News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-03-23 Vantaan Lauri: Abdin kanssa iltavuorossa

Started by Iloveallpeople, 23.03.2011, 13:01:02

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteAbdin kanssa iltavuorossa

Päivisin bussinkuljettajan työ on mukavaa, mutta joskus iltavuorossa pelottaa.

Yhdeksältä perjantai-iltana Veolia Transportin taukotilassa Hakunilan bussivarikolla bussinkuljettaja Abdi Ahmed syö leipää ja hörppii teetä. Hän on aloittanut tänään työt neljältä iltapäivällä ja ajanut jo kahta eri bussilinjaa. Edessä on vielä viimeinen rutistus, linjan 734 ajaminen klo 21.40.–2.00. Reitti kulkee Päiväkummusta Helsingin rautatientorille.

— Meillä on vielä kolme minuuttia aikaa jutella, sitten täytyy mennä, minuuttiaikatauluihin tottunut Abdi sanoo kellon lähestyessä puolta kymmentä.
...

Kaikki perjantai-iltana Veolian taukotilassa olleet bussinkuljettajat olivat maahanmuuttajia. Koko pääkaupunginseudun bussiliikenne kärsi muutama vuosi sitten työvoimapulasta, mutta nyt tilanne on hyvä maahanmuuttajien ansiosta. Veolia Transport Vantaan liikennejohtaja Juha Nykäsen mukaan heidän kuljettajistaan noin 40 prosenttia on maahanmuuttajia, Hakunilan varikolla osuus on noin 70 prosenttia.

Maahanmuuttajat hakeutuvat alalle, koska koulutukseen pääsee helposti, kielitaitoa ei vaadita niin paljon kuin monissa muissa töissä ja kun noin puoli vuotta kestävä koulutus on takana, töitä on varmasti.

Juha Nykästä ihmetyttää, miksi bussinkuljettajan työ ei enää kelpaa niin sanotuille kantasuomalaisille, sillä hänen mielestään työ on erinomainen vaihtoehto kuljetusalasta kiinnostuneille. Ala ei ole suhdanneherkkä, ammattiyhdistystoiminta on vahvaa, palkka kilpailukykyinen ja työajat hyvät verrattuna siihen, että esimerkiksi rekkakuski on usein tien päällä öisin.

— En tiedä, johtuuko alan vähäinen kiinnostavuus siitä, että tässä työssä pitää olla myös ihmisten kanssa tekemisissä ja palvella, hän pohtii.
...

Abdi Ahmedkin on miettinyt, miksi lähes kaikki työkaverit ovat maahanmuuttajia.

— Luulen, että suomalaiset nuoret haluavat opiskella ja tehdä muuta työtä. Bussinkuljettajien olosuhteet ovat huonontuneet, mutta maahanmuuttajat ovat valmiit tulemaan näihin töihin, kun työnsaanti on muuten vaikeaa, hän arvioi.

Abdin oma matka bussinkuljettajaksi Vantaalle alkoi Etiopian somalialueelta Jijigan kaupungista. Sieltä hän lähti pakolaiseksi 1990-luvun alussa, pääsi ensin Venäjälle ja sieltä edelleen Suomeen. Ensimmäinen työpaikka Suomessa oli S-marketissa, sitten Abdi pääsi kuorma-auton kuljettajaksi Helsingin kaupungin rakennusvirastoon.
...

Entä palkka, onko se kohtuullinen ja saako sillä elätettyä viisilapsisen perheen?

— No... Se on ihan ok, laskut pitää maksaa ja ne saan maksetuksi, Abdi toteaa.
...

Abdi Ahmedia pelottaa toisinaan töissä. Erityisesti Mellunmäestä Tikkurilaan kulkevan linjan 62 ajaminen yöllä tuntuu epämiellyttävältä, sillä humalaisia on paljon. Jokin aika sitten Hakunilasta nousi yöllä kyytiin humalainen mies, joka ei millään uskonut, ettei bussimatkaa voi maksaa 200 euron setelillä, eikä suostunut palaamaan baariin vaihtaakseen rahan pienempään.

— Hän vain sanoi, että hänen on pakko päästä bussilla kotiin. Hän ei uskonut, että se on firman sääntö, ei minun, ettei niin isoja seteleitä oteta vastaan. Kun hän lopulta lähti pois bussista, hän löi nyrkillä bussin oveen, Abdi kertoo.
...

