News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homma på svenska

Started by Homma Admin, 03.04.2009, 17:18:44

Previous topic - Next topic

Ayla

Quote from: Turkulaine on 24.04.2009, 10:01:06
Vi har offentliga brottstatistik enligt nationalitet sedan 1997, och det är inte alls klent. Inte alla kriminella muslimer kallas officiellt "ungdomar" i Finland. Det är inte bara somalier som gör jävligt mycket brott men också irakier och turkar. Om du kan läsa finska rekommenderar jag:

http://hommaforum.org/index.php/topic,4682.0.html

källan är statistikcentralen (Rikokset ja niiden selvittäminen vuodesta 1980):
http://pxweb2.stat.fi/database/statfin/oik/polrik/polrik_fi.asp

och justitieministeriet:
http://www.optula.om.fi/uploads/nul786y.pdf

Tyvärr verkar det att våra asylsökare är väldigt kriminella. Det har varit ett stort misstag att släppa in dem.

Dom där länkarna säger inget för mig. Du får nog visa lite mer.

Ingen påstår att det inte finns även människor bland invandrare, som kan bli brottslingar. Vi invandrare är ju trots allt inga änglar vi heller.

Och det där att släppa in kriminella invandrare. Ingen kan i förväg veta vilka människor som kommer att bli kriminella och vilka inte.

Här i Sverige får jag ofta försvara araber/muslimer, när vissa påstår att man skall inte släppa in MÖ-folk. Här hatar många oss, araber/muslimer. Och säger att vi är kriminella.

Vilka folk är det du vill inte släppa in i Finland? Är det somalier eller är det folk från Sovjet eller vad kallas det hos er?

Alla dessa statistik handlar ju för det mesta om alla slags invandrare, även utlänsdka ligor som är här på besök och turistande folk.

Jag ser inte oss invandrare mer kriminella än er skandinavier.

När en människa faller för kriminalitet, är inte ens nationalitet avgörande. Det är den människans mentalitet som är avgörande. Ens mentalitet, psyke, är ofta en produkt av händelser i ens liv, erfarenheter och medgångar och motgångar.

Ni i Finland har inte många invandrare. Ändog gnäller ni. Vill ni vara helt isolerade av övriga världen?

Det att Finland tar in några flyktingar, det har jag förståelse för. Trots allt tar ni in folk på ett helt annat sätt än t.ex Sverige gör. Jag anser att flyktingar skall man hjälpa. Sedan är det självklart diskutabelt, vilket slags hjälp skulle vara den bästa hjälpen.

Turkulaine

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 05:12:18
Dom där länkarna säger inget för mig. Du får nog visa lite mer.

Behöver du hjälp med statistik eller finska?

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 05:12:18
Ingen påstår att det inte finns även människor bland invandrare, som kan bli brottslingar. Vi invandrare är ju trots allt inga änglar vi heller.

Och det där att släppa in kriminella invandrare. Ingen kan i förväg veta vilka människor som kommer att bli kriminella och vilka inte.

Trots vad? Tycker du att ni är lite bättre ändå? Det är absolut inget problem om invandrare blir brottslingar. Det är ett problem att några grupper har tiotals gånger mera brottslingar bland dem (nej, jag överdriver inte) och deras inflyttning pågår.

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 05:12:18Här i Sverige får jag ofta försvara araber/muslimer, när vissa påstår att man skall inte släppa in MÖ-folk. Här hatar många oss, araber/muslimer. Och säger att vi är kriminella.

visst inte kul att få försvara ett sådant våldsamt och bakvänt folk som araber. Här många hatar er också därför att så många bland er är varken kriminella eller beter sig illa. Inte alla hatar förstås och inte alla araber är sådana. Men mycket, mycket få som hatar araber hatar till exempel kinesiska människor fastän de är annorlunda också. De är annorlunda på ett annat sätt.

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 05:12:18Det är Vilka folk är det du vill inte släppa in i Finland? Är det somalier eller är det folk från Sovjet eller vad kallas det hos er?

Jag skulle inte släppa in några asylsökare. Några få kvotflyktingar kanske, men inte asylsökare. Och alla våldsamma utlänningar borde utvisas.

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 05:12:18Alla dessa statistik handlar ju för det mesta om alla slags invandrare, även utlänsdka ligor som är här på besök och turistande folk.

Vi har ingen annan sorts turism än asylturismen från länder som Irak och Somalien. Arabiska och somaliska brottsligor skulle vi inte ha heller om vi inte hade humanitarisk invandring.

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 05:12:18Jag ser inte oss invandrare mer kriminella än er skandinavier.

Du har fel då.

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 05:12:18När en människa faller för kriminalitet, är inte ens nationalitet avgörande. Det är den människans mentalitet som är avgörande. Ens mentalitet, psyke, är ofta en produkt av händelser i ens liv, erfarenheter och medgångar och motgångar.

Men nationalitet är mycket avgörande enligt empiriska skäl. Av multikulturella-moraliska skäl, som kanske gäller i Sverige, är förstås alla människor lika bra. Men dem har förstås inget att göra med verkligenheten.

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 05:12:18Ni i Finland har inte många invandrare. Ändog gnäller ni. Vill ni vara helt isolerade av övriga världen?

Vi var inte isolerade av övriga världen innan ni ökesfolk började flytta in. Allt var faktiskt bättre. Förresten, araber i Finland tycks vara mycket isolerade.   

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 05:12:18Det att Finland tar in några flyktingar, det har jag förståelse för. Trots allt tar ni in folk på ett helt annat sätt än t.ex Sverige gör. Jag anser att flyktingar skall man hjälpa. Sedan är det självklart diskutabelt, vilket slags hjälp skulle vara den bästa hjälpen.

Jag anser att vi har ingen plikt att hjälpa.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Per Brahe

Sebbe!

Personligen är jag inte heller så förtjust i Sannfinländarnas politiska profil - "landsbygdsvänster" med inslag av hurrihat är inte för mig och jag finner Soinis agerande i frågan om Halla-ahos nominering motbjudande. Uppmana dina kamrater att rösta på Halla-aho när han hoppeligen ställer upp på "Homma-listan". Halla-aho är ju inte fientligt inställd till finlandssvenskarna även om han motsätter sig tvångssvenskan. En fråga som verkligen behöver diskuteras - personligen är jag beredd att uppge den landsomfattande tvåspråkigheten som ju i verkligheten inte existerar mot garantier som säkrar svenskans ställning i de områden där den talas av en betydande del av befolkningen, någotslags Kanton-modell a´la Schweiz.

PS:
Ayla verkar ha mött lite väl hårt tuggmotstånd på det här forumet! 

Ayla

Quote from: Per Brahe on 25.04.2009, 14:26:23

PS:
Ayla verkar ha mött lite väl hårt tuggmotstånd på det här forumet! 

