News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

SM: Laittomasti maassa oleskelevien ulkomaalaisten työhönottoa pyritään estämään

Started by Iloveallpeople, 31.03.2011, 13:30:05

Previous topic - Next topic

AIP

Quote from: AuggieWren on 01.04.2011, 12:19:00
Kannattaa nuivien ehdokkaiden lukea huolella tuo esitys myös työsopimuslakia koskevilta osin. En nimittäin ole laisinkaan varma, ettei tuosta koituisi merkittävääkin seurannaishaittaa lähtökohtaisesti rehellistenkin työnantajien suuntaan. Esim. lähtökohta, jonka mukaan laittoman palkkaamisesta pamahtaa seuraamusmaksu (tuottamuksesta/tietoisuudesta riippumaton vastuu), toimeksiantajan vastuu alihankkijan työntekijöiden "laillisuudesta" jne.

Oksennus oli jo nousemassa kurkkuun, ennen kuin luin seuraavat kohdat:

QuoteVastuun edellytyksenä on kuitenkin tieto siitä, että työnantajana toimiva alihankkija piti palveluksessaan maassa laittomasti oleskelevaa kolmannen maan kansalaista.

ja

QuotePykälän 1 kohdan johdosta työtuloksen tilaajana toimeksiantajalla ja alihankkijalla tulisi olla sopimus sovitusta työn tuloksesta. Alihankintasopimuksen
perusteella toimeksiantajan työkohteissa tai työtiloissa tulisi työskennellä työntekijä tai työntekijöitä, jotka ovat alihankkijan palveluksessa.

ja

QuoteEhdotuksen mukaan työtä tulisi tehdä toimeksiantajan työtiloissa tai työkohteessa. Yleisimmin säännökset tulisivat sovellettaviksi silloin, kun toimeksiantajan työtiloissa työskentelee normaalisti myös toimeksiantajan omia työntekijöitä. Sellainen alihankintatyö, jolla tuotetaan esimerkiksi alihankintasopimuksen tehneen työnantajan omissa tiloissa erillisiä osia tai materiaaleja toimeksiantajan tiloissa edelleen koottavaksi tai jalostettavaksi, ei kuuluisi lain soveltamisen piiriin. Tämän rajauksen johdosta myös sellaisten palvelujen tuottaminen, joka tapahtuu yksinomaan niiden tuottajan omissa tiloissa, jäisi lain soveltamisen ulkopuolelle.

Koska pykälät on selvästi tuotettu lähinnä rakennusteollisuuden (myös maan-) tilanteen johdosta, niin olisi ollut suorastaan hillitöntä asettaa tuottamuksellisuudesta riippumattomia sanktioita tai vaatia valvontaa myös sellaisilta yrityksiltä, jotka vastaanottavat aineettomia tai aineellisia alihankintatuotteita toisilta yrityksiltä.

Roope

Quote from: Kommeli on 02.04.2011, 05:45:09
Mutta siis valtiohan on velvollinen pitämään huolen lainsäädännöllisesti siitä, että sen alueella ei tapahdu ihmisoikeuksien hyväksikäyttöä oli henkilö sitten minkä maalainen tahansa.
Suomen valtio on siis osasyyllinen rikokseen, joka rikkoo kansainvälisiä velvoitteita, joihin olemme sitoutuneet.
Suomen valtion tulisi lainsäädännöllisesti pitää huoli siitä, että kansainvälisten velvoitteiden kieltämää hyväksikäyttöä ei maassamme tapahdu.

Suomen valtio tai minä tai sinä emme ole tästä mitenkään vastuussa. Tämähän on aivan  pähkähullu ajatus.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kommeli

Quote from: Roope on 02.04.2011, 05:55:25
Quote from: Kommeli on 02.04.2011, 05:45:09
Mutta siis valtiohan on velvollinen pitämään huolen lainsäädännöllisesti siitä, että sen alueella ei tapahdu ihmisoikeuksien hyväksikäyttöä oli henkilö sitten minkä maalainen tahansa.
Suomen valtio on siis osasyyllinen rikokseen, joka rikkoo kansainvälisiä velvoitteita, joihin olemme sitoutuneet.
Suomen valtion tulisi lainsäädännöllisesti pitää huoli siitä, että kansainvälisten velvoitteiden kieltämää hyväksikäyttöä ei maassamme tapahdu.