Abdin ottaessa uusia matkustajia sisään keski-ikäinen, humalainen mies juoksee bussin ohitse ja karjaisee "Vittu!". Hän on juuri myöhästynyt toisesta bussista ja purkaa kiukkuaan juoksemalla jo liikennevaloissa olevan bussin luo ja rummuttamalla ovea aggressiivisesti.

Bussiliikenteessä taidetaan todella tarvita enemmän käytöstapoja kuin vartijoita.

Pitkä juttu kokonaisuudessaan: Vantaan Lauri
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

totuudentorvi

Tuota tuota...

Onhan näitä bussikuski-Abdeja ja somalitaksikuskejakin. Hyvä niin ja hyvä heille. Mutta Abdilta olisi voinut kysyä, että mistä kiikastaa, kun silti niin moni somali on vailla työtä. Luulisi, että Abdin kaltaisia olisi enemmän ja kun Suomessa asuvien kenialaisten työllisyys on korkeammalla tasolla kuin suomalaisten. Jokin selityshän tähän pitäisi olla.

Entä oletteko koskaan nähnyt somalinaista auton ratissa? Ja jos olette, niin kenties bussin ratissa? Mistähän tämä kiikastaa?

Ja bonuskysymys loppuun. Abdi kertoi tulleensa Suomeen Venäjän kautta. Mietinpähän van, että millaisilla matkustusasiakirjoilla sitä ollaan reissattu. Tuskin kai viisumia on lomailumielessä haettu etukäteen.


Fiftari

QuoteKaikki perjantai-iltana Veolian taukotilassa olleet bussinkuljettajat olivat maahanmuuttajia. Koko pääkaupunginseudun bussiliikenne kärsi muutama vuosi sitten työvoimapulasta, mutta nyt tilanne on hyvä maahanmuuttajien ansiosta.

Eli lisää porukkaa maahan jotta bussit kulkevat

QuoteJuha Nykästä ihmetyttää, miksi bussinkuljettajan työ ei enää kelpaa niin sanotuille kantasuomalaisille, sillä hänen mielestään työ on erinomainen vaihtoehto kuljetusalasta kiinnostuneille. Ala ei ole suhdanneherkkä, ammattiyhdistystoiminta on vahvaa, palkka kilpailukykyinen ja työajat hyvät verrattuna siihen, että esimerkiksi rekkakuski on usein tien päällä öisin.

— En tiedä, johtuuko alan vähäinen kiinnostavuus siitä, että tässä työssä pitää olla myös ihmisten kanssa tekemisissä ja palvella, hän pohtii.

Maahanmuuttajat ovat sitten sosiaalisia kavereita sekä nauttivat asiakaspalvelusta. Suomalainen on mörökölli joka vain mörähtelee. Pitää toki paikkansa, mutta se on tämän kansan luonne.

Quote
Abdi Ahmedkin on miettinyt, miksi lähes kaikki työkaverit ovat maahanmuuttajia.

— Luulen, että suomalaiset nuoret haluavat opiskella ja tehdä muuta työtä. Bussinkuljettajien olosuhteet ovat huonontuneet, mutta maahanmuuttajat ovat valmiit tulemaan näihin töihin, kun työnsaanti on muuten vaikeaa, hän arvioi.

Jälleen sama asia mutta vähän eri muodossa.

Tällaisia asioita itselläni ainakin nousi jutusta päähän. En muista että ketään kantasuomalaista olisi haastateltu yhtä laajasti. Tai että juttu olisi ollut samanmoinen.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

dothefake

Onko whiteflightin mahdollisuutta pohdittu bussikuskien keskuudessa.
Tosiasiassa uskon itse, ettei siitä varmaan ole kyse, koska oikeisiin
töihin hakeutuneet muuttajat käyttäytyvät varmaan ihan ihmisiksi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

punikkikeisari

Onko joku jo googlettanut, matkaako linja 734 tosiaan noihin aikoihin, ja kulkeeko se mainittua reittiä? Entä onko nimi Abdi Ahmed keksitty? Löyhkääkö tämäkin kirjoitus rikinkatkuiselle mokutukselle?
In koala we trust.

Alapo

Quote from: dothefake on 23.03.2011, 13:18:07
Onko whiteflightin mahdollisuutta pohdittu bussikuskien keskuudessa.