Ingen fara. Jag har faktist besökt ett svenskt forum, där vi araber behandlas mycket elakare. Och alla slags inlägg besvarar jag inte. Om det alltså leder ingenstans. Som det där att asylsökanden skall inte hjälpas att alla kriminella araber skall utvisas att etnicitet är avgörande vem som blir kriminel....osv....sådant prat lyssnar jag inte numera.

Men jag tyckte att det var kul att kolla på ert forum. Men jag förmodar att som arab är jag inte särskilt välkommen hit med mina åsikter. Jag har nämligen erfarenheter annanstans från finska forum att araber önskas inte där. Så jag visste vad jag skulle kanske få för behandling här. Men jag kommer ju inte att vistas särskilt ofta här, som ni ser. Så nog tål jag ett och annat från er då och då.

Jag skall ställa en fråga:

Är ni medlemmar på detta forum invandringfientliga eller arab-fientliga eller båda delarna?

Och skall detta forum föreställa ett stöd till den där Halla-Aho? Om så är fallet, bör kanske var och en tänka först vad man skriver. Ingen politiker får påäng av rasistiska och främlingsfientliga yttringar. Men ok. jag läste ju ett par gånger hans hemsida, så jag är lite bekant hur han skrev, så kanske det är därför det låter ibland likadant här. Herren först och eleverna efter. :)

Jag accepterar att man kan vara mot invandring. Men jag accepterar inte att man t.ex är emot araber. Det är främlingsfientligt och rasistiskt. Och jag accepterar att man gnäller över kriminalitet men jag accepterar inte att t.ex araber klassas som ett kriminelt folk. Jag brukar kunna skilja rasism/främlingsfientlighet och invandringsmotstånd ifrån varandra. Men samtidigt vet jag alla klarar inte det.

kaksinaismoralismirules!

Quote from: Ayla on 23.04.2009, 04:19:35
Quote from: junakohtaus on 20.04.2009, 10:54:57
Det här är kanske ett bra tillfälle att påminna, että det är helt okej och absolut tillåtet att skriva på svenska ocskå i de andra kedjorna i forumet.

Är det verkligen sant att man får skriva på svenska här? Var som helst på forumet? Skulle det accepteras?

Jag har nämligen lättare att yttrycka mig på svenska. Jag kan även skriva på finska, men inte så där jätte bra. Om man får skriva både på svenska och finska överallt på forumet, skulle jag vara tacksam för det.

Kanske bör jag tillägga att jag bor i Sverige att jag är invandrare, delvis arab och att jag känner mig även som en arab. Jag är kvinna. Jag har egna åsikter om invandrar/flyktingpolitik. Men jag är inte emot oss invandrare. Jag vore ju dum om jag vore invandrarfientlig.

Så, om jag börjar skriva ibland här, kommer jag att för det mesta att försvara araber/muslimer/Islam, men jag är inte främmande att även kunna ge kritik vid behov.
tota - anteeksi nyt jos keskeytän , mutta oliskos myös mahdollista sellainen , että voi suomeksi vastakomentoida umpiruåtalaiseen tekstiin kun tuo ruåttin åsaaminen jostainsyystä jäi mummin geeniperinöstä kulkeutumatta minuun saakka?

FunktionDerivaatta

Hej Ayla,

tänkte kommentera lite kort de saker som du säger:

QuoteJag ser inte oss invandrare mer kriminella än er skandinavier.

Grejen är dock att många invandrargrupper är mer kriminella än vad ursprungsbefolkningen är dvs invandrare är överrepresenterade i brotsstatistiken. Det är viktigt som du säger att försöka göra en skillnad mellan turister, utländska ligor osv. Dessutom så vet man att t ex unga män har större tendens att begå brott och att socioekonomisk ställning i samhället påverkar. Men vad om jag skulle säga till dig att när man studerat brottslighet bland de personer som varit folkbokförda i Sverige har man kommit fram till att 95% av alla svenskfödda med båda föräldrarna födda i Sverige har inte varit misstänkta för något brott under åren 1997-2001, medans samma siffra för svenskfödda med ena föräldern född i Sverige var 93%, för svenskfödda med båda föräldrarna födda i utlandet 90% och för födda i utlandet 88%? Och att i Sverige under samma period var 58% av alla brott gjorda av en gärningsman vars båda föräldrarna var inrikesfödda, medans personer i de övriga grupperna stod för 42% av brotten? Och att när man tar hänsyn till kön, ålder, inkomst och utbildning så har ude utrikes födda fortfarande högre brottslighet än svenskar. (All fakta kan kollas upp på Brås rapport 2005:17 "Brottslighet bland personer födda i Sverige och utlandet" , som man hittar när man googlar.)

Om man nu kan statistiskt sätt ställa fast att invandrare begår mer brott än folk födda i Sverige, vore inte det då lämpligt att du ändrar din åsikt i den här punkten? Sen kan man naturligtvis diskutera varför det är så att invandrare begår fler brott, och du kan fortfarande uppleva invandrare och skandinaver lika icke-brottsliga, men det förändrar inte faktumet att invandrare begår fler brott.

QuoteNär en människa faller för kriminalitet, är inte ens nationalitet avgörande. Det är den människans mentalitet som är avgörande. Ens mentalitet, psyke, är ofta en produkt av händelser i ens liv, erfarenheter och medgångar och motgångar

Om du läser igenom Brås rapport kan du även konstatera att det faktiskt är nationaliteten som verkar vara avgörande. Man har nämligen kollat hur stor överrepresentation invandrare från olika områden har. Att det är så kan naturligtvis bero på många olika saker, t ex att folk från land X möter mer rasism, utanförskap, integrationssvårigheter osv i Sverige än vad folk från land Y gör och att folk från land X därför begår fler brott än folk från land Y.

QuoteMen jag förmodar att som arab är jag inte särskilt välkommen hit med mina åsikter. Jag har nämligen erfarenheter annanstans från finska forum att araber önskas inte där.

Tycker det är tråkigt om du har sådana erfarenheter. Kan naturligtvis prata endast för mig själv, men jag tycker att du förmodar fel här. Min personliga åsikt är att det finns alldeles för få invandrare/folk med invandrarbakgrund som deltar i diskussioner om invandring. Tycker det är absurt hur man snackar om integrationspolitik och gör massor med påståenden hit och dit utan att lyssna på vad invarndrarna själva har att säga. Så välkommen med dina insikter och åsikter.

QuoteÄr ni medlemmar på detta forum invandringfientliga eller arab-fientliga eller båda delarna

Hehe, tror faktiskt att det är du som har lite fördomar här. Visst, vissa utav de som skriver här är rasister och/eller invandrarfientliga och/eller arab-fientliga. Men: det finns även många personer (en stor majoritet skulle jag vilja påstå) som är varken invandrar- eller arab-fientliga, utan bara kritiska mot invandringspolitik.

Marko

Det är trevligt att se svenskspråkiga har också hittat Homma!
Jag hoppas att ni känner er välkomna här!