Suomen valtio tai minä tai sinä emme ole tästä mitenkään vastuussa. Tämähän on aivan  pähkähullu ajatus.
Mutta Suomen valtio on velvollinen pitämään yllä lakia ja järjestystä Suomen valtion alueella?

Roope

Quote from: Kommeli on 02.04.2011, 06:00:35
Mutta Suomen valtio on velvollinen pitämään yllä lakia ja järjestystä Suomen valtion alueella?

Se olisi vaihteeksi kivaa, mutta ei tarkoita oleskelulupa-automaattia. Siis se, että täällä tehdään rikos, ei tarkoita, että suomalaisten pitää maksaa siitä vastaanottamalla rikollinen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kommeli

Quote from: Roope on 02.04.2011, 06:13:55
Quote from: Kommeli on 02.04.2011, 06:00:35
Mutta Suomen valtio on velvollinen pitämään yllä lakia ja järjestystä Suomen valtion alueella?

Se olisi vaihteeksi kivaa, mutta ei tarkoita oleskelulupa-automaattia. Siis se, että täällä tehdään rikos, ei tarkoita, että suomalaisten pitää maksaa siitä vastaanottamalla rikollinen.
Mutta tuossahan sanotaan, että:
Quote
Lisäksi lisättäisiin ulkomaalaislakiin säännökset oleskeluluvan myöntämisestä sellaiselle laittomasti työskennelleelle kolmannen maan kansalaiselle, jonka tapaukseen liittyy erityistä hyväksikäyttöä tai joka on alaikäinen. Nämä säännökset olisivat samankaltaisia kuin ihmiskaupan uhreja koskevat säännökset.
En tiedä mitä ihmiskaupan uhreja koskevissa säädöksissä sanotaan.

Quote
Keskeisin esitetty muutos tulisi työsopimuslakiin, jossa määrättäisiin erityinen seuraamusmaksu sellaiselle työnantajalle, joka palkkaa laittomasti maassa oleskelevan kolmannen maan kansalaisen.
Kyllähän jokaisen moraalinen ja lain määräämä velvoite on ilmoittaa laiton maassa oleskelija poliisille eikä palkata tätä polkuhintaan töihin. Palkkaamalla hän rikkoo Suomen lakia. Polkuhintaan palkkaamalla hän rikkoo kansainvälisiä lakeja, joita Suomi on velvoitettu valvomaan alueellaan samalla tapaa, kuin jokainen maa on velvollinen.
Jos kysymyksessä on ulkomaan kansalainen, joka rikkoo Suomen lakia hänet karkoitetaan. Mutta Suomella on silti velvollisuus valvoa, että maan alueella ei tapahdu ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä. Siis minun puolestani vaikka kuolemantuomio orjatyövoiman palkkaamisesta, niin sillähän tosta päästään. Jää töitä meille muille laillisille ja osaaville.

Näin olen ymmärtänyt. Voin olla väärässä.

Roope

Quote from: Kommeli on 02.04.2011, 06:31:55
Kyllähän jokaisen moraalinen ja lain määräämä velvoite on ilmoittaa laiton maassa oleskelija poliisille eikä palkata tätä polkuhintaan töihin. Palkkaamalla hän rikkoo Suomen lakia. Polkuhintaan palkkaamalla hän rikkoo kansainvälisiä lakeja, joita Suomi on velvoitettu valvomaan alueellaan samalla tapaa, kuin jokainen maa on velvollinen.

Jos kysymyksessä on ulkomaan kansalainen, joka rikkoo Suomen lakia hänet karkoitetaan. Mutta Suomella on silti velvollisuus valvoa, että maan alueella ei tapahdu ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä. Siis minun puolestani vaikka kuolemantuomio orjatyövoiman palkkaamisesta, niin sillähän tosta päästään. Jää töitä meille muille laillisille ja osaaville.