Sitä tapahtuu vaikkei kaikki sitä huomaakkaan tai tajua. Moni suomalainen haluaisi kommunikoida työtovereittensa kanssa suomeksi tauolla tai kun kesken linjan kun vaihdetaan autoja, ei ole monestakaan kiva kun abdul hymyilee ja kertoo "ato kunosa" ja huomaat koko ajan pikku vikoja. On virolaisiakin kuskeja vaihtanut firmaa, sellaiseen jossa pärjää suomen kielellä.

dothefake

Tosiaan, tuollaisia käytännön vaikeuksiakin on, vaikka henkilöt olisivatkin ok.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

valtakunnanpärkhele

Quote from: punikkikeisari on 23.03.2011, 13:18:57
Onko joku jo googlettanut, matkaako linja 734 tosiaan noihin aikoihin, ja kulkeeko se mainittua reittiä? Entä onko nimi Abdi Ahmed keksitty? Löyhkääkö tämäkin kirjoitus rikinkatkuiselle mokutukselle?

Ainakin tuo linja on olemassa ja kulkee ko. aikoihin
http://aikataulut.hsl.fi/linjat/fi/s734.html
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Alapo

Quote from: dothefake on 23.03.2011, 13:26:54
Tosiaan, tuollaisia käytännön vaikeuksiakin on, vaikka henkilöt olisivatkin ok.

Monesti auttaisi se että mamut opettilisi suomen kieltä ja yrittäisi ahkerammin käyttää sitä työtovereitten keskuudessa, löytyy monesti sellainen henkilö joka haluaa jutella ja on valmis jopa selittämään asioita.  Turhan helppo on elää työpaikallaankin omien parissa, kuten ylein käy. Muutamaa firmaa lukuunottamatta, pääkallopaikalla ei tiedä mitä kieltä pitäs puhua kun "iloinen puheensorina" kuuluu taukohuoneista.

kalpea massa

lainaus
"Entä palkka, onko se kohtuullinen ja saako sillä elätettyä viisilapsisen perheen?

— No... Se on ihan ok, laskut pitää maksaa ja ne saan maksetuksi, Abdi toteaa."



Taitava mies, minulta jäisi laskut maksamatta. Jo pelkän vuokran osuus asutettaessa kuutta ihmistä...
Viekää tuhkatkin munasta.

Jauhonaama

Quote from: kalpea massa on 23.03.2011, 14:04:26
lainaus
"Entä palkka, onko se kohtuullinen ja saako sillä elätettyä viisilapsisen perheen?

— No... Se on ihan ok, laskut pitää maksaa ja ne saan maksetuksi, Abdi toteaa."



Taitava mies, minulta jäisi laskut maksamatta. Jo pelkän vuokran osuus asutettaessa kuutta ihmistä...

Kyllähän sit bussikuski varmaan ainakin sen 1500€ nettoaa kuussa ja ylitöillä luulisin helposti saavan 2k€/kk.
Siihen sitten päälle vaimon työttömyyskorvaukset, mahdollinen asumistuki ja lapsilisät.
Tulot siis helposti yhteensä 3000€ nettoa kuussa, josta vuokraan menee luultavasti reilut 1000€/kk jos/kun asuu kaupungin kämpässä.
Muutama tonni jää ruokaan ja laskuihin joka kuukausi.

Kyllä tuolla elää jos ei khatti maistu.

kalpea massa

Quote from: Jauhonaama on 23.03.2011, 14:16:59
Quote from: kalpea massa on 23.03.2011, 14:04:26
lainaus
"Entä palkka, onko se kohtuullinen ja saako sillä elätettyä viisilapsisen perheen?

— No... Se on ihan ok, laskut pitää maksaa ja ne saan maksetuksi, Abdi toteaa."



Taitava mies, minulta jäisi laskut maksamatta. Jo pelkän vuokran osuus asutettaessa kuutta ihmistä...

Kyllähän sit bussikuski varmaan ainakin sen 1500€ nettoaa kuussa ja ylitöillä luulisin helposti saavan 2k€/kk.
Siihen sitten päälle vaimon työttömyyskorvaukset, mahdollinen asumistuki ja lapsilisät.
Tulot siis helposti yhteensä 3000€ nettoa kuussa, josta vuokraan menee luultavasti reilut 1000€/kk jos/kun asuu kaupungin kämpässä.
Muutama tonni jää ruokaan ja laskuihin joka kuukausi.