Jag är säkert att det finns diskussionforum som den här Hommaforum också i Sverige. Men jag har hittat inga. Kanske kunde någon hjälpa mig/oss och peka på en sådan forum?
Det väre fint om vi finnar kunde läsa av deras erfarenheter och lära oss mer av det som verkligen händer där. Möjligtvis kunde jag även ha en diskussion med min dålig svenska!?  :)

Per Brahe

Marko,

Svenskarna skriver mycket om invandring och det mångkulturella paradiset på Flashback:

https://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=226

Exilen är ett svenskt "Homma" men inte lika aktivt förstås. Det är fint att Homma började innan diskussionsklimatet blev som i Sverig, ger högre kvalitet på diskussionen eftersom Homma har många smarta människor från alla olika grupper i samhället. I Sverige verkar det ha blivit lite mer extremt.

http://exilen.eu/index.php

Ayla

Quote from: kaksinaismoralismirules! on 25.04.2009, 19:08:39

tota - anteeksi nyt jos keskeytän , mutta oliskos myös mahdollista sellainen , että voi suomeksi vastakomentoida umpiruåtalaiseen tekstiin kun tuo ruåttin åsaaminen jostainsyystä jäi mummin geeniperinöstä kulkeutumatta minuun saakka?

Jo, det går bra. Jag förstår finska. Och kan även skriva det någorlunda förståeligt. Men som sagt, jag kommer nog inte att skriva här särskilt mycket. Jag befinner mig annars annanstans, ett svenskt forum.

Ayla

Quote from: FunktionDerivaatta on 25.04.2009, 19:32:00
Grejen är dock att många invandrargrupper är mer kriminella än vad ursprungsbefolkningen är dvs invandrare är överrepresenterade i brotsstatistiken.

Jag har alltid föreslagit att när det nu är så, så borde staten ta reda på varför det är så. Och åtgärda orsaken. Invandrare behandlas ju inte alltid särskilt bra och många går arbetslösa. Vi har just nu stor arbetslöshet. Många invandrare måste leva på socialbidrag år efter år. Orakerna är många, både eget fel och statens fel, kan man säga. Barnen i dessa familjer ser sina arbetslösa föräldrar. Dom har ju då inget förebild av sina föräldrar.

Samtidigt är så på många ställen att dit kommer hela tiden nyanlända flyktingar, fast området är fullt. Staten tillåter det. Nyanlända flyktingarna bor hos släktingar eller bekanta, i ett litet rum, kanske 5 till 10 persomer i ett litet rum, liggande på madrasser på golvet. Alla får det jobbit, trång, stressigt...där finns även en massa barn i olika åldrar.

QuoteOm du läser igenom Brås rapport kan du även konstatera att det faktiskt är nationaliteten som verkar vara avgörande. Man har nämligen kollat hur stor överrepresentation invandrare från olika områden har.

BRÅ är inte obekant för mig. Vilken etnicitet tror du är mest kriminella?

QuoteTycker det är tråkigt om du har sådana erfarenheter. Kan naturligtvis prata endast för mig själv, men jag tycker att du förmodar fel här. Min personliga åsikt är att det finns alldeles för få invandrare/folk med invandrarbakgrund som deltar i diskussioner om invandring. Tycker det är absurt hur man snackar om integrationspolitik och gör massor med påståenden hit och dit utan att lyssna på vad invarndrarna själva har att säga. Så välkommen med dina insikter och åsikter.

Jag har lite dåliga erfarenheter av finländare.

I Sverige har jag inga svårigheter att delta i diskussionerna på vissa forum. Men t.ex FB är ett stort skit-forum. Där kan man inte ha sansade diskussioner om invandring. I&I där är som en  lekstuga. Förut var det bättre där. Men sedan stängdes I&I ett tag. Efter nyöppnandet var det hårda regler, för hådra. Många stack, även jag. Nu tycks dom ha det friare, men debattnivån har tyvärr sjunkit ännu mer från det tidigare. Som vuxen, kvinna och invandrare, är stället längre inget för mig. :)

QuoteÄr ni medlemmar på detta forum invandringfientliga eller arab-fientliga eller båda delarna

QuoteHehe, tror faktiskt att det är du som har lite fördomar här. Visst, vissa utav de som skriver här är rasister och/eller invandrarfientliga och/eller arab-fientliga. Men: det finns även många personer (en stor majoritet skulle jag vilja påstå) som är varken invandrar- eller arab-fientliga, utan bara kritiska mot invandringspolitik.

Kanske det. Det är bara det jag har fått nog av rasister för tillfället.

Men jag var förstås förvånad att det finns rasister här. För jag vet att sådant skadar forumets anseende utåt. Med andra ord, forumet är inte rumsrent. Men det kanske är inte heller meningen att här skulle råda rumsrenhet?

Ayla

Quote from: Per Brahe on 26.04.2009, 17:44:20
Marko,

Svenskarna skriver mycket om invandring och det mångkulturella paradiset på Flashback:

https://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=226

FB är inte bra forum. Nivån har sjunkit där med åren.

QuoteExilen är ett svenskt "Homma" men inte lika aktivt förstås. Det är fint att Homma började innan diskussionsklimatet blev som i Sverig, ger högre kvalitet på diskussionen eftersom Homma har många smarta människor från alla olika grupper i samhället. I Sverige verkar det ha blivit lite mer extremt.

http://exilen.eu/index.php

Exilen är just det vad den heter för många där, exil-plats. Exilen grundades som en exil-plats åt vissa som blev bannade på Passagen. Sedan stannade forumet, ingen skrev där. Slut. Men sedan när FB stängde I&I för ett tag, öppnade man Exilen igen i en ny version, dit folk från FB gick på grund av dom kommande hårdare reglerna på FB. Så Exilen fortsätter att vara exil-plats åt FB'are som blir bannade på FB t.ex.
Så min fråga lyder, är Homma-forum också menat åt folk som inte kan skriva på vissa andra ställen? :)

FunktionDerivaatta

QuoteJag har alltid föreslagit att när det nu är så, så borde staten ta reda på varför det är så. Och åtgärda orsaken. Invandrare behandlas ju inte alltid särskilt bra och många går arbetslösa./.../ Många invandrare måste leva på socialbidrag år efter år. Orakerna är många, både eget fel och statens fel, kan man säga.

Som BRÅs rapport visar så är det sant att brottsligheten dels kan förklaras med socioekonomisk status (arbetslöshet, socialbidgar) och om man skulle lyckas fixa problemen på den fronten så skulle man även kunna bli av med en del av brotten. Dock verkar det vara lättare sagt än gjort för att: (1) Det finns många som inte klarar av att hantera den verkligheten som statistiken förmedlar dvs många försöker bortförklara invandrarnas högre brottslighet på ett eller annat sätt. Så länge man nekar problemet så kan det inte heller åtgärdas. (2) Även fast det är sant att det är de socioekonomiska variablerna som förklarar mycket utan brottsligheten måste man fråga sig varför det är så att det är just så många invandrare som har det dåligt i samhället. Invandringsbakgrund och socioekonomisk status verkar korrelera starkt. Min tolkning är att det beror på en riktigt, riktigt dålig integrationspolitik. Av någon konstig anledning så verkar politikerna dock inte vilja förändra integrationspolitiken eller säga att man misslyckats i den punkten. I stället så vill man ha mer och mer invandrare, även fast man inte klarar av att ta hand om dem som man redan har. (3) Socioekonomisk status är endast en del av förklaringen, vilket är något som många oftast glömmer bort.   