Muuten suunnilleen aivan sama, mutta suomalaisille ei synny velvollisuutta ottaa laittomasti maassa oleskelevaa vastaan vain sillä perusteella, että joku on tehnyt hänelle täällä ikävyyttä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kommeli

Quote from: Roope on 02.04.2011, 06:42:15
Quote from: Kommeli on 02.04.2011, 06:31:55
Kyllähän jokaisen moraalinen ja lain määräämä velvoite on ilmoittaa laiton maassa oleskelija poliisille eikä palkata tätä polkuhintaan töihin. Palkkaamalla hän rikkoo Suomen lakia. Polkuhintaan palkkaamalla hän rikkoo kansainvälisiä lakeja, joita Suomi on velvoitettu valvomaan alueellaan samalla tapaa, kuin jokainen maa on velvollinen.

Jos kysymyksessä on ulkomaan kansalainen, joka rikkoo Suomen lakia hänet karkoitetaan. Mutta Suomella on silti velvollisuus valvoa, että maan alueella ei tapahdu ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä. Siis minun puolestani vaikka kuolemantuomio orjatyövoiman palkkaamisesta, niin sillähän tosta päästään. Jää töitä meille muille laillisille ja osaaville.

Muuten suunnilleen aivan sama, mutta suomalaisille ei synny velvollisuutta ottaa laittomasti maassa oleskelevaa vastaan vain sillä perusteella, että joku on tehnyt hänelle täällä ikävyyttä.
Ei tietenkään mutta valtio on osittain velvollinen korvaamaan vahingon uhrille, koska olemme velvollisia turvamaan kaikkien maamme rajojen sisäpuolella oleskelevien ihmisten ihmisoikeudet.
Ongelma on, jos palkkaukseen liittyy hyväksikäyttöä, koska se rikkoo kansainvälisiä sopimuksia. Ja näitä sopimuksia Suomi on velvoitettu pitämään yllä rajojensa sisäpuolella.
Voihan tietysti olla mahdollista että, jos kansainvälisiä lakeja rikkonut on ulkomaan kansalainen hänet lähetetään kotimaahansa tuomittavaksi.
En tiedä onko mahdollista.

AIP

Quote from: Kommeli on 02.04.2011, 06:31:55
En tiedä mitä ihmiskaupan uhreja koskevissa säädöksissä sanotaan.

Muistaakseni sitä, että niille ei saa maksaa seksistä.

Joko tämä kiintopiste on muodostunut omassa päässäni, tai sitten se on se asia, johon mediassa on lähinnä keskitytty. No, joka tapauksessa ainakaan erogeenisten alueiden stimulaatioon perustuvasta palvelusta maksaminen ei ole sallittua maahantuoduille ihmisille, jotka ovat stimulaatiobisneksessä täysin vasten tahtoaan ja velvollisuus tarkastaa urakoitsijan taustat on tilaajalla.

Niin ja ihmiskauppiaatkin saattavat olla rangaistuksenalaisia. Ainakin mikäli tulevat Aasiasta.

MW

Quote from: Kommeli on 02.04.2011, 05:45:09
***
Suomen valtio on siis osasyyllinen rikokseen, joka rikkoo kansainvälisiä velvoitteita, joihin olemme sitoutuneet.
Suomen valtion tulisi lainsäädännöllisesti pitää huoli siitä, että kansainvälisten velvoitteiden kieltämää hyväksikäyttöä ei maassamme tapahdu.

Klassinen "joihin olemme sitoutuneet" -kortti. Koska käytit sitä, listaapa lyhyesti mihin olemme sitoutuneet ja miten ne Suomea velvoittavat.

"Feel good" -soppari ei käy.