Kyllä tuolla elää jos ei khatti maistu.

Niin. Mutta kannattiko Abdi tilata somppulasta paikkaamaan kuskipulaa. Esim Kainuusta olisi ukko tullut pelkästään asunnolla houkuttelemalla. Ja olisi tuonut työttömän lähihoitajavaimonsa Jorviin töihin tullessaan.
Viekää tuhkatkin munasta.

Jauhonaama

Quote from: kalpea massa
Niin. Mutta kannattiko Abdi tilata somppulasta paikkaamaan kuskipulaa. Esim Kainuusta olisi ukko tullut pelkästään asunnolla houkuttelemalla. Ja olisi tuonut työttömän lähihoitajavaimonsa Jorviin töihin tullessaan.

Ei kai tuota tänne kukaan ole tilannut. Oisikohan noita somaleita tullut muutama kappale tänne työluvalla viimeisten 20 vuoden aikana.
Mielestäni ihan hyvä, että tyyppi viitsii töitä tehdä vaikka suuri osa heimoveljistä näyttää aivan muunlaista mallia.

Nämä rehellistä työtä tekevät "pakolaiset" eivät todellakaan ole mikään ongelma (kunhan ei palkata Helsingin kaupungin tyyliin positiivisesti syrjien).

kalpea massa

Quote from: Jauhonaama on 23.03.2011, 14:48:54
Nämä rehellistä työtä tekevät "pakolaiset" eivät todellakaan ole mikään ongelma (kunhan ei palkata Helsingin kaupungin tyyliin positiivisesti syrjien).
Olenkohan nuivistunut liikaa.
Minusta nimittäin nykyään tuntuu, että myös nämä rehellistä työtä tekevät "pakolaiset" ovat ongelma.

Jos 1500 euroa kuussa nettoava viisi pilttiä ja vaimot omistava bussikuski saa pääelatuksensa yhteiskunnalta,se on loppupeleissä pois joltakin kantikselta. Joku maksaa tuontivaimot ja -lapsukaiset.


Tietysti jos jokaiselle varsinaiselle annettaisiin elätettävaksi kantaväestöön kuuluva lähiön lähikaraoken kuningatarmursu.. ;)
Viekää tuhkatkin munasta.

Jauhonaama

Quote from: kalpea massa
Olenkohan nuivistunut liikaa.

Olet  ;D

kalpea massa

Quote from: Jauhonaama on 23.03.2011, 16:44:21
Quote from: kalpea massa
Olenkohan nuivistunut liikaa.

Olet  ;D
Ok.
Vaimo saa antaa illalla kukkahattupäistä viherhoitoa. :)
Viekää tuhkatkin munasta.

Jaska Pankkaaja

Hyödyllisen työn, kuten bussin ajamisen, tekijälle ansaittu kunnia työstä. Nyt vain pitäisi päästä eroon niisä joita ei huvita työn tekeminen. kaiken avain on sos. järjestelmän täysremontti jonka jälkeen nykyisestä loisivan väestöräjähtävästä elintavasta ei palkita kuten nykyään.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Nuivanlinna

Quote from: punikkikeisari on 23.03.2011, 13:18:57
Onko joku jo googlettanut, matkaako linja 734 tosiaan noihin aikoihin, ja kulkeeko se mainittua reittiä? Entä onko nimi Abdi Ahmed keksitty? Löyhkääkö tämäkin kirjoitus rikinkatkuiselle mokutukselle?

Tässä mokutuksen paljastusketju kuukauden takaa:
http://hommaforum.org/index.php/topic,43906.0.html
Silloin työnsankarina somalialainen taksikuski!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Professori

Tosiasia on, että jokaisessa maahanmuuttajaryhmässä on erilaisia ihmisiä. Tämä Abdi on ilmeisesti kaikin puolin OK. Monet muut somalit eivät tekisi sitä mitä hän. Eli yhtä iso kunnia hänelle kuin kenelle tahansa muulle busskisukille.

