menar i ofta somaler. Jag har ingen erfarenhet av sådant. Däremot skrivs det här på liknande sätt om araber/muslimer i allmänt. Men anklagarnas statistik visande iaf här är mycket klent.

Och visst, det sticker i mångas ögon att invandrare gör brott. Ni europer har ju en tendens att vänta att vi invandrare skulle ha mycket bättre moral än ni europer i det avseendet att vi invandrare skulle vara perfekta på alla vis. ;) Och när vi inte är det, då blir ni besvikna och börjar skälla på oss.

Du skall veta att det finns individer i alla etniska grupper som kommer någon gång att falla för brottslighet, oavsett var man bor.

Turkulaine

Vi har offentliga brottstatistik enligt nationalitet sedan 1997, och det är inte alls klent. Inte alla kriminella muslimer kallas officiellt "ungdomar" i Finland. Det är inte bara somalier som gör jävligt mycket brott men också irakier och turkar. Om du kan läsa finska rekommenderar jag:

http://hommaforum.org/index.php/topic,4682.0.html

källan är statistikcentralen (Rikokset ja niiden selvittäminen vuodesta 1980):
http://pxweb2.stat.fi/database/statfin/oik/polrik/polrik_fi.asp

och justitieministeriet:
http://www.optula.om.fi/uploads/nul786y.pdf

Tyvärr verkar det att våra asylsökare är väldigt kriminella. Det har varit ett stort misstag att släppa in dem.