QuoteVilken etnicitet tror du är mest kriminella?

Jag tror att det finns en möjlighet att en etnisk grupp X är mer kriminell i ett samhälle Z än vad en etnisk grupp Y är. Dock tror inte jag något åt det ena eller andra hållet själv. Undrar varför du ställde frågan...

QuoteSå min fråga lyder, är Homma-forum också menat åt folk som inte kan skriva på vissa andra ställen?

Det här med Homma började mer eller mindre med gästboken som Jussi Halla-aho hade på sin Scripta. Sen sa han att han inte längre hade tid med gästboken, vilket ledde till att några aktiva personer som skrivit i gästboken började utveckla ett eget forum. Så Homma är absolut inte menat åt folk som inte kan skriva på andra ställen, utan snarare ett forum för de som vill snacka om invandringspolitik (och yttrandefrihet).

Eftersom du verkar vara intresserad av invandringsfrågor, så tänkte jag fråga dig vad du har för åsikter på den fronten, t ex:

- vad tycker du är de största anledningarna till att det finns så mycket utanförskap bland invandrare?

- om du fick skriva ett integrationspolitiskt program för Sverige/Finland, vilka skulle vara dess huvudpunkter?

- hur tycker du att staten ska göra i situationer där invandrarnas religiösa seder och tro krockar med samhällets värderingar och regler?

- Tycker du att samhället tar fel väg när man accepterar religiösa domstolar så som Sharia court och Beth Din i England?

- tycker du moderaternas/alliansens invandringspolitik är bättre än socialdemokraternas? Vad tycker du om Nyamko Sabuni?

Ayla

Quote from: FunktionDerivaatta on 27.04.2009, 11:00:49

Jag tror att det finns en möjlighet att en etnisk grupp X är mer kriminell i ett samhälle Z än vad en etnisk grupp Y är. Dock tror inte jag något åt det ena eller andra hållet själv. Undrar varför du ställde frågan...

Hahhaa, underlig svar du gav. Jag frågade därför att jag ville se hur du svarar. Men jag antar att den mest kriminella gruppen var då inte så lätt att avläsa från BRÅ's statistik.

Våra tidningar har för ett bra tag sedan skrivit om den senaste undersökningen av invandrarnas brottslighet i Sverige. Den gamla undersökningen var ju mycket gammal, så äntligen gjordes en ny. Och innan BRÅ ens hann komma ut med undersökningsresultatet, skrev en politiker om resultatet i media och det blev rena rama skri.

QuoteEftersom du verkar vara intresserad av invandringsfrågor, så tänkte jag fråga dig vad du har för åsikter på den fronten, t ex:

- vad tycker du är de största anledningarna till att det finns så mycket utanförskap bland invandrare?

Dåliga språkkunskaper. Och det att iaf här hos oss samlas flyktingar mest bara på vissa ställen, hela tiden flyttar dit nyanlända flyktingar, utan egen bostad och utan något som helst kunskaper om Sverige. Alltså en salig blandning av folk. Det handlar om tusentals flyktingar årligen på en och samma ort. Och även det att kraven är inte höga här.

Men det där ordet, "utanförskap" är vilseledande. Det är politikerna som har hittat ordet och menar med det att man är utanför och känner utanförskap om man inget arbete har. Så anser inte jag. Även utan arbete kan man ha ett rikt och intressant liv utan att känna sig utanför det svenska samhället.

Quote- om du fick skriva ett integrationspolitiskt program för Sverige/Finland, vilka skulle vara dess huvudpunkter?

Det vill jag inte ge mig in just nu.

Quote- hur tycker du att staten ska göra i situationer där invandrarnas religiösa seder och tro krockar med samhällets värderingar och regler?

Så länge religion och eller ens tro skadar någon fysiskt eller psykiskt, ser jag det inte som en "krock" med samhället.

Jag själv är mångkulturell redan från födelsen, så jag ser inget konstigt med det att kulturerna skiljer sig från varandra i sitt sätt att vara.

Alla kan ju inte ha precis likadana värderingar. Man bör acceptera det att andra har lite annorlunda värderingar.

Men allt skall gå enligt staten lagar iaf.

Quote- Tycker du att samhället tar fel väg när man accepterar religiösa domstolar så som Sharia court och Beth Din i England?

Jag anser att det är inte fel om det handlar bara om familjeangelägenheter. Men samtidigt kan jag tycka att kvinnan blir "förlorare". Kvinnan har mycket svagare ställning i sharia än i västlig lagstiftning.

Quote- tycker du moderaternas/alliansens invandringspolitik är bättre än socialdemokraternas?

Jo, definitivt är den bättre. Jag är inte precis någon Mona.S beundrare.

QuoteVad tycker du om Nyamko Sabuni?

Det bästa som hänt svensk politik. :)

Kerpo

Quote from: Ayla on 25.04.2009, 17:03:11

Jag skall ställa en fråga:

Är ni medlemmar på detta forum invandringfientliga eller arab-fientliga eller båda delarna?

Och skall detta forum föreställa ett stöd till den där Halla-Aho? Om så är fallet, bör kanske var och en tänka först vad man skriver. Ingen politiker får påäng av rasistiska och främlingsfientliga yttringar. Men ok. jag läste ju ett par gånger hans hemsida, så jag är lite bekant hur han skrev, så kanske det är därför det låter ibland likadant här. Herren först och eleverna efter. :)

Jag accepterar att man kan vara mot invandring. Men jag accepterar inte att man t.ex är emot araber. Det är främlingsfientligt och rasistiskt. Och jag accepterar att man gnäller över kriminalitet men jag accepterar inte att t.ex araber klassas som ett kriminelt folk. Jag brukar kunna skilja rasism/främlingsfientlighet och invandringsmotstånd ifrån varandra. Men samtidigt vet jag alla klarar inte det.

Jag vet inte hur mycket har du läst detta forum men du kan inte anse alla hommaskorna (vet inte hur man gör nya ord på svenska  :P) som homogeniska rasister. Den här saken är inte on-off -typisk - man måste inte vara blommahatten eller Hitlers reinkarnation, de mesta är något i mellan. Jag tror inte att forumet grundades med en tänke att hata araber eller invandrare. Människor är bara oroliga.

Man kan vara emot en viss invandring utan att vara främlingsfientlig. Jag tänker att det är inte felt att säga från vilka länder vill man ta nya invandrare. Det är vårt land och vi har rätt att bästamma hurdana människor vill vi leva vårt liv med. Naturligtvis måste man behandla alla som individueller och inte som del av ett grupp.

ps. anteeksi mahdollinen varma ruotsinraiskaukseni

Ayla

Quote from: Kerpo on 30.04.2009, 00:27:16

Jag vet inte hur mycket har du läst detta forum

Ytterst lite.