Iso kysymys kuuluukin, miten nämä muut somalit saataisiin töihin. Ja totuuden nimissä, sekin vaatisi pohtimista, miten bussinkuljettajista on voinut olla pulaa silloin kun maassa on ollut tolkuton työttömyys. Koivistoa mukaillen: jotain tarttis tehrä molemmille ongelmille.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

atella

QuoteAbdi Ahmedia pelottaa toisinaan töissä. Erityisesti Mellunmäestä Tikkurilaan kulkevan linjan 62 ajaminen yöllä tuntuu epämiellyttävältä, sillä humalaisia on paljon.

Tässä tulee nyt uunituore tilannetiedotus tähän juttuun.

Matkustin toissapäivänä juuri tuolla 62 linjalla. Kuskina nuori somali. Erittäin huomaavainen ja fiksu. Otti ihan henkilökohtaisesti asiakseen että varmasti poistun oikealla pysäkillä,  paikkoja kun en niin hyvin tuntenut.

Täysin toisenlainen kuin suomalainen kuski, jo pidemmän aikaa sitten tapahtunut; ei suostunut edes kertomaan lipun hintaa kun en tiennyt. Sammutti sitten ohjaamossa olevan valon pelkästään vittuilumielessä. Siitä oli se haitta että en nähnyt kunnolla kolikoita joilla maksoin. Kuski kaiken lisäksi veloitti ylihintaa matkasta.

Joten tähän ketjuuun kirjoittelevat, pls, älkää kirjoittako mitään jollette tiedä.

"On totta että voit huijata kaikkia ihmisiä jonkin aikaa;
voit jopa huijata joitakin ihmisiä kaiken aikaa;
mutta et voi huijata kaikkia ihmisiä kaiken aikaa."

- Abraham Lincoln

caprifolium

Quote from: Jauhonaama on 23.03.2011, 14:48:54
Olenkohan nuivistunut liikaa.

Olen miettinyt omalta johdaltani samaa!
Mielessäni alkaa aina kiehua, kun meille esitellään näitä töitä tekeviä somaleita niin kuin joitain ihmeihmisiä. Taidan olla vaali- tai pakkoloman tarpeessa. : )
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

Suomitalon renki

Quote

Niin. Mutta kannattiko Abdi tilata somppulasta paikkaamaan kuskipulaa. Esim Kainuusta olisi ukko tullut pelkästään asunnolla houkuttelemalla. Ja olisi tuonut työttömän lähihoitajavaimonsa Jorviin töihin tullessaan.

Kuka hullu nyt Kainuusta, Pohjois-Karjalasta tai Lapista lähtisi stadiin duuniin huonolla palkalla ja asumaan lähiöihin. Mieluummin kuollaan nälkään kuin ahtaudutaan akvaarioasumiseen.  Katselemaan epäonnistunutta monikulttuuri vouhotusta ja hoitamaan sekakäyttäjiä.  :facepalm:

Alapo

Quote from: atella on 23.03.2011, 17:24:05
QuoteAbdi Ahmedia pelottaa toisinaan töissä. Erityisesti Mellunmäestä Tikkurilaan kulkevan linjan 62 ajaminen yöllä tuntuu epämiellyttävältä, sillä humalaisia on paljon.

Tässä tulee nyt uunituore tilannetiedotus tähän juttuun.

Matkustin toissapäivänä juuri tuolla 62 linjalla. Kuskina nuori somali. Erittäin huomaavainen ja fiksu. Otti ihan henkilökohtaisesti asiakseen että varmasti poistun  oikealla pysäkillä, paikkoja kun niin hyvin tuntenut.

Täysin toisenlainen kuin suomalainen kuski muutama kk. aiemmin; ei suostunut edes kertomaan lipun hintaa kun en tiennyt. Sammutti sitten ohjaamossa olevan valon pelkästään vittuilumielessä. Siitä oli se haitta että en nähnyt kunnolla kolikoita joilla maksoin. Kuski kaiken lisäksi veloitti ylihintaa matkasta.

Joten tähän ketjuuun kirjoittelevat, please, älkää kirjoittako mitään jollette tiedä.



Kaikista ei ole asiakaspalvelutöihin, ihonväristä riippumatta.  Kun on ollut kuskipulaa, kaikki jotka osaa ajaa on otettu töihin ja silloin tapahtuu tälläistä. Näistä pitäisi aina tehdä valitus, että seuraavalla kilpailutuksella nämä herrat ei löydä uutta työpaikkaa.

aea

Quote from: atella on 23.03.2011, 17:24:05
--- Sammutti sitten ohjaamossa olevan valon pelkästään vittuilumielessä. Siitä oli se haitta että en nähnyt kunnolla kolikoita joilla maksoin.