Kommeli

Quote from: MW on 02.04.2011, 09:03:14
Quote from: Kommeli on 02.04.2011, 05:45:09
***
Suomen valtio on siis osasyyllinen rikokseen, joka rikkoo kansainvälisiä velvoitteita, joihin olemme sitoutuneet.
Suomen valtion tulisi lainsäädännöllisesti pitää huoli siitä, että kansainvälisten velvoitteiden kieltämää hyväksikäyttöä ei maassamme tapahdu.

Klassinen "joihin olemme sitoutuneet" -kortti. Koska käytit sitä, listaapa lyhyesti mihin olemme sitoutuneet ja miten ne Suomea velvoittavat.

"Feel good" -soppari ei käy.
Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus

Kommeli

http://www.fokus.se/2011/06/sa-vill-eu-stoppa-papperslosa/
Quote
Näin Eu haluaa pysäyttää paperittomat.

Kun yritykset pakotetaan kontrolloimaan työnhakijoiden oleskelulupia huononevat yksilöiden työmahdollisuudet.

Pääministeri Reinfeld seisoo eduskunnan puhujantuolissa viides elokuuta 2010. Hänen kravattinsa kantaa moderaattien voitonsinistä väriä mutta hänen äänestään puuttuu voittajan paino. Allianssi on voittanut vaalit mutta 5,7%:n äänimäärällä ovat äänestäjät vavisuttaneet Ruotsia antamalla tukensa muukalaisvastaiselle puolueelle.

Kaikki kuuntelevat tarkkaan, kun pääministeri julistuksessaan strategioi ruotsidemokraattien kysymyksen ympäri.

-Integraatio rakentuu työlle ja mahdollisuudelle elättää itsensä. Siksi hallituksen työpolitiikka on myös integraatiopolitiikkaa.

Samana päivänä muuttaa uusi integraatioministeri Erik Ullenhag työmarkkinaosaston toimistoonsa ja aloittaa ns. suurimman integraatioreformin 25 vuoteen.

Työnvälityksestä tulee ensimmäinen instanssi, jonka saapuneet maahanmuuttajat kohtaavat. Verohelpotuksia yrityksille segregoiduilla alueilla tutkitaan. Aikaisemmin on jo edullisempaa palkata maahanmuuttaja tai pitkäaikaistyötön. Kaikki tehdään parantaakseen surullisia lukuja, joiden mukaan Ruotsi on OECD-maista se, jossa ulkomailla syntyneiden on vaikeinta päästä sisään työelämään.

Mutta, kun Ruotsi tänä vuonna hyväksyy EU:n direktiivin sanktioista työnantajia vastaan, kasvaa riski, että ulkomaalaisten on entistä vaikeampi päästä työelämään. Epätavallisessa ja kärkkäässä lausunnossa varoittaa vähemmistövaltuutettu, että riski on selvä. Se käy ilmi selvityksestä, jonka Sten Heckscher toimittanut siitä, kuinka direktiivistä tulee ruotsalainen laki.

Sanktiodirektiivi on EU:n yritys pakottaa paperittomat pois. Se, missä rajapoliisi ja EU:n kasvava rajavirasto Frontex on epäonnistunut, jää työnantajien vastuulle. Heidän tulee hallinoida ihmisten oikeutta oleskella maassa.

Tänä päivänä työnantajat voivat saada sakkoa, jos palkatuilla ei ole oleskelulupaa. Mutta heillä ei ole velvollisuutta tarkkailla oleskelulupia. Sanktiodirektiivin myötä tästä tulee ehdoton vaatimus. Sen lisäksi työnantajan tulee raportoida luvasta virastoon, säästää kopio ja valvoa ettei lupa juokse umpeen.

Kontrollivaatimus koskee kolmansien maiden asukkaita, henkilöitä, jotka eivät ole EU-maan asukkaan perhettä tai Islannin, Norjan Liechensteinin tai Sveitsin kansalaisia. Vuonna 2008 oli Ruotsissa 70000 kolmansien maiden asukasta, joka sai tai vaihtoi työpaikkaa Ruotsissa. Mutta direktiivi koskettaa monia heidän lisäkseen.