Quotemen du kan inte anse alla hommaskorna (vet inte hur man gör nya ord på svenska  :P) som homogeniska rasister. Den här saken är inte on-off -typisk - man måste inte vara blommahatten eller Hitlers reinkarnation, de mesta är något i mellan. Jag tror inte att forumet grundades med en tänke att hata araber eller invandrare. Människor är bara oroliga.

:)

QuoteMan kan vara emot en viss invandring utan att vara främlingsfientlig.

Definiera, "viss invandring"???

QuoteJag tänker att det är inte felt att säga från vilka länder vill man ta nya invandrare.

Det är väl inte fel att säga det, inte iaf av en vanlig medborgare. Men det skulle kanske ses som fel om en politiker säger sådant. En sådan politiker skulle aldrig få applåder av folket. Applåderna skulle komma bara från en liten klick invandringsmotståndare. Därför beter sig dom flesta politiker inte så.

QuoteDet är vårt land och vi har rätt att bästamma hurdana människor vill vi leva vårt liv med.

Vilka är "vi"??? Varför säger du inte "jag"? Vågar du inte säga själv dina egna åsikter?

Och för det andra, hur skall du bestämma vilka som får komma till Finland? Om du skall ha makt att bestämma, måste du ha en politiker som har makten att bestämma om en sådan sak, eller hur?

QuoteNaturligtvis måste man behandla alla som individueller och inte som del av ett grupp.

Det där låter motsägelsefullt på grund av vad du redan sagt.

Quoteps. anteeksi mahdollinen varma ruotsinraiskaukseni

Aika hyvin kirjoitit. Huonommin minä suomeksi kirjoitan. :)

Kerpo

Med "vi" ja menar alla finlänningarna som har hittat hem här. Jag ser ett land som en roddbåt där alla måste ro till den samma direktionen. Människor i båtet kan besluta att ta nya människor till hjälp men de kan också ta inga om de vill. Det finns altid mera som vill komma in i båten men bara några blir invald, och de måste lova att inte skaka båten eller alla roddare ska falla till havet. Så är det med viss invandringen. Finland kan behöva bärplockare från Estonien eller Sjuksköterska från Malesia. Men alltid måste det tänks att finns det mer fördelar än nackdelar. Finland kan också hjälpa några flyktingar som lever under riktig hot men Finland är ett litet land. Vi kunde ta varje månad fem million ekonomiska flyktingar från fattiga länder men ändå skulle antalet av dom som bor i dåliga konditioner öka. Och humanitarisk invandring ändrar sig inte magiskt till arbetskraft och förbättrar inte (huoltosuhde?). Annars borde Sverige vara en ekonomisk supermakt hittills.

Ayla

Quote from: Kerpo on 30.04.2009, 12:37:21
Med "vi" ja menar alla finlänningarna som har hittat hem här.

Menar du, hittat till forumet här?

QuoteJag ser ett land som en roddbåt där alla måste ro till den samma direktionen. Människor i båtet kan besluta att ta nya människor till hjälp men de kan också ta inga om de vill. Det finns altid mera som vill komma in i båten men bara några blir invald, och de måste lova att inte skaka båten eller alla roddare ska falla till havet. Så är det med viss invandringen. Finland kan behöva bärplockare från Estonien eller Sjuksköterska från Malesia. Men alltid måste det tänks att finns det mer fördelar än nackdelar. Finland kan också hjälpa några flyktingar som lever under riktig hot men Finland är ett litet land. Vi kunde ta varje månad fem million ekonomiska flyktingar från fattiga länder men ändå skulle antalet av dom som bor i dåliga konditioner öka. Och humanitarisk invandring ändrar sig inte magiskt till arbetskraft och förbättrar inte (huoltosuhde?). Annars borde Sverige vara en ekonomisk supermakt hittills.

Det var ganska så "diplomatiskt" svar. *ler*

Jag vet att Finland tar emot asyl sökanden mycket mindre än Sverige. Politiken är väl olika. Sverige har valt sin väg och ingenting tycks kunna stoppa denna väg.

Läste nyligen 2 intressanta artiklar, den ena handlar om Sverige och den andra om Finland.

Sverige:
Kultur och mångfald heta ämnen
http://www.analysnorden.org/analysnorden/artikkel.asp?id=921

Finland:
Invandrarna fortfarande i liten roll
http://www.analysnorden.org/analysnorden/artikkel.asp?id=917

Och ni/du här på forumet, hur vill ni ha den finska invandrar/flyktingpolitiken?

Jag vill mycket med den svenska. Men orkar inte skriva skriva något om den just nu. T.ex i svensk system är mycket som är bra, men det finns även saker som man borde se över och kanske göra ändringar. Men troligen fortsätter allt som vanligt.

FunktionDerivaatta

QuoteSå länge religion och eller ens tro skadar någon fysiskt eller psykiskt, ser jag det inte som en "krock" med samhället.

Då kanske du och jag definierar krockar på ett lite annat sätt. Jag tycker att religion krockar med samhället t ex när någon tycker att ens tro/religion gör att man inte kan delta i aktiviteter som i samhället definieras som "obligatoriska", t ex undervisning i skolan. Mohammed-bilderna ser jag också som en krock.

QuoteJag anser att det är inte fel om det handlar bara om familjeangelägenheter.

För att vara ärlig så är det sådana där tankar som jag tycker är farliga. Jag tycker sharia courts och Beth Din är väldigt bra exempel på hur saker och ting som är väldigt dåliga är lagliga, och hur folk inte förstår det (då det låter ganska ofarligt). För det första förstår jag inte varför man överhuvudtaget ska behöva ha en särskild institution som är till för det där; varför kan man bara inte gå och snacka med en imam/rabbin om man behöver vägledning. För det andra tycker jag att religiösa domstolar är grov religiös diskriminering. För det tredje finns risken att respekten för statliga domstolar minskar, integreringslusten minskar och det kan börja förekomma ett dubbla system av lagar.

QuoteOch ni/du här på forumet, hur vill ni ha den finska invandrar/flyktingpolitiken?