Ok, hieman nipotusta, mutta minua ainakin kiinnostaisi tietää, että mistä tiedät kuskin sammuttaneen ohjaamon valon pelkästään vattuillakseen? Kertoiko kuski tämän itse, tyyliin "sammutanpa nyt tämän ohjaamon valon ihan vain vattuilumielessä"?

Vai olisiko mitenkään mahdollista, että kuski halusi vain päästä jatkamaan matkaa? Pimeällä ajaminen vaan on (yllätys yllätys!) helpompaa, kun ohjaamossa on mahd. hämärää...oletan siis, että ulkona oli pimeää, koska päivänvalossa ohjaamon valojen sammuttaminen tuskin olisi haitannut kolikoiden erottamista toisistaan.

Oletko muuten ikinä tullut ajatelleeksi, että voit aivan hyvin sanoa kuljettajalle maksavasi kohta, ja siirtyä penkomaan laukkuasi/lompakkoasi/taskujasi & laskemaan niitä kolikoitasi hieman taaemmaksi jollekin penkille, jossa valaistus yleensä on parempi? Tällöin muutkin mahdollisesti kyytiin haluavat pääsevät huomattavasti helpommin kyytiin, kun et jää seisomaan siihen kuskin kopin luokse kulkuväylän tukkeeksi, ja matka voi tästäkin syystä jatkua nopeammin.

Jos sitä maksua ei ala kohtuullisen pian kuulumaan, kuski kyllä muistuttaa asiasta esim. vaatimalla Sinua joko maksamaan tai poistumaan seuraavalla pysäkillä (näin ainakin suurin osa pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen kuskeista toimii, enkä ole ikinä havainnut, että asian sujuva ja korrekti hoitaminen olisi tuottanut jolle kulle ongelmia).

Nimimerkillä Pääkaupunkiseudun julkisessa liikenteessä kohta 14 vuotta reissannut (keskimäärin 5 h /vko)


P.s. Tunnustettakoon nyt saman tien, että minua ainakin ärsyttää ne kulkuväylän tukkeet, jotka jäävät siihen kuskin kopille säätämään, eivätkä kerta kaikkiaan kykene ymmärtämään, että olisi kohteliasta ja huomaavaista siirtyä vähän sivummalle, niin että muutkin pääsevät kyytiin.

   

atella

Quote from: aea on 23.03.2011, 19:43:44
Quote from: atella on 23.03.2011, 17:24:05
--- Sammutti sitten ohjaamossa olevan valon pelkästään vittuilumielessä. Siitä oli se haitta että en nähnyt kunnolla kolikoita joilla maksoin.


Ok, hieman nipotusta, mutta minua ainakin kiinnostaisi tietää, että mistä tiedät kuskin sammuttaneen ohjaamon valon pelkästään vattuillakseen? Kertoiko kuski tämän itse, tyyliin "sammutanpa nyt tämän ohjaamon valon ihan vain vattuilumielessä"?

Vai olisiko mitenkään mahdollista, että kuski halusi vain päästä jatkamaan matkaa? Pimeällä ajaminen vaan on (yllätys yllätys!) helpompaa, kun ohjaamossa on mahd. hämärää...oletan siis, että ulkona oli pimeää, koska päivänvalossa ohjaamon valojen sammuttaminen tuskin olisi haitannut kolikoiden erottamista toisistaan.

Oletko muuten ikinä tullut ajatelleeksi, että voit aivan hyvin sanoa kuljettajalle maksavasi kohta, ja siirtyä penkomaan laukkuasi/lompakkoasi/taskujasi & laskemaan niitä kolikoitasi hieman taaemmaksi jollekin penkille, jossa valaistus yleensä on parempi? Tällöin muutkin mahdollisesti kyytiin haluavat pääsevät huomattavasti helpommin kyytiin, kun et jää seisomaan siihen kuskin kopin luokse kulkuväylän tukkeeksi, ja matka voi tästäkin syystä jatkua nopeammin.