Takakadulla keskellä Tukholmaa sijaitsee ravintola City Lejon, tällä hetkellä kiinalaisvaikutteinen kapakka. Taulu ikkunassa houkuttelee kuitenkin lihapadalla, nakkistroganofilla ja munkilla.

Kapakalla seisoo Xiang Rong Jin. Hän omistaa ravintolan ja on henkilökohtaisesti palkannut ulkomaan kansalaisia.

-Hänet otin tänne Italiasta, sanoo Xian ja osoittaa miestä kokinmyssy päässä silmat televisiossa.

-Kiinalainen vaimoni työskentelee täällä myös mutta kokki on ruotsalainen.

Juuri ravintola-alan EU-komissio on nostanut esimerkiksi elinkeinosta, joka käyttä paperittomia työvoimana. Myös rakennusala on leimattu ja voi sen johdosta odottaa uusia tarkastuksia, kun direktiivi astuu voimaan.

Jonny Änges, joka on miehistöyrityksen puheenjohtaja, ymmärtää, että direktiiviä voi olla vaikea noudattaa. Virastojen on siksi helpotettava oikein toimimista.

-Jos löytyy yksinkertainen systeemi uskaltaa työnantaja enemmän. Jos systeemi on monimutkainen valitsee moni ehkä yksinkertaisemman vaihtoehdon.

Koska emme voi tietää kuka on kolmansien maiden asukas ennen kuin kontrolli on suoritettu, on olemassa riski, että valikointi tapahtuu aikaisin rekrytointiprosessissa ja silloin nimen, ihonvärin, murteen tai ennakkoluulojen perusteella.

Santiotutkimus yrittää löytää systeemin, joka ei maksa eikä diskriminoi, mutta loppupäätelmä on, että direktiiviä ei saada voimaan ilman negatiivisia seurauksia. Ja, että Ruotsilla ei ole vaihtoehtoa, EU-direktiivi on pantava täytäntöön.

Vähemmistövaltuutettu haluaa minimoida syrjinnän riskin sallimalla kontrolloinnin koskea kaikkia, ei vain jotakin tiettyä ryhmää. Tutkimus poissulkee vaihtoehdon, koska vain pakollisten yritysten halutaan suorittavan tehtävää.

John Stauffer on harjoitteleva yksikönpäällikkö vähemmistövaltuutetun toimistolla ja on huolestunut.

-Direktiiviä ei voida saattaa käytäntöön ilman sen johtamista syrjintään.

Mitä vähemmistövaltuutettu haluaa tehdä nyt on seurata kehitystä. Valtuutetun voima piilee mahdollisuudessa ajaa tapauksia oikeusteitse ja siten valaista ongelmia. Mutta Ruotsi ei voi muutta EU-tasolla tehtyjä päätöksiä.

Siksi päätöksestä Brysselissä voi tulla suurempi uhka hallituksen tavoitteille integraatiosta ja tasa-arvosta, kuin ruotsidemokraateista eduskunnassa.

Quote
Fakta | Sanktiodirektiivi

Komissiolta kului kaksi vuotta ajaa ehdotus koneiston läpi. Parlamentti hyväksyi sen ja, kun se saapui maahanmuuttoministerin pöydälle kesäkuussa 2009, oli Ruotsi ainoa, joka äänesti ei. Ei siksi, että hallituksella oli toiset tavoitteet, vaan siksi, että sen mielestä EU:lla ei pitäisi olla päätöksentekovaltaa kysymyksissä rangaistustoimista.

Yrityset, jotka eivät hoida velvollisuuksiaan, altistivat sakoille, pois vedetyille julkisille tuille, elinkeinon harjoittamiskiellolle ja kiellolle osallistumisesta julksiiin selvityksiin. Sanktiodirektiivin tulee olla voimassa viimeistään 20.heinäkuuta tänä vuonna. Hallituskanslia käy vielä läpi selvitystyötä, minkä johdosta käyttöönotto myöhästyy.
Julkaistu 30.kesäkuuta 2011

Edit.
Päivämäärä.