Tänkte svara även på den här, nu när jag ändå håller på...Jag personligen tycker t ex att:

- man ska minska invandring så länge integrationsproblemen är så stora. Är ingen idé att ta emot folk som man inte klarar av att ta hand om sen.
- man ska satsa mycket mer på språkundervisningen för invandrare (så att alla kommer att lära sig språket)
- "tvinga" invandrare att bosätta sig överallt i landet istället för några få förorter
- betona i den offentliga diskussionen att alla som är medborgare i Finland har skyldigheter och friheter (istället för att endast betona friheterna)
- sluta behandla invandrare endast som offer (allt kan inte förklaras endast med rasism)
-sluta behandla invandrare som medlemmar i en störra etnisk, religiös eller språklig grupp och behandla de som individer istället
- sluta förneka sanningen om invandrarnas brottslighet och arbetslöshet i den offentliga diskussionen dvs våga ta itu med problemen istället för att snacka skit om hur mycket mer spännande och mindre grått samhälle vi fått pga invandring
- sluta kalla alla som yttrar sig kritiskt om invandringspolitik för rasister. Kalla rasister för rasister istället. 
- forska mycket kring vilka integrationsmetoder/vilken sorts integrationspolitik som funkat bäst i andra länder och göra försöka anamma de metoder och politiken
- sluta implementera regler som man tror sig vara bra för invandrare och börja konsultera vad den största delen av invandrarbefolkningen själva tycker om saken istället

Ayla

Quote from: FunktionDerivaatta on 01.05.2009, 17:36:03

Då kanske du och jag definierar krockar på ett lite annat sätt. Jag tycker att religion krockar med samhället t ex när någon tycker att ens tro/religion gör att man inte kan delta i aktiviteter som i samhället definieras som "obligatoriska", t ex undervisning i skolan. Mohammed-bilderna ser jag också som en krock.

Undervisning i skolan tycker även jag att alla barnen måste delta. Det handlar ju om barnens skolgång. Man skall strunta i föräldrarna och deras religion och se till att barnet deltar i alla ämnen och samtidigt meddela föräldrarna att barnet kommer i annat fall inte att få godkänt "betyg" om det finns frånvaro från vissa ämnen.

Men det finns ju t.ex det där att simma. Där tycker jag att man skall ta hänsyn. Alla vill ju inte visa sig halvnaka inför det motsatta könet.

QuoteFör att vara ärlig så är det sådana där tankar som jag tycker är farliga. Jag tycker sharia courts och Beth Din är väldigt bra exempel på hur saker och ting som är väldigt dåliga är lagliga, och hur folk inte förstår det (då det låter ganska ofarligt). För det första förstår jag inte varför man överhuvudtaget ska behöva ha en särskild institution som är till för det där; varför kan man bara inte gå och snacka med en imam/rabbin om man behöver vägledning. För det andra tycker jag att religiösa domstolar är grov religiös diskriminering. För det tredje finns risken att respekten för statliga domstolar minskar, integreringslusten minskar och det kan börja förekomma ett dubbla system av lagar.

Jag sa ju att sharia är inte alltid vänlig för kvinnor, kvinnor blir missgynnade. Jag förespråkar inte sharia för muslimer här i väst. Men om muslimer själva vill, så då vill dom.

QuoteTänkte svara även på den här, nu när jag ändå håller på...Jag personligen tycker t ex att:

- man ska minska invandring så länge integrationsproblemen är så stora. Är ingen idé att ta emot folk som man inte klarar av att ta hand om sen.

Och varför anser du isf att integrationsproblemet är stort? Vem är felet? Statens eller invandrares?

Quote- man ska satsa mycket mer på språkundervisningen för invandrare (så att alla kommer att lära sig språket)

Jag håller med. Jag önskar att t.ex här i Sverige, i SFI-undervisningen, att man skulle ge termin-betyg. Och om man skulle ha stor frånvaro eller inte göra framgång med studierna, då skulle man få dålig betyg eller ingen betyg alls. Sådant kanske skulle kanske vara som en "piska" att studera effektivare.

Quote- "tvinga" invandrare att bosätta sig överallt i landet istället för några få förorter

Jag föreslår istället att t.ex dom första 5 åren måste flyktingen bo i den ort han/hon blir hänvisad till. Efter det kan flyktingen flytta vart man vill i landet under förutsättningen att man försörjer sig själv och skaffar själv en bostad åt sig.

Quote- betona i den offentliga diskussionen att alla som är medborgare i Finland har skyldigheter och friheter (istället för att endast betona friheterna)

Skyldigheter och rättigheter? Rättigheterna finns nog inga problem med. Visst är det viktigt att man även informerar att man har skyldigheter som medborgare i landet.

Quote- sluta behandla invandrare endast som offer (allt kan inte förklaras endast med rasism)

Offer? Nu tar du väl i? Oftast handlar det inte om rasism, utan diskriminering på grund av att man är invandare.

Quote-sluta behandla invandrare som medlemmar i en störra etnisk, religiös eller språklig grupp och behandla de som individer istället

Även finländare och svenskar brukar t.ex behandla muslimer som en stor grupp, i tron att alla är likadana.

Quote- sluta förneka sanningen om invandrarnas brottslighet och arbetslöshet i den offentliga diskussionen dvs våga ta itu med problemen istället för att snacka skit om hur mycket mer spännande och mindre grått samhälle vi fått pga invandring

På många ställen pratas/skrivs det ju jätte mycket om detta. Man pratar t.ex on araber/muslimer som jätte kriminella. Här ser jag inte att folket kan prata om individer, så som du skrev om det.

Quote- sluta kalla alla som yttrar sig kritiskt om invandringspolitik för rasister. Kalla rasister för rasister istället. 

Rasist är ju en rasist. Men man försöka dölja sin rasism. Och sådant brukar man se direkt.

Många är främlingsfientliga, islamofober och muslimofober. :)

Muslimofoberna kallar sig ofta för islam-kritiker, men glömmer bort att i Islam-kritik kritiser man religionen Islam och som muslimofob kritiserar man muslimer och är rädda för muslimer.

Quote- forska mycket kring vilka integrationsmetoder/vilken sorts integrationspolitik som funkat bäst i andra länder och göra försöka anamma de metoder och politiken

Det mesta handlar nog om att hjälpa människor, skulle jag tro.

Quote- sluta implementera regler som man tror sig vara bra för invandrare och börja konsultera vad den största delen av invandrarbefolkningen själva tycker om saken istället

Politikerna frågar sällan dom berörda något. Och så lär dom även fortsätta.

FunktionDerivaatta

QuoteMen det finns ju t.ex det där att simma. Där tycker jag att man skall ta hänsyn. Alla vill ju inte visa sig halvnaka inför det motsatta könet.

Vet ej om du menar personer som hör till någon religion eller om du menar alla generellt. I vilket fall som helst så tycker jag att simning inte ska vara något undantag från "obligatoriskt för alla". Det är mycket som många inte tycker om, men det ska inte vara någon anledning till att kunna slippa vissa obligatoriska lektioner.

QuoteJag sa ju att sharia är inte alltid vänlig för kvinnor /.../

Men å andra sidan så sa du också [om religiösa domstolar] att du anser att det "inte fel om det handlar bara om familjeangelägenheter."

QuoteOch varför anser du isf att integrationsproblemet är stort? Vem är felet? Statens eller invandrares?