Jos sitä maksua ei ala kohtuullisen pian kuulumaan, kuski kyllä muistuttaa asiasta esim. vaatimalla Sinua joko maksamaan tai poistumaan seuraavalla pysäkillä (näin ainakin suurin osa pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen kuskeista toimii, enkä ole ikinä havainnut, että asian sujuva ja korrekti hoitaminen olisi tuottanut jolle kulle ongelmia).

Nimimerkillä Pääkaupunkiseudun julkisessa liikenteessä kohta 14 vuotta reissannut (keskimäärin 5 h /vko)


P.s. Tunnustettakoon nyt saman tien, että minua ainakin ärsyttää ne kulkuväylän tukkeet, jotka jäävät siihen kuskin kopille säätämään, eivätkä kerta kaikkiaan kykene ymmärtämään, että olisi kohteliasta ja huomaavaista siirtyä vähän sivummalle, niin että muutkin pääsevät kyytiin.

   

Ei mennyt minun viesti nyt perille ollenkaan. Kas näin meni:

Bussi seisoi päätepysäkillä. Astuin sisälle. Kourassani kolikoita jolla olisin maksanut tasarahalla. En tiennyt hintaa joten kysyin mitä maksaa, näyttäen samalla kouraani. Kuljettajan vastaus tyyliin "hmm mmmyym?". Eli ei sanonut hintaa, koska oli närkästynyt siitä että kysyin. Kysyin uudestaan. Kuljettaja sammutti valon hytistä, kuului siis katkaisijan napsahdus. Po. valo sammuu itsestään kun ovi suljetaan, kun auto lähtee, tästä ei siis ollut kyse. Lopulta suostui pitkin hampain  ilmoittamaan hinnan, joka oli siis väärä, liian korkea. Huomasin vasta kotona. Auto seisoi vielä pari minuuttia tämän jälkeen. Valon hytissä pitämisen tarkoitus on se että kuljettaja ja matkustaja näkee paremmin. Valon sammuttaminen oli siis pelkkää vittuilua.

Olen hyvin nopea maksamissani, enkä ole ikinä hidastanut muiden menoa. Tasaraha useimmiten valmiina.

"On totta että voit huijata kaikkia ihmisiä jonkin aikaa;
voit jopa huijata joitakin ihmisiä kaiken aikaa;
mutta et voi huijata kaikkia ihmisiä kaiken aikaa."

- Abraham Lincoln

aea

Quote from: Antero Mäenpuro on 23.03.2011, 20:48:37

No höh. Olipa tyhmä kuski kuljettaja.

Atellalle: Yhdyn Anteron käsitykseen- asia ei vain oikein aiemmasta viestistäsi tullut selväksi.

Itse asiassa saatan jopa ehkä mahdollisesti arvata, mistä kuljettajan käytöksessä oli kyse...oliko kyseessä seutulinja, ja Sinulla tarve vain kaupungin sisäiseen matkaan? Jos näin, niin kerroitko tämän kuljettajalle? Eli siis toisin sanoen: kysyitkö sisäisen lipun hintaa, seutulipun hintaa vai vain lipun hintaa?


Edit: Tuossa ap. kommentissasi tosiaan selvästi tuodaan ilmi, että kyseessä oli seutulinja; anteeksi huolimattomuuteni  :-[

atella

Quote from: aea on 23.03.2011, 20:59:58
Quote from: Antero Mäenpuro on 23.03.2011, 20:48:37

No höh. Olipa tyhmä kuski kuljettaja.

Atellalle: Yhdyn Anteron käsitykseen- asia ei vain oikein aiemmasta viestistäsi tullut selväksi.

Itse asiassa saatan jopa ehkä mahdollisesti arvata, mistä kuljettajan käytöksessä oli kyse...oliko kyseessä seutulinja, ja Sinulla tarve vain kaupungin sisäiseen matkaan? Jos näin, niin kerroitko tämän kuljettajalle? Eli siis toisin sanoen: kysyitkö sisäisen lipun hintaa, seutulipun hintaa vai vain lipun hintaa?





Lähtiessäni matkaan minulla ei ollut mitään käsitystä siitä mitä matka maksaa, saati siitä että  pk. seudulla matka maksaa eri määrän riippuen siitä ylitetäänkö kuntaraja vai ei. Maksoin siis kunnan rajan ylittävältä matkasta, vaikka matkustin vain sisäisesti.
"On totta että voit huijata kaikkia ihmisiä jonkin aikaa;
voit jopa huijata joitakin ihmisiä kaiken aikaa;
mutta et voi huijata kaikkia ihmisiä kaiken aikaa."