Mått på misslyckat integrationspolitik (t ex): invandrarnas högre arbetslöshet och brottsliget samt sämre socioekonomisk status; invandrarnas lägre deltagande i val; antalet personer med migrationsbakgrund i högskola; "utanförskapsförorterna" OSV

Felet är enligt min åsikt huvudsakligen statens, men en del av ansvaret ligger även hos de som kommer in till landet.(Staten kan t ex fixa bra språkundervisning för invandrare, men det är upp till varje enskild invandrare att öppna läraboken och börja plugga). Sen tror jag mycket ligger i det som inte är någons fel. (Trots tillräcklig hjälp från staten och tillräcklig egen motivation så kan identitetsproblemen vara stora för många invandrare.) Sen finns även vissa saker som har att göra med hemlandets kultur/social omgivning (vet ej inte riktigt vad jag ska kalla det för). Typ att man dricker mer alkohol i Finland än vad man gör i Sverige, alltså är det sannolikt att även de finska invandrarna i Sverige dricker med alkohol än svenskar.

QuoteJag föreslår istället att t.ex dom första 5 åren måste flyktingen bo i den ort han/hon blir hänvisad till. Efter det kan flyktingen flytta vart man vill i landet under förutsättningen att man försörjer sig själv och skaffar själv en bostad åt sig.

Det förslaget var mycket bättre än mitt.

QuoteOffer? Nu tar du väl i? Oftast handlar det inte om rasism, utan diskriminering på grund av att man är invandare.

Mnjaa, jag tycker att rasism och/eller fördomar i den finska diskussionen ofta tas upp som förklarande faktorer till varför så många invandrare är t ex arbetslösa. Jag tycker det är väldigt idiotiskt då även fast en viss anledning av arbetslösheten skulle kunna förklaras med rasism/arbetsgivarnas fördomar, så finns det även andra faktorer som förmodligen påverkar, t o m mycket mer (t ex språkkunskaper, utbildning osv). Säger politiker att rasism och arbetsgivarnas fördomar är de enda förklarande faktorerna, leder det till att man behandlar invandrare som offer (som inte kan göra något åt sin egen situation, eftersom det inte är deras fel).

QuoteRasist är ju en rasist. Men man försöka dölja sin rasism. Och sådant brukar man se direkt. Många är främlingsfientliga, islamofober och muslimofober.

Stämmer nog att många försöker dölja sin rasism med att påstå att de bara är kritiska. Tycker dock att större problem iaf i Finland för tillfället är att de som vill ha mer invandring kallar alla som yttrar ett enda kritiska ord för rasister för att slippa diskutera invandrinsfrågor och för att dölja hur dåligt staten/partierna har skött problemen på den fronten.

Hur vet du förresten om en person är rasist som försöker dölja sin rasism ELLER anti-rasist som bara är väldigt kritisk till nuvarande invandringspolitik?

QuoteDet mesta handlar nog om att hjälpa människor, skulle jag tro.

Men man kan hjälpa på många olika sätt och allt som är menat som hjälp hjälper inte.

Ayla

Quote from: FunktionDerivaatta on 04.05.2009, 15:39:18

Men å andra sidan så sa du också [om religiösa domstolar] att du anser att det "inte fel om det handlar bara om familjeangelägenheter."

Jo, det sa jag. Små familjeangelägenheter för muslimer går bra att lösa med sharia. Det sker ju redan överallt. Fast jag tror mig veta att många vet inte om det, eller har tänkt på det ens. Det handlar oftast sådant som inte behöver t.ex finsk domstolsbeslut eller annat med finska lagar att göra.

Men jag medger fortfarande att i viss mån kan även små saker vara inte alltid allra bästa för kvinnan. Men oavsett vad jag tycker om detta, så görs det iaf.

QuoteMått på misslyckat integrationspolitik (t ex): invandrarnas högre arbetslöshet och brottsliget samt sämre socioekonomisk status; invandrarnas lägre deltagande i val; antalet personer med migrationsbakgrund i högskola; "utanförskapsförorterna" OSV

Invandrare har svårare att få arbete, särskilt i dessa tider med hög arbetslöshet.

Om brottlighet orkar jag inte diskutera just nu för tillfället. Forumet där jag visstas mycket, har vi nyligen debatterat invandrarnas överrepresentation i brott.

Förorterna vet jag inget, vad gäller i Finland. Vet bara förhållanderna här hemma. Hur är det då i finska förorter?

Och vad menar du med utanförskapet?

QuoteFelet är enligt min åsikt huvudsakligen statens, men en del av ansvaret ligger även hos de som kommer in till landet.(Staten kan t ex fixa bra språkundervisning för invandrare, men det är upp till varje enskild invandrare att öppna läraboken och börja plugga).

Jag har liknande åsikt.

QuoteSen tror jag mycket ligger i det som inte är någons fel. (Trots tillräcklig hjälp från staten och tillräcklig egen motivation så kan identitetsproblemen vara stora för många invandrare.) Sen finns även vissa saker som har att göra med hemlandets kultur/social omgivning (vet ej inte riktigt vad jag ska kalla det för). Typ att man dricker mer alkohol i Finland än vad man gör i Sverige, alltså är det sannolikt att även de finska invandrarna i Sverige dricker med alkohol än svenskar.

Visst finns det kulturella skillnader. Det bör alla våga erkänna. Kulturkrockar sker då och då. Och eller det att båda sidorna sneglar misstänktsamt mot varandra, liksom avvaktande. Sådant märks och det försvårar samvaron.

QuoteJag föreslår istället att t.ex dom första 5 åren måste flyktingen bo i den ort han/hon blir hänvisad till. Efter det kan flyktingen flytta vart man vill i landet under förutsättningen att man försörjer sig själv och skaffar själv en bostad åt sig.

QuoteDet förslaget var mycket bättre än mitt.

Liknande mitt har föreslagit här, men politikerna grälar och ingen vågar göra ett försök. Jag vet inte riktigt varför.

QuoteOffer? Nu tar du väl i? Oftast handlar det inte om rasism, utan diskriminering på grund av att man är invandare.

QuoteMnjaa, jag tycker att rasism och/eller fördomar i den finska diskussionen ofta tas upp som förklarande faktorer till varför så många invandrare är t ex arbetslösa. Jag tycker det är väldigt idiotiskt då även fast en viss anledning av arbetslösheten skulle kunna förklaras med rasism/arbetsgivarnas fördomar, så finns det även andra faktorer som förmodligen påverkar, t o m mycket mer (t ex språkkunskaper, utbildning osv). Säger politiker att rasism och arbetsgivarnas fördomar är de enda förklarande faktorerna, leder det till att man behandlar invandrare som offer (som inte kan göra något åt sin egen situation, eftersom det inte är deras fel).

Inte är det enbart arbetsgivarnas fel. Felet ligger nog hos båda två isf. Och jag vågar även fast jag är invandrare medge att många flyktingar har vant sig i att få pengar under flera år, utan att arbeta. Man blir bekväm av sig, om man är van att inte arbeta, men få ändog pengar.

När jag nyligen berättade för en syrian från Irak, som bott här ca 2 år, att svensken skäms att gå till socialen att svensken vill klara sig själv och försörja sin familj. Syrianen kunde inte förstå detta. Han tyckte att det är helt ok. att t.ex göra 5-10 barn och låta socialen försörja denna stora familj. Han tog socialhjälpen som ett alternativ för att få pengar, istället för arbete. Han arbetar. Men men vi pratade allmänt om det här med barnrika familjer.