- Abraham Lincoln

jopparai

Quote from: Antero Mäenpuro on 23.03.2011, 20:50:43
Quote from: Iloveallpeople on 23.03.2011, 13:01:02
Juha Nykästä ihmetyttää, miksi bussinkuljettajan työ ei enää kelpaa niin sanotuille kantasuomalaisille, sillä hänen mielestään työ on erinomainen vaihtoehto kuljetusalasta kiinnostuneille. Ala ei ole suhdanneherkkä, ammattiyhdistystoiminta on vahvaa, palkka kilpailukykyinen ja työajat hyvät verrattuna siihen, että esimerkiksi rekkakuski on usein tien päällä öisin.

Terkkuja vaan Nykäsen Juhalle, yksi kantasuomalainen tuttuni kävi kolkuttelemassa Veolia Transport Oy:n ovia tässä muutama kuukausi sitten. "Ei tarvetta kuljettajille".

Mätäkuun Rasisminvastaisen viikon juttuja.

Ja olipas nyt ihan kauheaa, kun joku on lyönyt nyrkillä bussin oveen. Se oli varmaan rasismia.

Kun kaksi maahantullutta löivät nyrkeillä kuljettajan teholle, se ei ollut edes tapon yritys.

Tästä tuli mieleen joskus aikaisemmin toisessa ketjussa kerrottu asia. Onko mahdollisesti niin, että maahanmuttaajakuskin palkasta valtio maksaa osan. Jos näin on, niin han-man ei ole rahallisesti kannattava palkkaus.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

Aapo

Quote from: Antero Mäenpuro on 23.03.2011, 20:50:43
Ja olipas nyt ihan kauheaa, kun joku on lyönyt nyrkillä bussin oveen. Se oli varmaan rasismia.

Jutun toimittaja ja haastateltava kuljettaja eivät maininneet rasismia missään kohdassa koko artikkelia, joten tuo on varmasti sinun oma tulkintasi tilanteesta.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

Lentomestari

Quote from: Professori on 23.03.2011, 17:16:42
Tosiasia on, että jokaisessa maahanmuuttajaryhmässä on erilaisia ihmisiä. Tämä Abdi on ilmeisesti kaikin puolin OK. Monet muut somalit eivät tekisi sitä mitä hän. Eli yhtä iso kunnia hänelle kuin kenelle tahansa muulle busskisukille.

Iso kysymys kuuluukin, miten nämä muut somalit saataisiin töihin. Ja totuuden nimissä, sekin vaatisi pohtimista, miten bussinkuljettajista on voinut olla pulaa silloin kun maassa on ollut tolkuton työttömyys. Koivistoa mukaillen: jotain tarttis tehrä molemmille ongelmille.
Liian iso kysymys, tuohon temppuun ei pysty edes taikuri. Näitä kirjoituksia lukiessa minulle on muodostunut seuraava käsitys:
QuoteIso kysymys kuuluukin, miten nämä muut somalit saataisiin töihin.
Ei mitenkään, koska työpaikkoja ei kaikillle ole, vain positiivisella syrjinnällä voidaan teoriassa saada somput töihin, eli perunanenät antaa työpaikkansa sompuille.
Quotesekin vaatisi pohtimista, miten bussinkuljettajista on voinut olla pulaa silloin kun maassa on ollut tolkuton työttömyys.
Oikeastaan täällä on jo vastaus ollutkin tuohon kysymykseen, harkinnanvarainen lisäansio sompulle tuo mahdollisuuden tähän pienipalkkaiseen työhön, koska kunniakansalainen. Perunanenä ei näitä etuja saa ja siksi ei hakeudu työhön josta ei pysty elantoa hankkimaan.
QuoteKoivistoa mukaillen: jotain tarttis tehrä molemmille ongelmille.
Koivistoa ei kannata mukailla, herra horisi aikoinaan "jotain tarttis tehdä" eli oli itsekin silloin pihalla kun lintulauta kun tuollaisia sanoi, olis tehnyt herralla oli siihen tarvittava valta, venäläisten huumekauppiaiden kotouttaminenkin onnistui aikoinaan yhdelä lehdistötiedotteella.