QuoteRasist är ju en rasist. Men man försöka dölja sin rasism. Och sådant brukar man se direkt. Många är främlingsfientliga, islamofober och muslimofober.

QuoteStämmer nog att många försöker dölja sin rasism med att påstå att de bara är kritiska. Tycker dock att större problem iaf i Finland för tillfället är att de som vill ha mer invandring kallar alla som yttrar ett enda kritiska ord för rasister för att slippa diskutera invandrinsfrågor och för att dölja hur dåligt staten/partierna har skött problemen på den fronten.

Så är det även här.

QuoteHur vet du förresten om en person är rasist som försöker dölja sin rasism ELLER anti-rasist som bara är väldigt kritisk till nuvarande invandringspolitik?

Hur man pratar. Hur man formulerar sina meningar. Vilka ord man använder. Som i forumet där jag visstas ofta, finns en del rasister/främlingsfientliga, men dom säger att dom är inte rasister. Men senare kan dom vräka ur sig en massa elakheter om araber eller arabiska muslimer. Självklart handlar det inte om "raser", utan det handlar om hatet mot muslimernas religion och kultur. Vad kallas det? Kulturrasism.

QuoteDet mesta handlar nog om att hjälpa människor, skulle jag tro.

QuoteMen man kan hjälpa på många olika sätt och allt som är menat som hjälp hjälper inte.

Jag håller med.

Jag måste sluta nu. Är väldigt trött. Det är morgon och jag måste sova lite. :) Och ursäkta att jag inte svarade tidigare. Tiden bara rullade iväg från mig. Och denna tråd är ju mycket tyst iaf. Finländarna gillar ju inte svenska, det vet jag, alltså generelt.

FunktionDerivaatta

QuoteHur är det då i finska förorter?

Måste erkänna att jag inte har så mycket kunskap om finska förorterna (tänkte generellt på mått på dålig integrationspolitik).

QuoteOch vad menar du med utanförskapet?

Menar inte något speciellt med ordet utan använde det för att det är just det ordet som förekommer i de offentliga diskussionerna om invandrarförorter.

QuoteOch jag vågar även fast jag är invandrare medge att många flyktingar har vant sig i att få pengar under flera år, utan att arbeta. Man blir bekväm av sig, om man är van att inte arbeta, men få ändog pengar.

Tror inte det är något konstigt med det, det är så alla människor funkar. Tycker integrationspolitiken fungerar dåligt om den gör invandrare till passiva medborgare istället för aktiva. Tror inte det är någon som vinner på det. Förstår inte varför alla som tar upp det problemet kallas direkt för rasister...tror inte man kan lösa några problem överhuvudtaget om man inte pratar om dem.

QuoteHur man pratar. Hur man formulerar sina meningar. Vilka ord man använder.

Det kan nog ligga något i det. Å andra sidan så tycker jag att folk kan ibland t ex skämta på ett väldigt grovt sätt utan att det behöver betyda något, vissa tror de är mer coola när de vågar säga vissa ord osv.

Förstår även att det finns något som är kulturrasism, men ibland tycker jag att många tar illa upp helt i onödan. Tycker det ibland blir löjligt när folk säger att de blivit hatade just för att de är muslimer/judar/kristna/osv...Ibland kan det naturligtvis vara hela förklaringen, men tycker att vissa ateister har en otrevlig tendens att hata alla religioner och deras anhängare, oavsett vilken religion det handlar om.

Är inte heller säker på var jag tycker gränsen för kultturasism går. Finns folk som vägrar prata med muslimer då de är muslimer och dem har jag inte svårt att kalla för kulturrasister. Sen finns det andra som kritiserar t ex kvinnans ställning i muslimländer. Det är ibland svårt att veta var gränsen mellan saklig kritik och rasistisk kritik går. 

...såhär till slut tänkte jag bara säga att jag inte tror att våra åsikter är så speciellt annorlunda ändå :) 

Ayla

Quote from: FunktionDerivaatta on 11.05.2009, 18:55:55

...såhär till slut tänkte jag bara säga att jag inte tror att våra åsikter är så speciellt annorlunda ändå :) 

Förmodligen inte. Det verkar så.

Vad tyst den här tråden är. Här kunde ju dom finsk talande träna att skriva på svenska.

Ayla

Ingen som vill prata på svenska? Träna upp sin svenska?  :'(

pelle12

Quote from: Ayla on 23.05.2009, 01:30:43
Träna och träna. Tack för tillfället, men det är mycket lättare att kommunicera på sitt eget modersmål. Jag är övertygad att du också har någonslags erfarenhet med saken och förstår vad jag menar.

Ayla

Quote from: pelle12 on 23.05.2009, 18:38:20
Träna och träna. Tack för tillfället, men det är mycket lättare att kommunicera på sitt eget modersmål. Jag är övertygad att du också har någonslags erfarenhet med saken och förstår vad jag menar.

Jo, du har rätt.

Men tänk, jag höll på att glömma att skriva på finska. Men jag lärde mycket på det andra forumet. Jag tror att jag skrev där aktivt ca 3-4 år. Under den tiden blev jag ganska bra på finska. Och du må tro att man skrattade åt mina formuleringar ibland. Men det gjorde inget. :)

pelle12

Quote from: Ayla on 23.05.2009, 20:26:05
Quote from: pelle12 on 23.05.2009, 18:38:20

Jo, du har rätt.

Men tänk, jag höll på att glömma att skriva på finska. Men jag lärde mycket på det andra forumet. Jag tror att jag skrev där aktivt ca 3-4 år. Under den tiden blev jag ganska bra på finska. Och du må tro att man skrattade åt mina formuleringar ibland. Men det gjorde inget. :)
Altt vad du skriver är sant.
Till en annan sak: Har du läst Halla-ahos skirverier? Tycker du att han är en hemsk racist och nynazist som mången finländsk journalist tycks tänka?

Ayla

Quote from: pelle12 on 24.05.2009, 06:48:36

Till en annan sak: Har du läst Halla-ahos skirverier? Tycker du att han är en hemsk racist och nynazist som mången finländsk journalist tycks tänka?

Jag läste för länge sedan kanske 2 av hans skrivelser. Och jag tyckte att han koncenterade sig alldeles för mycket för en mycket starkt ovilja för Islam och muslimer. Jag tycker att i sina skrivelser hade han  ganska mycket fördomar, vad gäller muslimer.

Jag har inget emot om man kritiserar Islam vid behov. Men jag tycker inte om att muslimer klassas  som "skit". Och jag vet ingenting vad era tidningar skriver om honom. Jag har läst en gång om han i HBL. Och det var inte mycket det.

pelle12

Quote from: Ayla on 24.05.2009, 19:40:00
Och jag vet ingenting vad era tidningar skriver om honom. Jag har läst en gång om han i HBL. Och det var inte mycket det.
HBL? Jag skulle inte tro ett ord vad den där tidningen skriver om Halla-aho.